Grapjas....quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:11 schreef Lennart22 het volgende:
Maak anders even wat foto,s! sterkte en ik hou het topic in de gaten!
In Lagos dus.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:28 schreef static het volgende:
Een Franse collega woont ook in Bangkok (heb hem in Lagos ontmoet), zal bellen of hij nu ook in Bangkok is of weer in Nigeria.
En het verkeer staat MUURVAST, dus da's compleet onmogelijk ook...quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:40 schreef bkkboy het volgende:
Update 19.28
bkkboy meldt dat gezegd is dat iedereen moet betalen en zo snel mogelijk naar huis moet gaan. Dit gaat volgens bkkboy alleen erg moeilijk omdat alles helemaal dicht staat.
Waar heb ik dit gezegt?
Is een onzin verhaal en ik heb ook geen idee waar de nieuwsposter dit vandaan heeft. Iig niet van mij
Bang in Bangkok (Staatsgreep....)quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:40 schreef bkkboy het volgende:
Update 19.28
bkkboy meldt dat gezegd is dat iedereen moet betalen en zo snel mogelijk naar huis moet gaan. Dit gaat volgens bkkboy alleen erg moeilijk omdat alles helemaal dicht staat.
Waar heb ik dit gezegt?
Is een onzin verhaal en ik heb ook geen idee waar de nieuwsposter dit vandaan heeft. Iig niet van mij.
Graag even weghalen, is een paniekzaai post die nergens op slaat en niet van mij afkomstig is.
Hij bedoelt denk ik dat men de disco moet betalen en naar huis moet gaan. Terwijl nu in het nieuwsbericht lijkt alsof de mensen iets moeten betalen en daarna het land moeten ontvluchten. Ofzoiets iig, staat er nogal raar.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:42 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
En het verkeer staat MUURVAST, dus da's compleet onmogelijk ook...
Wel zijn alle bars, disco's etc gesloten. Alle tv zenders zijn daar op zwart gegaan, men is gevraagt te betalen en naar huis te gaan ivm een staatsgreep. Het is buitengewoon druk op straat maar de algemene sfeer is redelijk rustig.
Inderdaad... het staat er raar. Mensen moeten waarschijnlijk gewoon hun drankjes afrekenen en naar huis toe gaan.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:45 schreef splendor het volgende:
[..]
Hij bedoelt denk ik dat men de disco moet betalen en naar huis moet gaan. Terwijl nu in het nieuwsbericht lijkt alsof de mensen iets moeten betalen en daarna het land moeten ontvluchten. Ofzoiets iig, staat er nogal raar.
Ah op die manier. Ik heb het aangepastquote:Op dinsdag 19 september 2006 19:54 schreef Barbaaf het volgende:
Als ik het goed begrijp moeten de mensen in disco's en bars betalen en naar huis gaan (wat dan weer wel lastig is als het verkeer vaststaat), klopt dat? Zoals het op de FP staat komt het idd. over alsof iedereen (of alleen de buitenlanders) 'iets' (? steekpenningen?) moet betalen en/of naar huis moet gaan.
In ieder geval veel sterkte daar en hou ons op de hoogte, heb je enig idee hoe groot het deel van het leger is dat achter de coup staat?
Linkje?quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:03 schreef __Saviour__ het volgende:
ik heb hier nu zo'n webstream opstaan. een goudkleurig kader met daarin een ander beeld en rechts daarvan 4 kleine schermpjes, en dat allemaal met mierzoete liedjes.
is dat de thaise staatstelevisie?
quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:02 schreef bkkboy het volgende:
Ik hoor zojuist dat het straatverbod is opgeheven. Wist niet eens dat er een straatverbod van kracht was...
quote:126 Teletekst di 19 sep
Geweldloze staatsgreep in Thailand
` In Thailand is een geweldloze coup
gepleegd.De betrokken militairen zeggen
daarmee een eind te willen maken aan de
corruptie in het land.De noodtoestand
is afgekondigd en militairen moeten
zich bij hun kazerne melden.
De staatsgreep werd gepleegd terwijl
premier Thaksin in New York is voor een
toespraak in de Algemene Vergadering
van de VN.Hij kondigde ook de staat van
beleg af en verving de stafchef.Maar
dat lijkt geen effect te hebben gehad.
Thaksin wordt beschuldigd van corruptie
en machtsmisbruik.De coupplegers willen
hervormingen doorvoeren en daarna de
macht teruggeven aan het volk.
Jup, je hebt hier 5 zenders staatstelevisie. Da's alles wat je hebt zonder kabel.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:03 schreef __Saviour__ het volgende:
ik heb hier nu zo'n webstream opstaan. een goudkleurig kader met daarin een ander beeld en rechts daarvan 4 kleine schermpjes, en dat allemaal met mierzoete liedjes.
is dat de thaise staatstelevisie?
Die gaan al lang naar landen waar ze minder kans lopen diep in de problemen te raken door hun perverse voorkeuren. Thailand probeert een "net" land te zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:54 schreef slaapkamermug het volgende:
haha wat gaan al die westerse sextoeristen nu doen
Hoiquote:Op dinsdag 19 september 2006 20:11 schreef bkkboy het volgende:
en ik kijk een beetje uit met wat ik allemaal post hier omdat alles zo'n beetje gelijk op de FP wordt gekwakt, lol
en die beelden van de koning zijn nu ivm dit gedoe om steun te betuigen, of zenden die zenders dit áltijd uit?quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:13 schreef bkkboy het volgende:
[..]
Jup, je hebt hier 5 zenders staatstelevisie. Da's alles wat je hebt zonder kabel.
Allemaal beelden van de koning van minimaal 15 jaar terug. De beste man is nu 80 jaar en ziet er al lang niet meer zo uit, maar puur uit respect... Hij is net terug uit het ziekenhuis en het schijnt weer wat beter met hem te gaan....
Op de staatstelevisie is nu P'bird te horen. da's kort voor Bird TongChai... Is te vergelijken met Rob de Nijs, kwa zangstijl en aanhang enzo...
Ik denk dat het op dit moment niet zoveel uitmaakt wie 'de macht' heeft, het ambtenarenapparaat en de rest draait wel door. 't Is niet dat er een radicaal andere stroming nu aan de macht, 't is meer dat ze met wat dwang demissionair gesteld zijn. Volgende maand verkiezingen, campagne dus nu maar zonder Thaksin. Blijkbaar heeft men besloten dat Thaksin met zijn mediabedrijven te veel invloed heeft om op gelijke voet mee te doen dus is hij buitenspel gezet en niemand lijkt tot nu toe te protesteren.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:21 schreef Pitbulleke het volgende:
Kortom: als de verkiezingen in oktober een beetje netjes verlopen is er niets aan de hand en zal het leger de macht overdragen aan de nieuwe regering? Of komt de macht tot die tijd bij de koninklijke familie? Of kan daar nog niets over gezegd worden?![]()
Auw, dat valt tegen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:32 schreef bkkboy het volgende:
Wat er aan de hand is weet ik niet precies, maar ik hoor via thaise vrienden op internet dat er NU geschoten wordt...
ik laat zo snel mogelijk meer horen
Hij is leraar. In Thailand.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:34 schreef boozeroony het volgende:
De koning hier geniet ONGELOVELIJK veel respect.
De koning heeft de vorige revolutie beeindigt.
Was jij niet leraar? Of is het gewoon laat?
Maar was Thaksin na de aprilverkiezingen niet al afgetreden / zijn kabinet demissionair geworden? Dan is dit dus vooral spierballen tonen om hem duidelijk te maken dat hij het niet in zijn hoofd hoeft te halen om nog eens een gooi naar het premierschap te doen? Als ik zo de verhalen over hem lees dan is het echt een Berlusconi II die zijn positie flink heeft uitgebuit door als regeringsleider vooral ook de belangen van zijn familiebedrijf te behartigen. Dit had veel eerder gemoeten, zou je denkenquote:Op dinsdag 19 september 2006 20:33 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Ik denk dat het op dit moment niet zoveel uitmaakt wie 'de macht' heeft, het ambtenarenapparaat en de rest draait wel door. 't Is niet dat er een radicaal andere stroming nu aan de macht, 't is meer dat ze met wat dwang demissionair gesteld zijn. Volgende maand verkiezingen, campagne dus nu maar zonder Thaksin. Blijkbaar heeft men besloten dat Thaksin met zijn mediabedrijven te veel invloed heeft om op gelijke voet mee te doen dus is hij buitenspel gezet en niemand lijkt tot nu toe te protesteren.
Sterker nog, als je je negatief uitlaat over het koningshuis ga je zonder pardon de cel in.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:11 schreef bkkboy het volgende:
Iedereen zonder uitzonderingen heeft respect voor die man en het is een ongeschreven wet om ook maar IETS negatefs over het koningshuis te zeggen. Hetzelfde geld voor de vrouw van de koning.
Maar dit postte hij wel. Kon Christiaan ook niets aandoen..Ik snapte dat betalen ook al niet. Dacht ook aan je kamer betalen en naar huis gaan.. Maar TS... Hoop dat alles verder rustig verlooptquote:Op dinsdag 19 september 2006 19:45 schreef splendor het volgende:
[..]
Hij bedoelt denk ik dat men de disco moet betalen en naar huis moet gaan. Terwijl nu in het nieuwsbericht lijkt alsof de mensen iets moeten betalen en daarna het land moeten ontvluchten. Ofzoiets iig, staat er nogal raar.
quote:International news channels CNN and the BBC were taken off the air in Thailand, where a military coup has ousted Prime Minister Thaksin Shinawatra.
Dat lijkt me ook wel wat prematuur... Omdat je nu twee legeronderdelen hebt met tegenstrijdige belangen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:07 schreef highway101 het volgende:
Beetje vreemd dat ze nu al melden dat het een geweldloze coup is, terwijl hij net begonnen is.
Ze hebben hun eigen Berlusconi?quote:Op dinsdag 19 september 2006 18:59 schreef bkkboy het volgende:
... Heeft veel goede dingen voor de bevolking gedaan maar verdient intussen ook onmenselijk veel geld. Er zijn veel geruchten dat hij het land aan het "kopen" is. Hij bezit televisiestations, telefoonmaatschappijen, etc.
Mwach, eerst de wet aanpassen zodat er geen belasting geheven wordt op aandelenverkoop op de beurs door individuen en dan voor 2 miljard dollar aan aandelen verkopen.quote:
Probeer dan nu maar wat slaap te pakken zodat je morgen weer fris verslag kunt doen van de ontwikkelingen daar, sterkte!quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:57 schreef bkkboy het volgende:
P.S. Hoor ook net dat ik morgen vrij ben.. Alle scholen en universiteiten zijn gesloten morgen.... Reden onbekend...
Is hier bijna 2 uur 's nachts nu.... ogen en vingers doen zeer.....
Hoop dat ie überhaupt kan slapen nu.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:35 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Probeer dan nu maar wat slaap te pakken zodat je morgen weer fris verslag kunt doen van de ontwikkelingen daar, sterkte!![]()
Ja verdorie zeg, enerzijds hoor je wel positieve geluiden dat dit bijna "gewoon" is in Thailand maar anderzijds is ondanks de macht van de koning toch echt even de macht uit balans en kan het alle kanten uitschieten. Ook de minder goede dusquote:Op dinsdag 19 september 2006 21:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Hoop dat ie überhaupt kan slapen nu.
quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:57 schreef bkkboy het volgende:
Alle scholen en universiteiten zijn gesloten morgen.... Reden onbekend...
Ah, we hebben een noob.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:51 schreef bloodacolyte het volgende:
wat is tvp?
true.....quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ah, we hebben een noob.
TerugVindPost
quote:
Zodat het topic in MyAT staat.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:52 schreef bloodacolyte het volgende:
[..]
true.....
ik ben zelfs zo'n n00b dat ik die uitdrukking niet snap
Nieuweling..Beginner..quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:52 schreef bloodacolyte het volgende:
[..]
true.....
ik ben zelfs zo'n n00b dat ik die uitdrukking niet snap
Daaraan kan iemand snel in de index het topic terug halen waarin hij gepost heeft.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:05 schreef bkkboy het volgende:
euh... dit hele avontuur vanavond (vannacht voor mijn tijd) was ook mijn eerste posts op fok. Ben een oud tweakers.net poster..
maar ken ook de termen TVP niet.... weet dat het terugvindpost is, maar wat is een terugvindpost???
SORRY!
http://forum.fok.nl/user/active/64670 die link te vinden onder de knop My Active Topics is de postgeschiedenis van jou (of een andere user) gerangschikt op volgorde van topics waarin het laatst gepost is ipv de volgorde waarin jij erin gepost hebt. met een TVP zorg je ervoor dat het topic in je MyAT terecht komt waardoor je in één oogopslag kan zien of er updates zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:05 schreef bkkboy het volgende:
euh... dit hele avontuur vanavond (vannacht voor mijn tijd) was ook mijn eerste posts op fok. Ben een oud tweakers.net poster..
maar ken ook de termen TVP niet.... weet dat het terugvindpost is, maar wat is een terugvindpost???
SORRY!
Als je een post in een topic gemaakt hebt komt je topic in het lijstje bij ''my active topics'' te staan.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:05 schreef bkkboy het volgende:
Hmm, is al laat hier... is vast een post zodat de poster weet waar hij is gebleven met lezen??? zomaar een losse gedachte... vergeef me is 3 uur hier, en kop staat er niet helemaal naar
truste allemaal voor later
Zo hé dat zou gaar zijn zeg!quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:47 schreef bkkboy het volgende:
De laatste geruchten die spelen zijn dat de staatsgreep door thaksin zelf is ingezet! dit om een ECHTE staatsgreep te voorkomen.... Een echte staatsgreep zou erg slecht zijn voor de economie en zou levens kosten.
die snapte ik nog net welquote:
Waar Fok! groot in kan zijn ,quote:Op dinsdag 19 september 2006 23:07 schreef Ringo het volgende:
Goeie verslagen bkkboy!
"Van onze reporter ter plaatse..."
lolquote:Op dinsdag 19 september 2006 23:39 schreef Manneke_Pils het volgende:
En welke mod delete even alle tvp's hier, zoals de policy het voor schrijft?
Ik wilde het niet posten.quote:Op dinsdag 19 september 2006 23:27 schreef Lithion het volgende:
Wat een R&P-topic zeg, met al die 'Sterkte!' posts.
Van wat ik gehoord heb is dit nooit gebeurd, of beter gezegd, dit heeft de koning zelf nooit laten gebeuren.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:44 schreef static het volgende:
[..]
Sterker nog, als je je negatief uitlaat over het koningshuis ga je zonder pardon de cel in.
Toen ik er was werd ik er notabene voor gewaarschuwd.quote:Op woensdag 20 september 2006 00:01 schreef Killjoy het volgende:
[..]
Van wat ik gehoord heb is dit nooit gebeurd, of beter gezegd, dit heeft de koning zelf nooit laten gebeuren.
Komt ze wel door de inburgeringstoets?quote:Op woensdag 20 september 2006 00:01 schreef Killjoy het volgende:
mijn vriendin woont er vlak bij in de buurt, dus ik heb al gebeld met haar en ben voor nu redelijk op de hoogte.
Ik hoop alleen niet dat de pleuris uitbarst daar, dan ga ik haar zo snel mogelijk weghalen. (het op zijn minst proberen)
Ik was ongeveer 2 a 3 maanden geleden in Bangkok en dat was precies het moment dat de koning een jubileum vierde (60! jaar op de troon) en de mensen zijn ontzettend blij met de koning. Niet te vergelijken met zelfs Nederland. Ik hoop ook dat het met een sisser afloopt en de mensen hiervan niet de dupe worden.quote:Op woensdag 20 september 2006 00:07 schreef Killjoy het volgende:
Dat kan wel, ik heb een tijd geleden van iemand daar gehoord dat op verzoek van de koning die mensen aan hem voorgeleid zijn geweest (zal wel niet met allemaal), hij praat even met ze en stuurt ze dan weer naar huis. Hijzelf wil niet dat mensen wegens hem de cel in gaan, etc etc.
Daar naar die bios gaan is ook een erg speciale ervaring, uit respect voor de koning krijg je voor elke film een promo filmpje te zien van hem, allemaal beelden van thailand, van hem, van mensen die hem eren, etc. Je moet dan gaan staan in de bios tijdens dat filmpje en daarna mag je weer gaan zitten.
Beetje OT misschien, maar het geeft wel het respect voor de koning aan. Laat het aub met een sisser aflopen![]()
Een premier die allemaal strafbare dingen uithaalt om zijn uitpuilende zakken nog verder te vullen - en die daarna met de meest belachelijke smoezen komt zoals "het was een eerlijke vergissing" - is wél ok maar zodra hij aan de kant wordt geschoven heffen de westerlingen weer het belerende vingertjequote:Op woensdag 20 september 2006 07:11 schreef remlof het volgende:
[[knip]
maar dat de VS en EU de staatsgreep afkeuren en hun burgers oproepen zich koest te houden. De nederlandse ambassade beraadt zich nog op een officiele positie
[knip]
Die inburgeringstoets denken we nog niet eens aan, eerst de toelatingstoets anders mag ze niet eens het land in komen. We zijn samen bezig met een cursus Nederlands voor haar (iets wat ik zelf al wilde dat ze zou doen zonder dat die tering Verdonk er een examen van 350 euro aan hing).quote:Op woensdag 20 september 2006 01:27 schreef APK het volgende:
[..]
Komt ze wel door de inburgeringstoets?
Ik denk overigens dat het wel losloopt met deze staatsgreep, kan me haast niet voorstellen dat Bangkok in een schiettent veranderd.
Ja wat denk jij: Verdonk probeert haar mede-Neanderthalervrouwtjes te beschermen tegen de komst van te leuke, lieve en knappe vrouwen uit het buitenlandquote:Op woensdag 20 september 2006 08:06 schreef Killjoy het volgende:
[..]
Die inburgeringstoets denken we nog niet eens aan, eerst de toelatingstoets anders mag ze niet eens het land in komen. We zijn samen bezig met een cursus Nederlands voor haar (iets wat ik zelf al wilde dat ze zou doen zonder dat die tering Verdonk er een examen van 350 euro aan hing).
Als ze hier is kan ze makkelijk het inburgeringstraject in.
quote:Op woensdag 20 september 2006 07:11 schreef remlof het volgende:
Het lijkt idd allemaal mee te vallen bkkboy, laatste nieuws hier is dat de persoonlijke secretaris van de koning voorlopig premier zal worden maar dat de VS en EU de staatsgreep afkeuren en hun burgers oproepen zich koest te houden. De nederlandse ambassade beraadt zich nog op een officiele positie
Het is hier (tussen Thonglor en Emporium) hartstikke rustig. Kinderen zijn vrij van school, banken dicht, maar verder werken de meeste mensen gewoon. De straten zijn opvallig (en heerlijkquote:Bank of Thailand Governor reportedly accepted to become the Prime Minister
Bank of Thailand Governor MR Pridayadhorn Devakula cut short his trip to attend the International Monetary Fund/World Bank meeting in Singapore and he will arrive Bangkok at noontime. He said he agreed to accept to become Prime Minister. Nonetheless, it was expected that there would be a press conference at the Arm Force auditorium Wednesday.
Source: The Nation - 20 September 2006
Toevallig had ik het daar twee weken geleden over met een tamelijk hooggeplaatste arts van Chulalongkorn Hospital. Taksin heeft inderdaad -theoretisch- de gezondheidszorg open gesteld voor een veel groter publiek. Helaas heeft hij daarbij verzuimd de ziekenhuizen ook maar een cent extra te betalen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:47 schreef bkkboy het volgende:deze man heeft veel goeie dingen gedaan voor thailand. Introductie van het "30 baht medical care system" (30 baht is iets meer als 0.65 euro
quote:Op woensdag 20 september 2006 10:54 schreef WatEenGelul.nl het volgende:
Kan Wilders hier in Nederland niet een "coup" plegen?
10 tanks rond het binnenhof + Hilversum innemen. Meer lijkt er niet nodig te zijn.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:54 schreef WatEenGelul.nl het volgende:
Kan Wilders hier in Nederland niet een "coup" plegen?
zullen we daar even mee wachten, anders worden wij in het vervolg het meelopertje van Thailandquote:Op woensdag 20 september 2006 11:00 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
10 tanks rond het binnenhof + Hilversum innemen. Meer lijkt er niet nodig te zijn.
Om als bevolking wat uit te vreten ertegen zijn er gewoon te weinig wapens in omloop hier.
Is best te doen dus![]()
Nou tel het aantal sportschutters + illegale wapens bij criminelen en je hebt toch een aardige infanteriebrigade.quote:Op woensdag 20 september 2006 11:00 schreef PLAE@ het volgende:
Om als bevolking wat uit te vreten ertegen zijn er gewoon te weinig wapens in omloop hier.
lol dat stelt toch niks voor.quote:Op woensdag 20 september 2006 12:05 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nou tel het aantal sportschutters + illegale wapens bij criminelen en je hebt toch een aardige infanteriebrigade.
Alleen, als je daar 'lag' hebt, ben je zeg maar wel écht dood.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:14 schreef Roellio het volgende:
Ah, tof. Net Command & Conquer, maar dan met betere graphics!
Hier staat dus dat het gedaan was om de rellen en bloedvergieten te voorkomen die Thaskin wilde uitlokken om zo zelf de noodsituatie uit te roepen en alleenheerser te blijven.quote:Sonthi outsmarted Thaksin at the eleventh hour
by: Thanong Khanthong - The Nation
Had Council for Democratic Reform under Constitutional Monarchy (CDRM) leader General Sonthi Boonyaratglin not moved as fast as he did to stage a coup on Tuesday, Thaksin Shinawatra would have launched his own coup a day later. Don't be fooled by Thaksin's claim that he stands for democracy.
As the political crisis developed to the point of no return concerning whether Thaksin should stay or be booted out, General Sonthi had no choice but to swallow his words about the days of military coups being over. He had been very reluctant to resort to a coup, as he was known not to have any political ambitions. Moreover, he was not known to be an enemy of Thaksin. Although General Sonthi has a good relationship with both Privy Council President General Prem Tinsulanonda and Privy Council member General Surayuth Chulanont, he came to power partly due to a political compromise struck with Thaksin.
However, an intelligence report reached General Sonthi's camp stating that there would be bloodshed on Wednesday. The People's Alliance for Democracy had planned to hold a political rally that day at the Royal Plaza in order to force Thaksin out of politics. Had that rally taken place, there would have been clashes between the People's Alliance for Democracy and Thaksin's supporters and blood would have been spilt on Rajdamnoen Avenue. If only Thaksin had promised that he would take a break from politics and allow a period of political reforms to take place, the PAD and other branches of the anti-Thaksin movement would have declared victory. All political confrontations would have subsided. Thaksin could have run for office once the Constitution was amended, and he would have been returned to the premier's post, probably in the latter part of next year.
However, Thaksin never considered taking a break from power. Again, don't be fooled by his "taking a break" story - the idea never crossed his mind.
The General Sonthi camp learned that during the PAD rally, Yongyuth Tiyapairat and Newin Chidchob were planning to rally their supporters to create an ugly scene at the Royal Plaza. During the ensuing commotion, there would be human casualties. Thaksin would then have stepped in and declared a state of emergency, placing the country under martial law.
Now you can understand why he had time to prepare his state of emergency statement and read it at 9.20pm on Channel 9 from his New York hotel room. You can also understand why Yongyuth and Newin are now at the top of this country's most-wanted list and have surrendered themselves to the CDRM for interrogation.
Once the situation was under his complete control, Thaksin had planned to fly back yesterday in order to declare victory over anti-democratic elements in society. He had a military reshuffle list in hand that would have further consolidated his control over the military. With that accomplished, everything would have been easy. Virtually all institutions in the country would have been under his directive.
From his New York hotel, Thaksin was preparing to deliver an address at the UN Assembly. The room instead turned out to be the headquarters from which he attempted to launch a counter-coup and negotiate a political settlement. In New York, he planned to recruit top-notch American political consultants to advise him on his political campaign for the next election, which would have been pushed back from October 15 to some time in November.
Thaksin's talk of taking a break from politics was simply lip service. He told the Thai public he would decide whether to take a break from politics only after his Thai Rak Thai went to the Election Commission to register as candidates. This means Thaksin would have liked His Majesty the King to endorse a new election date before he made his decision.
Members of the Thai elite and the PAD, however, would not allow this to happen. If Thaksin were to run in the next election, he would have won. With 12 million votes or so, he would have claimed a democratic majority and he also would have stayed on as prime minister. After that he could rewrite Thai history by turning Thailand into his own regime.
General Sonthi had to act fast to head off Thaksin's coup. He staged a military coup on Tuesday, a day before the bloodshed was set to take place. He and Thaksin did have a telephone conversation on Tuesday evening, with Thaksin trying to buy time and negotiate a settlement.
He told General Sonthi that if he kept his cool, Thaksin would take a break from politics. He asked Sonthi to wait until he returned from New York so that the two could talk things out and said that he would reschedule his return flight to Bangkok to Wednesday, instead of yesterday as he had planned.
General Sonthi was polite, but told him that he had no choice, that he had to stage the coup.
In the meantime, Thaksin was checking on his military allies, who had control of Bangkok, for the most part. He remained certain that in a military power play, he could still emerge the victor. Maj-General Prin Suwannathat, commander of the First Infantry Brigade, is a close ally of Thaksin and he holds the most powerful military post in Bangkok. The commanders of the Air Force and the Navy are also good friends of Thaksin.
General Sonthi had the support of Lt-General Saphrang Kalayanamit of the Third Army, who had been outspoken in his anti-Thaksin remarks. The Third Army is in charge of all military operations in the North. Another key ally of Gen Sonthi is Lt-General Anupong Phaochinda of the First Infantry Division in Bangkok. Maj-General Sanit Prommas, the commander of the Second Cavalry Brigade, also came to play an important role in the power play to seize the capital.
Troops from Prachin Buri and Lop Buri were also mobilised to the capital to assist in the coup, the decisive outcome of which was ironically the victory of thaharn ban nok (upcountry military).
As it turned out, all of Thaksin's military allies, most notably Maj-General Prin, had been marked out - they could not move. General Ruengroj Mahasaranont, the supreme commander and a Thaksin ally, was to look after Bangkok once Thaksin had declared martial law. He too was subdued. Chidchai Vanasatidya and Prommin Lertsuridej were unable to launch any sort of counter effort.
Thaksin's wife Khunying Pojaman Shinawatra was supposed to take a 12am flight to Singapore on Tuesday night. She quickly changed her flight to 9pm. Well, Gen Sonthi had to let her off the hook.
Twenty-five minutes later, knowing that his wife was safely on an aircraft bound for Singapore, Thaksin read out his state of emergency address from his New York hotel room, effectively sacking General Sonthi .
But an hour later, General Sonthi declared a counter-coup to overthrow the Thaksin regime and tear up the Constitution.
The rest is history.
--The Nation 2006-09-22
quote:Op zaterdag 23 september 2006 05:25 schreef niet_links het volgende:
Nu alleen maar hopen dat het leger zn woord houd.
Goeie alternatieven?quote:BANGKOK - De nieuwe militaire machthebbers in Thailand hebben vier kandidaten op het oog voor de functie van premier. De lijst met namen zal komende week woensdag worden voorgelegd aan koning Bhumibol, zo liet een bron rond de militaire coupplegers weten.
Het Thaise leger zette afgelopen week in een geweldloze staatsgreep de regering van premier Thaksin Shinawatra af. De coupleiders beloofden binnen twee weken een nieuwe premier te benoemen.
Op de lijst staan de namen van de voormalige leider van de Wereldhandelsorganisatie Supachai Panitchpakdi, van de huidige directeur van de Thaise centrale bank Pridiyathorn Devakula en die van de presidenten van de twee belangrijkste rechtbanken van het land, Charnchai Likhitchittha en Ackaratorn Chularat.
De voormalige directeur van de centrale bank, Chatu Mongol Sonakul, die eerder getipt was om Thaksin op te volgen, zou niet op de lijst staan.
Dit topic is twee maanden oud.quote:Op vrijdag 24 november 2006 23:28 schreef KopieerMachine het volgende:
Sorry, toch maar een TVP. (hoe onbeschoft)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |