abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:26:17 #1
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_41952788
dus als je voor de hobby websites in mekaar flanst, een beetje verstand hebt van HTML, JAVA, Visual Basic.NET

Is het dan mogelijk, mede gezien de huidige vraag op de IT markt, om ergens als webdesigner aan de gang te kunnen, danwel stage te beginnen?

Ik ben benieuwd naar jullie reakties!
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
pi_41952797
Solliciteren kan altijd he..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:28:05 #3
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_41952843
Vast wel, als je iets van een portfolio hebt dat je kan laten zien.
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:29:07 #4
158452 IQM
I am the one
pi_41952880
Waarom niet? Maak gewoon een mooi portfoliootje aan en klop ergens aan.
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
pi_41952920
Je moet zorgen dat je via een uitzendbureau oid (simpel baantje) ergens terecht komt. Het liefst bij een groot bedrijf. Dan kom je vanzelf wel hogerop als je goed bent. Of je moet via via een bedrijf kennen waar je terecht kan voor (in den beginne ) een simpel bijbaantje.

Solliciteren op normale advertenties wordt denk ik wel lastig, omdat ze vaak diploma's vragen en het werk ook wat meer inhoudt dan alleen simpel sites in elkaar flansen.

Of je begint gewoon voor jezelf (net als 1000000 anderen ).
pi_41952938
Kan wel, maar weet je ook iets van PHP en ASP? Zo niet dan zou ik die taaltjes ook even leren.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_41953124
ik zou iig een goed onderbouwd portfolio laten zien ..
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:39:39 #8
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_41953143
... als je kwaliteit levert

waarom niet?
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_41953242
elke mbo-er kan het
maar er zijn er niet zo veel die het echt kunnen

ga voor een solide taal en niet zo een kinder taaltje als php (let the flaming begin)
pi_41953275
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:43 schreef soppig het volgende:
elke mbo-er kan het

ga voor een solide taal en niet zo een kinder taaltje als php (let the flaming begin)
wat is volgens jouw een solide taal dan?
pi_41953288
ik hoop van niet
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:44:49 #12
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_41953296
Ik zou bij de grote IT bedrijven wegblijven (Atos Origin, Logica CMG, Cap Gemini, Sogeti,Getronics/PR,. e.d.).
Die nemen alleen mensen met een afgeronde HBO/Academische opleiding aan.
De studierichting is minder van belang dus, als je toevallig wel zo'n papiertje hebt kan het wel.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_41953315
nouja op zn minst dingen met type safety etc ..
jsp
.net

maar on topic :
je kan wel degelijk aan de slag in die sector als je dingen kan laten zien. De markt is aan het bijtrekken en veel bedrijven zijn daarom niet bang om mensen aan te nemen die moeten bij leren. Dus maak wat voorbeelden, trek het neurotisch door een validator, ga daar mee pochen en klaag over het feit dat de code belangrijker is dan de layout.
pi_41953336
Webdesigner vast wel, maar bij webapplicatie-bouwer komt veel meer kijken en ik vrees dat je daar niet genoeg ervaring voor zult hebben. Maar proberen kan altijd.
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:47:21 #15
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_41953367
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:44 schreef me-elsjuh het volgende:
ik hoop van niet
Dat wilde ik eigenlijk niet zeggen, maar het was wel het eerste dat in me op kwam
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:48:17 #16
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41953394
Als je ziet wat veel opleidingen bieden zou ik zeggen: "Sure, makkelijk."
Ik ga naar huis.
pi_41953404
met een beetje verstand hebt van HTML, JAVA, Visual Basic.NET kom je niet ver.
ASP en PHP zijn tegenwoordig wel vrij standaard eisen.
Lijkt me dat je oko wat meer dan een beetje de programeertalen moet kennen.
Maat van mij zeer gedreven php html css scripter, maar kwam ook niet zonder diploma aan de bak.
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
Overigens zullen weinig bedrijven opnieuw in de valkuil stappen en niet iedereen aannemen die een HTML boek vast kan houden. Je zult dus echt wel wat in huis moeten hebben, meer dan "een beetje verstand van..."
pi_41953455
Portfolio is waar het om draait. Een opleiding is gewoon een bonus.
(Zover ik weet)
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:52:14 #20
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41953532
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:50 schreef captainkid het volgende:
Portfolio is waar het om draait. Een opleiding is gewoon een bonus.
(Zover ik weet)
Naast een portfolio zijn contacten en het gebruikelijke 'netwerken' nog wel veel belangrijker. Je moet de goede mensen kennen.

Een papiertje is daarnaast een mooi houvast om in een solide loonschaal terecht te komen.
Ik ga naar huis.
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:57:29 #21
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_41953697
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:44 schreef DiRadical het volgende:
Ik zou bij de grote IT bedrijven wegblijven (Atos Origin, Logica CMG, Cap Gemini, Sogeti,Getronics/PR,. e.d.).
Die nemen alleen mensen met een afgeronde HBO/Academische opleiding aan.
De studierichting is minder van belang dus, als je toevallig wel zo'n papiertje hebt kan het wel.
... en die leveren me toch een brakke code op... dat is werkelijk niet te geloven

die leven echt nog in de jaren 90 qua HTML
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_41953839
webdesigner is een breed begip natuurlijk. Je kan je toeleggen op het daadwerkelijke design of op de techniek erachter.
pi_41953849
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:43 schreef soppig het volgende:
elke mbo-er kan het
Klinkt een beetje tegenstrijdig
pi_41953896
Kun je ASP? Dan kun je bij ons tv bedrijf aan de slag... Laat van je horen..!
pi_41954044
ASP? Die pagina's lopen in mijn Firefox altijd vast...

Maar OT: Als je een goed portfolio hebt en jezelf een beetje kan verkopen kan je een heel end komen!
  dinsdag 19 september 2006 @ 16:09:01 #26
76783 rezjeh
"mañana mañana"
pi_41954047
Heb zelf half jaar als webapplicatie programmeur gewerkt zonder opleiding, gewoon gesolliciteerd
pi_41954125
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:02 schreef nicomart het volgende:
webdesigner is een breed begip natuurlijk. Je kan je toeleggen op het daadwerkelijke design of op de techniek erachter.
Je kan ook beginnen met het solliciteren naar webmaster-functies: beetje html, beetje grafische pakketten, beetje verstand hebben van CMS-en, beetje kunnen scripten, beetje serverbeheer.
Mijn werkgevers trappen er telkens weer in.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_41954150
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:48 schreef nietzman het volgende:
Wat nietzman zegt.
pi_41954161
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:08 schreef Nemephis het volgende:
!
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_41955249
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:08 schreef Nemephis het volgende:
Hehehe.. ik hoop dat je dat als grapje bedoelt. Maar ik vermoed van niet.
  dinsdag 19 september 2006 @ 17:13:04 #31
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_41955619
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:11 schreef Berkery het volgende:

[..]

Je kan ook beginnen met het solliciteren naar webmaster-functies: beetje html, beetje grafische pakketten, beetje verstand hebben van CMS-en, beetje kunnen scripten, beetje serverbeheer.
Lijkt me een betere stap.

Of je zou al echt iets goeds moeten kunnen laten zien, maar als dat zo zou zijn zou je waarschijnlijk links in je openingspost gezet hebben. Dat lijkt me een aardige indicatie.
Vampire Romance O+
  dinsdag 19 september 2006 @ 17:52:28 #32
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_41956788
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:48 schreef nietzman het volgende:
Klopt. Ik zit nu in mijn laatste jaar multimedia (MBO) en qua webdesign heb ik nauwelijks wat geleerd.
Het enige wat we hoefde te doen was een HTML 4.1 paginaatje met frames maken, een paar pagina's in Dreamweaver (volgens de leraren een programma wat alle professionals gebruiken ) en een keer Joomla met een webwinkel module installeren. Verder hebben we geleerd hoe we met ASP een database moeten maken.
Zonder opleiding kun je dus het zelfde als je een paar tutorials volgt.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 19 september 2006 @ 21:20:20 #33
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_41963465
sowee, das inderdaad niet veel wat je op school krijgt dan.

ik ben behoorlijk optimistisch geworden door al jullie reakties.

Erg bedankt!
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
pi_41974903
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 21:20 schreef Monocultuur het volgende:
sowee, das inderdaad niet veel wat je op school krijgt dan.

ik ben behoorlijk optimistisch geworden door al jullie reakties.

Erg bedankt!
Vergeet niet dat je niet kan programmeren alleen webdesign een een beetje scriptjes prutsen als je echt wil webdevelopen zou ik toch echt een HBO opleiding doen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 september 2006 @ 11:55:44 #35
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_41978680
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:11 schreef Berkery het volgende:

[..]

Ik heb er ook 1 gevonden.
pi_41978785
Webdesign is niet altijd alleen maar een site bouwen.. het is vaak ook een corporate identity herbergen en meer grafische elementen toevoegen.
Hetis ook belangrijk dat het een estetisch verantwoorde pagina blijft...
pi_41980346
Als je als webdesigner niet aan de bak komt in n bedrijf, kan je toch altijd voor jezelf nog opdrachten aannemen? KVK inschrijving voor paar tientjes per jaar. Kan je prijzen rekenen die betaalbaar blijven. Genoeg mensen die n website willen maar geen e 2000 - e 3000 ervoor willen of kunnen uitgeven. Dus werk zat. Ik spreek uit ervaring.

Maar je moet inderdaad wel iets meer kennen dan n beetje frontpagen zeg maar.
En zowel technisch moet je site goed zijn, en goed te onderhouden zijn, als grafisch.
De gemiddelde klant boeit t technische deel niet, alleen maar wat ze zien.
Dus overzichtelijke menu's ed.
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:08:49 #38
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_41980711
als je een goede portfolio hebt lukt 't vaak wel...
  woensdag 20 september 2006 @ 13:09:17 #39
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_41980728
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:56 schreef Walter81 het volgende:
Als je als webdesigner niet aan de bak komt in n bedrijf, kan je toch altijd voor jezelf nog opdrachten aannemen? KVK inschrijving voor paar tientjes per jaar. Kan je prijzen rekenen die betaalbaar blijven. Genoeg mensen die n website willen maar geen e 2000 - e 3000 ervoor willen of kunnen uitgeven. Dus werk zat. Ik spreek uit ervaring.

Maar je moet inderdaad wel iets meer kennen dan n beetje frontpagen zeg maar.
En zowel technisch moet je site goed zijn, en goed te onderhouden zijn, als grafisch.
De gemiddelde klant boeit t technische deel niet, alleen maar wat ze zien.
Dus overzichtelijke menu's ed.
technisch hoeft z'n site niet goed te zijn, je bent de ontwerper, geen programmeur
pi_41981066
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:09 schreef wobbel het volgende:

[..]

technisch hoeft z'n site niet goed te zijn, je bent de ontwerper, geen programmeur
Beetje tabellen en wat fonts en plaatjes aanpassen noem ik niet het bouwen van een website.
Op zn minst php code schrijven valt bij mij in de categorie programmeren. En dan lijkt mij dat de site wel technisch goed moet zijn.

Voor ontwerpen heb je geen kennis van html asp php of wat dan ook nodig. Dan denk ik meer aan grafisch vormgevers als je t professioneel wil aanpakken.
[ afbeelding ]
  woensdag 20 september 2006 @ 13:55:15 #41
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_41981965
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:09 schreef wobbel het volgende:

[..]

Dat is vaak te merken ook bij de 'designers'
IF-THEN-ELSE construncties in ASP van een paar 100 regels (tussen IF en END IF) met maar 1 of 2 regels verschil tussen de IF en de ELSE ben ik ook wel eens tegengekomen in de code die een 'designer' had opgeleverd.

Lekker met een geïnterpreteerde taal als VBScript
pi_42006507
aan de andere kant maken de meeste programmeurs walgelijk uitziende designs...
het is maar net waar je het accent op legt...

als een brakke code goed werkt, en het design ziet er gelikt uit... dat is makkelijker te verkopen dan een correct geprogrammeerde site waarvan het design slecht is
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_42006539
Men zegt dan ook vaker "Ziet er goed uit!" dan "Is vast goed gescript, ook al kan ik dat natuurlijk op geen enkele manier zien!"
Ik ga naar huis.
  donderdag 21 september 2006 @ 08:53:15 #44
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_42006993
Je kunt een poging wagen en je zult waarschijnlijk een goede kans hebben. Verkoop jezelf echter als designer of ontwikkelaar, niet als een combinatie van beide. Die bestaat namelijk niet. Ik ken niemand in de branche die een grafisch wonder is, en ondertussen voortdurend bezig is met het verbeteren van bijvoorbeeld zijn/haar hml skills.

Wil je als designer aan de slag, dan heb je een portfolio met plaatjes nodig, wil je als developer aan de slag dan is het handig om wat projecten te hebben waar je aan hebt meegewerkt (al is dit vaak niet eens nodig). Als developer heb je natuurlijk wel meer verstand van iets nodig dan "een beetje" (dus: veel verstand van html, css en javascript, of veel verstand van php en mysql, of een andere combi). Een bepaalde visie, mits die bij het bedrijf past, is ook mooi meegenomen (bijvoorbeeld m.b.t. toegankelijkheid en semantiek).
  donderdag 21 september 2006 @ 08:56:56 #45
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_42007037
quote:
Op woensdag 20 september 2006 09:19 schreef MeZZiN het volgende:

[..]

Vergeet niet dat je niet kan programmeren alleen webdesign een een beetje scriptjes prutsen als je echt wil webdevelopen zou ik toch echt een HBO opleiding doen.
En jij denkt dat je op het HBO iets leert over webdevelopen? Verder dan een beetje Java komen ze meestal niet. Ik ken geen enkele HBO'er die voldoende skills heeft geleerd op z'n opleiding om ook maar iets klaar te maken in de praktijk.
  donderdag 21 september 2006 @ 09:04:31 #46
13250 Lod
Sapere aude!
pi_42007133
Ja, dat kan: Top webdesignbureau
GNU Terry Pratchett
pi_42012752
quote:
Op donderdag 21 september 2006 08:56 schreef CraZaay het volgende:

[..]

En jij denkt dat je op het HBO iets leert over webdevelopen?
In mijn HBO-opleiding heb ik daarover niks geleerd. Maar wel andere programmeertalen, dus het technisch goed ontwerpen is in principe niet moeilijk in mijn geval..

Door andere ervaringen met wat DTP heb k wel enige kijk op t uiterlijk, kleurgebruik, overzicht ed.
Maar het is inderdaad meestal OF het een, OF het ander.
[ afbeelding ]
pi_42031111
quote:
Op donderdag 21 september 2006 08:56 schreef CraZaay het volgende:

[..]

En jij denkt dat je op het HBO iets leert over webdevelopen? Verder dan een beetje Java komen ze meestal niet. Ik ken geen enkele HBO'er die voldoende skills heeft geleerd op z'n opleiding om ook maar iets klaar te maken in de praktijk.
Wat een onzin. Als je kijkt naar een software engineerings opleiding leren ze daar echt wel meer dan wat Java. Ze leren te programmeren en dat is niet taal afhankelijk. Verder leren ze nu, in tegenstelling tot vroeger, veel meer over projectmatig werken en oefenen ze daar mee. Projectmatig werken gebeurt in de praktijk veel te weinig. Ze zullen vast nog een hoop bij te leren hebben en vooral ervaring opdoen, maar je geeft ze veel te weinig eer.

Vanuit mijn ervaring: ze missen niet zozeer kennis, maar ervaring. Dat is heel logisch, iedereen moet een keer bij null beginnen. (pun intended) Met goede begleiding van ervaren mensen worden dat goede vakmensen.
pi_42031352
Heb je wel een andere opleiding afgerond? Zo ja, dan moet het wel lukken lijkt mij.
pi_42031699
Ik zou ook graag als webdesigner/scripter willen werken met een vaste baan, maar helaas zijn d'r gewoon geen tot weinig mogelijkheden hier in Limburg; totaal geen aanbod en vraag naar webdesigners en bijvoorbeeld PHP programmeurs hier in de buurt. Alle klanten die ik tot nu toe heb gehad waren van niet-Limburgse/Brabantse plaatsen.

Ik haal gewoon zelf regelmatig wat klantjes naar binnen en die adverteren vanzelf wel weer verder als ik een mooi CMS/webshop voor ze in elkaar zet en er dik tevreden mee zijn. Is een leuke bijverdienste en de mensen hoeven geen duizenden pleuro's te betalen voor een professioneel webdesign bureau. En eerlijk gezegd ken ik ook veel meer freelancers/hobbyisten (ook hier op Fok!) die beter presteren op gebied van webdesign dan menig 'professioneel' bedrijf.

En eerst een goede klantenbase en een portfolio helpen natuurlijk ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')