De enige overeenkomst is dat zij heilig bleef geloven in de adviezen van iemand zonder kennis van zaken c.q. diploma, en alle adviezen van welgeschoolde mensen compleet negeerde.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:14 schreef Brighteyes het volgende:
Je vergelijking met Silvia Millecam raakt kant nog wal dus daar ga ik niet eens op in.
Dus: alleen een arts mag een dietist (met opleiding) opdracht geven een dieetadvies te maken.quote:19 FEBRUARI 1997
Koninklijk besluit betreffende de beroepstitel en de kwalificatievereisten voor de uitoefening van het beroep van diėtist en houdende vaststelling van de lijst van de technische prestaties en van de lijst van handelingen waarmee de diėtist door een arts kan worden belast
ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de geneeskunst, de verpleegkunde, de paramedische beroepen en de geneeskundige commissies, inzonderheid op artikel 5, § 1, eerste en derde lid, gewijzigd bij de wetten van 20 december 1974 en 19 december 1990, artikel 22bis, ingevoegd bij de wet van 19 december 1990, en artikel 23, gewijzigd bij de wet van 19 december 1990;
Gelet op het advies van de Nationale Raad van de Paramedische Beroepen van 8 oktober 1992;
Gelet op het eensluidend advies van de Technische Commissie voor de Paramedische Beroepen van 25 januari 1996;
Gelet op het advies van de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. Het beroep "Diėtetiek" is een paramedisch beroep in de zin van artikel 22bis van het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de geneeskunst, de verpleegkunde, de paramedische beroepen en de geneeskundige commissies.
Art. 2. Het in artikel 1 bedoelde beroep wordt uitgeoefend onder de beroepstitel "diėtist".
Art. 3. Het beroep van diėtist mag slechts worden uitgeoefend door personen die voldoen aan de volgende voorwaarden:
1° houder zijn van een diploma dat een opleiding bekroont, die overeenstemt met een opleiding van minstens drie jaar in het kader van een voltijds hoger onderwijs in de voedings- en dieetleer, waarvan het leerprogramma op zijn minst omvat:
a) een theoretische opleiding in :
- Algemene, organische en analytische scheikunde;
- Biochemie;
- Biologie;
- Anatomie;
- Algemene en digestieve fysiopathologie;
- Hygiėne;
- Wetgeving op de voedingswaren;
- Fysica;
- Mathematica en statistiek;
- Deontologie van de diėtist;
- Psychologie;
- Economisch en administratief beheer;
b) een theoretische en praktische opleiding gericht naar de toepassing van de voedingsmiddelenkennis in:
- Voeding en diėtetiek;
- Microbiologie;
- Technologie en analyse van de voedingswaren;
- Keukentechnologie;
- Toxicologie en farmacodynamiek;
- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding;
- Informatica;
- Voedingsepidemiologie;
c) Het maken van een werk dat in verband staat met de opleiding en waaruit blijkt dat de betrokkene in staat is tot een analytische en synthetische activiteit in het vakdomein en dat hij zelfstandig kan werken;
2° met vrucht een stage doorlopen hebben van minstens 600 uren in klinische diėtetiek en diėtetiek voor collectiviteiten, ten bewijze waarvan de kandidaat een stageboek moet bijhouden;
3° hun beroepskennis en -vaardigheden via bijscholing onderhouden en bijwerken, om een beroepsuitoefening op een optimaal kwaliteitsniveau mogelijk te maken.
De hierboven bedoelde bijscholing moet bestaan uit persoonlijke studie en deelname aan vormingsactiviteiten.
Art. 4. § 1. De lijst van de technische prestaties, bedoeld in artikel 23, § 1, eerste lid, van voormeld koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967, is opgenomen in bijlage I bij dit besluit.
§ 2. De technische prestaties bedoeld in § 1 vereisen een omstandig geneeskundig voorschrift.
Art. 5. De lijst van handelingen waarmee een arts met toepassing van artikel 5, § 1, eerste lid, van voormeld koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 een diėtist kan belasten, is opgenomen in bijlage II van dit besluit.
Art. 6. Onze Minister van Volksgezondheid en Pensioenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 19 februari 1997.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid en Pensioenen,
M. COLLA
Bijlage I
Lijst van de technische prestaties die door de diėtisten mogen worden verricht met toepassing van artikel 23, § 1, eerste lid, van het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967
Diėtetische evaluaties en een schriftelijk, aan de voorschrijvende arts gericht, technisch verslag betreffende de gedane observaties.
Deze evaluaties omvatten:
- het vaststellen van kwalitatieve en kwantitatieve behoeften, uitgedrukt in voedingsstoffen en niet-voedingsstoffen, in 't algemeen voor wat betreft bepaalde ziektebeelden en in 't bijzonder bij bepaalde patiėnten;
- het vaststellen van het verbruik van voedingsmiddelen aan de hand van de uitgevoerde voedingsanamneses.
Diėtetische interventies en een schriftelijk, aan de voorschrijvende arts gericht, tussentijds technisch verslag betreffende de evolutie van de patiėnt onder deze voorgeschreven interventie.
Deze interventies omvatten:
- het vertalen van een door de arts opgemaakt dieetvoorschrift in termen van voedingsmiddelen op basis van voedingsgegevens;
- het geven van voedings- en dieetadvies via evaluatie van de voedings- en dieetgewoonten van de patient, evenals het evalueren van zijn zelfredzaamheid betreffende het opvolgen van het gegeven advies;
- het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van kiemarme voeding;
- het bereiden en het te koop aanbieden van voedingsmiddelen bestemd voor bijzondere voeding.[/b]
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 19 februari 1997.
ALBERT
Van Koningswege :
M. COLLA
Bijlage II
Handelingen waarmee een arts met toepassing van artikel 5, § 1, eerste lid, van het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 een diėtist kan belasten
- preventie en opsporing van stoornissen op het gebied van de voedingsstoffen of voedingsmiddelen, inbegrepen de toepassing van de regels inzake voedselhygiėne;
- het geven van voedings- en dieetvoorlichting;
- het technisch gedeelte van de volgende prestaties :
- meten van de antropometrische parameters en verzamelen van gegevens die toelaten de lichaamssamenstelling te evalueren;
- meten en evalueren van het individueel energieverbruik door directe en indirecte methodes;
- zorgen voor de correcte toepassing van de dieetvoorschriften en van de voorgeschreven voedingsmiddelen voor bijzondere voeding bij groepen van patiėnten :
- zorgen voor de evaluatie op gebied van de nodige voedingsstoffen ten behoeve van groepen van patiėnten en het evalueren van de interactie tussen voeding en geneesmiddelen.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 19 februari 1997.
ALBERT
Van Koningswege :
M. COLLA
Dus: Alleen iemand met de juiste opleiding mag in opdracht van een arts dieetadviezen geven.quote:Opleiding en deskundigheid beroepsbeoefenaren art. 34
Persbericht, 23 mei 1997
Dit persbericht is vrijdag 23 mei 1997 na afloop van de ministerraad uitgegeven door de Rijks voorlichtingsdienst
Op voorstel van minister Borst-Eilers van VWS stemt het kabinet in met het Besluit opleidingsei sen en deskundigheidsgebied diėtist, ergotherapeut, logopedist, mondhygiėnist, oefentherapeut, orthoptist en podotherapeut. In het Besluit worden de opleidingen voor de respectievelijke beroe pen geregeld en de betreffende deskundigheidsgebieden omschreven.Dit is een besluit in het kader van de invoering - per 1 december 1997 - van de Wet beroepen in de individuele gezondheidszorg.
Opleiding
Voor elk van deze beroepen geldt dat de minister van VWS in het Besluit op grond van de Wet BIG inhoudelijke eisen stelt aan de betreffende HBO-opleiding. Het diploma van een opleiding die aan de eisen voldoet geeft recht op het voeren van de wettelijk beschermde titel.De opleidingseisen omvatten steeds het centrale vakgebied, medische vakken, vakken op het gebied van de gedrags- en maatschappijwetenschappen en ondersteunende vakken. Ook worden eisen gesteld aan de beroepsvoorbereidende periode in het werkveld (stage). De oplei dingseisen geven het minimum aan waaraan de beroepsuitoefening van een beginnend beroeps beoefenaar moet voldoen.
Deskundigheid
Voor elk van deze beroepen geldt dat de beoefenaren deskundig zijn om op verwijzing van een arts (of tandarts) te behandelen. Naast het onderzoeken en behandelen van patiėnten betreft hun deskundigheid ook het geven van advies, instructie en voorlichting aan individuele personen. De verschillende deskundigheidsgebieden zijn hieronder beknopt weergegeven.
De diėtist is deskundig om patiėnten te behandelen door toepassing van dieet-therapie of het geven van dieetadvies, gericht op het opheffen of verminderen van met voeding samenhangende of door voeding beļnvloedbare ziekten of klachten.
De ergotherapeut is deskundig om vaardigheden die nodig zijn voor handelingen in het dagelijks leven of op het werk aan te leren of te verbeteren, gericht op het wegnemen of verminderen van lichamelijke of psychische stoornissen, beperkingen of handicaps.
De logopedist is deskundig om het functioneren van de gehoor-, stem- of spraakorganen of deregulering van de ademhaling te herstellen of te verbeteren; eet-, drink- en slikstoornissen op te heffen; het gebruik van hulpmiddelen daarbij te begeleiden.
De mondhygiėnist is deskundig om te behandelen met als doel het voorkomen van aandoening en aan het gebit en het opheffen of verminderen van aandoeningen aan het tandvlees. Tevens is hij of zij deskundig om in opdracht van een tandarts ioniserende (röntgen)straling en lokale anesthesie door het geven van injecties toe te passen.
De oefentherapeut is deskundig om stoornissen of beperkingen van het steun- en bewegingsap paraat op te heffen of te verminderen door middel van oefeningen, volgens hetzij de bewegingsleer Cesar, hetzij de methode Mensendieck.
De orthoptist is deskundig om stoornissen in het zien te behandelen door oefenthe rapie, amblyopie behandeling (ter correctie van scheelzien) of het voorschrijven en aanmeten van speciale brillenglazen.
De podotherapeut is deskundig om stoornissen in het functioneren van het steun- en bewegingsapparaat op te heffen of te verminderen, door middel van orthesen of prothesen aan de voet en het (uitwendig) bestrijden van huidaandoeningen en nage lafwijkingen.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het Besluit voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. Naar verwachting zal het Besluit eind dit jaar van kracht worden. De tekst van het Besluit wordt bekendgemaakt door plaatsing in het Staats blad.
Al LANG gedaan, maar daar wordt gewoon overheen gelezen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:46 schreef Sjeen het volgende:
MarieAntoinette... Mag ik je een tip geven. Opbouwende kritiek komt over het algemeen met een richtlijn hoe je iets beter kunt aanpakken. Vooralsnog zie ik hier alleen een hoop negatief gekraak, zonder verbeterpunten...
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Sonja Bakker volgeling... Voor me zelf vind ik die levenswijze niet geschikt, maar hell, als iemand op basis hiervan in staat is om zich een gezonder leverspatroon aan te meten, wie ben ik dan om het af te kraken...
Met de boekjes van Sonja Bakker leert niemand zich een gezonder levenspatroon aan te meten. Ten eerste is het niet gezond, ten tweede doet iedereen alleen maar blind wat er in de boekjes staat zonder zelf na te denken. Een dietist leert je dat laatste wel.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:25 schreef MarieAntoinette het volgende:
Loop eens binnen bij een echte dietist, die geeft je een dieet dat precies bij jou past en precies op jouw eisen en wensen inspringt en precies op jouw gewoontes, behoeftes en levenspatroon inspeelt; in plaats van een eenheidsworst uit een boekje die bij niemand echt precies past. Dan leer je zelf wat goed voor je is en kan je gewoon zelf varieren in plaats van iedere dag blind allerlei zelfverzonnen regeltjes die nergens op slaan te volgen zonder zelf ook maar enig inzicht te krijgen in wat en waarom en hoe.
Mja... ik ben dus bij een dietiste geweest, zo eentje die ervoor gestudeerd heeft. Daar heb ik persoonlijk geen flikker aan gehad, omdat ze me niks nieuws vertelde. En ook niet de stok achter de deur gaf die ik nodig had. Het enige waar ze mee kwam was een foldertje over een laag energetisch dieet, daar kon ik wel iets mee... Het betekende voor mij overigens meer gaan eten dan ik al deed. Het contact met die dietiste is doodgebloed omdat zij afspraken bleef verzetten...quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:58 schreef MarieAntoinette het volgende:
[..]
Al LANG gedaan, maar daar wordt gewoon overheen gelezen.
[..]
Met de boekjes van Sonja Bakker leert niemand zich een gezonder levenspatroon aan te meten. Ten eerste is het niet gezond, ten tweede doet iedereen alleen maar blind wat er in de boekjes staat zonder zelf na te denken. Een dietist leert je dat laatste wel.
Maar goed, ik zei al dat ik er klaar mee ben. Heeft toch geen zin, "we" blijven liever blind een boekje van een huisvrouwtje volgen en "we" zijn niet bereid te luisteren naar iemand die wel een relevante opleiding gedaan heeft.
Zelden iemand op zo'n onaangename manier een nutteloos standpunt zien verdedigen. Echt veel verder dan woord-mierenneuken heb ik niet gezien. Sonja Bakker heeft zich bijvoorbeeld naar mijn weten zelf nog nooit diėtiste genoemd en al die aanvallen aan haar adres zijn een beetje idioot.quote:Op woensdag 31 januari 2007 18:48 schreef Sjeen het volgende:
Overigens klink je behoorlijk jaloers, net alsof je baalt dat jij dat boekje niet hebt uitgegeven... Maar goed, dat kan ook door de toon van je posts komen...
quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:27 schreef Isabeau het volgende:
Ik zie mensen liever op het Sonja Bakker dieet (ook al is het gewoon een hype) dan op het zoveelste absurde dieet (denk sherrykuur, koolsoepdieet, pillen etc).
Reactie op bovenstaande quote:quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:19 schreef CarDani het volgende:
[..]
SB is geen medisch dieet, het is een levenswijze (een zeer gezonde levenswijze overigens). Het biedt je de mogelijkheid om snel af te vallen. Wij KIEZEN er dus zelf voor om het op deze manier te doen. Ik heb trouwens nog nooit zoveel groente en fruit gegeten sinds ik aan het Sonjabakkeren ben.![]()
Overgewicht is trouwens ook ongezond, dus daar kan je maar beter zsm vanaf zijn he. Bovendien heb ik niet al te goede ervaringen met "officiėle" diėtisten. Verwar Sonja Bakker niet met een diėtist, maar neem of weiger haar advies. Vrije keus.
Reactie op bovenstaande quote:quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:18 schreef het volgende Spees_Eend:
[..]
En daar gaat het dus om. Het is een levenswijze, maar geen gezonde levenswijze. Haar diėten bevatten zo weinig caloriėn en voedingsstoffen dat je op korte termijn inderdaad goed afvalt, maar op de lange termijn schade aan kan richten aan bijvoorbeeld je hartspier.
Maar als jullie je kop in het zand willen steken, moeten jullie dat zelf weten.
Reactie op quote Spees_Eend:quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:25 schreef Brighteyes het volgende:
Ok. Ik ga even met je mee, maar hoe lang is die lange termijn dan?
Op dit moment is mijn bmi 30+ en een flinke plus ook. Dat is toch ook niet goed voor mijn hartspier?
Is het dan echt zo veel erger als ik op deze manier iig een heel goed begin maak met afvallen en gaan richting een gezond bmi? Het is echt niet zo dat ik 52 weken per jaar zo zal eten.
quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:25 schreef CarDani het volgende:
[..]
Nee hoor. In beginsel is het bedoeld om af te vallen. Om op gewicht te blijven mag je daarna meer hebben. Sonja Bakker motiveert om de gezonde levenswijze voort te zetten door meer groente en fruit te eten en vooral BEWUST worden van wat je naar binnen werkt.
Overgewicht en te hoog cholestorol heeft invloed op allerlei organen. Dus ik vind dat geen argument. Niemand die nu aan het SonjaBakkeren is, is van plan de afvalmenu's voort te zetten "slimpie".
Bovendien is ook stressen over "wat anderen doen" bijzonder slecht voor je hart.![]()
quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:25 schreef Brighteyes het volgende:
Ok. Ik ga even met je mee, maar hoe lang is die lange termijn dan?
Op dit moment is mijn bmi 30+ en een flinke plus ook. Dat is toch ook niet goed voor mijn hartspier?
Is het dan echt zo veel erger als ik op deze manier iig een heel goed begin maak met afvallen en gaan richting een gezond bmi? Het is echt niet zo dat ik 52 weken per jaar zo zal eten.
Ja, met weinig calorieen val je inderdaad snel af (mits je niet te weinig binnenkrijgt). Maar zodra je weer de aanbevolen hoeveelheid of meer gaat eten (laten we alle wegen open houden), zit het er ook zo weer aan.quote:Op woensdag 31 januari 2007 18:19 schreef phileine het volgende:
Nog even terugkomend op of het wel of niet slecht is om weinig calorieėn te eten. Ik heb samengewerkt met een internist van het LUMC die is gepromoveerd op obesitas en problemen met overgewicht. Overgewicht is vele vele malen ongezonder dan wat minder caloriėn eten. Volgens haar onderzoek is de enige manier om gewicht te verliezen een laagcalorisch dieet, zij zette mensen van over de 100 kilo meestal direct op een regime van 500 calorieėn per dag (met van die reepjes, bijvoorbeeld modifast). Dat moesten ze dan een paar weken doen, dan een week weer wat meer eten, en dan weer een paar weken op 500 calorieėn. Dat was de snelste manier om het gewicht omlaag te krijgen. Om af te vallen moet je juist minder calorieėn binnenkrijgen dan je verbruikt, zodat je de rest uit je (vet)reserve gaat halen. Anders val je gewoon niet af. Sporten kan ondersteunend zijn om op gewicht te blijven, en om meer calorieėn te verbranden zodat je sneller je reserves aanspreekt.
In die zin is Sonja Bakker nog zo gek niet. Ik vind het zelf ook wel een beetje "gezond verstand gebruiken" dieet (ik kan ook wel een boekje schrijven met "eet gewoon wat minder"), maar alles wat maakt dat mensen meer groenten en fruit gaan eten is eigenlijk altijd wel goed. Mijn grootste kritiek op haar is dat het allemaal erg saai en fantasieloos is. Ik word doodongelukkig als ik wekenlang die dingen van haar moet eten en het is allemaal erg voorgekauwd (figuurlijk dan), net of je zelf niet kan nadenken. Maar als leidraad voor "kijk zo kan het dus ook" vind ik het best aardig. Beter dan al die rare dingen met scheiden van voedselgroepen of alleen maar dingen eten die met een K beginnen.
Hee, ik heb een buurman, en die had pijn op zijn borst en hartkloppingen. Dat ging allemaal over toen hij iedere dag een halve groene zure appel ging eten. Dus als je hart- of vaatziekten hebt, NIET naar een cardioloog luisteren. DIe heeft zeven jaar met zijn neus in de boeken gezeten, wat weet die er nou vanquote:Op woensdag 31 januari 2007 18:43 schreef Viking84 het volgende:
Wat mensen zoals MarieAntoinette betreft:
Een diėtiste die altijd met haar neus in de boekjes heeft gezeten, weet het natuurlijk beter dan een ervaringsdeskundige.
De praktijk is nog altijd de beste leerschool. Wanneer krijgen mensen dit nou eens door?![]()
Whehe zelden zoveel onzin gelezen. Hoe werkt dat dan precies? Die rooibosthee gaat in de cellen kijken wat er voor afvalstoffen opgeslagen liggen en verwijderT die dan? En dat werkt niet met gewone thee, brandnetelthee, groene thee, zwartebessenthee of citroenthee?quote:Kan je water ook nog voor wat anders vervangen?
Het enige wat je voor het water kunt nemen is de rooibosthee, die verwijderd ook afvalstoffen uit het lichaam.
Wel eens de hoeveelheden koolhydraten in een stuk fruit vergeleken met een cracker? En als een stuk fruit "altijd" mag, dan mogen tien stukken fruit dus ook? En twintig?quote:Ik merk dat ik snel honger heb of mij niet verzadigd voel na de lunch. Kan ik dan gewoon wat fruit extra eten, of een extra cracker?
Wanneer je niet genoeg hebt aan je lunch probeer dan voor je gaat eten eerst een groot glas water te nemen dit zal je al een vol gevoel geven.
Verder mag een extra stuk fruit net als een schaaltje rauwkost altijd, liever geen cracker ivm teveel koolhydraten.
Ja hoor. Je plast immers meteen vanuit je maag alles onverteerd weer uit.quote:Even een vraagje kan je ook teveel water en rooibos thee drinken ?
Het klinkt raar maar je kunt inderdaad teveel drinken wanneer je meer drinkt dan 4 liter ga je natuurlijk ook meer plassen en dan plas je behalve je afvalstoffen ook de goede vitamines uit.
quote:In het boek staat dat je het beste coolbest kunt drinken, ik kan nergens terughalen wat hier de reden van is. zou u dit kunnen aangeven?
De Coolbest is goed omdat hij uit het koelvak komt waardoor er meer vitamine in zitten.Maar staat er een andere jus d'orange lees goedkopere dan mag je die natuurlijk ook gebruiken hoor.
Nee, als je af wilt vallen kan je inderdaad beter de normale versie nemen dan de light versiequote:Maar mijn vraag is: coolbest jusd'orange ligh valt dat onder light drinken, want dat mag je max. 4 keer per dag.
De light variant van Coolbest bevat nog wel kcal hoor, dus niet nemen. Zelf ben ik voorstander om de normale Coobest uitvoering te nemen. In de light zitten zoetstoffen en veel minder vitamines.
Wat een geweldig sprookje zuigt ze hier uit haar dikke duimquote:Mijn vraag is: mag je ipv rauwkost na het avondeten ook wat fruit nemen,
bv. kiwi en peer, ik word niet zo heel vrolijk van dat geknabbel op
stukjes prei en wortel enzo.
Liever geen fruit na je avondmaaltijd i.v.m. rottingsproces. Dit is niet goed voor je lichaam. beter is een half uur te wachten na je maaltijd. Dan neemt je lichaam ook de vitamines op. Rauwkost kan je best lekker maken met een sausje van b.v. mix voor calve wat je voorheen voor je chips gebruikte.
Het gaat om de voedingsvezels muts. Dat los je niet op met drie kiwi's... Bovendien beweert ze dat een enkel voedingsmiddel "super gezond" kan zijn wat onmogelijk is.quote:Ik eet als ontbijt altijd all bran plus voor de stoelgang, maar zie dat in je boekje niet terug komen. Mag ik dit gewoon blijven eten voor ontbijt.
Doe niet meer dan 3 scheplepels i.v.m. de koolhydraten. Wat zeer goed werkt voor de stoelgang is 3 kiwi's op de nuchtere maag. Dit is super gezond en dit mag je gewoon extra nemen, dus je ontbijt mag je gewoon daarna opeten. Het is het proberen waard!
quote:Wat adviseer je als je zwanger bent; kun je dan gewoon wat méér gaan eten of hoe zou je dat moeten doen?
Wanneer je zwanger bent kun je het weekmenu gewoon blijven volgen maar neem elke dag een extra fruit en zuivelprodukt.
wat liefquote:Op donderdag 1 februari 2007 07:53 schreef MarieAntoinette het volgende:
* Deze wil ik nomineren tot briljantste uitspraak van het millennium:
[uitspraak Viking84]
mee eens.quote:Hee, ik heb een buurman, en die had pijn op zijn borst en hartkloppingen. Dat ging allemaal over toen hij iedere dag een halve groene zure appel ging eten. Dus als je hart- of vaatziekten hebt, NIET naar een cardioloog luisteren. DIe heeft zeven jaar met zijn neus in de boeken gezeten, wat weet die er nou vanMijn buurman, die is ervaringsdeskundige. En de praktijk is een betere leerschool dan een wetenschappelijke studie, dat weet iedereen! Groene appels dus, wel met schil en klokhuis, Granny Smith mag, Braeburn of Elstar eventueel, maar alleen als ze groen zijn. Geen gele of rode appels hoor! De praktijk wijst uit dat het werkt dus het is verantwoord en betrouwbaar en dat moet je van de adviezen van iemand die jaren met zijn neus in de boeken heeft gezeten nog maar afwachten.
Of als je een etterende zweer op je been hebt, niet mee naar de huisarts gaan hoor! Die heeft jaren en jaren met zijn neus in de boeken gezeten... ik had op een forum gelezen van een meisje, en die had ook een etterende zweer, en toen smeerde ze er elke dag boter op en toen ging het helemaal over. Dus dat is veel beter dan er iemand naar laten kijken die alleen maar jarenlang gestudeerd heeft, die is geen ervaringsdeskundige dus die weet er niks van. Wanneer leren mensen nou eens dat je veel beter naar een of ander iemand op een forum kan luisteren die er zelf ervaring mee heeft dan naar iemand die uitgebreid en op wetenschappelijke basis alle voor- en nadelen van alle behandelmethodes bestudeerd heeft...
calorieėn tellenquote:Op donderdag 1 februari 2007 10:50 schreef Stereotomy het volgende:
Ik doe het de wetenschappelijke manier
1) Eet-dagboek bijhouden en calorieen tellen, minder calorieen naar binnen proppen dan je verbrandt
2) Zorgen dat je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt
3) Genoeg drinken
4) Elke dag systematisch wegen (ochtend, na toiletbezoek, voor ontbijt, in ondergoed)
4a) Metingen in Excel invoeren en een trendlijn erdoorheen jassen.De meeste dieetboeken adviseren om niet iedere dag te meten, maar dat is gewoon omdat de meeste dietistes een broertje dood hebben aan wiskunde or er domweg niks vanaf weten. In wetenschappelijke kringen en ook in de industrie neem je alle metingen mee, zorg je ervoor dat systematische fouten zoveel mogelijk worden uitgeroeid, en gebruik je een taylor-fit of een andere methode om een trendlijn te produceren. Zolang deze omlaag gaat, zit je goed. Dan maakt het geen zak uit of je de ene dag opeens 0.8 kg omhoog bent geschoten en daarna weer 0.4 omlaag. De trendlijn houdt rekening met variaties en geeft een goede indicatie waar je gewicht heengaat.
4b) Gebruik een fatsoenlijke digitale weegschaal, juist om systematische fouten zo klein mogelijk te maken in de metingen.
5) Hongergevoel is niet goed. Je lichaam gaat juist energie conserveren als je honger hebt. Snack iets vezelrijk en energiearm als je honger krijgt.
6) Bewegen!
Hou het al 3 maanden vol en netjes elke maand een kilo eraf. Dat belooft wat voor de zomer.Sonja Bakker
Nee hoor, ik plan mijn maaltijd 5 minuten vantevoren en voer het in mijn Palm in. Waar andere mensen boodschappenlijstjes gebruiken, genereer ik die van mij vanzelf.quote:calorieėn tellen . Jij moet echt geobsedeerd met je eetpatroon bezig zijn.
Sneller, snellerquote:En 1 kilo per maand is ook wel weinig, dat kan zeker sneller, ook zonder te sonjabakkeren
niks mis mee hoor dat je wilt weten wat je binnen krijgt, maar ik vind het nogal obsessief overkomen dat je van elke hap precies gaat uitrekenen hoeveel calorieėn erin zitten. Ik heb het even gedaan, maar ik werd na een paar dagen gillend gek. Verder eet ik niet zo enorm veel op een dag dat ik een schriftje nodig heb om bij te houden wat ik precies eetquote:Op donderdag 1 februari 2007 11:03 schreef Stereotomy het volgende:
En, wat is er mis mee precies te zien wat je binnenkrijgt? Ik lees genoeg verhalen van mensen die "maar niet willen afvallen" , maarja, die biertjes en bonbonnetjes die ze stiekem toch nog achteroverslaan, die tellen we maar niet mee! Door goed op te letten wat je nou eigenlijk naar binnen gooit, kom je er sneller achter dat je soms meer energie aanvult dan verbrandt.
Ik zeg alleen dat 1 kg per maand wel erg weinig is. Waarom zou je per maand zo weinig willen verliezen als je ook meer kunt verliezen zonder dat het er weer aan komt? Je hoeft niet meteen zo denigrerend te doen hoor. Wat ik bespeur in jouw post is dat jij ook maar wat graag sneller zou willen afvallen, maar dat je dat niet doet, omdat diėtisten je aanpraten dag 1 kg per maand verantwoord is en je bent als de dood dat het er weer aan komt als je te snel afvalt.quote:Sneller, snellerWaarom sneller? Een gezond gewicht bereiken en behouden is een leefpatroon, niet iets wat zo snel mogelijk moet gebeuren! Erg typisch weer: hoe sneller iemand wil afvallen en dus hoe meer hij/zij afvallen als een 'dieet', iets 'tijd'elijks ziet, hoe sneller het er weer aankomt, of hoe sneller ze weer afhaken omdat het niet snel genoeg gaat.
Ik niet, ik vind het een prima houvast. En voor de meer berekenende fok!kers onder ons zou dat misschien een goede tip zijn.quote:Ik heb het even gedaan, maar ik werd na een paar dagen gillend gek.
Okee, ik wil dit niet als een persoonlijke aanval op jou doen overkomen jij begonquote:niks mis mee hoor dat je wilt weten wat je binnen krijgt, maar ik vind het nogal obsessief overkomen dat je van elke hap precies gaat uitrekenen hoeveel calorieėn erin zitten.
oh nee, ik zie het niet als een persoonlijke aanval, hoorquote:Op donderdag 1 februari 2007 11:24 schreef Stereotomy het volgende:
-verhaal-
En als je toch gezond en voldoende eet en het toch sneller gaat, wat dan? Moet je dan maar weer een zak chips erbij pakken?quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:34 schreef Sjeen het volgende:
Kanttekening... Ik vind een kilo per maand een heel verstandige snelheid
quote:ik zie hier op Fok! mensen die daar echt obsessief mee om gaan en ik wilde je er gewoon voor waarschuwen om dat niet te doen.
Als jij iemand bent die het met intuitie aanvoelt, dan zul je hopelijk ook wel aanvoelen hoeveel je moet eten om op je streefgewicht te blijven. Hoe ik het zie, is dat ik mijn streefgewicht nogal ruim neem. Stel, dat is 70 kg. Dan probeer ik niet krampachtig op 70 kg te blijven, maar stel ik een gebied in tussen 68-72 kg waar ik vrijelijk in mag bewegen. Gaat de naald teveel naar 68, dan schep ik nog een keertje meer op tijdens het avondeten. Gaat het naar 72 kg toe, dan schep je een keertje minder. Maar zolang het gewist tussen 68-72 kg blijft: geen paniek, gewoon doen waar je mee bezig was.quote:Nu zit ik naar alle waarschijnlijkheid onder het aantal calorieėn dat ik nodig heb, maar ik ben wel een beetje huiverig voor de dag dat ik mijn streefgewicht bereikt heb. Hoe dan verder?
Ja... maak er maar weer een geintje van...quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En als je toch gezond en voldoende eet en het toch sneller gaat, wat dan? Moet je dan maar weer een zak chips erbij pakken?.
ik bedoelde het eigenlijk niet zozeer als geintje, hoorquote:Op donderdag 1 februari 2007 11:38 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja... maak er maar weer een geintje van...
en als iemand met een gezond eet- en beweegpatroon méér dan een kilo per maand afvalt en dit ook weet te stabiliseren, waarom zou het dan langzamer moeten?quote:Als iemand met een gezond eet- en beweegpatroon een kilo per maand afvalt en dit ook weet te stabiliseren. Waarom zou het dan sneller moeten?
Ook 'natuurlijke' suikers (zoals in honing of fruit, dus glucose en fructose) bevatten natuurlijk energie. Maar je moet wel HEEL veel appels eten om bijv. aan dezelfde hoeveelheid suikers te komen die in twee eetlepels honing zit. Voordat je dat haalt zit je allang aan de skeiterij en gaat het optel-verhaal allang niet meer op.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:36 schreef Robar het volgende:
Uhm, wat ik niet snap he?!?!!?
Er wordt de hele tijd gezeurd over het feit dat er te weinig calorien voorgeschreven worden.
Maar volgens mij zegt Sonja Bakker toch ook dat je "onbeperkt" groente en fruit mag eten (met uitzondering van mango's en banaan). En je mag naast de menu's 4 glazen light frisdrank. Je mag daarnaast toch ook s'avonds bepaalde extraatjes???
Volgens kom je dan al een stuk hoger dan die 1000 calorien.
Wie zegt dat het langzamer moet?quote:en als iemand met een gezond eet- en beweegpatroon méér dan een kilo per maand afvalt en dit ook weet te stabiliseren, waarom zou het dan langzamer moeten?
Ik heb nergens gezegd dat het langzamer zou moeten... dat maak jij er nu van. Het antwoord kun je overigens heel mooi omschreven vinden in de laatste alinea van de laatste post van Stereotomy...quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik bedoelde het eigenlijk niet zozeer als geintje, hoor. Zou graag een antwoord op mijn vraag willen.
[..]
en als iemand met een gezond eet- en beweegpatroon méér dan een kilo per maand afvalt en dit ook weet te stabiliseren, waarom zou het dan langzamer moeten?
en dat minder snel afvallen doe je dus door toch meer te eten? Maar ik ben gewend te eten als ik honger heb, dus ik ga niet iets eten als ik geen trek heb. Ik moet nu juist leren om onderscheid te maken tussen echte honger en emotionele honger. Als ik nu toch ga eten terwijl ik geen honger heb, raak ik weer in de war, snap je?quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:45 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Wie zegt dat het langzamer moet?
Als jij vindt dat je nauwelijks moeite doet en toch die 2 kg per maand afvalt, okee.Maar als iemand om die 2 kg/maand af te vallen, een maand lang 1000 kcal per dag naar binnen werkt, 2 uur sport, en daardoor elke avond om 10 uur dood op de bank ligt en super-chagarijnig is, dan zeg ik: oooookay, misschien iets minder snel afvallen.
ja, goed geformuleerd hoorquote:Op donderdag 1 februari 2007 11:37 schreef Stereotomy het volgende:
Daarom zeg ik ook dat afvallen niet snel moet gaan. Ik ben blij als ik in een halfjaar straks 6 kg kwijt ben. Waarom? Omdat ik dan geen honger lijd, ik niet het idee heb dat ik iets mis aan voedsel, en omdat alles wat ik nu doe min of meer mijn systeem insluipt. Ik kan ook wel 2 kg per maand afvallen, maar daar moet ik zo hard voor werken en honger voor lijden dat dat nooit op een normale manier vol te houden is. Daarom pleit ik voor wat langzamer afvallen zonder zorgen.
quote:en ik zit al sinds december uit mijn neus te eten
Natuurlijk is dat ook zo, maar het doel van afvallen is toch om minder calorien binnen te krijgen dan je verbruikt.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:43 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ook 'natuurlijke' suikers (zoals in honing of fruit, dus glucose en fructose) bevatten natuurlijk energie. Maar je moet wel HEEL veel appels eten om bijv. aan dezelfde hoeveelheid suikers te komen die in twee eetlepels honing zit. Voordat je dat haalt zit je allang aan de skeiterij en gaat het optel-verhaal allang niet meer op.
zodra m'n maag gaat rommelen eet ik en ik eet 5 of 6 keer per dag iets. Daarnaast eet ik alleen iets als mijn maag aangeeft dat er iets gegeten moet worden en als ik gewoon meerdere keren op een dag wat eet heb ik echt geen zin in chocola, chips, gebak oid.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:49 schreef Stereotomy het volgende:
Ik ben geloof ik in de war nu![]()
Ben het wel met je eens dat echte trek voelen een slechte zaak is voor je lichaam, zowel fysiek als spygischDan even wat vezels naar binnen werken en een grote mok water.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |