abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 september 2006 @ 09:40:56 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41913062
Nou, kom maar op met die discussie!
Oh ja, normaal gesproken is het natuurlijk 'TS begint' maar ik heb er weinig over te discussieren.
Het is meer dat er een plek nodig was om mensen heen te kunnen verwijzen.
pi_41913154
Je was de discussie in het andere topic zat?

Ik vind Sonja Bakker een goede stap in de richting van een gezond leefpatroon, met dien verstande dat je wel wat meer moet eten dan Sonja Bakker aanraadt. Het eten van zo'n 800-1000 kcal per dag leidt tot jojo'en. Ik heb Sonja er dan ook altijd van verdacht dat ze er vanuit gaat dat mensen 'zondigen en smokkelen' bij een dieet en overdag nog een gebakje en in het weekend nog wat biertjes nuttigen

Je kan Sonja Bakker wel afkraken dat ze gehyped is en een ongezond eetpatroon aanraadt, maar haar dieet is volgens mij al vele malen gezonder dan het eetpatroon van de gemiddelde fokker.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 18 september 2006 @ 09:50:18 #3
152266 Poedel
Je Doet Het Verkeerd Sukkel!!!
pi_41913193
Als ik alle maaltijden en tussendoortjes invoer bij www.valtaf.nl dan kom ik op een daggemiddelde van rond de 900 kcal. Dat is mijns inziens te weinig.

Ja je zult er geheid van afvallen. Maar als je je streefgewicht bereikt hebt en je gaat het weer opbouwen dan zul je aankomen.
Dat kan iedere simpele ziel zelf ook wel bedenken..

2 liter water en 1600 kcal op een dag hebben een goede vriendin van mij een blijvend gewichtsverlies opgeleverd van ruim 20 kilo. Óók toen ze daarna weer normaal ging eten!
Daar is geen Sonja Bakker voor nodig geweest. Géén dieet. Gewoon een normale gezonde leefstijl en veel bewegen!
"..Wat Moet Je Niet Doen Voor Een Stoplicht?..
..De Tv In Elkaar Trappen En Kletspraat Verkopen Aan De Postbode!!.."
  maandag 18 september 2006 @ 09:54:57 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41913271
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:45 schreef Isabeau het volgende:
Je was de discussie in het andere topic zat?

Ik vind Sonja Bakker een goede stap in de richting van een gezond leefpatroon, met dien verstande dat je wel wat meer moet eten dan Sonja Bakker aanraadt. Het eten van zo'n 800-1000 kcal per dag leidt tot jojo'en. Ik heb Sonja er dan ook altijd van verdacht dat ze er vanuit gaat dat mensen 'zondigen en smokkelen' bij een dieet en overdag nog een gebakje en in het weekend nog wat biertjes nuttigen
Hihi, dat vind ik eigenlijk nog een leuke gedachte ook!
Dikke kans dat het bij een groot deel van de mensen wel op gaat!
quote:
Je kan Sonja Bakker wel afkraken dat ze gehyped is en een ongezond eetpatroon aanraadt, maar haar dieet is volgens mij al vele malen gezonder dan het eetpatroon van de gemiddelde fokker.
Dat geldt bij mij en stinkie zeker weten wel. We eten nu echt stukken gezonder en gevarieerder dan zonder Sonja.
En wij vullen het idd aan tot wat acceptabel is. Wel minder dan normaal om gewichtsverlies te bewerkstelligen maar ietsje meer dan wat Sonja aan geeft.
  Licht Ontvlambaar maandag 18 september 2006 @ 09:55:35 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41913282
Sonja Bakker is in mijn ogen een stap in de goede richting... Je hebt in elk geval een relatief gezond eetpatroon, alleen is het in mijn ogen te weinig. Als je komt van fastfood enz, dan is dit inderdaad al een heel stuk gezonder. Voor mij is het geen geschikt dieet, omdat ik geheid vreetkicks zou krijgen. Maar mijn eigen eetpatroon lijkt wel op het dieet, alleen dan ongeveer het dubbele...

Kortom, als kickstart om naar en goed eetpatroon te gaan, ja hoor... Als levenslange gewoonte, nee, dan lijkt het me niet gezond...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 18 september 2006 @ 09:58:22 #6
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_41913325
een zielig vervolg op alle hype dieeten die hiervoor aan de orde waren en waar de hele bevolking massaal door afviel (not ).
  Licht Ontvlambaar maandag 18 september 2006 @ 10:01:24 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41913381
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:58 schreef PLAE@ het volgende:

een zielig vervolg op alle hype dieeten die hiervoor aan de orde waren en waar de hele bevolking massaal door afviel (not ).
Dat ben ik dus niet met je eens... Hier wordt niet gekeken naar het scheiden van voedingsmiddelen of het weglaten ervan... Gewoon een gevarieerd menu (alleen een beetje weinig in mijn ogen). Wat dat betreft is dit niet vergelijkbaar met South Beach, Montignac of Atkinns
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 september 2006 @ 10:02:36 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_41913402
Het grootste bezwaar (Radar) was, naast de te lage hoeveelheid calorieën, vooral dat je op termijn tekorten kunt ontwikkelen aan bepaalde mineralen en vitamines.

Daarnaast nog het feit dat SB alleen maar merkproducten aanraadt in haar boeken, waardoor je onnodig duur uit bent. Op de site van Radar vind je trouwens een hele lijst met goedkopere alternatieven (even zoeken naar de uitzending van 11 september)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 18 september 2006 @ 10:06:35 #9
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_41913454
Dat bezwaar van die merkproducten snap ik ook niet. Als je een beetje nadenkt weetje dat 30+-kaas 30+-kaas is, ongeacht welk merk. Maarja, dat is het probleem met veel mensen, ze willen of kunnen niet meer zelf nadenken.
pi_41913465
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:58 schreef PLAE@ het volgende:
Och, vergeleken met alle idiote dieten van de afgelopen jaren heeft Sonja Bakker een buitengewoon normaal dieet geschreven dat gewoon gebaseerd is op 3 gezonde maaltijden op een dag. Niks voedingsstoffen scheiden of detoxprodukten eten etc.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 september 2006 @ 10:08:48 #11
13151 crew  Rewimo
pi_41913479
Het dieet is op zich goed te volgen lijkt me. Geen rare dingen of onmogelijke combinaties.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 18 september 2006 @ 10:12:32 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41913538
Die merkproducten laat ik ook vaak zitten hoor. Optimel drink krijg ik niet eens weg dus dat wordt gewoon magere melk etc. Maar daardoor kan het wel duur worden idd. Maar een beetje zelf nadenken is nog steeds geen overbodige luxe. En nu ik niet meer hoef te bedenken wat ik nou precies ga eten kan ik weer over dat soort dingen nadenken.
  dinsdag 19 september 2006 @ 08:41:49 #13
63432 Petra76
no, but...yeah, but...
pi_41942951
Beetje raar van die merkproducten inderdaad. Veder zag ik bij Radar dat ze alleen 2 LOI-cursussen heeft gedaan om zich gewichtsconsulente te mogen noemen
  dinsdag 19 september 2006 @ 08:50:19 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41943059
Tsja, maar zo zit het nou eenmaal in elkaar.
Ik denk dat er nog veel meer 'gewichtsconsulentes' zijn die heel wat slechtere dingen voorschrijven hoor!
pi_41943325
Ik heb wel maffere adviezen en dieten gezien waarbij er echt slechte dingen werden voorgeschreven Dus in die zin is Sonja Bakker een hele verademing. Beter dat heel Nederland achter haar aanloopt dan de volgende Sherry-kuur
pi_41943791
Ik kan niet positief zijn over het feit dat 'het voedsel er wel goed uitziet, ondanks dat het veel te weinig is'. Het lijkt wel alsof mensen niet beseffen hoe belangrijk het is om voldoende energie tot je te nemen. Je hebt je energie nodig om fatsoenlijk te functioneren. Wie wil er nou dun maar moe en futloos door het leven gaan?

Het argument luidt dan meestal dat het maar voor 9 weken is. Als mensen beginnen met een dieet, zijn ze vaak heel enthousiast. Ze gaan meteen streng eten en er behoorlijk bij sporten. Wat moet je dan na die 9 weken? Meer eten en een topsporter worden om nog voldoende te verbranden? Zo weinig blijven eten? Het lijkt me lastig om fatsoenlijke porties te gaan eten én op gewicht te blijven. Je lichaam is immers gewend geraakt aan een lagere calorie-inname, vooral als je er langer dan 9 weken mee aan blijft klooien.

Wat trouwens ook vaak vergeten wordt, is dat een vrouw van 100 kilo simpelweg meer energie nodig heeft dan een vrouw van 60 kilo. Wat mij verstandig lijkt, is om te beginnen iets te schrappen in je slechte voedselpatroon, en dan langzaamaan steeds je calorie-inname bij te stellen om je lichaam prikkels te blijven geven. Met sporten bouw je ook op, dus waarom bouw je met eten niet af? Als je 100 kilo weegt en meteen op 1200 calorieen gaat zitten, hoe kun je dan na een half jaar nog afvallen? Ik weet niet of daar een wetenschappelijke basis voor is, maar het lijkt me zo logisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 19-09-2006 09:51:28 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_41943940
Het is overigens ook niet zo gek dat je zoveel Sonja-Bakker-succesverhalen hoort, want de zoveelste die faalt verdwijnt meestal stilletjes via de achterdeur en hoor je er nooit meer over. De mensen die wél veel zijn afgevallen en het gewicht er nog steeds af hebben, bazuinen dat daarentegen overal rond. Interessanter zijn follow-up verhalen van een paar jaar later.
  dinsdag 19 september 2006 @ 09:52:04 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41943966
Ja, maar ook dat geldt toch voor elk dieet dat er op de markt komt?
Dat kan je niet aan Sonja Bakker wijten of het haar verwijten.

Heb jij 'loser' verhalen gehoord over Atkins, Montignac, South Beacht, Weight Watchers?

Zo ongeveer alle kritiek die op SB gegeven word is van toepassing op zo ongeveer alle dieten.
Ik krijg soms een 'kop boven het maaiveld' gevoel alsof mensen het niet kunnen hebben dat zij een boekje geschreven heeft dat door heel veel mensen gekocht is.
pi_41944199
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 09:52 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, maar ook dat geldt toch voor elk dieet dat er op de markt komt?
Dat kan je niet aan Sonja Bakker wijten of het haar verwijten.
Mijn hele punt was dat het met een dieet altijd zo gaat: eerst hoor je zoveel positieve verhalen en een paar jaar later blijft er meestal weinig van over. Zo zal het ook wel weer met Sonja Bakker gaan. De publieke opinie is al aan het omslaan. Wat ik in het bijzonder kwalijk vind aan het Sonja-Bakker-dieet, is dat het niet zomaar te weinig calorieen voorschrijft, maar véél te weinig. Maakt Sonja Bakker eigenlijk een onderscheid tussen een vrouw van 100 en een vrouw van 60 kilo?

Het is zo jammer dat de welbekende jojo-boodschap niet blijft hangen, namelijk dat je je metabolisme er geen plezier mee doet om te weinig te eten. Maarja, mensen willen het gevoel hebben dat ze er echt iets aan doen om af te vallen, en dus scheppen ze een vreemd soort genoegen in het lijden dat gepaard gaat met onthouding. Ik heb vandaag 2 boterhammen, 2 crackers, 3 eetlepels groenten, 1 aardappel en 75 gram kip gegeten, dus ik ben goed bezig. Die gedachte, zeg maar.
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:16:04 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41944396
Nee, ze maakt geen onderscheid, dat kan ook niet he, in zo'n dun boekje.
Maar ook dat heb ik nog nooit bij een ander dieet gezien. Als je zulk specifiek op jouw persoon toegespitst advies wilt moet je bij een dietiste langs gaan.
Dus again is dit niet alleen op SB aan te merken.

Voor mensen die een leidraad willen hebben om gezonder te gaan eten is het boekje een prima start. Als je maar normaal blijft denken.

Daarnaast denk ik nog steeds dat dit dieet 10 keer gezonder is dan wat ik hiervoor deed... Jezelf vol vreten en 20 kilo op nog geen 2 jaar aankomen is toch ook niet echt gezond wel? De helft daarvan is na het stoppen met roken gekomen maar goed, dat is ook niet echt een excuus...
pi_41944484
Ik vind dat je bij Sonja Bakker helemaal niet te weinig te eten krijgt! Ik heb al meerder keren schaaltjes yoghurt voor de helft opgegeten omdat ik vol zat! En als je echt trek hebt dan pak je gewoon een appel!

Ik ben twee maanden geleden gestopt met het dieet en nogsteeds op hetzelfde gewicht gebleven! En ik ga best vaak uit eten of pak een schaaltje chips voor de tv maar dat compenseer ik gewoon weer door elke week te sporten!
Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:26:25 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41944594
Er zitten sommige hele magere dagen tussen maar vandaag bij mij bijvoorbeeld is weinig mis mee volgens mij:

Ontbijt: 250 Gr. magere kwark
Tussendoor: 1 plakje ontbijtkoek
Lunch: 2 volkoren boterehammen met halvarine en 1 x 30+ kaas en 1 x kipfilet. Evt. een bakje rauwkost met yoghurtdressing.
Tussendoor: 1 kiwi
Diner: 125 gram gebakken aardappelen (in olijfolie), 200 gram spinazie (geen a la creme) en een gekookt eitje.
's Avonds: 1 peer

Vertel mij maar wat hier niet gezond aan is...
pi_41944635
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:20 schreef Debs het volgende:
Ik vind dat je bij Sonja Bakker helemaal niet te weinig te eten krijgt! Ik heb al meerder keren schaaltjes yoghurt voor de helft opgegeten omdat ik vol zat! En als je echt trek hebt dan pak je gewoon een appel!

Ik ben twee maanden geleden gestopt met het dieet en nogsteeds op hetzelfde gewicht gebleven! En ik ga best vaak uit eten of pak een schaaltje chips voor de tv maar dat compenseer ik gewoon weer door elke week te sporten!
Ja, maar wat was je startgewicht?

Ik heb Sonja zelf eens bekeken op haar site en ik vind haar akelig dun:

Ik wilde het boek bestellen, maar na die foto's had ik echt zoiets van:
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_41944670
Ik snap de hype (weer eens) niet. Ze zegt toch gewoon dat je minder moet vreten en meer moet bewegen?

Ik heb alleen begrepen dat ze qua kcal's nogal aan de lage kant zit, nouja, logisch dat je afvalt he.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_41944675
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:28 schreef Syrena het volgende:

[..]

[afbeelding]

Ik was 78 en zit nu op de 67,5!
Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
pi_41944682
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:16 schreef Brighteyes het volgende:
Nee, ze maakt geen onderscheid, dat kan ook niet he, in zo'n dun boekje.
Maar ook dat heb ik nog nooit bij een ander dieet gezien. Als je zulk specifiek op jouw persoon toegespitst advies wilt moet je bij een dietiste langs gaan.
Dus again is dit niet alleen op SB aan te merken.
Weight Watchers?

En al is het bij Sonja Bakker net zo slecht als bij vele andere diëten, dan is het dus nog steeds slecht en is het beter een ander plan van aanpak op te stellen. De meeste mensen in de Dieetclub zijn daar een aardig voorbeeld van. Je moet sowieso je eigen lichaam leren kennen en uitproberen wat goed is voor jou. Maar één ding staat vast: te weinig calorieen tot je nemen is voor niemand goed.
quote:
Voor mensen die een leidraad willen hebben om gezonder te gaan eten is het boekje een prima start. Als je maar normaal blijft denken.
Het voedingscentrum biedt ook een leidraad, maar daarbij wordt niet onder de 1200 calorieen gedoken. En dan is er nog de eetwijzer van overgewicht.nl. Tevens staat tegenwoordig op alle verpakkingen het aantal calorieën, vaak zelfs per portie. Kijk maar naar de kant-en-klare maaltijden van de AH. Op de receptkaartjes van de AH staat zelfs hoeveel calorieen, eiwitten, vetten en koolhydraten er per portie in het gerecht zitten.

Mensen hebben er denk ik wél veel aan om te leren lezen wat er in producten zit en wat je daarbij moet mijden. Zo'n arts die vaak bij Oprah zit heeft daar heel aardige richtlijnen voor opgesteld. Verder blijven er grijze gebieden, bijvoorbeeld of melk nu slecht is of niet. Big deal, je hoeft geen wetenschapper te zijn om te leren hoe je op een verantwoorde manier blijvend af kunt vallen. Je moet er alleen wat moeite voor doen, en dat zijn je lichaam en gezondheid wel waard.
quote:
Daarnaast denk ik nog steeds dat dit dieet 10 keer gezonder is dan wat ik hiervoor deed... Jezelf vol vreten en 20 kilo op nog geen 2 jaar aankomen is toch ook niet echt gezond wel? De helft daarvan is na het stoppen met roken gekomen maar goed, dat is ook niet echt een excuus...
Ik wilde er geen persoonlijke aanval van maken, maar als ik eerlijk ben denk ik dat je juist met een behoorlijk overgewicht er beter aan doet af te bouwen in plaats van een crashdieet te volgen, zelfs als dat betekent dat je nog steeds ongezond eet.
pi_41944696
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:26 schreef Brighteyes het volgende:
Er zitten sommige hele magere dagen tussen maar vandaag bij mij bijvoorbeeld is weinig mis mee volgens mij:

Lunch: 2 volkoren boterehammen met halvarine en 1 x 30+ kaas en 1 x kipfilet. Evt. een bakje rauwkost met yoghurtdressing.
Diner: 125 gram gebakken aardappelen (in olijfolie), 200 gram spinazie (geen a la creme) en een gekookt eitje.

Valt dit niet gewoon onder het kopje 'je domme boerenverstand gebruiken bij het boodschappen doen' dan?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_41944705
quote:

Geen vlees en dus geen vitamine D 's avonds

Ik merk aan mezelf dat ik het hondsmoeilijk vind om voor mezelf te koken na het werk. Ik kom thuis, ben uiteraard vergeten vlees te ontdooien, ik scheur van de honger natuurlijk en dan moet ik nog helemaal gaan verzinnen wat het gaat worden die avond. Meestal is dat dus eerst een flinke gevulde koek en daarna iets dat snel klaar is. En vettig.
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_41944790
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:29 schreef Debs het volgende:

[..]

Ik was 78 en zit nu op de 67,5!
Geen spectaculair overgewicht dus, dat is wat Claudia bedoelt. Niet dat het geen prestatie is om meer 10,5 kilo kwijt te raken hoor helemaal niet, maar als je van de 100 of 90 kilo naar de 60 wil dan lijkt me dat erg moeilijk met negen weken SB.

Overigens wil ik niet zeggen dat mensen die 90 of 100 of meer wegen spectaculair dik zijn ik wist even geen ander woord.
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:36:23 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41944801
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:31 schreef Syrena het volgende:
Geen vlees en dus geen vitamine D 's avonds
Maar ei en vlees samen is weer te veel eiwitten dus ook niet goed.
Mijn moeder deed dat vroeger ook altijd zo. Spinazie met een eitje zonder vlees erbij.
quote:
Ik merk aan mezelf dat ik het hondsmoeilijk vind om voor mezelf te koken na het werk. Ik kom thuis, ben uiteraard vergeten vlees te ontdooien, ik scheur van de honger natuurlijk en dan moet ik nog helemaal gaan verzinnen wat het gaat worden die avond. Meestal is dat dus eerst een flinke gevulde koek en daarna iets dat snel klaar is. En vettig.
Daar had ik dus ook last van. Nu doen we dat wel gewoon omdat ik niet ook nog eens eerst moet verzinnen wat we nou gaan eten. En dit kost stiekem niet eens zo veel tijd. Je zou zelfs de avond van te voren de aardappels al vast kunnen schillen.
pi_41944847
Oh, ben ik trouwens de enige die echt een ontzettende grafhekel heeft aan sport?
Ik weet dat ik echt moet gaan sporten nu, binnenkort 30 enzo, beter voor de botten, goed voor je lichamelijke en geestelijke welzijn maar alleen het idee al dat ik zo'n sportschool binnenmoet. En een sportwinkel voor de spullen.

Afgrijselijk.
pi_41944866
quote:

Het lijkt me veel te weinig. Ik heb het allemaal ingevoerd op overgewicht.nl met uitzondering van het bakje rauwkost, en dan kom ik op zo'n 1000 calorieen uit. Als je maar 55 kilo weegt is dat misschien niet zo'n ramp, maar hoe meer je weegt, hoe meer energie je nodig hebt.
pi_41944893
Ik snap dus echt niet wat er veel werk is aan:

* twee pannen water opzetten
* groenten snijden, aardappels schillen
* in water flikkeren, wachten
* eventueel vlees bakken

Ik ben meestal binnen het half uur klaar met koken. Kwestie van plannen, goede boodschappenlijstjes maken en handigheid erin krijgen. En als je gaat wokken ofzo wordt het allemaal nog veel simpeler, dan heb ik meestal in een kwartier eten op tafel.
pi_41944902
Ik kijk op de site van het Voedingscentrum en maak klaar wat daar het menu van de dag is. Ik hoef niet na te denken en het is altijd lekker en duurt langer dan 9 weken

Want wat doe je als je 9 weken Sonja Bakker hebt gedaan? Begin je dan opnieuw? Heeft ze kookboeken voor een jaar oid?
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:41:09 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41944908
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het lijkt me veel te weinig. Ik heb het allemaal ingevoerd op overgewicht.nl met uitzondering van het bakje rauwkost, en dan kom ik op zo'n 1000 calorieen uit. Als je maar 55 kilo weegt is dat misschien niet zo'n ramp, maar hoe meer je weegt, hoe meer energie je nodig hebt.
Ja, maar is dit dan echt zo veel slechter dan wat veel mensen zichzelf dagelijks voorschotelen als ze 'aan de lijn doen'? Volgens mij valt dat wel mee.
Alleen omdat het nu zo zwart op wit staat schiet iedereen volop in de stress.
Het enige dat volgens mij weinig zou zijn is het avondeten en dat is toch ook echt wel een bord vol. Ongeveer net zo veel als ik normaal zou eten. Alleen het vlees is wat minder, maar dat vind ik nou net weer niet zo heel erg.
pi_41944927
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:36 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar ei en vlees samen is weer te veel eiwitten dus ook niet goed.
Mijn moeder deed dat vroeger ook altijd zo. Spinazie met een eitje zonder vlees erbij.
[..]

Daar had ik dus ook last van. Nu doen we dat wel gewoon omdat ik niet ook nog eens eerst moet verzinnen wat we nou gaan eten. En dit kost stiekem niet eens zo veel tijd. Je zou zelfs de avond van te voren de aardappels al vast kunnen schillen.
Ja dat laatste las ik laatst en toen dacht ik: Heeee, Sonja is misschien een goed idee! Maaer toen kwam ik die foto's tegen .

Binnenkort komt mijn lief een weekje proefwonen bij me, dus ik denk dat het dan wel beter gaat. Ik heb nu ook heel vaak dat ik dingen moet weggooien omdat ik ze niet op krijg en ze bederven. Ik eet echt geen zes eieren binnen hun houdbaarheidsdatum enzo, terwijl een eitje op voorraad hebben echt wel makkelijk kan zijn.

Bah, op jezelf wonen is niet tof
pi_41944936
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:40 schreef Jarno het volgende:
(...)

Ik ben meestal binnen het half uur klaar met koken. Kwestie van plannen, goede boodschappenlijstjes maken en handigheid erin krijgen. En als je gaat wokken ofzo wordt het allemaal nog veel simpeler, dan heb ik meestal in een kwartier eten op tafel.
kan je dit aan de au pair van mijn ouders uitleggen? die doet standaard 2-3 uur over het koken

Ik ben meestal ook met een half uurtje klaar met koken en veel fantasie hoef je niet te hebben om aardappels, spinazie en een eitje te verzinnen.
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:43:51 #38
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41944955
vrouwen gemiddeld 2000 kcal per dag. afvallen door meer te gaan bewegen en maximaal 100 kcal minder in te nemen.

voor mannen geldt hetzelfde alleen gaan zij van 2500 naar 2400. doe je dit consequent dan val je langzaam af en help je je stofwisseling ook niet om zeep.
Neerkomen wel!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 september 2006 @ 10:45:20 #39
13151 crew  Rewimo
pi_41944985
quote:

Het is best gezond maar ik zou de ochtend niet doorkomen op kwark en een plak ontbijtkoek...
pi_41944987
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:40 schreef Jarno het volgende:
Ik snap dus echt niet wat er veel werk is aan:

* twee pannen water opzetten
* groenten snijden, aardappels schillen
* in water flikkeren, wachten
* eventueel vlees bakken

Nou dat vlees was ik dus al vergeten uit de vriezer te halen
Ik heb ook te lang thuisgewoond, ik ben echt fantasieloos zodra ik de koelkast opentrek om te zien wat ik ga eten. Vooral ook omdat er altijd weinig in ligt vanwege het eenpersoonshuishoudenprobleem.
pi_41945055
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:45 schreef Syrena het volgende:

[..]

Nou dat vlees was ik dus al vergeten uit de vriezer te halen
Ik heb ook te lang thuisgewoond, ik ben echt fantasieloos zodra ik de koelkast opentrek om te zien wat ik ga eten. Vooral ook omdat er altijd weinig in ligt vanwege het eenpersoonshuishoudenprobleem.
Dat vlees kun je even ontdooien in de magnetron.
En je kunt natuurlijk best een paar dagen achter elkaar hetzelfde eten. Doe ik ook meestal. En een krop ijsbergsla blijft ook wel een week goed en daar kun je ook een paar keer van eten.
En verder is het heel erg handig om in de vriezer een paar zakken roerbakgroente te hebben liggen. En kliekjes kun je invriezen.
En als je thuis komt en je hebt trek, dan moet je geen gevulde koek eten maar kun je beter even beginnen met je toetje en een schaaltje yoghurt eten.

Het is allemaal zo eenvoudig! En ja, ik mag dat zeggen, want ik ben ook 10 kilo te zwaar en presteer het ook wel eens om een zak chips leeg te eten als ik thuis kom, moe ben en nog geen zin heb ik koken.
pi_41945075
Overigens zou ik het nog geen uur uithouden op een bak kwark als ontbijt!
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:51:37 #43
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41945099
Wat eten jullie dan als ontbijt?
pi_41945139
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:41 schreef Brighteyes het volgende:

Ja, maar is dit dan echt zo veel slechter dan wat veel mensen zichzelf dagelijks voorschotelen als ze 'aan de lijn doen'? Volgens mij valt dat wel mee.
Tja, ik vind het bizar weinig, vooral het ontbijt. En het is niet alleen weinig, maar wat je eet is ook nog eens mager, op de gebakken aardappelen na. Ik zou me dan ook niet willen meten aan wat 'mensen aan de lijn doen'. Net iets te veel mensen doen hun leven lang aan de lijn. Maar zoals ik al zei: voor iemand van 100 kilo lijkt dit me slechter dan iemand van 55 kilo.
quote:
Alleen omdat het nu zo zwart op wit staat schiet iedereen volop in de stress.
Het kan heel leerzaam zijn om op papier te zetten wat je op een dag eet. Uit Slank de zomer/herfst in blijkt vaak dat er eigenlijk gewoon te weinig gegeten wordt.
pi_41945152
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:51 schreef Brighteyes het volgende:
Ik probeer voordat ik op de fiets stap in ieder geval een glas water te drinken en een droog crackertje te eten. Dan ga ik dus een uur fietsen en op mijn werk eet ik een bak youghurt met muesli. Daar hou ik het wel wat langer op vol.
pi_41945171
Ontbijt als een koning, dineer als een zwerver, is het toch?

(Overigens krijg ik 's ochtends ook geen hap door m'n keel hoor, maar ik denk dat het zware avond eten wat gebruikelijk is een redelijke bijdrage levert aan de gewichtsproblemen. Ik bedoel kom op, wie heeft 's avonds écht de energie van een warme hap nodig?)
pi_41945176
Yoghurt met muesli meestal.

Kwark vult trouwens gigantisch, dus een flinke portie kwark zou voor mij ook wel voldoende zijn voor de ochtend. Maar is behoorlijk eenzijdig.
pi_41945197
Mijn ontbijt is meestal een flink bord cruesli met magere yoghurt en noten, en een stuk fruit (appel, peer of banaan). Ik zoek overigens nog een goede vervanging van mijn cruesli zonder suiker (wat een ramp is dat!).
pi_41945221
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:54 schreef Jarno het volgende:
(Overigens krijg ik 's ochtends ook geen hap door m'n keel hoor, maar ik denk dat het zware avond eten wat gebruikelijk is een redelijke bijdrage levert aan de gewichtsproblemen. Ik bedoel kom op, wie heeft 's avonds écht de energie van een warme hap nodig?)
Als ik 's avonds niet flink eet, slaap ik slecht.
pi_41945308
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn ontbijt is meestal een flink bord cruesli met magere yoghurt en noten, en een stuk fruit (appel, peer of banaan). Ik zoek overigens nog een goede vervanging van mijn cruesli zonder suiker (wat een ramp is dat!).
gewoon wat zoetstof overheen kwakken.

Ik snap het eigenlijk niet, iedereen zegt dat ze het niet kunnen uithouden op 250 gram mager yoghurt, en een stuk fruit, maar zelf eten jullie niet veel meer.. Oke, misschien is de cruesli wat beter vullend, maar de ene keer schrijft sonja dat ook voor.

voor mij is het dieet van SB een uitkomst. ik ben net klaar met de 9e week. ik ben 11,2 kilo afgevallen, én ik heb mezelf een ander eetpatroon aangeleerd.
Zoals Jarno even geleden ook al zei: eigenlijk is het gewoon met je gezonde verstand nadenken wat je eet.

ik at gewoon echt teveel, en nu eet ik veel minder, en mijn maag is er aan gewend, ik moet nu alleen nog een balans vinden. Ik wil namelijk de doordeweekse dagen die sonja voorschrijft, gewoon aanhouden, maar ik hoef niet meer af te vallen. dus waar en wat kan ik extra eten..
Babe In Totale Control of Herself
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:59:40 #51
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41945310
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:54 schreef Isabeau het volgende:
Yoghurt met muesli meestal.

Kwark vult trouwens gigantisch, dus een flinke portie kwark zou voor mij ook wel voldoende zijn voor de ochtend. Maar is behoorlijk eenzijdig.
En daarom staat er ook niet elke dag kwark als ontbijt op het menu.
pi_41945353
Wat een achterlijk dieet! Het is gewoon veel te weinig!
Sowieso valt het me op dat vaak de mensen met gewichtsproblemen en dieten, juist veel minder eten dan mensen de helemaal geen gewichtsprobleem hebben.
Meer eten leidt tot minder jojo-effect, meer energie (en dus meer bewegen), en een beter humeur. En dan bedoel ik niet meer roze koeken, maar gewoon meer boterhammen als lunch.
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:02:30 #53
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41945375
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:01 schreef Toeps het volgende:
Wat een achterlijk dieet! Het is gewoon veel te weinig!
Sowieso valt het me op dat vaak de mensen met gewichtsproblemen en dieten, juist veel minder eten dan mensen de helemaal geen gewichtsprobleem hebben.
Meer eten leidt tot minder jojo-effect, meer energie (en dus meer bewegen), en een beter humeur. En dan bedoel ik niet meer roze koeken, maar gewoon meer boterhammen als lunch.
Ja, daar ben ik ook zo dik van geworden.
pi_41945456
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:59 schreef Sassefras het volgende:

[..]

gewoon wat zoetstof overheen kwakken.
Ik bedoelde het eigenlijk precies andersom: ik zoek cruesli (desnoods muesli, maar het liefst cruesli) zonder suiker.
quote:
Ik snap het eigenlijk niet, iedereen zegt dat ze het niet kunnen uithouden op 250 gram mager yoghurt, en een stuk fruit, maar zelf eten jullie niet veel meer.. Oke, misschien is de cruesli wat beter vullend, maar de ene keer schrijft sonja dat ook voor.
Als je er een aardige hoeveelheid cruesli bij doet, zit je ineens aan véél meer calorieen. Ook noten bevatten veel energie. Wat ik jammer vind aan de pakken cruesli is dat er suiker in zit waardoor je volgens mij toch sneller weer honger krijgt dan met een paar volkoren boterhammen. Maar ik heb een gevoelige bloedsuikerspiegel.
pi_41945460
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:02 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, daar ben ik ook zo dik van geworden.
Nee, serieus. Als je maar twee boterhammetjes per dag eet (vaak ook nog wit), en je eet een stuk appeltaart, dan heeft dat relatief gezien toch veel meer invloed dan waneer je 7 stevige bruine boterhammen eet? Je moet je stofwisseling flink opvoeren, door juist genoeg te eten. Word je vanzelf energiek van, heb je ook meteen de fut om te sporten.
pi_41945481
Volgens mij wordt muesli juist cruesli door de toevoeging van suiker. Maar ik kan me vergissen hoor.
pi_41945499
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:07 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij wordt muesli juist cruesli door de toevoeging van suiker. Maar ik kan me vergissen hoor.
Ik heb al een paar supermarkten afgespeurd naar muesli zonder suiker. Geen succes. Toch maar eens een natuurvoedingwinkel in dan.
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:09:51 #58
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_41945535
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:06 schreef Toeps het volgende:

[..]

Nee, serieus. Als je maar twee boterhammetjes per dag eet (vaak ook nog wit), en je eet een stuk appeltaart, dan heeft dat relatief gezien toch veel meer invloed dan waneer je 7 stevige bruine boterhammen eet? Je moet je stofwisseling flink opvoeren, door juist genoeg te eten. Word je vanzelf energiek van, heb je ook meteen de fut om te sporten.
Dat weet BE en verder elke fanatieke lijner nu denk ik inmiddels ook wel
Ik krijg altijd te horen dat ik zoveel eet. En nu ben ik doorgaans wel gewoon slank. Soms wat dikker, maar dat komt puur en alleen door teveel snoepen en te weinig bewegen. Pas ik mijn snaaigedrag en mijn beweegritme aan, zijn de kilo's er binnen no time weer vanaf. Ik zou zelf nooit het Sonja Bakker-dieet gaan volgen. Of misschien wel volgen, maar dan meer haar globale idee van hoe je zou moeten eten, een idee dat ik eigenlijk best wel goed vind.
pi_41945536
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
een natuurvoedingwinkel
Lijkt me de beste plek
pi_41945571
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik bedoelde het eigenlijk precies andersom: ik zoek cruesli (desnoods muesli, maar het liefst cruesli) zonder suiker.
[..]
oke, verkeerd begrepen!
volgens mij zit er in muesli geen suiker, maar mij lijkt dat ook een stuk minder smakelijk..
en cruesli light? zit daar suiker in?
Babe In Totale Control of Herself
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:16:16 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41945702
quote:
Tuurlijk heb je daar ook wel gelijk in.
Maar je moet toch ook met me eens zijn dat je ergens moet beginnen? En dan liever met een eetpatroon waar wat te weinig in zit dan maar gewoon zelf door modderen.
Ik vul het SB dieet sowieso aan als ik het te weinig vind. Op sommige dagen staat er als ontbijt 2 volkoren crackers met beleg en daar red ik het dan weer niet op een hele ochtend. Dat vul ik dan gewoon aan tot ik het wel voldoende vind (3 of 4 crackers dus).

En nu ga ik smokkelen met een extra appel!
pi_41945738
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:11 schreef Sassefras het volgende:
oke, verkeerd begrepen!
volgens mij zit er in muesli geen suiker, maar mij lijkt dat ook een stuk minder smakelijk..
en cruesli light? zit daar suiker in?
Helaas wel. Het zal je verbazen in hoeveel producten er suiker zit, zelfs in vleeswaren.
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:22:32 #63
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41945838
quote:
ontbijt
1 appel
1 banaan
1 plak ontbijtkoek met boter
1 glas jus d'orange
1 glas appelsap

mocht ik dan nog trek hebben dan duw ik nog een boterham met kipfilet of sandwich spread naar binnen
Neerkomen wel!
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:24:32 #64
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41945889
quote:

[..]

jij snapt het!
Neerkomen wel!
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:27:12 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41945967
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:22 schreef Freeflyer het volgende:
ontbijt
1 appel
1 banaan
1 plak ontbijtkoek met boter
1 glas jus d'orange
1 glas appelsap

mocht ik dan nog trek hebben dan duw ik nog een boterham met kipfilet of sandwich spread naar binnen
Maar... jij bent niet aan het afvallen. Toch?
En aangezien ik nu vies/vet/vadsig en iew ben moet ik wel iets aan mezelf doen.
En dus iets minder eten dan normaal...

Oh, en sporten doe ik toch wel. 1 keer trainen en 1 keer wedstrijd in de week minimaal.
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:39:18 #66
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41946287
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:27 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar... jij bent niet aan het afvallen. Toch?
En aangezien ik nu vies/vet/vadsig en iew ben moet ik wel iets aan mezelf doen.
En dus iets minder eten dan normaal...

Oh, en sporten doe ik toch wel. 1 keer trainen en 1 keer wedstrijd in de week minimaal.
eeeuh jawel hoor...
ik ben in het afgelopen jaar 20 kg gegroeid en dat moet er weer af
nog een kilo of 10 te gaan.
Neerkomen wel!
pi_41946382
over dat te weinig eten; regelmatig klopt dat wel heb ik gehoord van meerdere mensen (dietist, sportschoolmensen bijv)

mensen die al te zwaar zijn zijn vaak bang om nog meer aan te komen en gaan zichzelf beperkingen opleggen door minder te eten... je komt er niet meer van aan maar je valt er ook niet mee af..

ik ben sinds kort gaan sporten en heb dus ook mijn eten doorgenomen met die mensen daar en idd, ik eet gewoon te weinig om de verbranding op gang te houden.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:43:19 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41946391
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:39 schreef Freeflyer het volgende:
eeeuh jawel hoor...
ik ben in het afgelopen jaar 20 kg gegroeid en dat moet er weer af
nog een kilo of 10 te gaan.
Ok. Goed bezig dan dus!
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:49:56 #69
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41946588
@ BE, thanks

@ DE, ook ik at te weinig, ben dat langzaamaan gaan opschroeven naar 2400 - 2600 Kcal per dag verdeeld over 5 of 6 keer eten. Dit in combinatie met LSD lopen (LSD -> Long Slow Distance en niet het geest verruimende middel) zorgt ervoor dat ik langzaam maar gestaag afval. Gemiddeld zo'n 2 tot 3 kilo per maand.
Neerkomen wel!
pi_41946647
Buiten dat het dieet onevenwichtig is, wordt SB ook nog eens beschuldig van plagiaat :

http://www.telegraaf.nl/b(...)gd_van_plagiaat.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/017583.html#comments

Afvallen is op zich geen extreem moeilijk bezigheid. Bereken eerst wat je onderhoudsniveau per dag is. Ga daar dan 500 Kcal per dag onder zitten en voeg een eventuele refeed toe wekelijks. Afvallen zal dan wel wat geleidelijker gaan dan bij een crashdieet, maar bij een crashdieet val je in eerste instantie af door vochtverlies en ook nog eens door spierverlies.

Spierverlies beperken bereik je alleen maar door evenwichtig te eten en je eiwitinname iets te verhogen. Het voordeel van een verhoogde eiwitinname is dat eiwit een hongerremmend effect heeft.

In een uitzending van Horizon (BBC) kwam dit ook naar voren :
quote:
NARRATOR: At last the mystery of how the Atkins diet works may have been solved. It might have nothing to do with calories being lost. Probably nothing to do with ketosis. And apparently nothing to do with burning more calories. Neither does it seem to be due to gorging on fats. The secret to the diets success may be down to something completely different. Protein makes you feel full. Increasing the amount of protein in the diet may control appetite and make people eat less than they would normally. If this research goes on to be confirmed it will be a major advance for science.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 19 september 2006 @ 11:53:00 #71
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41946675
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:49 schreef Freeflyer het volgende:
@ BE, thanks

@ DE, ook ik at te weinig, ben dat langzaamaan gaan opschroeven naar 2400 - 2600 Kcal per dag verdeeld over 5 of 6 keer eten. Dit in combinatie met LSD lopen (LSD -> Long Slow Distance en niet het geest verruimende middel) zorgt ervoor dat ik langzaam maar gestaag afval. Gemiddeld zo'n 2 tot 3 kilo per maand.
Vertel eens iets meer
pi_41946693
Wat is LSD lopen?

en goed zeg dat je dat zo gestaag bent gaan opschroeven.. en dat het werkt

ik ben pas net begonnen met sporten, en probeer meer te eten (en gezond) maar het is best moeilijk.. gaat in tegen je gevoel van wat "goed " is ofzo
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  Licht Ontvlambaar dinsdag 19 september 2006 @ 11:54:01 #73
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41946707
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:51 schreef Ericr het volgende:
Buiten dat het dieet onevenwichtig is, wordt SB ook nog eens beschuldig van plagiaat :

http://www.telegraaf.nl/b(...)gd_van_plagiaat.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/017583.html#comments

Afvallen is op zich geen extreem moeilijk bezigheid. Bereken eerst wat je onderhoudsniveau per dag is. Ga daar dan 500 Kcal per dag onder zitten en voeg een eventuele refeed toe wekelijks. Afvallen zal dan wel wat geleidelijker gaan dan bij een crashdieet, maar bij een crashdieet val je in eerste instantie af door vochtverlies en ook nog eens door spierverlies.

Spierverlies beperken bereik je alleen maar door evenwichtig te eten en je eiwitinname iets te verhogen. Het voordeel van een verhoogde eiwitinname is dat eiwit een hongerremmend effect heeft.

In een uitzending van Horizon (BBC) kwam dit ook naar voren :
[..]
Leuke theorie, maar hebt je het al eens zelf in praktijk gebracht?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sjeen op 19-09-2006 11:59:04 ]
pi_41946837
In theorie is afvallen absoluut verrekte simpel. Daar heb je geen Sonja Bakker voor nodig. Maar ja, de praktijk hè...
pi_41947073
Na 1.5 week SB en me al die tijd hartstikke gammel gevoeld hebbend, ben ik er mee gestopt.
Na een beetje speuren op caloriën tabellen op internet wist ik ook waarom, het waren wel erg weinig caloriën!
Omdat ik van mezelf daarvoor ook al erg slecht en weinig at (als ik savonds honger had dan vrat ik een zak chips leeg), heb ik wel haar principe van 6 keer per dag een maaltijd(je) overgenomen, maar heb ik het zelf ingevuld tot 1800-2000 caloriën. Ik moet wel zeggen dat ik helemaal geen chips en snoep meer eet. Wel nog elke dag een koek(je). En ik ben meer gaan bewegen (nu 10 uur per week ongeveer). Ik beweeg niet eens zo heel intensief, van die 10 uur is 7 uur gewoon stevig wandelen.

Ik eet nu meer als ik de afgelopen 4 jaar at dagelijks. Ik ben er nu iets meer als 3 maanden mee bezig en al 3 kilo afgevallen.
Misschien moet ik ook maar eens een boek gaan schrijven?
pi_41947154
Mensen zitten niet te wachten op een slow-dieet, wkraaij, hoe goed dat ook is. Mensen die lijnen willen zo snel mogelijk afvallen en zichzelf zoveel mogelijk straffen voor de overtollige kilo's. Gewoon gezond eten en meer bewegen is te simpel en dus moeten er rare dieten worden uitgeprobeerd.

Maar vooral een beetje snel. De bruiloft/verjaardag/feestdag/reunie komt er alweer aan over een maandje.
pi_41947356
ja dat weet ik ook helaas. Mijn moeder heeft alle dieten al gedaan in haar leven en ze wordt nog steeds elk jaar dikker...
Van de zomer heeft ze een week met mij meegegeten en toen was ze een halve kilo afgevallen. Daar was ze erg blij mee. Maar ze ging er niet meer verder, het was zoveel werk vond ze... (jah groente snijden en salades maken is veel werk) en ze kon de worst en chips niet missen. En elke avond een half uur lopen was ook niets!
Nah, dan heb ik iets van laat dan ook maar. Je weet hoe je het gezond kan doen.

Misschien dat het door mijn achtergrond is (biomedische studie) dat ik er wat anders mee omga. Ik wil niet alleen kilo's kwijt zijn maar ook gezonder zijn. En ik wil niet dat ik binnen een jaar weer net zo dik ben. De enige oplossing zag ik in langzaam afvallen (1 kilo per maand) en dus gezond eten en genoeg bewegen.
  dinsdag 19 september 2006 @ 12:25:36 #78
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41947568
Het is wel offtopic maar in het kort komt het er op neer dat LSD lopen joggen is in een tempo waarin je goed kunt praten met je loopmaatje en niet buiten adem raakt. In het begin ziet het er een beetje spastisch uit omdat je echt moet leren om langzaam hard te lopen. na verloop van tijd krijg je daar feeling voor en gaat het je beter af.

Deze vorm van lopen wordt door ultralopers gebruikt als leeuwendeel van de training. Op ultraned staat het e.e.a. hierover te lezen.

als je dan verder kijkt naar de richtlijnen voor beweging (NNGB - Norm voor Gezond Bewegen) dan is het zo dat je wekelijks toch al snel minimaal 2,5 uur, verspreid over 5 dagen in 1 week, moet bewegen en dat is inclusief fietsen woon-werk / werken in de tuin en sporten.

reden waarom ik aan het lopen ben is dat ik liever buiten ben dan binnen. ik vind dat er altijd een gore lucht hangt in een sportschool. bijkomend voordeel van buiten, ik loop altijd langs een rivier, is dat er altijd wat te zien valt.

[ Bericht 21% gewijzigd door Freeflyer op 19-09-2006 12:28:13 (aanpassing ivm onjuistheden) ]
Neerkomen wel!
pi_41947704
quote:

Afgezien van dat het maar 967 kcal is en te weinig calcium, ijzer, selenium, zink, vitamine D, B1, B6, B12 en foliumzuur bevat, en maar nét genoeg vitamine C, B2, E, magnesium en koolhydraten?

Om het gezonder te maken had Sonja bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap toe kunnen voegen bij de lunch, om de opname van je ijzer te bevorderen. Of een paar noten door de rauwkostsalade, voor wat extra mineralen en en beetje energie, en daarnaast ook nog eens goede vetten die het afvallen ondersteunen. Ik noem maar wat. Als ze nou zo'n geweldige voedingsconsulente was, had ze daaraan wel gedacht. Zulke kleine dingetjes maken het verschil tussen een beroerd, ongezond dieet waarbij je jezelf in principe zowel kwantitatief als kwalitatief ondervoedt, en een dieet dat genoeg voedingsstoffen bevat en daadwerkelijk gevarieerd is. Sonja blijft toch altijd een beetje hangen op de AGF en zuivelafdelingen in de supermarkt, valt me op.

En dan moet je je nog voorstellen dat mensen gaan sporten naast dit dieet. Stel dat ik met dit dieet mijn huidige sportritme zou volhouden. Ik heb afgelopen week met sport circa 3500 kcal verbrand. Mijn behoefte is ca. 1800-2100 om op gewicht te blijven. Als ik Sonja zou eten en ik ga (en dan neem ik eht al hoog) uit van duizend kcal per dag, dus 7000 kcal per week, dan kom ik dus 9100 kcal tekort per week. Aangeraden wordt om 500 kcal onder je inname te gaan zitten waarbij je gelijk blijft, dus 1300 in mijn geval. Bij Sonja zit ik daar dus (9100-3500):7 800 kcal per dag onder.

Al neem ik alleen m'n donderdag, dan ga ik naar RPM, dan zou mijn lichaam dus een hele dag moeten draaien op 300 kcal. Met zo'n dieet als SB zou sporten zwaar verboden moeten worden! Ik vind dat echt schokkend en om van te huilen!

Ik blijf erbij dat dit dieet alleen gezond en 'gevarieerd' (vind ik dus ook niet zo) is als je uit een zwaar beroerd eetpatroon van fastfood komt. En dan bedoel ik eigenlijk gezondER, niet gezond.

[ Bericht 7% gewijzigd door Maeghan op 19-09-2006 12:40:09 ]
Sanity is (not) statistical
pi_41947868
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Leuke theorie, maar hebt je het al eens zelf in praktijk gebracht?
Ik hoef niet af te vallen, dus waarom zou ik het in praktijk brengen? Mijn BMI is overigens 29 maar daarmee heb ik geen overgewicht. Spieren kweken is de beste manier om redelijk droog te blijven.

Er zijn wel genoeg leden van het board dat ik modereer die dit in de praktijk hebben gebracht. De meesten met succes, de niet succesrijken missen meestal de discipline om structureel hun voedingsschema te veranderen.

Een voedingsschema behoort gewoon altijd evenwichtig te zijn en een inname van rond de 1.000Kcal of net er boven is gewoon niet evenwichtig. Zeker niet als je dit maanden gaat aanhouden. Je lichaam heeft miconutrienten uit voeding nodig, bij een te lage voedingsinname zal je inname van micronutrienten (vitaminen, mineralen etc) ook navenant lager zijn.
  dinsdag 19 september 2006 @ 12:39:03 #81
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41947937
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:30 schreef Maeghan het volgende:
Afgezien van dat het maar 967 kcal is en te weinig calcium, ijzer, selenium, zink, vitamine D, B1, B6, B12 en foliumzuur bevat, en maar nét genoeg vitamine C, B2, E, magnesium en koolhydraten?
Jij telt en meet dat elke dag uit voor jezelf?

Het was een voorbeeld van een hele dag voor de mensen die hier veel over te zeggen hebben maar nog nooit het boekje van dichtbij hebben bekeken. Over een week genomen zal het wat vitaminen en mineralen vast wel wat beter in elkaar zitten.

Je gaat mij echt niet vertellen dat jij dat voor jezelf elke dag netjes bij houdt en dan keurig aan gaat zitten vullen wat je nog mist. En als dat wel zo is neem ik mijn petje voor je af en slik ik daarna maar gewoon keurig mijn vietamientjes wat ik sowieso al deed, dieet of niet...
pi_41947964
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:28 schreef Syrena het volgende:

[..]

[afbeelding]

Nou, ik vond vooral haar oude foto, waar ze gewoon slank was, verontrustend, in die zin dat dat lijf toen door haar te dik gevonden werd.

ze heeft dus blijkbaar dan een hele subjectieve kijk op wat slank is of zo
en om van daaruit dan een dieet te ontwikkelen, tja dan kom je idd uit op mega weinig cal/per dag
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 september 2006 @ 12:45:54 #83
13151 crew  Rewimo
pi_41948129
quote:
Melk of yoghurt met muesli
pi_41948156
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:39 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Jij telt en meet dat elke dag uit voor jezelf?

Het was een voorbeeld van een hele dag voor de mensen die hier veel over te zeggen hebben maar nog nooit het boekje van dichtbij hebben bekeken. Over een week genomen zal het wat vitaminen en mineralen vast wel wat beter in elkaar zitten.
Nee, dat heb ik namelijk al eens uitgemeten. Over de hele week loop je gewoon overal tekorten van op.
quote:
Je gaat mij echt niet vertellen dat jij dat voor jezelf elke dag netjes bij houdt en dan keurig aan gaat zitten vullen wat je nog mist. En als dat wel zo is neem ik mijn petje voor je af en slik ik daarna maar gewoon keurig mijn vietamientjes wat ik sowieso al deed, dieet of niet...
Dat doe ik nu niet, maar dat heb ik een tijdje gedaan om te kijken of de resultaten klopten met hoe ik dacht dat ik at. Ik kwam er toen achter dat er twee of drie vitamines/mineralen waren die ik structureel (te) weinig at (zink, calcium en selenium), deels door voedingsintoleranties (zuivel en noten). Sindsdien eet ik daar vervangende producten voor of supplementen (met een voedingsintolerantie wordt het soms gewoon lastig om te vervangen, al probeer ik dat nu wel zo veel mogelijk).

Overigens staat op de potjes van je multivitamine ongetwijfeld ook dat voedingssupplementen geen vervanging zijn voor gezonde voeding. "Keurig" vitamines slikken bestaat niet, het blijft gemakszucht en daarbij ook ongezonde gemakszucht. In sommige vitaminepillen zitten zelfs vitamines en mineralen die elkaars opname remmen, om maar wat te noemen. En ook teveel vitamines binnenkrijgen is niet gezond.
pi_41948262
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=108

Een redelijk uitgebreid artikel waarom micronutrienten het best uit normale voeding kunnen worden en niet uit een potje. De synergie tussen bepaalde miconutrienten bevorderd vaak de opname, iets wat in een pilletje niet voor elkaar te krijgen is.
pi_41948415
En een kleine, makkelijk leesbare tip voor mensen die meer willen weten over hoe voeding werkt, wat het voor het lichaam doet, hoe het werkt met andere voeding, etc.: You are what you eat van Gillian McKeith. Een heel leesbaar, praktisch boek vol met simpele tips. Niet alles is simpel, sommige dingen zijn vrij extreem, maar ik heb er heel veel kennis uitgehaald. Ook gaat zij veel wetenschappelijker te pas en spreekt één deel van haar boek me heel erg aan: je moet méér eten, niet minder! Als je denkt dat SB gevarieerd is, dan zul je nog versteld staan van McKeith.
  dinsdag 19 september 2006 @ 13:14:38 #87
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41949038
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:55 schreef Maeghan het volgende:
En een kleine, makkelijk leesbare tip voor mensen die meer willen weten over hoe voeding werkt, wat het voor het lichaam doet, hoe het werkt met andere voeding, etc.: You are what you eat van Gillian McKeith. Een heel leesbaar, praktisch boek vol met simpele tips. Niet alles is simpel, sommige dingen zijn vrij extreem, maar ik heb er heel veel kennis uitgehaald. Ook gaat zij veel wetenschappelijker te pas en spreekt één deel van haar boek me heel erg aan: je moet méér eten, niet minder! Als je denkt dat SB gevarieerd is, dan zul je nog versteld staan van McKeith.
Nee, dan is het goed.
Ik zou niet willen dat je iets aanraadde wat niet helemaal 100% Voedingscentrum-gekeurmerkt zou zijn.
pi_41949062
Ik heb ook nog wel een tip: krijg een kind. Of zorg in ieder geval dat je vrouw er één krijgt. .

Nee, geintje, maar wij zijn dus nu al een paar weken 'normaal' aan het eten omdat we het idee hadden dat Anna slecht reageerde op wat YPPY at via de borstvoeding (wij aten vaak pittig of kruidig etc). Dus we zijn nu al een tijdje bezig met: 's ochtends 2 of 3 bruine boterhammen normaal belegd, als tussendoortje fruit, 's middags weer brood en 's avonds gewoon, heel simpel, aardappelen (gekookt), verse groenten en een normaal stuk vlees. En al doe ik niet heel fanatiek mee (ik pak tussendoor nog wel eens iets als een koek ofzo), ik merk gewoon dat het eraf vliegt in die paar weken.

En dat is dus, zoals iedereen eigenlijk wel weet, gewoon een direct gevolg van het normale eten zonder tussendoortjes en een iets actievere levensstijl. Niet gaan lijnen, niet gaan dieten, normaal eten.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 september 2006 @ 13:17:27 #89
13151 crew  Rewimo
pi_41949118
Van pittig of kruidig op zich word je niet dik, Jarno
pi_41949273
Nee, maar dat ging dus gepaard met het koken uit pakjes en zakjes (wat op zich ook weer niet slecht hoeft te zijn natuurlijk), maar daar zit toch altijd redelijk wat saus bij enzo.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 september 2006 @ 13:24:12 #91
13151 crew  Rewimo
pi_41949326
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 13:22 schreef Jarno het volgende:
Nee, maar dat ging dus gepaard met het koken uit pakjes en zakjes (wat op zich ook weer niet slecht hoeft te zijn natuurlijk), maar daar zit toch altijd redelijk wat saus bij enzo.
Ah ja, dat maakt wel degelijk verschil
pi_41949460
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 13:24 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ah ja, dat maakt wel degelijk verschil
En toch ben ik ook met die pakjes en sausjes afgevallen. Dus het hoeft niet slecht te zijn.

J. werkt je mail wel?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_41949461
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 13:14 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Nee, dan is het goed.
Ik zou niet willen dat je iets aanraadde wat niet helemaal 100% Voedingscentrum-gekeurmerkt zou zijn.
Nou, ik ben het ook niet helemaal eens met het voedingscentrum hoor. Je hebt gelijk als je zegt dat je gewoon zelf moet blijven nadenken, dat geldt voor alles. Niet alleen voor dieten. Wat bij McKeith extreem is, is niet ongezond. Het is alleen zeer onpraktisch en ik denk voor de meeste mensen niet haalbaar. Zo mag je bij haar bijv. geen zuivel bij granen (dus geen melk op je cornflakes) en geen vlees bij graan, rijst, brood of bijvoorbeeld bladerdeeg. En fruit moet je apart eten, omdat het zo snel verteert.

Kijk, eraan denken om te ontbijten met fruit in plaats van een appel na je eten te nemen is nog wel te doen. Rijstemelk in plaats van sojamelk over m'n ontbijtgranen is ook niet echt een probleem, melk mocht ik toch al niet en of ik nou het een koop of het ander... Maar een maaltijd maken zonder de combinatie van vlees/kaas/ei/zuivel/vis/noten/soja met graan/deeg/rijst/honing/aardappels/suiker/bonen of fruit wordt lastiger. Dat is dus iets waarvan ik denk " , mij niet gezien". Ik wil best gezond eten, maar het is geen exacte wetenschap, wat mij betreft. Maar veel dingen in het boek zijn heel makkelijk toe te passen. Ik heb nu een zakje zonnebloempitten op m'n bureau staan. Handig als ik trek krijg, het is niets waar je de zak in ene keer van leeg eet, het is goed voor m'n zinkinname en ik ga niet van iets anders zitten snaaien. Makkelijk, goedkoop, snel en gezond.
  dinsdag 19 september 2006 @ 13:30:44 #94
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41949495
Doet me een beetje denken aan Montignac met al die combinaties die niet mogen. Een collega van mij is daar nog altijd lyrisch over.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 september 2006 @ 13:33:08 #95
13151 crew  Rewimo
pi_41949575
Montignac, daar werd ik echt gestoord van. Je moest zoveel kopen, daar gebruikte je dan een klein beetje van en de rest ging uiteindelijk de prullenbak in

Volgens mij was dat dieet alleen maar een succes omdat je er rode wijn bij mocht drinken

Nee, ik drink niet
  dinsdag 19 september 2006 @ 13:37:19 #96
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41949721
Ik heb het nooit gedaan omdat het me echt te gecompliceerd leek.
Die collega van mij is idd een wijnliefhebber, mss dat hij het daarom zo prettig vind. En hij is wel 13 kilo er mee afgevallen...
pi_41950226
Het lijkt me ook erg ingewikkeld. Zeker als je nog met iemand anders moet eten en die wil dat niet, dan kun je het bij voorbaat al vergeten eigenlijk.
  dinsdag 19 september 2006 @ 14:05:57 #98
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41950516
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:46 schreef Maeghan het volgende:
En ook teveel vitamines binnenkrijgen is niet gezond.
niet gezond maar niet het grootste probleem aangezien het overschot aan vitamines via natuurlijke wijze je lichaam verlaat.
Neerkomen wel!
pi_41950824
Vitamine A kan je toch redelijk snel overdoseren en dat komt vooral omdat het een vetoplosbare vitamine is. Zelfde geldt voor vitamine D, ook al zit je daar minder snel aan een overdosering.

Mineralen is nog lastiger qua dosering aangezien mineralen antagonisten zijn van elkaar. Het ene mineraal remt de opname van het andere. Bijvoorbeeld calcium remt de opname van magnesium, zink de opname van koper. In preparaten is meestal het evenwicht tussen mineralen niet van dien aard dat de remmende werking, van inname van bepaalde mineralen, wordt voorkomen.
pi_41950994
quote:

Ik heb es uitgerekend:
Deze maaltijd bevat een magere 1000 kcal, en je moet wel heel licht zijn om daar genoeg aan te hebben.
Er zitten hooguit 45 miezerige grammetjes eiwit in, dus je hongert je spieren uit en dus de meeste kilo's die jij kwijtraakt, als je ze kwijtraakt, zijn spierweefsel!
Je eet waarschijnlijk net genoeg koolhydraten.
Je eet ongeveer 35 grammetjes vet en dat is niet genoeg. Je moet iets meer vet eten om je lichaam aan te zetten tot vetverbranding.

Verder eet je 's avonds practisch niets dus zit je lichaam de hele nacht te hongeren en dat moedigt je lichaam aan tot zuiniger branden, waardoor je weer niet tot nauwelijks iets kwijtraakt.

Als ik jou was zou ik mijn boterhammetjes wat dikker beleggen, vooral met kipfilet. (gebruik gerust een half pakje) en 2 eitjes bij de spinazie en 's avonds nog een klein kopje kwark.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')