abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:44:10 #1
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41828439
In november hebben we weer eens verkiezingen en langzaam maar zeker begint de campagne daarvoor op gang te komen.
En nu al hoor ik mensen regelmatig zeggen dat ze op een partij stemmen (opvallend vaak de PVDA trouwens) om tactische redenen. Ze willen eigenlijk alleen maar voorkomen dat een andere partij de grootste wordt.

En hoewel ik de beweegredenen van die mensen wel snap vind ik een tactische stem het stomste wat je kunt doen. Het is toch juist de bedoeling dat je stemt op die persoon of groepering waarvan jij denkt dat je belangen er het beste door behartigd worden? Door tactisch te stemmen loop je het niet geringe risico dat de PVDA de grootste wordt en derhalve deel uit kan gaan maken van de coalitie en dus een groot deel van het verkiezingsprogramma kan uitvoeren. En het is nog maar de vraag of de mensen die een tactische stem uitbrengen dat verkiezingsprogramma kennen en ondersteunen.

kortom: tactisch stemmen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_41828530
Je moet gewoon stemmen op de partij die het beste past bij jou denkbeelden.
Dat het vrij weinig zin heeft om op een heel kleine partij te stemmen dat klopt, die zullen nooit zichzelf kunnen profileren in de kamer.
pi_41828583
Tactische stemmers
Dat zijn van die huilies die er niet tegen kunnen dat hun aartsrivaal gaat winnen, en daarom de boel maar laten verneuken door een partij waar ze totaal niet achter staan
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:49:15 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41828597
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:47 schreef T1andonly het volgende:
Je moet gewoon stemmen op de partij die het beste past bij jou denkbeelden.
Dat het vrij weinig zin heeft om op een heel kleine partij te stemmen dat klopt, die zullen nooit zichzelf kunnen profileren in de kamer.
Da's dan toch een paradox?
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:53:08 #5
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_41828711
Met tactisch stemmen wordt bedoeld dat je op een andere partij stemt, met ongeveer dezelfde denkbeelden, maar met meer kans om grootste partij te worden.

Dus bijvoorbeeld
ik wou eigenlijk op de SP stemmen, maar stem tactisch op PVDA.
ik wou eigenlijk op de Christen Unie stemmen, maar stem tactisch op CDA.
ik wou eigenlijk op de Partij voor de Dieren stemmen, maar stem tactisch op Groen Links.
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_41828748
En het komt allemaal daar Maurice de Hond. Ik hoop dat er nog wat mensen onterecht in de bak belanden de komende maanden, zodat die man weer eens iets nuttigs gaat doen.
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:58:44 #7
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_41828854
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:44 schreef teamlead het volgende:
In november hebben we weer eens verkiezingen en langzaam maar zeker begint de campagne daarvoor op gang te komen.
En nu al hoor ik mensen regelmatig zeggen dat ze op een partij stemmen (opvallend vaak de PVDA trouwens) om tactische redenen. Ze willen eigenlijk alleen maar voorkomen dat een andere partij de grootste wordt.

En hoewel ik de beweegredenen van die mensen wel snap vind ik een tactische stem het stomste wat je kunt doen. Het is toch juist de bedoeling dat je stemt op die persoon of groepering waarvan jij denkt dat je belangen er het beste door behartigd worden? Door tactisch te stemmen loop je het niet geringe risico dat de PVDA de grootste wordt en derhalve deel uit kan gaan maken van de coalitie en dus een groot deel van het verkiezingsprogramma kan uitvoeren. En het is nog maar de vraag of de mensen die een tactische stem uitbrengen dat verkiezingsprogramma kennen en ondersteunen.

Al die presidentsverkiezingen met extra rondes zijn ook eigenlijk maar onzin dus
Ik bedoel als je moet kiezen tussen Kaviaar, stront met en stront zonder klontjes en je bent eigenlijk dol op kaviaar, maar je weet dat de kans niet aanwezig is dat je het krijgt. Dan is het eigenlijk best logisch om je keus te beperken tot je voorkeur van type stront.

Ik heb vooralsnog niet 'tactisch' gestemd, maar er zit wel degelijk logica in. Dat jij die niet inziet is wat anders natuurlijk.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:59:05 #8
104871 remlof
Europees federalist
pi_41828864
Ik stem tactisch op de PvdA ja. Omdat ik weet dat ik me beter zal kunnen vinden in het beleid van een regering met PvdA als grootste partij dan in dat van een regering met het CDA als grootste partij.

Wat is daar dom aan? Voor de gemeenteraad stem ik wel weer gewoon GL of SP hoor
pi_41828898
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:53 schreef BdR het volgende:
Met tactisch stemmen wordt bedoeld dat je op een andere partij stemt, met ongeveer dezelfde denkbeelden, maar met meer kans om grootste partij te worden.

Dus bijvoorbeeld
ik wou eigenlijk op de Partij voor de Dieren stemmen, maar stem tactisch op Groen Links.
SP ongeveer dezelfde denkbeelden als de PvdA Ik zal van mijn leven nooit op een van die twee stemmen, maar er zit wel een heel groot verschil tussen. En ik zal ook nooit tactisch gaan stemmen
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:04:25 #10
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41828981
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:53 schreef BdR het volgende:

Dus bijvoorbeeld
no shit sherlock

maar:

SP en PVDA hebben niet ongeveer dezelfde denkbeelden
CU en CDA hebben niet ongeveer dezelfde denkbeelden
PVDD en GL hebben niet ongeveer dezelfde denkbeelden

lees de programma's er maar op na
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:06:07 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41829024
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:58 schreef kingmob het volgende:

[..]

Al die presidentsverkiezingen met extra rondes zijn ook eigenlijk maar onzin dus
Ik bedoel als je moet kiezen tussen Kaviaar, stront met en stront zonder klontjes en je bent eigenlijk dol op kaviaar, maar je weet dat de kans niet aanwezig is dat je het krijgt. Dan is het eigenlijk best logisch om je keus te beperken tot je voorkeur van type stront.

Ik heb vooralsnog niet 'tactisch' gestemd, maar er zit wel degelijk logica in. Dat jij die niet inziet is wat anders natuurlijk.
ik zeg toch ook niet dat ik er de logica niet van inzie?
pi_41829066
quote:

En hoewel ik de beweegredenen van die mensen wel snap vind ik een tactische stem het stomste wat je kunt doen. Het is toch juist de bedoeling dat je stemt op die persoon of groepering waarvan jij denkt dat je belangen er het beste door behartigd worden?
Nee, het doel is beleid te krijgen waarvan je denkt dat het het beste is. Bijvoorbeeld door beleid dat je slecht vindt te bemoeilijken.
quote:
Door tactisch te stemmen loop je het niet geringe risico dat de PVDA de grootste wordt en derhalve deel uit kan gaan maken van de coalitie en dus een groot deel van het verkiezingsprogramma kan uitvoeren.
Jah. Dat is min of meer ook het doel wat mensen voor ogen hebben als ze 'tactisch' stemmen.
quote:
En het is nog maar de vraag of de mensen die een tactische stem uitbrengen dat verkiezingsprogramma kennen en ondersteunen.
Ze motiveren de keus ook niet geheel door het verkiezingsprogramma van de partij waarop ze stemmen (en hopen dat deze in het kabinet komt), maar door afwijzing van het programma van de partij die ze buiten het kabinet hopen te houden.

Ze stemmen dus wel degelijk op inhoud. Alleen meer contra dan pro.
quote:
Is veruit de beste optie om ongewenst beleid buiten de deur te houden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:12:41 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41829224
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:07 schreef sigme het volgende:
<knip>
in zoverre dat je weet wat je buiten de deur houdt dan ja.. maar je weet niet wat je ervoor terugkrijgt. Als iemand er van overtuigd is dat het programma van bijvoorbeeld de PVDA het beste is, moet die persoon daar vooral op stemmen. Maar als iemand op de PVDA stemt omdat het huidige beleid hem niet aanstaat, is het op zijn minst aan te raden het programma van de PVDA eens door te lezen, zodat je weet wat je krijgt.
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:13:11 #14
104871 remlof
Europees federalist
pi_41829242
sigme snapt het tenminste
pi_41829499
Als je absoluut wilt dat de huidige regering geen vervolg krijgt zul je toch echt Pvda moeten stemmen. Ik snap die tactische stemmers dus wel.

De enige serieuze bedreiging voor CDA/VVD is Pvda.
Als Pvda de grootste partij wordt is het aan hun om te kiezen met welke coalities ze willen regeren (ieg geen CDA en VVD)
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:23:10 #16
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41829530
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:21 schreef snivoos het volgende:
Als je absoluut wilt dat de huidige regering geen vervolg krijgt zul je toch echt Pvda moeten stemmen. Ik snap die tactische stemmers dus wel.

Als Pvda de grootste partij wordt is het aan hun om te kiezen met welke coalities ze willen regeren (ieg geen CDA en VVD)
mwah.. ik heb woutertje-zoals-de-win-waait-waait-mijn-jasje-bos het cda nog niet horen uitsluiten hoor...
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:26:10 #17
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_41829617
Mensen die tactisch stemmen zou ik willen oproepen om gewoon lekker thuis te blijven tijdens de verkiezingen.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:31:16 #18
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_41829761
Volgens mij zit het TS vooral dwars, dat er juist tactisch wordt gestemd op de PVDA. Aan de rechterzijde zie je juist steeds meer versplintering (Fortuyn, Lijst Wilders, EenNL, Partij voor Nederland, etc.) waardoor tactisch stemmen alleen maar moeilijker wordt.
tv not rot brain..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_41829790
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:21 schreef snivoos het volgende:

PvdA gaat dan echt niet CDA én VVD uitsluiten...misschien gaat het CDA en de VVD wel de grote PvdA buitensluiten
pi_41829877
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:23 schreef teamlead het volgende:

[..]

mwah.. ik heb woutertje-zoals-de-win-waait-waait-mijn-jasje-bos het cda nog niet horen uitsluiten hoor...
Leek me wel een interessant onderwerp, maar is uiteindelijk weer gewoon een pvda bash draadje. Laat maar gaan dus.....
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:37:04 #21
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41829941
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:31 schreef BdR het volgende:
Volgens mij zit het TS vooral dwars, dat er juist tactisch wordt gestemd op de PVDA. Aan de rechterzijde zie je juist steeds meer versplintering (Fortuyn, Lijst Wilders, EenNL, Partij voor Nederland, etc.) waardoor tactisch stemmen alleen maar moeilijker wordt.
Hoewel ik beslist geen fan ben van de PVDA is dat niet wat me dwarszit. Ook tactisch rechts stemmen vind ik absurd
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:37:31 #22
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41829952
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:35 schreef rvand het volgende:

[..]

Leek me wel een interessant onderwerp, maar is uiteindelijk weer gewoon een pvda bash draadje. Laat maar gaan dus.....
pi_41830079
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:23 schreef teamlead het volgende:

[..]

Nee, dat zou ook helemaal niet tactisch zijn.

Wie tactisch op PvdA stemt doet dat om PvdA in de coalitie te krijgen. Ten koste van CDA of VVD, maar niet ten koste van beide. Je stemt tactisch op PvdA om een nieuwe coalitie CDA plus VVD te voorkomen.

Misschien zouden sommigen het liefst een coalitie PvdA-SP-GL zien - maar dan is het tacktisch niet handig om op de PvdA te stemmen. Kortom: de tactische PvdA stemmers vinden het belangrijker óf VVD óf CDA in ieder geval uit de coalitie te houden dan deze beide eruit te houden
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:43:58 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41830137
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, dat zou ook helemaal niet tactisch zijn.

Wie tactisch op PvdA stemt doet dat om PvdA in de coalitie te krijgen. Ten koste van CDA of VVD, maar niet ten koste van beide. Je stemt tactisch op PvdA om een nieuw coalitie CDA plus VVD te voorkomen.

Misschien zouden sommigen het liefst een coalitie PvdA-SP-GL zien - maar dan is het tacktisch niet handig om op de PvdA te stemmen. Kortom: de tactische PvdA stemmers vinden het belangrijker óf VVD óf CDA in ieder geval uit de coalitie te houden dan deze beide eruit te houden
maar dan nog blijft de vraag: wat krijg je ervoor terug. Nogmaals: als iemand zich kan vinden in het programma van de PVDA is er niets aan de hand, maar als "tegenstem" tegen het huidige beleid (hoe verklaarbaar dat gevoel ook is) zonder het programma te kennen en te ondersteunen is het vragen om weer 4 jaar gezeur over het beleid
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:47:08 #25
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41830245
quote:

't is een keuze tussen twee kwaden. Wat is erger, heel erg verneukt worden door CDA/VVD of een beetje minder door een CDA/PvdA kabinet?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_41830353
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:43 schreef teamlead het volgende:

[..]

maar dan nog blijft de vraag: wat krijg je ervoor terug. Nogmaals: als iemand zich kan vinden in het programma van de PVDA is er niets aan de hand, maar als "tegenstem" tegen het huidige beleid (hoe verklaarbaar dat gevoel ook is) zonder het programma te kennen en te ondersteunen is het vragen om weer 4 jaar gezeur over het beleid
Er wordt sowieso weer 4 jaar gezeurd over het beleid. Zelfs al komt de partij van je voorkeur als alleenheerser aan de macht.

Iemand die tactisch PvdA stemt maakt de afweging: liever PvdA(met VVD of CDA) beleid of liever VVD-CDA beleid.
Als die persoon het liefst GL beleid zou zien kan ie nóg de eerste vraag beantwoorden, en van mening zijn dat een stem die dat beïnvloed méér overeenstemt met zijn eigen wensen dan een stem op GL.

Oftewel: er wordt puur gestemd op basis van gewenst beleid, en niet op basis van idealen waarvan je de kans dat ze beleid worden heel gering acht. Lijkt me uiterst verdedigbaar.
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:57:55 #27
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_41830580
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:37 schreef teamlead het volgende:

[..]

Hoewel ik beslist geen fan ben van de PVDA is dat niet wat me dwarszit. Ook tactisch rechts stemmen vind ik absurd
Er is verregaande versplintering, maar toch worden er namen als "ONS Nederland", "Allen Zijn ÉÉN", "EénNL" etc. gebruikt

dat is pas absurd
tv not rot brain..
pi_41830758
Tactisch stemmen is inderdaad een apart fenomeen. Zeer begrijpelijk, maar daarom niet minder zorgelijk. We kiezen namelijk een volksvertegenwoordiging. Door tactisch stemmen krijg je een verkeerde afspiegeling van de bevolking in de tweede kamer.
Dat kan niet dus de bedoeling zijn.

O ja: peilingen moeten dus aan banden gelegd worden, en de (media)aandacht moet richting de inhoud. Speculeren over mogelijke regeringen enz enz kan iedere klapmongool, dat hoef ik nergens te lezen en/of zien.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_41831895
Hier een aardige analyse met betrekking tot strategisch stemmen.

Quote:
Bij afzonderlijke Tweede-Kamerverkiezingen levert onderzoek naar strategisch gedrag slechts een momentopname op. Dat betekent ook dat er per verkiezing veel minder strategisch stemgedrag is dan er in totaal aan strategische kiezers zijn. Afhankelijk van de specifieke context zal namelijk altijd maar een deel van de kiezers die in beginsel bereid en in staat zijn strategisch te stemmen dat daadwerkelijk doen. Nederland kent kortom een aanzienlijke groep strategische stemmers, geschat op ongeveer een kwart van alle kiesgerechtigden, maar kent van verkiezing op verkiezing een bescheidener hoeveelheid strategisch stemgedrag. De op enig moment bestaande context, institutioneel maar ook politiek, is van belang.

en nog een quote over het waarom:

Strategisch stemgedrag komt echter wel degelijk in Neder¬land voor, zij het in een wat andere dan de meest bekende variant. Niet omdat kiezers geen stem willen verspillen. Wèl omdat verkiezingen uiteindelijk gaan over de verdeling van macht en het kiezen van een nieuwe regeringscoalitie. Kiezers die Tweede-Kamerverkiezingen zien als pas een eerste stap op weg naar een nieuw kabinet, lijken zich in Nederland strategisch te gedragen. Zij zien verkiezingen als een gefaseerd proces, waarbij die eerste stap richting Tweede Kamer niet eens de belangrijkste is. Zij kijken als het ware over die verkiezingen heen naar de politieke gevolgen ervan. Zij trachten bij het maken van de keuze met die gevolgen rekening te houden. Dit trouwens tot verdriet van de kleinere partijen, die meestal geen rol spelen in die cruciale slotfase van verkiezingen, de kabinetsformatie. De kleine partijen verliezen een deel van hun eerder gepeilde aanhang niet omdat ze klein zijn, maar omdat ze naar verwachting geen rol spelen in onderhandelingen over een nieuw te vormen kabinet. Het gaat strategische kiezers om de macht, en zij zien die in handen van het kabinet, niet in die van de Tweede Kamer. De institutionele ordening van Nederland roept aldus zijn eigen vorm van strategisch stemmen op.
pi_41832181
Ik heb hier eerder openlijk uitgesproken dat ik *mogelijk*, wanneer de situatie daartoe aanleiding geeft, tactisch op de PvdA ga stemmen. Dus ik ben één van de personen waar topicstarter op doelt.

Ten eerste: ik verafschuw tactisch stemmen en doe het bij voorkeur niet. Echter: ik stel vast dat we de huidige regering te wijten hebben aan het feit dat christelijke kiezers het CDA groter hebben gemaakt dan de PvdA. Kiezers die anders ChristenUnie hadden gestemd, hebben nu CDA gekozen en dat was net genoeg om CDA 2 zetels extra te bezorgen.

Dit heeft zeer schadelijke gevolgen gehad. Naar mijn mening (en nee, ik doe deze discussie echt niet weer over) heeft het CDA minachting voor de wil van de kiezers getoond, door niet met de PvdA in zee te gaan, maar te kiezen voor een geforceerde regering met VVD en D66, die amper een meerderheid kende. De kleinste meerderheid van een regering ooit, in dit land.

Hoewel ik het lang niet op alle fronten met de PvdA eens ben, moet koste wat het kost worden voorkomen dat het CDA toch weer als grootste partij uit de bus komt, zodat ze niet opnieuw de inwoners van dit land kunnen neppen. Als de PvdA en CDA qua grootte te dicht bij elkaar komen in de peilingen, zal ik daarom tactisch PvdA stemmen, in de hoop dat de PvdA de grootste partij wordt.
En zelfs dan heb je helaas nog geen garanties, want CDA en VVD hebben het al eerder geflikt dat ze de PvdA buitenspel zetten. Het is daarom dan ook te hopen dat CDA en VVD samen met de ChristenUnie niet aan 75 zetels komen, want ik zie ze het zo weer flikken.

Ik ben het wel met ErikT eens: tactisch stemmen is zorgelijk, want je krijgt een verkeerde afspiegeling van de bevolking in de Tweede Kamer. Mee eens, maar: tactisch stemmen is (helaas) een feit. Kijk er christelijk Nederland maar voor aan, want aan hen hebben we de huidige regering te danken. Het handjevol CU-stemmers dat naar het CDA is overgelopen. Zij hebben een precedent geschapen. Dus wanneer er aanleiding toe is, ga ik echt niet naief lopen zijn.
pi_41832205
quote:
Het gaat strategische kiezers om de macht, en zij zien die in handen van het kabinet, niet in die van de Tweede Kamer.
Hier gaat het dus mis ja.
pi_41832758
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 12:03 schreef ErikT het volgende:
Tactisch stemmen is inderdaad een apart fenomeen. Zeer begrijpelijk, maar daarom niet minder zorgelijk. We kiezen namelijk een volksvertegenwoordiging. Door tactisch stemmen krijg je een verkeerde afspiegeling van de bevolking in de tweede kamer.
Er bestaat niet zoiets als een verkeerde afspieging in dit verband.
quote:
Dat kan niet dus de bedoeling zijn.
Jawel. De bedoeling is niet voor te schrijven op basis waarvan de kiezer kiest, maar slechts deze de keuze te geven. Elke keus, elke grond daarvoor, is even goed.
pi_41832828
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 12:48 schreef ErikT het volgende:

[..]

Hier gaat het dus mis ja.
Maar het is wel terecht. Het parlement heeft eigenhandig de macht van het parlement zover uitgehold dat de macht nu inderdaad bij het kabinet ligt.
pi_41832887
Om tactische stemmen te voorkomen zou je polls moeten verbieden...
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_41833039
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:10 schreef onemangang het volgende:
Om tactische stemmen te voorkomen zou je polls moeten verbieden...
Houden mensen dan op met nadenken?
pi_41833166
Misschien wel aardig artikel in dit verband, vers van de pers (volkskrant)
quote:
Ook blijkt het onderzoek dat de PvdA voor de verkiezingen van 22 november een groter potentieel aan stemmen heeft dan het CDA. Als de verkiezingen uitdraaien op een nek-aan-nekrace, zullen meer kiezers strategisch gaan stemmen. Vaak lopen kiezers van kleine linkse partijen over naar de PvdA, terwijl kiezers van VVD en de klein christelijke partijen CDA stemmen.

Van alle kiezers zegt 27 procent een strategische stem op de PvdA te overwegen. Ongeveer een derde van de aanhang van SP, GroenLinks en D66 zou daartoe bereid zijn.

Het vergelijkbare cijfer voor het CDA is 18 procent. Van de VVD-kiezers is 17 procent bereid tot een strategische stem op Balkenende.
pi_41833571
PvdA en CDA kunnen beiden dus rekenen op zo'n 8 zetels extra, als de nood aan de man is. CDA- en VVD-stemmers gaan namelijk niet strategisch op de PvdA stemmen, dat doen alleen mensen die anders SP, GL of D66 zouden stemmen. Die drie partijen hebben in de peilingen grofweg 23 zetels, dus, een derde daarvan is ongeveer 8.

Van het CDA is bekend dat ze ongeveer 2-3 zetels kunnen krijgen van CU-stemmers. Pak je daar 17 procent van grofweg 30 VVD-zetels bij, dan kom je op ongeveer 5 zetels. Maakt samen 7-8 zetels.

Conclusie: PvdA is safe.
  vrijdag 15 september 2006 @ 13:54:16 #38
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41833877
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:14 schreef sigme het volgende:

[..]

misschien beginnen ze er dan juist mee
pi_41834102
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:54 schreef teamlead het volgende:

[..]

misschien beginnen ze er dan juist mee
Misschien wel, maar dat als ze dat doen gaan ze net zo goed speculeren. Dat is nou eenmaal wat mensen doen als ze nadenken over gevolgen van een keuze.
pi_41835461
Helemaal eens met TS.

* Je verraad je eigen idealen.
* Je helpt de PvdA of het CDA aan veel meer zetels dan ze verdienen.
* Een regering Pvda-CDA betekent stagnatie. Linkse hervormingen en rechtse hervormingen halen het geen van beiden, omdat het CDA de rechtse idealen zal verkwanselen en de Pvda de linkse idealen.

Nee, als ik stem dan een partij waar ik het meest achter sta en niet om de kans op een rechtse of linkse regering te vergroten.
pi_41835929
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:06 schreef sigme het volgende:
Er bestaat niet zoiets als een verkeerde afspieging in dit verband.
Verklaar je nader?
Stel het parlement moet de mooiste kleur bepalen, en de meerderheid telt. De VVD vindt blauw mooi, de PvdA rood, het CDA groen, ofwel iedere partij staat voor een andere kleur. Stel nou dat er VVD kiezers zijn die koste wat kost niet willen dat rood de mooiste kleur van Nederland wordt, en dat ze dit kunnen voorkomen door op het CDA te stemmen, zodat het groen wordt. Dat doen ze.
Het resultaat is dat er een lager percentage mensen op blauw zullen stemmen in de tweede kamer, dan als je ieder persoon in Nederland naar zijn favoriete kleur zou vragen.
Ofwel: je krijgt een verkeerde afspiegeling van de meningen van mensen in Nederland.
quote:
Jawel. De bedoeling is niet voor te schrijven op basis waarvan de kiezer kiest, maar slechts deze de keuze te geven. Elke keus, elke grond daarvoor, is even goed.
Nee. De bedoeling van de tweede kamer verkiezingen is het kiezen van de volksvertegenwoordiging. Anders waren het wel 'coalitieverkiezingen' of 'kabinetsverkiezingen'.

Als je het mij vraagt worden de grote partijen door tactisch stemmen kunstmatig groot gehouden, iedere verkiezingsronde opnieuw. (Of dit goed of slecht is laat ik in het midden, dit is slechts een observatie.)
pi_41836056
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:14 schreef sigme het volgende:
Nee, maar dan gaan mensen zich waarschijnlijk meer verdiepen in de materie dan in de tussenstanden.
  vrijdag 15 september 2006 @ 16:06:50 #43
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41836761
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:38 schreef ErikT het volgende:
Nee. De bedoeling van de tweede kamer verkiezingen is het kiezen van de volksvertegenwoordiging. Anders waren het wel 'coalitieverkiezingen' of 'kabinetsverkiezingen'.
Ook met tactisch stemmen kies je een volksvertegenwoordiging. We kiezen de mensen die ons gaan vertegenwoordigen, dat betekent: de beslissingen namens het volk nemen. Veel mensen begrijpen dat verkeerd en denken dat we een volksafspiegeling kiezen. Dit zijn dezelfde mensen die vinden dat de volksvertegenwoordiging continu moet gehoorzamen aan peilingen onder het volk. Een begrijpelijke, maar onjuiste opvatting.
pi_41836789
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:38 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verklaar je nader?
Stel het parlement moet de mooiste kleur bepalen, en de meerderheid telt. De VVD vindt blauw mooi, de PvdA rood, het CDA groen, ofwel iedere partij staat voor een andere kleur. Stel nou dat er VVD kiezers zijn die koste wat kost niet willen dat rood de mooiste kleur van Nederland wordt, en dat ze dit kunnen voorkomen door op het CDA te stemmen, zodat het groen wordt. Dat doen ze.
Het resultaat is dat er een lager percentage mensen op blauw zullen stemmen in de tweede kamer, dan als je ieder persoon in Nederland naar zijn favoriete kleur zou vragen.
Ofwel: je krijgt een verkeerde afspiegeling van de meningen van mensen in Nederland.
Je parallel klopt niet helemaal.
De meerderheid telt he, niet de losse deeltjes als ze geen meerderheid hebben.
En de samenwerking bepaalt het resultaat, niet de partij die het grootste is (maar geen meerderheid is z'n uppie heeft). Ik doe 'm even anders.

PvdA: Rood
VVD: Blauw
CDA: Geel

CDA-VVD -> Groen
PvdA-VVD -> Paars
PvdA-CDA -> Oranje

Stel nu dat je lievingskleur Oranje is. Je kan op Sp stemmen - die zijn vóór Oranje. Dan komen er misschien wel 10 Oranje zetels, maar de kans is groot dat de meerderheid Blauw + Geel = Groen wordt. Je kan ook op PvdA stemmen om te voorkomen dat er Groen wordt gekozen. De hoop is dat er dan een meerderheid PvdA-CDA komt: dat is dus 76 (of meer) oranje.
En dan zijn er ook nog wat idealisten die wel SP gestemd hebben: nóg meer Oranje. Het kan niet stuk!
quote:
[..]

Klopt. Maar wat je die vertegenwoordiger laat vertegenwoordigen is niet voorgeschreven. Die kan evengoed een tactisch belang als een ideëel belang vertegenwoordigen.
quote:
Als je het mij vraagt worden de grote partijen door tactisch stemmen kunstmatig groot gehouden, iedere verkiezingsronde opnieuw. (Of dit goed of slecht is laat ik in het midden, dit is slechts een observatie.)
Eens.
  vrijdag 15 september 2006 @ 16:15:39 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_41837033
Ach, iedereen stemt op zijn manier.

Ik stem bij voorkeur altijd op de partij waarvan ik verwacht dat zij de minste stemmen zal behalen. Waarom? Omdat deze mensen tenminste nog blij zijn met jouw ene stem.

"Er heeft iemand uit Bergen op Zoom op ons gestemd! Wie zou dat nu zijn?"
"Geen idee.... Ik heb er in ieder geval geen familie wonen"

Binnen het CDA, VVD of PVDA zal je een dergelijke discussie niet vaak horen.

Ik twijfel nu tussen "IRVP het zeteltje" en "Hedy Parcherie".
The End Times are wild
pi_41838699
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:43 schreef teamlead het volgende:

[..]

Hoezo?

Ik ben (bijna) helemaal voor het Gl beleid. Bij de PvdA komt een groot deel (lang niet alles) hierbij terug. Als ik op de vooravond van de verkiezingen zie dat de kans op een CDA/VVD kabinet erg groot wordt en dat GL sowieso niets in de melk te brokkelen krijgt, zou ik wel gek zijn als ik toch nog GL zou stemmen en niet PvdA. Beter een beleid voor vier jaar waar ik me voor 70% in kan vinden dan een beleid waar ik me maar voor 20% in kan vinden.

Trouwens tatishe stemmers kennen het partijprogram van hun tactische keuze ook heus wel hoor.
pi_41838834
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 11:07 schreef sigme het volgende:
Dat is een korte-termijn gedachte.

Een SGPer die in 2003 tactisch op het CDA heeft gestemd heeft een centrumlinkse regering even tegengehouden, maar door het rechtse beleid haalt centrumlinks nu juist makkelijker een overwinning.

Tactische stemmers denken slim te zijn, maar bereiken juist het tegenovergestelde:
de eerste keer bereiken ze dan wel een regering van hun kleur (links of rechts) maar dan met weinig of geen invloed van hun eigen partij en extra veel macht voor PvdA of CDA. En de volgende verkiezingen komt waarschijnlijk het andere blok met gemak aan de macht.

Tactisch stemmen is dus niet alleen verraad aan je eigen idealen, over langer dan 4 jaar bekeken werkt het juist averechts.

En waarom zou je PvdA en CDA sterker maken dan ze nu al zijn?
Er zijn zat betere partijen.
pi_41842743
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:16 schreef rebel6 het volgende:
Tactisch stemmen is dus niet alleen verraad aan je eigen idealen, over langer dan 4 jaar bekeken werkt het juist averechts.
Dat moet (helaas) nog blijken. Op dit moment is voortzetting van een regering CDA+VVD (helaas) nog altijd reëel.
quote:
En waarom zou je PvdA en CDA sterker maken dan ze nu al zijn? Er zijn zat betere partijen.
Omdat mensen eieren voor hun geld kiezen. Liever CDA dan wel PvdA, in plaats van de regering die je niet wilt.
pi_41844124
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 19:25 schreef dVTB het volgende:

[..]

Dat moet (helaas) nog blijken. Op dit moment is voortzetting van een regering CDA+VVD (helaas) nog altijd reëel.
Dat is waar, Bos zal het nog moeilijk krijgen omdat hij de Pvda slecht kan verkopen, de keuzes die de Pvda maakt wijken te weinig af van het CDA programma.
quote:
Omdat mensen eieren voor hun geld kiezen. Liever CDA dan wel PvdA, in plaats van de regering die je niet wilt.
Je invloed op welke regering er komt is toch minimaal, dus kun je beter op je favoriete partij stemmen, heb je 4 jaar lang een goed gevoel dat je je principes hebt gevolgd en niet uit angst op een mindere partij hebt gestemd.
  vrijdag 15 september 2006 @ 20:35:05 #50
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41844894
Het jammere van strategisch stemmen is dat het de intentie is om meningen/standpunten van anderen te verzwakken. Het is een anti-stem. Ik heb liever dat mensen zelf gaan nadenken wat ze wel willen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 15 september 2006 @ 20:36:28 #51
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41844928
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 20:35 schreef Sidekick het volgende:
Het jammere van strategisch stemmen is dat het de intentie is om meningen/standpunten van anderen te verzwakken. Het is een anti-stem. Ik heb liever dat mensen zelf gaan nadenken wat ze wel willen.
Die partij is er helaas niet.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  vrijdag 15 september 2006 @ 20:38:58 #52
104871 remlof
Europees federalist
pi_41845016
quote:
Je moet wel in Nederland omdat je bij het stemmen geen voorkeur voor een coalitie kan aangeven. Als de optie "Paars III" bestond zou ik daarvoor gaan...
  vrijdag 15 september 2006 @ 20:52:53 #53
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41845431
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 20:38 schreef remlof het volgende:

Je moet wel in Nederland omdat je bij het stemmen geen voorkeur voor een coalitie kan aangeven. Als de optie "Paars III" bestond zou ik daarvoor gaan...
't grappige is, zoiets zou een veel betere uitbreiding zijn op de democratie dan gekozen burgemeesters en andere D66-onzin... maar ja, 't is natuurlijk veel te effectief, en iets wat zelfs ruikt naar een echte oplossing, en dus zal geen enkele partij er voor zijn
  vrijdag 15 september 2006 @ 21:00:41 #54
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41845658
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 20:36 schreef gronk het volgende:

[..]

Die partij is er helaas niet.
Dan kies je de best mogelijke partij. Niet de minst slechtste, want met zo'n instelling kan je beter niet stemmen imho.
  vrijdag 15 september 2006 @ 21:05:15 #55
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_41845820
Ik wil gewoon GEEN JP of andere conservatieven in het kabinet.

"Ik stem tactisch PvdA"

TS

[ Bericht 32% gewijzigd door Ixnay op 15-09-2006 21:10:27 ]
  vrijdag 15 september 2006 @ 21:09:07 #56
104871 remlof
Europees federalist
pi_41845912
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 21:05 schreef Ixnay het volgende:

"Ik stem tactisch PvdA"

TS
die krijg je toch wel, tenzij PvdA, SP en GL (en evt D66) een meerderheid weten te halen
  vrijdag 15 september 2006 @ 21:10:18 #57
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41845939
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 21:09 schreef remlof het volgende:

[..]

die krijg je toch wel, tenzij PvdA, SP en GL (en evt D66) een meerderheid weten te halen
Dus moet je dan SP of GL stemmen als je dat wilt.
  vrijdag 15 september 2006 @ 21:11:20 #58
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_41845964
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 21:10 schreef gronk het volgende:

[..]

Dus moet je dan SP of GL stemmen als je dat wilt.
Nee, want anders wordt CDA dalijk nog de grootste partij en dan krijgen we Balkenende 4.
  vrijdag 15 september 2006 @ 21:12:28 #59
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_41846001
Als ik moest kiezen tussen paars en een willekeurige combinatie met CDA ging ik voor paars.
pi_41846016
Ze lopen allemaal foute spelletjes te spelen dus het wordt zeker wel een keuze tussen de minst slechten. Fijn meespelen in de soap kunnen ze vergeten.

Iig, gewoon tactisch op de partij stemmen die je het meest ziet zitten imo.
pi_41846189
Hadden ze vorige keer toch ook gedaan?
Maakte weinig uit want PvdA bleef buiten de regering. Lijkt me het beste om gewoon te stemmen op een partij waar je echt iets voor voelt, anders kan je je 4 jaar ergeren aan een partij waar je het op veel vlakken niet mee eens bent.
pi_41846368
Tactisch niet stemmen!!

Waarschijnlijk ga ik als echte democraat tactisch niet stemmen bij de komende verkiezingen.
Onze democratie is aan innovatie toe!!!
Noodzakelijke veranderingen worden geblokkeerd door het eigen belang van de partijen in de macht: grote politieke partijen, bedrijven , banken en vakbonden .
Ondertussen segregeert Nederland verder: Arm wordt armer, rijk wordt rijker. Normen en waarden gaan op de mesthoop. Een eerlijk loon voor een eerlijke prestatie zijn waarden die goed zijn voor de domme.
Solidariteit is voor niet wijzen. Kortom geef mijn portie maar aan fikkie.
Wel ter rusten Nederland. Na 41 jaar wel gestemd te hebben stop ik er mee. Er komt toch niks uit.
het gaat de dames en heren politici uiteindelijk toch voor het pluis voor een goede baan met een leuk inkomen.
maar effen zonder mijn steun, dat ze maar gewoon gaan werken, in de visfabriek of in de bouw.
Dat praten de hele dag, daar komt toch niet veel uit. Handjes laten wapperen is veel effectiever dan dat speculeren de hele dag. Daar lopen er al genoeg van rond. Het hele bedrijfleven loopt er van over: mensen die geld willen verdienen over de rug van anderen, het liefst over een zwakke rug, dat is lekker makkelijk.
De groetjes!!!!
pi_41847420
quote:
Hoe kom je erbij dat een strategische stem een anti stem is? het is een welafgewogen stem om naar jou idee de best mogelijke regering op het bordes te krijgen in plaats van een ideologische stem op een utopische regering. Dus absoluut een pro stem en geen anti.
  vrijdag 15 september 2006 @ 22:20:13 #64
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41847772
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 22:06 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat een strategische stem een anti stem is? het is een welafgewogen stem om naar jou idee de best mogelijke regering op het bordes te krijgen in plaats van een ideologische stem op een utopische regering. Dus absoluut een pro stem en geen anti.
Je laat je beinvloeden door anderen, anders zou een stem voor je best mogelijke regering hetzelfde zijn als je best ideologische partij. Dat maakt het anti.
pi_41850958
Jammer maar logisch. Stel er zouden 25 zetels SP en 40 PvdA zijn en 20 VVD en 42 CDA dan neemt het CDA het voortouw, terwijl er vrij duidelijk links blok is. Je kunt je afvragen of SP/PvdA dan niet onderzocht moet worden vóór VVD/CDA (eerder nog CDA/PvdA). Dan maar strategisch stemmen om 20 45 te krijgen...
Daarnaast stem je eigenlijk niet op partijen maar kun je stemmen op het compromis dat je van een partij verwacht.
Wasserwunderland
  zaterdag 16 september 2006 @ 00:54:53 #66
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41852285
quote:
Nog een nadeel van tactisch stemmen is dat wat je eignelijk wilt niet uitgevoerd gaat worden omdat de partij zo groot is geworden dat ze de kiezers gaan negeren
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 16 september 2006 @ 01:01:12 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_41852436
Laten we vooral het effect van één enkele stem niet overschatten!
The End Times are wild
  zaterdag 16 september 2006 @ 01:12:13 #68
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41852714
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 01:01 schreef LXIV het volgende:
'Remember Florida!'
  zaterdag 16 september 2006 @ 01:12:32 #69
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_41852720
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 00:02 schreef Tup het volgende:
Jammer maar logisch. Stel er zouden 25 zetels SP en 40 PvdA zijn en 20 VVD en 42 CDA dan neemt het CDA het voortouw, terwijl er vrij duidelijk links blok is. Je kunt je afvragen of SP/PvdA dan niet onderzocht moet worden vóór VVD/CDA (eerder nog CDA/PvdA). Dan maar strategisch stemmen om 20 45 te krijgen...
Daarnaast stem je eigenlijk niet op partijen maar kun je stemmen op het compromis dat je van een partij verwacht.
Stel dat het wat positiever uitvalt.

PvdA 44 zetels (waarbij heel veel strategische stemmen zitten)
SP 25 zetels
Groen Links 6 zetels

zaterdag 16 september 2006 @ 01:17:16 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_41852833
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 01:12 schreef gronk het volgende:

[..]

'Remember Florida!'
You got me!
The End Times are wild
  zaterdag 16 september 2006 @ 01:17:56 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_41852847
Wat zou de wereld er anders uit zien zonder die paar honderd stemmen....

Beter in ieder geval!
The End Times are wild
pi_41855209
quote:
Hoezo zelf nadenken? Een tactische stem is zelf nagedacht.

En hoezo wat ze wel willen? Dat is nu net waarover ze gedacht hebben -> hoe krijg ik het meeste van wat ik wil? Door te stemmen op een oppositiepartij of door te stemmen op een regeringspartij?

Niet iedereen komt daarin tot dezelfde conclusie - maar de tactische stemmers heeft hier, van alle stemmers, juist wél over nagedacht, en baseert op het denken daarover de keuze (anders noemden ze het niet 'tactisch' ), en uitgerekend de tactische stemmer gaat voor het pragmatische verwezenlijken van gewenst beleid.

Wie niet tactisch stemt, stemt bijvoorbeeld met de portemonnee, uit traditie, blinde gok, op basis van pastoorsadvies, uit ideologische bevlogenheid (bij voorkeur gevolgd door maar ik moet er niet aan denken dat ze aan de macht komen), vanwege een voorkeur voor lekkere kontjes, op basis van de 'uitslag ( ) ' van een debat ( X was duidelijk de beste - die neem ik), etc etc.

En dan zou de tactische stemmer 'inferieure' beweegredenen hebben?
pi_41855237
Wouter Bos moet opzouten,wat een ongelovelijke mietige randstadmiep is dat,ik ga SP stemmen,die huiligere wouter bos moet snel zelfmoord plegen met heel ze huilpartij,die latente homo is nog erger dan balkenende,dat wijf moet gewoon dood,joop den uil zou zich in ze graf omdraaien,vieze homofiele rat,ga gewoon dood,je bent een triest achterbaks wijf,en ja,ik stemde eerder pvda!fok jou,watje,stinkend teringwijf,jij bent geen socialist,jij bent een stinkende teringrat,een smerige achterbakse landverraaier,het zal me niks verbazen dat je een ajax - en een feyenoord seizoenkaart hebt als rotterdammer,laf stuk stront,ik hoop dat SAMIR A. je snel te pakken krijgt ,jankmiep!!!

[ Bericht 1% gewijzigd door klootje op 16-09-2006 06:32:34 ]
pi_41855457
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 05:40 schreef sigme het volgende:
En dan zou de tactische stemmer 'inferieure' beweegredenen hebben?
Inferieur zou ik het niet willen noemen. Wel onwenselijk. De stem wordt beïnvloed door de stem van anderen. Natuurlijk denkt de tactische stemmer wel zelf na, maar bij/zij 'begint niet met een leeg velletje'.
pi_41855527
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 16:08 schreef sigme het volgende:
Je parallel klopt niet helemaal.
Klopt, maar die van jou ook niet:
quote:
PvdA-CDA -> Oranje

Stel nu dat je lievingskleur Oranje is. Je kan op Sp stemmen - die zijn vóór Oranje.
Het is natuurlijk niet zo dat 2 partijen uit gaan komen op de standpunten van de partij waarmee je het eigenlijk eens bent
quote:
Klopt. Maar wat je die vertegenwoordiger laat vertegenwoordigen is niet voorgeschreven. Die kan evengoed een tactisch belang als een ideëel belang vertegenwoordigen.
Dit vind ik het eerste goede argument. Máár ik ben niet overtuigd van het succes van deze tactiek.

- Stel je wilt SP of GL stemmen. Je ziet in de peilingen dat het CDA van de PvdA gaat winnen, en dus stem je PvdA. Het PvdA wordt groter, de SP en/of GL kleiner. Maar het absolute aantal zetels 'op links' blijft gelijk. PvdA+GL+SP=constant.
- Stel je wilt VVD stemmen. Je ziet dat de PvdA van het CDA gaat winnen, dus stem je CDA. CDA wordt groter, de VVD kleiner. Wederom blijft het totaal CDA+VVD gelijk.

Mijns insziens schuiven er enkel stemmen richting CDA en PvdA wat straks resulteert in 2 grote partijen en een heel stel kleinere. Resultaat: maar één coalitie mogelijk, nl PvdA-CDA. En dat willen die tactisch stemmers juist niet, die andere partij in de regering. (Dit is als er veel tactisch gestemd gaat worden, en daar begint het nu al op te lijken...)
Wat ze wel kunnen bereiken is dat 'die ander' dan niet de grootste is. Nou jippie, alsof het daarom gaat.
pi_41855543
quote:

[..]

Dat is een korte-termijn gedachte.

Een SGPer die in 2003 tactisch op het CDA heeft gestemd heeft een centrumlinkse regering even tegengehouden, maar door het rechtse beleid haalt centrumlinks nu juist makkelijker een overwinning.

Tactische stemmers denken slim te zijn, maar bereiken juist het tegenovergestelde:
de eerste keer bereiken ze dan wel een regering van hun kleur (links of rechts) maar dan met weinig of geen invloed van hun eigen partij en extra veel macht voor PvdA of CDA. En de volgende verkiezingen komt waarschijnlijk het andere blok met gemak aan de macht.

En waarom zou je PvdA en CDA sterker maken dan ze nu al zijn?
Er zijn zat betere partijen.
Soms zijn tactische kiezers toch slimmer dan je denkt, uit de link die rvand eerder gaf:
quote:
Er was één wel heel bijzondere respondent van het Nederlands Kiezersonderzoek 2002 die niet alleen op de Kamerverkiezingen lette en de min of meer directe gevolgen ervan, maar die veel verder, en buitengewoon scherp vooruit keek. Deze LPF-kiezer gaf als reden voor zijn keuze van 15 mei 2002:

“Om de LPF groot te maken, zodat de LPF aan de regering deel zal moeten nemen. We zullen dan binnen 1 jaar nieuwe verkiezingen krijgen, waarna een en ander weer tot rust kan komen. Maar wel met nieuw politiek elan.”

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2006 08:37:32 ]
pi_41855558
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:13 schreef ErikT het volgende:

[..]

Inferieur zou ik het niet willen noemen. Wel onwenselijk. De stem wordt beïnvloed door de stem van anderen. Natuurlijk denkt de tactische stemmer wel zelf na, maar bij/zij 'begint niet met een leeg velletje'.
Ik vind het onwenselijk de beweegredenen van motivaties voor politieke keuzes te beoordelen.

Iemand die een fraai exemplaar van een volksvertegenwoordiger kiest omdat hij graag was moois ziet op het 8 uur journaal, heeft net zo'n goede keus gemaakt als de persoon die op partij X stemt omdat dat nu eenmaal zo hoort als de persoon die alle programma's heeft gelezen, zich in alle kandidaten heeft verdiept en de kandidaat kiest die het meest op de kiezer lijkt als het gaat om ideeën over politiek.

Bovendien, de meeste pleitbezorgers van stemmen op je ideale partij en dat het systeem dáárvoor bedoeld is, lijkt te denken dat het systeem bedoeld is voor stemmen op partijen. Ik bedoel, waar heb je je dan in verdiept, vraag ik me af.
pi_41855570
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:27 schreef ErikT het volgende:
Mijns insziens schuiven er enkel stemmen richting CDA en PvdA wat straks resulteert in 2 grote partijen en een heel stel kleinere. Resultaat: maar één coalitie mogelijk, nl PvdA-CDA. En dat willen die tactisch stemmers juist niet, die andere partij in de regering. (Dit is als er veel tactisch gestemd gaat worden, en daar begint het nu al op te lijken...)
Wat ze wel kunnen bereiken is dat 'die ander' dan niet de grootste is. Nou jippie, alsof het daarom gaat.
Als je als SP of GL stemmer liever een kabinet PVDA-CDA ziet dan een kabinet CDA-VVD, dan wil je dat dus wel. Misschien wil je nog liever een kabinet PVDA-SP-GL, maar lijkt dat onmogelijk. Dan kies je van twee kwaden het minst kwade.
pi_41855609
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:33 schreef sigme het volgende:
Ik vind het onwenselijk de beweegredenen van motivaties voor politieke keuzes te beoordelen.
Okee, dat mag.
quote:
Iemand die een fraai exemplaar van een volksvertegenwoordiger kiest omdat hij graag was moois ziet op het 8 uur journaal, heeft net zo'n goede keus gemaakt als de persoon die op partij X stemt omdat dat nu eenmaal zo hoort als de persoon die alle programma's heeft gelezen, zich in alle kandidaten heeft verdiept en de kandidaat kiest die het meest op de kiezer lijkt als het gaat om ideeën over politiek.
Ja, maar nu heb je het over beoordelingen van individuën. Bij tactisch stemmen worden mensen door elkaar beïnvloed, dat is een ander verhaal.
quote:
Bovendien, de meeste pleitbezorgers van stemmen op je ideale partij en dat het systeem dáárvoor bedoeld is, lijkt te denken dat het systeem bedoeld is voor stemmen op partijen. Ik bedoel, waar heb je je dan in verdiept, vraag ik me af.
Is dat zo? Ik denk dat veel van die pleitbezorgers gewoon in de gebruikelijke politieke taal praten. Iedereen heeft het immers over stemmen op partijen.
pi_41855628
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als je als SP of GL stemmer liever een kabinet PVDA-CDA ziet dan een kabinet CDA-VVD, dan wil je dat dus wel. Misschien wil je nog liever een kabinet PVDA-SP-GL, maar lijkt dat onmogelijk. Dan kies je van twee kwaden het minst kwade.
Maar als een kaninet CDA-VVD mogelijk is als je op SP of GL stemt, dan is CDA-VVD nog steeds even goed mogelijk als je op PvdA stemt. Het aantal stemmen op CDA&VVD verandert hierdoor helemaal niet.

Ik denk dat we sowieso wel mogen aannemen dat als CDA en VVD samen een meerderheid halen, ze samen verder gaan. Hoe groot de PvdA dan ook is.
(En de PvdA kan geen oppositie voeren...)
pi_41855657
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:42 schreef ErikT het volgende:

[..]

Okee, dat mag.
[..]

Ja, maar nu heb je het over beoordelingen van individuën. Bij tactisch stemmen worden mensen door elkaar beïnvloed, dat is een ander verhaal.
Wat is daar anders aan? Bij volksvertegenwoordiging, waarbij het hele volk zich laat vertegenwoordigen door 150 parlementsleden, te kiezen uit een paar honderd kandidaten (ofzo), gaat het sowieso om beinvloeding door andere mensen.

Met z'n allen zal je invloed moeten bundelen, met je vertegenwoordiging moet je tegenstanders beinvloeden, met je medestanders het beleid, en beleid is vaak om anderen te beinvloeden etc etc. Politiek gáát over beinvloeding van elkaar. Waar anders over?
quote:
[..]

Is dat zo? Ik denk dat veel van die pleitbezorgers gewoon in de gebruikelijke politieke taal praten. Iedereen heeft het immers over stemmen op partijen.
En iedereen heeft het over mogelijke coalities... Ik bedoel, dat is toch juist het bezwaar tegen 'tactisch stemmen'? Dat men zich laat beinvloeden door waar iedereen het immers over heeft?
pi_41855670
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:46 schreef ErikT het volgende:

[..]

Maar als een kaninet CDA-VVD mogelijk is als je op SP of GL stemt, dan is CDA-VVD nog steeds even goed mogelijk als je op PvdA stemt. Het aantal stemmen op CDA&VVD verandert hierdoor helemaal niet.

Ik denk dat we sowieso wel mogen aannemen dat als CDA en VVD samen een meerderheid halen, ze samen verder gaan. Hoe groot de PvdA dan ook is.
(En de PvdA kan geen oppositie voeren...)
Ik had moeten schrijven een kabinet CDA-VVD met een derde partij. Dat kun je (misschien)wel voorkomen met een stem op PVDA ipv SP/GL.

Maar zekerheden bestaan niet bij tactisch stemmen. Bij niet-tactisch stemmen ook niet trouwens, want hoewel als de SP (of CU) het meest overeenkomt met je denkbeelden, is er bij hen een veel kleinere kans dat ze in het kabinet komen en er iets van kunnen realiseren (hoewel met de huidige peilingen SP hiervoor een slecht voorbeeld is, en in het vorige kabinet zat D66 als kleine partij. Maar dat is meteen ook weer een voorbeeld van een partij die wel heel weinig uit het kabinet gehaald heeft qua realisatie van eigen punten).
  zaterdag 16 september 2006 @ 08:55:56 #83
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_41855681
Ik zou een wanna-be politicus aan willen raden de partij "Blanco" op te richten.

Stem blanco
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
pi_41855700
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:53 schreef Wombcat het volgende:
Ik had moeten schrijven een kabinet CDA-VVD met een derde partij. Dat kun je (misschien)wel voorkomen met een stem op PVDA ipv SP/GL.
Ik denk dat we afgelopen keer gezien hebben dat het ook dan niet werkt. Er verandert wel iets als de PvdA groter wordt dan CDA, maar ik denk dat het nog niks uitmaakt. Als het CDA een mogelijke meerderheid met VVD + een andere partij achter de hand heeft, zullen ze de formatie frustreren.
En dan heeft je tactische stem op de PvdA als resultaat dat er iemand met minder gemeenschappelijke standpunten voor jou oppositie zit te voeren.
quote:
Maar zekerheden bestaan niet bij tactisch stemmen. Bij niet-tactisch stemmen ook niet trouwens, want hoewel als de SP (of CU) het meest overeenkomt met je denkbeelden, is er bij hen een veel kleinere kans dat ze in het kabinet komen en er iets van kunnen realiseren (hoewel met de huidige peilingen SP hiervoor een slecht voorbeeld is, en in het vorige kabinet zat D66 als kleine partij. Maar dat is meteen ook weer een voorbeeld van een partij die wel heel weinig uit het kabinet gehaald heeft qua realisatie van eigen punten).
Nee stemmen is ook geen spelletje dat je moet zien te winnen. Tenminste, zo denk ik erover. Maar dat is nu wel duidelijk denk ik
pi_41855760
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:00 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ik denk dat we afgelopen keer gezien hebben dat het ook dan niet werkt. Er verandert wel iets als de PvdA groter wordt dan CDA, maar ik denk dat het nog niks uitmaakt. Als het CDA een mogelijke meerderheid met VVD + een andere partij achter de hand heeft, zullen ze de formatie frustreren.
En dan heeft je tactische stem op de PvdA als resultaat dat er iemand met minder gemeenschappelijke standpunten voor jou oppositie zit te voeren.
[..]

Nee stemmen is ook geen spelletje dat je moet zien te winnen. Tenminste, zo denk ik erover. Maar dat is nu wel duidelijk denk ik
Niet winnen in de zin van "ik wil bij de grootste partij horen", wel winnen in de zin van "ik wil dat mijn denkbeelden zo veel mogelijk gerealiseerd worden." En tactisch stemmen kan daartoe leiden.
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:11:07 #86
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41855772
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 05:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoezo zelf nadenken? Een tactische stem is zelf nagedacht.

En hoezo wat ze wel willen? Dat is nu net waarover ze gedacht hebben -> hoe krijg ik het meeste van wat ik wil? Door te stemmen op een oppositiepartij of door te stemmen op een regeringspartij?
Ingegeven door het stemgedrag van anderen, dat valt niet te ontkennen.
quote:
Niet iedereen komt daarin tot dezelfde conclusie - maar de tactische stemmers heeft hier, van alle stemmers, juist wél over nagedacht, en baseert op het denken daarover de keuze (anders noemden ze het niet 'tactisch' ), en uitgerekend de tactische stemmer gaat voor het pragmatische verwezenlijken van gewenst beleid.
Ben jij trouwens voor een tweepartijenstelsel?
quote:
Wie niet tactisch stemt, stemt bijvoorbeeld met de portemonnee, uit traditie, blinde gok, op basis van pastoorsadvies, uit ideologische bevlogenheid (bij voorkeur gevolgd door maar ik moet er niet aan denken dat ze aan de macht komen), vanwege een voorkeur voor lekkere kontjes, op basis van de 'uitslag ( ) ' van een debat ( X was duidelijk de beste - die neem ik), etc etc.
Tactisch stemmen kan precies dezelfde beweegredenen hebben.
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:16:23 #87
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41855820
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:55 schreef bofneger het volgende:
Ik zou een wanna-be politicus aan willen raden de partij "Blanco" op te richten.

Stem blanco
Blanco zorgt voor een hogere kiesdrempel waar kleine partijen eventueel over kunnen struikelen en gunstig is voor de grote partijen, die ook al profiteren van tactische stemmen.

Misschien is http://www.stemniet.nu/ iets meer voor jou?
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:20:01 #88
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41855843
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 01:01 schreef LXIV het volgende:
Inderdaad, die ene stem heeft maar voor 0,0000001% invloed op de uiteindelijke uitslag. Maar de ene stem is wel voor 100% belangrijk voor jezelf.
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:27:17 #89
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_41855901
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:27 schreef ErikT het volgende:

[..]

Klopt, maar die van jou ook niet:
[..]

Het is natuurlijk niet zo dat 2 partijen uit gaan komen op de standpunten van de partij waarmee je het eigenlijk eens bent
[..]

Dit vind ik het eerste goede argument. Máár ik ben niet overtuigd van het succes van deze tactiek.

- Stel je wilt SP of GL stemmen. Je ziet in de peilingen dat het CDA van de PvdA gaat winnen, en dus stem je PvdA. Het PvdA wordt groter, de SP en/of GL kleiner. Maar het absolute aantal zetels 'op links' blijft gelijk. PvdA+GL+SP=constant.
- Stel je wilt VVD stemmen. Je ziet dat de PvdA van het CDA gaat winnen, dus stem je CDA. CDA wordt groter, de VVD kleiner. Wederom blijft het totaal CDA+VVD gelijk.

Veel links-stemmers willen niet een puur conservatief kabinet zoals Balkenende 1 t/m 3.
Als PvdA de grootste partij wordt mag PvdA van alles proberen. Misschien een rompkabinet met GL en SP, wat Balkenende mag, mag links ook.
Maar in ieder geval mag Pvda zelf kiezen met wie ze gaan regeren, dat is al heel wat waard voor de progressieve stemmers. Een VVD-CDA combinatie is niet mogelijk als PvdA de grootste is, en dat willen de GL en SP stemmers ook niet, dus logisch en slim dat er veel van naar PvdA gaan.
pi_41855902
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 21:05 schreef Ixnay het volgende:

"Ik stem tactisch PvdA"

TS
Nou, wat is het CDA conservatief, poeh poeh.
pi_41855924
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:16 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Blanco zorgt voor een hogere kiesdrempel.

Nou moe Sidekick, je weet wel beter.

Blanco stem = ongeldige stem, die telt voor helemaal niks dan voor de opkomst.
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:31:15 #92
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_41855933
Wat ook zo jammer is dat wanneer een Groenlinkser of SPer strategisch op de PvdA stemt hij nooit zijn idealen verwezenlijkt zal zien en doordat zijn partijen klein blijven door het uitblijven van stemmen ook zijn idealen niet tot nauwelijks vertegenwoordigd ziet in de oppositie.

En wat als de PvdA nou na de verkiezingen een coalitie aangaat met CDA en VVD. Dan ben je als strategisch stemmende SPer of GLer zuur.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:31:56 #93
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_41855939
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou moe Sidekick, je weet wel beter.

Blanco stem = ongeldige stem, die telt voor helemaal niks dan voor de opkomst.
Als blanco genoeg stemmen heeft komt er een lege zetel in het kabinet volgens mij.
pi_41855998
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:11 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ingegeven door het stemgedrag van anderen, dat valt niet te ontkennen.
Dat ontken ik anders ten stelligste.

Het wordt ingegeven door verwachte effecten van verwacht stemgedrag van anderen.
quote:
[..]

Ben jij trouwens voor een tweepartijenstelsel?
Nee, hoezo?
quote:
[..]

Tactisch stemmen kan precies dezelfde beweegredenen hebben.
Ik stem tactisch op PvdA omdat Bos zo'n lekker kontje heeft? Tactisch omdat het mijn ideale partij is? Tactisch omdat het meest gunstig is?

Ik ben het ermee eens hoor, er bestaat niet zoiets als 'ontactisch' stemmen - maar volgens mij wordt er met 'tactisch' stemmen toch heel duidelijk iets anders bedoeld dan genoemde opsomming van motivaties, namelijk de motivatie: liever partij X in de hoop coalitie YZ te voorkomen, dan partij A waarop ik zou stemmen als ik coalitievorming niet zou laten meerwegen in mijn oordeel.
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:44:04 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_41856058
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:31 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Als blanco genoeg stemmen heeft komt er een lege zetel in het kabinet volgens mij.
Nee,
Een blanco stem telt gewoon niet mee.
Heeft hetzelfde effect als niet stemmen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_41856059
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:31 schreef MikeyMo het volgende:

En wat als de PvdA nou na de verkiezingen een coalitie aangaat met CDA en VVD. Dan ben je als strategisch stemmende SPer of GLer zuur.
Coalitie PvdA, CDA én VVD? Dat zou wel lachten zijn! Maakt gelijk een einde aan strategisch stemmen op deze drie, voor alle strategische stemmers.

Coalitie PvdA-CDA of PvdA-VVD is natuurlijk precies wat de strategische PvdAstemmer voor ogen heeft, je krijgt zelden zo direct je politieke wens vervuld, als wanneer je stategisch stemt -dus in de hoop de coalitie met je gestemde partij te bereiken - en dat dat dan lukt.

Een ideologische PvdAstemmer kon wel eens langer moeten wachten op verwezenlijking van de gewenste punten - of PvdA nou in de coalitie komt of niet. Hetzelfde geldt voor iedere stemmer die de keuze echt op partijpunten baseert.
pi_41856307
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:27 schreef Ixnay het volgende:
Een VVD-CDA combinatie is niet mogelijk als PvdA de grootste is
Pardon? En waarom dan wel niet?
  zaterdag 16 september 2006 @ 10:22:00 #98
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41856454
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:31 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook wel interessant. Is in ieder geval Hoewel de nieuwigheid er natuurlijk snel vanaf is. Kun je beter LPF stemmen, daar heb je tenminste nog 4 jaar lol van.
  zaterdag 16 september 2006 @ 10:23:32 #99
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_41856473
quote:

En er zijn geen mensen die 'tactisch' op de VVD stemmen, of CDA

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_41856579
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:23 schreef Verbal het volgende:

En er zijn geen mensen die 'tactisch' op de VVD stemmen, of CDA
Ja, maar dat is natuurlijk wel goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: