Dacide: je kan idd beide schema's een maand proberen, al zal ik natuurlijk altijd zeggen dat de mijne beter is
![]()
.
Lanvin: oefening heet ab pulldown (kan je ook doen terwijl je op je schenen "zit" (kneeled ab pulldown)
mister_popcorn: een riem is tamelijk onnodig. Drukvermindering tussen je lumbale wervels kan je verminderen door je buik "uit te zetten" (adem dus ook in via je buik) en dan je interne buikspieren aan te spannen. Dát is je lichamelijke 'riem'. Dit effect is evt te vergroten door een riem om te doen waar je je abs dan tegenaan duwt. Simpelweg een riem omdoen in de waan dat je je rug dan beschermt is een illusie.
Maar in principe heb je dat niet nodig. Alleen powerlifters, omdat die tijdens een maxpoging zoveel mogelijk stabiliteit nodig hebben. Voor bodybuilding of recreatief liften is je eigen lichaam voldoende.
ivosnivo: een
suit (een pak met als werking - heel simpel gezegd - het terugveren vanuit de onderste positie van de squat naar boven (vergelijk het met een elastiek dat je uitrekt en dan op het moment van loslaten terugspringt) ) wordt gebruikt om meer te squatten. Op wereldniveau haalt men hier tot wel 100kg uit. Voor deadliften heb je die dingen ook wel, maar dat geeft vrijwel geen extra kilo's (o.a. omdat je bij deadlifts gelijk begint met de concentrische fase en niet eerst met de eccentrische zoals bij bench en squat). Dat is dus de voornaamste reden dat er veel meer gewicht op de squat dan op de deadlift gepakt wordt (het WR dead ligt zelfs lager dan het WR bench).
Daarbij komt ook nog eens dat een deadlift eigenlijk een moeilijkere oefening is naarmate de lifter groter is en het gewicht zwaarder. Omdat de barbell
voor je ligt zit je eigen lichaam in de weg. Onder optimale omstandigheden trekt je de barbell omhoog
in je schenen , wat natuurlijk niet mogelijk is. Bij een squat echter ligt de barbell precies boven je zwaartepunt en heupgewricht, wat het biomechanisch een betere oefening maakt waarmee je meer gewicht kunt verzetten op lange termijn.
synthesix: probeer eens minder je heupgewricht naar achteren te duwen ('naar achteren zitten') en meer recht naar beneden te zakken. Ik weet dat vaak het tegenovergestelde wordt beweerd, en dat klopt ook voor PL squats (meer hamstring/gluteus involvement + krachtigere hefboom = meer gewicht) maar voor olympic style (close stance, high bar, full) squats kan je het beter niet doen (althans dat is mijn ervaring) omdat je op die manier je onderrug niet recht kan houden in de bottompositie. Ik heb ook vaak het idee gehad dat ik mijn onderrug veel meer belastte (op een slechte manier) dan mijn benen, tot ik bedacht dat het weleens hier aan zou kunnen liggen, omdat je heup bij veel naar achteren bewegen ervoor zorgt dat je onderrug automatisch "mee moet", wat kromming tot gevolg heeft. Na het aanpassen van mijn techniek (echt naar beneden zitten dus, heeft wel tot gevolg meer druk op knieën maar daar heb ik nu geen last meer van) branden mijn poten weer as hell en heb ik nooit meer last van mijn onderrug.