Ik heb vanmiddag net vandaag gebrande bonen (nog warm )gehaald bij SAMA aan de spilsluizen (vlakbij de ebbingebrug) , ze hebben sinds kort een grote brander midden in de winkel staan, ik vraag altijd even om de meest verse bonen omdat ik uit de uiterste houdbaarheidsdatum niks kan afleiden, ze branden volgens mij ongeveer een keer per week.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:19 schreef W1ZZ het volgende:
Weet iemand trouwens een goede koffiebrander in Groningen waar je bonen dagvers gebrand kunt krijgen? Haal nu steeds de Sicilian Espresso bij Kaldi waar ik erg tevreden over ben, maar wil wel eens het effect van hoeveel dagen oud de bonen zijn ondervinden!
Dat is nou eenmaal franse cappuccino. Ik probeer voor mijn Nederlandse gasten wel eens een klassieke cappuccino te fixen, maar dat kost altijd een boel overredingsgekracht en gezucht anderzijds "c'est pas comme ca!"quote:Op maandag 8 januari 2007 19:08 schreef faberic het volgende:
Hebben jullie je ook weleens geërgerd aan de cappuccino/espresso in frankrijk? Echt vreselijk om te zien dat de pistons gevuld met oude koffie koud op de trays liggen, en als cappuccino kreeg ik niet zelden een café au lait met slagroom. Ik kon daarbij zelfs kiezen uit grand en petit. Dramatisch echt, maar er iets van zeggen is zo zielig.
Eten in frankrijk daarentegen:
Ja!? Gaaf! Ik ken Sama alleen maar van de enorme hoeveelheden koffie die ze aan m'n werk leveren maar die worden in Italië gebrand en zijn nou niet echt vers te noemen... Ga ik er morgen meteen maar 'ns even kijken (tenzij ze op maandag dicht zijn, vind het echt zo'n zaakje dat op maandag dicht is)! Thx!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:49 schreef rooienar het volgende:
[..]
Ik heb vanmiddag net vandaag gebrande bonen (nog warm )gehaald bij SAMA aan de spilsluizen (vlakbij de ebbingebrug) , ze hebben sinds kort een grote brander midden in de winkel staan, ik vraag altijd even om de meest verse bonen omdat ik uit de uiterste houdbaarheidsdatum niks kan afleiden, ze branden volgens mij ongeveer een keer per week.
Ik heb momenteel biologische afrikaanse 100% arabica (pondzakken)
Maar Guatamala was ook lekker![]()
groeten
Rooienar
Ik heb dus inmiddels die bonen geprobeerd: Niets dan kommer en kwel eerlijk gezegd. Toen ik de bonen thuis openmaakte op de eerste dag zag ik eigenlijk al dat ze niet lang genoeg gebrand waren, maargoed ik dacht even proberen maar. ZUUR, waterig en de crema verdween vrijwel direct na zetten! Nu zijn dat kenmerken van pasgebrande bonen dus ik heb 't aangezien, maar op de vierde dag waren ze nog steeds zo zuur (bij een ristretto zelfs nog) dus ik ben ermee teruggegaan. Heeft dat enigszins achtergestelde hulpje van de baas me alle versgebrande bonensoorten die ze hebben laten proberen maar aangezien de beste man elke verschillende boon op dezelfde (veel te grove) maalgraad en zonder te tampen in de machine propte kon ik weinig verschil ontdekken, sterker nog de bonen die ik had meegekregen waren beter dan wat hij me in de winkel liet proeven!. Hier kwam nog bij dat hij zonder piston of maler te reinigen tussen verschillende soorten bonen switchtequote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:49 schreef rooienar het volgende:
[..]
Ik heb vanmiddag net vandaag gebrande bonen (nog warm )gehaald bij SAMA aan de spilsluizen (vlakbij de ebbingebrug) , ze hebben sinds kort een grote brander midden in de winkel staan, ik vraag altijd even om de meest verse bonen omdat ik uit de uiterste houdbaarheidsdatum niks kan afleiden, ze branden volgens mij ongeveer een keer per week.
Ik heb momenteel biologische afrikaanse 100% arabica (pondzakken)
Maar Guatamala was ook lekker![]()
groeten
Rooienar
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Ik heb sinds een paar weken een Silvia en ben nog volop aan het proberen (gaat steeds beter). Tips, hints en trucs zijn uiteraard altijd welkom.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 10:08 schreef faberic het volgende:
tvp.
Ik heb op pasmarose.de de bottomless portafilter van rancilio besteld. Die is wat duurder dan de anderen maar het is wel een hele goede (denk ik). Over een week of wat hoop ik mijn resultaten te kunnen melden.
Begrijp ik het goed dat je geen twee kopjes kunt maken daarmee? En passen de normal Rancillio filters er wel in?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:41 schreef faberic het volgende:
oja, de piston wordt wel sneller koud dan de normale, die zijn toch wat massiever. Ik heb daarom wel de dure van rancilio genomen, die is weer massiever dan de anderen, is voor de temperatuur wel belangrijk.
Geen twee kopjes nee, maar je techniek gaat zeker vooruit. Ik heb geen normal Rancilio filters (Isomac apparaat) maar ik neem aan van wel.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 12:20 schreef Herodus het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat je geen twee kopjes kunt maken daarmee? En passen de normal Rancillio filters er wel in?
Als je niet meer dan 200 euro wil uitgeven zou ik de gaggia mdf kopen. Ik heb hem zelf ook, bevalt prima. Ik lees echter overal dat je de beste molen moet kopen die je kan betalen. Eerder bezuinigen op het apparaat dan op de molen. Dat gaat tegen je gevoel in, maar dat is wel beter denk ik.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 10:14 schreef probin het volgende:
Ik wil graag een goede bonenmaler kopen, waar moet ik op letten? Ik wil er niet meer dan ¤ 200 voor uitgeven. Is de Gaggia mdf wat?
Ik heb er eentje van ¤35, is een prima malerquote:Op dinsdag 3 april 2007 14:40 schreef beunkster het volgende:
Als je nog geen maler hebt, reserveer daar dan (veel) geld voor...
Hoe beter de maler, hoe beter de koffie! Een maler heeft veel meer invloed dan je in eerste instantie wellicht zou verwachten...
Wij gebruiken thuis (woon nog bij mijn ouders) zelf (nog) een relatief goedkope (nou ja, 120 euro...) maler, maar ik weet wel wat ik wil hebben als ik op mijzelf ga wonen/ga trouwen/ga samenwonen. Dat zal bijna zeker een Rancilio Rocky of een Macap M5 worden.
quote:Op dinsdag 3 april 2007 14:02 schreef Richie_Rich het volgende:
En nog even doorsparen voor een maler, dat is erg belangrijk
Een goede maler is behoorlijk belangrijk. En voor ¤35 heb je die niet hoor.quote:Op dinsdag 3 april 2007 15:20 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik heb er eentje van ¤35, is een prima maler
Ik welquote:Op dinsdag 3 april 2007 15:26 schreef Herodus het volgende:
[..]
[..]
Een goede maler is behoorlijk belangrijk. En voor ¤35 heb je die niet hoor.
Inderdaad een supermazzeltjequote:Op dinsdag 3 april 2007 19:32 schreef beunkster het volgende:
Tweedehands een supermazzeltje gehad of zo?
Welke maler gebruik je eigenlijk als ik zo vrij mag zijn?
Het allerbeste is bonen in de vriezer en alleen wat je per dag gebruikt in de molen doen, of dat te doen is, is het tweede.quote:Op dinsdag 3 april 2007 20:49 schreef probin het volgende:
Ik heb intussen mijn Gagggia MDF koffiemolen ingeruild (was een tweedehandse) voor een Demoka M203. Ik kreeg met de gaggia niet de juist maling voor mijn Quicmill 820. De Demoka is een pretige molen voor niet al te veel geld ¤175. Hij maalt erg constant.
Wat zijn lekker bonen voor cappucino en hoelang blijven bonen goed in het reservoir van de molen?
Dat heb je erg goed voor elkaar, die dingen zijn extreem duur nieuw (sowieso meer dan 500 euro en ik dacht zelfs meer dan 800 euro...), gaaf!quote:Op dinsdag 3 april 2007 23:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Inderdaad een supermazzeltje
[afbeelding]
Faema horecamolen voor het luttele bedrag van ¤35 uit een boedelveiling![]()
![]()
Zo zou ik het niet doen, dan wordt de koffie bitter namelijk (overextractie).quote:Op woensdag 4 april 2007 14:34 schreef beunkster het volgende:
Dat kan in zoverre dat je er natuurlijk wel een grotere kop onder kunt zetten en een grovere maling van je espessobonen kiest (naast dat je natuurlijk ook andere bonen kunt selecteren). Of je er daadwerkelijk filterkoffie in kunt doen, dat weet ik niet zeker, maar volgens mij gaat daat niet goed.
Als je als enige doel hebt om minder sterke koffie te zetten dan kun je gewoon de hoeveelheid pakken die je voor een normaal espressokopje pakt en daar dan dus een groter kopje voor te gebruiken.
kwam net iets tegen op http://caffeprimo.nl/quote:Op maandag 19 maart 2007 20:54 schreef reclamedoos het volgende:
Iemand ervaring met dekoffiethuiswinkel.nl? Ik heb er een test glaasje besteld voor espresso:
[afbeelding]
Maar ik krijg geen reactie van de winkel over mijn bestelling. Andere winkels waar dit te bestellen is, zijn uiteraard ook welkom.
Kijk op het home-barista.com forum voor tamping techniques, en gebruik bijv. WDT (kijk bij de howto's). Met WDT en een goede tamp kan je een écht goede extractie bewerkstelligen en daarmee crema.quote:Op maandag 2 april 2007 23:33 schreef R34L-SIcK het volgende:
Hoi mensen,
Ik geef toe....
Ook ik ben gegrepen door het virus.
(....)
Hopelijk krijg ik het voor elkaar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |