Ik heb er eentje van ¤35, is een prima malerquote:Op dinsdag 3 april 2007 14:40 schreef beunkster het volgende:
Als je nog geen maler hebt, reserveer daar dan (veel) geld voor...
Hoe beter de maler, hoe beter de koffie! Een maler heeft veel meer invloed dan je in eerste instantie wellicht zou verwachten...
Wij gebruiken thuis (woon nog bij mijn ouders) zelf (nog) een relatief goedkope (nou ja, 120 euro...) maler, maar ik weet wel wat ik wil hebben als ik op mijzelf ga wonen/ga trouwen/ga samenwonen. Dat zal bijna zeker een Rancilio Rocky of een Macap M5 worden.
quote:Op dinsdag 3 april 2007 14:02 schreef Richie_Rich het volgende:
En nog even doorsparen voor een maler, dat is erg belangrijk
Een goede maler is behoorlijk belangrijk. En voor ¤35 heb je die niet hoor.quote:Op dinsdag 3 april 2007 15:20 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik heb er eentje van ¤35, is een prima maler
Ik welquote:Op dinsdag 3 april 2007 15:26 schreef Herodus het volgende:
[..]
[..]
Een goede maler is behoorlijk belangrijk. En voor ¤35 heb je die niet hoor.
Inderdaad een supermazzeltjequote:Op dinsdag 3 april 2007 19:32 schreef beunkster het volgende:
Tweedehands een supermazzeltje gehad of zo?
Welke maler gebruik je eigenlijk als ik zo vrij mag zijn?
Het allerbeste is bonen in de vriezer en alleen wat je per dag gebruikt in de molen doen, of dat te doen is, is het tweede.quote:Op dinsdag 3 april 2007 20:49 schreef probin het volgende:
Ik heb intussen mijn Gagggia MDF koffiemolen ingeruild (was een tweedehandse) voor een Demoka M203. Ik kreeg met de gaggia niet de juist maling voor mijn Quicmill 820. De Demoka is een pretige molen voor niet al te veel geld ¤175. Hij maalt erg constant.
Wat zijn lekker bonen voor cappucino en hoelang blijven bonen goed in het reservoir van de molen?
Dat heb je erg goed voor elkaar, die dingen zijn extreem duur nieuw (sowieso meer dan 500 euro en ik dacht zelfs meer dan 800 euro...), gaaf!quote:Op dinsdag 3 april 2007 23:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Inderdaad een supermazzeltje
[afbeelding]
Faema horecamolen voor het luttele bedrag van ¤35 uit een boedelveiling![]()
![]()
Zo zou ik het niet doen, dan wordt de koffie bitter namelijk (overextractie).quote:Op woensdag 4 april 2007 14:34 schreef beunkster het volgende:
Dat kan in zoverre dat je er natuurlijk wel een grotere kop onder kunt zetten en een grovere maling van je espessobonen kiest (naast dat je natuurlijk ook andere bonen kunt selecteren). Of je er daadwerkelijk filterkoffie in kunt doen, dat weet ik niet zeker, maar volgens mij gaat daat niet goed.
Als je als enige doel hebt om minder sterke koffie te zetten dan kun je gewoon de hoeveelheid pakken die je voor een normaal espressokopje pakt en daar dan dus een groter kopje voor te gebruiken.
kwam net iets tegen op http://caffeprimo.nl/quote:Op maandag 19 maart 2007 20:54 schreef reclamedoos het volgende:
Iemand ervaring met dekoffiethuiswinkel.nl? Ik heb er een test glaasje besteld voor espresso:
[afbeelding]
Maar ik krijg geen reactie van de winkel over mijn bestelling. Andere winkels waar dit te bestellen is, zijn uiteraard ook welkom.
Kijk op het home-barista.com forum voor tamping techniques, en gebruik bijv. WDT (kijk bij de howto's). Met WDT en een goede tamp kan je een écht goede extractie bewerkstelligen en daarmee crema.quote:Op maandag 2 april 2007 23:33 schreef R34L-SIcK het volgende:
Hoi mensen,
Ik geef toe....
Ook ik ben gegrepen door het virus.
(....)
Hopelijk krijg ik het voor elkaar
Volume is sowieso veel te groot, die illy kopjes (heb ik ook) moeten half vol, zo kreeg ik ze ook in een illy bar in Rome (zwaar goede koffie trouwens).quote:Op maandag 7 mei 2007 22:33 schreef R34L-SIcK het volgende:
Hoi mensen,
Nog steeds aan het proberen een goede espresso te maken...
Dit is wat ik er tot nu toe van maak.
[afbeelding]
Ik gebruik een Francis X3 apparaat met Illy ESE servings.
Toch heb ik het gevoel dat de extractie te snel is, dus minder dan 27 seconden.
(Hmmz, tijd nagemeten, klopt aardig, vanaf het moment dat je de pomp start toch?)
De crema-laag is te dun/ licht volgens mij.
Zou de druk van m'n toestel te hoog zijn?
Of zijn die servings ruk?
Hoe lang van tevoren zetten jullie je toestel aan?
Ik weiger op te geven!!!!!!!
Zonder molen zet het geen zoden aan de dijk. Als je dit apparaat goedkoop kan krijgen, koop er dan een flinke molen bij en je maakt geweldige espresso.quote:Op woensdag 9 mei 2007 00:35 schreef _Henry_ het volgende:
Een vijf jaar oude tweedehands rancilio nancy.
Als ik dit ding aanschaf, hoeveel ga ik er dan op vooruit tov nespresso?
En hoeveel is het ongeveer waard?
OK, maar hoeveel mag ik uitgeven aan zo'n tweedehands ding (5 jaar oud) ?quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:01 schreef faberic het volgende:
[..]
Zonder molen zet het geen zoden aan de dijk. Als je dit apparaat goedkoop kan krijgen, koop er dan een flinke molen bij en je maakt geweldige espresso.
reacties op coffeegeek:quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:33 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
OK, maar hoeveel mag ik uitgeven aan zo'n tweedehands ding (5 jaar oud) ?
Is ¤80 redelijk? Ik las ergens dat er nog wel eens wat stuk wil gaan aan dit apparaat, en aangezien dit ding 5 jaar oud is...
Als ik dan ¤80 voor het apparaat en bijv. ¤75 onderhoudskosten moet betalen heb ik het er nog net voor over denk ik.
quote:Bottom Line: If you can get a good one used, go for it. Parts are replacable, and it's a very solid machine.
quote:Bottom Line: If you can get a used one at a good price, it is a great machine to get you started.
quote:Bottom Line: I love it. If you are lucky enough to find one of these used for a good price buy it. The retail price is not worth it though, get a Silvia instead.
80+75 is idd misschien slechte deal voor een gebruikte...quote:Bottom Line: Silvia hardware and performance in one ugly package. Jump on it at $250 or less!
Mijn machine is in een kwartier wel warm genoeg, half uur is misschien beter maar met goed flushen maakt het niet zo heel veel uit.quote:Op woensdag 9 mei 2007 20:42 schreef R34L-SIcK het volgende:
Hoe lang van tevoren zetten jullie de machine aan?
Vanavond zal ik het weer eens met gemalen koffie proberen.
Heb het al eerder geprobeerd, met gering succes...
Krijg geen vaste puck, geen crema, enz..
[edit]
Nou, net weer geprobeerd, komt net zo'n espresso uit als met de servings.
Als jullie de piston uit je machine halen, ligt er dan gelijk een droge puck in?
Hier niet, lijkt wel blubber...
http://www.espressissimo.(...)ens/ascaso_molino_i1
Dit is dus niet? Het moet een Mazzer zijn?
Ik wil gewoon een goeie espresso maken![]()
[edit]
Geen ervaring, ik heb wel pas gezien wat het is. Het lijkt mij persoonlijk niet zo heel lekker, cappuccino/latte is veel lekkerder imho en leuker om te makenquote:Op woensdag 9 mei 2007 22:33 schreef K-mail het volgende:
Iemand ervaring met Latte Machiato? Zo ja, moeite waard?
En wat voor machine is dat, als ik vragen mag?quote:Op zondag 13 mei 2007 20:36 schreef Herodus het volgende:
Ik zet overigens mijn machine zeker 20 minuten van te voren aan.
20 minuten? Ik heb er onlangs een terug gekregen omdat 'ie niet snel genoeg warm zou zijn. Maar binnen 10 minuten na aanzetten heb ik er toch echt een goed warme espresso uit. Machines zijn dan wel net nieuw. Even een kopje water erdoor en dan kan je aan de slagquote:Op zondag 13 mei 2007 22:18 schreef Herodus het volgende:
Een Rancillio Sylvia, en dat wordt ook aangeraden bij dat apparaat. Of zelfs langer, maar minstens 20 minuten. Maar ergens op internet is een handleiding te vinden ('cheating Miss Sillvia') die uitlegt hoe je met een hoop gespoel die tijd kunt verkorten tot minder dan tien minuten of zo, maar aangezien ik hem alleen maar gebruik als ik tijd heb, en niet b.v. 'smorgens voor ik moet gaan werken, is dat bij mij nooit een probleem.
'n Kookwinkel in de Haagsche Passagequote:Op maandag 14 mei 2007 23:27 schreef marmhz het volgende:
Wat voor winkel werk je Fixers?
Ik wil binnenkort ook een I-roast kopen (als ik geld heb).quote:Op dinsdag 15 mei 2007 23:07 schreef marmhz het volgende:
Zijn er hier trouwens meer mensen die actief zelf bonen branden? Ik ben er sinds kort mee begonnen met een I-roast brander. Het leuke is dat je alles zelf in de hand hebt en je dus ook je eigen smaak kan beinvloeden.
quote:Op woensdag 16 mei 2007 20:26 schreef R34L-SIcK het volgende:
De huidige stand van zaken:
[afbeelding]
Gaat steeds beter, toch?
De crema-laag is echter nog niet geweldig dik.
Hoe zit het trouwens met de warmhoudfunctie van jullie apparaten?
Bij mij worden de kopjes op z'n best lauw.
Hoe warm moeten ze zijn? Nu spoel ik ze voor het zetten om met heet water.
Verder heb ik sachets gehaald om m'n espresso-apparaat te reinigen, misschien dat dit nog wat verbetering geeft.
Ben ook al even wezen kijken voor een maler, daar waar ik geweest ben hadden ze het ook over de Gaggia MDF en de Solis Scala 167?
Hij is inderdaad nog een beetje licht van kleur. Kijk maar eens op de site van Illy hoe hij er echt uit hoort te zien. Wat betreft je apparaat zou je eens op youtube kunnen kijken voor een filmpje van een espressoshot met jou apparaat, misschien maakt dat meer duidelijk over de techniek. Een goede shot krijg je in ieder gevakl niet met gemalen koffie van een week oud. Een molen en dan een betere dan die je net noemde is echt aan te raden, Kijk een naar een Denoka M203 als je niet heel veel geld wilt uitgeven. Geen top der top molen maar ik heb er goede ervaringen mee.
wel duur ja, maar wel kwaliteit, ik denk dat ik de popcorn popper maar oversla.quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:08 schreef marmhz het volgende:
Ze zijn ongeveer een 180 Euro. Het roept trouwens wel weer een hoop nieuwe uitdagingen op. Hoe lang brand je de bonen, welke soorten gooi je bij elkaar tot een goede blend? Tevens ook iedere keer je molen afstellen op een andere boon. Leuk is het echter wel.
Elke keer dezelfde druk uitoefenen met tampen is ook moeilijk (tenzij je je gewicht erop zet natuurlijk, maar als je ouder bent dan 2 jaar is dat niet verstandig).quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:37 schreef marmhz het volgende:
Popcorn popper kan wel werken hoor. Je moet er alleen eentje hebben waar de warme lucht uit de zijkanten komt en niet uit de bodem. Op coffeegeek.com staat een zeer uitgebreide handleiding over hoe het moet van een gast die dat al 10 jaar zo doet. Enig nadeeltje is dat de popper's levensduur met de helft verminderd door de veel zwaardere belasting, maar goed ze zijn dan ook maar een 15 ¤ ofzo.
Overigens blijft ik me iedere dag weer verbazen over het feit dat de espresso'tjes uit m'n Cimbali zo kunnen verschillen per dag. Het zijn geen hele grote verschillen maar je proeft het toch wel. Heeft natuurlijk alles met versheid, luchtvochtigheid, maalgraad en aanstampen te maken. Soms ben ik een btje lui en wil ik gewoon snel een espresso'tje en dat wordt dan niet beloond ;-)
Is dit niet handig dan?quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:03 schreef faberic het volgende:
[..]
Elke keer dezelfde druk uitoefenen met tampen is ook moeilijk (tenzij je je gewicht erop zet natuurlijk, maar als je ouder bent dan 2 jaar is dat niet verstandig).
Als je echt heel precies bent zou je een soort kleine weegschaal moeten ombouwen tot tamp platform.
Mijns inziens zou je eerder het espressoapparaat moeten uitstellen dan de molen. Een kwaliteitsmolen i.c.m. french press, vacuum pot, cafetière of gewoon een ouderwets drip drip ding is al een verrijking van je koffie. Het is onzin dat je voor drip drip (ik weet de officiële term niet) geen goede molen nodig hebt en voor espresso wel.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 09:26 schreef Fixers het volgende:
(...) Die stoomt ook erg fijn en een leuke instap omdat ie ook geschikt is voor sachets (kan je die dure maler nog even uitstellen).
Dat mag jij bij mij de klanten in de winkel aan hun verstand komen peuteren.... ik geef je weinig kans. Ik ben al druk genoeg met uitleggen waarom een Rancilio Silvia ¤ 499,- kost en een isomac giada ¤299,- Dan willen ze het liefst noig een cuisinart maler van ¤79,- erbij. (die haalt dus geen espresso maling). Daarna moet ik ze nog uitleggen waarom ze zes euro per maand uit moeten geven aan waterfilters...quote:Op zaterdag 19 mei 2007 10:43 schreef faberic het volgende:
[..]
Mijns inziens zou je eerder het espressoapparaat moeten uitstellen dan de molen. Een kwaliteitsmolen i.c.m. french press, vacuum pot, cafetière of gewoon een ouderwets drip drip ding is al een verrijking van je koffie. Het is onzin dat je voor drip drip (ik weet de officiële term niet) geen goede molen nodig hebt en voor espresso wel.
Dus: Koop eerst een goede molen en maak daar een tijdje heerlijke koffie mee, en als het geld weer binnen is begin je aan een espressoapparaat. De eerste stap voor lekkere koffie is dus het kopen van een molen, en niet een espressoapparaat (hoewel dit voor de meeste beginners heel moeilijk is om te beseffen).
Precies, dat kan dus niet (jammer genoeg).quote:Op zaterdag 19 mei 2007 20:31 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dat mag jij bij mij de klanten in de winkel aan hun verstand komen peuteren....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |