maar zoenen is dan wel ok? de meeste bacteriën die er echt toe doen zitten in de mond.quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:10 schreef Super7fighter het volgende:
In het kader van de hygiene zou ik het niet gek vinden als dat handje schudden verdwijnt.
Ja, nieuwsjaarzoenen ook afschaffen. Ook zoiets onbenulligs.quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:12 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar zoenen is dan wel ok? de meeste bacteriën die er echt toe doen zitten in de mond.
en al die zoenende mannen bij mij in de buurt die in een jurk lopen?quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:13 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ja, nieuwsjaarzoenen ook afschaffen. Ook zoiets onbenulligs.
Dat is cultuur, alleen niet de mijne.quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en al die zoenende mannen bij mij in de buurt die in een jurk lopen?
En dat terwijl je in de MoslimLanden zelf je als vrouw geeneens een Hoofddoek op MAG hebben in scholen/wetsgebouwen etc etc.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:42 schreef A_L_N_F het volgende:
had helemaal over "niet langer" heen gelezen.
wat een ontzettend smerig kutwijf zeg.
je voordoen als een geintegreerde moslima om daarna zo te gaan doen.
zal me niks verbazen dat ze hoopte dat ze zonder te werken geld kan gaan cashen
Het zijn hier gebruiken in Nederland, dus doet ze het maar gewoon, ze wast haar handen later maarquote:Op dinsdag 7 november 2006 18:48 schreef fokbruce het volgende:
Een vrouw heeft alle recht lichamelijk contact te weigeren. Wat een onnozel gebruik trouwens, handjes schudden. Ik voel me ook zeker niet verplicht. De helft wast zijn handen niet eens en ik wil niet weten waar die handen allemaal zijn geweest.
3 lebbers op je gezicht op nieuwjaarsdag zijn ook gebruiken hier. Toch zie ik veel vrouwen die het weigeren. Hun goed recht.quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:51 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Het zijn hier gebruiken in Nederland, dus doet ze het maar gewoon, ze wast haar handen later maar![]()
huh? jij ziet veel vrouwen weigeren om tijdens nieuwjaarsdag te zoenen? woon je in staphorst?quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:55 schreef fokbruce het volgende:
[..]
3 lebbers op je gezicht op nieuwjaarsdag zijn ook gebruiken hier. Toch zie ik veel vrouwen die het weigeren. Hun goed recht.
Het is jouw lichaam, niet van anderen. Als ze willen lebberen pakken ze maar een opblaaspop.
Wat een dictatuur zegquote:Op dinsdag 7 november 2006 18:51 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Het zijn hier gebruiken in Nederland, dus doet ze het maar gewoon, ze wast haar handen later maar![]()
Utrecht.quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
huh? jij ziet veel vrouwen weigeren om tijdens nieuwjaarsdag te zoenen? woon je in staphorst?
welk gedeelte?quote:
Michael Jackson i presume ?quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:48 schreef fokbruce het volgende:
Een vrouw heeft alle recht lichamelijk contact te weigeren. Wat een onnozel gebruik trouwens, handjes schudden. Ik voel me ook zeker niet verplicht. De helft wast zijn handen niet eens en ik wil niet weten waar die handen allemaal zijn geweest.
Nee, beschavingquote:
Precies. En het geeft direct aan waar die lui staan: ze interesseren zich geen donder in onze normen en waarden, en hebben lak aan zowel normale omgangsvormen als aan hierarchie binnen de werkplaats. Wat denkt die directeur wel niet! Het lef om haar te vragen normaal te doen! Smerige westerse hond!quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:06 schreef __Saviour__ het volgende:
Dit is echt weer zo walgelijk. Opnieuw een zege voor de primitieve gebruiken van die onderontwikkelde moslims, onder het mom van gelijkheid.
Maar als je logisch nadenkt slaat het natuurlijk nergens op. Ik ben zelf wel een slaaf van de maatschappij hoor, geef gewoon handjesquote:Op dinsdag 7 november 2006 19:27 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Nee, beschavingAls je daar bewust niet aan mee wilt werken moet je niet klagen als je geen baan kunt krijgen.
quote:Op woensdag 8 november 2006 00:02 schreef Super7fighter het volgende:
De Moslima had gelijk!
(...)
Schandalig veel die hun handen niet wassen.![]()
Ja he, ze is zo lui dat ze naast het goed lesgeven te lui is on 2 seconden een hand aan te raken, helemaal gelijk!quote:Op woensdag 8 november 2006 00:14 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Alsof het daarom gaat, ze wil gewoon geld verdienen zonder te hoeven werken. Als je opeens je een deel van je taken niet meer wilt doen moet je niet gek opkijken als je daardoor ontslagen wordt natuurlijk. En hiermee pakt ze dus alle jonge moslimvrouwen, in de toekomst zal die school geen jonge moslima aannemen omdat het gevaar bestaat dat ze opeens haar werk niet meer wil doen, maar wel betaald wil worden...
Enige nuance: ik was mijn plashanden altijd onder werktijd. Thuis wil het er nog wel eens bij inschieten.quote:Op woensdag 8 november 2006 00:59 schreef Xith het volgende:
Ik was mijn handen bijna nooit (*trots*)
ik kan een heleboel hebben en ik ben bereid in een heleboel mee te gaan, maar kom alsjeblieft niet met dit soort onzin aan !quote:Op woensdag 8 november 2006 00:02 schreef Super7fighter het volgende:
De Moslima had gelijk!
Veel Nederlanders wassen handen niet na plas
Moeders mogen het dan nog zo vaak hebben gezegd, maar handen wassen doet de Nederlander niet graag na een bezoek aan het toilet.
Vies
Zeker zes miljoen Nederlanders maken hun handen niet schoon na een bezoek aan het toilet. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van Glorix.
Gedaald
Van de Nederlanders waste in 2004 nog ruim driekwart de handen. Nu is dat nog maar 62%. Het zijn vooral mannen die hun handen niet wassen na het plassen of poepen. Van de mannen maakt 57% de handen schoon, tegenover 67% van de vrouwen.
Jongeren
Vooral de jeugd hekelt het afspoelen van de handen. Het aantal jongeren dat de handen wast, is in slechts twee jaar tijd bijna gehalveerd naar 41%.
Schoonmaken
Ook het schoonmaken van het toilet is ook al geen fervente bezigheid bij de Nederlanders. Zij vinden gemiddeld dat na 17 wc-bezoeken de pot aan een reinigingsbeurt toe is.
Vrouwending
Als er dan al gepoetst wordt, is dat vooral een vrouwenaangelegenheid (83% en mannen 45%). Mannen hanteren de borstel pas als ze bezoek verwachten.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)nden_wassen_niks.xml
Nu hang je het op aan een hypothetische tegenstelling, die verder niet terzake doet.quote:Op woensdag 8 november 2006 01:14 schreef moussie het volgende:
ik persoonlijk heb liever 1 goede lerares die uit overtuiging geen handen schud maar mijn kinderen wederzijds respect en tolerantie leert dan 3 slechte leraren die wel handjes schudden maar door hun intolerantie ten opzichte van andersdenkenden voor een dusdanige hatelijke sfeer zorgen dat er op school niet meer normaal geleerd kan worden
Ik snap daarom de laatdunkende reacties van sommige users ook niet. Dit land laat zich al járen voorstaan op zijn principes van gelijke behandeling, emancipatie is altijd een hot item geweest, publiek seksisme is een van onze laatste taboes, maar in dit soort gevallen schijnt zich bij sommigen een begrip te ontwikkelen waar ik, met mijn botte kop, niet bij kan.quote:Op woensdag 8 november 2006 01:22 schreef Leandra het volgende:
Wel typisch dat de zaak begon omdat ze ineens geen handen van vaders van leerlingen wilde schudden en de CGB nu de school in het ongelijk stelt omdat het binnen het onderwijs niet nodig is om handen van collega's te schudden.
Om als leerkracht te kunnen functioneren lijkt het me niet meer dan noodzakelijk dat je ouders van leerlingen fatsoenlijk begroet, en in NL is dat dus door iemand de hand te schudden.
Ik spreek ouderen altijd, en uit gewoonte, met u aan. Vind het ook ergerlijk onbeschoft als anderen dat niet doen.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:08 schreef Lamon het volgende:
[..]
Ik spreek bijvoorbeeld als jong persoon ouderen altijd met jij en je aan, omdat dat natuurlijk komt, maar ben ontzettend open, meelevend en begripvol in mijn interakties naar ouderen toe.
Als een oudere mij puur daarop zou beoordelen, wat gelukkig nog nooit gebeurd is, vind ik hem of haar geen knip voor de neus waard, en draagt deze bij aan een nare onaangename etiquetteske en schijnheilige kutsamenleving.
[..]
Nietszeggende omgangsvormen.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik spreek ouderen altijd, en uit gewoonte, met u aan. Vind het ook ergerlijk onbeschoft als anderen dat niet doen.
Niks intentie, omgangsnormen.
Dat kan, maar weet dat een intentie mede zichtbaar wordt door de vorm waarin je haar giet. Als jij een oudere met 'jij' en 'jou' aanspreekt, geeft dat voor mij aan dat je niet goed hebt nagedacht over hoe je zo iemand verbaal het best kan benaderen. We hebben de beleefdheidsvorm ('u' en 'uw') niet voor niks, kwestie van communicatieve armoede als je die niet gebruikt.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:18 schreef Lamon het volgende:
[..]
Nietszeggende omgangsvormen.
Prima als je het vanzelf doet, niets mis mee, maar het heeft geen enkele meerwaarde.
Het gaat om gedrag en intentie naar anderen toe.
Als je ongeacht hoe je over die mensen denkt, de actie op zich al als degelijker ziet, vind ik dat eerder verdacht dan een deugd.
Omgang met anderen kan ook zonder etiquettes op een eerlijke en respectvolle manier gebeuren.
Dat betekent niet dat de etiquettes niet deugen, maar wel dat de etiquettes op zich zelf staand nog geen deugd zijn.
De intentie erachter is vele malen belangrijker.
Maar zo leef ik dan weer.
dat is nog eigenlijk wel een goed puntquote:Op woensdag 8 november 2006 02:25 schreef Ringo het volgende:
[..]
Beetje als de verstandelijk gehandicapte die je het niet kwalijk neemt als-ie smakt tijdens het eten -- zijn manier om te laten zien dat het hem smaakt. Maar netjes is het niet.
Klopt, ik zie het vaak gebeuren. 9 van de 10 keer is het een autochtoon. Ze heeft groot gelijk.quote:Op woensdag 8 november 2006 00:02 schreef Super7fighter het volgende:
De Moslima had gelijk!
Veel Nederlanders wassen handen niet na plas
Moeders mogen het dan nog zo vaak hebben gezegd, maar handen wassen doet de Nederlander niet graag na een bezoek aan het toilet.
Vies
Zeker zes miljoen Nederlanders maken hun handen niet schoon na een bezoek aan het toilet. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van Glorix.
Gedaald
Van de Nederlanders waste in 2004 nog ruim driekwart de handen. Nu is dat nog maar 62%. Het zijn vooral mannen die hun handen niet wassen na het plassen of poepen. Van de mannen maakt 57% de handen schoon, tegenover 67% van de vrouwen.
Jongeren
Vooral de jeugd hekelt het afspoelen van de handen. Het aantal jongeren dat de handen wast, is in slechts twee jaar tijd bijna gehalveerd naar 41%.
Schoonmaken
Ook het schoonmaken van het toilet is ook al geen fervente bezigheid bij de Nederlanders. Zij vinden gemiddeld dat na 17 wc-bezoeken de pot aan een reinigingsbeurt toe is.
Vrouwending
Als er dan al gepoetst wordt, is dat vooral een vrouwenaangelegenheid (83% en mannen 45%). Mannen hanteren de borstel pas als ze bezoek verwachten.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)nden_wassen_niks.xml
Als moslimvrouwen ergens nooit komen, is het het herentoilet. Aldus: volstrekt ongeldig argument. Ook wel: vooroordeel.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:35 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Klopt, ik zie het vaak gebeuren. 9 van de 10 keer is het een autochtoon. Ze heeft groot gelijk.![]()
A. mevrouw is niet verstandelijk gehandicapt.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is nog eigenlijk wel een goed punt
kun je het mevrouw daadwerkelijk kwalijk nemen als zij niets anders gewend is?
ik zeg van niet maar ik zeg ook dat dit tijdens de sollicitiatiegesprekken naar voren had moeten komen, daar zijn die voor ... mevrouw had nooit op die school aangenomen moeten worden
Veel ouderen reageren heel goed op die aanspreekvorm, wanneer je er in slaagt om je respect naar degene waarmee je de conversatie voert, op een gemeende manier te laten merken is mijn ervaring.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:25 schreef Ringo het volgende:
Dat kan, maar weet dat een intentie mede zichtbaar wordt door de vorm waarin je haar giet. Als jij een oudere met 'jij' en 'jou' aanspreekt, geeft dat voor mij aan dat je niet goed hebt nagedacht over hoe je zo iemand verbaal het best kan benaderen. We hebben de beleefdheidsvorm ('u' en 'uw') niet voor niks, kwestie van communicatieve armoede als je die niet gebruikt.
Het is allemaal herleidbaar tot een gebrek aan trots. Het vuige idee dat zelfs de acceptatie van een uitgestoken hand niet vanzelfsprekend is. Dat gedeelde omgangsnormen vooral belemmeringen zijn. Je eigen onbeschaving is een argument om de ander zijn lompheid toe te staan.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:40 schreef Leandra het volgende:
BTW, afgelopen zomer kwam een vergelijkbaar probleem wel boven tijdens een sollicitatiegesprek (een mannelijke moslim sollicitant zou in de beoogde functie van klant-manager bij de sociale dienst weigeren vrouwen de hand te schudden) en voor de gemeente 010 was dat reden om de man niet aan te nemen... de afgewezen sollicitant stapte naar de CGB en werd in het gelijk gesteld![]()
Dat laatste klinkt als waar; uiteindelijk kan je ook vousvoyerend grof uit de hoek komen. Wat dat betreft is je werkelijke intentie bepalend, los van je specifieke taalgebruik. Maar toch krijg ik, hoe dan ook, nare rillingen als iemand al te gemakkelijk met jij en jou spreekt. Zal wel een kwestie van opvoeding zijn, en scholing. Ik ben nu eenmaal grootgebracht met het idee dat je, zowel in toon als in woord, respect moet uitdragen, en de u-vorm is daar wat mij betreft essentieel onderdeel van.quote:Op woensdag 8 november 2006 02:44 schreef Lamon het volgende:
[..]
Veel ouderen reageren heel goed op die aanspreekvorm, wanneer je er in slaagt om je respect naar degene waarmee je de conversatie voert, op een gemeende manier te laten merken is mijn ervaring.
Ik heb ook niets tegen de vorm, het moet gewoon geen deugd an sich worden, lijkt me.
En na 10 jaar lang geen enkele negatieve reactie op mijn natuurlijke neiging tot tutoyeren te hebben gehad, genoemd of in het gezicht of aan de reactie af te lezen, denk ik echt dat oudere mensen meestal niet zo krampachtig zijn, dat ze de intentie niet op andere manieren kunnen afleiden.
Daarom vind ik het ook een best aardig versimpeld voorbeeld van dit geval.
Als de docente heel open, eerlijk en vriendelijk is geweest met het overbrengen van haar overtuigingen, zou ik en hopelijk ieder niet hatend mens met mij, hier niet heel zwaar aan tillen.
Als ze dit op een afstandelijke en hooghartige manier overgebracht heeft, geldt wat mij betreft juist het omgekeerde. Dan is zij de zwakke schakel in het communicatieproces, en heb ik er geen enkel respect of begrip voor.
Ik pleit heus niet enkel voor vrijheid blijheid, en ben geen jointrokende boomknuffelaar, maar ben ook niet vooringenomen in mijn mening. Het gaat om intentie en redelijkheid, niet om absolute statements maken toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |