Tuurlijk, Islam Democraten op 1, maar het CDA op 2, dan VVD, en dan pas PvdA?quote:Op welke partij gaat u stemmen?
Islam Democraten (50%)
CDA (32%)
PvdA (6%)
Groenlinks (4%)
VVD (7%)
Totale stemmen: 608
Niet helemaal, er stemden echt ontzettend veel allochtonen op de PvdA, laatste gemeenteraadsverkiezingen, Rotterdam, A'dam.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:01 schreef du_ke het volgende:
Ja maar dit speelt al veel langer. Het hele PvdAllochtonen is ook slechts goedkoop gezeur.
Klopt dat is veel meer de oorzaak dan een idealistisch motief b.v.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:06 schreef TanteKa het volgende:
Dat heeft misschien te maken met de anti allochtoon stemming die tijdens de laatste verkiezingen nogal prominent naar voren kwam. Dat ze zich bij de PvdA nog enigszins "veilig" voelden.
BRON!quote:Op woensdag 6 september 2006 13:18 schreef du_ke het volgende:
En een groot deel van de allochtonen mag wel tijdens de gemeenteraadsverkiezingen stemmen en niet tijdens de landelijke.
en het feit dat de pvda natuurlijk erg pro uitkering&zielige mensen is en een erg groot gedeelte van de allochtonen valt net in die categorie..quote:Op woensdag 6 september 2006 13:06 schreef TanteKa het volgende:
Dat heeft misschien te maken met de anti allochtoon stemming die tijdens de laatste verkiezingen nogal prominent naar voren kwam. Dat ze zich bij de PvdA nog enigszins "veilig" voelden.
Je hebt als buitenlander stemrecht voor de gemeenteraad als je langer dan 5 jaar in Nederland verblijft. Ik heb verder geen uitgebreide cijfertjes voor je maar dit is de situatie wat betreft buitenlanders (vreemdelingen) in Amsterdam. Om een idee te geven over wat voor 'n soort getalllen we 't hebben:quote:Op woensdag 6 september 2006 13:27 schreef sigme het volgende:
[..]
BRON!
Ik zou echt erg graag cijfers zien van de hoeveelheid niet-Nederlandse staatsburgers mét stemrecht bij gemeentelijke verkiezingen (en hoeveel er gebruik van wordt gemaakt).
quote:Op woensdag 6 september 2006 13:46 schreef PantaRei het volgende:
Dat het Christendom vrede predikt en de islam onderwerping daar had ie volgens mij nog niet van gehoord.
Daar ben ik ook echt benieuwd naar, ook voor de landelijke verkiezingen.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:27 schreef sigme het volgende:
[..]
BRON!
Ik zou echt erg graag cijfers zien van de hoeveelheid niet-Nederlandse staatsburgers mét stemrecht bij gemeentelijke verkiezingen (en hoeveel er gebruik van wordt gemaakt).
Voor zo ver ik weet mogen buitenlanders (aka niet-Nederlandse staatsburgers) helemaal niet stemmen bij de landelijke verkiezingen.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:55 schreef TanteKa het volgende:
[..]
Daar ben ik ook echt benieuwd naar, ook voor de landelijke verkiezingen.
Je kan niet zeggen dat het geen waar is.quote:
sorryquote:Op woensdag 6 september 2006 13:59 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Voor zo ver ik weet mogen buitenlanders (aka niet-Nederlandse staatsburgers) helemaal niet stemmen bij de landelijke verkiezingen.
Lees eens een goed boek......of de Koran.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:05 schreef PantaRei het volgende:
[..]
Je kan niet zeggen dat het geen waar is.
Maar haal je in Allah's naam die 60% vandaan?quote:Op woensdag 6 september 2006 14:08 schreef pberends het volgende:
60% van de allochtonen is moslim, dus niet echt populair dus.
He, dat is een bruikbaar instrument. Niet alles wat ik zoek, maar het helpt. Dankquote:Op woensdag 6 september 2006 14:02 schreef du_ke het volgende:
Volgens verkiezingsuitslagen.nl waren er in Rotterdam in 2006 (gemeente) 450.812 stemgerechtigden en in 2003 (landelijk) 429.369.
Voor Amsterdam is dat 579.270 om 524.362.
Dit is uiteraard slechts een indicatie.
Ja, dat vertekent natuurlijk weer iets, de in het buitenland woonachtige Nederlanders die zich geregistreerd hebben voor deelname.quote:Hmm wel weer raar volgens die site zijn er in totaal voor nederland minder stemgerechtigden voor de gemeenteverkiezingen (scheelt 200.000) maar dat zal wel komen door het aantal mensen dat in het buitenland woont maar hier wel landelijk stemt.
Tja was ook het beste wat ik kon vinden het is niet veel maar jaquote:Op woensdag 6 september 2006 14:13 schreef sigme het volgende:
[..]
He, dat is een bruikbaar instrument. Niet alles wat ik zoek, maar het helpt. Dank.
[..]
Dat zou je zeggen maar daardoor is het wel vreemd dat de cijfers in Den haag er uitzien. (had ik daarom ook maar even niet meegenomen)quote:Ja, dat vertekent natuurlijk weer iets, de in het buitenland woonachtige Nederlanders die zich geregistreerd hebben voor deelname.
Maar die kunnen de gemeentelijke tellingen niet beïnvloeden, omdat ze voor die verkiezingen niet stemgerechtigd zijn.
Dat staat dan toch lijnrecht tegenover de uitslag van de poll?quote:Op woensdag 6 september 2006 14:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
In mijn omgeving zie ik trouwens vooral dat veel Moslims 't CDA hebben afgezworen sinds 2000/2001/2002. Zeg maar sinds de Fortuyn-periode. Sinds Balkie en z'n sluimer Fortuyn opvattingen zeg maar.
Hmm. Wie bedoel je? De nwa-allochtonen?quote:Op woensdag 6 september 2006 14:06 schreef TanteKa het volgende:
[..]
sorry, ik bedoel de niet-westerse nederlanders (of hoe zeg je dat?) Waar ik benieuwd naar ben, is hoeveel "nieuwe nederlanders" gebruik maken van het stemrecht.
Je hebt 1,7 miljoen allochtonen in Nederland, waarvan ongeveer 1 miljoen moslims.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:09 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Maar haal je in Allah's naam die 60% vandaan?
Den Haag is volgens mij de kieskring van alle buitenlandige Nederlanders.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:18 schreef du_ke het volgende:
Dat zou je zeggen maar daardoor is het wel vreemd dat de cijfers in Den haag er uitzien. (had ik daarom ook maar even niet meegenomen)
wat leuk, een quiz!quote:Op woensdag 6 september 2006 14:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Hmm. Wie bedoel je? De nwa-allochtonen?1e generatie: zelf in buitenland geboren. 2e generatie: Eén of twee ouders in buitenland geboren.
En je kan dan alleen de Nederlandse staatsburgers bedoelen: dus uit de
1e generatiezij die genaturaliseerd zijn
- er zijn er ook ongenaturaliseerd
en / of uit de 2e generatieals Nederlander geboren genaturaliseerd
- er zijn er ook die niet als Nederlander geboren zijn én niet genaturaliseerd.
Tja die poll is dan ook niet gek representatief denk ik.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:24 schreef TanteKa het volgende:
[..]
Dat staat dan toch lijnrecht tegenover de uitslag van de poll?
Er zijn naar schatting 950.000 Moslims in Nederland. Daarvan zal een aardig deel geen allochtoon zijn. Bovendien is dit cijfer, ondanks dat het van het CBS komt, waarschijnlijk iets te hoog geschat.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:26 schreef pberends het volgende:
[..]
Je hebt 1,7 miljoen allochtonen in Nederland, waarvan ongeveer 1 miljoen moslims.
Die is toch van 2003?quote:Op woensdag 6 september 2006 14:24 schreef TanteKa het volgende:
[..]
Dat staat dan toch lijnrecht tegenover de uitslag van de poll?
En wat kies je? Je mag méér dan één categorie opgevenquote:
Ja daar heb je me mooi te pakken, ik geef het op.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:48 schreef sigme het volgende:
[..]
En wat kies je? Je mag méér dan één categorie opgeven.
Sorry, ik was met m'n gedachten nog bij die laatste.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:52 schreef TanteKa het volgende:
[..]
ik bedoel die van rvand helemaal bovenaan (topic starter)
Oh okquote:Op woensdag 6 september 2006 14:56 schreef TanteKa het volgende:
[..]
Ja daar heb je me mooi te pakken, ik geef het op.![]()
Ik bedoel simpel gezegd te vragen in hoeverre de groep mensen die in de volksmond allochtoon worden genoemd zich sowieso met de verkiezingen bezighoudt.
Ik lees net dat er zo'n 40 tot 50.000 autochtonen (oftewel 'Nederlanders') Moslim zijn en dat er zo'n 15.000 westerse allochtone Moslims zijn.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Er zijn naar schatting 950.000 Moslims in Nederland. Daarvan zal een aardig deel geen allochtoon zijn.
(Gemeenteraadsverkiezingen 2006, onderzoek Motivaction)quote:Vergeleken met het opkomstpercentage van autochtonen (rond 58%) is er nog steeds sprake van een achterstand van allochtonen, maar deze wordt in deze verkiezingen voor een deel en soms geheel overbrugd. Gingen bij de verkiezingen van 2002 nog (maar) 30% van de Amsterdamse Turken en 22% van de Marokkanen naar de stembus, in 2006 zijn deze percentages flink toegenomen: respectievelijk 44% en 35%. Tegenover de 39% van de Marokkanen die in 2002 in Rotterdam ging stemmen, staat nu maar liefst 55%; hun opkomst is vergelijkbaar met die van autochtonen.
Westerse allochtonen is een definitie die niet echt meer bestaat of toepasbaar is. Omdat die vrijwel gelijk op gaan aan autochtonen. In de media gebruikt men het woord allochtoon alleen bij niet-westerse allochtonen.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Er zijn naar schatting 950.000 Moslims in Nederland. Daarvan zal een aardig deel geen allochtoon zijn. Bovendien is dit cijfer, ondanks dat het van het CBS komt, waarschijnlijk iets te hoog geschat.
Daarnaast zijn er 3,1 miljoen allochtonen in Nederland. Waarvan 1,7 miljoen niet-Westers. ik neem aan dat jouw grafiekje over die 3,1 miljoen gaat aangezien er enkel allochtonen staat?
En zelfs als al die 950.000 Moslims allemaal niet-Westerse allochtonen zouden zijn dan kom ik nog pas op 55% van de niet-Westerse allochtonen die moslim is.
quote:Op woensdag 6 september 2006 15:47 schreef TanteKa het volgende:
Dat is best interessant. Waarom is het percentage marokkaanse stemmers in Rotterdam zoveel hoger dan in Amsterdam?
Geniaal dat vrij weinig allochtonen iets met GL hebben terwijl ze misschien wel de meest pro-allochtonen partij van Nederland zijn. Wat ze ook doen bij GL niemand lijkt er echt warm voor te lopen.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:08 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
60% van de allochtonen is moslim, dus niet echt populair dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |