Je zal dit goed aan moeten pakken. Maar ik vind een belasting op basis van vervuiling wel eerlijker dan op basis van inkomen.quote:Op maandag 4 september 2006 16:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat heet: inflatie!
Iedereen 200 euro meer in z'n portemonee, maar je producten kosten 200 euro meer... Resultaat: 10% inflatie. Gevolg: alles wordt het jaar daarop nog duurder, omdat dingen als accijns, huren en sommige belastingen inflatievolgend zijn.
haha ben de beroerdste niet hoorquote:Op maandag 4 september 2006 16:14 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Ik had niet verwacht dat we het ooit nog ergens overeens zouden zijn. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
En de vliegvakantie naar Turkije zal ook wat meer gaan kosten.quote:Op maandag 4 september 2006 16:28 schreef Puur het volgende:
Ik vind het fijn dat er een partij is die zich nog eerlijk afvraagt of we zaken niet beter kunnen oplossen als we buiten de huidige kaders denken. Ik geloof ook dat dat de functie moet zijn.
Dat niet iedereen het daar mee eens is is begrijpelijk, want de peut voor de filecruiser is al duur genoeg, en dat wordt er met GroenLinks niet beter op.
Waarom? Voor je gemoedsrust? Want meer nut heeft het niet! Er zit nog geen 5 % verschil in energieverbruik tussen "milieubewuste mensen" en mensen die het "niets kan schelen"! (bron: promovendus Universiteit Utrecht), als je mensen met dezelfde inkomens vergelijkt. Simpelweg omdat elke euro die je uitgeeft, energie kost! Of je dat nou doet aan benzine, of aan het verbouwen van je badkamer, het kost energie!quote:Op maandag 4 september 2006 16:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je zal dit goed aan moeten pakken. Maar ik vind een belasting op basis van vervuiling wel eerlijker dan op basis van inkomen.
200 euro op het minimumloon en meer geld naar scholing en ouderdom is ook Robin Hood spelen.quote:Op maandag 4 september 2006 17:40 schreef zoalshetis het volgende:
200 euro op minimumloon vind ik prima.
meer geld naar scholing en ouderdom ook.
verder, dat eeuwige robin hood spelen vind ik meer dan walgelijk.
Of die 200 euro op het minimumloon genoeg is om iemand aan het werk te krijgen is niet echt relevant. Die verhoging zorgt er in de praktijk namelijk voor dat een werkgever die iemand niet meer aan zal nemen. De plannetjes van GL zullen dus eerder 150.000 extra werklozen opleveren.quote:daarnaast, buiten robin hood spelen, hebben ze natuurlijk nog meer geld nodig om aan de 20 miljard te komen. het geld waar ze het vandaan halen, of waar ze dus op willen gaan bezuinigen, kost ook heel veel banen. daar gaat het idealistische plan voor 150.000 nieuwe banen. overigens valt me ook op dat de banen vooral heel laag geclassificeerd zijn. is 200 euro meer dan wel genoeg om iemand aan het werk te krijgen?
Ik zie hier juist een enorme ontslaggolf door ontstaan! Al die minimumloners zijn hun salaris dan opeens niet meer waard ==> hup thuis zitten dus!quote:200 euro op het minimumloon
Dat lijkt me sterk. Automobilisten betalen jaarlijks miljarden en daar zien ze bitter weinig van terug. Mij was al wel duidelijk waar dat in gaat zitten maar het is "mooi" om dat eens zwart op wit te zien in het programma van GL. Parasitair idealisme noem ik het.quote:Op maandag 4 september 2006 15:59 schreef du_ke het volgende:
Dan zou heel Nederland ook vol staan met tolwegen en betaal je voor de parkeerplaats voor je deur standaard zeker 1 euro per uur.
Een overheid kan geen banen scheppen, alleen vernietigen.quote:Op maandag 4 september 2006 18:36 schreef JelleS het volgende:
Misschien niet helemaal haalbaar, maar dat is geen één van de programma's. Vooral sterke punten op het gebied van meer banen scheppen. Alleen geld verkrijgen door de bureacratie aan te pakken, dat doe je niet zo maar.
En wat doen we dan met de mensen die net boven het minimumloon zitten?quote:Op maandag 4 september 2006 18:58 schreef Reya het volgende:
De tweehonderd euro bovenop het minimumloon is bedoeld als bovenop het nettoloon; het brutoloon blijft - zover ik het begrepen heb - gelijk![]()
Dáár snap ik dan weer niet waarom je daarom moet lachen. Of eigenlijk wel, want volgens mij ben jij van de generatie MDN, die er vanuit gaat dat zij het middelpunt van het universum zijn en dat na hen de zondvloed komtquote:Op maandag 4 september 2006 14:40 schreef MrX1982 het volgende:
Dit programma is veel meer dan slechts een verkiezingsprogramma. Het is een way of life.
[..]![]()
.
Geen idee, maar misschien valt het terug te vinden in het verkiezingsprogramma van GroenLinksquote:Op maandag 4 september 2006 19:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En wat doen we dan met de mensen die net boven het minimumloon zitten?
Vlees noch vis als je het vergelijkt met andere vergelijkbare programma's van linkse en middenpartijen. Femke moet eens beseffen dat ze almaar op 8 zetels blijft steken als ze niet eens een keer wat doordachter te werk gaat en de eigen achterban tegen de schenen blijft schoppen.quote:15:26
GroenLinks wil 150 duizend extra banen
Van onze verslaggeefster Yvonne Doorduyn
DEN HAAG - GroenLinks wil de komende vier jaar minimaal 150 duizend extra banen creëren door de belasting op laagbetaalde arbeid met 20 miljard euro te verlagen. Werknemers op het minimumloon gaan er daardoor tweehonderd euro per maand op vooruit...
Dat blijkt uit het verkiezingsprogramma dat GroenLinks maandag in Utrecht heeft gepresenteerd. De uitkeringen gaan in de plannen 10 procent omhoog. GroenLinks denkt met haar ideeën de armoede in Nederland te kunnen halveren.
‘Het is een ambitieus programma’, erkent lijsttrekker Femke Halsema die het programma maandag van commissievoorzitter Kees Vendrik in ontvangst nam. ‘We hebben geen regeerakkoord geschreven, maar onze cijfers zijn nooit loze beloften.’
Door 3,7 miljard euro extra uit te geven aan onderwijs – 1500 per leerling – en een gegarandeerde stageplaats, wil de partij het aantal drop-outs met dertigduizend terugbrengen. Ook denkt GroenLinks de werkloosheid onder allochtone jongeren op deze manier te halveren.
De ontslagbescherming wordt versoepeld, en de werkloosheidsuitkering gaat omhoog naar 90 procent van het laatste inkomen in het eerste halfjaar, en 80 procent in het tweede halfjaar. Wie na een jaar nog werkloos is, krijgt een participatiecontract bij de gemeente op het minimumloon. ‘Iedereen heeft na een jaar werk of zit op school’, verklaart Halsema. ‘Niemand die kan werken, zit thuis. Het is dwingend, maar GroenLinks zorgt ook voor opleidingen en stages.’
De kinderbijslag gaat voor lage inkomens omhoog, en wordt voor hoge inkomens afgeschaft. Kinderopvang wordt gratis. Ouders krijgen ruimer zorgverlof tegen betaling.
Sinds de oprichting in 1989 pleit GroenLinks voor fiscalisering van de AOW. Dat wil zeggen dat rijke ouderen aan de uitkering gaan meebetalen. Volgens Halsema is dat sociaal omdat er dan ook voor jongeren een duurzame AOW blijft bestaan. In de woorden van Vendrik: ‘Iedereen die de AOW niet aanpakt, verkoopt dikke mist.’ PvdA-leider Wouter Bos paste zijn AOW-voorstellen onlangs drastisch aan, omdat binnen en buiten zijn partij een storm van kritiek opstak.
GroenLinks flexibiliseert daarnaast de AOW-leeftijd. Wie langer wil doorwerken, ontvangt een hogere AOW-uitkering.
De partij trekt 800 miljoen euro extra uit voor het openbaar vervoer en introduceert het rekeningrijden. Daardoor zou het aantal files met 20 procent dalen, en het aantal treinen met 20 procent stijgen.
GroenLinks wil daarnaast vierhonderdduizend nieuwe,duurzame woningen bouwen. Ze pleit voor een nieuwe stad in de Bollenstreek met de modernste groene technologie.
"Wordt u onderdrukt?"quote:Op maandag 4 september 2006 19:14 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Vlees noch vis als je het vergelijkt met andere vergelijkbare programma's van linkse en middenpartijen. Femke moet eens beseffen dat ze almaar op 8 zetels blijft steken als ze niet eens een keer wat doordachter te werk gaat en de eigen achterban tegen de schenen blijft schoppen.
Zoiets als meer vrouwen zelfstandig.. je nekharen rijzen toch bij de gedachte dat een politieke partij wel even gaat beslissen hoe het huishouden geregeld moet worden
Tsja. Ik zie dan ook geen reden meer me in partijprogramma's te verdiepen. Als er wel iets is wat me niet boeit, dan is het wel de sociaal-economische paragraaf.quote:Op maandag 4 september 2006 15:36 schreef Reya het volgende:
[..]
Die punten mis ik inderdaad ook. De privacy-paragraaf was altijd één van de redenen voor me om GroenLinks nog te zien als de minst erge partij. Maar helaas overheerst de - zoals bij elke partij - treurniswekkende sociaal-economische paragraaf.
het gezin als hoeksteen van de samenleving komt uit de CDA koker. Het is een rechts thema.quote:Op maandag 4 september 2006 19:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
"Wordt u onderdrukt?"
-"Dat moet ik even aan mijn man vragen"
Het inzetten van het beeld van het ideale gezin is niet nieuw in de politiek. GL vult het alleen anders in nu met "vrouwen de deur uit". 50 jaar geleden was het gezin de "hoeksteen van de samenleving". Gezinngen met ma achter het fornuis en pa in de fabriek, welteverstaan. Prijs de Heer!
Dat vraag ik mij ook af daar kan ik namelijk niets van terug vinden in de OP.quote:Op maandag 4 september 2006 14:15 schreef Johnns het volgende:
erg leuk allemaal , maar hoe gaat dit betaald worden?
Dat is nog niet zo'n heel slecht plan.quote:Werken tegen een laag loon levert financieel meer op door invoering van een gedeeltelijk basisinkomen voor werknemers. Dat zorgt ervoor dat economische zelfstandigheid eerder mogelijk wordt met een deeltijdbaan en laag loon.
Bronquote:GroenLinks wil 20 miljard lastenverlichting
UTRECHT - GroenLinks wil de komende vier jaar de lasten op laagbetaalde arbeid met ruim 20 miljard euro verlagen. Dat moet leiden tot minstens 150.000 nieuwe banen en een flinke koopkrachtimpuls voor de lagere inkomens. Zo gaat een fulltime werknemer met minimumloon er door de GroenLinks-plannnen 200 euro per maand op vooruit.
Dat staat in het concept-verkiezingsprogramma, dat maandag is gepresenteerd in Utrecht. Het is opgesteld onder leiding van Tweede Kamerlid Kees Vendrik.
De lastenverlichting wordt betaald door de hypotheekrenteaftrek voor nieuwe gevallen te beperken tot een tarief van 30 procent (dat is nu maximaal 52 procent) en door de door het kabinet aangekondigde verlaging van de winstbelasting voor bedrijven terug te draaien. Veder wil GroenLinks veel geld binnenhalen door milieubelastingen.
Uitkering
Volgens het programma zal de duur van een WW-uitkering worden bekort tot een jaar. De uitkering gaat dan wel omhoog: naar 90 procent in het eerste halve jaar en naar 80 procent in het tweede halve jaar. Wie daarna nog zonder werk zit, krijgt een participatiecontract van de gemeente tegen het minimumloon.
GroenLinks wil verder dat 65-plussers met een aanvullend pensioen vanaf 15.000 euro per jaar gaan meebetalen aan de AOW. De oudedagsvoorziening moet helemaal uit de belastingen worden betaald, in plaats van uit premies, zoals nu. De AOW gaat dan wel, evenals de andere uitkeringen, met 10 procent omhoog.
Files
GroenLinks wil de komende jaren extra investeren in onderwijs en in openbaar vervoer. Door te zorgen voor 20 procent meer treinen moeten de files met 20 procent dalen.
Om alle wensen van in totaal 13 miljard mogelijk te maken wil GroenLinks 11 miljard bezuinigen, onder meer op defensie en overheidsbureaucratie. De partij gaat voor de komende jaren uit van een economische groei van 2 procent per jaar. Bij CDA, VVD en PvdA is dat 1,75 procent.
Links kabinet
GroenLinks-leider Femke Halsema zei maandag te streven naar een links kabinet. Een samenwerking van CDA en PvdA belooft volgens haar weinig goeds voor het land.
Financiële bijsluiter in pdf: klik.quote:Op maandag 4 september 2006 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af daar kan ik namelijk niets van terug vinden in de OP.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |