Een slr is fijn, maar je blijft wel aan het kopen. Een compactcamera heeft meer "alles in één". Bedenk wat je daarmee wilt; vind je het erg om veel te dragen van fotospullen betreft, of maakt dat je niets uit? Een slr stop je niet zomaar even in een tas (ook niet omdat je er vaak meerdere lenzen bij hebt).quote:Op donderdag 7 september 2006 09:49 schreef win2k het volgende:
Ik ben op dit moment van plan om een nieuwe camera te kopen ivm een oude camera die niet meer meer correct werkt echter weet ik niet precies meer wat ik nu wil.
Ik heb een budget van ongeveer 500 - 600 euro voor nu op dit moment.
Doordat ik binnen 1,5 maand een nieuwe camera nodig heb voor mijn verre vakantie begint het nu kort dag te worden.
Wat ik graag wil.
een goede digitale camera met genoeg mogelijkheden (of direct of naderhand) om te kunnen inzoomen.
Camera die ik had was een kleine compact camera digitaal maar dit wil ik niet terug is zoek nu iets meer mogelijkheden (superzoom ? / DSLR)
Nu heb ik al gespeeld met een nikon D50 (is te koop voor mijn budget echter dan zit er voorlopig geen extra's in) maar deze bevalt mij redelijk tot goed wat ik er nu van gezien heb.
Daarnaast hoor ik van mensen om mij heen dat de Fuji 9500 ook een goede keus zou zijn maar hier kan ik helaas niet mee oefenen via via.
Het gaat vooral om vakantiefoto's (maar ik verwacht daar wel goede kwaliteit van)
daarnaast regelmatig dagjes dierentuin / vlindertuinen enz waar ik mij ook wil kunnen uitleven.
Ik heb al modellen gekeken en kan daaruit nog niet zo mijn keuze maken. Nu ben ik nog niet bij een fotograaf geweest voor goede inlichtingen maar probeer eerst hier onder de mede fokkers te kijken hoe erover gedacht wordt mede gezien mijn budget.
PS. ik heb het liefst een camera met SD geheugen mede omdat ik nog aardig wat kaartjes van dit type heb liggen van de vorige compact camera
Wat ik zo wel zie op deze camera's je moet verplicht werken met de motor zoom, (je hebt niet het idee zoals SLR / fuji 9500 dat je hem zelf kunt stellen.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:58 schreef Elefes het volgende:
[..]
Een slr is fijn, maar je blijft wel aan het kopen. Een compactcamera heeft meer "alles in één". Bedenk wat je daarmee wilt; vind je het erg om veel te dragen van fotospullen betreft, of maakt dat je niets uit? Een slr stop je niet zomaar even in een tas (ook niet omdat je er vaak meerdere lenzen bij hebt).
Verder kun je met compact camera's ongeveer evenveel, je hebt daar ook de mogelijkheid tot allerlei instellingen etc.
De Fuji die je noemt ken ik niet, maar er zitten hier wel een aantal mensen die die camera hebben. Daarvoor kun je denk ik het beste in "Het grote Fuji topic" terecht.
Verder denk ik dat je wellicht ook eens moet kijken naar de Canon Powershot S3 IS en de Panasonic Lumix DMC-F7. Camera's met veel zoom, IS (beeldstabilisator) en erg veel instelmogelijkheden. Ook gebruiken ze allebei SD/MMC geheugen.
Ik heb niet heel veel te vertellen omdat ik niet zo bekend ben met Nikon, maar als je van plan bent de 18-200 aan te schaffen, wat heb je dan aan de 18-55 (behalve dan dat ie waarschijnlijk wat kleiner en lichter is)? Dat hele bereik heb je al in die 18-200mm zitten.quote:Op donderdag 7 september 2006 15:54 schreef Shadow47 het volgende:
Ook ik zit te denken aan een nieuwe camera...
Momenteel zit ik met een Minolta Dimage 7 en op zich is het een beste camera, ook al is deze wat jaartjes ouder. Waar ik me aan erger is het trage wegschrijven omdat de camera geen interne buffer heeft. Het maken wat 1 RAW image kan tot 30 sec duren om weg te schrijven! dat is toch best wel eens irritant...
Verder heeft hij een trage AF (en ja ik heb de 2.00 firmware upgrade) en ook mist hij nogal eens de focus.
Ik heb dus geen losse lenzen, filters etc. Wel heb ik een Sigma EF-500 flitser, niet zo heel uitgebreid maar wel makkelijk in het gebruik. Dus als ik mijn huidige camera verkoop, begin ik met niets...
Waar ik aan zit te denken om aan te schaffen is een Nikon D80, maar ik weet niet of ik een kitlens moet nemen of een losse. Ik las goede dingen over de Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G, en hele slechte dingen over de kitlenzen. Die 18-55 is trouwens niet eens zo gek duur, 150 EUR ongeveer.
Leuk om mee te beginnen lijkt me. Verder wil ik de set uitbreiden met een zoom lens, het liefst deze allrounder: Nikon AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G IF ED, ook al is die een stuk duurder (700 EUR!)....
Waarschijnlijk heb ik geen nieuwe flitser nodig, en kan ik deze gewoon op mijn Nikon plaatsen?
De D80 is momenteel nog niet uit, dus ik kan gerust nog even wachten, zodat ik ook wat meer tijd heb om te beslissen.
En oh ja, ik ga de camera gebruiken om foto's te maken van mensen, baby's, dieren, landschappen, en het wat creatieve werk wil ik ook gaan doen (dus met belichting, sluitertijden, HDR, etc spelen)
Wie o Wie kan wat meer info verschaffen mbt de D80, de kitlenzen, de VR lens en de 18-55 lens ? En of ik de flitser op de Nikon kan gebruiken...
Bij voorbaat dank!
Dat klopt, de reden van die 18-55 is dat de 18-200 op dit moment niet/slecht/moeilijk (doorhalen wat niet van toepassing is) te verkrijgen is. Kan ik gelijk even doorsparen voor die dure lens!quote:Op vrijdag 8 september 2006 00:05 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik heb niet heel veel te vertellen omdat ik niet zo bekend ben met Nikon, maar als je van plan bent de 18-200 aan te schaffen, wat heb je dan aan de 18-55 (behalve dan dat ie waarschijnlijk wat kleiner en lichter is)? Dat hele bereik heb je al in die 18-200mm zitten.
heeeeeeeeee lekker dingquote:Op vrijdag 15 september 2006 00:49 schreef Olio het volgende:
Ymke !![]()
![]()
en nee, het is er nog niet van gekomen...
wat je zegt over de grip is onzin. ben erg tevreden met mn 350d zonder grip erbij verder.quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:43 schreef Olio het volgende:
Wat neographical vergeet erbij te vertellen is dat de canon niet vast te houden is zonder grip, dus je bent nog iets meer geld kwijt. Verder zijn de kitlenzen van Olympus superieur aan de canon kitlens en kun je met de Oly in de regen fotograferen. De canon mensen wijzen graag naar de ruis, maar hoeveel ga je die 800+ iso gebruiken? Persoonlijk vind ik het nog steeds bruikbaar bij Olympus, maar maak ik er amper gebruik van. De built quality van de Canon is om te huilen naast die van Olympus. En het iets duurdere glas van Olympus![]()
Maar verder heeft hij een sterk verhaal.![]()
*mept Ymke met wat stukjes boom*quote:
Een beetje aandikken kon geen kwaad dacht ik.quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:54 schreef floppie86 het volgende:
[..]
wat je zegt over de grip is onzin. ben erg tevreden met mn 350d zonder grip erbij verder.
Maar ik zou zeggen ga ook een keer langs bij een goede fotospeciaalzaak (in t oosten bv Konijnenberg, www.fotokonijnenberg.nl). Daar kunnen ze wel goed advies geven vaak en bovendien kan je dan ook beide toestellen voelen e.d.
Nou daar stond natuurlijk bij , dat het geweldige foto's waren en hoe een genie je wel niet bentquote:Op vrijdag 15 september 2006 00:56 schreef Olio het volgende:
[..]
*mept Ymke met wat stukjes boom*
Ik ben niet eng!
Maar wat stond er nou bij die kattenfoto's? Heb ik gemist...![]()
[..]
Een beetje aandikken kon geen kwaad dacht ik.
En verder heb je ook helemaal gelijk met je advies.
Ik heb ze allebei in mijn handen gehad en er foto's mee genomen. De Oly is wat beter vast te houden, en ja, de kitlens is beter maar nog steeds niet super. Ook qua bediening is de Oly hem net niet. Canon is net wat makkelijker imo, maar dat kan zijn omdat ik canon gewend ben. Als je niet van plan bent om veel extra lenzen te gebruiken, of in weinig licht situaties te schieten, of veel zoom nodig hebt, en aan pro-user lenzen genoeg hebt, ja, dan is de Oly ook een goeie optiequote:Op vrijdag 15 september 2006 00:43 schreef Olio het volgende:
Wat neographical vergeet erbij te vertellen is dat de canon niet vast te houden is zonder grip, dus je bent nog iets meer geld kwijt. Verder zijn de kitlenzen van Olympus superieur aan de canon kitlens en kun je met de Oly in de regen fotograferen. De canon mensen wijzen graag naar de ruis, maar hoeveel ga je die 800+ iso gebruiken? Persoonlijk vind ik het nog steeds bruikbaar bij Olympus, maar maak ik er amper gebruik van. De built quality van de Canon is om te huilen naast die van Olympus. En het iets duurdere glas van Olympus![]()
Maar verder heeft hij een sterk verhaal.![]()
Canon Powershot zijn imho wel redelijk stevige camera's, niet al te klein en volgens mij ook binnen het budget.quote:Op woensdag 20 september 2006 15:51 schreef Fannetje het volgende:
Ja, dit is het goede topic!
Voor een basisschool ben ik op zoek naar een nieuwe digitale camera:
Budget: ¤400, incl. extra geheugenkaartje (256 mb) en tasje
Eisen: Niet te klein, stevig, eenvoudig te bedienen voor iedereen (ook de superleek, dus)
De camera wordt vooral binnen gebruikt, dus moet binnen goede foto's kunnen maken en een goede anti-rode ogen functie hebben. Moet tegen een stootje kunnen, de vorige camera is regelmatig gevallen (tja,kinderen..)
Wie heeft er een tip?
Volgens mij hebben alle kleintjes geen draaibaar scherm. Ik zou weer een Ixus nemen en een hard case opbergtasje.quote:Op zaterdag 23 september 2006 14:39 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb vorig jaar oktober een Canon Ixus 40 aangeschaft. In mei is het schermpje gebroken (nog steeds geen flauw idee hoe dat gekomen is, naar mijn weten niets op gevallen o.i.d.) maar Canon wil het niet vergoeden. De kosten kunnen tot ¤200 euro oplopen en dat vind ik nogal wat geld eigenlijk.
Nou zou ik graag een nieuwe cam. kopen, maar wel graag met zo'n draaibaar schermpje (zodat het display een stuk minder snel breekt)
Ik zou graag een klein formaat (zoals de IXUS 40) willen, en het liefst ook nog met Li-ion batterij en SD-geheugen.
Een heel verlanglijstje, maar zelf kom ik er niet helemaal uit. Kijk ik een mooi model over het hoofd, of moet ik mijn eisen verleggen?![]()
quote:Op zaterdag 23 september 2006 16:27 schreef freud het volgende:
[..]
Volgens mij hebben alle kleintjes geen draaibaar scherm. Ik zou weer een Ixus nemen en een hard case opbergtasje.
Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar als je gewoon een "point & shoot" camera wilt zonder al te veel instelmogelijkheden denk ik dat ongeveer alle camera's van bekende merken wel goed zijn. Je kunt bijna geen miskoop meer doen tegenwoordig als je bij de gevestigde merken blijft.quote:Op vrijdag 29 september 2006 19:17 schreef heaven7 het volgende:
Is de Kodak Easyshare V530 NL een goeie camera? Die is hevig in de aanbieding voor ¤159,-
Kodak heeft een goede naam en die cam lijkt me geschikt voor wat je zoekt. Het is ook een mooie prijs, vergelijk maar eens met Tweakers price watchquote:Op vrijdag 29 september 2006 19:17 schreef heaven7 het volgende:
Is de Kodak Easyshare V530 NL een goeie camera? Die is hevig in de aanbieding voor ¤159,-
Nogmaals, oplaadbare accu of oplaadbare batterijen, wat is het verschil?quote:Op zaterdag 30 september 2006 11:08 schreef heaven7 het volgende:
Oke, bedankt!
Canon heeft idd leuke camera's maar wil je er één met oplaadbare accu schiet de prijs flink omhoog helaas
Ken het artikel niet, maar wrsch bedoelen ze een UV filter. Heeft nauwelijks tot geen effect op je foto´s maar is puur lensbescherming.quote:Op zaterdag 30 september 2006 17:49 schreef Roeni3 het volgende:
Niet specifiek een camera, maarrr ik zoek wat tips voor mn S9500. Heb op GoT gelezen dat het sterk wordt aangeraden een filter op je S9500 te zetten. Mijn vraag is: waarom is dat? Krijg je daar meteen betere foto's door oid? En zo ja, welke moet ik nemen?
De foto's die ik nu maak zijn ok, maar ik wil natuurlijk graag mooiere foto's maken. Hoewel dat laatste natuurlijk ook nog zal liggen aan het feit dat ik nog een zware noob ben.
Heeft zelfs helemaal geen effect, en beschermt naast je lens ook je sensor.quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:12 schreef diedrick het volgende:
[..]
Ken het artikel niet, maar wrsch bedoelen ze een UV filter. Heeft nauwelijks tot geen effect op je foto´s maar is puur lensbescherming.
Hoe beschermt het je sensor als ik vragen mag? Het enige waar het tegenwoordig nog tegen helpt is krassen op je frontelement.quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:45 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Heeft zelfs helemaal geen effect, en beschermt naast je lens ook je sensor.
In m'n istDs passen gewoon 4 penlites. Een telefoonlader en een penlitelader is mij eigenlijk al genoeg. Heb er ook moeite mee dat ik nu een 3e lader voor m'n imagetank moet meenemen, weet niet of ik toch niet ga overstappen op een serietje 2MB SD kaartjes. Die kosten tenminste geen stroom.quote:Op zondag 1 oktober 2006 22:50 schreef Gizz het volgende:
ultra_ivo: ik dacht dat jij met een dslr schoot? Of heb je zo'n grip waar 12 penlites in moeten?
Tja, verschillende laders. Denk dat de meeste mensen een telefoon meenemen (aparte lader sowieso) en een camera. Je zit dus aan minimaal 2 laders. Een reserve fototoestel is vaak van hetzelfde type, of anders een analoge camera met bijbehorende speciale fotobatterij.
Kijk eens naar de Fuji S9500quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:52 schreef Brain23 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een digitale camera. Ik wil er semi-professionele foto´s mee kunnen maken.
Zelf ben ik een leek op dit gebied dus vandaar jullie hulp. Mijn budget ligt tussen de 450 en 600 euro.
Het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar dat is ieders wens nietwaar![]()
Gaarne serieuze reacties. Ook graag voor en nadelen van een genoemd toestel.
Bij voorbaat dank
Zoals al genoemd; de Fuji zou een goede keuze kunnen zijn. Ook de camera die in je topic werd genoemd, de Canon Powershot A520 zal denk ik goed aan je eisen voldoen. In de Canon Powershot serie zitten een aantal camera's waarbij je heel veel dingen handmatig in kunt stellen, je een goede macrofunctie hebt en die goede kwaliteit leveren. Ook zijn ze nog eens makkelijk te bedienen. Ik zou daar dus zeker ook even kijken (als ik het niet mis heb zijn bijvoorbeeld de Powershot S2 of S3, de A620 en A710 ook leuke camera's binnen jouw budget).quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:52 schreef Brain23 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een digitale camera. Ik wil er semi-professionele foto´s mee kunnen maken.
Zelf ben ik een leek op dit gebied dus vandaar jullie hulp. Mijn budget ligt tussen de 450 en 600 euro.
Het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar dat is ieders wens nietwaar![]()
Gaarne serieuze reacties. Ook graag voor en nadelen van een genoemd toestel.
Bij voorbaat dank
Ik denk het niet, aan de post te zien. Een slr is veel en veel duurder (helemaal als je er ander glas bij wilt hebben dan de standaard kitlens). Het is meer gesjouw, en met een compact kun je ook heel veel van wat je met een slr kunt. Verder geeft de betreffende user aan een leek te zijn, dus een goede compact is waarschijnlijk meer dan voldoendequote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:27 schreef Dr.Droxz het volgende:
Maar de stap naar spiegel is dan heel klein,
dus is het een overweging waard om toch voor spiegel te gaan.
Is dat een andere dan deze of?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:29 schreef wonderer het volgende:
Mijn ouders zoeken een nieuwe point and shoot, liefst lekker plat zodat ie in tassen en broekzakken past. Ik raadde ze de Panasonic FX10 aan, omdat mijn moeder veel gebouwen fotografeert en die FX heeft een 28 mm ding in plaats van 35 mm. Hij is echter niet heel goed verkrijgbaar en eigenlijk ook iets te klein voor goede bediening.
28 mm is niet vereist, goeie kwaliteit natuurlijk wel. Iemand anders nog tips?
En weet je dan ook iets over het bold stukje?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:58 schreef Manneke_Pils het volgende:
Zoals sommige mensen misschien al gezien hadden in mijn andere topic, ben ik op zoek naar een digitale camera.
Nu ben ik op deze gestuit: De Panasonic Lumix DMC -FX01
[[url=http://www.dpreview.com/reviews/CanonSD450/images/3q-001.jpg]afbeelding][/url]
Iemand misschien ervaring met deze camera en dus bekend of het wat is?
Oh ja, de 01, niet de 9... misschien dat ik hem daarom nergens kon vindenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:32 schreef Manneke_Pils het volgende:
[..]
Is dat een andere dan deze of?
[..]
En weet je dan ook iets over het bold stukje?
zodra die binnen is neem ik h'm mee voor een testje en in januari ligt ie bij moi thuis. mooie back-up voor m'n 1D.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:55 schreef Brain23 het volgende:
Wat zijn jullie meningen over de canon Powershot G7?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |