abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42639498
Zou dit de oplossong kunnen zijn

8x^3 6x^2 4x

216 54 12 258
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:37:07 #202
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42640168
Nee. Je moet nog gebruiken dat de afgeleide van de som gelijk is aan de som van de afgeleiden. Je hebt nu elke term maar gedifferentieerd en zo neergezet, terwijl de afgeleide ook een functie is.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42658342
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:37 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nu ik er nog eens naar kijk, zie ik dat je te kort door de bocht bent gegaan bij de tweede vraag. x*ln(1+x²) - [integraal] (2x*dx)/1+x² is namelijk fout. Wat je krijgt, is x*ln(1+x²) - [integraal] (2x2*dx)/(1+x²). Het uitwerken van deze integraal vergt iets meer inzicht: 2x²/(1+x²) = 2*(x²+1-1) / (x²+1) = 2(1 - 1/(x²+1)). Je ziet dan de afgeleide van de arctangens terugkomen, en de uitwerking is niet zo moeilijk meer.
Klopt idd!
Ik heb hem vandaag alsnog opgelost
pi_42695618
Ik snap nog steeds niet goed hoe je ln(x) funcites moet differentieren....

Wat is de afegeleide van ln(x^2+1)?
Het antwoord moet zijn 2x/(x^2+1) .... Hoe kom je daaraan?
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  zondag 15 oktober 2006 @ 13:30:52 #205
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42695726
Ken je de kettingregel?
We hebben hier f(g(x)) met g(x) = x²+1 en f(x) = ln(x). Let goed op deze notatie: f(g(x)) betekent dat je eerst g uitrekent in x, en de uitkomst daarvan in f stopt.
De afgeleide van f(g(x)) is f'(g(x)) * g'(x) (zegt de kettingregel). Let weer op de notatie: je berekent voor de eerste factor eerst g uit in x, en dat vul je in bij f'.
f'(x) = 1/x, g'(x) = 2x.
Dit vullen we in: f'(g(x)) * g'(x) = 1/(x²+1) * 2x = 2x/(x²+1).
pi_42695909
Oja kettingregel natuurlijk, niet aan gedacht, wij schrijven dat altijd zo

f(x)=ln(u) met u=x2+1

dy/du=1/u du/dx = 2x

dy/dx = 1/x2+2 * 2x = 2x/x2+2

Thx
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_42699638
Vraagje over functionaal analyse. Misschien is het wel heel triviaal, maar ik kan er even niet op komen.
Laat X een banach ruimte zijn S een deelverzameling van X met de eigenschap dat sup |x'(x) | < oneindig, waarbij het supremum genomen wordt over alle x in S, en dat deze eigenschap geldt voor alle x' in de duale van X. Bewijs nu dat sup_{x in S} ||x|| < oneindig
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_42702832
Ik heb een vraagje over Biologie...

We moeten een Praktische opdracht maken over het Amylase enzym.

Je krijgt een Amylase oplossing, deze hoef je niet zelf meer te maken. Je moet het overgebleven zetmeel aantonen met Jood-oplossing.

Het probleem is echter dat we zelf het onderzoek moeten bedenken. Wij komen niet verder dan wat met de pH of de temperatuur, maar onze docente vind dat dat onder ons niveau is. (we zijn 6V, en wel de betere van de klas, anderen mogen wel pH of temperatuur doen)

We hadden bijvoorbeeld al bedacht:

Wat is het temperatuur-optimum van amylase?
Wat is het pH-optimum van amylase?
Bij welke pH werkt amylase helemaal niet meer?
Bij welke temperatuur denatureert amylase?

Deze zijn allen niet goed genoeg. Er moeten blijkbaar nog meer dingen zijn die van invloed zijn op de werking van amylase. Kan iemand ons een voorzetje geven?

Alvast hartstikke bedankt!
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:03:26 #209
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42736538
Naar aanleiding van Vraagje over elasticiteit.
quote:
Met de procentuele verandering van de prijselasticiteit kan je berekenen wat Q gaat doen als P verandert.
Dat kan ook zonder elasticiteit: Q(X) ≈ Q(P) + Q'(P)(X-P) (Taylor). Als X dicht bij P ligt, geeft dit heel aardige benaderingen. Wat de elasticiteit juist benadrukt, is de procentuele verandering. Een verandering van 1000 klinkt misschien heel veel, maar als dat maar 0,01% is, komt dat uit de elasticiteit naar voren. Maar waarom nou juist die formule, en niet iets dat erop lijkt?
De elasticiteit wil je zo definieren dat Q(P(1+h)) ≈ Q(P)*(1+e(P)h) (in formulevorm dat als je P met een paar procent verhoogt, dat Q(P) met e(P)*paar procent verhoogt).
Omschrijven levert e(P) ≈ [Q(P+Ph) - Q(P)] / [h*Q(P)].
Dit kun je weer omschrijven tot e(P) ≈ [Q(P+Ph) - Q(P)] / [Ph] * P/Q(P). Als je nu de verandering erg klein maakt, ofwel h naar 0 stuurt (en daarmee ook Ph), krijg je e(P) ≈ dQ/dP * P/Q (volgt uit de definitie van de afgeleide).
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:26:28 #210
119994 aidyl
bla bla bla
pi_42740538
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 19:04 schreef K-mail het volgende:
Ik heb een vraagje over Biologie...

We moeten een Praktische opdracht maken over het Amylase enzym.

Je krijgt een Amylase oplossing, deze hoef je niet zelf meer te maken. Je moet het overgebleven zetmeel aantonen met Jood-oplossing.

Het probleem is echter dat we zelf het onderzoek moeten bedenken. Wij komen niet verder dan wat met de pH of de temperatuur, maar onze docente vind dat dat onder ons niveau is. (we zijn 6V, en wel de betere van de klas, anderen mogen wel pH of temperatuur doen)

We hadden bijvoorbeeld al bedacht:

Wat is het temperatuur-optimum van amylase?
Wat is het pH-optimum van amylase?
Bij welke pH werkt amylase helemaal niet meer?
Bij welke temperatuur denatureert amylase?

Deze zijn allen niet goed genoeg. Er moeten blijkbaar nog meer dingen zijn die van invloed zijn op de werking van amylase. Kan iemand ons een voorzetje geven?

Alvast hartstikke bedankt!
Je hebt een onbekende amylase oplossing, misschien kun je onderzoek doen of je α- of β- amylaseoplossing hebt door te kijken naar het afbraakproduct? (bij β-amylase ontstaat maltose, en bij α-amylase verschillende suikers)

Je zou voor veel info over amylase eens kunnen kijken in boeken waarin in wordt gegaan op het bierbrouwproces, amylase is heel belangrijk bij bier brouwen. Misschien kun je daar nog wat ideetjes uit opdoen
15 jaar te laat geboren...
pi_42744644
Vraagje over optimalisering:

Een producent produceert per jaar xk stuks van een bepaald goed. Hiervan slaat hij (1 - uk) * xk op (met 0 <= uk <= 1) en inversteert het restant (xk*uk), zodat volgend jaar voor de productie geldt:

xk+1 = xk + wk*uk*xk, met k = 0,1,...,N-1

The getallen wk zijn random variabelen (onafhankelijk en identiek verdeeld, met een verdeling die NIET afhangt van xk danwel uk).
Verder geldt E{wk} = W > 0.

We zoeken nu het optimale investeringsbeleid, zodat we het totale aantal opgeslagen stukken goed over N jaren maximaliseren. Oftewel:

max Ew k { xN + SOM(van k=0 t/m N-1)[ (1 - uk) * xk ] },

waarbij het maximum genomen wordt over alle mogelijke uk.

Het hoofdstuk waar deze opgave uitkomt gaat over het Dynamisch Programerings Algorithme (DPA), dus daar zal t wel iets mee te maken hebben Nu snap ik (denk ik) wel een beetje hoe DPA werkt, maar om één of andere reden krijg ik dit niet echt opgelost.

Wie kan helpen???
Theories come and theories go. The frog remains
pi_42746260
Mijn wiskundige inzicht laat me weer eens in de steek :

Alvast bedankt!
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:03:06 #213
132245 midje
Flight to Disneyland?
pi_42748053
hoe moet dit? ik snap er echt niets van

We gaan er in deze proef vanuit dat Fv ~ u. Leg uit dat voor de veerenergie bij een bepaalde uitrekking van het elastiek geldt: Ev = 1/2 x Fv x u
Computer Says No
pi_42748128
Fv ~ u betekent dat de veerkracht evenredig is met de uitrekking.
Maar we hebben wat weinig informatie om dit uit te leggen.
Staat er niet nog meer info bij?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:07:59 #215
132245 midje
Flight to Disneyland?
pi_42748199
nee dat is het.. ik dacht zelf iets met de grafiek die je van Fv en u kan tekenen. die gaat als het goed is rechtsschuin omhoog zegmaar. en dat je dan met die 0.5 de oppervlakte onder de grafiek kan berekenen en dat je daar ev uit haalt
Computer Says No
pi_42748263
Ik ben wiskundige, geen natuurkundige helaas.
Ik denk niet dat ik je echt verder kan helpen, aangezien ik te weinig weet over veerkracht en veerenergie.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:14:05 #217
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_42748424
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:07 schreef midje het volgende:
nee dat is het.. ik dacht zelf iets met de grafiek die je van Fv en u kan tekenen. die gaat als het goed is rechtsschuin omhoog zegmaar. en dat je dan met die 0.5 de oppervlakte onder de grafiek kan berekenen en dat je daar ev uit haalt
Zo moet het ook De arbeid is F*s, oftewel Fv * u. Je berekent dus eigenlijk de oppervlakte van die grafiek.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:15:04 #218
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42748473
Jopie: bij 1 t/m 3 de substitutieregel gebruiken (bij 3 evt eerst teller en noemer met e^x vermenigvuldigen), bij 4 een integraal maken waarbij je naar de tijd integreert en de hoeveelheid die binnenkomt in de integrand zetten.

midje: Als Fv ~ u dan is Fv recht evenredig met u (door de oorsprong dus), en kun je schrijven dat c = Fv/u.
We kunnen afleiden dat Eveer = 1/2 c u² (eenvoudig in te zien als oppervlak van een driehoek), substitueren levert Eveer = 1/2 Fv u.

[ Bericht 19% gewijzigd door GlowMouse op 17-10-2006 19:21:17 ]
pi_42748907
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:15 schreef GlowMouse het volgende:
Jopie: bij 1 t/m 3 de substitutieregel gebruiken (bij 3 evt eerst teller en noemer met e^x vermenigvuldigen), bij 4 een integraal maken waarbij je naar de tijd integreert en de hoeveelheid die binnenkomt in de integrand zetten.
Ik weet dat ik de substitutieregel moet gebruiken maar heb geen flauw idee hoe
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:30:07 #220
132245 midje
Flight to Disneyland?
pi_42749022
ok volgende vraag. beetje lastig practicum dit.

Ik moet aantonen dat voor de warmte, die door de wrijvingskracht ontstaat geldt dat Q = f x m x g x X
daarin is f de wrijvingscoëfficiënt, m de massa van een schijf en X de afstand die de schijf aflegt wanneer hij met een bepaalde kracht weggeschoten wordt.
Computer Says No
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:44:21 #221
132245 midje
Flight to Disneyland?
pi_42749379
niemand...?
Computer Says No
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:58:45 #222
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42752034
Jopie: ik zal de eerste voordoen. Neem u = x². Dan du/dx= 2x ofwel dx = 1/2x du. Invullen levert integraal 1/2sin(u) du. De primitieve is -1/2cos(u). Terugsubstitueren levert dat de primitieve van de oorspronkelijke functie -1/2cos(x²) is.

midje: kijk eens naar de definitie cq eenheid van de wrijvingscoëfficient.
pi_42756820
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:59 schreef Jopie_Pringle het volgende:
Mijn wiskundige inzicht laat me weer eens in de steek :

[afbeelding]

Alvast bedankt!
Je kunt alle drie de integralen simpel oplossen, zonder substitutie als je maar even de kettingregel in gedachten houdt.

1. x∙sin(x2) : Je weet dat de afgeleide van cos(x) gelijk is aan -sin(x). Dus proberen we eerst cos(x2). De afgeleide hiervan (kettingregel) is -2x∙sin(x2). Dat is bijna goed op een factor -½ na. De gezochte primitieve is dus -½∙cos(x2).

2. sin(2x)/(1 + cos2x): Je weet dat 1/x de afgeleide is van ln(x). Daarom proberen we hier eerst ln(1 + cos2x). De afgeleide hiervan (kettingregel) is 1/(1 + cos2x) ∙ 2cos(x) ∙ -sin(x). Nu is volgens een bekende goniometrische identiteit sin(2x) = 2∙sin(x)∙cos(x), dus zien we dat we weer bijna goed zitten, op een factor -½ na. De gezochte primitieve is dus -½∙ln(1 + cos2x).

3. 1/(ex + e-x). Hier vermenigvuldigen we eerst even teller en noemer van de breuk met ex om zodoende e-x = 1/ex in de noemer kwijt te raken. We krijgen dan ex / (e2x + 1). Als je een beetje goed bent in het herkennen van patronen en ziet dat e2x het kwadraat is van ex dan kun je denken aan arctan(x), waarvan de afgeleide immers is: 1/(x2 + 1). We proberen dus arctan(ex) en dit levert via de kettingregel inderdaad de gewenste afgeleide op.

Voor de vierde opgave moet je eerst een vergelijking opstellen die aangeeft wat de nog openstaande oppervlakte is op een tijdstip t tijdens het dichtschuiven van de deksel. Vervolgens kun je dan berekenen hoeveel water er in de bak valt gedurende een heel klein tijdsinterval [t, t+Δt] waarbij je aanneemt dat de deksel in dit heel kleine tijdsinterval niet noemenswaardig verschuift. De hoeveelheid water in al deze deelintervalletjes moet je sommeren om de totale hoeveelheid water die in de bak valt te bepalen. Door Δt naar 0 te laten gaan verkrijg je dan een integraal en oplossing hiervan levert de totale hoeveelheid water die tijdens het dichtschuiven van de deksel in de bak valt. Nu mag je het verder weer even zelf proberen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 17-10-2006 23:21:25 ]
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:26:59 #224
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42757268
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 23:15 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt alle drie de integralen simpel oplossen, zonder substitutie als je maar even de kettingregel in gedachten houdt.
Met die redenatie hoef je nooit te substitueren. Dit terwijl substitueren een integraal vaak zoveel eenvoudiger maakt.
pi_42757704
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 23:26 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Met die redenatie hoef je nooit te substitueren. Dit terwijl substitueren een integraal vaak zoveel eenvoudiger maakt.
Nee dat beweer ik niet. Kijk maar eens hier voor de uitwerking van een integraal waarbij je er echt niet komt zonder (meervoudige) substitutie.
pi_42775777
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met mathematica.

Ik heb een stelsel vergelijkingen, waar ik de volgende oplossing uit moet destileren.
{{U}*v+{V}} = 0 en v =| 0

Ik weet dat het kan door het determinant te nemen, en dan oplossen voor v. Dit gaat prima voor een 12x12 matrix (in mijn geval) maar bij een 14x14 matrix gaat het al mis. Resultaten komen dan niet overheen met de verwachting. En ik wil hem nog gebruiken voor een 50x50

Iemand die kan helpen?
pi_42792268
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 23:15 schreef Riparius het volgende:
Substitutie is het integrale equivalent van de kettingregel bij differentieren. En bovendien is het gebruik van de substitutie regel in de bovenstaande integralen veel gemakkelijker en sneller dan het "proberen" van de juiste functies. Wat jij hierboven in jouw antwoorden doet is in feite gewoon de substitutie regel toepassen in een wat minder rigoreuze vorm.
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  donderdag 19 oktober 2006 @ 01:19:19 #228
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_42793514
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:55 schreef FoRAiN het volgende:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met mathematica.

Ik heb een stelsel vergelijkingen, waar ik de volgende oplossing uit moet destileren.
{{U}*v+{V}} = 0 en v =| 0

Ik weet dat het kan door het determinant te nemen, en dan oplossen voor v. Dit gaat prima voor een 12x12 matrix (in mijn geval) maar bij een 14x14 matrix gaat het al mis. Resultaten komen dan niet overheen met de verwachting. En ik wil hem nog gebruiken voor een 50x50

Iemand die kan helpen?
Ik heb een beetje ervaring met Mathematica. Als ik je goed begrijp dan wordt er voor de grotere matrix wel een oplossing gevonden maar niet de juiste? Dan lijkt me, uitgaande van de weinige info die gegeven hebt, dat er problemen optreden met de numerieke nauwkeurigheid (wat een bekend fenomeen is voor grote stelsels en puur numerieke input). Ik meen eens gezien te hebben dat er een speciale methode, iets van "SparseArray" oid, is voor dit soort dingen die daarmee rekening houdt als je een ijle matrix hebt (dwz dat er relatief veel nulelementen in voorkomen), is dat idd het geval?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_42798226
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 01:19 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik heb een beetje ervaring met Mathematica. Als ik je goed begrijp dan wordt er voor de grotere matrix wel een oplossing gevonden maar niet de juiste? Dan lijkt me, uitgaande van de weinige info die gegeven hebt, dat er problemen optreden met de numerieke nauwkeurigheid (wat een bekend fenomeen is voor grote stelsels en puur numerieke input). Ik meen eens gezien te hebben dat er een speciale methode, iets van "SparseArray" oid, is voor dit soort dingen die daarmee rekening houdt als je een ijle matrix hebt (dwz dat er relatief veel nulelementen in voorkomen), is dat idd het geval?
Dat is ie zeker zie hieronder.En mijn vermoeden was ook numerieke nauwkeurigheid.

pi_42806454
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:30 schreef midje het volgende:
ok volgende vraag. beetje lastig practicum dit.

Ik moet aantonen dat voor de warmte, die door de wrijvingskracht ontstaat geldt dat Q = f x m x g x X
daarin is f de wrijvingscoëfficiënt, m de massa van een schijf en X de afstand die de schijf aflegt wanneer hij met een bepaalde kracht weggeschoten wordt.
Hierin is mg de zwaartekracht en ook de normaal kracht (bij een horizontale baan), de wrijvingskracht is (onder voorwaarden bij benadering) recht evenredig met de normaalkracht. En de arbeid verricht door de wrijvingskracht is warmte, deze arbeid is de integraal over het pad.

FN = FG = m g
Fwr = f FN = f m g
Q = W = IntegraalX0 (Fwr . dx) = f m g X
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_42816623
Mag ik er vanuitgaan dat bij de volgende opgave de partiële druk = 0,25 bar, aangezien de molfractie van één enkele stof (dus wanneer er geen reactie plaatsvindt) gewoon 1 is?

"bereken de absolute entropy S van de volgende systemen"
2,5 mol argon bij p = 0,25 bar

[ Bericht 43% gewijzigd door vliegtuigje op 19-10-2006 21:24:39 ]
  donderdag 19 oktober 2006 @ 21:27:45 #232
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_42817589
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 10:46 schreef FoRAiN het volgende:

[..]

Dat is ie zeker zie hieronder.En mijn vermoeden was ook numerieke nauwkeurigheid.

[afbeelding]
Wat moet ik met dat grote kruiswoordraadsel? Heb je gekeken in de documentatie bij LinearSolve? Daar staat dat er speciaal voor ijle systemen twee methoden zijn, nl. "Multifrontal" en "Krylov" (versie 5.1), misschien dat je daarmee verder komt?
Fotoboek
pi_42843300
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:27 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Wat moet ik met dat grote kruiswoordraadsel? Heb je gekeken in de documentatie bij LinearSolve? Daar staat dat er speciaal voor ijle systemen twee methoden zijn, nl. "Multifrontal" en "Krylov" (versie 5.1), misschien dat je daarmee verder komt?
De kruiswoord puzzel, is de listdensityplot van mijn matrix.. een 0 is wit. Maar de oplossing is al gevonden.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:21:19 #234
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_42847485
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 19:11 schreef FoRAiN het volgende:

[..]

De kruiswoord puzzel, is de listdensityplot van mijn matrix.. een 0 is wit. Maar de oplossing is al gevonden.
En die was?
Fotoboek
pi_42848961
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 21:21 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

En die was?
De oplossing is

LinearSolve[U,-V] ==> krijg je een n x n matrix waar U*x=-V
Eigenvalues[%] ==> hiermee krijg je de eigenwaarden van x
Min[Select[Cases[%,_Real],Positive]] ==> hiermee krijg je de laagste positive reeele antwoord

Eigenlijk best makkelijk, maar je moet er maar op komen
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:52:17 #236
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_42850203
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 22:07 schreef FoRAiN het volgende:

[..]

De oplossing is

LinearSolve[U,-V] ==> krijg je een n x n matrix waar U*x=-V
Eigenvalues[%] ==> hiermee krijg je de eigenwaarden van x
Min[Select[Cases[%,_Real],Positive]] ==> hiermee krijg je de laagste positive reeele antwoord

Eigenlijk best makkelijk, maar je moet er maar op komen
Ok, maar ik bedoelde eigenlijk of je hebt uitgevonden waarom het in eerste instantie fout ging voor grotere matrices?
Fotoboek
pi_42868894
Bij het hoofdstuk hogere afgeleiden van infinitesimaalrekening (1e jaars natuurkunde/wiskunde) kom ik niet uit de volgende vraag:

Leid af:

voor k >= 2.

Ik heb al geprobeerd (sinx)^k te schrijven als sinx * (sinx)^(k-1) en dan partieel integreren toe te passen, maar dat bood helaas geen soelaas.

Wie helpt me?
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:50:25 #238
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42869493
Voor k=2 staat er primitieve sin²x dx = -1/2 cos(x)sin(x) + 1/2x + c.
Als we het rechterlid differentieren, krijgen we 1/2-1/2 cos(2x). Dit lijkt me niet kloppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door GlowMouse op 21-10-2006 20:01:43 ]
pi_42870177
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 19:50 schreef GlowMouse het volgende:
Voor k=2 staat er primitieve sin²x dx = -1/2 cos(x)sin(x) + 1/2x + c.
Als we het rechterlid differentieren, krijgen we 1/2-1/2 cos(2x). Dit lijkt me niet kloppen.
Het klopt WEL voor k=2. Je differentieert niet goed. De afgeleide van het rechterlid is:

-½∙-sin(x)∙sin(x) - ½∙cos(x)∙cos(x) + ½ = ½∙sin2(x) - ½∙cos2(x) + ½

Voor die ½ kun je schrijven ½∙cos2(x) + ½∙sin2(x). Zie je het nu?
pi_42870438
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 19:21 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Bij het hoofdstuk hogere afgeleiden van infinitesimaalrekening (1e jaars natuurkunde/wiskunde) kom ik niet uit de volgende vraag:

Leid af:
[afbeelding]
voor k >= 2.

Ik heb al geprobeerd (sinx)^k te schrijven als sinx * (sinx)^(k-1) en dan partieel integreren toe te passen, maar dat bood helaas geen soelaas.

Wie helpt me?
Hint: maak gebruik van sink(x) = sin2(x)∙sink-2(x) = sink-2(x) - cos2(x)∙sink-2(x).
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:40:19 #241
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42870825
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 20:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het klopt WEL voor k=2. Je differentieert niet goed.
Ik begon te vroeg met omschrijven zodat je niet sin² niet direct terugzag. Het klopt wel, maar 1/2-1/2 cos(2x) is gelijk aan sin²x (op zich ook logisch uit de identiteit cos(2x) = 1-2sin²x).
pi_42938211
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 19:21 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

Leid af:
[afbeelding]
voor k >= 2.

Wie helpt me?
Populaire vraag blijkbaar, zie hier.
pi_42945976
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 23:03 schreef TomD het volgende:

[..]

Populaire vraag blijkbaar, zie hier.
Ach, het is gewoon een heel bekende (recursieve) formule uit de integraalrekening en altijd een goede oefening in het partieel integreren en het omgaan met goniometrische functies. Ik had trouwens een iets andere afleiding dan in de link die je geeft, als volgt:

Aangezien cos2(x) + sin2(x) = 1 hebben we sink(x) = sink-2(x)∙sin2(x) = sink-2(x) - sink-2(x)∙cos2(x) en dus:

(1) ∫ sink(x)∙dx = ∫ sink-2(x)∙dx - ∫ sink-2(x)∙cos2(x)∙dx

De eerste integraal in het rechterlid laten we staan, en de tweede gaan we nu herleiden met partiële integratie. De afgeleide van f(x)∙g(x) is f'(x)∙g(x) + f(x)∙g'(x), zodat:

∫ f'(x)∙g(x)∙dx = f(x)∙g(x) - ∫ f(x)∙g'(x)∙dx

De afgeleide van sink-1(x) (met k>1) is (k-1)∙sink-2(x)∙cos(x) (kettingregel), zodat omgekeerd (1/(k-1))∙sink-1(x) een primitieve is van sink-2(x)∙cos(x). We kiezen dus f'(x) = sink-2(x)∙cos(x) zodat f(x) = (1/(k-1))∙sink-1(x) en g(x) = cos(x) zodat g'(x) = -sin(x). We hebben dan:

∫ sink-2(x)∙cos2(x)∙dx = (1/(k-1))∙sink-1(x)∙cos(x) - ∫ (1/(k-1))∙sink-1(x)∙-sin(x)∙dx

Door de constante (1/(k-1)) en het minteken voor het integraalteken te brengen is dit te schrijven als:

(2) ∫ sink-2(x)∙cos2(x)∙dx = (1/(k-1))∙sink-1(x)∙cos(x) + (1/(k-1))∙∫ sink(x)∙dx

Substitutie van (2) in (1) levert nu:

∫ sink(x)∙dx = ∫ sink-2(x)∙dx - (1/(k-1))∙sink-1(x)∙cos(x) - (1/(k-1))∙∫ sink(x)∙dx

Brengen we nu de term met ∫ sink(x)∙dx uit het rechterlid over naar het linkerlid en bedenken we dat 1 + (1/(k-1)) = ((k-1)/(k-1)) + (1/(k-1)) = k/(k-1) dan hebben we:

k/(k-1)∙∫ sink(x)∙dx = -(1/(k-1))∙sink-1(x)∙cos(x) + ∫ sink-2(x)∙dx

Vermenigvuldiging van beide leden met (k-1)/k levert dan:

∫ sink(x)∙dx = -(1/k)∙sink-1(x)∙cos(x) + ((k-1)/k)∙∫ sink-2(x)∙dx

QED
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:21:45 #244
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_43006517
beschouw een "functie" met een perfect vertikale raaklijn in punt a.
=>
f'( a) niet gedefinieerd is en limx->a f'( x) = +/- oneindig.

Nu, best voor mijn vraag is als je zo een functie grafisch voorstelt.
Mijn vraag, is zo iets wel een functie. Om een vertikale raaklijn te hebben heb je toch 2 (infenitesimaal dichte) punten nodig met dezelfde x-coördinaat?

Mijn redenering is vrij intuïtief, kan iemand mij een rationeel onderbouwd antwoord geven ? Dank!
When all things seem to end, the future still remains..
pi_43012428
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 12:21 schreef Masanga het volgende:
beschouw een "functie" met een perfect vertikale raaklijn in punt a.
=>
f'( a) niet gedefinieerd is en limx->a f'( x) = +/- oneindig.

Nu, best voor mijn vraag is als je zo een functie grafisch voorstelt.
Mijn vraag, is zo iets wel een functie. Om een vertikale raaklijn te hebben heb je toch 2 (infinitesimaal dichte) punten nodig met dezelfde x-coördinaat?
Nee, dat is niet zo, want je kunt bijv. een functie hebben waarvan de grafiek een buigpunt heeft met een verticale raaklijn in het buigpunt.

Een bekend voorbeeld is de functie f(x) = x1/3. Deze functie is continu in x=0 maar niet differentieerbaar in x=0. Zie hier.
  zondag 29 oktober 2006 @ 21:38:46 #246
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_43048493
iemand enig idee hoe ik de integraal van cos(x^(1/3)) uitreken? Ik moet het morgen inleveren, maar heb echt geen idee hoe ik dit oplos....
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_43049303
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 21:38 schreef Asmodean het volgende:
iemand enig idee hoe ik de integraal van cos(x^(1/3)) uitreken? Ik moet het morgen inleveren, maar heb echt geen idee hoe ik dit oplos....
Je past eerst een substitutie toe, en wel z = x1/3. Dan is x = z3 dus dx/dz = 3∙z2. De integraal is daarmee herleid tot:

∫ 3∙z2∙cos(z)∙dz

Nu kun je (herhaald) gebruik maken van partiële integratie om deze integraal verder op te lossen. Hierbij kun je gebruik maken van:

en:

zondag 29 oktober 2006 @ 23:47:43 #248
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_43053693
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 21:56 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je past eerst een substitutie toe, en wel z = x1/3. Dan is x = z3 dus dx/dz = 3∙z2. De integraal is daarmee herleid tot:

∫ 3∙z2∙cos(z)∙dz

Nu kun je (herhaald) gebruik maken van partiële integratie om deze integraal verder op te lossen. Hierbij kun je gebruik maken van:

[afbeelding]

en:

[afbeelding]
ah, na een hele tijd van alles proberen is het nu eindelijk duidelijk. Hartelijk bedankt
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_43062326
Wie kan mij helpen met een vraagje over optimalisering?? Het gaat om 't volgende:

We hebben het systeem:

x'1(t) = -x1(t) + u(t)
x'2(t) = x1(t)

met 0 <= u(t) <= 1 voor alle t. Verder x1(0) = x2(0) = 0.

Nu is de vraag: Maximaliseer: 2 x2(1) + x1(1).

Dit moet gebeuren aan de hand van Pontryagin's minimum principe. Ik hb al wat zitten rekenen, maar dat heeft tot niets geleid.

Wie kan mij hiermee op weg helpen???
Theories come and theories go. The frog remains
  maandag 30 oktober 2006 @ 17:11:18 #250
53268 HomerJ
Your talking to me?
pi_43071659
Even wat vraagjes:
  • Ik heb deze vergelijking:
    3X^2 + 6x -16 = 0

Ik moet het algebraisch uitrekenen maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

• fp(x) = X^3 + 2px^2 + px

a. Bewijs dat elke functie fp ten hoogste 1 nulpunt heeft met een positieve waarde van x
    b Voor welke waarden van p het fp precies 1 extreme waarde
    c voor welke waarden van p heeft de grafiek van fp een buigpunt met daarin een horizontale raaklijn?

Heb nog nooit zoiets gehad met 2 variabelen, dus als iemand mij een beetje op weg kan helpen lukt het wel
  • "the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
    pi_43080757
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 17:11 schreef HomerJ het volgende:
    Even wat vraagjes:
  • Ik heb deze vergelijking:
    3X^2 + 6x -16 = 0

Ik moet het algebraisch uitrekenen maar ik krijg het maar niet voor elkaar.
  • Je formulering algebraïsch uitrekenen is onduidelijk, maar ik neem aan dat je bedoelt dat je niet van de abc formule gebruik mag maken.

Welnu, je kunt dan de methode van kwadraatafsplitsing gebruiken (in het engels heet dat overigens completing the square, voor het geval je dat na wil zoeken op internet).We delen eerst beide leden door 3 om de factor van x2 kwijt te raken en krijgen dan:

x2 + 2x - 16/3 = 0

Nu de constante term naar het rechterlid overbrengen:

x2 + 2x = 16/3

Nu halveer je de coefficiënt van x, kwadrateer je die en tel je die bij beide leden op. Waarom? Wel we hebben (x+1)2 = x2 + 2x + 1, dus als we nu bij beide leden 1 optellen dan kunnen we het linkerlid herschrijven als een kwadraat, dus:

x2 + 2x = 16/3

x2 + 2x +1 = 16/3 + 1

(x+1)2 = 19/3

Nu kun je deze vergelijking verder wel zelf oplossen: (x+1) is gelijk aan plus of min de vierkantswortel uit 19/3.
    quote:

• fp(x) = X^3 + 2px^2 + px

a. Bewijs dat elke functie fp ten hoogste 1 nulpunt heeft met een positieve waarde van x
    b Voor welke waarden van p het fp precies 1 extreme waarde
    c voor welke waarden van p heeft de grafiek van fp een buigpunt met daarin een horizontale raaklijn?

Heb nog nooit zoiets gehad met 2 variabelen, dus als iemand mij een beetje op weg kan helpen lukt het wel
  • Je kunt een x buiten haakjes halen en de functie herschrijven als:

fp(x) = x(x2 + 2px + p)

Je ziet dat elke functie fp een nulpunt heeft voor x=0. Om de (eventuele) overige nulpunten te bepalen moeten we het deel tussen haakjes gelijk aan nul nemen, dus:

x2 + 2px + p = 0

Dit is gewoon een vierkantvergelijking, die je eenvoudig met kwadraatafsplitsing kunt behandelen. We hebben:

x2 + 2px = -p

Kwadraat completeren door links en rechts p2 op te tellen:

x2 + 2px + p2 = p2 - p

Linkerlid herschrijven als kwadraat:

(x+p)2 = p2 - p

Nu kan een kwadraat (van een reëel getal) niet negatief zijn, en dus moet p2 - p groter of gelijk aan 0 zijn. Deze uitdrukking is gelijk aan 0 als p=0 of als p=1 en positief als p<0 of als p>1. In dat geval hebben we als oplossingen van de vergelijking:

x1 = -p + √(p2 - p) en x2 = -p - √(p2 - p)

Nu kun je (hoop ik) inzien dat voor p > 1 beide wortels negatief zijn, en dat voor p<0 één wortel positief is en één wortel negatief. Daarmee is (a) beantwoord.

Voor (b) bepalen we eerst de afgeleide van fp, die is:

fp'(x) = 3x2 + 4px + p

Als er precies 1 extreme waarde moet zijn, dan moet er dus ook precies één waarde van x zijn waarvoor geldt fp'(x) = 0. Er wordt dus gevraagd voor welke waarde(n) van p de vergelijking

3x2 + 4px + p = 0

precies één oplossing heeft. Dat is het geval als de discriminant D = b2 - 4ac van deze vierkantsvergelijking gelijk is aan 0, dus:

(4p)2 - 4∙3∙p = 0

16p2 - 12p = 0

p(16p - 12) = 0

p = 0 of p = 3/4

Daarmee zijn we er nog niet, want voor een (locaal) minimum of maximum moet ook nog voldaan worden aan de voorwaarde dat de tweede afgeleide voor de betreffende waarde van x niet gelijk is aan nul, en daarover gaat dan ook het derde deel van je opgave.

Voor opgave (c) moet je ook de tweede afgeleide van fp(x) bepalen, deze is:

fp''(x) = 6x + 4p

In een buigpunt is de tweede afgeleide gelijk aan 0, dat is het geval als 6x + 4p = 0, dus x = -(2/3)∙p.

Maar nu wordt gevraagd naar buigpunten met een horizontale raaklijn, en dat betekent dat voor deze waarde van x ook de eerste afgeleide gelijk moet zijn aan 0. We substitueren dus x = -(2/3)∙p in fp'(x) = 0 en krijgen dan:

3∙((-2/3)∙p)2 + 4∙p∙((-2/3)∙p) + p = 0

(12/9)∙p2 - (8/3)∙p2 + p = 0

- (4/3)∙p2 + p = 0

p(1 - (4/3)∙p) = 0

p = 0 of p = 3/4

Je ziet dat dit precies de waarden van p zijn waarvoor er één extreme waarde zou kunnen zijn. Maar aangezien we voor deze waarden van p een buigpunt hebben met een horizontale raaklijn is de conclusie dat er geen waarden van p zijn waarvoor de functie fp(x) precies één extreme waarde bezit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 30-10-2006 23:17:44 ]
      maandag 30 oktober 2006 @ 21:39:57 #252
    53268 HomerJ
    Your talking to me?
    pi_43082806
    Woh, dit is meer dan ik gehoopt had

Heel erg bedankt
    "the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
    pi_43087132
    is er iemand hier ook goed in differentiaal vergelijkingen, en dan met name vectoren?
    pi_43104449
    hoi
    ik heb een vraagje over deze functie:
    f(x)=xx
    vraag 1: toon aan f is strict stijgend op [e-1, oo) dit is niet moeilijk, gewoon afgeleide uitrekenen en kijken wanneer di e groter is dan nul .
    vraag 2: als g de inverse is van f. laat zien dat
    lim ( y --> oo) (g(y)ln(lny))/lny= 1
    de hint is: begin met y=xx dan
    lny=xlnx.

alvast bedankt
    verlegen :)
    pi_43107566
    Maar als je dat gewoon substitueert, dan rolt het antwoord het toch uit? y->oo is equivalent met x->oo.
    pi_43115603
    mmm, ik dacht te moeilijk!
    dus stel je moet bijv uitrekenen wat
    lim ( y --> oo) (g(y)ln(lny))/lny
    met g de inverse van lnx.
    dan mag je gewoon subsitueren: y =xx

thanks
    pi_43116725
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 20:47 schreef teletubbies het volgende:
    mmm, ik dacht te moeilijk!
    dus stel je moet bijv uitrekenen wat
    lim ( y --> oo) (g(y)ln(lny))/lny
    met g de inverse van lnx.
    dan mag je gewoon subsitueren: y =xx

thanks
    Als functie g de inverse is van functie f en je hebt y = f(x), dan is x = g(y).

Probleem is alleen dat je nu weer iets anders beweert dan vanmiddag, want toen zei je dat g de inverse was van de functie f(x) = xx en nu zeg je dat g de inverse is van ln(x), maar dat is toch echt iets anders. Ik vraag me dus wel een beetje af of je weet waar je mee bezig bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 01-11-2006 00:48:15 ]
      woensdag 1 november 2006 @ 20:55:28 #258
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_43151205
    Een ogenschijnlijk simpel probleem, maar ik kom er niet uit en van mijn boek word ik helaas niet veel wijzer.

De vergelijking: x² + y² = 25
    Dit wordt:
    2x + 2yy' = 0
    y' = -2x/2y = -x/y
    dy/dx = -(x/y)

Nu moet ik de raaklijn weten in het punt (3,4). Dus invullen:
    dy/dx = -3/4.

Ik snap echter totaal niet hoe het boek nu aan het volgende komt:
    quote:
    An equation of the tangent to the circle at (3,4) is therefore: y - 4 = -3/4(x-3) or 3x+4y = 25
    Hoe komen ze nou aan de vergelijking voor die raaklijn?
    Ten percent faster with a sturdier frame
      woensdag 1 november 2006 @ 21:13:29 #259
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43151965
    Formule van de raaklijn: g(x) = f(c)+f'(c)(x-c). En als ze het hebben over 'therefore', dan zal er ook wel een korte afleiding aan voorafgaan.

[ Bericht 50% gewijzigd door GlowMouse op 01-11-2006 21:26:03 ]
      woensdag 1 november 2006 @ 21:31:10 #260
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_43152794
    Goed, even simpeler opschrijven als y = ax + b (vind ik wat makkelijker ).

y = -0,75x + b
    b = 4 + 0,75x
    y = -0,75x + 4 + 0,75x
    y-4 = -0,75x + 0,75x

Kom er nog steeds niet op uit.

En hoe komen ze aan die tweede vorm van 3x+4y = 25 dan?

Overigens slaat 'therefore' op dy/dx = -3/4.
    Ten percent faster with a sturdier frame
      woensdag 1 november 2006 @ 21:38:16 #261
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43153119
    y-4 = -0,75x + 0,75x
    daar staat dat y-4 = 0. Leuk voor dat ene punt, maar je hebt nog steeds geen raaklijnvergelijking. Na y = -0,75x+b vul je wel y in, maar niet x. Je vindt b juist door zowel x als y in te vullen. b is namelijk een constante term, die niet meer van x of y afhangt. In jouw geval hangt hij nog van x af.
    pi_43154552
    Ook even een vraagje, ik heb overmorgen een tentamen van het vak electronic circuits. Ik heb een vraag, die eigenlijk met middelbare school stof te doen zou moeten zijn, ik kom er alleen niet uit.

Ik heb het volgende elektronisch circuit:

De blokjes stellen weerstanden van 300 Ohm voor. Ik moet het gedissipeerde vermogen in weerstand R2 bepalen, daartoe moet ik dus de stroom of het voltage over deze weerstand weten. Overigens heb ik de vervangingsweerstand van hele circuit al uitgerekend, dit is 1000 Ohm.

Het antwoord is 0.033mW, maar hoe kom ik hierop?

Edit: Dit circuit wordt op een DC voltage bron aangesloten van 1 Volt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Schuifpui op 01-11-2006 22:12:45 ]
      woensdag 1 november 2006 @ 22:15:06 #263
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43154855
    Heb je de kirchhoff vergelijkingen al?
    pi_43155055
    quote:
    Op woensdag 1 november 2006 22:15 schreef GlowMouse het volgende:
    Heb je de kirchhoff vergelijkingen al?
    Bedoel je deze: (ben nooit zo van die namen )

P=UI
    P=V^2/R
    U=IR

serie:
    Rv = R1 + R2 + ..

parallel:
    Rv=1/R1 + 1/R2 + ..
      woensdag 1 november 2006 @ 22:22:00 #265
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43155119
    Nee, meer van de som der spanningsvallen in elke kring (5 stuks hier) 0 is, het dat de som der stromen op elk punt (4 relevante hier) 0 is. Zonder lastige transformaties zie ik trouwens niet hoe je hier met U=IR uit zou komen.
    pi_43155235
    quote:
    Op woensdag 1 november 2006 22:22 schreef GlowMouse het volgende:
    Nee, meer van de som der spanningsvallen in elke kring (5 stuks hier) 0 is, het dat de som der stromen op elk punt (4 relevante hier) 0 is. Zonder lastige transformaties zie ik trouwens niet hoe je hier met U=IR uit zou komen.
    Snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt Zou je misschien eens voor kunnen doen wat ik moet doen om op een antwoord te komen, of iig een begin kunnen maken, ben niet zo heel erg thuis in de electriciteit eigenlijk.
      woensdag 1 november 2006 @ 22:27:44 #267
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43155343
    Hier staat een voorbeeldje. Staat Kirchhoff ook helemaal niet in je studieboeken?
    pi_43155529
    quote:
    Op woensdag 1 november 2006 22:27 schreef GlowMouse het volgende:
    Hier staat een voorbeeldje. Staat Kirchhoff ook helemaal niet in je studieboeken?
    Dank je
    Ik ga er even naar kijken, nu je het zegt heb ik idd wel eens van deze wet gehoord.
    Kirchhoff wordt wel genoemd in het boek, maar de wetten staan er niet echt duidelijk in, ze gaan er vanuit dat je wat basis kennis hebt, die bij mij weleens wil ontbreken of iig weggezakt is.
      woensdag 1 november 2006 @ 22:34:27 #269
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43155619
    Het kan ook met een ster-driehoektransformatie. Dat is hier denk ik sneller, maar minder universeel toepasbaar.
    pi_43155901
    quote:
    Op woensdag 1 november 2006 22:34 schreef GlowMouse het volgende:
    Het kan ook met een ster-driehoektransformatie. Dat is hier denk ik sneller, maar minder universeel toepasbaar.
    Jeey, ik heb hem

Dank je wel

Dat laatste deed het hem. Zo even een aantekening maken, tis een openboek tentamen

Nogmaals dank.
    pi_43166126
    quote:
    Op woensdag 1 november 2006 20:55 schreef TC03 het volgende:

Ik snap echter totaal niet hoe het boek nu aan het volgende komt:
    [..]

Hoe komen ze nou aan de vergelijking voor die raaklijn?
    Stel je hebt een lijn door het punt P(x,0,y0) met richtingscoëfficiënt m. Kies nu een willekeurig ander punt (x,y) op die lijn, dan is:

Δx = x - x0 en Δy = y - y0

Verder is

Δy/Δx = m, dus Δy = m∙Δx.

De vergelijking van een lijn door het punt P(x0,y0) met richtingscoëfficiënt m is dus:

y - y0 = m∙(x - x0)
    pi_43181403
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 21:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als functie g de inverse is van functie f en je hebt y = f(x), dan is x = g(y).

Probleem is alleen dat je nu weer iets anders beweert dan vanmiddag, want toen zei je dat g de inverse was van de functie f(x) = xx en nu zeg je dat g de inverse is van ln(x), maar dat is toch echt iets anders. Ik vraag me dus wel een beetje af of je weet waar je mee bezig bent.
    g is inverse van x^x, al opgelost.thank u!

:
      donderdag 2 november 2006 @ 21:55:41 #273
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_43187058
    Help. Ik heb de volgende integraal.

Hoe moet ik dit oplossen? Ik heb substitutie met u = cos x gebruikt, maar dat kwam ook nergens op uit. Antwoord is 2/3 overigens. Help .
    2000 light years from home
    pi_43187611
    quote:
    Op donderdag 2 november 2006 21:55 schreef Merkie het volgende:
    Help. Ik heb de volgende integraal.
    [afbeelding]

Hoe moet ik dit oplossen? Ik heb substitutie met u = cos x gebruikt, maar dat kwam ook nergens op uit. Antwoord is 2/3 overigens. Help .
    Stapsgewijze herleiden met partiële integratie, zie hier in dit topic (had je dus zelf kunnen vinden).

Je kunt ook bedenken dat cos3(x) = cos(x)∙cos2(x) = cos(x) - cos(x)∙sin2(x), dan zou het je moeten lukken om rechtstreeks een primitieve te bepalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 02-11-2006 22:15:15 ]
    pi_43201266
    Kan iemand mij uitleggen hoe de volgende wat er hieronder wordt gedaan?

vrijdag 3 november 2006 @ 13:35:21 #276
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_43203533
    Vergeet even de lim als je dat lastig vindt, en werk het product in de noemer rechts uit...
      vrijdag 3 november 2006 @ 13:44:41 #277
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43203819
    Als je het uitwerkt zie je dat het klopt, maar het is leuker om zoiets zelf te kunnen. In de teller zie je x^1/3 - a^1/3 staan, dus het zou leuk zijn als je de noemer daardoor kunt delen. Als je een staartdeling maakt, zie je de tweede factor in de noemer van de tweede breuk overblijft.
    pi_43242412
    R= {Cauchy-rijtjes} \ ~
    deze cauchy rijtjes convergeren niet 'altijd' in Q. maar wel altijd in R.
    Bestaan er Cauchy rijtjes in R?
    ik vraag me af waarom ze in R convergeren ..dit heeft te maken met metrische afsluiting ofzo..
    kan iemand me dit eventjes uitleggen?
    groetjes..
    pi_43254172
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 20:29 schreef teletubbies het volgende:
    R= {Cauchy-rijtjes} \ ~
    deze cauchy rijtjes convergeren niet 'altijd' in Q. maar wel altijd in R.
    Bestaan er Cauchy rijtjes in R?
    ik vraag me af waarom ze in R convergeren ..dit heeft te maken met metrische afsluiting ofzo..
    kan iemand me dit eventjes uitleggen?
    groetjes..
    Daar waar xn staat dient xn gelezen te worden.

In R hanteer je als afstandsmaat tussen Cauchyrijtjes d((xn),(yn)) = (|xn-yn|), dit is een Cauchyrijtje dus een element van R. Je hebt ook een ordening op R, (xn)>(yn) als
    er een epsilon>0 en een N bestaan met xn-yn>epsilon voor alle n>N.
    Het is eenvoudig te bewijzen dat deze afstandsmaat ook echt een afstandsmaat is (i.e. d(x,y)=0 desda x=y, d(x,y)=d(y,x) en d(x,y)+d(y,z)>=d(x,z)).

Nu je een afstandsmaat hebt op R kun je dus ook Cauchyrijtjes (yn) in R bekijken. Dit zijn dus eigenlijk Cauchyrijtjes van Cauchyrijtjes in Q. Laten we zeggen dat (yn)=(xnm). Om te laten zien dat die convergeren moet je dus een Cauchyrijtje in Q zien te produceren die de limiet van die rijtjes is.

Dat kan op meerdere manieren. Ik stel de volgende manier voor: voor elke n is er een N(n) zdd voor alle m,k>=N(n) geldt dat |xnm-xnk|<2-n. Dan is het rijtje zn=xn,N(n) de limiet. Probeer dat maar eens te bewijzen. Je moet dus bewijzen dat voor alle epsilon>0 er een M bestaat zodanig dat voor alle m>M de ongelijkheid d(ym,(zn))<epsilon geldt. Je moet bijvoorbeeld ergens gebruiken dat (yn) zelf ook een Cauchyrijtje is. Als je er niet uitkomt geef ik je nog wel een hint.
    pi_43254449
    Morgen scheikundetentamen en natuurlijk weer veel te laat begonnen, k hoop dat m'n laatste vraag (vragen probably) hier beantwoord kunnen worden (gaat over evenwichtsreacties e.d.)

De stoffen jood en chloor reageren met elkaar tot joodmonochloride of joodtrichloride. Bij een experiment wordt 0,50 mmol chloorgas over 0,10 mmol jood geleid. Er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride volgens de reactie I2 + Cl2 -> 2ICl. Leid af of de reactie tot joodmonochloride een aflopende of evenwichtsreactie is.

Geen idee hoe 'k het aan moet pakken, iemand hier

[ Bericht 5% gewijzigd door MeScott op 05-11-2006 11:41:54 ]
      zondag 5 november 2006 @ 12:52:43 #281
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_43256392
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 11:26 schreef MeScott het volgende:
    Morgen scheikundetentamen en natuurlijk weer veel te laat begonnen, k hoop dat m'n laatste vraag (vragen probably) hier beantwoord kunnen worden (gaat over evenwichtsreacties e.d.)

De stoffen jood en chloor reageren met elkaar tot joodmonochloride of joodtrichloride. Bij een experiment wordt 0,50 mmol chloorgas over 0,10 mmol jood geleid. Er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride volgens de reactie I2 + Cl2 -> 2ICl. Leid af of de reactie tot joodmonochloride een aflopende of evenwichtsreactie is.

Geen idee hoe 'k het aan moet pakken, iemand hier
    Het is erg lang geleden dat ik scheikunde gehad heb , maar is het niet gewoon zo dat het verschil tussen een evenwichts- en aflopende reactie is dat er in het eerste geval een evenwicht tussen alle stoffen ontstaat en in het tweede uiteindelijk alleen joodmonochloride overblijft? Als dat zo is, moet je gewoon kijken hoe het zit met de hoeveelheden, uit 1 deeltje I2 en 1 deeltje Cl2 ontstaan twee deeltjes ICl. Heb je alle ingangshoeveelheden I2 en Cl2 nodig om tot 0,20 mmol lCl te komen? Zo ja, dan aflopende reactie, zo niet, dan evenwichtsreactie. Helpt dat?

Edit: meer concreet zou ik denken dat het als volgt is. Een (m)mol is een eenheid voor een absoluut aantal deeltjes niet. Dus, gezien de verhoudingen in de reactievergelijking, als je 1 mmol jood hebt en 1 mmol chloorgas, ontstaat er 2 mmol joodmonochloride. Nu heb je 0,10 mmol jood. Als je daar 0,50 mmol chloorgas bijdoet, reageert 0,10 mmol daarvan met de 0,10 mmol jood tot 0,20 mmol joodmonochloride en blijft er 0,40 mmol chloorgas over. Het is dus een aflopende reactie, omdat een van de "inputstoffen" (ik weet niet hoe je dat schiekundig noemt) op raakt, als het een evenwichtsreactie zou zijn zouden van elk van de drie stoffen hoeveelheden aanwezig blijven.

[ Bericht 17% gewijzigd door keesjeislief op 05-11-2006 13:34:33 ]
    Fotoboek
    pi_43257269
    Hmm, begrijp het nog niet helemaal.. Heb de uitwerkingen en daar staat dit als antwoord:

De stoffen jood en chloor reageren met elkaar tot joodmonochloride of joodtrichloride. Bij een experiment wordt 0,50 mmol chloorgas over 0,10 mmol jood geleid. Er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride volgens de volgende reactie:

I2 + Cl2 -> 2ICl

Per mol jood ontstaat er twee mol joodchloride. In totaal is er 0,20 mmol joodmonochloride ontstaan. Dit ontstaat uit 0,10 mol jood. De reactie is dus aflopend. Er is nog 0,40 mol chloor over.

Wat ik niet snap: hoe komen ze tot de conclusie dat de reactie aflopend is, als er uit 0,10 mol jood 0,20 mmol joodmonochloride ontstaat
      zondag 5 november 2006 @ 13:32:10 #283
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_43257340
    Als de reactievergelijking I2 + Cl2 -> 2ICl luidt, en er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride, dan is er 0,10 mmol jood gereageerd. De coëfficienten in de reactievergelijking geven namelijk de reactieverhouding in mol weer.
      zondag 5 november 2006 @ 13:35:24 #284
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_43257428
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 13:29 schreef MeScott het volgende:
    Hmm, begrijp het nog niet helemaal.. Heb de uitwerkingen en daar staat dit als antwoord:

De stoffen jood en chloor reageren met elkaar tot joodmonochloride of joodtrichloride. Bij een experiment wordt 0,50 mmol chloorgas over 0,10 mmol jood geleid. Er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride volgens de volgende reactie:

I2 + Cl2 -> 2ICl

Per mol jood ontstaat er twee mol joodchloride. In totaal is er 0,20 mmol joodmonochloride ontstaan. Dit ontstaat uit 0,10 mol jood. De reactie is dus aflopend. Er is nog 0,40 mol chloor over.

Wat ik niet snap: hoe komen ze tot de conclusie dat de reactie aflopend is, als er uit 0,10 mol jood 0,20 mmol joodmonochloride ontstaat
    Zie edit, is dat duidelijk?
    Fotoboek
    pi_43257806
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 13:32 schreef GlowMouse het volgende:
    Als de reactievergelijking I2 + Cl2 -> 2ICl luidt, en er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride, dan is er 0,10 mmol jood gereageerd. De coëfficienten in de reactievergelijking geven namelijk de reactieverhouding in mol weer.
    Ja, ik snap wel hoe je aan die 0,10 mmol komt en dat dat reageert tot 0,20 mmol joodmonochloride, maar niet hoezo je daaruit kunt concluderen dat het een aflopende reactie is. Althans, snapte, want
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 13:35 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Zie edit, is dat duidelijk?
    Dat klaar het op De jood in het begin raakt op en omdat de reactie dan niet meer verder kan, kan hij ook niet omgedraaid worden en dus is hij aflopend. Toch ?
      zondag 5 november 2006 @ 14:15:38 #286
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_43258510
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 13:49 schreef MeScott het volgende:

[..]

Ja, ik snap wel hoe je aan die 0,10 mmol komt en dat dat reageert tot 0,20 mmol joodmonochloride, maar niet hoezo je daaruit kunt concluderen dat het een aflopende reactie is. Althans, snapte, want
    [..]

Dat klaar het op De jood in het begin raakt op en omdat de reactie dan niet meer verder kan, kan hij ook niet omgedraaid worden en dus is hij aflopend. Toch ?
    Wat bedoel je met omgedraaid worden? Ik stel me het als volgt voor (niet gehinderd door een overdaad aan relevante kennis though ). Bij een evenwichtsreactie raakt nooit één van de stoffen op maar convergeren de hoeveelheden (een beetje fluctuerend misschien) naar een stabiele situatie waarin de drie stoffen in een bepaalde verhouding aanwezig zijn, geen van allen raakt helemaal op. Bij een aflopende reactie nemen de hoeveelheden van de "inputstoffen" vanaf het begin alleen maar steeds verder af en neemt de hoeveelheid van de "outputstof" alleen maar toe, net zolang tot een van de inputstoffen op is en de reactie dus niet verder meer kan plaatsvinden. Als je de beginhoeveelheden in de juiste verhouding kiest (in jouw voorbeeld zou dat betekenen evenveel van beide inputstoffen) raken allebei de inputstoffen op en blijft er alleen maar outputstof over, maar dat hoeft dus niet per sé.
    Fotoboek
    pi_43258576
    quote:
    Op zondag 17 september 2006 15:04 schreef -tK- het volgende:
    Ik zoek de afgeleide van de volgende functie:

f1(x) = Wortel(x2+4)

Het antwoord weet ik want die staat achterin het boek, maar de berekening mist en ik zou het zelf niet meer weten
    Ook kon ik geen vergelijkbare functies terugvinden in het boek met een uitwerking
    Lijkt me eerst dat je het herschrijft tot iets zonder wortels. Heb je niet zo een standaard blauw velletje met regels hoe je wortels moet differentiëren. Ik heb het niet terug kunnen vinden .

Je kan ook proberen. Eerst alles buiten de haakjes te differentiëren. en daarna alles binnen de haakjes. Sorry weet dat het niet veel is . Ik ben beetje roestig geworden.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
      zondag 5 november 2006 @ 14:35:02 #288
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_43259007
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 14:18 schreef Burakius het volgende:

[..]

Lijkt me eerst dat je het herschrijft tot iets zonder wortels. Heb je niet zo een standaard blauw velletje met regels hoe je wortels moet differentiëren. Ik heb het niet terug kunnen vinden .

Je kan ook proberen. Eerst alles buiten de haakjes te differentiëren. en daarna alles binnen de haakjes. Sorry weet dat het niet veel is . Ik ben beetje roestig geworden.
    Je kunt gewoon de kettingregel toepassen, als je de wortel als een macht schrijft krijg je (x2+4)1/2, differentiëren geeft dan (1/2)*(x2+4)-1/2*2x = x/sqrt(x2+4).
    Fotoboek
    pi_43301846

Weet iemand hoe je C doet?
    bier
    pi_43302940
    Driehoek PDR is gelijkvormig met driehoek PCS.
      maandag 6 november 2006 @ 22:38:59 #291
    112013 Nathox
    .... is er (n) iets..??
    pi_43309124
    In een ander (niet zo geschikt) topic poste ik de volgende opgave:
    Ik hoop dat iemand me ermee op weg kan helpen

Ik weet dat lineariseren in principe inhoudt dat je de functie benadert met een lijn:
    y = f(a) + (x-a)f'(a) als x=a
    Maar in de functie van de opgave komt ook nog een vertraging voor waarvan ik niet weet wat ik ermee moet...

If you just don't give a shit about things, everything gets so much easier...
      dinsdag 7 november 2006 @ 13:49:22 #292
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_43323192
    Misschien niet helemaal een beta-huiswerkvraag, maar er zijn hier vast wel mensen die me kunnen helpen. M'n vraag is hoe ik in Maple een vergelijking als: 10y+2Pi*arctan(y/x)=2 kan plotten.

bvd.
      woensdag 8 november 2006 @ 11:28:04 #293
    120647 BadKeukenTegel
    Heer ende Meester
    pi_43353026
    De grondoppervlakte van een perceel bedraagt 7.426 m².
    Op welke wijze wordt op het kadastrale uittreksel het aantal vierkante meters correct
    weergegeven? In hectare....? Are.....? Ca......?
    Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
      woensdag 8 november 2006 @ 11:34:59 #294
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_43353234
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 11:28 schreef BadKeukenTegel het volgende:
    De grondoppervlakte van een perceel bedraagt 7.426 m².
    Op welke wijze wordt op het kadastrale uittreksel het aantal vierkante meters correct
    weergegeven? In hectare....? Are.....? Ca......?
    Correct volgens wie???

Natuurkundig gezien mag je het in vierkante lichtjaren uitdrukken, of in A4-tjes, zolang je de eenheid maar netjes vermeldt.

SI-eenheden zijn wel aan te raden, dus dan zou ik vierkante meters doen.

Of het via de een of andere juridische norm een andere voorgeschreven eenheid moet zijn weet ik niet, bedoel je dat?
      woensdag 8 november 2006 @ 11:36:40 #295
    120647 BadKeukenTegel
    Heer ende Meester
    pi_43353293
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 11:34 schreef Pie.er het volgende:

[..]

Correct volgens wie???

Natuurkundig gezien mag je het in vierkante lichtjaren uitdrukken, of in A4-tjes, zolang je de eenheid maar netjes vermeldt.

SI-eenheden zijn wel aan te raden, dus dan zou ik vierkante meters doen.

Of het via de een of andere juridische norm een andere voorgeschreven eenheid moet zijn weet ik niet, bedoel je dat?
    Je moet het of in hectare, are en ca neerzetten, dus bijv. 7ha 4a 26ca, ik vraag me alleen af of die wel klopt.
    Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
    pi_43354091
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 11:36 schreef BadKeukenTegel het volgende:

[..]

Je moet het of in hectare, are en ca neerzetten, dus bijv. 7ha 4a 26ca, ik vraag me alleen af of die wel klopt.
    Je probleem is dat je kennelijk niet weet wat een hectare, are of centiare is. Kijk eens hier.
      woensdag 8 november 2006 @ 13:00:52 #297
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_43355712
    quote:
    Op dinsdag 7 november 2006 13:49 schreef pfaf het volgende:
    Misschien niet helemaal een beta-huiswerkvraag, maar er zijn hier vast wel mensen die me kunnen helpen. M'n vraag is hoe ik in Maple een vergelijking als: 10y+2Pi*arctan(y/x)=2 kan plotten.

bvd.
    In Mathematica is er zoiets als ImplicitPlot, bestaat zoiets niet in Maple?

Edit: dit: http://hornacek.coa.edu/d(...)ts/implicit.plot.pdf ?
    Fotoboek
      woensdag 8 november 2006 @ 14:32:38 #298
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_43358589
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 13:00 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

In Mathematica is er zoiets als ImplicitPlot, bestaat zoiets niet in Maple?

Edit: dit: http://hornacek.coa.edu/d(...)ts/implicit.plot.pdf ?
    Held! Dank u!
    pi_43364275
    Ik ben me aan het orienteren voor m'n PWS wiskunde... (6 vwo)

Ik ben me aan het orienteren voor een onderwerp. Vorig jaar heb ik voor een gewone PO de transcendentie van Pi bewezen, met hulp van een globale uitwerking in 5 stappen. Daarbij kwam flink wat algebra kijken, en een stuk meetkunde...

Nu wil ik voor m'n pws weer zoiets doen, alleen dan wel iets dat verder gaat... Alleen heb ik geen idee wat, zijn er hier mensen met leuke ideeen?
    De sint verzon op z'n gemak,
    dit voor het oude wrak.
    pi_43365659
    quote:
    Op woensdag 8 november 2006 17:20 schreef Market_Garden het volgende:
    Ik ben me aan het orienteren voor m'n PWS wiskunde... (6 vwo)

Ik ben me aan het orienteren voor een onderwerp. Vorig jaar heb ik voor een gewone PO de transcendentie van Pi bewezen, met hulp van een globale uitwerking in 5 stappen. Daarbij kwam flink wat algebra kijken, en een stuk meetkunde...

Nu wil ik voor m'n pws weer zoiets doen, alleen dan wel iets dat verder gaat... Alleen heb ik geen idee wat, zijn er hier mensen met leuke ideeen?
    Je zou kunnen bewijzen dat een vijfdegraadsvergelijking niet op te lossen is met een soort abc-formule.
    Of bewijzen dat een regelmatige n-hoek te construeren is met passer en liniaal dan en slechts dan als n een tweemacht maal een product van verschillende Fermatpriemgetallen is.

Hier heb je wel een pittige hoeveelheid algebra bij nodig, dus als je zoiets wilt doen moet je wel op tijd beginnen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')