Dat kan ook zonder elasticiteit: Q(X) ≈ Q(P) + Q'(P)(X-P) (Taylor). Als X dicht bij P ligt, geeft dit heel aardige benaderingen. Wat de elasticiteit juist benadrukt, is de procentuele verandering. Een verandering van 1000 klinkt misschien heel veel, maar als dat maar 0,01% is, komt dat uit de elasticiteit naar voren. Maar waarom nou juist die formule, en niet iets dat erop lijkt?quote:Met de procentuele verandering van de prijselasticiteit kan je berekenen wat Q gaat doen als P verandert.
Je hebt een onbekende amylase oplossing, misschien kun je onderzoek doen of je α- of β- amylaseoplossing hebt door te kijken naar het afbraakproduct? (bij β-amylase ontstaat maltose, en bij α-amylase verschillende suikers)quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:04 schreef K-mail het volgende:
Ik heb een vraagje over Biologie...
We moeten een Praktische opdracht maken over het Amylase enzym.
Je krijgt een Amylase oplossing, deze hoef je niet zelf meer te maken. Je moet het overgebleven zetmeel aantonen met Jood-oplossing.
Het probleem is echter dat we zelf het onderzoek moeten bedenken. Wij komen niet verder dan wat met de pH of de temperatuur, maar onze docente vind dat dat onder ons niveau is. (we zijn 6V, en wel de betere van de klas, anderen mogen wel pH of temperatuur doen)
We hadden bijvoorbeeld al bedacht:
Wat is het temperatuur-optimum van amylase?
Wat is het pH-optimum van amylase?
Bij welke pH werkt amylase helemaal niet meer?
Bij welke temperatuur denatureert amylase?
Deze zijn allen niet goed genoeg. Er moeten blijkbaar nog meer dingen zijn die van invloed zijn op de werking van amylase. Kan iemand ons een voorzetje geven?
Alvast hartstikke bedankt!
Zo moet het ookquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:07 schreef midje het volgende:
nee dat is het.. ik dacht zelf iets met de grafiek die je van Fv en u kan tekenen. die gaat als het goed is rechtsschuin omhoog zegmaar. en dat je dan met die 0.5 de oppervlakte onder de grafiek kan berekenen en dat je daar ev uit haalt
Ik weet dat ik de substitutieregel moet gebruiken maar heb geen flauw idee hoequote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:15 schreef GlowMouse het volgende:
Jopie: bij 1 t/m 3 de substitutieregel gebruiken (bij 3 evt eerst teller en noemer met e^x vermenigvuldigen), bij 4 een integraal maken waarbij je naar de tijd integreert en de hoeveelheid die binnenkomt in de integrand zetten.
Je kunt alle drie de integralen simpel oplossen, zonder substitutie als je maar even de kettingregel in gedachten houdt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 17:59 schreef Jopie_Pringle het volgende:
Mijn wiskundige inzicht laat me weer eens in de steek :
[afbeelding]
Alvast bedankt!
Met die redenatie hoef je nooit te substitueren. Dit terwijl substitueren een integraal vaak zoveel eenvoudiger maakt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:15 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt alle drie de integralen simpel oplossen, zonder substitutie als je maar even de kettingregel in gedachten houdt.
Nee dat beweer ik niet. Kijk maar eens hier voor de uitwerking van een integraal waarbij je er echt niet komt zonder (meervoudige) substitutie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Met die redenatie hoef je nooit te substitueren. Dit terwijl substitueren een integraal vaak zoveel eenvoudiger maakt.
Substitutie is het integrale equivalent van de kettingregel bij differentieren. En bovendien is het gebruik van de substitutie regel in de bovenstaande integralen veel gemakkelijker en sneller dan het "proberen" van de juiste functies. Wat jij hierboven in jouw antwoorden doet is in feite gewoon de substitutie regel toepassen in een wat minder rigoreuze vorm.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:15 schreef Riparius het volgende:
Je kunt alle drie de integralen simpel oplossen, zonder substitutie als je maar even de kettingregel in gedachten houdt.
Ik heb een beetje ervaring met Mathematica. Als ik je goed begrijp dan wordt er voor de grotere matrix wel een oplossing gevonden maar niet de juiste? Dan lijkt me, uitgaande van de weinige info die gegeven hebt, dat er problemen optreden met de numerieke nauwkeurigheid (wat een bekend fenomeen is voor grote stelsels en puur numerieke input). Ik meen eens gezien te hebben dat er een speciale methode, iets van "SparseArray" oid, is voor dit soort dingen die daarmee rekening houdt als je een ijle matrix hebt (dwz dat er relatief veel nulelementen in voorkomen), is dat idd het geval?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 16:55 schreef FoRAiN het volgende:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met mathematica.
Ik heb een stelsel vergelijkingen, waar ik de volgende oplossing uit moet destileren.
{{U}*v+{V}} = 0 en v =| 0
Ik weet dat het kan door het determinant te nemen, en dan oplossen voor v. Dit gaat prima voor een 12x12 matrix (in mijn geval) maar bij een 14x14 matrix gaat het al mis. Resultaten komen dan niet overheen met de verwachting. En ik wil hem nog gebruiken voor een 50x50
Iemand die kan helpen?
Dat is ie zeker zie hieronder.En mijn vermoeden was ook numerieke nauwkeurigheid.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 01:19 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik heb een beetje ervaring met Mathematica. Als ik je goed begrijp dan wordt er voor de grotere matrix wel een oplossing gevonden maar niet de juiste? Dan lijkt me, uitgaande van de weinige info die gegeven hebt, dat er problemen optreden met de numerieke nauwkeurigheid (wat een bekend fenomeen is voor grote stelsels en puur numerieke input). Ik meen eens gezien te hebben dat er een speciale methode, iets van "SparseArray" oid, is voor dit soort dingen die daarmee rekening houdt als je een ijle matrix hebt (dwz dat er relatief veel nulelementen in voorkomen), is dat idd het geval?
Hierin is mg de zwaartekracht en ook de normaal kracht (bij een horizontale baan), de wrijvingskracht is (onder voorwaarden bij benadering) recht evenredig met de normaalkracht. En de arbeid verricht door de wrijvingskracht is warmte, deze arbeid is de integraal over het pad.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:30 schreef midje het volgende:
ok volgende vraag. beetje lastig practicum dit.
Ik moet aantonen dat voor de warmte, die door de wrijvingskracht ontstaat geldt dat Q = f x m x g x X
daarin is f de wrijvingscoëfficiënt, m de massa van een schijf en X de afstand die de schijf aflegt wanneer hij met een bepaalde kracht weggeschoten wordt.
Wat moet ik met dat grote kruiswoordraadsel?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 10:46 schreef FoRAiN het volgende:
[..]
Dat is ie zeker zie hieronder.En mijn vermoeden was ook numerieke nauwkeurigheid.
[afbeelding]
De kruiswoord puzzel, is de listdensityplot van mijn matrix.. een 0 is wit. Maar de oplossing is al gevonden.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:27 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Wat moet ik met dat grote kruiswoordraadsel?Heb je gekeken in de documentatie bij LinearSolve? Daar staat dat er speciaal voor ijle systemen twee methoden zijn, nl. "Multifrontal" en "Krylov" (versie 5.1), misschien dat je daarmee verder komt?
En die was?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 19:11 schreef FoRAiN het volgende:
[..]
De kruiswoord puzzel, is de listdensityplot van mijn matrix.. een 0 is wit. Maar de oplossing is al gevonden.
De oplossing isquote:
Ok, maar ik bedoelde eigenlijk of je hebt uitgevonden waarom het in eerste instantie fout ging voor grotere matrices?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 22:07 schreef FoRAiN het volgende:
[..]
De oplossing is
LinearSolve[U,-V] ==> krijg je een n x n matrix waar U*x=-V
Eigenvalues[%] ==> hiermee krijg je de eigenwaarden van x
Min[Select[Cases[%,_Real],Positive]] ==> hiermee krijg je de laagste positive reeele antwoord
Eigenlijk best makkelijk, maar je moet er maar op komen
Het klopt WEL voor k=2. Je differentieert niet goed. De afgeleide van het rechterlid is:quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 19:50 schreef GlowMouse het volgende:
Voor k=2 staat er primitieve sin²x dx = -1/2 cos(x)sin(x) + 1/2x + c.
Als we het rechterlid differentieren, krijgen we 1/2-1/2 cos(2x). Dit lijkt me niet kloppen.
Hint: maak gebruik van sink(x) = sin2(x)∙sink-2(x) = sink-2(x) - cos2(x)∙sink-2(x).quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 19:21 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Bij het hoofdstuk hogere afgeleiden van infinitesimaalrekening (1e jaars natuurkunde/wiskunde) kom ik niet uit de volgende vraag:
Leid af:
[afbeelding]
voor k >= 2.
Ik heb al geprobeerd (sinx)^k te schrijven als sinx * (sinx)^(k-1) en dan partieel integreren toe te passen, maar dat bood helaas geen soelaas.
Wie helpt me?
Ik begon te vroeg met omschrijven zodat je niet sin² niet direct terugzag. Het klopt wel, maar 1/2-1/2 cos(2x) is gelijk aan sin²x (op zich ook logisch uit de identiteit cos(2x) = 1-2sin²x).quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 20:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het klopt WEL voor k=2. Je differentieert niet goed.
Populaire vraag blijkbaar, zie hier.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 19:21 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Bij het hoofdstuk hogere afgeleiden van infinitesimaalrekening (1e jaars natuurkunde/wiskunde) kom ik niet uit de volgende vraag:
Leid af:
[afbeelding]
voor k >= 2.
Ik heb al geprobeerd (sinx)^k te schrijven als sinx * (sinx)^(k-1) en dan partieel integreren toe te passen, maar dat bood helaas geen soelaas.
Wie helpt me?
Ach, het is gewoon een heel bekende (recursieve) formule uit de integraalrekening en altijd een goede oefening in het partieel integreren en het omgaan met goniometrische functies. Ik had trouwens een iets andere afleiding dan in de link die je geeft, als volgt:quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:03 schreef TomD het volgende:
[..]
Populaire vraag blijkbaar, zie hier.
Nee, dat is niet zo, want je kunt bijv. een functie hebben waarvan de grafiek een buigpunt heeft met een verticale raaklijn in het buigpunt.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:21 schreef Masanga het volgende:
beschouw een "functie" met een perfect vertikale raaklijn in punt a.
=>
f'( a) niet gedefinieerd is en limx->a f'( x) = +/- oneindig.
Nu, best voor mijn vraag is als je zo een functie grafisch voorstelt.
Mijn vraag, is zo iets wel een functie. Om een vertikale raaklijn te hebben heb je toch 2 (infinitesimaal dichte) punten nodig met dezelfde x-coördinaat?
Je past eerst een substitutie toe, en wel z = x1/3. Dan is x = z3 dus dx/dz = 3∙z2. De integraal is daarmee herleid tot:quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:38 schreef Asmodean het volgende:
iemand enig idee hoe ik de integraal van cos(x^(1/3)) uitreken? Ik moet het morgen inleveren, maar heb echt geen idee hoe ik dit oplos....
ah, na een hele tijd van alles proberen is het nu eindelijk duidelijk. Hartelijk bedanktquote:Op zondag 29 oktober 2006 21:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je past eerst een substitutie toe, en wel z = x1/3. Dan is x = z3 dus dx/dz = 3∙z2. De integraal is daarmee herleid tot:
∫ 3∙z2∙cos(z)∙dz
Nu kun je (herhaald) gebruik maken van partiële integratie om deze integraal verder op te lossen. Hierbij kun je gebruik maken van:
[afbeelding]
en:
[afbeelding]
Je formulering algebraïsch uitrekenen is onduidelijk, maar ik neem aan dat je bedoelt dat je niet van de abc formule gebruik mag maken.quote:Op maandag 30 oktober 2006 17:11 schreef HomerJ het volgende:
Even wat vraagjes:Ik heb deze vergelijking:
3X^2 + 6x -16 = 0
Ik moet het algebraisch uitrekenen maar ik krijg het maar niet voor elkaar.
Je kunt een x buiten haakjes halen en de functie herschrijven als:quote:
fp(x) = X^3 + 2px^2 + px
a. Bewijs dat elke functie fp ten hoogste 1 nulpunt heeft met een positieve waarde van x
b Voor welke waarden van p het fp precies 1 extreme waarde
c voor welke waarden van p heeft de grafiek van fp een buigpunt met daarin een horizontale raaklijn?
Heb nog nooit zoiets gehad met 2 variabelen, dus als iemand mij een beetje op weg kan helpen lukt het wel![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |