quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:27 schreef tnimble het volgende:
Wat kroegtijger zegt. Als je b.v. nog oude draden hebt (rood, groen en grijs) dien je deze totaan de groepenkast te vervangen. Het infrezen hoeft maar max de dikte van de buis + een millimeter of 2. Aangezien je zegt dat het een dragende muur is heeft deze vast wel genoeg over ddimentionering. Het is niet zoveel wat je er uit haalt.
als je 5/8" pijp neemt moet je ongeveer 15mm weghalen uit de muur. Als het iets meer of iets minder is, is dat ook geen rampquote:Op maandag 28 augustus 2006 15:36 schreef tnimble het volgende:
idd uit de muur zelf haal je maar max 1cm.
quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:40 schreef sanger het volgende:
En ik zou voor de schakelarenniet gaan hakken.
Je kunt mooie gatenboren kopen, die zijn precies op maat voor inbouwapparaten.
Ik heb er zelf 1 met een andere kop ero, idee is wel hetzelfde. Werkt perfect.quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:43 schreef kroegtijger het volgende:
[..]inderdaad....gewoon een dozenboor kopen bij de gamma/praxis.
Neem voor de inbouw-dozen dan dozen van 40mm diep; da's meer dan genoeg voor alleen een schakelaar en hoef je niet zo veel weg te halen uit je muur. Als je vanaf de inbouw-doos door gaat werken naar het volgende punt heb je kans dat het er niet in past en moet je 50mm dozen nemen wat dus ook betekend dat je je gaten wat dieper moet maken (meer werk dus).
daarna leidingen en dozen erin zetten, dicht smeren en af(laten) stucen en hoppa....alles weggewerkt
--edit--
Deze dus:
[afbeelding]
Let wel op dat je vaak een adapter nodig hebt voor op je boormachine.... dozenboor + adapter kost zo rond de ¤40,-
Alleen de dozen-boor rond de ¤15,-
Ik heb ook niet exact dezelfde moet ik eerlijk bekennenquote:Op maandag 28 augustus 2006 15:48 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik heb er zelf 1 met een andere kop ero, idee is wel hetzelfde. Werkt perfect.
Kan, geen probleem. Het plafond moet er ook uit, dus dan doe ik dat gewoon. Is wel wat meer werk en vereist wat langere buizen enzo, maargoed, als dat makkelijker is doe ik dat toch?quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:15 schreef kroegtijger het volgende:
Verder heb je geloof ik al overal aan gedacht, maar waarom moet je horizontaal frezen?? kun je niet naar boven toe en dan boven het plafond verder bouwen oid??
Probeer iig nooit diagonaal te frezen als het niet echt moet.... Dat maakt het voor in de toekomst een stuk makkelijker.
Dragende muur idd, dat bedoelde ikquote:Op maandag 28 augustus 2006 15:27 schreef tnimble het volgende:
Wat kroegtijger zegt. Als je b.v. nog oude draden hebt (rood, groen en grijs) dien je deze totaan de groepenkast te vervangen. Het infrezen hoeft maar max de dikte van de buis + een millimeter of 2. Aangezien je zegt dat het een dragende muur is heeft deze vast wel genoeg over ddimentionering. Het is niet zoveel wat je er uit haalt.
Wat moet ik aanpassen dan, ik heb geen idee? Foto's heb ik momenteel niet, alles staat nog ingericht en er staat vanalles voor de buizen nu, maar ik wil de stopcontacten toch op andere plaatsen hebbenquote:Op maandag 28 augustus 2006 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Lijkt mij dat als je van opbouw naar inbouw gaat dat je dan ook het nodige in het plafond aan moet passen in verband met de loop van de huidige leidingen![]()
Of mis ik iets ?![]()
Misschien is het makkelijker als TS wat foto's plaatst van de huidige situatie ?
kan wel, als je er geen lassen achter hoeft te maken kan het prima.quote:Op maandag 28 augustus 2006 19:07 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Die stopcontacten, kunnen die ook op 30mm?.
Alternative ventilatie?quote:Op maandag 28 augustus 2006 19:25 schreef bonke het volgende:
ideaal zo`n dozenboor
toen ik eenmaal een gat had in een sec of tien was ik niet meer te stoppen en heb er voor de lol nog een stuk of 70 gaten bij geboord
quote:Op maandag 28 augustus 2006 23:03 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Muurtje wegbreken kun je beter met een "kleine vriend" doen hoor
[afbeelding]
En je kamer wordt 12cm kleinerquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 06:52 schreef bonke het volgende:
zie je geen kans om er een wandje voor te zetten ??
raggels en een gipsplaatje werkt schoner en sneller
Je maakt me bangquote:Op maandag 28 augustus 2006 23:19 schreef tnimble het volgende:
Reken zeker op een volle week werk vooral omdat je het niet dagelijk doet. En dan komt de normale afwerking nog.
Ik neem aan dat dit in een dikke betonnen muur wat minder ernstig is en ook de lengte van de sleuf een rol speelt?quote:Op maandag 28 augustus 2006 22:18 schreef Marsepein het volgende:
- Overal vanuit de centraaldoos nieuwe buizen aanleggen, horizontaal frezen in een (draag) muur is ten strengste af te raden.
Klinkt logisch. Nu ik verder na ga denken is het bijna onmogelijk om horizontaal te gaan werken, dan zou ik zo'n verdeeldoos waarvan ik de naam niet weet ergens in de muur weg moeten metselen ofzo?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 09:54 schreef Dromer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit in een dikke betonnen muur wat minder ernstig is en ook de lengte van de sleuf een rol speelt?
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 09:59 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Klinkt logisch. Nu ik verder na ga denken is het bijna onmogelijk om horizontaal te gaan werken, dan zou ik zo'n verdeeldoos waarvan ik de naam niet weet ergens in de muur weg moeten metselen ofzo?.
Ik twijfel trouwens wel een beetje of ik het allemaal wel wil gaan doen hoor...het plafond wil ik er sowieso uit hebben, maar toch.
makkelijkste werkt om de centraaldoos tussen de raggels te klemmen en je buizen vast te schroeven... je mag NOOIT in dozen zelf schroeven (tenzij daar schroefgaatjes voor zitten) omdat je dan in je electrische systeem schroeft...tsja.... heeft weinig uitleg nog nodig verder dacht ikquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 10:13 schreef veldmuis het volgende:
Het klinkt idd vrij eenvoudig...over een paar weken heb ik weer vakantie, dus ik denk dat ik het tot dan uitstel.
Ik neem aan dat je de centraal-doos op de zijkant van een balk in het plafond schroeft?
En voor de stukken van de buis bovenaan de muur naar die centraal-doos, gebruik je daar het makkelijkst van die soepele PVC'buis' voor, of wat anders?
In een normale installatie gebruik je eigenlijk geen flex buis. De centraaldoos schroef je op een balk of tussen de rachels, precies op het punt waar je je lichtpunt(en) wilt maken. Zoals kroegtijger al schrijft, schroef je niet door de doos heen, maar zet je de buizen met beugels vast, dicht bij de doos.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 10:13 schreef veldmuis het volgende:
Ik neem aan dat je de centraal-doos op de zijkant van een balk in het plafond schroeft?
En voor de stukken van de buis bovenaan de muur naar die centraal-doos, gebruik je daar het makkelijkst van die soepele PVC'buis' voor, of wat anders?
Als je die grijze centraaldozen van attema neemt, heb je tussen de aansluitpunten een schroef-gaatje...daar mag je dus wel in schroeven om je doos vast te zetten (de centraal-doos dusquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 10:30 schreef Marsepein het volgende:
[..]
In een normale installatie gebruik je eigenlijk geen flex buis. De centraaldoos schroef je op een balk of tussen de rachels, precies op het punt waar je je lichtpunt(en) wilt maken. Zoals kroegtijger al schrijft, schroef je niet door de doos heen, maar zet je de buizen met beugels vast, dicht bij de doos.
ook dat is helaas waarquote:Hoewel iedereen hier doet of het zo gepiept is (haha, ik zei gepiept) is het vaak meer werk als dat je in eerste instantie gedacht had.
wel leuk??quote:Maar als je gaat beginnen is een fotoverslag wel leuk natuurlijk
als je bij P&R bijvoorbeeld een sleuvenfres huurt MOET je stofafzuigen gebruiken, anders hoopt stof zich op en slijten de lagers heel hard (zo werdt mij verteld)quote:Op maandag 28 augustus 2006 22:18 schreef Marsepein het volgende:
- Sleuven maken dmv sleuvenfrees of dmv slijptol (Veel stof!)
Succes!
Da's inderdaad een nadeel van frezen...het geeft een enorme tering-zooi...hoe goed je de deuren ook dicht plakt e.d. je komt het door je hele huis nog tegenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 10:56 schreef veldmuis het volgende:
Ach, we hebben een oude stofzuiger staan die al jaren al het puin, stof en andere zooi wegzuigt als we aan het klussen zijn, dus die zal dit ook wel overleven denk ik.
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 11:31 schreef tnimble het volgende:
Om de overgang van de buisen over het plafond naar in de muur te maken heb je speciale bochten die niet een scherpe 90 graden bocht maken maar toch weinig ruimte in beslag nemen. Zien er als als een soort sinterklaasstaf / vraag teken. En genoeg beugels gebruiken ook over het plafond heen. Vaak worden ook de buisen in de centraaldoos gelijmt met wat PVC lijm dan kan de buis er niet uitschieten bij het trekken van de draaden.
als je de buizen en sokjes niet lijmt, kan je natuurlijk de draad eerst door de flex doen en dan pas de flex in de bocht maken.... nadeel is dan wel dat mocht er later een draad bij door moeten ofzo, dat je dan niet weet of het wl gaat lukkenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 11:37 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Zelf heb ik nogal een hekel aan het gebruik van PVC-lijm omdat het dan niet meer uit elkaar kan, maar het is inderdaad handig bij het trekken van draden. Daarom trek ik altijd de draden nog voordat de muur / plafond etc dicht gaat; dan kan je er nog makkelijk bij mocht het niet lukken. Wat betreft die bochten die Tnimble bedoelt; ook die gebruik ik nauwelijks...meestal gaat het beste om gewoon de buis buigen; mocht je daar de spullen (en het geduld) niet voor hebben, dan gebruik ik 90 graden bochten en/of flex-buis... Flex-buis heeft als nadeel dat het erg lastig werkt met het trekken van draden, maar als voordeel dat je geen enkele bocht niet kan maken
als je het goed bouwt, heb je later ook niet meer de behoefte om er ooit nog bij te willen kunnen komenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 11:41 schreef gateway het volgende:
[..]
als je de buizen en sokjes niet lijmt, kan je natuurlijk de draad eerst door de flex doen en dan pas de flex in de bocht maken.... nadeel is dan wel dat mocht er later een draad bij door moeten ofzo, dat je dan niet weet of het wl gaat lukken
da's zeker waar jaquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 11:46 schreef tnimble het volgende:
flexibele buis niet gebruiken als het op een andere manier kan.
Als je een goede sleuvenfrees huurt, zit er een stofzuiger bij die aanschakeld zodra je gaat frezen !quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 10:53 schreef gateway het volgende:
[..]
als je bij P&R bijvoorbeeld een sleuvenfres huurt MOET je stofafzuigen gebruiken, anders hoopt stof zich op en slijten de lagers heel hard (zo werdt mij verteld)
En ik zou zowieso een stofzuiger gebruiken, scheelt heeeeeeeel veel stof!!! (niet alles maar toch)
En een huis-tuin- en keukenstofzuiger zou ik er niet voor gebruiken..... die ka je daarna ws weggooien omdat ht stof zo fijn is dat het door de zak en de filters gaat.... (ik had gelukkig een oude industriestofuizger en die deej het perfect daarvoor, en doet nogsteeds)
Hie rga ik 100% in mee. Heb zelf overal 50mm gebruikt behalve op een slaapkamer voor wcd's. Nou dta heb ik geweten hoor bij het aansluiten.quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:07 schreef gateway het volgende:
ik zou alle dozen 50mm maken, kan je er vanalles in kwijt(dimmer) of je kan erachter lassen als je wil
30 mm is ellende, en 40 ook als er later een dimmer in moet en er liggen draden achter.... damn wat een ^$((^@##% erk wasdat alle ste veranderen!!
als t ook maar effe kan neem ik ook 50mm; helaas is dat niet in alle gevallen mogelijk en zit je aan 40mm vast..... 30mm is in NL niet toegestaan zoals al eerder gezegd. Daarbij is 30mm ook idioot klein en eigenlijk niet te doenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:00 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Hie rga ik 100% in mee. Heb zelf overal 50mm gebruikt behalve op een slaapkamer voor wcd's. Nou dta heb ik geweten hoor bij het aansluiten.
Bij 50mm werk je relaxt, kunt de draden fatsoenlijke, werkbare lengte meegeven. Bij 30mm zit je te mikken en te marren en ^&*^&*%*)&%)*
Het nadeel van een 90 graden bocht gebruiken is dat die nogal een grote straal heeft. De buis over het plafond komt daardoor al snel een behoorlijke afstond boven de rachels uit en moet dan weer met een extra bocht weer naar beneden gebracht worden om hem met een beugel vast te kunnen zetten.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 11:37 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Zelf heb ik nogal een hekel aan het gebruik van PVC-lijm omdat het dan niet meer uit elkaar kan, maar het is inderdaad handig bij het trekken van draden. Daarom trek ik altijd de draden nog voordat de muur / plafond etc dicht gaat; dan kan je er nog makkelijk bij mocht het niet lukken. Wat betreft die bochten die Tnimble bedoelt; ook die gebruik ik nauwelijks...meestal gaat het beste om gewoon de buis buigen; mocht je daar de spullen (en het geduld) niet voor hebben, dan gebruik ik 90 graden bochten en/of flex-buis... Flex-buis heeft als nadeel dat het erg lastig werkt met het trekken van draden, maar als voordeel dat je geen enkele bocht niet kan maken
en daarom gebruik ik daar een stukkie flex-buis.... werkt t makkelijkst.... maar inderdaad moet je niet het idee hebben dat je daar ooit nog eens een keertje wat bij wil trekkenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:06 schreef tnimble het volgende:
[..]
Het nadeel van een 90 graden bocht gebruiken is dat die nogal een grote straal heeft. De buis over het plafond komt daardoor al snel een behoorlijke afstond boven de rachels uit en moet dan weer met een extra bocht weer naar beneden gebracht worden om hem met een beugel vast te kunnen zetten.
Zelf buigen is zeker een optie maar het nadeel is vaak dat jje erg loopt te klooien met 3 a 4 meter lange buis om daar de 90 graden bocht + de verspringende bocht in te buigen.
[afbeelding]
Uhm, je zegt dat 30mm niet verkocht mag worden ? Die dingen heb ik toch echt bij de lokale bouwmarkt gehaald. Was het boren zat en zo hoefde ik niet zo diep...quote:Op maandag 28 augustus 2006 19:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Er bestaan alleen maar inbouwdozen van 40 mm of van 50 mm. Dozen van 30 mm² mogen in nederland niet toegepast worden !
Wandcontactdozen mogen in nederland alleen gemonteerd worden in diepe dozen !
Bij wandcontactdozen altijd 50mm schakelaars 40mm maar 50 als het kan. Voor dubbele inbouw wandcontact dozen (ook altijd 2 losse contacten in 1 inbouwraam nemen) heb je speciale ovale dozen zodat je de bedrading tussen de 2 contacten mekkelijk kunt klaren.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:00 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Hie rga ik 100% in mee. Heb zelf overal 50mm gebruikt behalve op een slaapkamer voor wcd's. Nou dta heb ik geweten hoor bij het aansluiten.
Bij 50mm werk je relaxt, kunt de draden fatsoenlijke, werkbare lengte meegeven. Bij 30mm zit je te mikken en te marren en ^&*^&*%*)&%)*
Voor CAI, telefoon en luispreker is 30mm wel geschiktquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:10 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Uhm, je zegt dat 30mm niet verkocht mag worden ? Die dingen heb ik toch echt bij de lokale bouwmarkt gehaald. Was het boren zat en zo hoefde ik niet zo diep...![]()
Heb ik dan nu een probleem op die slaapkamer ?? Wat ik overigens niet begrijp; Je mag geen 30 mm gebruiken voor een wcd. 30 mm is gewoon te koop. Voor eigelijk alles is het te ondiep ( leert de ervaring) behalve voor die wcd...
Niemand die dit bij je zou komen checken, maar i.g.v brand bijvoorbeeld heb je inderdaad een probleem met de verzekering !quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:21 schreef tnimble het volgende:
De reden dat 30mm niet mag voor een WCD is dat er te weinig rege ruimte overblijft in de doos als de WCD belast is en warm wordt. Of dit geberut hangt er weer vanaf wat je er op aansluit. Strikt volgens de NEN en NPR moet je altijd van volledige max belasting uitgaan.
Volgens mij mogen WCD's ook gewoon in 40mm worden geplaatst, als je ermaar geen lassen bij stopt. Als de WCD het eindpunt is mag het dus wel gewoon. Maar liever 50mm als het kan. Hoe meer ruimte hoe prettiger het werktquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:13 schreef tnimble het volgende:
[..]
Bij wandcontactdozen altijd 50mm schakelaars 40mm maar 50 als het kan. Voor dubbele inbouw wandcontact dozen (ook altijd 2 losse contacten in 1 inbouwraam nemen) heb je speciale ovale dozen zodat je de bedrading tussen de 2 contacten mekkelijk kunt klaren.
Piranha,quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:51 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ik heb ook niet exact dezelfde moet ik eerlijk bekennen
ik heb een B&D Piranhia dacht ik.... doet t primamoet er van de week nog effe 1 bijhalen voor hout; heb nu alleen de versie voor steen...
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 13:19 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Piranha,![]()
Ideaal mooi spul. Betaalbaar en zeer hoge standaard in kwaliteit.
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 13:16 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Wat betreft dubbele inbouw neem ik altijd 2 (of meer) inbouwdozen van attema. Werkt prima om aan elkaar te koppelen
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 15:08 schreef tnimble het volgende:
[..]
[afbeelding]
Met 2 naastelkaar en dan de doorlusdraaden door het ronde gaatje frotten kan ook maar is lastiger.
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 16:22 schreef veldmuis het volgende:
[afbeelding]
Dit is de lichtschakelaar nu. Dit moet ik dus gewoon losknippen en vervangen door een 50mm diep geval?
Hopen dat de muur dat gaat redden.
Zo te zien is het inderdaad al een inbouwschakelaar. Wat zit er achter dat witte plaatje?quote:
Daarvoor zit dat vreemde plaatje ook tussen de schakelaar en dat inbouwkastje zegmaar?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:02 schreef Marsepein het volgende:
Veldmuis laat je niet van de wijs brengen, het is wel degelijk een opbouwschakelaar. Er achter zit echter een inbouwdoos, deze schakelaar kun je ws zonder al te veel inspanning vervangen door een inbouwmodel.
Zo is hij al heel anders dan op de vorige plaatjes. Ik ging er vanuit dat er alleen een afdekraampje nog op kwam.quote:
Lijkt er wel opquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:03 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Daarvoor zit dat vreemde plaatje ook tussen de schakelaar en dat inbouwkastje zegmaar?
Dat eerste weet ik niet, dat tweede iig niet. Kan het dat die blauwe (nul, toch?) gewoon vanaf de bron zegmaar, waar de spanning de kamer in komt gewoon via die doos naar de lamp loopt?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:09 schreef Marsepein het volgende:
Dat vreemde plaatje is gewoon een grondplaat. Bij opbouwmateriaal heb je vaak een grondplaat, het schakelmateriaal en dan de afdekkap.
De grondplaten zijn vaak standaardmaten.
Omdat ik ook een lasdop in de inbouwdoos zie, heb ik het vermoeden dat er ooit een inbouw heeft gezeten, of dat er onder de schakelaar een wcd is (Boven de plint zeg maar)
Wie er naar kraait? Als er iets is de verzekering, brandweer, politie, het energie bedrfijf, netwerkbeheerder en gemeente. En dan niet allemaal tegelijk maar een of meerdere uit het rijtje af hankelijk wat er gebeurt is.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:04 schreef hugo2406 het volgende:
Wat ik me afvraag, ik zie o.a. in dit topic een heleboel regeltjes voorbijkomen, 30 mm mag niet, vervangen van draden met oude kleurcodes etc.. Maar wie kraait er nou naar als je deze regels gewoon allemaal negeert (ik heb al heel wat capital crimes gepleegd in dat kader).. Krijg je problemen met verzekering als het eens fout gaat ofzo?
Een verschrikkelijk scheldende electricien die afvraagt wat voor gigantische prutser er in godsnaam aan het werk is geweest.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:04 schreef hugo2406 het volgende:
Wat ik me afvraag, ik zie o.a. in dit topic een heleboel regeltjes voorbijkomen, 30 mm mag niet, vervangen van draden met oude kleurcodes etc.. Maar wie kraait er nou naar als je deze regels gewoon allemaal negeert (ik heb al heel wat capital crimes gepleegd in dat kader).. Krijg je problemen met verzekering als het eens fout gaat ofzo?
En die hebben het dan meestal ook nog aan het rechte eindquote:
Ik ken ze wel degelijk van toen ik nog bij het (toen nog gemeentelijke) energie bedrijf werkte en ook van andere instalateurs. Het meeste komt aan het ligt als de hoofdzekering er steeds uit gaat en bij controlles van meterstanden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:01 schreef hugo2406 het volgende:
Nou die scheldende electricien neem ik voor lief (familie), maar al die andere instanties lijkt me minder. Maar heeft er ooit iemand hier echt daadwerkelijk last gekregen met een ondeugdelijke installatie (ik heb het over particulier gebruik)?
waar kan ik vast een AFGEKEURD stikker bestellen?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een verschrikkelijk scheldende electricien die afvraagt wat voor gigantische prutser er in godsnaam aan het werk is geweest.
Maar in de meeste gevallen kun je dan te maken krijgen met :
- Brand / Inboedelverzekering indien de installatie nader onderzocht wordt.
- Het energiebedrijf
- Je netwerkbeheerder
- (Binnenkort als er een soort apk voor woningen wordt geintroduceerd; die plannen zijn er in ieder geval) de onderzoeksdienst van de gemeente
- Woningbouwverenigingen
- Scheldende electriciens![]()
ik ken het.... bij familie net alles vervangen en veranderd.... jezus wat een zooi! Maar het ligt er nu piekfijn bij, met meer dan 2x zoveel groepen als dat het wasquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 23:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
waar kan ik vast een AFGEKEURD stikker bestellen?de elektricien hier heeft 20+ jaar geleden best knoeiwerk geleverd
![]()
we willen nu een nieuwe groepenkast, maar dat wordt t halve huis verbouwen :/ omdat die kneuzen gewoon alles kris kras door elkaar hebben gedaan :/spinnenweb is dr niks bij
quote:Op woensdag 30 augustus 2006 09:36 schreef gateway het volgende:
[..]
ik ken het.... bij familie net alles vervangen en veranderd.... jezus wat een zooi! Maar het ligt er nu piekfijn bij, met meer dan 2x zoveel groepen als dat het was(woonkamer, keuken, hal en wc en buitenlamp en schuurtje op 1 zekering!!!) Veschrikkelijk...... maak je in de schuur sluiting, zit je in het donker te schijten!
Ey heb jij mij toen maanden terug niet gemaild over zoiets ?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 23:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
waar kan ik vast een AFGEKEURD stikker bestellen?de elektricien hier heeft 20+ jaar geleden best knoeiwerk geleverd
![]()
we willen nu een nieuwe groepenkast, maar dat wordt t halve huis verbouwen :/ omdat die kneuzen gewoon alles kris kras door elkaar hebben gedaan :/spinnenweb is dr niks bij
yup printen dr van liggen nog steeds bij mn pa stof te verzamelen,, tis zijn kastquote:Op woensdag 30 augustus 2006 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ey heb jij mij toen maanden terug niet gemaild over zoiets ?![]()
Moet je er dan niet een keer dringend mee aan het werk, het klinkt vrij gevaarlijk zoals je het omschrijftquote:Op donderdag 31 augustus 2006 02:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
yup printen dr van liggen nog steeds bij mn pa stof te verzamelen,, tis zijn kasten ik klaag elke keer bij hem
![]()
hij's t zelf ook wel zat dat er geen reet van deugt![]()
meneer kreeg een opdonder van een geaard apparaat![]()
Dat valt nog mee.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 02:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
yup printen dr van liggen nog steeds bij mn pa stof te verzamelen,, tis zijn kasten ik klaag elke keer bij hem
![]()
hij's t zelf ook wel zat dat er geen reet van deugt![]()
meneer kreeg een opdonder van een geaard apparaat![]()
quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:52 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Dat valt nog mee.
In het huurhuis van me huidige ex in Amsterdam, kreeg je een opdonder als je de verwarming in de studeer kamer aanraakt...![]()
Zo'n huis heb ik dus.....quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:57 schreef kroegtijger het volgende:
Sommige electra-installaties in huizen zijn wel heel bedroevend aangelegd, en bijna lachwekkend om te zien dat alles het toch nog gewoon doet
quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Zo'n huis heb ik dus.....
Maar er wordt aan gewerkt
Staan in m'n klustopic. In deel 2 of 3 staat een mooi voorbeeld van een snoertje (zoals al een lamp zit ofzo), ingemetseld in de muur:')quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:54 schreef kroegtijger het volgende:
[..]FOTO'S
Laat ons mee lachen van het prutswerk
als je groep1 uitschakeld blijft alles in huis gewoon branden.quote:Op vrijdag 1 september 2006 18:00 schreef veldmuis het volgende:
Doe alle lichten aan en trek er een groep uit?.
quote:Op vrijdag 1 september 2006 18:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
ah, gevonden:
[afbeelding]
[afbeelding]
tja..
Nee snoer mag nooit door buis. Wat je moet gebruiken is draad van 2,5mm2 in de kleuren die jij ook wel weet.quote:Op vrijdag 1 september 2006 20:58 schreef veldmuis het volgende:
Nog een vraag: is het handiger om snoer te gebruiken ipv losse (stugge) kabels?
Okay, thanks. Wat is de reden dat snoer in een buis niet mag?quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:02 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Nee snoer mag nooit door buis. Wat je moet gebruiken is draad van 2,5mm2 in de kleuren die jij ook wel weet.
Ten eerste kan het gewoon niet omdat snoer slechts moeilijk door de buis glijdt.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:11 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Okay, thanks. Wat is de reden dat snoer in een buis niet mag?
Dat noemt men dan weer kabel (heeft massieve kernen) en dat past niet door de buis. Is bovendien veel duurder en tja en..uhhquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:18 schreef veldmuis het volgende:
Ik doelde meer op snoer dat ook voor buiten gebruikt wordt, had ik niet heel helder weggezet, sorry.
Dat het niet echt lekker door een buis glijdt zal dus ook wel voor dat snoer gelden, neem ik aan?
hollanderquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:21 schreef veldmuis het volgende:
Pardon, kabel.
draad, snoer, kabel, mmmkay.
En veel duurder, och, ik vind 10 meter draad voor 8 euro al duur.
Ja, eh, ik heb van alle kleuren dan wel 2x10 meter nodig, behalve van t zwarte spul, dat red ik wel met eentje.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hollander
maar je mag toch in bepaalde situaties wel kabel gebruiken ipv buis met los draad?
isolatie van je oude draden peuteren en inleveren bij de koperboerquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:25 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ja, eh, ik heb van alle kleuren dan wel 2x10 meter nodig, behalve van t zwarte spul, dat red ik wel met eentje.
Of ik gebruik voor het schakeltouwtje gewoon een restje met een ander kleurtje, kan mij het schelen!
100 meter gaat wat ver he?quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:25 schreef Wojworshebn het volgende:
Hier vind je prijzen http://www.elektroonline.nl/elektro/
Heeeej, ik zit even te kijken, blijkt dat ze veel duurder zijn geworden![]()
![]()
![]()
Met 100 meter kom je best ver ja (100 meter zelfsquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:28 schreef veldmuis het volgende:
[..]
100 meter gaat wat ver he?
Waarom is het schakeldraad trouwens altijd dunner, dat zie ik hier ook, dat is 1,5mm², terwijl alle andere kleuren 2,5mm² zijn?
over 1.5mm² kan je ook prima 16A trekken, echter is de maximale lengte van de draad van beperkt tot 50 meter, omdat anders de weerstand van de draad een tehoog spannings verlies zal opgeven..quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:32 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Met 100 meter kom je best ver ja (100 meter zelfs)
Maar dat is per meter 30 cent. Tegenover 80 cent bij de Gamma. Dat zeg ik.
Achter de schakeldraad komt in het algemeen altijd een lamp. Waarbij ervanuit word gegegaan dat ie nooit zoveel stroom trekt dan een wcd. Wist je dat een schakelaar ook maar 10A kan schakelen? Tegenover 16A wat een wcd aankan. Vandaar de zwarte draad die dan iets dunner mag.
Eerste mag dus niet. Het kan idd wel maar het mag niet in buis. Wel in een schakelkast b.v. waar er genoeg koeling is. Voor machinebouw zijn de regels ook wat soepeler.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
over 1.5mm² kan je ook prima 16A trekken,
(en ik dacht ook dat je anders geen hotel schakeling kan maken ivm met max aantal draden per buis?)
weet dat het niet mag, zal wel komen omdat het in een besloten ongeventileerde ruimte hangt ( buisquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:43 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Eerste mag dus niet. Het kan idd wel maar het mag niet in buis. Wel in een schakelkast b.v. waar er genoeg koeling is. Voor machinebouw zijn de regels ook wat soepeler.
Zoals ik al zei, de max stroom van een schakelaar is 10A, de zwarte draad zit toch altijd achter een schakelaar.
Tweede stelling is waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |