Niemand die dit bij je zou komen checken, maar i.g.v brand bijvoorbeeld heb je inderdaad een probleem met de verzekering !quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:21 schreef tnimble het volgende:
De reden dat 30mm niet mag voor een WCD is dat er te weinig rege ruimte overblijft in de doos als de WCD belast is en warm wordt. Of dit geberut hangt er weer vanaf wat je er op aansluit. Strikt volgens de NEN en NPR moet je altijd van volledige max belasting uitgaan.
Volgens mij mogen WCD's ook gewoon in 40mm worden geplaatst, als je ermaar geen lassen bij stopt. Als de WCD het eindpunt is mag het dus wel gewoon. Maar liever 50mm als het kan. Hoe meer ruimte hoe prettiger het werktquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:13 schreef tnimble het volgende:
[..]
Bij wandcontactdozen altijd 50mm schakelaars 40mm maar 50 als het kan. Voor dubbele inbouw wandcontact dozen (ook altijd 2 losse contacten in 1 inbouwraam nemen) heb je speciale ovale dozen zodat je de bedrading tussen de 2 contacten mekkelijk kunt klaren.
Piranha,quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:51 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ik heb ook niet exact dezelfde moet ik eerlijk bekennen
ik heb een B&D Piranhia dacht ik.... doet t primamoet er van de week nog effe 1 bijhalen voor hout; heb nu alleen de versie voor steen...
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 13:19 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Piranha,![]()
Ideaal mooi spul. Betaalbaar en zeer hoge standaard in kwaliteit.
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 13:16 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Wat betreft dubbele inbouw neem ik altijd 2 (of meer) inbouwdozen van attema. Werkt prima om aan elkaar te koppelen
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 15:08 schreef tnimble het volgende:
[..]
[afbeelding]
Met 2 naastelkaar en dan de doorlusdraaden door het ronde gaatje frotten kan ook maar is lastiger.
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 16:22 schreef veldmuis het volgende:
[afbeelding]
Dit is de lichtschakelaar nu. Dit moet ik dus gewoon losknippen en vervangen door een 50mm diep geval?
Hopen dat de muur dat gaat redden.
Zo te zien is het inderdaad al een inbouwschakelaar. Wat zit er achter dat witte plaatje?quote:
Daarvoor zit dat vreemde plaatje ook tussen de schakelaar en dat inbouwkastje zegmaar?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:02 schreef Marsepein het volgende:
Veldmuis laat je niet van de wijs brengen, het is wel degelijk een opbouwschakelaar. Er achter zit echter een inbouwdoos, deze schakelaar kun je ws zonder al te veel inspanning vervangen door een inbouwmodel.
Zo is hij al heel anders dan op de vorige plaatjes. Ik ging er vanuit dat er alleen een afdekraampje nog op kwam.quote:
Lijkt er wel opquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:03 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Daarvoor zit dat vreemde plaatje ook tussen de schakelaar en dat inbouwkastje zegmaar?
Dat eerste weet ik niet, dat tweede iig niet. Kan het dat die blauwe (nul, toch?) gewoon vanaf de bron zegmaar, waar de spanning de kamer in komt gewoon via die doos naar de lamp loopt?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:09 schreef Marsepein het volgende:
Dat vreemde plaatje is gewoon een grondplaat. Bij opbouwmateriaal heb je vaak een grondplaat, het schakelmateriaal en dan de afdekkap.
De grondplaten zijn vaak standaardmaten.
Omdat ik ook een lasdop in de inbouwdoos zie, heb ik het vermoeden dat er ooit een inbouw heeft gezeten, of dat er onder de schakelaar een wcd is (Boven de plint zeg maar)
Wie er naar kraait? Als er iets is de verzekering, brandweer, politie, het energie bedrfijf, netwerkbeheerder en gemeente. En dan niet allemaal tegelijk maar een of meerdere uit het rijtje af hankelijk wat er gebeurt is.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:04 schreef hugo2406 het volgende:
Wat ik me afvraag, ik zie o.a. in dit topic een heleboel regeltjes voorbijkomen, 30 mm mag niet, vervangen van draden met oude kleurcodes etc.. Maar wie kraait er nou naar als je deze regels gewoon allemaal negeert (ik heb al heel wat capital crimes gepleegd in dat kader).. Krijg je problemen met verzekering als het eens fout gaat ofzo?
Een verschrikkelijk scheldende electricien die afvraagt wat voor gigantische prutser er in godsnaam aan het werk is geweest.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 17:04 schreef hugo2406 het volgende:
Wat ik me afvraag, ik zie o.a. in dit topic een heleboel regeltjes voorbijkomen, 30 mm mag niet, vervangen van draden met oude kleurcodes etc.. Maar wie kraait er nou naar als je deze regels gewoon allemaal negeert (ik heb al heel wat capital crimes gepleegd in dat kader).. Krijg je problemen met verzekering als het eens fout gaat ofzo?
En die hebben het dan meestal ook nog aan het rechte eindquote:
Ik ken ze wel degelijk van toen ik nog bij het (toen nog gemeentelijke) energie bedrijf werkte en ook van andere instalateurs. Het meeste komt aan het ligt als de hoofdzekering er steeds uit gaat en bij controlles van meterstanden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 20:01 schreef hugo2406 het volgende:
Nou die scheldende electricien neem ik voor lief (familie), maar al die andere instanties lijkt me minder. Maar heeft er ooit iemand hier echt daadwerkelijk last gekregen met een ondeugdelijke installatie (ik heb het over particulier gebruik)?
waar kan ik vast een AFGEKEURD stikker bestellen?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een verschrikkelijk scheldende electricien die afvraagt wat voor gigantische prutser er in godsnaam aan het werk is geweest.
Maar in de meeste gevallen kun je dan te maken krijgen met :
- Brand / Inboedelverzekering indien de installatie nader onderzocht wordt.
- Het energiebedrijf
- Je netwerkbeheerder
- (Binnenkort als er een soort apk voor woningen wordt geintroduceerd; die plannen zijn er in ieder geval) de onderzoeksdienst van de gemeente
- Woningbouwverenigingen
- Scheldende electriciens![]()
ik ken het.... bij familie net alles vervangen en veranderd.... jezus wat een zooi! Maar het ligt er nu piekfijn bij, met meer dan 2x zoveel groepen als dat het wasquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 23:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
waar kan ik vast een AFGEKEURD stikker bestellen?de elektricien hier heeft 20+ jaar geleden best knoeiwerk geleverd
![]()
we willen nu een nieuwe groepenkast, maar dat wordt t halve huis verbouwen :/ omdat die kneuzen gewoon alles kris kras door elkaar hebben gedaan :/spinnenweb is dr niks bij
quote:Op woensdag 30 augustus 2006 09:36 schreef gateway het volgende:
[..]
ik ken het.... bij familie net alles vervangen en veranderd.... jezus wat een zooi! Maar het ligt er nu piekfijn bij, met meer dan 2x zoveel groepen als dat het was(woonkamer, keuken, hal en wc en buitenlamp en schuurtje op 1 zekering!!!) Veschrikkelijk...... maak je in de schuur sluiting, zit je in het donker te schijten!
Ey heb jij mij toen maanden terug niet gemaild over zoiets ?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 23:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
waar kan ik vast een AFGEKEURD stikker bestellen?de elektricien hier heeft 20+ jaar geleden best knoeiwerk geleverd
![]()
we willen nu een nieuwe groepenkast, maar dat wordt t halve huis verbouwen :/ omdat die kneuzen gewoon alles kris kras door elkaar hebben gedaan :/spinnenweb is dr niks bij
yup printen dr van liggen nog steeds bij mn pa stof te verzamelen,, tis zijn kastquote:Op woensdag 30 augustus 2006 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ey heb jij mij toen maanden terug niet gemaild over zoiets ?![]()
Moet je er dan niet een keer dringend mee aan het werk, het klinkt vrij gevaarlijk zoals je het omschrijftquote:Op donderdag 31 augustus 2006 02:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
yup printen dr van liggen nog steeds bij mn pa stof te verzamelen,, tis zijn kasten ik klaag elke keer bij hem
![]()
hij's t zelf ook wel zat dat er geen reet van deugt![]()
meneer kreeg een opdonder van een geaard apparaat![]()
Dat valt nog mee.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 02:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
yup printen dr van liggen nog steeds bij mn pa stof te verzamelen,, tis zijn kasten ik klaag elke keer bij hem
![]()
hij's t zelf ook wel zat dat er geen reet van deugt![]()
meneer kreeg een opdonder van een geaard apparaat![]()
quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:52 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Dat valt nog mee.
In het huurhuis van me huidige ex in Amsterdam, kreeg je een opdonder als je de verwarming in de studeer kamer aanraakt...![]()
Zo'n huis heb ik dus.....quote:Op vrijdag 1 september 2006 15:57 schreef kroegtijger het volgende:
Sommige electra-installaties in huizen zijn wel heel bedroevend aangelegd, en bijna lachwekkend om te zien dat alles het toch nog gewoon doet
quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Zo'n huis heb ik dus.....
Maar er wordt aan gewerkt
Staan in m'n klustopic. In deel 2 of 3 staat een mooi voorbeeld van een snoertje (zoals al een lamp zit ofzo), ingemetseld in de muur:')quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:54 schreef kroegtijger het volgende:
[..]FOTO'S
Laat ons mee lachen van het prutswerk
als je groep1 uitschakeld blijft alles in huis gewoon branden.quote:Op vrijdag 1 september 2006 18:00 schreef veldmuis het volgende:
Doe alle lichten aan en trek er een groep uit?.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |