quote:Op vrijdag 1 september 2006 18:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
ah, gevonden:
[afbeelding]
[afbeelding]
tja..
Nee snoer mag nooit door buis. Wat je moet gebruiken is draad van 2,5mm2 in de kleuren die jij ook wel weet.quote:Op vrijdag 1 september 2006 20:58 schreef veldmuis het volgende:
Nog een vraag: is het handiger om snoer te gebruiken ipv losse (stugge) kabels?
Okay, thanks. Wat is de reden dat snoer in een buis niet mag?quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:02 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Nee snoer mag nooit door buis. Wat je moet gebruiken is draad van 2,5mm2 in de kleuren die jij ook wel weet.
Ten eerste kan het gewoon niet omdat snoer slechts moeilijk door de buis glijdt.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:11 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Okay, thanks. Wat is de reden dat snoer in een buis niet mag?
Dat noemt men dan weer kabel (heeft massieve kernen) en dat past niet door de buis. Is bovendien veel duurder en tja en..uhhquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:18 schreef veldmuis het volgende:
Ik doelde meer op snoer dat ook voor buiten gebruikt wordt, had ik niet heel helder weggezet, sorry.
Dat het niet echt lekker door een buis glijdt zal dus ook wel voor dat snoer gelden, neem ik aan?
hollanderquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:21 schreef veldmuis het volgende:
Pardon, kabel.
draad, snoer, kabel, mmmkay.
En veel duurder, och, ik vind 10 meter draad voor 8 euro al duur.
Ja, eh, ik heb van alle kleuren dan wel 2x10 meter nodig, behalve van t zwarte spul, dat red ik wel met eentje.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hollander
maar je mag toch in bepaalde situaties wel kabel gebruiken ipv buis met los draad?
isolatie van je oude draden peuteren en inleveren bij de koperboerquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:25 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ja, eh, ik heb van alle kleuren dan wel 2x10 meter nodig, behalve van t zwarte spul, dat red ik wel met eentje.
Of ik gebruik voor het schakeltouwtje gewoon een restje met een ander kleurtje, kan mij het schelen!
100 meter gaat wat ver he?quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:25 schreef Wojworshebn het volgende:
Hier vind je prijzen http://www.elektroonline.nl/elektro/
Heeeej, ik zit even te kijken, blijkt dat ze veel duurder zijn geworden![]()
![]()
![]()
Met 100 meter kom je best ver ja (100 meter zelfsquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:28 schreef veldmuis het volgende:
[..]
100 meter gaat wat ver he?
Waarom is het schakeldraad trouwens altijd dunner, dat zie ik hier ook, dat is 1,5mm², terwijl alle andere kleuren 2,5mm² zijn?
over 1.5mm² kan je ook prima 16A trekken, echter is de maximale lengte van de draad van beperkt tot 50 meter, omdat anders de weerstand van de draad een tehoog spannings verlies zal opgeven..quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:32 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Met 100 meter kom je best ver ja (100 meter zelfs)
Maar dat is per meter 30 cent. Tegenover 80 cent bij de Gamma. Dat zeg ik.
Achter de schakeldraad komt in het algemeen altijd een lamp. Waarbij ervanuit word gegegaan dat ie nooit zoveel stroom trekt dan een wcd. Wist je dat een schakelaar ook maar 10A kan schakelen? Tegenover 16A wat een wcd aankan. Vandaar de zwarte draad die dan iets dunner mag.
Eerste mag dus niet. Het kan idd wel maar het mag niet in buis. Wel in een schakelkast b.v. waar er genoeg koeling is. Voor machinebouw zijn de regels ook wat soepeler.quote:Op vrijdag 1 september 2006 21:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
over 1.5mm² kan je ook prima 16A trekken,
(en ik dacht ook dat je anders geen hotel schakeling kan maken ivm met max aantal draden per buis?)
weet dat het niet mag, zal wel komen omdat het in een besloten ongeventileerde ruimte hangt ( buisquote:Op vrijdag 1 september 2006 21:43 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Eerste mag dus niet. Het kan idd wel maar het mag niet in buis. Wel in een schakelkast b.v. waar er genoeg koeling is. Voor machinebouw zijn de regels ook wat soepeler.
Zoals ik al zei, de max stroom van een schakelaar is 10A, de zwarte draad zit toch altijd achter een schakelaar.
Tweede stelling is waar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |