abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:59:49 #201
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41168357
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:56 schreef Fir3fly het volgende:
Interessante metafoor, wat bedoel je precies met die vruchten?
Eetbare vruchten als mededogen, liefde, rust, rechtvaardigheid, vrijheid. Onder giftige vruchten bijvoorbeeld dood, oorlog, onderdrukking.
pi_41168601
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:57 schreef Alicey het volgende:

Agressiviteit is niet bepaald een christelijke waarde (Al is het wel een waarde van heel veel christenen helaas). Daarnaast zie ik inderdaad agressiviteit niet als iets positiefs. Hoe je het ook wendt of keert, aan elk door een mens gecreeerd drama lag agressiviteit ten grondslag.
Dat is niet zon goed gekozen woord van mij kant ... maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:55 schreef Alicey het volgende:
Waarom zou het christelijk geloof verder geevolueerd zijn dan andere geloven?
Vanwege het volgende, de "mythe" van Jezus zoals deze gepresenteerd wordt in het NT is zeer verfijnd en daarmee suprieur aan elke andere religie. Daarnaast is het nog eens gebouwd op de "mythe" die in het verleden al zijn waarde heeft bewezen. Je kan discussieren of dit een goed is, het Christendom toont immers alleen z'n zwakte in het feit dat het gebouwd is op het Jodendom. Het Jodendom was zelfs zo sterk dat het een gevoel van nationaliteit creerde, iets dat in die tijd onnavolgbaar was. De beste "mythen" werden in elkaar gewoven, steeds verder verfijnd ... sommige niet relevante boeken werden vergeten. Maar goed niemand kon zon prachtig verhaal construeren als de Israelieten ... stevige basis.
pi_41168627
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:58 schreef SpecialK het volgende:

Stukje uit The god who wasn't there (erg goede documentaire trouwens. Aanrader)
RK is niet de enigste stroming binnen het Christendom.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:15:31 #204
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41168799
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 17:08 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

RK is niet de enigste stroming binnen het Christendom.
Dat claim ik ook niet. Maar naast de inquisitie zijn nog talloze andere gebeurtenissen te benoemen waarbij de christenen gewoon letterlijk hun bijbel hebben gepakt. Hebben gelezen en daarna ongelovigen, homo's, en weet ik veel wat voor mensen der tot bloedens aan toe mee hebben doodgemept.

Er zit bloed aan de bijbel. Een hele hoop bloed.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:31:30 #205
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41169225
Alicy, ik hoop trouwens dat ik in een vorig stukje van mij @ 16:46 ongeveer goed heb beschreven wat jouw globale standpunt is. Ik geef nl. niet graag het gevoel dat ik hun gedachtengang aan het kapen ben voor m'n eigen voordeel.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_41169379
quote:
Vanwege het volgende, de "mythe" van Jezus zoals deze gepresenteerd wordt in het NT is zeer verfijnd en daarmee suprieur aan elke andere religie.
Misschien wordt het eens tijd dat jij die Bijbel eens goed gaat lezen, het is niet verfijnd, het is een chaotisch samenraapsel vol tegenstellingen, tegensprekingen en bloedvergieten.
Ik zou zeggen, begin eens wat vragen te beantwoorden rondom de wederopstanding, zo'n beetje de kern van het Christendom, wellicht gaat je dan iets dagen:

Veel plezier
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_41169564
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 17:36 schreef onemangang het volgende:

Misschien wordt het eens tijd dat jij die Bijbel eens goed gaat lezen, het is niet verfijnd, het is een chaotisch samenraapsel vol tegenstellingen, tegensprekingen en bloedvergieten.
De tegenstellingen en tegensprekingen doet niet af aan het de verfijndheid ... verfijndheid is in dit opzicht niet tekstueel maar het feit dat mensen deze mythe graag als waar aanzien. Ik wil je op wijzen dat de Abrahamitisch religies de meeste aanhangers kent. Blind door het geloof doen de tegenstellingen en tegensprekingen er niet meer toe. En degene die het wel opmerken kunnen er mee leven omdat immers een alternatief wordt geboden.

Bloedvergieten?
pi_41169618
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 17:15 schreef SpecialK het volgende:

Er zit bloed aan de bijbel. Een hele hoop bloed.
Er zit geen bloed aan het NT ... er kleeft veel bloed aan het toenmalig politiek-economisch systeem.
pi_41169689
Overigens is het Christendom op zo'n beetje alle testbare vlakken door de mand gevallen met betrekking tot 'waarheden'. Nee, slavernij is niet goed, nee kinderen afranselen is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling, sexuele onthouding is onmogelijk, met bidden kan je geen externe gebeurtenissen beinvloeden, blisems en aardbevingen kunnen we voorspellen en afleiden dus niet van God afkomstig, epilepsie is niet het gevolg van demonen maar met medicijnen te behandelen, er zijn geen bewijzen gevonden voor het bestaan van Jezus, er is geen bewijs voor een wereldwijde zondvloed, de aarde staat niet in het middelpunt van het universum, sterren zijn geen lichtjes aan een gewelf, een slangenbeet geneest niet door te kijken naar een esculaap, godsgeloof leidt niet tot vrede, afwijzen van geloof leidt niet tot natuurrampen en ziektes en ga zo maar door...

Eigenlijk is er helemaal NIETS van het Christendom dat EN uitsluitend in de bijbel staat EN waardevol voor de gehele mensheid is gebleken. Mocht er iets zijn, dan zou ik het graag willen vernemen.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:52:42 #210
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41169856
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 17:44 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Er zit geen bloed aan het NT ... er kleeft veel bloed aan het toenmalig politiek-economisch systeem.
Politieke systemen in die vroegere tijden -WAREN- de kerken. Onder een koning. Overheid, onderwijs en ook rechtspraak ging via de kerk.

Oh en het nieuwe testament:

http://www.skepticsannotatedbible.com/int/nt.html

Niet zo lief als veel christenen beweren.
pi_41170000
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 17:42 schreef -Angelus- het volgende:
Ik wil je op wijzen dat de Abrahamitisch religies de meeste aanhangers kent.
Ja, en? Chinees wordt het meest gesproken op de aardbol. Dus chinees is de best mogelijke taal?
>>> en jazeker.... religie is op dezelfde wijze verspreid als taal.
quote:
Blind door het geloof doen de tegenstellingen en tegensprekingen er niet meer toe. En degene die het wel opmerken kunnen er mee leven omdat immers een alternatief wordt geboden.

Bloedvergieten?
Geloof verblind inderdaad, wat je zegt. Bloedvergieten is het gevolg van verdeeldheid. Religie is een van de zaken die de mensheid verdeeld. En na 21 eeuwen conflicten met religie zouden we nu onderhand daar wel onze conclusie uit moeten trekken.
pi_41170924
Grootschalige religies met een sterk ethisch vind ik sowieso maar niets, dus daar zul je me niet in vinden. Wat mij persoonlijk het meest aanspreekt is het zen-boeddhisme (Japanse stroming binnen het boeddhisme). Dit door het gevoel van humor, meditatie en wijsheid die voorop staan, in plaats van zinloze dogma's.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:56:31 #213
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_41171612
quote:

[..]

Vanwege het volgende, de "mythe" van Jezus zoals deze gepresenteerd wordt in het NT is zeer verfijnd en daarmee suprieur aan elke andere religie. Daarnaast is het nog eens gebouwd op de "mythe" die in het verleden al zijn waarde heeft bewezen. Je kan discussieren of dit een goed is, het Christendom toont immers alleen z'n zwakte in het feit dat het gebouwd is op het Jodendom. Het Jodendom was zelfs zo sterk dat het een gevoel van nationaliteit creerde, iets dat in die tijd onnavolgbaar was. De beste "mythen" werden in elkaar gewoven, steeds verder verfijnd ... sommige niet relevante boeken werden vergeten. Maar goed niemand kon zon prachtig verhaal construeren als de Israelieten ... stevige basis.
Klinkt alsof er helemaal geen God aan te pas komt, alles is PR...
Heb je misschien een bron voor de bewering dat de mythe van Jezus zeer verfijnd is en daarmee superieur aan elke andere religie? Een vergelijkend onderzoek van de consumentenbond misschien?
Je neemt hier wel een atheïstisch standpunt in: religie is een kwestie van het beste verhaal te schrijven; een God creëren die aanslaat bij de grote massa.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_41172294
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 18:56 schreef ThinkTank het volgende:

Heb je misschien een bron voor de bewering dat de mythe van Jezus zeer verfijnd is en daarmee superieur aan elke andere religie? Een vergelijkend onderzoek van de consumentenbond misschien?
Christianity 2.1 billion
Islam 1.3 billion
Secular/Atheist/Irreligious/Agnostic/Nontheist 1.1 billion
Hinduism 900 million
Buddhism 708 million (see also Buddhism by country)
Chinese folk religion 394 million
Primal indigenous ("Pagan") 300 million
African traditional and diasporic 100 million
Sikhism 23 million
Juche 19 million
quote:
Je neemt hier wel een atheïstisch standpunt in: religie is een kwestie van het beste verhaal te schrijven; een God creëren die aanslaat bij de grote massa.
Valt het je op, de atheisten zijn zo blind aan het roepen dat ze gelijk hebben dat ze dit ineens niet opvalt. En dan beweert men nog dat atheisme niet een actieve vorm is. Men roept nog harder dan hard op te bewijzen dat er geen God bestaat en om het Christendom dood te maken.
pi_41172426
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 18:56 schreef ThinkTank het volgende:

[..]

Klinkt alsof er helemaal geen God aan te pas komt, alles is PR...
Dat brengt mij op het punt: waarom lezen we de verhalen nog, zoals ze staan opgeschreven.. Als een boek zoals de Bijbel, nu geschreven word. (denk voor het gemak meteen maar even aan de nieuwe vertaling, zouden we de schrijver voor gek verklaren, alleen al vanweg de vorm, en de hoeveelheid cryptische boodschappen (even een zijsprong van mezelf: ik denk dat je de biojbel meer moet zien als de boeken van de gebroeders Grimm.. opgetekende mondeling overdragen verhalen vanuit die tijd, met als verschil dat de 'wonderen' nu verklaart worden door 'God', en niet als fictie worden afgedaan)

maar goed, eigenlijk is dit offtopic
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:48:54 #216
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41173366
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 17:31 schreef SpecialK het volgende:
Alicy, ik hoop trouwens dat ik in een vorig stukje van mij @ 16:46 ongeveer goed heb beschreven wat jouw globale standpunt is. Ik geef nl. niet graag het gevoel dat ik hun gedachtengang aan het kapen ben voor m'n eigen voordeel.
Niet helemaal, maar het komt wel heel dicht in de buurt. Ik zie geloof meer als iets dat juist gaat over die dingen die niet te bewijzen zijn (anders is het geen geloof meer) . Ikzelf geloof in bepaalde dingen (Je zou ook kunnen zeggen dat ik vertrouwen heb in bepaalde dingen, waarbij dat vertrouwen voldoende sterk is om geen verder bewijs nodig te hebben).
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:53:29 #217
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_41173543
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:20 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Christianity 2.1 billion
Islam 1.3 billion
Hinduism 900 million
Sikhism 23 million
Juche 19 million
[..]
Ah, populariteit staat gelijk met verfijndheid en superioriteit?
Men verwacht trouwens dat de Islam voor het einde van de 21ste eeuw de eerste plaats zal veroveren.
pi_41173705
Misschien is het beter wanneer iemand met enige intelligentie en theologische kennis de rol van TS overneemt. Een discussie met zo'n bekrompen triangel-josti als verdediger van het Christendom is natuurlijk niet veel waard.
pi_41174208
Angelus, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord:
quote:
Beantwoordt deze vraag voor me: ben jij een verkrachter en waarom wel/niet?
pi_41174295
Angelus beantwoordt liever geen moeilijke vragen.
pi_41174303
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:10 schreef PvtRyan het volgende:

Angelus, je hebt mijn vraag nog niet beantwoordt:
Waarom is het van belang dat ik die vraag beantwoord?
pi_41174334
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:12 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Waarom is het van belang dat ik die vraag beantwoord?
Doe het gewoon? Belang zal later wel blijken.

Of kan je het niet zonder door de mand te vallen?
pi_41174443
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:13 schreef PvtRyan het volgende:

Doe het gewoon? Belang zal later wel blijken.
Of kan je het niet zonder door de mand te vallen?
Nou goed: nee. En nu?
pi_41174575
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:15 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Nou goed: nee. En nu?
En voor het gemak vergeet je de helft van de vraag:
quote:
en waarom wel/niet?
Geef ook een motivatie waarom wel/niet.

Waarom ben jij geen verkrachter Angelus?
pi_41174716
quote:
Valt het je op, de atheisten zijn zo blind aan het roepen dat ze gelijk hebben dat ze dit ineens niet opvalt. En dan beweert men nog dat atheisme niet een actieve vorm is. Men roept nog harder dan hard op te bewijzen dat er geen God bestaat en om het Christendom dood te maken.
Heb je dat soort vooroordelen uit de Bijbel?

stukje in het NT over hen die niet de leer van de BIjbel volgen:

Rom 1:25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. 26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald. 28 Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is. 29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig. 32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen.

Wie roept hier wat? En dat al 21 eeuwen?
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:24:25 #226
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_41174778
quote:

[..]

Christianity 2.1 billion
Islam 1.3 billion
Hinduism 900 million
Sikhism 23 million
Juche 19 million
[..]

Kromme denkwijze. Als 99% van de mensheid denkt dat de maan van Roqueforte-kaas is gemaakt, dan is dat ook zo? Geen valide argument, sorry.
pi_41174828
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:53 schreef ThinkTank het volgende:

[..]

Ah, populariteit staat gelijk met verfijndheid en superioriteit?
Men verwacht trouwens dat de Islam voor het einde van de 21ste eeuw de eerste plaats zal veroveren.
Wie is 'men'? De moslims?

Persoonlijk verwacht ik dat de grote religies het einde van de 21e eeuw niet de meerderheid van de wereldbevolking zullen halen... de rationaliteit en de wetenschap maken religie volkomen overbodig...
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:31:34 #228
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41175041
Angelus, mag ik je een persoonlijke vraag stellen? Het komt op mij over alsof je jezelf identificeert met het christendom. Alsof je elke "aanval" op jezelf als aanval op het christendom ziet en vice versa. In hoeverre stemt dit beeld dat ik heb overeen met je eigen idee?
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:38:17 #229
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41175271
quote:
[..]

Ik zie hier atheisten en relie fans gewoon normaal debatteren. -JIJ- bent hier degene die ineens met ad hominems aan komt rennen dat het atheisme immoreel is en dat atheisten eigenlijk agnosten zijn (echt belachelijk statement trouwens waarmee je je eigenlijk al bijna als serieuze gespreksparter diskwalificeerd).

Atheisten hoeven helemaal niet te roepen voor bewijzen dat god niet bestaat? Vreemde statement?
Ook heb ik niemand horen zeggen dat het christendom dood gemaakt moet worden?

Je ziet ze wel vliegen zeg. Misschien moet je eens wat kalmer aan gaan doen als je leest wat andere mensen schrijven. Volgens mij snap je niet helemaal wat er soms feitelijk gezegd wordt?
pi_41175381
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:19 schreef PvtRyan het volgende:

Waarom ben jij geen verkrachter Angelus?
Omdat ik niet geloof in een wereld die het tegenovergestelde is van waar het Christendom en religie in het algemeen naar streeft. Zonder het moraal framework van het Christendom creeren we een wereld zonder waarden. Een wereld waarin verkrachting zonder terughoudendheid een groot goed is omdat het immers het grootste genoegen is.
pi_41175941
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:31 schreef Alicey het volgende:

Angelus, mag ik je een persoonlijke vraag stellen? Het komt op mij over alsof je jezelf identificeert met het christendom. Alsof je elke "aanval" op jezelf als aanval op het christendom ziet en vice versa. In hoeverre stemt dit beeld dat ik heb overeen met je eigen idee?
De meeste personen in dit topic denken dat een Christen iemand is die 'simple minded' is. Iemand die dom is en het niet snapt. Een statement zo simpel als "god bestaat niet" is indirect een aanval op mijn intellect. Het is een aanval op mijn intelligentie omwille van mijn geloof. Echter een aanval die niet gestaafd is met feiten. Zie onder voor een uitstekend voorbeeld van deze gedachtegang.
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Misschien is het beter wanneer iemand met enige intelligentie en theologische kennis de rol van TS overneemt. Een discussie met zo'n bekrompen triangel-josti als verdediger van het Christendom is natuurlijk niet veel waard.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:00:16 #232
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_41175961
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:25 schreef onemangang het volgende:

[..]

Wie is 'men'? De moslims?

Als "men" voorspelt dat er in 2050 ruim negen miljard mensen op aarde zullen zijn, vraag jij dan ook:
Wie is "men"? De mensen die kinderen willen?
Verschillende bevolkingsgroepen hebben verschillende geboortecijfers, je moet geen moslim zijn om hieruit te extrapoleren.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:02:27 #233
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41176027
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:42 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Omdat ik niet geloof in een wereld die het tegenovergestelde is van waar het Christendom en religie in het algemeen naar streeft. Zonder het moraal framework van het Christendom creeren we een wereld zonder waarden. Een wereld waarin verkrachting zonder terughoudendheid een groot goed is omdat het immers het grootste genoegen is.
Verkracht worden lijkt mij anders niet zo'n groot genoegen.
pi_41176061
quote:

[..]

Een hoop gewauwel zonder antwoord te geven dus \o/

1: Waarom geloof je niet in zo'n wereld? Probeer je te zeggen dat verkrachting gewoon tegen je gevoel indruist? Kan dat gevoel niet aanwezig zijn bij een atheist?
2: Waarom zouden die waarden aanwezig moeten zijn in een wereld? Omdat God het zegt of omdat het als het juiste voelt?

De enige twee mogelijke antwoorden op "waarom ben je geen verkrachter?" zijn:
A) God verbied het (doet ie niet trouwens, maar dat terzijde) wat dus betekent dat jij zelf geen bezwaar ertegen hebt maar het alleen niet doet omdat God het afkeurt.
B) Verkrachting voelt fout. En dat gevoel staat los van religieuze overtuiging en kan dus net zo goed aanwezig zijn bij een atheist.

Dus: keur jij verkrachting af omdat het fout voelt of omdat God het fout vind (en niet perse jij dus)?
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:05:27 #235
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41176119
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 20:59 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

De meeste personen in dit topic denken dat een Christen iemand is die 'simple minded' is. Iemand die dom is en het niet snapt.
Waaruit maak je dat op?
quote:
Een statement zo simpel als "god bestaat niet" is indirect een aanval op mijn intellect.
Omdat jij vindt dat god wel bestaat, meen je dat iemand die beweert dat god niet bestaat, dat doet met de achterliggende gedachte dat jij dom bent dat je wel gelooft dat god bestaat?
quote:
Het is een aanval op mijn intelligentie omwille van mijn geloof.
Als het een aanval op je intelligentie zou zijn. Het is eerder echter een doodnormaal statement zonder aanval..
quote:
Echter een aanval die niet gestaafd is met feiten. Zie onder voor een uitstekend voorbeeld van deze gedachtegang.
Tja, je kunt nou eenmaal nooit bewijzen dat iets er niet is. Daarom ligt de bewijslast altijd bij degene die beweert dat er wel iets is. Ik begrijp hierbij echter niet zo goed waarom je zo graag bewezen wil hebben dat god al dan niet bestaat.. Daar gaat het toch helemaal niet om?

Overigens valt Evil_Jur jou persoonlijk aan, en uitdrukkelijk niet je geloof (Anders had hij wel om iemand gevraagd die niet gelooft).
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:05:43 #236
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_41176127
quote:

[..]

ik ben geen verkrachter omdat (o.a.) je een medemens zoiets niet aandoet. Domme reden misschien, ben dan ook maar een simpele atheïst...
pi_41176334
quote:

[..]

De meeste personen in dit topic denken dat een Christen iemand is die 'simple minded' is. Iemand die dom is en het niet snapt. Een statement zo simpel als "god bestaat niet" is indirect een aanval op mijn intellect. Het is een aanval op mijn intelligentie omwille van mijn geloof. Echter een aanval die niet gestaafd is met feiten. Zie onder voor een uitstekend voorbeeld van deze gedachtegang.
[..]
Waarom is een statement als God bestaat niet (die trouwens niet voor mij geld.. voor mij geld de statement: "er is geen reden om aan te nemen dat er een God bestaat, en behoorlijk wat meer die zeggen dat ie niet bestaat" en die is aardig wat genuanceerder.. als een gelovige aankomt met reproduceerbaar bewijs, wil ik best geloven. maar geen seconde eerder. en dat is nog steeds niet gebeurt.) een aanval op je intellect? Ik denk meer dat die quote gaat over je discussiemethode, dan over je geloof.
Okee, alvast excuses, maar ik word nu even een beetje persoonlijk: mijns inziens doet het wel wat van je intellect af, als je dankzij je geloof de evolutietheorie niet accepteert.. dan ben je erg kortzichtig bezig, mijns inziens. (ik weet niet of je de evolutietheorie accepteert, vandaar vooraf al excuses)
Twitch.tv/bensel15
pi_41176532
Oh ja, een echte Atheist (nou ja, atheist, darwinist is misschien beter) verkracht niet, omdat het iets tegennatuurlijks is. Waarom? omdat als je iemand zou verkrachten in een rangorde zoals je die bij dieren ziet (honden, bijv) je of vermoord word als je een vrouwtje verkacht word, of uitgestoten word van de groep.. Beide bieden nou niet bepaald perspectief om meer kinderen te verwekken, en zal die drang dus wegevolueren
Twitch.tv/bensel15
pi_41176558
quote:

[..]

Ik vroeg laatst aan je hoe je erbij komt dat alleen met een absoluut idee van ethiek er een redeljike moraal kan worden opgesteld. Ik vind dat nogal een belachelijk idee namelijk, dus ik ben erg benieuwd.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:22:53 #240
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41176738
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 19:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik moest lachen
pi_41176874
quote:

[..]

[..]
Ik heb geen problemen met Christenen, ik heb problemen met jouw betoog.
pi_41188763
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:59 schreef nickybol het volgende:
Moslims zijn helemaal niet tegen Joden in de Koran. Antisemitisme in de Moslimwereld is geimporteerd uit het Christendom na de stichting van Israel. Het stuk waar jij aan refereert is een passage over de oorlog met Joden die de Moslims heben uitgevochten. Hier ging het echter niet om de Joodse godsdienst. Moslims bewonderen Joden juist. Of bewonderden.
Koran 4:51 en 52
quote:
Hast thou not seen those unto whom a portion of the Scripture hath been given, how they believe in idols and false deities (Joden en Christenen dus, de enige twee monotheïstische religies op die plaats en tijd), and how they say of those (idolaters) who disbelieve: "These are more rightly guided than those who believe" ?
quote:
Those are they whom Allah hath cursed, and he whom Allah hath cursed, thou (O Muhammad) wilt find for him no helper.
Wat gebeurt er met ongelovigen die de Koran niet willen omhelzen?
quote:
4:89 They long that ye should disbelieve even as they disbelieve, that ye may be upon a level (with them). So choose not friends from them till they forsake their homes in the way of Allah; if they turn back (to enmity) then take them and kill them wherever ye find them, and choose no friend nor helper from among them,
quote:
9:5 Then, when the sacred months have passed, slay the idolaters wherever ye find them, and take them (captive), and besiege them, and prepare for them each ambush. But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then leave their way free. Lo! Allah is Forgiving, Merciful.
quote:
9:29 Fight against such of those who have been given the Scripture as believe not in Allah nor the Last Day, and forbid not that which Allah hath forbidden by His messenger, and follow not the Religion of Truth, until they pay the tribute readily, being brought low.
quote:
9:30 And the Jews say: Ezra is the son of Allah, and the Christians say: The Messiah is the son of Allah. That is their saying with their mouths. They imitate the saying of those who disbelieved of old. Allah (Himself) fighteth against them. How perverse are they!
quote:
9:73 O Prophet! Strive against the disbelievers and the hypocrites! Be harsh with them. Their ultimate abode is hell, a hapless journey's end.
quote:
9:123 O ye who believe! Fight those of the disbelievers who are near to you, and let them find harshness in you
(and the list goes on and on, dit is slechts een greep)

Nou weet ik niet welke jood ooit heeft gezegd dat Ezra de zoon van Allah is maar goed . Punt is duidelijk

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 26-08-2006 04:45:06 ]
pi_41190750
Okay, dat zijn een hoop vervelende haatzaaiende teksten in de koran. Wat we wel kunnen stellen is dat antisemitisme zijn oorsprong heeft in de Bijbel. Vooral het evangelie van Johannes kan het maar niet genoeg zeggen 'De Joden hebben Jezus vermoord' (Wat onzin is, hij is door de Romeinen gekruisigd)

Maar aan de andere kant maken de joden in Israel zich ook niet populair met hun Torah (=Oude Testament) waarin ondermeer teksten als deze te vinden zijn:

Deut 7:1 Straks zal de HEER, uw God, u naar het land brengen dat u in bezit zult nemen en veel volken voor u op de vlucht jagen: de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten ? zeven volken die groter en machtiger zijn dan u. 2 Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen schenkt, moet u hen doden. U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen.

Eigenlijk zijn het jodendom, christendom en de islam net een stelletje vervelende, ruziemakende pestkoppen die vechten om een fictief stukje speelgoed dat "god" heet.
pi_41192059
Opvallend is trouwens ook dat de nuances in de evangelieën van het nieuwe testament (en de evangelieën die het niet in het NT gehaald hebben) steeds verschuiven. Als ik het goed heb is de historische consensus dat Johannes de laatst geschrevene van de evangelieën van het NT is. In de (chronologisch, niet zoals het in het NT gesorteerd staat!) vroegere evangelieën ligt de nadruk van de schuld bij de romeinen, en als je de verhalen in de bijbel horizontaal bestudeert (als in: feiten vergelijken) zie je dat de schuld steeds meer bij de joden terecht komt en Pontius Pilatus zelf buiten beeld komt. Ik zal eens wat voorbeelden opzoeken.

Het klopt trouwens dat Pontius Pilates het oordeel geveld heeft, maar Jezus was dan ook een vervelende herrieschopper, en voor Pontius Pilates was hij gewoon een van de duizenden.
pi_41192899
Eerst geschreven evangelie, Marcus 15:1-20
quote:
1 En terstond, des morgens vroeg, hielden de overpriesters te zamen raad, met de ouderlingen en Schriftgeleerden, en den gehelen raad, en Jezus gebonden hebbende, brachten zij Hem heen, en gaven Hem aan Pilatus over.2 En Pilatus vraagde Hem: Zijt Gij de Koning der Joden? En Hij antwoordende, zeide tot hem: Gij zegt het.3 En de overpriesters beschuldigden Hem van vele zaken; maar Hij antwoordde niets.4 En Pilatus vraagde Hem wederom, zeggende: Antwoordt Gij niet? Zie, hoe vele zaken zij tegen U getuigen!5 En Jezus heeft niet meer geantwoord, zodat Pilatus zich verwonderde.6 En op het feest liet hij hun een gevangene los, wien zij ook begeerden.7 En er was een, genaamd Bar-abbas, gevangen met andere medeoproermakers, die in het oproer een doodslag gedaan had.8 En de schare riep uit, en begon te begeren, dat hij deed, gelijk hij hun altijd gedaan had.9 En Pilatus antwoordde hun, zeggende: Wilt gij, dat ik u den Koning der Joden loslate?10 (Want hij wist, dat de overpriesters Hem door nijd overgeleverd hadden.)11 Maar de overpriesters bewogen de schare, dat hij hun liever Bar-abbas zou loslaten.12 En Pilatus, antwoordende, zeide wederom tot hen: Wat wilt gij dan, dat ik met Hem doen zal, Dien gij een Koning der Joden noemt? 13 En zij riepen wederom: Kruis Hem.14 Doch Pilatus zeide tot hen: Wat heeft Hij dan kwaads gedaan? En zij riepen te meer: Kruis Hem!15 Pilatus nu, willende der schare genoeg doen, heeft hun Bar-abbas losgelaten, en gaf Jezus over, als hij Hem gegeseld had, om gekruist te worden.16 En de krijgsknechten leidden Hem binnen in de zaal, welke is het rechthuis, en riepen de ganse bende samen;17 En deden Hem een purperen mantel aan, en een doornenkroon gevlochten hebbende, zetten Hem die op;18 En begonnen Hem te groeten, zeggende: Wees gegroet, Gij Koning der Joden!19 En sloegen Zijn hoofd met een rietstok, en bespogen Hem, en vallende op de knieën, aanbaden Hem.20 En als zij Hem bespot hadden, deden zij Hem den purperen mantel af, en deden Hem Zijn eigen klederen aan, en leidden Hem uit, om Hem te kruisigen.
Dus: De joden komen met Jezus bij Pontius Pilates, en Pontius Pilates vraagt wat hij moet doen en oordeelt dat Jezus gekruisigd moet worden

Tweede geschreven evangelie, Lukas 23:1-18 komt neer op hetzelfde verhaal, maar met een klein verschil:
quote:
1 En de gehele menigte van hen stond op, en leidde Hem tot Pilatus.2 En zij begonnen Hem te beschuldigen, zeggende: Wij hebben bevonden, dat Deze het volk verkeert, en verbiedt den keizer schattingen te geven, zeggende, dat Hij Zelf Christus, de Koning is.3 En Pilatus vraagde Hem, zeggende: Zijt Gij de Koning der Joden? En Hij antwoordde hem en zeide: Gij zegt het.4 En Pilatus zeide tot de overpriesters en de scharen: Ik vind geen schuld in dezen Mens.5 En zij hielden te sterker aan, zeggende: Hij beroert het volk, lerende door geheel Judea, begonnen hebbende van Galilea tot hier toe.6 Als nu Pilatus van Galilea hoorde, vraagde hij, of die Mens een Galileër was?7 En verstaande, dat Hij uit het gebied van Herodes was, zond hij Hem heen tot Herodes, die ook zelf in die dagen binnen Jeruzalem was.8 En als Herodes Jezus zag, werd hij zeer verblijd; want hij was van over lang begerig geweest Hem te zien, omdat hij veel van Hem hoorde; en hoopte enig teken te zien, dat van Hem gedaan zou worden.9 En hij vraagde Hem met vele woorden; doch Hij antwoordde hem niets.10 En de overpriesters en de Schriftgeleerden stonden, en beschuldigden Hem heftiglijk.11 En Herodes met zijn krijgslieden Hem veracht en bespot hebbende, deed Hem een blinkend kleed aan, en zond Hem weder tot Pilatus.12 En op denzelfde dag werden Pilatus en Herodes vrienden met elkander; want zij waren te voren in vijandschap tegen den anderen.13 En als Pilatus de overpriesters, en de oversten, en het volk bijeengeroepen had, zeide hij tot hen:14 Gij hebt dezen Mens tot mij gebracht, als een, die het volk afkerig maakt; en ziet, ik heb Hem in uw tegenwoordigheid ondervraagd, en heb in dezen Mens geen schuld gevonden, van hetgeen daar gij Hem mede beschuldigt;15 Ja, ook Herodes niet; want ik heb ulieden tot hem gezonden, en ziet, er is van Hem niets gedaan, dat des doods waardig is.16 Zo zal ik Hem dan kastijden en loslaten.17 En hij moest hun op het feest een loslaten.18 Doch al de menigte riep gelijkelijk, zeggende: Weg met Dezen, en laat ons Bar-abbas los.19 Dewelke was om zeker oproer, dat in de stad geschied was, en om een doodslag, in de gevangenis geworpen.20 Pilatus dan riep hun wederom toe, willende Jezus loslaten.21 Maar zij riepen daartegen, zeggende: Kruis Hem, kruis Hem!22 En hij zeide ten derden male tot hen: Wat heeft Deze dan kwaads gedaan? Ik heb geen schuld des doods in Hem gevonden. Zo zal ik Hem dan kastijden en loslaten.23 Maar zij hielden aan met groot geroep, eisende, dat Hij zou gekruist worden; en hun en der overpriesteren geroep werd geweldiger.24 En Pilatus oordeelde, dat hun eis geschieden zou.25 En hij liet hun los dengene, die om oproer en doodslag in de gevangenis geworpen was, welken zij geëist hadden; maar Jezus gaf hij over tot hun wil.
Pilates verklaart Jezus herhaaldelijk onschuldig, er oordeelt zelf dat er geen reden is om Jezus te vervolgen. Groot verschil met de neutrale houding in Marcus. Uiteindelijk geeft Pilates toch zijn Fiat.

Ongeveer in dezelfde periode dat het evangelie van Lukas geschreven wordt, wordt Mattheüs geschreven. Deze gaat nog een stapje verder, Mattheüs 27:11-26:
quote:
11 En Jezus stond voor den stadhouder; en de stadhouder vraagde Hem, zeggende: Zijt Gij de Koning der Joden? En Jezus zeide tot hem: Gij zegt het.12 En als Hij van de overpriesters en de ouderlingen beschuldigd werd, antwoordde Hij niets.13 Toen zeide Pilatus tot Hem: Hoort Gij niet, hoevele zaken zij tegen U getuigen?14 Maar Hij antwoordde hem niet op een enig woord, alzo dat de stadhouder zich zeer verwonderde.15 En op het feest was de stadhouder gewoon den volke een gevangene los te laten, welken zij wilden.16 En zij hadden toen een welbekenden gevangene, genaamd Bar-abbas.17 Als zij dan vergaderd waren, zeide Pilatus tot hen: Welken wilt gij, dat ik u zal loslaten, Bar-abbas, of Jezus, Die genaamd wordt Christus?18 Want hij wist, dat zij Hem door nijdigheid overgeleverd hadden.19 En als hij op den rechterstoel zat, zo heeft zijn huisvrouw tot hem gezonden, zeggende: Heb toch niet te doen met dien Rechtvaardige; want ik heb heden veel geleden in den droom om Zijnentwil.20 Maar de overpriesters en de ouderlingen hebben den scharen aangeraden, dat zij zouden Bar-abbas begeren, en Jezus doden.21 En de stadhouder, antwoordende, zeide tot hen: Welken van deze twee wilt gij, dat ik u zal loslaten? En zij zeiden: Bar-abbas.22 Pilatus zeide tot hen: Wat zal ik dan doen met Jezus, Die genaamd wordt Christus? Zij zeiden allen tot hem: Laat Hem gekruisigd worden.23 Doch de stadhouder zeide: Wat heeft Hij dan kwaads gedaan? En zij riepen te meer, zeggende: Laat Hem gekruisigd worden!24 Als nu Pilatus zag, dat hij niet vorderde, maar veel meer dat er oproer werd, nam hij water en wies de handen voor de schare, zeggende: Ik ben onschuldig aan het bloed dezes Rechtvaardigen; gijlieden moogt toezien.25 En al het volk, antwoordende, zeide: Zijn bloed kome over ons, en over onze kinderen.26 Toen liet hij hun Bar-abbas los, maar Jezus gegeseld hebbende, gaf hij Hem over om gekruisigd te worden.
Wederom een nuanceverschil, Pilates gaat er ongeveer hetzelfde mee om, maar als demonstratie dat hij niets met deze kruisiging te maken wil hebben wast hij zijn handen in onschuld. Dit verhaal staat alleen in Mattheüs, en hier nemen de joden de volledige schuld van Jezus’ dood op zich – en op hun nakomelingen!

Johannes, voor een groot deel hetzelfde verhaal, met nog een nuanceverschil. Wederom verklaart Pilates dat hij Jezus onschuldig acht, maar de joden dreigen de zaak naar Caesar te nemen als Pilates niet doet wat zij willen. Een ander (en vrij groot) verschil, is dat Pilates de zaak niet afhandelt, maar dat hij Jezus overdraagt aan de joden om geëxecuteerd te worden. Johannes 19:12-16:
quote:
12 Van toen af zocht Pilatus Hem los te laten; maar de Joden riepen, zeggende: Indien gij Dezen loslaat, zo zijt gij des keizers vriend niet; een iegelijk, die zichzelven koning maakt, wederspreekt den keizer.13 Als Pilatus dan dit woord hoorde, bracht hij Jezus uit, en zat neder op den rechterstoel, in de plaats, genaamd Lithostrotos, en in het Hebreeuws Gabbatha.14 En het was de voorbereiding van het pascha, en omtrent de zesde ure; en hij zeide tot de Joden: Ziet, uw Koning!15 Maar zij riepen: Neem weg, neem weg, kruis Hem! Pilatus zeide tot hen: Zal ik uw Koning kruisigen? De overpriesters antwoordden: Wij hebben geen koning, dan den keizer.16 Toen gaf hij Hem dan hun over, opdat Hij gekruist zou worden. En zij namen Jezus, en leidden Hem weg.
Pilates wordt zelfs zo uit de wind gehouden dat wordt gedaan alsof hij Jezus als vriend beschouwt. In Johannes 19:17-22 kruisigen de joden Jezus, en gaat Pilates mee om Jezus te eren:
quote:
17 En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit naar de plaats, genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha;18 Alwaar zij Hem kruisten, en met Hem twee anderen, aan elke zijde een, en Jezus in het midden.19 En Pilatus schreef ook een opschrift, en zette dat op het kruis; en er was geschreven: JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN.20 Dit opschrift dan lazen velen van de Joden; want de plaats, waar Jezus gekruist werd, was nabij de stad; en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Grieks, en in het Latijn.21 De overpriesters dan der Joden zeiden tot Pilatus: Schrijf niet: De Koning der Joden; maar, dat Hij gezegd heeft: Ik ben de Koning der Joden.22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven.

Nog later is het evangelie van Petrus, dat het niet gehaald heeft in het NT, helaas in het Engels:
quote:
[46] But of the Jews none washed his hands, neither Herod nor one of his judges. And since they did not desire to wash, Pilate stood up. [2] And then Herod the king orders the Lord to be taken away, having said to them, 'What I ordered you to do, do.'
In plaats van dat Pilates het oordeel velt, wast hij zijn handen en oordeelt de joodse koning Herodes de Grote dat Jezus gekruisigd moet worden.

Het gaat zelfs zo ver dat sommige kerken Pilates tot heilig hebben gemaakt. Waarschijnlijk wordt de balans verschoven omdat de Christenen na verloop van tijd bekvechten en zich afscheiden van hun joodse moederreligie.
pi_41193134
Het is een tijdje geleden dat ik The Passion of the Christ gezien heb, welke versie wordt daarin eigenlijk verfilmd?
pi_41193193
Nice research Autodidact!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_41193426
Een theoloog heeft me er eens op gewezen, en het blijkt te kloppen.

Ik heb het even opgezocht over The Passion of the Christ:
quote:
the Temple priests bring Jesus to the court of Pontius Pilate, so that he may be crucified under Roman Law. Pilate angrily demands to know whether they always punish their prisoners before they are tried. After Caiaphas responds that Jesus has declared Himself the Messiah, Pontius privately examines Him. He offers Jesus a goblet of wine, but Jesus, having vowed to no longer drink the fruit of the vine at the Last Supper, politely declines. Pilate asks whether He is the King of the Jews. Jesus responds that His kingdom is not of this world and that if it were, His servants would never have allowed Him be handed over to His enemies. He further declares that all who hear the truth hear His voice. Pilate cynically retorts, "What is truth?"

Pilate returns to the crowd and orders the priests to bring Jesus before King Herod Antipas, because Jesus is a Nazarene, and thus one of Herod's subjects. Caiaphas angrily protests but grudgingly obeys. Herod is an effeminate bisexual, deeply impressed by reports of Jesus's miracles. But when Jesus remains silent and will not respond to his pleas to work "a little miracle for me," Herod mocks Him, laughing that Jesus is just "crazy." When the priests return him to Pilate, he is not pleased. He asks them what they feel a fair punishment would be, and the crowd, bribed by the Temple priests, scream out "Crucify him!" Pilate refuses, fearing that Jesus's followers will revolt and that the ensuing bloodshed will turn the Emperor against him. Instead, he orders Jesus to be flogged, hoping that the sight will make Caiaphas and his cronies reconsider their desire for the death penalty.
[ bron ]

Hmm, misschien de meeste overeenkomsten met Lukas' verhaal, maar Gibson heeft er zijn fictieve draai aan gegeven (omkopingen, wijn, het geëtter van Herodes; niet te vinden in de evangelieën)
pi_41193496
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 13:17 schreef Autodidact het volgende:
Een theoloog heeft me er eens op gewezen, en het blijkt te kloppen.

Ik heb het even opgezocht over The Passion of the Christ:
[..]

[ bron ]

Hmm, misschien de meeste overeenkomsten met Lukas' verhaal, maar Gibson heeft er zijn fictieve draai aan gegeven (omkopingen, wijn, het geëtter van Herodes; niet te vinden in de evangelieën)
Ik geloof dat bv het stukje waarin ene Veronika een handdoek geeft aan Jezus zodat hij tijdens zijn tocht naar Golgotha even zijn gezicht kan wassen, ook iets typisch Katholiek is.

Erg leuke vergelijking trouwens, ik had dit nog niet eerder gezien zo
pi_41193609
Katholieken dwalen wel vaker af van hun boeken . In het NT staat geen doek van Veronika.
pi_41194626
Het bizarre van het hele 'wie heeft Jezus vermoord'-verhaal is dat daarnaast ook nog eens de mythe dat "Jezus onze zonden op zich heeft genomen doordat God zijn Zoon uit liefde voor ons heeft opgeofferd" in stand wordt gehouden.

Als dat zo zou zijn, dan zou die kruisiging een vrijwillige vorm van euthansie geweest zijn en treft niemand blaam.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:05:58 #252
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_41195822
Eigen wijsheid is de beste wijsheid

En dan ook wel eens eigenwijs zijn
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_41203071
quote:

[..]

Christianity 2.1 billion

Wat misschien nog wel veel belangrijker om te vermelden is, is het feit dat heel veel mensen als kind worden gedoopt, en daarom automatisch geadministreerd staan als christenen, maar zich inmiddels kunnen hebben bekeerd tot een ander geloof, of helemaal niet meer geloven, of zelfs helemaal niet gelovig zijn en desondanks toch gedoopt. Een baby van enkele dagen of weken oud is blijkbaar wilsbekwaam genoeg om middels een paar druppels water een levenslange katholieke stempel opgeplakt te krijgen. De Kerk krijgt uiteraard subsidies naargelang hun aantal leden in het doopregister.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_41203162
Yep, ik wordt waarschijnlijk ook nog meegerekend in die 2.1 miljard.
pi_41205527
Nette posts Autodidact. Ik als beginnend theologiestudent ben er weer wat wijzer van geworden.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:35:11 #256
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_41206144
quote:

[..]

Waarom denk je dat dit zo is? Want juist van het christendom valt te zeggen dat het een pakket van normen en waarden propageert die onjuist is. De christelijke god heeft de duivel geschapen en laat hem tekeer gaan, de christelijke god eist van zijn creatie aanbidding op straffe van een straf die oneindig veel groter is en de christelijke god heeft mij nooit gevraagd of ik wilde leven en of ik een vrije wil wilde, mij daarmee berovend van de mogelijkheid tot een vrije wil. In de bijbel staan tevens voorbeelden van gruweldaden, van willekeur en van mensonterende ongelijkheden. Is zo'n god prijzenswaardig als hij bestaat? Ik denk het niet. Is zo'n god een goeie morele bron? Ik denk het niet. Wat ik denk is dat het humanisme ons voorziet van een gedegen morele basis en daar is helemaal geen reden om god erbij te halen.

PS: Ik heb niet het hele topic gelezen want ik was lui.
  zondag 27 augustus 2006 @ 00:35:34 #257
137975 Twpk
We are muppets
pi_41211687
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 19:47 schreef andromeda1968 het volgende:

[..]

Wat misschien nog wel veel belangrijker om te vermelden is, is het feit dat heel veel mensen als kind worden gedoopt, en daarom automatisch geadministreerd staan als christenen, maar zich inmiddels kunnen hebben bekeerd tot een ander geloof, of helemaal niet meer geloven, of zelfs helemaal niet gelovig zijn en desondanks toch gedoopt. Een baby van enkele dagen of weken oud is blijkbaar wilsbekwaam genoeg om middels een paar druppels water een levenslange katholieke stempel opgeplakt te krijgen. De Kerk krijgt uiteraard subsidies naargelang hun aantal leden in het doopregister.
Meen je dat? kun je je ook laten uitschrijven?
  zondag 27 augustus 2006 @ 00:38:26 #258
137975 Twpk
We are muppets
pi_41211791
quote:

[..]

Waar komt dat idee vandaan dat atheistische mensen er andere normen en waarden op na houden dan christenen? Ik durf met zekerheid te stellen dat de normen en waarden die beiden erop nahouden gelijk zijn. Het enige verschil is dat christenen zich beroepen op een illusionaire God, en atheisten zich beroepen op "common sense".
pi_41213678
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 00:38 schreef Twpk het volgende:

[..]

Waar komt dat idee vandaan dat atheistische mensen er andere normen en waarden op na houden dan christenen?
Van God himself. Oftewel, de bijbel. Lees Romeinen 1 bijvoorbeeld maar eens. Maar zo kan ik er nog veel meer geven.
pi_41215733
humanisme
pi_41216292
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 00:35 schreef Twpk het volgende:

[..]

Meen je dat? k
Om een voorbeeld te geven. De Belgische overheid betaalt jaarlijks ¤ 625 miljoen aan de erkende godsdiensten. 80% gaat naar de katholieke kerk, 13 % naar vrijzinnige, 3,5% naar islamitische en 3,3% naar protestantse organisaties. Om nog maar te zwijgen over pensieonen....ect.
quote:
un je je ook laten uitschrijven?
Men is het er vaak niet over eens of dat wel kan ontdopen? Ik dacht van wel.
Het is niet een louter symbolisch gebaar want de Kerk krijgt subsidies naargelang hun aantal leden in het doopregister. Blijkbaar kan het voor de kerk niet omdat je gedoopt bent voor het leven net zoals je getrouwd bent voor het leven. Ergens anders las ik dat wanneer je je laat ontdopen, het bisdom je wel zegt dat je uit het doopregister bent geschrapt maar dat ze die cijfers niet doorgeven naar de overheid omwille van de subsidies.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_41218261
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 08:00 schreef andromeda1968 het volgende:

[..]

Om een voorbeeld te geven. De Belgische overheid betaalt jaarlijks ¤ 625 miljoen aan de erkende godsdiensten. 80% gaat naar de katholieke kerk, 13 % naar vrijzinnige, 3,5% naar islamitische en 3,3% naar protestantse organisaties. Om nog maar te zwijgen over pensieonen....ect.
Naar mijn weten is in Nederland een dergelijke regeling in 1983 afgeschaft. Er worden nog wel subsidies verleend voor restauraties aan historische gebouwen (kerken)
  zondag 27 augustus 2006 @ 12:51:28 #263
137975 Twpk
We are muppets
pi_41220139
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 01:46 schreef onemangang het volgende:

[..]

Van God himself. Oftewel, de bijbel. Lees Romeinen 1 bijvoorbeeld maar eens. Maar zo kan ik er nog veel meer geven.
[quote]
Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is. Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig.
[\quote]

Maar goed dat ik moordzuchtig, boosaardig en doortrapt ben.... owja, en kortzichtig
pi_41220758
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 12:51 schreef Twpk het volgende:

[..]

[quote]
Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is. Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig.
[\quote]

Maar goed dat ik moordzuchtig, boosaardig en doortrapt ben.... owja, en kortzichtig
als je 'on' weghaalt bji 'gelovigen', kom je dichter bij de waarheid denk ik
Twitch.tv/bensel15
pi_41222015
Je kunt je laten uitschrijven bij de katholieke kerk door een brief te schrijven naar hun registratiebureau, Ronald Plasterk heeft dat eens demonstratief gedaan in zijn column in Buitenhof.
pi_41230445
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 11:37 schreef onemangang het volgende:

[..]

Naar mijn weten is in Nederland een dergelijke regeling in 1983 afgeschaft. Er worden nog wel subsidies verleend voor restauraties aan historische gebouwen (kerken)
Beste onemangang!, om eerlijk te zijn weet ik niet hoe het precies in NL gaat , kwestie religie en hun financien (subsidies) alleszins hun pensioenen worden sowieso door de staat (burger ---> belastingen) betaalt.
pi_41230520
*foutje
pi_41230571
*foutje
pi_41230598
*foutje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')