ach....what doesn't kill you....maar goed, je hebt die naam al zolang...is een deel van je identiteit geworden...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:29 schreef YPPY het volgende:
Gewoon je roepnaam veranderen. Kost niks en de A. blijft het zelfde. Arne klinkt inderdaad heel anders. Of Arno.
wtf!quote:Wijzigen voornaam
Ouders zijn vrij om de voornaam van het kind te kiezen. De belangrijkste
beperking is dat het geen onbehoorlijke naam mag zijn. Kiezen de ouders niet,
dan geeft de ambtenaar burgerlijke stand het kind een voornaam. Wie zijn
voornaam wil wijzigen, moet daarvoor een verzoek indienen bij de rechtbank.
Daarvoor is een advocaat nodig.
Dat is een geslachtsnaamwijziging. Een voornaamswijziging gaat via de rechtbank.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:22 schreef Xtreem het volgende:
Via het ministerie van Justitie.
Op die site kun je ook een flyer bestellen met de gehele procedure, en randvoorwaarden.
Het geintje kost je iets meer dan 250 euro, duurt zo'n 6 maanden en is onomkeerbaar.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is een geslachtsnaamwijziging. Een voornaamswijziging gaat via de rechtbank.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:00 schreef Xtreem het volgende:
[..]Dacht dat die procedure hetzelfde was
De reden is dat een geslachtsnaamwijziging veel grotere gevolgen heeft voor derden (Een familieband is na een geslachtsnaamwijziging niet meer duidelijk).quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:00 schreef Xtreem het volgende:
[..]Dacht dat die procedure hetzelfde was
Wat is daar grappig aanquote:
Nee, maar de criteria om het verzoek gehonoreerd te krijgen zijn daar dan ook naar. Opzich inderdaad wel logisch dat het wijzigen van een voornaam makkelijker is...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
De reden is dat een geslachtsnaamwijziging veel grotere gevolgen heeft voor derden (Een familieband is na een geslachtsnaamwijziging niet meer duidelijk).
Voornaamswijziging is duurder. 500-1500 euro aan griffierechten en honorarium van de advocaat. Daarna komen er natuurlijk ook nog kosten bij om papieren te vervangen. Bij een geslachtsnaamwijziging zijn er overigens aardig wat eisen die aan de achternaam gesteld worden (Bij voornamen gelden die eisen niet), dus ik weet niet of jouw voorbeeld mogelijk is, er vanuit gaande dat je een goede reden zou hebben om je achternaam te wijzigen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:02 schreef SHE het volgende:
250 euro is niet echt prijzig
Mij is dat het wel waard voor een switch naar Antonella Maria Marcus Madonna von Lippenschloffen![]()
Foei.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:06 schreef Cid het volgende:
[..]
Nee ok, ik las het een beetje verkeerd...![]()
Natuurlijk is het wel onomkeerbaar. Gewoon nog een keer 250 betalen en weer anne gaan hetenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:22 schreef Xtreem het volgende:
Op die site kun je ook een flyer bestellen met de gehele procedure, en randvoorwaarden.
Het geintje kost je iets meer dan 250 euro, duurt zo'n 6 maanden en is onomkeerbaar.
Hoezo onomkeerbaar, je kunt toch altijd hetzelfde nog eens afvragen? Of kan iedereen dit maar één keer doen? Overigens, ik weet dat dit niet meer over de vraag van TS blijkt te gaan, maar dit vraag ik me gewoon afquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:22 schreef Xtreem het volgende:
Je moet sowieso een gegronde reden hebben voor een naamswijziging. Het lijkt mij lastig om een tweede keer een gegronde reden te hebben.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:28 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Hoezo onomkeerbaar, je kunt toch altijd hetzelfde nog eens afvragen? Of kan iedereen dit maar één keer doen? Overigens, ik weet dat dit niet meer over de vraag van TS blijkt te gaan, maar dit vraag ik me gewoon af
Ik was dronken toen ik mijn naam wijzigde naar Grote Penis, mag ik hem alstublieft nog een keer wijzigen ?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je moet sowieso een gegronde reden hebben voor een naamswijziging. Het lijkt mij lastig om een tweede keer een gegronde reden te hebben.
Ja of Arjan. Kan idd primaquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:29 schreef YPPY het volgende:
Gewoon je roepnaam veranderen. Kost niks en de A. blijft het zelfde. Arne klinkt inderdaad heel anders. Of Arno.
Onzin.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:45 schreef miss_schaapje het volgende:
gemeente huis je betaald dan per letter wat je veranderd en is best prijzig
Ja precies! Dat verhaal hoorde ik dus ook altijd. Ik vond het nogal een beetje wazige regel trouwensquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:45 schreef miss_schaapje het volgende:
De neef van mijn vader heet ook Anne (een Fries ja, mijn opa is een geboren Fries), maar als de goede man op visite komt zeg ik ook heel plat Anne. Puur omdat ik bij God niet weet hoe ik het in het Fries uit zou moeten spreken (en ik ben slechthorend, dus nazeggen zoals hij het zelf uitspreekt kan ik niet). Hij moet er altijd wel om lachen. Point being: niet iedereen kan het op zn Fries uitspreken.quote:Op maandag 4 september 2006 18:34 schreef Devilnl het volgende:
praat dan ook fries...
-edit-...
Spreek het dan Fries uit
Het heet je?
Oane..
klaar..
Slotje!
quote:Op maandag 4 september 2006 18:34 schreef Devilnl het volgende:
praat dan ook fries...
-edit-...
Spreek het dan Fries uit
Het heet je?
Oane..ownen
klaar..
Slotje!
Oh maakt er dan maar An van... ohneequote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:45 schreef miss_schaapje het volgende:
Aldus wikipedia, maak je nergens druk om.quote:Anna is een meisjesnaam die de Griekse vorm van het Hebreeuwse Hanna is en "lieflijke, genadige" betekent.
De naam Anne komt in Nederland en met name in het Friese taalgebied ook als jongensnaam voor. Dit wordt uitgesproken als Oòne.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:52 schreef Maanvis het volgende:
Heet jij ook anne?
Of niet, natuurlijk!quote:
=Wat kan ik bij uw naam noteren?quote:Op maandag 4 september 2006 18:58 schreef Kogando het volgende:
Je kan je roepnaam gewoon zelf veranderen, kwestie van je anders voorstellen. Zolang je officiële naam (doopnaam) maar hetzelfde blijft.
Omdat je een viezerik bent?quote:
Net als de keizer?quote:Op zaterdag 25 april 2009 00:37 schreef Obersturmfuehrer het volgende:
Als ik een voornaam wil tóevoegen, bijvoorbeeld Augustus, omdat ik dat te gek, cool en gaaf vind, valt dat dan onder wijzigen? Lijkt me niet heel logisch.
Had ik ook last van. Toen maar mijn naam zelf aangepast en sindsdien gebruikt iedereen die (op 1 koppig iemand na, maar da's niet ergquote:Op zaterdag 25 april 2009 07:12 schreef Manu82 het volgende:
Je roepnaam kun je toch zelf doen zoals je wilt.
Ik gebruik mijn Nederlandse roepnaam ook niet in het buitenland aangezien niemand hem kan uitspreken
Als iemand mijn oude naam gebruikt hoor ik die persoon niet ik reageer er gewoon niet op ik kan veel koppiger zijn omdat er een gegronde reden is om mijn naam te wijzigen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 09:23 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Had ik ook last van. Toen maar mijn naam zelf aangepast en sindsdien gebruikt iedereen die (op 1 koppig iemand na, maar da's niet erg)
kelly? jij hier?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 09:07 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Als iemand mijn oude naam gebruikt hoor ik die persoon niet ik reageer er gewoon niet op ik kan veel koppiger zijn omdat er een gegronde reden is om mijn naam te wijzigen.
Het kost mij wel wat meer dan dat maar ik heb het er zeer graag voor over.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 17:37 schreef Meike26 het volgende:
Je roepnaam is in feite niet meer dan een "nickname", maar dan op straat en in je sociale leven![]()
Voor zowel voornaam als geslacht heb je een avocaat (ID-veranderingen vallen onder familierecht) nodig, actief in je eigen arrondiciment. Volgens mij zijn die arrondicimenten een soort provincies..in de randstad zijn ze kleiner en moet je selectiever een advocaatje zoeken, in Friesland hoef je waarschinlijk minder moeite te doen...je komt vanzelf toch wel in Leeuwarden uit ofzo :p
Voor mijn ID-wijziging was ik alles bij elkaar net geen 1000 Euro kwijt. Het betalen per letter bij de gemeente is volgens mij echt complete onzin. Of het is alleen zo als je je naam wil veranderen, als je verzoek bij de rechtbank / OM is afgewezen.
Als je de naam Anne echt heel dwars zit en het overal terug komt, rijbewijs, paspoort enz enz, dan word het dus advocaatje inschakelen. Anders gewoon eens goed kletsen met vrienden en familie, dat je voortaan met een andere (iets gewijzigde) naam gaat voorstellen.
Succes
Perfect post, topic kan net zo goed gesloten worden imoquote:Op zaterdag 4 juli 2009 17:37 schreef Meike26 het volgende:
Je roepnaam is in feite niet meer dan een "nickname", maar dan op straat en in je sociale leven![]()
Voor zowel voornaam als geslacht heb je een avocaat (ID-veranderingen vallen onder familierecht) nodig, actief in je eigen arrondiciment. Volgens mij zijn die arrondicimenten een soort provincies..in de randstad zijn ze kleiner en moet je selectiever een advocaatje zoeken, in Friesland hoef je waarschinlijk minder moeite te doen...je komt vanzelf toch wel in Leeuwarden uit ofzo :p
Voor mijn ID-wijziging was ik alles bij elkaar net geen 1000 Euro kwijt. Het betalen per letter bij de gemeente is volgens mij echt complete onzin. Of het is alleen zo als je je naam wil veranderen, als je verzoek bij de rechtbank / OM is afgewezen.
Als je de naam Anne echt heel dwars zit en het overal terug komt, rijbewijs, paspoort enz enz, dan word het dus advocaatje inschakelen. Anders gewoon eens goed kletsen met vrienden en familie, dat je voortaan met een andere (iets gewijzigde) naam gaat voorstellen.
Succes
En nu is mijn Naam gewijzigd!quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:46 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoi,
Ik ben hier ook mee bezig.
Maandag begonnen vandaag een advocaat bezoeken.
Dan 3 maanden.......wachten voor er iets gedaan mag worden.
Dank je welquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:22 schreef DABAMaster het volgende:
van harte gefeliciteerd!
Dat laat ik even in het middenquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:26 schreef jeroen25 het volgende:
En hoe heet je nu?
Het duurde "iets" langer ja.quote:Op woensdag 2 december 2009 00:47 schreef Spiegelei het volgende:
Gefeliciteerd, maar dat duurde dan wel meer dan die drie maanden zoals je eind maart vertelde.
Thanksquote:Op woensdag 2 december 2009 08:26 schreef Meike26 het volgende:
Gefeliciteerd !!
Heerlijk gevoel eindelijk een mooie naam zonder negatieve associaties.quote:Dat voelt wel lekker hé, die bevestiging op paspoort en rijbewijs enzo?
Alleen mijn collega's wisten nog niet dat ik mijn naam ging veranderen.quote:Mijn roepnaam had ik al veel eerder aangepast en sinds 2005 noemt iedereen me al Meike.
Ik heb nog steeds hetzelfde geslacht en hou dat ook zo.quote:Maar toen ik ca vorig jaar Juni ook echt mijn voornamen en geslacht gewijzigd in paspoort zag staan was het tijd voor een klein
't kan altijd erger. Met dank aan Johnny Cashquote:My daddy left home when I was three
And he didn't leave much to ma and me
Just this old guitar and an empty bottle of booze.
Now, I don't blame him cause he run and hid
But the meanest thing that he ever did
Was before he left, he went and named me "Sue."
Well, he must o' thought that is quite a joke
And it got a lot of laughs from a' lots of folk,
It seems I had to fight my whole life through.
Some gal would giggle and I'd get red
And some guy'd laugh and I'd bust his head,
I tell ya, life ain't easy for a boy named "Sue."
Well, I grew up quick and I grew up mean,
My fist got hard and my wits got keen,
I'd roam from town to town to hide my shame.
But I made a vow to the moon and stars
That I'd search the honky-tonks and bars
And kill that man who gave me that awful name.
Well, it was Gatlinburg in mid-July
And I just hit town and my throat was dry,
I thought I'd stop and have myself a brew.
At an old saloon on a street of mud,
There at a table, dealing stud,
Sat the dirty, mangy dog that named me "Sue."
Well, I knew that snake was my own sweet dad
From a worn-out picture that my mother'd had,
And I knew that scar on his cheek and his evil eye.
He was big and bent and gray and old,
And I looked at him and my blood ran cold
And I said: "My name is 'Sue!' How do you do!
Now your gonna die!!"
Well, I hit him hard right between the eyes
And he went down, but to my surprise,
He come up with a knife and cut off a piece of my ear.
But I busted a chair right across his teeth
And we crashed through the wall and into the street
Kicking and a' gouging in the mud and the blood and the beer.
I tell ya, I've fought tougher men
But I really can't remember when,
He kicked like a mule and he bit like a crocodile.
I heard him laugh and then I heard him cuss,
He went for his gun and I pulled mine first,
He stood there lookin' at me and I saw him smile.
And he said: "Son, this world is rough
And if a man's gonna make it, he's gotta be tough
And I knew I wouldn't be there to help ya along.
So I give ya that name and I said goodbye
I knew you'd have to get tough or die
And it's the name that helped to make you strong."
He said: "Now you just fought one hell of a fight
And I know you hate me, and you got the right
To kill me now, and I wouldn't blame you if you do.
But ya ought to thank me, before I die,
For the gravel in ya guts and the spit in ya eye
Cause I'm the son-of-a-bitch that named you "Sue.'"
I got all choked up and I threw down my gun
And I called him my pa, and he called me his son,
And I came away with a different point of view.
And I think about him, now and then,
Every time I try and every time I win,
And if I ever have a son, I think I'm gonna name him
Bill or George! Anything but Sue! I still hate that name!
quote:Op donderdag 3 december 2009 13:52 schreef D-FENS het volgende:
[..]
't kan altijd erger. Met dank aan Johnny Cash
Is idd een nummer wat goed bij dit topic pastquote:Op donderdag 3 december 2009 13:52 schreef D-FENS het volgende:
[..]
't kan altijd erger. Met dank aan Johnny Cash
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |