in al die geschriften en als je die oorlogen in de wereld ziet, enzovoorts, heeft god nogal een kluif aan het verslaan van satan zo te zien. dan moet het wel een heel machtige entiteit zijn, iemand die net zo machtig als god is dus. iemand die dus ook in staat is een eigen wereld te creëeren.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:01 schreef sapientiea het volgende:
fout satan is een engel die zich heeft afgezonderd van god, omdat hij het niet met god zijn beslissing eens was.
god zou satan makkelijk aan moeten kunnen, maar hij is lui tegenwoordig
wat handig van god, vandaar al die oorlogen en haat. had 'm dan lekker op planeet jupiter gedropt.quote:lucifer (satan)[/b]
lucifer is volgens bepaalde interpretaties in de bijbel de naam van een voor het kwaad gevallen engel die jaloers wordt op god en uiteindelijk als een wraakzuchtige duivel uit de hemel "naar beneden op de aarde wordt gegooid".
ja, maar logisch redeneren is nou niet een van de sterkere kanten van het geloof......quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:05 schreef pberends het volgende:
[..]
in al die geschriften en als je die oorlogen in de wereld ziet, enzovoorts, heeft god nogal een kluif aan het verslaan van satan zo te zien. dan moet het wel een heel machtige entiteit zijn, iemand die net zo machtig als god is dus. iemand die dus ook in staat is een eigen wereld te creëeren.
het zijn nog altijd de mensen zelf die zich laten verleiden door satan om rare dingen te gaan doen. en dat is nou juist het mooie, god heeft iedereen een vrije keus gegeven. en de vraag is dus wat jij ermee doet.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:05 schreef pberends het volgende:
[..]
in al die geschriften en als je die oorlogen in de wereld ziet, enzovoorts, heeft god nogal een kluif aan het verslaan van satan zo te zien. dan moet het wel een heel machtige entiteit zijn, iemand die net zo machtig als god is dus. iemand die dus ook in staat is een eigen wereld te creëeren.
waarom heeft god satan dan geschapen?quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:10 schreef bigfoot het volgende:
[..]
het zijn nog altijd de mensen zelf die zich laten verleiden door satan om rare dingen te gaan doen. en dat is nou juist het mooie, god heeft iedereen een vrije keus gegeven. en de vraag is dus wat jij ermee doet.
god heeft satan niet geschapen zoals die nu is. satan was een hoger geplaatste engel die jaloers werdt op god en uiteindelijk als een wraakzuchtige duivel uit de hemel "naar beneden op de aarde is gegooid" dus ook stan heeft een vrije keus gehad.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:16 schreef _razorblade_ het volgende:
[..]
waarom heeft god satan dan geschapen?
jij bent meer een voorstander van dictatoriaal leiderschap?quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:21 schreef fir3fly het volgende:
als god zijn eigen engelen niet eens onder controle kan houden....
jep. met mij als algemeen-president-premier-koningquote:op donderdag 17 augustus 2006 13:26 schreef bigfoot het volgende:
[..]
jij bent meer een voorstander van dictatoriaal leiderschap?
waarom staat god dat dan toe? verban satan dan naar een plaats waar hij geen kwaad kan, het universum is daar toch zeker wel groot genoeg voor! beperk zijn macht, zodat hij de mensheid niet meer kan beinvloeden. doet me denken aan een tekst uit een document dat ik pas geleden heb gelezen:quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:20 schreef bigfoot het volgende:
[..]
god heeft satan niet geschapen zoals die nu is. satan was een hoger geplaatste engel die jaloers werdt op god en uiteindelijk als een wraakzuchtige duivel uit de hemel "naar beneden op de aarde is gegooid" dus ook stan heeft een vrije keus gehad.
quote:it is absurd to say that evil does not come from god. god is the author of all; still we are assured that evil does not come from god. whence, then, does it come? from men? but who has made men? it is god: then that evil comes from god. if he had not made men as they are, moral evil or sin would not exist in the world. we must blame god, then, that man is so perverse. if man has the power to do wrong or to offend god, we must conclude that god wishes to be offended; that god, who has created man, resolved that evil should be done by him: without this, man would be an effect contrary to the cause from which he derives his being.
-- jean meslier
geniaal stuk tekst inderdaad. ik vind god nogal hypocriet op het hele satan-gebeuren.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:38 schreef _razorblade_ het volgende:
[..]
waarom staat god dat dan toe? verban satan dan naar een plaats waar hij geen kwaad kan, het universum is daar toch zeker wel groot genoeg voor! beperk zijn macht, zodat hij de mensheid niet meer kan beinvloeden. doet me denken aan een tekst uit een document dat ik pas geleden heb gelezen:
[..]
als jou zoon het slechte pad op gaat is dat jou schuld?quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:35 schreef pberends het volgende:
als je als god satan schaapt, is ie dan zelf niet fout bezig?
bèèèèèèhquote:op donderdag 17 augustus 2006 13:35 schreef pberends het volgende:
schaapt
wel als je die zoon zelf gemaakt hebt.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:43 schreef tatutatu het volgende:
[..]
als jou zoon het slechte pad op gaat is dat jou schuld?
nee, want ik ben de alwetende god niet.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:43 schreef tatutatu het volgende:
[..]
misschien niet. maar in dat geval moeten we ook maar eens stoppen met dat eeuwige gezeur dat god zo goed is geweest om jezus te scheppen ter redding van de mens etc.etc.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:43 schreef tatutatu het volgende:
gedeeltelijk is dat de vaders schuld ja!quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:43 schreef tatutatu het volgende:
[..]
maar als god omnipotent is (dus hij kan alles doen) en omniscient is (hij weet alles, dus ook de toekomst, wat impliceert dat er iets is als "lot" en dat god een plan heeft voor iedereen. iets wat je vaak hoort van mensen) dan zet hij mensen op de aardbal in omstandigheden waarin god zelf wéét dat ze uiteindelijk "het slechte pad op zullen gaan" en naar de hel gaan. deze mensen verdoemt hij dan tot de hel, want je kan niet tegen het lot vechten, niet tegen god's plan. zo'n god kan toch nooit al-goed zijn ?quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:43 schreef tatutatu het volgende:
[..]
en iemand aan wie hij zich moest bewijzenquote:op donderdag 17 augustus 2006 13:05 schreef pberends het volgende:
[..]
overigens, wat ik het meest opvallend vind van satan in de bijbel is het boek job, waar god met satan praat alsof het een oude vriend van hem is, en waar god in principe satan de toestemming geeft om job eens flink te naaien:quote:toen brak er oorlog uit in de hemel. michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. de draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 de grote draak werd op de aarde gegooid. hij is de slang van weleer, die duivel of satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.
quote:de heer vroeg aan satan: ‘waar kom je vandaan?’ hij antwoordde: ‘ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ [...] toen zei de heer tegen satan: ‘goed, doe met hem wat je wilt, maar spaar zijn leven.'
dat job gedeelte was voordat de oorlog uitbrak en toen satan nog wel een plekje had in de hemel?quote:op donderdag 17 augustus 2006 14:49 schreef babynuke het volgende:
uit openbaringen 12:
[..]
overigens, wat ik het meest opvallend vind van satan in de bijbel is het boek job, waar god met satan praat alsof het een oude vriend van hem is, en waar god in principe satan de toestemming geeft om job eens flink te naaien:
[..]
quote:iblīs (arabic إبليس), is the primary devil in islam.
he appears more often in the qur'an (islamic holy book) as the shaitan, a term used to refer to all of the evil spirits assisting iblis, but which is often used to refer to just iblis. iblis is mentioned 11 times, and shaitan "al-shaitaan" (الشيطان) 87 times. he is chief of the spirits of evil (shaitan), and his personality is similar to that of the devil in christianity.
iblis was a jinn, a creature made of smokeless fire by god (like humans are made of 'clay'). in an outburst rooted in envy, iblis disobeyed allah and was expelled from the grace of allah. he was later sent to earth along with adam and eve after having lured them into eating fruit from the forbidden tree, although in this role he is always referred to as ash-shaitan. he was condemned consequently by god to hell. he replied with saying that he wanted to bring the inhabitants of earth down with him, and god, to test mankind and jinn, allowed him to roam earth to attempt to misguide others.
he tempts humans through his whisper (waswas, "he whispered") of sinful ideas in their head and false suggestion (haiif). in the end, it is believed, he will be cast into jahannam (hell in islam) along with those who give in to his temptation of sinful ideas and disobeyed god's true message to mankind (islam), while those who successfully try to follow a righteous path will be rewarded with the pleasures of jannah (paradise or heaven in islam).
the qur'an does not depict shaitan as the enemy of allah, for allah is supreme over all his creations and iblis is just one of his creations. unlike the zoroastrian beliefs, all good and bad deeds are from allah himself and only he can save humanity from the evils of his universe and his creations. shaitan's single enemy is humanity. he intends to discourage humans from obeying god. thus, humankind is warned to struggle against the mischiefs of the shaitan and temptations he puts them in. a commonly shared belief in both islam and christianity is that the universal existence of evil in personal lives is usually experienced because of the devil.
waarom nou juist op aarde, er zijn 100 miljard planetenquote:samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.
quote:op donderdag 17 augustus 2006 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
waarom nou juist op aarde, er zijn 100 miljard planeten.
ja, maar dát wisten ze nog niet toen de bijbel verzonnen werd.quote:op donderdag 17 augustus 2006 15:39 schreef pberends het volgende:
[..]
waarom nou juist op aarde, er zijn 100 miljard planeten.
schitterend antwoord!quote:op donderdag 17 augustus 2006 15:48 schreef de_hertog het volgende:
[..]
ja, maar dát wisten ze nog niet toen de bijbel verzonnen werd.
wat zou dan de uitdaging zijn?quote:op donderdag 17 augustus 2006 23:11 schreef wijsneus het volgende:
als ik almachtig god was geweest had ik die akelige rebel gewoon in rook doen opgaan.
had ie mijn 'pet project' (adam + eva) niet zo kunnen verkloten...
satan is als een hond aan een lijn, getemd door god, maar hij bijt nog wel. ergo, op aarde heeft hij veel invloed. bij de terugkeer van jezus zal satan definitief verslagen worden.quote:op donderdag 17 augustus 2006 12:58 schreef pberends het volgende:
satan wordt meestal neergezet als de oppositie van god, maar wil dat zeggen dat de duivel ook een eigen wereld heeft gecreëerd? is er dus nog een ander universum, naast dit universum, de hemel (plaats van god) en de hel?
zo niet, heeft god dan satan en de hel dan gemaakt? waar zou dat goed voor zijn?
oftewel, van wie is satan?
nah, nu maak je van god zomaar een sadist!quote:op donderdag 17 augustus 2006 23:40 schreef triggershot het volgende:
[..]
wat zou dan de uitdaging zijn?
jaja, die voltaire was me een engelsman.quote:op donderdag 17 augustus 2006 13:32 schreef zpottr het volgende:
"if there were no satan, it would be necessary for god to invent him." (heel vrij naar voltaire)
nu leg je woorden in mijn mondquote:op donderdag 17 augustus 2006 23:49 schreef wijsneus het volgende:
[..]
nah, nu maak je van god zomaar een sadist!
heiden!![]()
en hoe maakte hij de hel dan, met behulp van god? en hoe managed hij dat als hij op aarde zit, via een adsl-lijntje ofzo?quote:samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.
nog maar een keertje. jezus is dood. heel erg dood. face it. en komt ook niet meer terug, de kerstman vliegt niet in een arreslee door de lucht, donar gooit geen bliksems naar de mensen, de pieten van sinterklaas klimmen niet door schoorstenen, jezus zit niet op een wolk, de sterren kunnen niet op de aarde vallen en gullivers reizen hebben niet plaatsgevonden.quote:op donderdag 17 augustus 2006 23:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
satan is als een hond aan een lijn, getemd door god, maar hij bijt nog wel. ergo, op aarde heeft hij veel invloed. bij de terugkeer van jezus zal satan definitief verslagen worden.
quote:op donderdag 17 augustus 2006 23:56 schreef antondingeman het volgende:
[..]
jaja, die voltaire was me een engelsman.
god is toch een sadist? wie laat zijn eigen zoon nu martelen? wie vermoord nou zijn eigen creatie?quote:op donderdag 17 augustus 2006 23:49 schreef wijsneus het volgende:
[..]
nah, nu maak je van god zomaar een sadist!
heiden!![]()
uhmm dat deden wij (de mens).quote:op vrijdag 18 augustus 2006 12:06 schreef sapientiea het volgende:
[..]
god is toch een sadist? wie laat zijn eigen zoon nu martelen? wie vermoord nou zijn eigen creatie?
"kill one man, and you are a murderer. kill millions of men, and you are a conqueror. kill them all, and you are a god. " jean rostand
ik zal me eens tot jullie redenatie bewegen; als jij tokijkt hoe je zoon word gemarteld en gedood en je doet niks....?quote:
bron?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 13:59 schreef adnansupernew het volgende:
god zei op een dag tegen de cins dat één van hen de mist in zou gaan (een groep), en verbannen zou worden. alle cins gingen naar satan toe, satan was namelijk hun leider.
ze vroegen allemaal aan satan om voor hun te bidden bij god, zodat zij niet degene zouden zijn. satan was zo arrogant dat het bij hem niet eens opkwam om te denken dat hij degene zou zijn.
nu wordt ie helemaal mooi, satan is geen gevallen engelquote:de engelen zijn puur gemaakt om god te aanbidden.
het was natuurlijk altijd al de bedoeling dat jezus aan het kruis zou sterven. net zoals het de bedoeling was dat eva de appel zou plukken. dit zijn dingen die moesten gebeuren, het eerste om hun zonden weg te nemen, het laatste om de mens het besef van goed en kwaad bij te brengen.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 13:48 schreef sapientiea het volgende:
[..]
ik zal me eens tot jullie redenatie bewegen; als jij tokijkt hoe je zoon word gemarteld en gedood en je doet niks....?
trouwens het was toch echt god die duizenden mensen vermoorde door de aarde te laten overstromen of niet? sodom en gomorra?
tuurlijk was dat de bedoeling, god had ze namelijk niet meteen de 'wijsheid' bij kunnen brengen in z'n almachtigheid ik snap het! het maakt het ook meteen goed omdat het de bedoeling was..........quote:op vrijdag 18 augustus 2006 16:17 schreef lxiv het volgende:
[..]
het was natuurlijk altijd al de bedoeling dat jezus aan het kruis zou sterven. net zoals het de bedoeling was dat eva de appel zou plukken. dit zijn dingen die moesten gebeuren, het eerste om hun zonden weg te nemen, het laatste om de mens het besef van goed en kwaad bij te brengen.
ja, maar de mensen hadden dit zelf in de hand gewerkt door sodomie te tolereren.
net of "kwaad" in de optiek van mensen niet zou bestaan wanneer satan niet zou bestaan.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 16:32 schreef schonedal het volgende:
satan is een sprookjesfiguur waar je niet in moet geloven.
ik heb in de kerk vaak horen zeggen dat als je niet in satan gelooft dat hij dat prima vindt, nou ik vind dat op mijn beurt ook weer prima.
al het kwaad in de wereld komt van de mensen en niet van een een of andere gevallen engel.
natuurlijk had god ze wel meteen de wijsheid kunnen geven als hij dat in zijn almacht gewild had. dat heeft hij bij de engelen ook zo gedaan. die zijn in een keer geschapen met alle benodigde kennis en mogelijkheden.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 16:28 schreef sapientiea het volgende:
[..]
tuurlijk was dat de bedoeling, god had ze namelijk niet meteen de 'wijsheid' bij kunnen brengen in z'n almachtigheid ik snap het! het maakt het ook meteen goed omdat het de bedoeling was..........
ja, maar god heeft ze de mogelijkheid gegeven.....
alleen mensen kunnen zo'n verhaal verzinnen, de logica ontgaat me indeze echt totaal
de bron van het kwaad is de mens zelf natuurlijk. in ieder geval draagt de mens de mogelijkheid tot het doen van kwaad in zich. een gevolg van de vrije wil. satan dwingt mensen niet tot kwaad te doen, of doet zelf expliciet kwaad, maar verleidt de mens alleen maar.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 17:50 schreef pberends het volgende:
[..]
net of "kwaad" in de optiek van mensen niet zou bestaan wanneer satan niet zou bestaan.
en dat is nu juist het grote, essentiele, verschil tussen een mens en een dier. omdat een dier geen besef van goed en kwaad heeft, hij kent geen moraal ofwel heeft geen zondenval gehad, kan hij dus ook geen kwaad doen. net zoals een zwakzinnige of een klein kind dat ook niet kan. het beseft immers niet waar het mee bezig is, dus "telt" het niet.quote:bovendien, kunnen dieren ook kwaad aanrichten. ik vind het best "evil" van een leeuw die dan opeens een hert opeet. das niet helemaal lief natuurlijk. in onze optiek althans. maar dat is dan de natuur zeggen we, maar mensen die af en toe evil zjin, is toch ook gewoon de natuur?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |