bron?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 13:59 schreef adnansupernew het volgende:
god zei op een dag tegen de cins dat één van hen de mist in zou gaan (een groep), en verbannen zou worden. alle cins gingen naar satan toe, satan was namelijk hun leider.
ze vroegen allemaal aan satan om voor hun te bidden bij god, zodat zij niet degene zouden zijn. satan was zo arrogant dat het bij hem niet eens opkwam om te denken dat hij degene zou zijn.
nu wordt ie helemaal mooi, satan is geen gevallen engelquote:de engelen zijn puur gemaakt om god te aanbidden.
het was natuurlijk altijd al de bedoeling dat jezus aan het kruis zou sterven. net zoals het de bedoeling was dat eva de appel zou plukken. dit zijn dingen die moesten gebeuren, het eerste om hun zonden weg te nemen, het laatste om de mens het besef van goed en kwaad bij te brengen.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 13:48 schreef sapientiea het volgende:
[..]
ik zal me eens tot jullie redenatie bewegen; als jij tokijkt hoe je zoon word gemarteld en gedood en je doet niks....?
trouwens het was toch echt god die duizenden mensen vermoorde door de aarde te laten overstromen of niet? sodom en gomorra?
tuurlijk was dat de bedoeling, god had ze namelijk niet meteen de 'wijsheid' bij kunnen brengen in z'n almachtigheid ik snap het! het maakt het ook meteen goed omdat het de bedoeling was..........quote:op vrijdag 18 augustus 2006 16:17 schreef lxiv het volgende:
[..]
het was natuurlijk altijd al de bedoeling dat jezus aan het kruis zou sterven. net zoals het de bedoeling was dat eva de appel zou plukken. dit zijn dingen die moesten gebeuren, het eerste om hun zonden weg te nemen, het laatste om de mens het besef van goed en kwaad bij te brengen.
ja, maar de mensen hadden dit zelf in de hand gewerkt door sodomie te tolereren.
net of "kwaad" in de optiek van mensen niet zou bestaan wanneer satan niet zou bestaan.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 16:32 schreef schonedal het volgende:
satan is een sprookjesfiguur waar je niet in moet geloven.
ik heb in de kerk vaak horen zeggen dat als je niet in satan gelooft dat hij dat prima vindt, nou ik vind dat op mijn beurt ook weer prima.
al het kwaad in de wereld komt van de mensen en niet van een een of andere gevallen engel.
natuurlijk had god ze wel meteen de wijsheid kunnen geven als hij dat in zijn almacht gewild had. dat heeft hij bij de engelen ook zo gedaan. die zijn in een keer geschapen met alle benodigde kennis en mogelijkheden.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 16:28 schreef sapientiea het volgende:
[..]
tuurlijk was dat de bedoeling, god had ze namelijk niet meteen de 'wijsheid' bij kunnen brengen in z'n almachtigheid ik snap het! het maakt het ook meteen goed omdat het de bedoeling was..........
ja, maar god heeft ze de mogelijkheid gegeven.....
alleen mensen kunnen zo'n verhaal verzinnen, de logica ontgaat me indeze echt totaal
de bron van het kwaad is de mens zelf natuurlijk. in ieder geval draagt de mens de mogelijkheid tot het doen van kwaad in zich. een gevolg van de vrije wil. satan dwingt mensen niet tot kwaad te doen, of doet zelf expliciet kwaad, maar verleidt de mens alleen maar.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 17:50 schreef pberends het volgende:
[..]
net of "kwaad" in de optiek van mensen niet zou bestaan wanneer satan niet zou bestaan.
en dat is nu juist het grote, essentiele, verschil tussen een mens en een dier. omdat een dier geen besef van goed en kwaad heeft, hij kent geen moraal ofwel heeft geen zondenval gehad, kan hij dus ook geen kwaad doen. net zoals een zwakzinnige of een klein kind dat ook niet kan. het beseft immers niet waar het mee bezig is, dus "telt" het niet.quote:bovendien, kunnen dieren ook kwaad aanrichten. ik vind het best "evil" van een leeuw die dan opeens een hert opeet. das niet helemaal lief natuurlijk. in onze optiek althans. maar dat is dan de natuur zeggen we, maar mensen die af en toe evil zjin, is toch ook gewoon de natuur?
als de mens bron is van het kwaad, is god dat ook. hij heeft de mens gemaakt.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 18:13 schreef lxiv het volgende:
[..]
de bron van het kwaad is de mens zelf natuurlijk. in ieder geval draagt de mens de mogelijkheid tot het doen van kwaad in zich. een gevolg van de vrije wil. satan dwingt mensen niet tot kwaad te doen, of doet zelf expliciet kwaad, maar verleidt de mens alleen maar.
[..]
en dat is nu juist het grote, essentiele, verschil tussen een mens en een dier. omdat een dier geen besef van goed en kwaad heeft, hij kent geen moraal ofwel heeft geen zondenval gehad, kan hij dus ook geen kwaad doen. net zoals een zwakzinnige of een klein kind dat ook niet kan. het beseft immers niet waar het mee bezig is, dus "telt" het niet.
het hele verhaal van adam en eva gaat erover dat de mens besef krijgt van goed en kwaad, metaforisch vertaald door het plukken van een appel. dat is de zondenval. waarom waren de mensen daarvoor vrij van zonden? omdat ze niet wisten wat een zonde was, en wat ze deden dus in volkomen onschuld verrichtten. niet omdat de dingen die ze deden an sich nu allemaal goed waren. zelfs in onze rechtspraak vind je dat principe nog terug onder het kopje 'ontoerekeningsvatbaar'!
overigens is de levensloop van iedere mens de geschiedenis van de mensheid in het klein. alle fasen die de mensheid doorloopt kun je terugvinden in de levensfasen van een mens. van zondenval (bewustwording van goed/kwaad, sterfelijkheid en ontstaan van schaamte) tot en met het volwassen worden.
in principe wel. god is de oorsprong van alles, dus uiteindelijk ook van het kwaad. zou het heelal niet geschapen zijn, zou er daar immers ook geen kwaad zijn.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:17 schreef pberends het volgende:
[..]
als de mens bron is van het kwaad, is god dat ook. hij heeft de mens gemaakt.
er valt niks te vergeven, want omdat ze niet beseften wat ze deden hebben ze ook geen zonde gepleegd.quote:ah, dus als zwakzinnigen massamoorden plegen, vergeeft god hen?
neen je kon er niet verder naast zitten...quote:op donderdag 17 augustus 2006 12:58 schreef pberends het volgende:
satan wordt meestal neergezet als de oppositie van god, maar wil dat zeggen dat de duivel ook een eigen wereld heeft gecreëerd? is er dus nog een ander universum, naast dit universum, de hemel (plaats van god) en de hel?
zo niet, heeft god dan satan en de hel dan gemaakt? waar zou dat goed voor zijn?
oftewel, van wie is satan?
welquote:op vrijdag 18 augustus 2006 15:31 schreef pberends het volgende:
[..]
nu wordt ie helemaal mooi, satan is geen gevallen engel.
joseph stalinquote:op vrijdag 18 augustus 2006 12:06 schreef sapientiea het volgende:
[..]
god is toch een sadist? wie laat zijn eigen zoon nu martelen? wie vermoord nou zijn eigen creatie?
"kill one man, and you are a murderer. kill millions of men, and you are a conqueror. kill them all, and you are a god. " jean rostand
de islam daar noem je me iets zegquote:
quote:op zaterdag 19 augustus 2006 03:07 schreef gewoneman het volgende:
[..]
de islam daar noem je me iets zeg![]()
die mohammed was gewoon een christen en toen die zijn land uitgepleurt werdt heeft hij voldoende zieltjes gewonnen om een oorlog te beginnen. heeft de bijbel herschreven en zijn naam geplaatst waar jezus stond, er een geweldadig en vrouw onterend sausje eroverheen gegoten en tadaaaaaaaaaaaa een nieuwe religie net wat we nodig hadden![]()
christendom![]()
islam![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
goeie onderbouwingquote:
quote:
daar ben ik al gestopt met lezen.quote:die mohammed was gewoon een christen
ik weet 100% zeker dat dat niet waar is... je kan het niet tegenspreken, maar fijna nachtrust hoor.quote:op zaterdag 19 augustus 2006 03:20 schreef triggershot het volgende:
[..]
[..]
daar ben ik al gestopt met lezen.
slaap lekker.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |