Je kunt het verleden niet 1-op-1 projecteren op het heden. Er zijn zoveel factoren die bij succes uit het verleden komen kijken dat je dat echt niet kunt herinvoeren. Als je kijkt naar de hoogtij dagen van Nederland in de 17de eeuw. Ik weet zeker dat dat succes niet meer mogelijk is in de huidige wereld.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:49 schreef Mutant01 het volgende:
Tuurlijk heeft het zin, het laat namelijk zien dat het anders is geweest, en dus ook anders kan. Waarom herdenken we de holocaust dan nog? Heeft het zin? Ja natuurlijk herdenken we de gruweldaden, zodat wij ons herinneren hoe barbaars mensen kunnen zijn.
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je negeert bepaalde onderdelen van mijn post kennelijk. En dan krijg je dit soort posts terug, wat mijn stelling eens te meer bevestigd![]()
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 10:46 schreef Mutant01 het volgende:
Het negeren van het verleden is hetzelfde als het negeren van het heden.
Toch is het onzin om een rijk verleden als garantie voor de toekomst te zien.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:49 schreef Mutant01 het volgende:
Tuurlijk heeft het zin, het laat namelijk zien dat het anders is geweest, en dus ook anders kan. Waarom herdenken we de holocaust dan nog? Heeft het zin? Ja natuurlijk herdenken we de gruweldaden, zodat wij ons herinneren hoe barbaars mensen kunnen zijn.
Wie zegt dat je het 1 op 1 moet projecteren. Je moet ervan leren, je moet het niet vergeten, dat het ook anders was en kon etc etc. Vandaar mijn vergelijking met de holocaust.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:53 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je kunt het verleden niet 1-op-1 projecteren op het heden. Er zijn zoveel factoren die bij succes uit het verleden komen kijken dat je dat echt niet kunt herinvoeren. Als je kijkt naar de hoogtij dagen van Nederland in de 17de eeuw. Ik weet zeker dat dat succes niet meer mogelijk is in de huidige wereld.
Tijden veranderen, Rijken komen op en vergaan. Zo zit het nou eenmaal in elkaar.
Niemand stelt dat een rijk verleden garantie is voor de toekomst.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:54 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Toch is het onzin om een rijk verleden als garantie voor de toekomst te zien.
Daarom ook mijn replys waarin ik stelde dat NL een (miltaire) wereldmacht is. Dat is NL geweest maar het is onzin te denken dat we dat in de huidige wereld weer zouden kunnen worden.
Je hebt het over de hoogtij dagen van de islamitische wereld. Die heeft bestaan. Geen twijfel over mogelijk maar wat wil je met die kennis vandaag de dag doen?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:15 schreef Mutant01 het volgende:
Wie zegt dat je het 1 op 1 moet projecteren. Je moet ervan leren, je moet het niet vergeten, dat het ook anders was en kon etc etc. Vandaar mijn vergelijking met de holocaust.
Je moet van het verleden niet alleen de hoogtij, maar ook de "laagtij" dagen niet vergeten. Anders leer je er niet van.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:19 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je hebt het over de hoogtij dagen van de islamitische wereld. Die heeft bestaan. Geen twijfel over mogelijk maar wat wil je met die kennis vandaag de dag doen?
Daarnaast zou ik de Holocaust en hoogtij dagen niet snel in een zin gebruiken. Dus vreemde vergelijking.
Dat is zo. Maar het is altijd mooier om naar hoogtij dagen te kijkenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
Je moet van het verleden niet alleen de hoogtij, maar ook de "laagtij" dagen niet vergeten. Anders leer je er niet van.
Ik weet niet in hoeverre mensen in de islamitische wereld onbekend of juist bekend zijn met hun verleden. Misschien is dat net zo slecht gesteld als in Nederland. Je kunt vandaaruit wel leren hoe het was maar of dat was een garantie is voor de toekomst is natuurlijk de vraag. Het is wel zo dat in een mindere periode een reveil kan optreden maar daar wachten meerdere landen/gebieden al vrij lang opquote:Wat je met die kennis vandaag de dag wil doen, afgezien van het feit dat we al bepaalde aspecten nog gebruiken van die wereld? (koffie, bepaalde medische kennis - ziekenhuizene.d.) Nou je kan mensen laten zien in de Islamitische wereld hoe het vroeger was, hoe men tegen wetenschap keek, hoe men handelde en hoe beschaafd men toen was in vergelijking met de rest van de wereld. En dan dit beeld onthouden en vergelijken met nu, hoe barbaars deze wereld overkomt t.o.v. de rest van de wereld, hoe het staat met de wetenschap nu, en met de welvaart en kennis.
En toch, en dat is even niet om te zeiken, vind ik het erop lijken dat de islamitische wereld een situatie doormaakt die vergelijkbaar is wat er in Europa gebeurde toen de middeleeuwen hun intrede deden.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:38 schreef Mutant01 het volgende:
Veel mensen in Islamitische landen (die arm zijn iig) zijn ongeletterd, en weten er dus helemaal niets vanaf.
De middeleeuwen hun intrede deden? Dat snap ik niet. Kan je het wat toelichten?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:53 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
En toch, en dat is even niet om te zeiken, vind ik het erop lijken dat de islamitische wereld een situatie doormaakt die vergelijkbaar is wat er in Europa gebeurde toen de middeleeuwen hun intrede deden.
Schuld van het Westen van Satan.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:53 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
En toch, en dat is even niet om te zeiken, vind ik het erop lijken dat de islamitische wereld een situatie doormaakt die vergelijkbaar is wat er in Europa gebeurde toen de middeleeuwen hun intrede deden.
Uiteraard. Het heilige moslimvolk is geheel buiten zijn eigen schuld verslagen, vernederd en de duisternis in geduwd door de minderwaardige barbaren uit het Noorden.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Schuld van het Westen van Satan.
Nee juist niet. De beweging die er gaande lijkt te zijn is juist een beweging die terug wil. Terug naar oude, conservatieve en religieuze waarden en het verwerpen van de rede en moderniteit. En hoe meer we in tijd vooruit gaan, hoe meer die gasten terug lijken te willen gaan.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:09 schreef sigme het volgende:
[..]
De middeleeuwen hun intrede deden? Dat snap ik niet. Kan je het wat toelichten?
Als je het vergelijkt met het einde van de middeleeuwen kan ik me er iets bij voorstellen.
De Reformatie, zeg maar.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:22 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Nee juist niet. De beweging die er gaande lijkt te zijn is juist een beweging die terug wil. Terug naar oude, conservatieve en religieuze waarden en het verwerpen van de rede en moderniteit. En hoe meer we in tijd vooruit gaan, hoe meer die gasten terug lijken te willen gaan.
Maar was dat in Europa 500 - 700 het geval? Dat men terug wou naar oude, conservatieve en religieuze waarden en het verwerpen van de rede en moderniteit? Kan best hoor, mijn geschiedeniskennis is niet jedat.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:22 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Nee juist niet. De beweging die er gaande lijkt te zijn is juist een beweging die terug wil. Terug naar oude, conservatieve en religieuze waarden en het verwerpen van de rede en moderniteit. En hoe meer we in tijd vooruit gaan, hoe meer die gasten terug lijken te willen gaan.
Ik zou de reformatie geen beweging willen noemen die terug wilde gaan in de tijd, eerder een beweging die het Christendom (en dus indirect de Christelijke wereld) wilde hervormen.quote:
quote:It is absurd to say that evil does not come from God. God is the author of all; still we are assured that evil does not come from God. Whence, then, does it come? From men? But who has made men? It is God: then that evil comes from God. If He had not made men as they are, moral evil or sin would not exist in the world. We must blame God, then, that man is so perverse. If man has the power to do wrong or to offend God, we must conclude that God wishes to be offended; that God, who has created man, resolved that evil should be done by him: without this, man would be an effect contrary to the cause from which he derives his being.
-- Jean Meslier
Hervormen naar het oude, échte Christendom, het christelijk humanisme.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:38 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik zou de reformatie geen beweging willen noemen die terug wilde gaan in de tijd, eerder een beweging die het Christendom (en dus indirect de Christelijke wereld) wilde hervormen.
In die zin inderdaad wel, maar tegelijkertijd liet de reformatie al wat meer ruimte voor individuele vrijheid, een lichtelijke godsdienstvrijheid (de 'vrije bijbelinterpretatie' van Luther) en werden de eerste kiemen gezaaid voor andere moderne waarden. Voorwaar, niet echt een conservatieve beweging, me dunktquote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hervormen naar het oude, échte Christendom, het christelijk humanisme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |