Logisch, de overheid heeft er voor gezorgd dat er voor bedrijven een enorme drempel (hoge loonkosten, ontslagbescherming, minimumloon) ligt om mensen aan te nemen. Als die drempel er niet was, dan zouden mensen die nu al langere tijd in de bijstand zitten een kans krijgen om zich te bewijzen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:45 schreef longinus het volgende:
Bij het zoeken naar ander werk kregen ze keer op keer te horen dat ze te oud waren of niet de juiste papieren, tenminste als de bedrijven nog zo netjes waren om een berichtje terug te sturen.
Kan je uit jouw cijfers het aantal uitkeringstrekkers afleiden?quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:52 schreef moussie het volgende:
uhm .. ik heb toch het idee dat dit niet meer is dan gegoochel met cijfers
volgens deze site zijn er nu 1½ miljoen werkelozen meer dan in 2001 .. dus meer uitkeringstrekkers !! ..
maw .. voor iedere uitkeringstrekker die werk heeft gevonden is er minstens een ander werkeloos geworden .. berichten als deze zijn dus goedkope volksverlakkerij
Aangezien werkgevers winst willen maximaliseren door inkomsten te vergroten en kosten te verlagen, zullen werkgevers te dure banen vervangen door goedkopere. Dat is hier ook gebeurd, ook de AH doet het al. Als je 22 bent, ben je al te duur.quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:03 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Logisch, de overheid heeft er voor gezorgd dat er voor bedrijven een enorme drempel (hoge loonkosten, ontslagbescherming, minimumloon) ligt om mensen aan te nemen. Als die drempel er niet was, dan zouden mensen die nu al langere tijd in de bijstand zitten een kans krijgen om zich te bewijzen.
Gedwongen, gedwongen, ik noem het meer gekozen op logische gronden.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:45 schreef longinus het volgende:
Ik ken mensen die in de gedwongen in de bijstand leven, en ook gedwongen zijn om er in te blijven zitten omdat als ze gaan werken opeens minder netto te besteden hebben.
Dit is de zogenaamde armoedeval.
The economist is een zeer gerepecteerde bron. Veel beter krijg je niet het in de media.quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:52 schreef moussie het volgende:
uhm .. ik heb toch het idee dat dit niet meer is dan gegoochel met cijfers
volgens deze site zijn er nu 1½ miljoen werkelozen meer dan in 2001 .. dus meer uitkeringstrekkers !! ..
maw .. voor iedere uitkeringstrekker die werk heeft gevonden is er minstens een ander werkeloos geworden .. berichten als deze zijn dus goedkope volksverlakkerij
Die mensen kijken naar het korte termijn effect. Wat ze niet begrijpen dat werken ook meer oplevert als vergoeding alleen:quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:45 schreef longinus het volgende:
[..]
Ik ken mensen die in de gedwongen in de bijstand leven, en ook gedwongen zijn om er in te blijven zitten omdat als ze gaan werken opeens minder netto te besteden hebben.
Dit is de zogenaamde armoedeval.
En dan heb ik het over mensen die het grootste gedeelte van hun leven gewerkt hebben en door reorganisaties of faillisement in die situatie gekomen zijn.
Bij het zoeken naar ander werk kregen ze keer op keer te horen dat ze te oud waren of niet de juiste papieren, tenminste als de bedrijven nog zo netjes waren om een berichtje terug te sturen.
En dus?quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:14 schreef Tup het volgende:
[..]
Aangezien werkgevers winst willen maximaliseren door inkomsten te vergroten en kosten te verlagen, zullen werkgevers te dure banen vervangen door goedkopere. Dat is hier ook gebeurd, ook de AH doet het al. Als je 22 bent, ben je al te duur.
Komt door het systeem waarin je loon niet gelijk kan zijn aan je prestaties. Het slaat natuurlijk nergens op dat je meer salaris krijgt omdat je ouder bent.quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:14 schreef Tup het volgende:
Aangezien werkgevers winst willen maximaliseren door inkomsten te vergroten en kosten te verlagen, zullen werkgevers te dure banen vervangen door goedkopere. Dat is hier ook gebeurd, ook de AH doet het al. Als je 22 bent, ben je al te duur.
Ook de VS heeft geen volledige werkgelegenheid. Toch vinden ze daar banen terwijl een Amerikaanse werkgever ook de beste mensen aan wil nemen.. Ik zie niet in waarom dat hier niet zo zou werken.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Je gaat ervan uit, dat een simpele copy paste hier zomaar hier gaat werken. USA en Nederland zijn echt niet hetzelfde.
de werkgelegenheid is hier hooguit 80% in het ideale geval. Die 90% bijstanders dan hier aan het werk????? : so keep on dreaming. Lukt nooit er is daar geen werk voor. Er bovendien geen Ned. werkgever die ze wil. Zij willen het immers het superras...
Zelfs de democratische tegenstanders geven dit toe. Waarop baseer jij je stelling dat ze liegen?quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Vergeet het hier maar. Geloof er geen barst van.
90% weigeren verder te helpen om 10% te sparen, is dat niet asociaal? the needs of the many outweigh the needs of the few..quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is heel ernstig en schaamteloos als je niet weet of wil weten waar die mensen blijven. Je marginaliseert ze. Dit is echt a-sociaal.
Ik weet het wel hoor: dat zijn gewoon zwervers. Een groot deel dat wel. Wil jij je hand bij je familie ophouden. Die doe je toch geen mens aan.
Dat vind ik niet zo'n goed argument.quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:25 schreef Napalm het volgende:
90% weigeren verder te helpen om 10% te sparen, is dat niet asociaal? the needs of the many outweigh the needs of the few..
het is aan te nemen dat er van die 1½ miljoen werkelozen die erbij zijn gekomen een riant gedeelte wel gebruik maakt van de bijstand .. maar ik zal zo eens kijken of ik daar concrete cijfers over kan vindenquote:Op maandag 14 augustus 2006 14:01 schreef sigme het volgende:
Kan je uit jouw cijfers het aantal uitkeringstrekkers afleiden?
Ik zie alleen het aantal werklozen. Dat is natuurlijk niet gelijk. Kijk ik erover heen?
voor die ene persoon wel ja .. maar voor de rest ?quote:Zelfs stijging (of geen daling) van aantal uitkeringstrekkers hoeft natuurlijk niet strijdig te zijn met een conclusie dat beperking van de uitkeringsduur een positief effect heeft.
wat ik hoor, of beter gezegd lees, van amerikaanse kennissen is dat dit een verkapte manier is om de lonen voor de laagstbetaalden nog verder te drukken .. er worden uitkeringstrekkers in dienst genomen voor een lager salaris en het bestaande personeel wordt ontslagen .. en helaas worden de besparingen die dit voor de werkgevers opleverd nauwelijks teruggestopt in het creeeren van werkgelegenheidquote:Het is heel goed mogelijk dat het aantal uitkeringsgerechtiegden erdoor niet verandert, maar wel de hoeveelheid mensen die binnen de beperkte periode werk vindt. Oftewel: dat de duur van bijstand per individu korter wordt, hoewel het aantal individuen in de bijstand niet afneemt. In dat geval zou het aantal unieke individuen in de bijstand, gemeten over een wat langere periode zelfs flink stijgen.
Dus, als 90% van de nederlanders vindt dat de overige 10% een spuitje moet krijgen omdat ze 'lastig' zijn (of dat nou bejaarden, kutmarokkanen of bijstandstrekkers zijn), dan moet dat maar gebeuren?quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:25 schreef Napalm het volgende:
90% weigeren verder te helpen om 10% te sparen, is dat niet asociaal? the needs of the many outweigh the needs of the few..
quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:33 schreef moussie het volgende:
[..]
voor die ene persoon wel ja .. maar voor de rest ?
Als het een negatieve spiraal oplevert dan verarmt de USA collectief. Dan wordt het een lage-lonen land. Dat is natuurlijk niet uit te sluiten. De vraag is of dat asociaal is, en de vraag is of het waarschijnlijk is.quote:hoe zit het met die andere die werkeloos wordt omdat een voormalige uitkeringstrekker nu zijn werk doet .. voor minder salaris ?
[..]
wat ik hoor, of beter gezegd lees, van amerikaanse kennissen is dat dit een verkapte manier is om de lonen voor de laagstbetaalden nog verder te drukken .. er worden uitkeringstrekkers in dienst genomen voor een lager salaris en het bestaande personeel wordt ontslagen .. en helaas worden de besparingen die dit voor de werkgevers opleverd nauwelijks teruggestopt in het creeeren van werkgelegenheid
of het op de lange duur positief uitpakt durf ik niet te zeggen, ben geen econoom, maar sociaal is het zeker niet
ik denk dat je wel anders zou piepen als je eerst je baantje kwijt raakt aan iemand uit de bijstand en dezelfde baan na een jaartje of wat weer moet aanpakken voor nog minder loon omdat je anders helemaal niets meer hebt (even heel simplistisch gesteld maar daar komt het zo'n beetje op neer)quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:43 schreef sigme het volgende:Het wordt -in dit geval- niet gecompenseerd door héél lang in de bijstand-blijvers. Want die zijn er niet, omdat de bijstandsduur beperkt is.
Mooi gezegd,quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:10 schreef moussie het volgende:
[..]
ik denk dat je wel anders zou piepen als je eerst je baantje kwijt raakt aan iemand uit de bijstand en dezelfde baan na een jaartje of wat weer moet aanpakken voor nog minder loon omdat je anders helemaal niets meer hebt (even heel simplistisch gesteld maar daar komt het zo'n beetje op neer)
hier sluit ik mij bij aan. alsmede bij de TSquote:Op zondag 13 augustus 2006 22:20 schreef LXIV het volgende:
Positief, en uiteindelijk óók voor de bijstandstrekkers zelf.
We moeten anderzijds Amerikaanse toestanden als geen gezondheidszorg voor kinderen, dakloze gezinnen e.d. wél voorkomen. Dus onder de bijstand tóch nog een vangnetje neerleggen, maar minder luxueus.
ik denk dat je je dan af moet vragen hoe veel jouw arbeid WERKELIJK waar is. misschien heb jij dan al die jaren wel te veel verdient.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:10 schreef moussie het volgende:
[..]
ik denk dat je wel anders zou piepen als je eerst je baantje kwijt raakt aan iemand uit de bijstand en dezelfde baan na een jaartje of wat weer moet aanpakken voor nog minder loon omdat je anders helemaal niets meer hebt (even heel simplistisch gesteld maar daar komt het zo'n beetje op neer)
quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:17 schreef longinus het volgende:
[..]
Mooi gezegd,
Een heleboel nieuwkomers op de arbeidsmarkt denkt er zelf op vooruit te gaan door alle opgebouwde sociale regelingen af te schaffen. Ze vergeten hierbij dat ze zelf het slachtoffer kunnen worden van de door hun toegejuigde maatregelen.
Ik piep vooral anders omdat ik een tijd in de bijstand gezeten heb, en veel vrienden heb die in de bijstand zitten / zaten / bijstandsgerechtigd zijn.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:10 schreef moussie het volgende:
[..]
Waarom / waarvan ben je 'slachtoffer' als er geen levenslange bijstand op je ligt te wachten als je op een gegeven moment geen of weinig inkomsten hebt?quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:17 schreef longinus het volgende:
[..]
Mooi gezegd,
Een heleboel nieuwkomers op de arbeidsmarkt denkt er zelf op vooruit te gaan door alle opgebouwde sociale regelingen af te schaffen. Ze vergeten hierbij dat ze zelf het slachtoffer kunnen worden van de door hun toegejuigde maatregelen.
Is dat wel zo? Juistde onderkant van de markt is nu erg flexibel, zie het grote aantal mensen dat werkt via uitzendbureau's. ja er is een minimumloon maar dat is helemaal niet overdreven hoog ofzo, als je het over CAO's hebt heb je eerder een punt. Ja er is ontslagbescherming maar voor die tijd kan je tijdelijke contracten geven. Als je na 3 jaar nog niet weet of een werknemer geschikt is zou ik toch eens naar de kwaliteit van je personeelsfunctionaris kijken.quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:03 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Logisch, de overheid heeft er voor gezorgd dat er voor bedrijven een enorme drempel (hoge loonkosten, ontslagbescherming, minimumloon) ligt om mensen aan te nemen. Als die drempel er niet was, dan zouden mensen die nu al langere tijd in de bijstand zitten een kans krijgen om zich te bewijzen.
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal dat maar voor een relatief kleine groep speelt.quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:21 schreef sigme het volgende:
[..]
En dus?
En dus heb je iemand van 21 die vrijwillig werkt, naar tevredenheid van AH. Maar dan wordt de tevreden werknemer jarig, en de AH dan moet dan, van de overheid diens salaris verhogen.
De AH vindt de persoon dan te duur worden voor het werk wat die persoon deed, en neemt liever een persoon die -op voorschrift van de overheid- goedkoper is.
Maar dit alles is de schuld van de AHOf van de jarige
![]()
En het is logisch dat we de dan 22-jarige in de bijstand stoppen?
Klopt, het is de combinatie jeugdloon, minimumloon, flexwet, ontslagbescherming die maakt dat een werkgever liever een ingewerkte, gewaarde kracht ontslaat dan zich deze ellende van wurgconstructies op de hals haalt.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal dat maar voor een relatief kleine groep speelt.
Je kan ook moeilijk al vanaf het 16e jaar een minimumloojn voor volwassenen laten gelden.
Daarnaast speelt vaak veel meer mee dan die werknemer rond die leeftijd een contract voor onbepaalde tijd zou moeten krijgen en AH daarna moeilijk van hem af kan die 30 of 60 cent die het per uur scheelt is het probleem niet.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Klopt, het is de combinatie jeugdloon, minimomloon, flexwet, ontslagbescherming die maakt dat een werkgever liever een ingewerkte, gewaarde kracht ontslaat dan zich deze ellende van wurgconstructies op de hals haalt.
Maar als er minder bescherming zou zijn dan hield de AH liever die 22 jarige. Als het een luie uitvreter was had 'ie die verjaardag niet bij de AH gevierd namelijk..
Nou nee. Eigenlijk. Toevallig hoor ik nogal vaak / van supermarktmanagers. D'r mankeert weinig aan hun rationaliteit.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:33 schreef du_ke het volgende:
[..]ik denk dat je de gemiddelde supermarktmanager wat te rationeel inschat
.
Om de flexwet werkt men inderdaad heen. Met wetenschap van de politiek en van de uitkeringsinstanties. De uitkeringsinstanties helpen vrolijk een handje mee.quote:overigens verwacht ik niet dat een 22 jarige bij de Ah zit op een moment dat z'n contract afloopt. Dan zou hij op z'n 19e begonnen moeten zijn en part-timers van die leeftijd nemen ze niet aan.
Een andere optie is een full-timer en die zullen ze waarschijnlijk een baan voor 3 maanden bij een Appie een plaats verderop aanbieden zodat hij daarna weer 3 jaar bij de plaatselijk appie terecht kan.
Ofwel ookal is er die ontslagbescherming en de flexwet men werkt daar wel omheen. En het minimumloon is in de supermarkt CAO afgedekt.
En dat noemen we dan 'sociaal'.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:41 schreef sigme het volgende:
Jammer van hun leven maar soit, ze krijgen een fooi en kunnen vergeten en uitgerangeerd vergeteren voor de tv.
ik neem aan dat jij het nu hebt over geschoold werk .. ik heb het over de onderkant van de maatschappij, de ongeschoolde arbeider aan de lopende band bvb .. en neem maar van mij aan dat die gedumpt wordt voor iemand die goedkoper is, en die goedkopere op zijn beurt voor iemand die nog goedkoper isquote:Op maandag 14 augustus 2006 15:28 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik denk dat je je dan af moet vragen hoe veel jouw arbeid WERKELIJK waar is. misschien heb jij dan al die jaren wel te veel verdient.
niemand word ontslagen die meer toevoegt dan hij verdient. (opportunity costs meegerekend, uiteraard)
Waarom?quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:45 schreef du_ke het volgende:
Ja maar afschaffen van de bijstand kan alleen als je ook veel meer banen hebt.
Heb je zelfs wel eens langdurig in de bijstand gezeten? Ken je mensen (goed) die dat zitten? Lees je in de krant de verhalen van mensen levenslang in de bijstand? Hoezo ellende creeëren? De ellende is er allang, de vraag is of de prijs die nu betaald wordt (en dan bedoel ik NIET het geld van de belastingbetalers) niet veel hoger is dan de prijs die je zonder twijfel betaalt voor een maatschappij zonder de huidige staatsregeling voor inkomenssteun.quote:Dat zou evt kunnen met veel lagere lonen maar dat lijkt me geen realistisch iets omdat de kosten van het levensonderhoud naar verwachting niet significant mee zullen dalen.
Zie het voordeel van het sterk beperken van het vangnet bijstand dan ook niet echt. Je grijpt dan hoogstens ernstig in aan de rafelranden van de arbeidsmarkt waar eigenlijk niet zoveel winst te boeken is maar wel veel ellende te creeeren.
En waarom gebeurt dat dan niet? Waarom verdienen we niet allemaal het minimumloon?quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:50 schreef moussie het volgende:
[..]
ik neem aan dat jij het nu hebt over geschoold werk .. ik heb het over de onderkant van de maatschappij, de ongeschoolde arbeider aan de lopende band bvb .. en neem maar van mij aan dat die gedumpt wordt voor iemand die goedkoper is, en die goedkopere op zijn beurt voor iemand die nog goedkoper is
En wat is daar mis mee? Blijkbaar zijn er voldoende werknemersen die bereid zijn om dat werk tegen de geboden vergoeding te doen. Bovendien klopt jouw redering niet als ik hem op het AH filiaal waar ik mijn boodschappen doe toepas; daar werken ook een hoop mensen van boven de 40.quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:14 schreef Tup het volgende:
Maar uitzendbureau's zijn geen liefdadigheidsinstellingen, ze kosten de inlener een hoop geld. De essentie van het probleem is en blijft de overheidsbemoeienis die de kosten omhoog drijft.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:17 schreef du_ke het volgende:
Is dat wel zo? Juistde onderkant van de markt is nu erg flexibel, zie het grote aantal mensen dat werkt via uitzendbureau's. ja er is een minimumloon maar dat is helemaal niet overdreven hoog ofzo, als je het over CAO's hebt heb je eerder een punt. Ja er is ontslagbescherming maar voor die tijd kan je tijdelijke contracten geven. Als je na 3 jaar nog niet weet of een werknemer geschikt is zou ik toch eens naar de kwaliteit van je personeelsfunctionaris kijken.
Datzelfde geldt ook voor de WW. Zie http://www.ontslag-krijgen.nl/wijzigingen-ww-2006-definitief.html voor 't WW-regime per 1/10/2006:quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
De WAO en bijstand zijn in feite al helemaal afgeschaft, alleen zijn er maar weinig Nederlanders die dat door hebben, omdat ze voortdurend met hun eigen hachie bezig zijn.
Oftewel, als je vijf jaar hebt gewerkt, heb je recht op vijf maanden WW.quote:Een werknemer die in de 36 weken voor de eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken in loondienst heeft gewerkt (wekeneis), krijgt recht op een loongerelateerde WW-uitkering van drie maanden. Nu is dit nog een uitkering ter hoogte van 70% van het minimumloon voor de duur van een half jaar. Voor een langere uitkering moet de werknemer in minimaal vier van de laatste vijf kalenderjaren over minstens 52 dagen loon hebben ontvangen (jareneis). Voor de werknemer die aan beide eisen voldoet, duurt de uitkering in maanden even lang als het arbeidsverleden in jaren. Bijvoorbeeld achttien jaar arbeidsverleden geeft recht op achttien maanden WW.
Onze rechtse usertjes zullen dat nog niet goed genoeg vinden.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:59 schreef Poldermodel het volgende:
Binnen 2 jaar verwacht ik een grote protestgolf van de Nederlanders, omdat steeds meer mensen te maken krijgen met het niet verkrijgen van een WAO-uitkering, en omdat ze in de bijstand gedumpt worden en gelijk te werk gesteld worden. Dus dwangarbeid voor de uitkering moeten verrichten.
Daarom zijn er nu ook de Work first projecten. Men creeert een baan waarin je te werk word gesteld. Dit is voornamelijk bedoelt als afschrikmiddel, zodat je geen bijstand aanvraagt en snel op zoek gaat naar een betaalde baan. Vind je geen betaalde baan, dan blijf je dwangarbeid verrichten voor de gemeente. In de gemeentelijke volksmond, noemen ze 'Work first' ook wel de 'hufterbaan'. Hiermee bedoelen ze, geef uitkeringsaanvragers de beroerdste dwangarbeidsbanen die er zijn, dan gaan ze vanzelf wel op zoek naar een betaalde baan.quote:Ja maar afschaffen van de bijstand kan alleen als je ook veel meer banen hebt.
Wat natuurlijk prima is voor MBO-types die liever bij hun pa en ma de hand ophouden, maar als je als 40-jarige projectleider op straat wordt gezet dan is zoiets natuurlijk knap klote.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:12 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
Daarom zijn er nu ook de Work first projecten. Men creeert een baan waarin je te werk word gesteld. Dit is voornamelijk bedoelt als afschrikmiddel, zodat je geen bijstand aanvraagt en snel op zoek gaat naar een betaalde baan. Vind je geen betaalde baan, dan blijf je dwangarbeid verrichten voor de gemeente. In de gemeentelijke volksmond, noemen ze 'Work first' ook wel de 'hufterbaan'. Hiermee bedoelen ze, geef uitkeringsaanvragers de beroerdste banen die er zijn, dan gaan ze vanzelf wel op zoek naar een betaalde baan.
Dit boek sluit wellicht wel aardig aan bij jouw stelling. Ik hoorde zaterdagochtend onderweg toevallig de recensie van Martin Ros.quote:Heb je zelfs wel eens langdurig in de bijstand gezeten? Ken je mensen (goed) die dat zitten? Lees je in de krant de verhalen van mensen levenslang in de bijstand? Hoezo ellende creeëren? De ellende is er allang, de vraag is of de prijs die nu betaald wordt (en dan bedoel ik NIET het geld van de belastingbetalers) niet veel hoger is dan de prijs die je zonder twijfel betaalt voor een maatschappij zonder de huidige staatsregeling voor inkomenssteun.
Binnen de pvda (!) gaan geluiden op om de kinderbijslag af te schaffen en daarvoor in de plaats gratis kinderopvang..quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:05 schreef maartena het volgende:
Ik denk dat we heel kritisch moeten kijken naar de kosten van, en de mogelijkheden van kinderopvang voordat we aan de bijstand gaan sleutelen.
Komt vooral door door de overheid gestelde regels. In Nederland mag het doodgewoon niet. Hierdoor wordt een forse beperking gelegd op de werkgelegenheid in een arbeidsintensieve bedrijfstak.quote:De Verenigde Staten zijn een 24/uurs economie. Ik heb bijvoorbeeld in mijn directe omgeving 1 supermarkt die 24/7 open is, 2 tank stations, 1 drogisterij, 2 volledige sit-down restaurants, en een stuk of 8 fastfoodketens.
Ook hiervoor geldt, de Nederlandse overheid stelt een dusdanig enorm palet aan regels op waar een kinderdagverblijf aan moet voldoen, dat het peperduur is om zoiets in te richten. Veel duurder dan in andere landen. Het systeem met de freelance-kinderopvang bestaat in Nederland natuurlijk ook. Dat noemen we oppasmoeders en de betaling gaat onder de tafel.quote:Ik werk zelf voor een klein bedrijf (150 medewerkers) maar er is een gesponsorde kinderopvang in het gebouw waar mijn bedrijf ook zit. Er zitten hier een stuk of 15 bedrijven verdeeld over 3 gebouwen die samen allemaal een beetje geld in de pot doen voor kinderopvang. Op die manier kunnen alleenstaande moeders dus makkelijker werken. Daarbovenop mag je in Amerika "freelance" kinderopvang zijn, ofwel een moeder die thuis zit en wat centjes wil bijverdienen kan zonder problemen kinderopvang zijn in eigen huis, terwijl dat in Nederland voorbehouden is aan hen die vergunningen hebben, waardoor kinderopvang erg schaars is. (Natuurlijk kleven er ook grote nadelen aan thuisopvang bij iemand thuis, denk aan veiligeid, verantwoordelijkheid, etc.)
Ook al problemen waar de overheid (deels) zelf schuldig aan is. Door de belastingdruk in Nederland is het verschil tussen netto en bruto erg groot. Dit zorgt ervoor dat werken tegen lagere salarissen vaak niet lonend is. De wachtlijsten en de prijzen van kinderopvang zijn een rechtstreeks gevolg van de enorme regelgeving. Bovendien zorgt de belastingdruk ervoor dat arbeid onnodig duur is.quote:In Nederland heb je toch vaak het probleem dat zelfs een baan die meer betaald dan het minimum loon, uiteindelijk toch minder opleverd dan een bijstandsuitkering, omdat je nu moet betalen voor kinderopvang overdag, en dat is in Nederland niet alleen duur, er zijn vaak wachtlijsten, wat het erg moeilijk maakt voor iemand om meteen aan het werk te kunnen.
Het eerste deel van je stelling is juist. Het tweede deel niet. De oplossing ligt bij de enorme hoeveelheid wet- en regelgeving van de overheid.quote:Als je het probleem van de bijstand wilt oplossen, dan zul je dus ook betere mogelijkheden moeten creeëren voor kinderopvang, en dat moet voor een belangrijk deel komen uit het bedrijfsleven.
Je hebt in nederland geen 'vergunning' nodig om een kinderopvang te beginnen. Wel is 't zo dat alles potdicht gereguleerd is. De eisen die daarin staan zijn op zichzelf best redeljk ('een toezichthouder per 6 kinderen'), maar al met al zorgen die er wel voor dat het nagenoeg onmogelijk is om rendabel een paar kinderen te babysitten. Je moet dus meteen de stap maken naar 5 leidsters en 30 kinderen wil 't rendabel zijn.quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:05 schreef maartena het volgende:
Daarbovenop mag je in Amerika "freelance" kinderopvang zijn, ofwel een moeder die thuis zit en wat centjes wil bijverdienen kan zonder problemen kinderopvang zijn in eigen huis, terwijl dat in Nederland voorbehouden is aan hen die vergunningen hebben, waardoor kinderopvang erg schaars is. (Natuurlijk kleven er ook grote nadelen aan thuisopvang bij iemand thuis, denk aan veiligeid, verantwoordelijkheid, etc.)
Maar ik ben van mening dat het niet alleen de verantwoordelijkheid van de staat moet zijn. Ik denk dat ook bedrijven gezamelijk best wat kunnen doen voor de kinderopvang. Nu weet ik niet precies hoeveel animo er daadwerkelijk voor is, maar ik hoor van kennissen in Nederland wel dat kinderopvang zowel duur als schaars is, en nooit in de buurt van je woning of je werk als er vrije plaatsen zijn.quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:51 schreef Napalm het volgende:
Binnen de pvda (!) gaan geluiden op om de kinderbijslag af te schaffen en daarvoor in de plaats gratis kinderopvang..
Die regels zouden dus wel eens wat versoepeld kunnen worden als we daarmee een hoop bijstandsmoeders aan de bak kunnen helpen. Natuurlijk moet je niet al te veel snijden in de veiligheid van de kinderen in zo'n dagverblijf, maar ik ben wel van mening dat er best meer sponsoring mag komen vanuit het bedrijfsleven, wellicht met een fiscaal voordeel.quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:55 schreef gronk het volgende:
Je hebt in nederland geen 'vergunning' nodig om een kinderopvang te beginnen. Wel is 't zo dat alles potdicht gereguleerd is. De eisen die daarin staan zijn op zichzelf best redeljk ('een toezichthouder per 6 kinderen'), maar al met al zorgen die er wel voor dat het nagenoeg onmogelijk is om rendabel een paar kinderen te babysitten. Je moet dus meteen de stap maken naar 5 leidsters en 30 kinderen wil 't rendabel zijn.
Dat is de pest van al die regelgeving: 't is heel erg in 't voordeel van bestaande, wat grotere bedrijven.
Nee, voor iedereen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:56 schreef maartena het volgende:
Ik neem verder aan dat het plan van de PvdA alleen betrekking heeft op Bijstandstrekkers, en niet op gezinnen die kinderbijslag ontvangen en 1 werkende ouder hebben waar de andere thuis blijft om voor de kinderen te zorgen?
Lang niet overal en lang niet iedereen.. Voornamelijk werkloze jongeren zonder werkervaring in de grote(re) steden..quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
Het is wel weer duidelijk dat er nog maar weinig mensen op de hoogte zijn van de huidige bijstand. Wie nu een bijstandsuitkering aanvraagt, moet meteen aan het werk in een 'work firts project'.
Heel goed, voorkomt zwartwerken, rondhangen op straat, verveling. Creeert arbeidsritme en waarde volle werkervaring en is ook nog nuttig voor de maatschappij. Geniaal en eigenlijk gewoon een melkertbaan maar dan eentje die mensen stimuleert om wel door te stromen. Lijkt me overigens sterk dat dit in zn algemeenheid wordt doorgevoerd. Bron?quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
In 2007 komt er de 'terugkeerbaan' nog eens bovenop. Dan moet je verplicht vrijwilligerswerk verrichten voor je uitkering. Dus 40 uur per week werken voor een loon van tussen de 600 en 790 Euro per maand. Vanaf 2007 zit er helemaal niemand meer op de bank voor de televie, behalve de bijstandsarbeidsongeschikte. In feite is de bijstand in z'n oude vorm al helemaal afgeschaft.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
Ik begrijp ook werkelijk niet dat je een topic opent over afschaffen van de bijstand, terwijl je niet eens weet van de extreme hervormingen in de bijstand {WWB}
Door een onafhankelijk arts. Waarom denk jij je beter in staat bent om mensen hun werkcapaciteit in te schatten dan een academisch opgeleide medisch specialist?quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
Mensen die nu ernstig ziek raken, worden in zeer veel gevallen goedgekeurd.
We zijn een van de gezondste volken van de wereld. Toch hebben we bijna jarenlang bijna 1 miljoen WAOers gehad. Leg mij dat dan eens uit..quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
Sommigen hebben het over de WAO voor arbeidsongeschikten. De WAO {nu IVA en WIA} kom je niet meer in als jij je vingers nog kunt bewegen. Zoals iemand al hier vermelde "je moet een lijk zijn om er nog in te komen" En dat is helemaal juist.
Afgeschaft? Zozo, waarom hebben er dan volgens het CBS 1 miljoen mensen een uitkering die afgeschaft is?quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
De WAO en bijstand zijn in feite al helemaal afgeschaft, alleen zijn er maar weinig Nederlanders die dat door hebben, omdat ze voortdurend met hun eigen hachie bezig zijn.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:59 schreef Poldermodel het volgende:dwangarbeidsweigeraars.
Dus als het aan de PvdA ligt verliest *iedereen* de kinderbijslag, dus ook de volledige gezinnen met een moeder die thuis zit en een vader die werkt?quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:24 schreef Napalm het volgende:
Nee, voor iedereen.
gaan plannen rond om . Het is dus nog niet helemaal af. Stond zaterdag een stukje over in de Volkskeant van e.o.a. pvda kamerlid, Brunickmeijer ofzo.quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:28 schreef maartena het volgende:
Dus als het aan de PvdA ligt verliest *iedereen* de kinderbijslag, dus ook de volledige gezinnen met een moeder die thuis zit en een vader die werkt?
Dat gaat een hoop geld opleveren voor de schatskist zeg!!
Niet per definitie zijn het probleemgevallen. Ik gaf al aan fraude enzo. Maar uiteraard zal je een deel hebben dat echt in de problemen komt. Doch ergens zal je de grens moeten trekken; ergens weegt het belang van velen zwaarder dan dat van enkelen. is dat bij 90-10 of bij 99-1 of bij 15.999.999-1 ?quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:32 schreef sigme het volgende:
Dat vind ik niet zo'n goed argument.
Maar die 10% van de mensen-in-de-problemen die problematisch blijft bij een oplossing die 90% uit de problemen helpt, die help je niet door ze in die eerste probleemsituatie te laten.
Als je dat doet met die 10% dan is die in no-time 90%..quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:32 schreef sigme het volgende:
Bij de tweede probleemsituatie zal er voor die overblijvende probleemgevallen een nieuwe situatie ontstaan.
Stel, stél dat die via echt ouderwets stempelen of liefdadigheid weer op bijstandniveau komen - is dat dan gruwelijk onbeschaafd?
Van de website van Sociale Zaken:quote:Heel goed, voorkomt zwartwerken, rondhangen op straat, verveling. Creeert arbeidsritme en waarde volle werkervaring en is ook nog nuttig voor de maatschappij. Geniaal en eigenlijk gewoon een melkertbaan maar dan eentje die mensen stimuleert om wel door te stromen. Lijkt me overigens sterk dat dit in zn algemeenheid wordt doorgevoerd. Bron?
Ik ben niet beter in staat om te oordelen. Maar het is duidelijk dat de medici evenmin in staat zijn om de pijngrens en draagkracht van een patient te bepalen. Door de absurde keuringsnormen moeten keuringsartsen zelfs patienten goedkeuren die te ziek zijn om te werken. Ze verwijzen dan ook gelijk door naar een beroeps en bezwaarprocedure. Daarom zijn ook zoveel keuringsartsen ook tegen deze grote herkeuringsoperatie en velen sluiten zich aan bij stichting CORV die rechtzaken aanspannen tegen het uwv, in de hoop dat de herkeuring versoepeld wordt, of zelfs stopgezet wordt. De Geus heeft op dit moment een groot probleem omdat hij destijds basisartsen heeft aangesteld in plaats van verzekeringsartsen. Alleen een verzekeringsarts mag de keuring uitvoeren. Het UWV is nu in hoger beroep. Als het UWV verliest, en daar ziet het naar uit, dan worden duizenden herkeuringen teruggedraaid.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:50 schreef Poldermodel het volgende:
Mensen die nu ernstig ziek raken, worden in zeer veel gevallen goedgekeurd.
Door een onafhankelijk arts. Waarom denk jij je beter in staat bent om mensen hun werkcapaciteit in te schatten dan een academisch opgeleide medisch specialist?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |