Als je je wijsvinger over de hals legt, hem een stukje richting de kop draaien. Op die manier krijg je druk op de snaren dwars op de gewrichten van je vinger en kan je meer kracht zetten. En als je bijvoorbeeld een B-akkoord zet, kan je dat met twee vingers doen, ipv vier door met je ringvinger de drie snaren op de 4e fret te fretten.quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:32 schreef Marijke236 het volgende:
Ik speel al bijna een halfjaar op een klassieke gitaar en dat gaat best redelijk. Alleen barréakkoorden zijn niet te doen... Iemand tips?
1 2 3 4 5 6 | B 4 - pink ringvinger G 4 - ringvinger maar ringvinger D 4 - middelvinger ringvinger A 2 - wijsvinger wijsvinger E x |
En als je lui bent kan je dan de hoge F# niet aanslaan, dat scheelt weer buigen met je ringvingerquote:Op vrijdag 17 november 2006 16:45 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als je je wijsvinger over de hals legt, hem een stukje richting de kop draaien. Op die manier krijg je druk op de snaren dwars op de gewrichten van je vinger en kan je meer kracht zetten. En als je bijvoorbeeld een B-akkoord zet, kan je dat met twee vingers doen, ipv vier door met je ringvinger de drie snaren op de 4e fret te fretten.
Bij mij gingen baré akkoorden na iets van een half jaar spelen ook nog niet. Het ging net te krampachtig. Na een paar weken lukte het opeens perfect, en vanaf het moment dat je je eerste baré F perfect speelt gaat het heel hard.quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:32 schreef Marijke236 het volgende:
Ik speel al bijna een halfjaar op een klassieke gitaar en dat gaat best redelijk. Alleen barréakkoorden zijn niet te doen... Iemand tips?
quote:Op zondag 12 november 2006 23:11 schreef Asmodean het volgende:
Na een aantal maanden een (klassieke) gitaar geleend te hebben ga ik nu denk ik mijn eerste gitaar kopenIk zal morgen eens gaan rondneuzen in Utrecht naar westerngitaren van rond de 150 euro... Iemand nog tips?
edit: tweedehands gitaren kunnen ook, als ik dan echt veel meer waar voor mijn geld heb, waar moet ik dan rekening mee houden?
ksst. weg hierquote:
dan lullen de experts uit hun nek.quote:Op donderdag 9 november 2006 14:46 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
sorry acoustisch. Ik heb van experts vernomen dat je beter op een acoustische gitaar kunt beginnen dan op een elektrische.
Ja ben ik wel met je eens, maar een acoustische is veel goedkoper dan een electrische + bijbehoren, dus vooral daarom heb ik een acoustische gekocht. Wou het graag leren, maar wist niet eens of ik het wel leuk vond/aanleg voor had.quote:Op vrijdag 8 december 2006 08:26 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dan lullen de experts uit hun nek.
even serieus: de meningen zijn daarover verdeeld. ik vind dat je moet beginnen op het instrument dat het dichtste licht bij de soort muziek die je leuk vind, anders staat dat ding na een half jaar alleen maar in de kast.
waarschijnlijk is het voor je techniek beter om acoustisch te beginnen, maar dat boeit niet. techniek komt later wel, in het begin (en later trouwens ook) moet gitaarspelen gewoon leuk zijn, en het word leuk doordat je geluid kunt produceren dat tot je verbeelding spreekt. als je dus van rock houd, moet je gewoon meteen een electrische gitaar met een overdrivepedaaltje en een versterker kopen. hoeft geen topkwaliteit te zijn, het verschil in soundkwaliteit hoor je toch nog niet. als het maar duurzaam is en herrie produceert!
als je eenmaal langer speelt en meer geintereseerd raakt in techniek en verschillende stijlen, heb je nog tijd zat om dat te ontwikkelen.
Dit gedeelte herken ik...quote:Op vrijdag 8 december 2006 09:52 schreef Proper_fucked het volgende:
Ik doe er nu ook nog echt te weinig mee, moet veel meer oefenen. Wil wel ooit heel graag electrisch gaan spelen.
volgens mij bewijs je nu precies mijn punt:quote:Op vrijdag 8 december 2006 09:52 schreef Proper_fucked het volgende:
[..]
Ja ben ik wel met je eens, maar een acoustische is veel goedkoper dan een electrische + bijbehoren, dus vooral daarom heb ik een acoustische gekocht. Wou het graag leren, maar wist niet eens of ik het wel leuk vond/aanleg voor had.
Ik doe er nu ook nog echt te weinig mee, moet veel meer oefenen. Wil wel ooit heel graag electrisch gaan spelen.
gitaarspelen is niet iets dat je moet "leren", of waar je voor moet "oefenen". met die instelling houd niemand het lang vol.quote:Ik doe er nu ook nog echt te weinig mee, moet veel meer oefenen. Wil wel ooit heel graag electrisch gaan spelen.
je MOET niks, gitaarspelen is een hobby, geen verplichting!quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:28 schreef MMUFC het volgende:
[..]
Dit gedeelte herken ik...
Doe nu aan lessen en het gaat al redelijk(nog geen akkoorden gehad) maar ik moet echt thuis meer oefenen.
dat is niet het probleem "bij jou", dat is het probleem bij de mafketels die jou dat soort onzin willen leren.quote:Het probleem bij mij is alleen dat ik meteen de leuke liedjes wil kunnen spelen, maarja je moet beginnen bij liedjes als Jingle Bells
onzin. tijd HEB je niet, tijd MAAK je. tijd hebben ergens voor is een keuze. als je het maar leuk genoeg vind, laat je er andere dingen voor. als je niet speelt is dat geen teken dat je geen tijd hebt, maar een teken dat je het niet leuk vind, althans, niet op deze manier.quote:Maar als het goed is heb ik de laatste weken van het jaar meer tijd om te oefenen
Slash heeft in interviews wel eens aangegeven dat Mary had a little lamb het eerste was wat hij bij gitaarles leerdequote:Op vrijdag 8 december 2006 15:15 schreef punchdrunk het volgende:
of dat slash braaf elke week op de muziekschool vader jacob zat te jengelen?
ach ja, dat is natuurlijk ook wel een rock-klassieker!quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Slash heeft in interviews wel eens aangegeven dat Mary had a little lamb het eerste was wat hij bij gitaarles leerde.
Hij was het wel binnen een paar lessen zatquote:Op vrijdag 8 december 2006 15:23 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
ach ja, dat is natuurlijk ook wel een rock-klassieker!![]()
1 2 3 4 5 6 | B---5---5---3---3---1---1---5---5-| G---5---5---4---4---2---2---5---3-| D---7---5---5---3---3---1---5---5-| A---7---7---5---5---3---3---3---3-| E---5---5---3---3---1---1---------| |
1 2 3 4 5 6 7 | e--0-----0 B--1-----1 G--0-----3 D--2-----2 A--3-----3 E--X-----X |
Jij heerst!quote:Op donderdag 7 december 2006 18:57 schreef Neidropje het volgende:
akkoorden raggen:
2 grote pdf's vol akkoordennummers:
http://dano.nl.nu/sshots/gitaarliedjes.pdf
http://dano.nl.nu/sshots/gitaarliedjes2.pdf
Je begrijpt toch wel dat de gitaarboer dat in tien minuutjes gefixt heeft, hè?quote:Op maandag 11 december 2006 08:44 schreef ImmovableMind het volgende:
Zoals hier aangegeven had ik enige tijd geleden een elektrisch gitaar gekocht die inmiddels het aardse leven achter zich heeft gelaten omdat er iets mis was met de aansluiting in de gitaar.
Het was een elektrisch gitaar van de Blokker, denk dat dit feit genoeg zegt en waarom ik zeker een andere gitaar heb gekocht voor iets meer geldquote:Op maandag 11 december 2006 13:13 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat de gitaarboer dat in tien minuutjes gefixt heeft, hè?
En anders jijzelf wel, mits het niet de ingang van de kabel is die vernaggeld is (hoewel je die ook gewoon kan terugbuigen)
Makkelijk? Je bent niet goed wijs, als je dat nummer goed wilt spelen heb je wel wat ervaring nodig.quote:Op maandag 11 december 2006 08:44 schreef ImmovableMind het volgende:
Metillica - Nothing Else Matters
Wie kent er nog meer makkelijke nummers voor beginners als ikzelf?
Hij bedoelt waarschijnlijk de intro.quote:Op maandag 11 december 2006 18:32 schreef Blivox het volgende:
[..]
Makkelijk? Je bent niet goed wijs, als je dat nummer goed wilt spelen heb je wel wat ervaring nodig.
Precies wat ik bedoelde, alleen heb ik dit pas gedaan op het moment dat die andere gitaar kapot is gegaan. Anders had ik nu nog op die (slechtere) Blokker gitaar gespeeld.quote:Op maandag 11 december 2006 16:17 schreef Jordy-B het volgende:
Zeg dan gewoon dat je een andere gitaar hebt gekocht, omdat het een flutgitaar is...
Ontwikkel je na een tijdje vanzelf wel, dat je kan zingen en spelen tegelijk. Voor zover ik weet is het bij vrouwen zelfs moeilijker omdat die slechter maat kunnen houden.quote:Op maandag 11 december 2006 19:53 schreef savale het volgende:
Hendig nummer om de zang tijdens het spelen een beetje door te krijgen: REM - Losing my religion. Is het eerste nummer dat ik gewoon kan zingen en spelen tegelijk. (is toch n manneniets dat we niet makkelijk 2 dingen tegelijk kunnen?)
Dat is best knap, ja. En Richwood is best wel brandhout over het algemeenquote:
Als beginnersgitaar is dat toch best wel prima? Ik heb een Stagg van 85 euro en doet het prima..quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is best knap, ja. En Richwood is best wel brandhout over het algemeen.
Het leek mij wel handig om er een tuner bij te hebben. Dat ik dan ook gelijk een voetstoel, een standaard etc. erbij heb kan alleen maar goed van pas komen.quote:Maar waarom zou je zo'n hele set kopen? Alleen gitaar en evt. plectrum is toch wel voldoende?
Ik wil uiteindelijk zowel akoestisch als elektrisch kunnen spelen, maar ik wil graag beginnen met akoestisch. Daarom koop ik waarschijnlijk ook eerst een akoestische gitaar, de elektrische komt later wel.quote:Als je van jezelf weet dat je er mee doorgaat, omdat je nu eenmaal een doorzetter bent, dan zou ik deze set laten staan. Je kan er het eerste jaar mee doorkomen hoor, zeker, maar je gaat je aan dingen ergeren. Nu weet ik niet of dat bij Richwood ook zo is, maar er zijn merken waarvan bekend is dat ze snel ontstemmen, zelfs tijdens het spelen. Dat is knap irritant! Dus mocht je echt wat willen dan zou ik een iets duurder model uitzoeken. Yamaha, Ibanez of Squier eventueel bijvoorbeeld. En mocht je toch later electrisch willen spelen dan kan je ook nu al kiezen voor een electrisch model. Heb ik ook gedaan, en dat wil prima!
Die C en C7 speel je dan in plaats van onderstaande?quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:42 schreef Jordy-B het volgende:
Da's wel een vrij normale greep, hoor...
Je kan in plaats van je drie vrije vingers ook alleen je ringvinger op de snaren op de 5e fret zetten... Je drukt hierbij je ringvinger tot het eerste kootje tegen de snaren aan, zodat de drie snaren gefret worden...
Eventueel kan je ook voor de open positie kiezen...
1
2
3
4
5
6
7
81
C C7
e--0-----0
B--1-----1
G--0-----3
D--2-----2
A--3-----3
E--X-----X
1 2 3 4 5 6 7 8 | e-3---3-| B-5---5-| G-5---3-| D-5---5-| A-3---3-| E-------| |
1 2 3 4 5 6 7 | e---5---5---3---3---1---1---3---3-| B---5---5---3---3---1---1---5---5-| G---5---5---4---4---2---2---5---3-| D---7---5---5---3---3---1---5---5-| A---7---7---5---5---3---3---3---3-| E---5---5---3---3---1---1---------| |
Bedanktquote:
Ik zou overwegen om die eerste G ook barré te spelen, dus 334553 (itt de Gm 333553).quote:Op woensdag 13 december 2006 15:41 schreef Christine het volgende:
Even hier verder omdat we het Utrecht-topic aan het vervuilen waren...
Het ging over hoe je een Gm speelt:
[..]
Bedankt.
Nu moet ik dus het volgende spelen (in het liedje Eleanor van FF):
G - Bm - C - Gm - C
Is het dan handig om dat als volgt te spelen:?
Oké, ik ben alleen niet zo dol op barrégrepen ivm mijn polsquote:Op woensdag 13 december 2006 15:47 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik zou overwegen om die eerste G ook barré te spelen, dus 334553 (itt de Gm 333553).
Ja. Het was alleen omdat in een serie van barré's een extra barré makkelijker is dan een open greep tussendoor. In bovenstaande zou ik het overgrote deel van de G's gewoon open spelen, eventueel met nog de derde fret van de B-snaar erbij.quote:Op woensdag 13 december 2006 15:50 schreef Christine het volgende:
[..]
Oké, ik ben alleen niet zo dol op barrégrepen ivm mijn pols.
En ik kom vanuit een niet barré-reeks:
Snaptu het nog?.
3quote:Op woensdag 13 december 2006 15:56 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja. Het was alleen omdat in een serie van barré's een extra barré makkelijker is dan een open greep tussendoor. In bovenstaande zou ik het overgrote deel van de G's gewoon open spelen, eventueel met nog de derde fret van de B-snaar erbij.
Ik gebruik vaak (bijna altijd als ik een akkoord of een andere speelwijze zoek) deze site: http://www.jmdl.com/howard/guitarchords/quote:
quote:Op woensdag 13 december 2006 15:58 schreef Christine het volgende:
[..]
3
0
3
0
2
3
?
klinkt niet echt, en is bovendien fysiek vrijwel onmogelijk.
1 2 3 4 5 6 | 0 3 -- ring 0 2 -- wijs 3 -- middel |
1 2 3 4 5 6 7 | e 3 -- pink - 3 -- pink - 1 -- wijs B 3 -- ring - 0 - 0 G 0 maar van - 0 - 0 D 0 G naar G7 - 0 - 0 A 2 -- wijs - 2 -- middel - 2 -- middel E 3 -- middel - 3 -- ring - 3 -- ring |
quote:Op woensdag 13 december 2006 23:01 schreef Sloggi het volgende:
Ik zit er wel over te denken om toch een paar lessen te nemen. Lijkt me toch verstandig. Wat denkt de gitaarelite er hier van?
Zo waarquote:Op woensdag 13 december 2006 23:14 schreef SNArky het volgende:
[..]
Daarvoor moet je bij het gitaristentopic zijn denk ik.
Met je rechterhand de snaren dempen, of even de trillingen dempen met je linkerhand zodra je loslaat.quote:Op donderdag 14 december 2006 21:08 schreef Christine het volgende:
Zeg, hoe kan je die 'bijgeluidjes' voorkomen/minimaliseren wanneer je je vinger over de snaar beweegt?
Ligt er net aan wat je wil. Als je echt goed wil worden en echt strak wil kunnen spelen en daarnaast constant een basis op wil bouwen voor de toekomst, moet je lessen gaan nemen. Maar dan niet een 'paar', dat helpt niets.quote:Op woensdag 13 december 2006 23:01 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb rond m'n 12e (7 jaar geleden) eens een stuk of 6 lessen gehad. Nu heb ik de gitaar maar weer opgepakt en probeer ik het mezelf wat aan te leren. Het is toch weer lastig hoor. Ik heb toen wel een aantal akkoorden geleerd, maar ik vind het nogal lastig om tot een luisterbare melodie te komen. Ik heb dus wat moeite met aanslaan.
Ik zit er wel over te denken om toch een paar lessen te nemen. Lijkt me toch verstandig. Wat denkt de gitaarelite er hier van?
Man, dat je dat vraagt... Dat vind ik juist de charme van gitaar spelenquote:Zeg, hoe kan je die 'bijgeluidjes' voorkomen/minimaliseren wanneer je je vinger over de snaar beweegt?
Ik zou als ik jou was eerst zeker weten welk type ik wou; western of klassiek (Spaans). Qua prijs maakt het niet zo gek veel uit, alhoewel ik je uit eigen ervaring kan vertellen dat een western en klassieke gitaar die beide in de zelfde prijsklasse zitten, vaak - erg vaak - nogal in kwaliteit verschillen. Western gitaren vragen meer van het body work van de gitaar en je zal sneller met kapotte mechanieken en andere onderdelen zitten.quote:Of wat voor bedrag moet ik rekenen als ik een klassieke gitaar aan wil schaffen Ik heb een internetpagina van een winkel in Boekarest gevonden maar 700ron is nog steeds een 230,- en dat vind ik wel erg veel geld voor iemand die niet eens weet hoe lang hij het gitaar spelen leuk gaat vinden
damn goeie postsquote:
quote:De Gitaar, van Ralph Denyer
Hét naslagwerk voor de amateur en de professional!
Deze nieuwe editie is geheel herzien, bijgewerkt en aangepast aan de stand van zaken in de jaren negentig. Het voorwoord is van de beroemde gitarist Robert Fripp.
In honderden foto’s en tekeningen worden alle belangrijke facetten van de gitaar behandeld, van een overzicht van de verschillende typen akoestische en elektrische gitaren tot een complete handleiding voor het bespelen van het instrument (met meer dan 800 vingerzettingen!). Daarnaast vind u adviezen over aankoop, onderhoud en reparatie en alles over gitaar- hardware, geluidsinstallaties, speciale effecten en opnamefaciliteiten. In een apart hoofdstuk wordt uitvoerig ingegaan op de specifieke stijlkenmerken van meer dan 20 wereldberoemde gitaristen.
Waarom twijfel je dan?quote:Op donderdag 21 december 2006 21:07 schreef DeHovenier het volgende:
Is dit een goed beginnersboek?
[afbeelding]
Ik heb gehoord van wel.
Yeh, da's het kutte: theorie begint eigenlijk bij toonladders. Toonladders zijn zeg maar het alphabet van de muziektheorie en je moet ze net als sommige wiskundige formules e.d. gewoon voor waar aannemen.quote:Ik heb 'm ook, als beginnersboek vind ik 'm niet echt nuttig want het gaat zeer snel over naar toonladders en andere zaken die (voor mij iig als beginner) even iets te snel gaan
1 2 3 4 5 6 7 | e|---------------------------------------------| B|---------------------------------------------| G|---------------------------------------------| D|--7-7-7-7--9-9-9-9-11-11-11-11-11-11-11-11---| A|--x-x-x-x--x-x-x-x--x--x--x--x--x--x--x--x---| E|--5-5-5-5--7-7-7-7--9--9--9--9--9--9--9--9---| |
Hoe werkt dat dempen nu precies btw ?quote:Op zondag 24 december 2006 15:43 schreef SNArky het volgende:
Bedoel je dit stukje?
[ code verwijderd ]
Wat je volgens mij het beste kan doen is je A-snaar afdempen en de snaren gewoon met down- en upstrokes bespelen.
Nope, je slaat alleen de bovenste drie snaren aan (tenminste, zo zou ik het spelen).quote:Op zondag 24 december 2006 16:08 schreef Leonos het volgende:
Maar hier mag je de e, B en de G toch niet aanraken?
Het makkelijkste is om een vrije vinger op de snaar te zetten, maar de snaar niet zo ver in te drukken dat je hem daadwerkelijk fret.quote:Op zondag 24 december 2006 16:30 schreef znarch het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dempen nu precies btw ?
Leuke bijdragen heb je en ik ben het bijna helemaal met je eens. Spelen moet natuurlijk leuk zijn, maar als je serieus aan de gang wilt ontkom je er niet aan dat je ook wel eens iets moet doen dat op het eerste gezicht niet zo leuk lijkt.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:15 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
je MOET niks, gitaarspelen is een hobby, geen verplichting!
[..]
Ik ga hem ook maar boven mijn bed hangen denk ik...quote:Op woensdag 27 december 2006 22:32 schreef Viper2k1 het volgende:
@Keromane
Nu heb ik helaas even niet veel tijd voor gitaarspel, maar je tekst is copy/pasted en dus was het niet voor niets! Ik ga ermee aan de slag!
Mja Live speelt (bijna) altijd met Eb. Wat je kan doen om dat snel te stemmen is je E-snaar omlaag draaien, net zo lang totdat de zesde fret ervan dezelfde toon geeft als de open A-snaar. Vervolgens pak je de vijfde fret van die Eb-snaar (die dus eerst de E-snaar was) en draai je de A-snaar omlaag totdat die hetzelfde klinkt als de Eb-snaar. Zo ga je in principe alle snaren af (pas wel op met de B-snaarquote:Op woensdag 27 december 2006 19:56 schreef Vassili_Z het volgende:
ehm kan iemand mij dit nader uitleggen? Title: Dance with you
Artist: Live
Album: The Distance to here
Instrument: 6 String Guitar
Tabbed by: WW (Woutwestendorp@hotmail.com)
Tuning: 1/2 Step Down (Eb Ab Db Gb Bb Eb)
I think this tab is 100% right!!! Let me know what you think of it .
CHORDS
D5 D5/C# Em G D A D/F# G5/F#
Eb|-x---x------0---3--2--0---x-----3--------||
Bb|-3---3------0---3--3--2---3-----3--------||
Gb|-2---2------0---0--2--2---2-----0--------||
Db|-0---x------2---0--0--2---0-----0--------||
Ab|-x---4------2---x--x--0---x-----x--------||
Eb|-x---x------0---3--x--0---2-----2--------||
Vooral dit: Tuning: 1/2 Step Down (Eb Ab Db Gb Bb Eb) snap ik niet!
Noten heb je geen fuck aan.quote:Op zondag 10 september 2006 20:17 schreef Koning-Afwas het volgende:
Ik speel nu ik denk anderhalf jaar ofzo maar heb nooit geen zin gehad om lessen te gaan nemen, ik bedoel hej, Jimi Hendrix heeft ook nog nooit een les gehad. :p
Maar goed, ik ken het wel aardig nu maar het enige nadeeltje is dat ik geen noten kan lezen en heb ook geen idee waar de noten op een hals zitten. Bladlezen gaat me dus nooit lukken en hou het maar bij tabs maar het is misschien wel een handige tip:
Leer zo snel mogelijk noten lezen!
ach het is best leuk als je weet waar welke noot zit op de gitaar hals hoorquote:
Precies. Stel je voor dat je snapt wat je doet. Dan verdwijnt acuut de ziel uit je gitaarspelquote:
het is vooral handig dat je dan beter weet hoe het ritme gaat. De noten zelf kun je ook lekker van je tablatuur aflezen. Ik heb zelf namelijk moeite om het ritme van het slagwerk te bepalen. (bedoel dus hoeveel keer je een akkoord moet aanslaan in 4 tellen)quote:Op vrijdag 29 december 2006 09:14 schreef Litpho het volgende:
[..]
Precies. Stel je voor dat je snapt wat je doet. Dan verdwijnt acuut de ziel uit je gitaarspel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |