abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:34:15 #201
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_43639607
tvp

Speel zelf al 3 of 4 jaar gitaar en bassgitaar

Marijke?

Probeer het eens op een electrische gitaar kijken of je dat wel lukt. Bij klassieke gitaren is de hals vaak veel breder en als je niet zulke grote handen hebt, is een barré of poweraccoord moeilijk vast te pakken..
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_43639904
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:32 schreef Marijke236 het volgende:
Ik speel al bijna een halfjaar op een klassieke gitaar en dat gaat best redelijk. Alleen barréakkoorden zijn niet te doen... Iemand tips?
Als je je wijsvinger over de hals legt, hem een stukje richting de kop draaien. Op die manier krijg je druk op de snaren dwars op de gewrichten van je vinger en kan je meer kracht zetten. En als je bijvoorbeeld een B-akkoord zet, kan je dat met twee vingers doen, ipv vier door met je ringvinger de drie snaren op de 4e fret te fretten.
Dus niet:
1
2
3
4
5
6
e 2  -  wijsvinger                wijsvinger 
B 4  -  pink                      ringvinger
G 4  -  ringvinger       maar     ringvinger
D 4  -  middelvinger              ringvinger
A 2  -  wijsvinger                wijsvinger
E x

Kost iets meer moeite om goed onder de knie te krijgen, maar je kan op die manier wel sneller je akkoord pakken. Vooral als je bijvoorbeeld snel tussen B en F# moet switchen, is het een prettige manier, omdat je dan alleen maar je ringvinger hoeft neer te leggen om B te pakken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_43640014
Dubbel door stuiterende server .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_43640029
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:45 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als je je wijsvinger over de hals legt, hem een stukje richting de kop draaien. Op die manier krijg je druk op de snaren dwars op de gewrichten van je vinger en kan je meer kracht zetten. En als je bijvoorbeeld een B-akkoord zet, kan je dat met twee vingers doen, ipv vier door met je ringvinger de drie snaren op de 4e fret te fretten.
En als je lui bent kan je dan de hoge F# niet aanslaan, dat scheelt weer buigen met je ringvinger .
pi_43642526
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:32 schreef Marijke236 het volgende:
Ik speel al bijna een halfjaar op een klassieke gitaar en dat gaat best redelijk. Alleen barréakkoorden zijn niet te doen... Iemand tips?
Bij mij gingen baré akkoorden na iets van een half jaar spelen ook nog niet. Het ging net te krampachtig. Na een paar weken lukte het opeens perfect, en vanaf het moment dat je je eerste baré F perfect speelt gaat het heel hard.
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
  zaterdag 2 december 2006 @ 12:21:41 #206
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_44076246
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:11 schreef Asmodean het volgende:
Na een aantal maanden een (klassieke) gitaar geleend te hebben ga ik nu denk ik mijn eerste gitaar kopen Ik zal morgen eens gaan rondneuzen in Utrecht naar westerngitaren van rond de 150 euro... Iemand nog tips?

edit: tweedehands gitaren kunnen ook, als ik dan echt veel meer waar voor mijn geld heb, waar moet ik dan rekening mee houden?
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_44081922
Je moet rekening houden met de kwaliteit van de nek (dat 'ie niet te krom staat, niet verdraaid is, goed aan de body zit en dat het fretboard en de achterkant geen onregelmatigheden vertonen), de stem-mechanieken (moeten soepel draaien en goed vast zitten in de kop), de fretten (dat ze glad zijn en geen duidelijke slijtplekken hebben) en de kwaliteit van de lak (vooral onder het klankgat kunnen flinke krassen van het plectrum zitten).

Bijna alle mankementen kunnen door de gitaarboer worden verholpen, maar daarbij zou ik het beperken tot reparaties die de speelbaarheid verbeteren (dus afstellen van de nek, bijwerken van de fretten, fretboard en stem-mechaniek). Een fatsoenlijke gitaarboer doet dit gratis.

Western-gitaren (instapmodellen en middenmoot) zijn niet vreselijk duur, dus je bespaart niet heel veel door een 2e hands te nemen... Je bespaart wel veel als je gaat zoeken naar een degelijke elektrische gitaar... desalniettemin kan het geen kwaad om even bij de 2e handsjes te kijken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  FOK!fotograaf donderdag 7 december 2006 @ 18:44:42 #208
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_44230956
tvp!
tnx dribbel voor de link
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  donderdag 7 december 2006 @ 18:57:22 #209
139113 Neidropje
Tiny purple fishes...
  donderdag 7 december 2006 @ 21:06:59 #210
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_44233538
Zullen we zoenen???
Ohnee je bent een man.......bedankt hiiervoor iig
Shuffle up and deal!!!
pi_44237603
geweldig! Hier kan ik weer even mee aan de slag!
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
  vrijdag 8 december 2006 @ 02:36:06 #212
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_44240004
quote:
Op donderdag 7 december 2006 18:44 schreef fraubitch het volgende:
tvp!
tnx dribbel voor de link
En nu oefenen jij
  FOK!fotograaf vrijdag 8 december 2006 @ 02:37:50 #213
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_44240023
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 02:36 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

En nu oefenen jij
ksst. weg hier
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  vrijdag 8 december 2006 @ 08:26:47 #214
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_44241226
quote:
Op donderdag 9 november 2006 14:46 schreef ImmovableMind het volgende:

[..]

sorry acoustisch. Ik heb van experts vernomen dat je beter op een acoustische gitaar kunt beginnen dan op een elektrische.
dan lullen de experts uit hun nek.

even serieus: de meningen zijn daarover verdeeld. ik vind dat je moet beginnen op het instrument dat het dichtste licht bij de soort muziek die je leuk vind, anders staat dat ding na een half jaar alleen maar in de kast.

waarschijnlijk is het voor je techniek beter om acoustisch te beginnen, maar dat boeit niet. techniek komt later wel, in het begin (en later trouwens ook) moet gitaarspelen gewoon leuk zijn, en het word leuk doordat je geluid kunt produceren dat tot je verbeelding spreekt. als je dus van rock houd, moet je gewoon meteen een electrische gitaar met een overdrivepedaaltje en een versterker kopen. hoeft geen topkwaliteit te zijn, het verschil in soundkwaliteit hoor je toch nog niet. als het maar duurzaam is en herrie produceert!

als je eenmaal langer speelt en meer geintereseerd raakt in techniek en verschillende stijlen, heb je nog tijd zat om dat te ontwikkelen.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_44242549
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 08:26 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

dan lullen de experts uit hun nek.

even serieus: de meningen zijn daarover verdeeld. ik vind dat je moet beginnen op het instrument dat het dichtste licht bij de soort muziek die je leuk vind, anders staat dat ding na een half jaar alleen maar in de kast.

waarschijnlijk is het voor je techniek beter om acoustisch te beginnen, maar dat boeit niet. techniek komt later wel, in het begin (en later trouwens ook) moet gitaarspelen gewoon leuk zijn, en het word leuk doordat je geluid kunt produceren dat tot je verbeelding spreekt. als je dus van rock houd, moet je gewoon meteen een electrische gitaar met een overdrivepedaaltje en een versterker kopen. hoeft geen topkwaliteit te zijn, het verschil in soundkwaliteit hoor je toch nog niet. als het maar duurzaam is en herrie produceert!

als je eenmaal langer speelt en meer geintereseerd raakt in techniek en verschillende stijlen, heb je nog tijd zat om dat te ontwikkelen.
Ja ben ik wel met je eens, maar een acoustische is veel goedkoper dan een electrische + bijbehoren, dus vooral daarom heb ik een acoustische gekocht. Wou het graag leren, maar wist niet eens of ik het wel leuk vond/aanleg voor had.

Ik doe er nu ook nog echt te weinig mee, moet veel meer oefenen. Wil wel ooit heel graag electrisch gaan spelen.
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
28 juni / 1 juli - Rock Werchter :D
pi_44243334
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 09:52 schreef Proper_fucked het volgende:

Ik doe er nu ook nog echt te weinig mee, moet veel meer oefenen. Wil wel ooit heel graag electrisch gaan spelen.
Dit gedeelte herken ik...
Doe nu aan lessen en het gaat al redelijk(nog geen akkoorden gehad) maar ik moet echt thuis meer oefenen.
Het probleem bij mij is alleen dat ik meteen de leuke liedjes wil kunnen spelen, maarja je moet beginnen bij liedjes als Jingle Bells

Maar als het goed is heb ik de laatste weken van het jaar meer tijd om te oefenen
  vrijdag 8 december 2006 @ 15:05:30 #217
7091 punchdrunk
pi_44252153
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 09:52 schreef Proper_fucked het volgende:

[..]

Ja ben ik wel met je eens, maar een acoustische is veel goedkoper dan een electrische + bijbehoren, dus vooral daarom heb ik een acoustische gekocht. Wou het graag leren, maar wist niet eens of ik het wel leuk vond/aanleg voor had.

volgens mij bewijs je nu precies mijn punt:
quote:
gitaarspelen is niet iets dat je moet "leren", of waar je voor moet "oefenen". met die instelling houd niemand het lang vol.

gitaarspelen hoort leuk te zijn zodra je de eerste 3 akkoorden achter elkaar kunt spelen. als het leuk is, voelt het niet als een leertraject en wordt je gewoon beter omdat je het vaak doet, wat wee komt omdat je het LEUK vind!

je zult toch nooit bij jezelf denken: NU kan ik gitaarspelen. je verwachtingen en definitie van "goed kunnen spelen" schuift evenredig mee met je eigen kwaliteiten; ik vind mezelf nog net zo'n prutser als de dag dat ik begon. anderen vinden dat ik een goeie gitarist ben.
  vrijdag 8 december 2006 @ 15:15:16 #218
7091 punchdrunk
pi_44252475
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:28 schreef MMUFC het volgende:

[..]

Dit gedeelte herken ik...
Doe nu aan lessen en het gaat al redelijk(nog geen akkoorden gehad) maar ik moet echt thuis meer oefenen.
je MOET niks, gitaarspelen is een hobby, geen verplichting!
quote:
Het probleem bij mij is alleen dat ik meteen de leuke liedjes wil kunnen spelen, maarja je moet beginnen bij liedjes als Jingle Bells
dat is niet het probleem "bij jou", dat is het probleem bij de mafketels die jou dat soort onzin willen leren.
wat je MOET, is beginnen met muziek die je leuk vind. tuurlijk, als je van dreamtheather houd is dat geen optie, maar waarom zou je "jingle bells" niet door de plee spoelen en smells like teen spirit van nirvana gaan spelen?
quote:
Maar als het goed is heb ik de laatste weken van het jaar meer tijd om te oefenen
onzin. tijd HEB je niet, tijd MAAK je. tijd hebben ergens voor is een keuze. als je het maar leuk genoeg vind, laat je er andere dingen voor. als je niet speelt is dat geen teken dat je geen tijd hebt, maar een teken dat je het niet leuk vind, althans, niet op deze manier.

op de een of andere manier erger ik me aan die slaafse instelling. gitaar spelen is fuckin rock & roll! dacht je dat jimi hendrix 5 jaar lang jingle bells heeft gespeeld? of dat slash braaf elke week op de muziekschool vader jacob zat te jengelen?

jingle bells is voor de kneuzen op blokfluitles. echte gitaristen vloeken, spugen op de grond en spelen veel te harde rock!

zo, als dat geen peptalk meer is...
pi_44252643
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 15:15 schreef punchdrunk het volgende:
of dat slash braaf elke week op de muziekschool vader jacob zat te jengelen?
Slash heeft in interviews wel eens aangegeven dat Mary had a little lamb het eerste was wat hij bij gitaarles leerde .
  vrijdag 8 december 2006 @ 15:23:53 #220
7091 punchdrunk
pi_44252772
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 15:20 schreef Litpho het volgende:

[..]

Slash heeft in interviews wel eens aangegeven dat Mary had a little lamb het eerste was wat hij bij gitaarles leerde .
ach ja, dat is natuurlijk ook wel een rock-klassieker!
pi_44252822
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 15:23 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

ach ja, dat is natuurlijk ook wel een rock-klassieker!
Hij was het wel binnen een paar lessen zat .
pi_44258294
Ik vind het sowieso leuk, en wil het heel graag, maar heb er gewoon te weinig tijd voor.. Nu ben ik door erover te praten wel weer begonnen vandaag :p probeer jack johnson(sitting waiting wishing) te spelen, maar hoe pak ik die laatste 2?

1
2
3
4
5
6
e---5---5---3---3---1---1---3---3-|
B---5---5---3---3---1---1---5---5-|
G---5---5---4---4---2---2---5---3-|
D---7---5---5---3---3---1---5---5-|
A---7---7---5---5---3---3---3---3-|
E---5---5---3---3---1---1---------|

dat red ik dus echt niet, om met m'n wijsvinger barré op 3 te leggen, en dan 3 vingers op 5 leggen.
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
pi_44259512
Da's wel een vrij normale greep, hoor...

Je kan in plaats van je drie vrije vingers ook alleen je ringvinger op de snaren op de 5e fret zetten... Je drukt hierbij je ringvinger tot het eerste kootje tegen de snaren aan, zodat de drie snaren gefret worden...

Eventueel kan je ook voor de open positie kiezen...

1
2
3
4
5
6
7
   C     C7
e--0-----0
B--1-----1
G--0-----3
D--2-----2
A--3-----3
E--X-----X

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 08-12-2006 19:52:08 ]
pi_44265783
quote:
Op donderdag 7 december 2006 18:57 schreef Neidropje het volgende:
akkoorden raggen:

2 grote pdf's vol akkoordennummers:

http://dano.nl.nu/sshots/gitaarliedjes.pdf
http://dano.nl.nu/sshots/gitaarliedjes2.pdf
Jij heerst! Super bedankt!
pi_44319974
Zoals hier aangegeven had ik enige tijd geleden een elektrisch gitaar gekocht die inmiddels het aardse leven achter zich heeft gelaten omdat er iets mis was met de aansluiting in de gitaar. Een goed begin dus, ondertussen toch maar een acoustische gitaar gekocht en hier gaat het stukken beter mee. Ik ken al een aantal solo's van de Red Hot Chili Pepers en ik ben nu bezig met de solo uit Eagles- Hotel California (When Hell Freezes Over). Heerlijk stukje!

Ondertussen ook het programma GuitarPro gekregen met een hele zooi aan tabs, een ideaal programma om bepaalde dingen te leren. Noten inclusief tabs, of vice versa ^^.

Een paar nummers die makkelijk zijn om mee te beginnen:
Red Hot Chili Pepers : Under the Bridge
Nirvana - Come as you are
Metillica - Nothing Else Matters
System of a Down - Roulette

Wie kent er nog meer makkelijke nummers voor beginners als ikzelf?
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_44321286
Hier staan wel een paar aardige tussen:
http://guitar.about.com/library/bleasysongs90s.htm
Je kan ook allerlei liedjes uit de 60's, 70's, 80's en 2000's kiezen.
pi_44324869
quote:
Op maandag 11 december 2006 08:44 schreef ImmovableMind het volgende:
Zoals hier aangegeven had ik enige tijd geleden een elektrisch gitaar gekocht die inmiddels het aardse leven achter zich heeft gelaten omdat er iets mis was met de aansluiting in de gitaar.
Je begrijpt toch wel dat de gitaarboer dat in tien minuutjes gefixt heeft, hè?

En anders jijzelf wel, mits het niet de ingang van de kabel is die vernaggeld is (hoewel je die ook gewoon kan terugbuigen)
pi_44326108
quote:
Op maandag 11 december 2006 13:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je begrijpt toch wel dat de gitaarboer dat in tien minuutjes gefixt heeft, hè?

En anders jijzelf wel, mits het niet de ingang van de kabel is die vernaggeld is (hoewel je die ook gewoon kan terugbuigen)
Het was een elektrisch gitaar van de Blokker, denk dat dit feit genoeg zegt en waarom ik zeker een andere gitaar heb gekocht voor iets meer geld
pi_44326585
Zelfs bij een gitaar van de blokker is het een flutargument...
pi_44327059
Dan moet je er een keer op spelen
pi_44328538
Zeg dan gewoon dat je een andere gitaar hebt gekocht, omdat het een flutgitaar is...
pi_44333112
quote:
Op maandag 11 december 2006 08:44 schreef ImmovableMind het volgende:
Metillica - Nothing Else Matters
Wie kent er nog meer makkelijke nummers voor beginners als ikzelf?
Makkelijk? Je bent niet goed wijs, als je dat nummer goed wilt spelen heb je wel wat ervaring nodig.
  maandag 11 december 2006 @ 19:00:14 #233
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_44334024
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:32 schreef Blivox het volgende:

[..]

Makkelijk? Je bent niet goed wijs, als je dat nummer goed wilt spelen heb je wel wat ervaring nodig.
Hij bedoelt waarschijnlijk de intro.
O)))
pi_44334847
quote:
Op maandag 11 december 2006 16:17 schreef Jordy-B het volgende:
Zeg dan gewoon dat je een andere gitaar hebt gekocht, omdat het een flutgitaar is...
Precies wat ik bedoelde, alleen heb ik dit pas gedaan op het moment dat die andere gitaar kapot is gegaan. Anders had ik nu nog op die (slechtere) Blokker gitaar gespeeld.
pi_44335897
Hendig nummer om de zang tijdens het spelen een beetje door te krijgen: REM - Losing my religion. Is het eerste nummer dat ik gewoon kan zingen en spelen tegelijk. (is toch n manneniets dat we niet makkelijk 2 dingen tegelijk kunnen? )
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
pi_44346496
quote:
Op maandag 11 december 2006 19:53 schreef savale het volgende:
Hendig nummer om de zang tijdens het spelen een beetje door te krijgen: REM - Losing my religion. Is het eerste nummer dat ik gewoon kan zingen en spelen tegelijk. (is toch n manneniets dat we niet makkelijk 2 dingen tegelijk kunnen? )
Ontwikkel je na een tijdje vanzelf wel, dat je kan zingen en spelen tegelijk. Voor zover ik weet is het bij vrouwen zelfs moeilijker omdat die slechter maat kunnen houden.
pi_44363197
Net zoals vrouwen geen auto kunnen rijden
pi_44365068
Ik zoek een beginnersgitaar en had deze op 't oog:

Richwood RD-12 Accoustische 8 delige gitaarset

Omschrijving
8 DELIGE GITAARSET

-Richwood westerngitaar met plywood top diecast mechanieken en dreadnought. Kleur; Natural, Sunburst, Bleu sunburst, Redsunburst.

Inclusief;
-Tuner
-Hoes
-Gitaarstandaard
-Snarenset
-Voetstoel
-Gitaarband
-3 plectra's

voor ¤ 107,-

Aan te raden of niet?
pi_44365126
Ze hebben het over plectra's...
pi_44365167
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 18:49 schreef Jordy-B het volgende:
Ze hebben het over plectra's...
Dat is best knap, ja. En Richwood is best wel brandhout over het algemeen .
pi_44365210
Stond op muziekinstrumenten.com. Niet doen dus?
pi_44365480
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 18:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat is best knap, ja. En Richwood is best wel brandhout over het algemeen .
Als beginnersgitaar is dat toch best wel prima? Ik heb een Stagg van 85 euro en doet het prima..

Maar waarom zou je zo'n hele set kopen? Alleen gitaar en evt. plectrum is toch wel voldoende?
pi_44366383
Als je van jezelf weet dat je er mee doorgaat, omdat je nu eenmaal een doorzetter bent, dan zou ik deze set laten staan. Je kan er het eerste jaar mee doorkomen hoor, zeker, maar je gaat je aan dingen ergeren. Nu weet ik niet of dat bij Richwood ook zo is, maar er zijn merken waarvan bekend is dat ze snel ontstemmen, zelfs tijdens het spelen. Dat is knap irritant! Dus mocht je echt wat willen dan zou ik een iets duurder model uitzoeken. Yamaha, Ibanez of Squier eventueel bijvoorbeeld. En mocht je toch later electrisch willen spelen dan kan je ook nu al kiezen voor een electrisch model. Heb ik ook gedaan, en dat wil prima!
pi_44367014
quote:
Maar waarom zou je zo'n hele set kopen? Alleen gitaar en evt. plectrum is toch wel voldoende?
Het leek mij wel handig om er een tuner bij te hebben. Dat ik dan ook gelijk een voetstoel, een standaard etc. erbij heb kan alleen maar goed van pas komen.
quote:
Als je van jezelf weet dat je er mee doorgaat, omdat je nu eenmaal een doorzetter bent, dan zou ik deze set laten staan. Je kan er het eerste jaar mee doorkomen hoor, zeker, maar je gaat je aan dingen ergeren. Nu weet ik niet of dat bij Richwood ook zo is, maar er zijn merken waarvan bekend is dat ze snel ontstemmen, zelfs tijdens het spelen. Dat is knap irritant! Dus mocht je echt wat willen dan zou ik een iets duurder model uitzoeken. Yamaha, Ibanez of Squier eventueel bijvoorbeeld. En mocht je toch later electrisch willen spelen dan kan je ook nu al kiezen voor een electrisch model. Heb ik ook gedaan, en dat wil prima!
Ik wil uiteindelijk zowel akoestisch als elektrisch kunnen spelen, maar ik wil graag beginnen met akoestisch. Daarom koop ik waarschijnlijk ook eerst een akoestische gitaar, de elektrische komt later wel.

Waar zijn jullie op begonnen?
pi_44367586
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 19:42 schreef Jordy-B het volgende:
Da's wel een vrij normale greep, hoor...

Je kan in plaats van je drie vrije vingers ook alleen je ringvinger op de snaren op de 5e fret zetten... Je drukt hierbij je ringvinger tot het eerste kootje tegen de snaren aan, zodat de drie snaren gefret worden...

Eventueel kan je ook voor de open positie kiezen...
1
2
3
4
5
6
7
8
1
   C     C7
e--0-----0
B--1-----1
G--0-----3
D--2-----2
A--3-----3
E--X-----X 
Die C en C7 speel je dan in plaats van onderstaande?

1
2
3
4
5
6
7
8
1

e-3---3-|
B-5---5-|
G-5---3-|
D-5---5-|
A-3---3-|
E-------| 

Dat verhaal van hoe je je ringvinger moet leggen snap ik niet helemaal, kan je dat wat uitgebreider uitleggen?
pi_44373299
jep...

Dit zijn de akkoorden die je speelt:

1
2
3
4
5
6
7
---Am--Am7--G--G7---F--F7---C--C7-
e---5---5---3---3---1---1---3---3-|
B---5---5---3---3---1---1---5---5-|
G---5---5---4---4---2---2---5---3-|
D---7---5---5---3---3---1---5---5-|
A---7---7---5---5---3---3---3---3-|
E---5---5---3---3---1---1---------|

Ik heb geen camera bij de hand, dus zie mijn 1337-paint skillz:

Een doorsnede van de nek. De stippen op het fretbord geven de snaren weer.
De lichte vinger is je wijsvinger, de donkere is je ringvinger. De roze banden laten zien waar je vingerkootjes zitten (ongeveer, dan)...

Je legt je ringvinger min-of-meer plat over de vier hoogste (qua toon) snaren. Je wil echter de hoge e-snaar vrijhouden, dus moet je je tweede kootje (vanaf de vingertop geteld) optillen, terwijl je het eerste kootje tegen de snaren gedrukt houdt.
Wat je eigenlijk doet: je plaatst de top van je ringvinger op de vierde snaar (de d-snaar), waarna je je eerste kootje tegen het fretbord drukt. Je drukt op deze manier de drie snaren tegen de vijfde fret aan, terwijl de hoge e-snaar vrij blijft.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jordy-B op 12-12-2006 22:13:32 ]
pi_44382286
Hulde aan Jordy, hahaha. Moet je vaker wat mee doen die creativiteit in paint ^^
pi_44385499
TVP
  woensdag 13 december 2006 @ 15:41:08 #249
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_44394246
Even hier verder omdat we het Utrecht-topic aan het vervuilen waren...

Het ging over hoe je een Gm speelt:
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:29 schreef Litpho het volgende:

[..]

3
3
3
5
5
3
Bedankt .

Nu moet ik dus het volgende spelen (in het liedje Eleanor van FF):
G - Bm - C - Gm - C

Is het dan handig om dat als volgt te spelen:

e | - 3 - - 2 - - 3 - - 3 - |
b | - 0 - - 3 - - 5 - - 3 - |
g | - 0 - - 4 - - 5 - - 3 - |
d | - 0 - - 4 - - 5 - - 5 - |
a | - 2 - - 2 - - 3 - - 5 - |
E | - 3 - - 2 - - 3 - - 3 - |

?
pi_44394457
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:41 schreef Christine het volgende:
Even hier verder omdat we het Utrecht-topic aan het vervuilen waren...

Het ging over hoe je een Gm speelt:
[..]

Bedankt .

Nu moet ik dus het volgende spelen (in het liedje Eleanor van FF):
G - Bm - C - Gm - C

Is het dan handig om dat als volgt te spelen:?
Ik zou overwegen om die eerste G ook barré te spelen, dus 334553 (itt de Gm 333553).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')