show the flagquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 19:44 schreef Napalm het volgende:
Ik heb nog wat vragen:
* De NL basissen (Tarin Kowt &Deh Rawod) liggen slechts 80 km uit elkaar. Waarom dan niet gewoon 1 basis? Makkelijker te verdedigen. Is de weg ertussen soms zo slecht?
doen de Amerikanenquote:* Waarom ligt er geen basis in het Oosten van Uruzgan?
afaik zat er een Amerikaans PRT in Tarin Kowt, dat kamp is uitgebouwd, verder zaten er uberhaupt niet zo bar veel Amerikanen in de provinciequote:* Beide basissen zijn toch nieuw? Waar zaten de Amerikanen dan? Waarom hebben we hun basissen niet overgenomen?
die missie (nabij Kandahar) is al een tijdje afgelopen, er zitten nog wel wat commando's als het goed is maar die zijn gewoon onderdeel van de Taskforce (in Uruzgan nog)quote:* Onze commando`s die op Osama en zn vriendjes jagen, zitten die nu vooral in Uruzgstan of ook in andere delen van Afghanistan?
quote:Australië stuurt meer militairen naar Uruzgan
Uitgegeven: 9 augustus 2006 08:21
Laatst gewijzigd: 9 augustus 2006 08:49
CANBERRA - Australië stuurt meer militairen naar Afghanistan wegens de verslechterende veiligheidssituatie in dat land. Dat heeft premier John Howard woensdag in het parlement gezegd. Met de uitbreiding van 150 man komt het Australische contingent in het land op zeshonderd man.
De meeste extra militairen gaan naar de provincie Uruzgan om Australische genietroepen te beschermen, die deel uitmaken van het door Nederland geleide opbouwteam. Australië had in Uruzgan al ongeveer 240 militairen. Na de uitbreiding komt dat aantal op bijna vierhonderd. In november zijn de Australische troepen naar verwachting op dat niveau.
Geweld
Howard zei dat de veiligheidssituatie in Afghanistan sinds de val van het Taliban-regime in 2001 nog nooit zo slecht is geweest, vooral in het oosten en het zuiden.
"Het geweld is de afgelopen maanden toegenomen omdat de Taliban en andere terreurgroepen, met inbegrip van al-Qaeda, proberen de geloofwaardigheid van de Afghaanse regering aan te tasten en pogingen doen de wederopbouw van het land te verhinderen", aldus Howard.
Uitbreiding
In april dit jaar sprak de Nederlandse minister van Defensie, Henk Kamp, tijdens een bezoek aan Australië met zijn Australische ambtgenoot Brendan Nelson, over mogelijke uitbreiding van het aantal Australische militairen wegens de steeds grimmiger wordende situatie. Nelson zegde toen toe er serieus naar te kijken, hoewel het volgens hem politiek niet erg eenvoudig zou zijn.
http://www.nu.nl/news/798(...)en_naar_Uruzgan.html
Nog niet, alleen als ze op 15 minuten staan, staan ze in Tarin Kowt... uiteindelijk is het de bedoeling dat ze daar permanent naat toe gaan..quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 17:53 schreef sp3c het volgende:
Tarin Kowt neem ik aan maar ik heb geen flauw idee
uiteindelijk moeten ze daar wel heen iig
je bedoelt ze hier trainen voor het leger.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 19:40 schreef mvdlubbe het volgende:
Misschien is het aardig om, in het kader der verbroedering en wederopbouw, 1200 Afghanen voor de tijd dat 'onze jongens' daar zitten, hierheen te halen en scholing te bieden.
Ik edit hem wel als je de de update post.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:15 schreef sp3c het volgende:
ja boeie, ik wou een nieuwe maken maar ik heb gedronken
quote:Uruzgan.FM is in de ether. Met de woorden “We're on” verrichtte radiopresentatrice Annemieke Schollaardt vanmiddag om vier uur de aftrap. Het samenwerkingsverband van Radio 3FM en de Wereldomroep verzorgt vanaf nu radio-uitzendingen voor Nederlandse militairen in Uruzgan, Afghanistan. Via Internet kunnen zij verzoekplaten aanvragen.
Het eerste nummer dat Schollaardt draaide, was van U2: 'Pride'. De DJ, die voorheen 's nachts programma's maakte bij 3FM, zat niet alleen achter de microfoon. Ze verkeerde in gezelschap van Commandant der Strijdkrachten generaal Dick Berlijn. Hij gaf aan erg blij te zijn met dit initiatief. “Het wordt echt geweldig gewaardeerd door onze mensen hier en in Afghanistan."
Peter Veenendaal, hoofd Nederlandse afdeling van de Wereldomroep, kwam enige tijd geleden met het voorstel voor een dergelijke zender. "Wij hebben als taak om Nederlanders in het buitenland te informeren en willen daarnaast proberen de opbouwmissie draaglijker te maken voor zowel de mensen daar als het thuisfront.”
Veenendaal werd op het idee gebracht na een gesprek met een geestelijk verzorger die veteranen begeleidt. "Hij vertelde me dat oud-soldaten soms een trauma kunnen oplopen doordat tijdens hun missie te weinig aandacht aan ze is besteed vanuit Nederland. Ter voorkoming van zulke trauma's kan een dergelijk programma helpen. Zo'n programma hadden we ook in Irak kunnen maken, maar laat ik het er maar op houden dat het kwartje wat laat is gevallen.”
Defensie zorgt voor de radioverspreiding in Afghanistan. Zestien lokale omroepen, vaak gevestigd in kazerneplaatsen in Nederland, bedienen het thuisfront. Elke dag tussen 16.00 en 17.00 uur geven ze het rechtstreekse programma door dat vanuit Hilversum wordt aangeboden.
In Uruzgan is het dan tweeënhalf uur later. Het programma wordt na de live uitzending nog tweemaal herhaald en zal voor 80 procent bestaan uit muziek die de militairen ook gewend zijn te horen op 3FM. Veenendaal: “De overige zendtijd bestaat uit informatie waarvan wij vermoeden dat het voor hen interessant is om te weten. We denken niet dat ze zin hebben in een stevig actualiteitenprogramma, vandaar dat we samen met 3FM voor deze mix hebben gekozen.”
http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2006/08/20060808_radio.aspx
De nachten zijn toch juist koud of is dat van de winter pas? Is het net zo`n stoffige zooi als in Irak of valt het wel mee?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 14:35 schreef sp3c het volgende:
ik krijg nu ook al live info maar dat beperkt zich vooral tot ' gvd wat is hiet hier warm'
Nee joh! Allemaal laster! De Taliban, díe leefden van de drugs, niet de Amerikanen! Heiden!quote:Op woensdag 9 augustus 2006 14:53 schreef dancemacabre het volgende:
De heroinehandel bloeit als nooit tervoren, opium wordt nu ter plekke omgezet in smak, te vrezen valt dat enige centrale macht nu volledig ontbreekt en de hele wederopbouw een maat voor niets is.
De druginkomsten worden aangewend om mooie villa's te bouwen in Kabul die dan verhuurd worden aan diplomaten enz. tegen waanzinnige tarieven.
Met de nadruk op was, ze zijn op het moment zo wanhopig dat ze geld aannemen/afpersen van de drugs baronnen waar ze dan vervolgens mensen mee betalen om voor de Taliban te komen vechten. Taliban strijders verdienen meer dan Afghaanse soldaten en politie agenten alleen is het nadeel dat de taliban strijders een meer dan tien keer zo hoog risico lopen om gedood te worden.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 15:00 schreef Napalm het volgende:
Taliban was streng tegen drugs. Wij zitten met het dilemma van drugs oogluikend toestaan in ruil voor support.
quote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:24 schreef sp3c het volgende:
OP wat aangepast
het is nog niet klaar maar ik heb geen zin meer en southpark is op tv
quote:
10-08-2006 16:28
WEEKOVERZICHT AFGHANISTANNadat de Task Force Uruzgan op 1 augustus de verantwoordelijkheid voor de provincie Uruzgan op zich nam, is ze direct begonnen met het ontplooien van activiteiten in de omgeving. Zo worden geregeld voetpatrouilles uitgevoerd in de dorpen Tarin Kowt en Deh Rawod, vaak in samenwerking met de Afghaanse politie en het Afghaanse leger.
Als resultaat daarvan is onder meer op 6 augustus in Deh Rawod een wapenopslagplaats ontdekt en ontruimd. Hier werden ook materiaal en springstoffen gevonden voor het maken van geïmproviseerde explosieven. De TFU focust zich momenteel op het versterken van lokale veiligheidsstructuren, zoals de politie en het Provinciaal Coördinatiecentrum. Op 5 en 7 augustus voerde ze zonder incidenten haar eerste twee konvooien uit: van Kandahar naar Tarin Kowt en van Tarin Kowt naar Deh Rawod.
Op 31 juli leverden twee Nederlandse F-16’s luchtsteun aan ISAF grondtroepen in de provincie Helmand. Na positieve doelidentificatie wierpen beide jachtvliegtuigen een GBU-12 lasergeleide bom af. Het vijandelijk vuur kwam hiermee ten einde.
Op 3 augustus schoten twee Nederlandse Apache gevechtshelikopters Canadese troepen in de provincie Kandahar, die vanuit een schoolcomplex onder vuur werden genomen, te hulp. De Apaches kregen de taak om de omgeving en toevoerwegen te bewaken. Toen de tegenstander versterkingen liet aanrukken, openden ze het vuur met hun 30 mm boordkanon. Of daarbij aan vijandelijke zijde slachtoffers zijn gevallen, kon niet worden vastgesteld.
http://www.mindef.nl/actu(...)060810_journaal.aspx
Woodland lopen is toch vooral de manier om te laten zien dat je geen doelwit amerikaan bent?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 19:14 schreef franske19 het volgende:
Nog een vraagje zit naar die fotogalerij te kijken op de landmacht site maar daar hebben vrijwel alle eenheden woodland camo. Nu zijn dat volgens mij pics van het DTF maar hebben de eenheden die tot het TFU behoren wel een desert camo patroon?
Voor zover ik weet, lopen de Nederlanders idd niet in desert camo.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 00:32 schreef Napalm het volgende:
Wist ik niet van die drugsbaronnen en de taliban.
[..]
Woodland lopen is toch vooral de manier om te laten zien dat je geen doelwit amerikaan bent?
Waarschijnlijk kwam er meer dan alleen dat ten einde...quote:Op 31 juli leverden twee Nederlandse F-16’s luchtsteun aan ISAF grondtroepen in de provincie Helmand. Na positieve doelidentificatie wierpen beide jachtvliegtuigen een GBU-12 lasergeleide bom af. Het vijandelijk vuur kwam hiermee ten einde.
Die dingen geven ook zoveel rommel, voor dat je zo'n legpuzzle weer compleet hebt.quote:Op 3 augustus schoten twee Nederlandse Apache gevechtshelikopters Canadese troepen in de provincie Kandahar, die vanuit een schoolcomplex onder vuur werden genomen, te hulp. De Apaches kregen de taak om de omgeving en toevoerwegen te bewaken. Toen de tegenstander versterkingen liet aanrukken, openden ze het vuur met hun 30 mm boordkanon. Of daarbij aan vijandelijke zijde slachtoffers zijn gevallen, kon niet worden vastgesteld.
Dat moet MAG zijn denk ik. Beetje onzinnig ook om een .50 naast een 25mm Oerlikon te monteren.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:23 schreef sp3c het volgende:
sinds wanneer beschikt de YPR765 PRI over een .50 machinegeweer trouwens?
http://www.mindef.nl/missies/afghanistan/matrieel/ypr.aspx
Ah, kan je daar van die leuke schepjes op zetten? Of zijn dat weer andere modellen?quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 00:02 schreef sp3c het volgende:
ja dat klinkt al logischer idd
eigenlijk zouden we net als met de Apache's wat cv90's moeten huren van Zweden zodat we alvast er alvast een beetje mee kunnen spelen in de zandbak
[afbeelding]
http://www.pbase.com/marsuitor/inbox&page=1
Rrrrrrrrrright !quote:
Jawel, leuk ding voor op het strand, hopelijk komt de zon nog een keertje terug, dan proberen we 'm eens, bijvoorbeeld tijdens het Dutch Sand Sculpture Festival 2006, a.s. september te Scheveningen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 00:15 schreef sp3c het volgende:
armoured recovery vehicle
heeft geen 30mm snelvuurkanon nodig
alleen enorme schepjes
quote:Op donderdag 10 augustus 2006 00:24 schreef sp3c het volgende:
geen idee, sommige wel sommige niet krijg ik het gevoel
je ziet op die foto's ook ypr'en in het groen maar op sommige latere beelden zijn ze opnieuw beschilderd
quote:12-08-2006 12:57
RAKETAANVAL OP NEDERLANDS PRT IN POL-E KHOMRIOp het kamp van het Nederlandse Provincial Reconstruction Team in het Noord-Afghaanse Pol-e Khomri zijn vanmorgen (12 augustus) rond zeven uur een of meerdere raketten afgevuurd. Het kampement is niet getroffen.
Er vielen dus geen gewonden, wel werd een explosie in de buurt gehoord. Later is een niet ontplofte 107 mm raket gevonden bij de compound. Na onderzoek zijn er drie afvuurlocaties geïdentificeerd. Op twee daarvan lag nog een 107 mm raket klaar voor gebruik.
http://www.mindef.nl/actu(...)812_Raketaanval.aspx
Hey sp3c, even terugkomend op iets wat je vannacht schreef over de "houdbaarheids-quote:
de explosieven worden onbetrouwbaar na een lange tijd.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 18:02 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Hey sp3c, even terugkomend op iets wat je vannacht schreef over de "houdbaarheids-
datum" van raketwerpers enzo. Worden ze dan onbetrouwbaar of wat? Ontploffen
ze dan in je gezicht??
Dat dat zo is neem ik direct van je aan maar ik vraag me af wat er dan kan "bederven"?
![]()
Als spijkerbroek?quote:Op zondag 13 augustus 2006 18:31 schreef TimC het volgende:
goed topic, ik heb onlangs gesolliciteerd bij het korps commando troepen.
"unfortunately, it is a record year". Wat jammer zegquote:Afghan opium cultivation hits a record
FISNIK ABRASHI
Associated Press
KABUL, Afghanistan - Opium cultivation in Afghanistan has hit record levels - up by more than 40 percent from 2005 - despite hundreds of millions in counternarcotics money, Western officials told The Associated Press.
The increase could have serious repercussions for an already grave security situation, with drug lords joining the Taliban-led fight against Afghan and international forces.
A Western anti-narcotics official in Kabul said about 370,650 acres of opium poppy was cultivated this season - up from 257,000 acres in 2005 - citing their preliminary crop projections. The previous record was 323,700 acres in 2004, according to the U.N. Office on Drugs and Crime.
"It is a significant increase from last year ... unfortunately, it is a record year," said a senior U.S. government official based in Kabul, who like the other Western officials would speak only on condition of anonymity because of the sensitive topic.
Final figures, and an estimate of the yield of opium resin from the poppies, will be clear only when the U.N. agency completes its assessment of the crop, based on satellite imagery and ground surveys. Its report is due in September.
The U.N. reported last year that Afghanistan produced an estimated 4,500 tons of opium - enough to make 450 tons of heroin - nearly 90 percent of world supply.
[........]
Hmpf. Ik vind 't een lelijk ding en ik heb het niet op banden onder pantservoertuigen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:33 schreef sp3c het volgende:
nog even terugkomend op die patria's uit het vorige topic
[afbeelding]
http://members.surfeu.fi/stefan.allen/XA-185-25.html
coooo0000oool
Gelukkig hebben de Taliban in ieder geval niet de redelijk moderne anti tank wapens die bijvoorbeeld Hezbollah heeft. Daar kan zo'n patria niet tegenop. Het grootste gevaar in Afghanistan zijn toch de (VB)IED's en daartegen biedt het redelijke bescherming.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 10:18 schreef NiGeLaToR het volgende:
Vind ze wel leuk, helemaal omdat ik er in die computerspelletjes altijd zo mooi mee rond kan scheuren.. (BPM2 dan meestal, maar toch, lijkt erop)
Ben alleen benieuwd hoe bestand die dingen zijn tegen de diverse soorten antitankwapens.. tis erg verleidelijk om zo'n ding daarmee te gaan bestoken lijkt me
Overigens het hebben van high tech spul betekend niet dat ze het kunnen gebruiken.. zo hebben de afganen niet met elke stinger een rus neergehaald, omdat ze eigenlijk niet wisten hoe die dingen nou precies werktten. Wel ongeveer dusquote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:31 schreef franske19 het volgende:
[..]
Gelukkig hebben de Taliban in ieder geval niet de redelijk moderne anti tank wapens die bijvoorbeeld Hezbollah heeft. Daar kan zo'n patria niet tegenop. Het grootste gevaar in Afghanistan zijn toch de (VB)IED's en daartegen biedt het redelijke bescherming.
Wel handig dat de Britten en Canadezen zelf zoveel luchtsteun meebrengen ...quote:17-08-2006 16:14
WEEKOVERZICHT AFGHANISTANDe afgelopen week is opnieuw het belang van de ondersteuning van de F-16‘s en de Apache gevechtshelikopters gebleken. Zo worden bijvoorbeeld de Nederlandse konvooien steeds maximaal beschermd zodra ze op weg gaan naar Kandahar of Tarin Kowt. Mede dankzij dit machtsvertoon verlopen de konvooien tot nu toe zonder bijzondere incidenten.
Op 9 augustus kwamen de jachtbommenwerpers ISAF grondtroepen te hulp die in de provincie Helmand door een scherpschutter werden beschoten. Op basis van positieve doelidentificatie opende één F-16 het vuur met zijn 20 mm snelvuurkanon. Daarmee kwam een eind aan de vijandelijkheden.
In dezelfde provincie, in het district Sangin, verleenden F-16’s een dag later andermaal luchtsteun. Coalitietroepen lagen onder zwaar vuur van mitrailleurs en raketgranaten. Na vaststelling van de vijandelijke locatie, wierp een F-16 twee GBU-12 lasergeleide bommen af. Beide troffen doel.
Op 12 augustus kregen coalitietroepen in dezelfde omgeving weer te maken met zware beschietingen. De Nederlandse F-16’s zetten hun snelvuurkanon in en dropten twee GBU-12 lasergeleide bommen. Hiermee eindigde de beschieting.
Op 9 augustus verleende twee Apaches assistentie aan Canadese troepen en de Afghaanse politie in de provincie Kandahar. Nabij een Canadese basis bedreigden zes tot acht schutters een gezamenlijke patrouille. Na een eerste waarschuwingssalvo van een Apache hergroepeerden zij zich en vuurden terug. Hierop is gericht met het boordkanon geschoten. De resterende strijders bliezen de aftocht.
In alle bovenstaande gevallen zijn naar alle waarschijnlijkheid bij de tegenpartij enkele dodelijke slachtoffers en gewonden gevallen.
Op zaterdag 12 augustus is op het kamp van het Nederlandse Provincial Reconstruction Team in het Noord-Afghaanse Pol-e Khomri één raket afgevuurd. Hierover staat elders op deze site meer informatie te lezen. Het kampement werd niet getroffen en de commandant van de Nederlandse eenheid en de Afghaanse politie hebben maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.
Woensdag 16 augustus heeft commandant Task Force Uruzgan, kolonel Theo Vleugels, bij de marechaussee aangifte gedaan van de vermissing van een gegevensdrager op Kamp Holland in Tarin Kowt. Vermoedelijk zal dit geen gevolgen zal hebben voor de uitvoering van de operatie. Een onderzoek is direct opgestart.
http://www.mindef.nl/actu(...)7_weekoverzicht.aspx
Whoa. Dat gaat wel goed daar met de luchtmacht. Da's meer actie dan in alle jaren na WOII bijeen!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wel handig dat de Britten en Canadezen zelf zoveel luchtsteun meebrengen ...
Deliberate Force/Allied Forcequote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:41 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Eh. Zei ik Tweede Wereldoorlog?
Ik bedoel natuurlijk politionele acties...S
not even close, tijdens Allied force alleen al zijn afaik meer dan 600 bommen afgeworpen (en 1 raketquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Die wist ik nog wel, maar je zal het met me eens zijn dat ze nu in een week (+ alles van voorgaand jaar) het al drukker hebben gehad dan bij AF/DF
Mja, volle bepakking weegt volgens mij tussen 40 a 50 kg.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:31 schreef sp3c het volgende:
hangt een beetje af wat hij aan het doen is, volgens mij is het geheim maar dat weet ik eigenlijk niet zeker
Mja het ging me meer om de techniek eigenlijkquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:42 schreef sp3c het volgende:
alles zit erin, van tenten tot tandenborstels
Die middeleeuwse vrouwenmishandelaars weten niet eens wat dat is, "netjes"...quote:Op zondag 20 augustus 2006 00:44 schreef altface het volgende:
netjes van de taliban
Ach ja, winnen zullen die grotbewoners toch nooit. Er is geen Afghaanse vrouw die de gefrustreerde rukkertjes van de Taliban wil zien winnen van de Amerikanen en terug naar de moslimfundamentalistische terreur wil.quote:Op zondag 20 augustus 2006 01:01 schreef altface het volgende:
Netjes dat ze die Amerikaanse terroristen/bezetters hebben gedood maakt dat nou uit hoe ze dat doen.
Ha, een echte fan.quote:Op zondag 20 augustus 2006 01:15 schreef altface het volgende:
Ja blijf die onzin maar lekker geloven. De taliban heerst nog steeds. en zullen dat blijven doen..
Er zijn zeker wel Afghaanse vrouwen die de taliban steunen, en die zullen er ook altijd blijven.
Nee hoor. Ik heb medelijden met je. Dat is alles. Je zult als vijand van het westen en tegelijkertijd in dat zelfde westen wonend, onherroepelijk tegen een muur aan moeten lopen.quote:Op zondag 20 augustus 2006 01:30 schreef altface het volgende:
Ja ik durf tenminst eerlijk toe te geven dat ik als westerling de akties van de taliban in afghanistan, de martelaren in het land van de twee rivieren, en de mujahideen over de hele wereld waar zij strijden steunen. Oh nu ben ik natuurlijk een vieze landverader, mongool, homo, flapoor, weet ik veel wat hihi gekke mang
Ah ja. Dat strijden tegen het westen gebeurt alleen maar om een fascistisch regime als de Taliban aan de macht te helpen, met alle gevolgen van dien voor de lokale bevolking. Maar inderdaad prima dat je hier zoiets idioots "goed" mag vinden.quote:Op zondag 20 augustus 2006 01:39 schreef altface het volgende:
Hey maar als jij dat denkt dan mag dat toch jongetje dan is dat toch helemaal niet erg. Dat maakt mij toch helemaal niets uit wat jij denkt dat is hier zo geweldig dat je mag zeggen wat je denkt. Ik ben geen vijand van het westen ik zeg dat ik de akties steun die in de landen waar gestreden wordt goedkeur die bezettende troepen representeren voor mij niet het westen.
Jij ook blijkbaar.quote:Op zondag 20 augustus 2006 02:02 schreef sp3c het volgende:
0h god hebben jullie dit topic ook weer gevonden
Is daar niet een ergens een speciaal forum voor ...?quote:Op zondag 20 augustus 2006 09:51 schreef klez het volgende:
[..]
Jij ook blijkbaar.![]()
Ik ben geen troll. Ik heb het beste met die arme jongen voor.
quote:Tientallen Taliban-strijders gedood in Zuid-Afghanistan
ANP/RTR/AFP
KABUL - Militairen van de NAVO en Afghaanse collega's hebben in het zuiden van Afghanistan tientallen strijders van de Taliban gedood. De vuurgevechten vonden plaats in de nacht van zaterdag op zondag in de provincie Kandahar, meldden Afghaanse functionarissen en een zegsman van de NAVO zondag.
De gevechten begonnen toen een grote groep Taliban-strijders zaterdagavond laat een bazaar aanviel in de plaats Panjwai, 35 kilometer ten zuidwesten van de provinciehoofdstad Kandahar. Volgens de gouverneur van het gebied werden na de gevechten in Panjwai de lijken aangetroffen van 34 Taliban. Buiten de stad vond de politie nog eens de lichamen van 36 anderen. De rebellen van de fundamentalistische moslimbeweging doodden vijf agenten en militairen.
De NAVO-stabilisatiemacht ISAF, die de Afghaanse soldaten en agenten zowel met artillerie als met gevechtstoestellen te hulp schoot, meldde dat het berichten had gekregen van zestig tot 72 doden. Er vielen geen slachtoffers onder NAVO-militairen.
Panjwai is berucht om het vele geweld dat er plaatsvindt. Op 3 augustus doodde een zelfmoordenaar 21 burgers in dezelfde bazaar. De aanslag was vermoedelijk gericht op een passerend konvooi van ISAF. Het was een van de bloedigste in een serie aanslagen in Afghanistan.
In het westen van Afghanistan zijn zes politiemannen en vier Taliban-strijders omgekomen. De slachtoffers vielen toen de rebellen een grenspatrouille in de zuidwestelijke provincie Nimroz aanvielen. In Nimroz is het doorgaans relatief rustig, zeker vergeleken met zuidelijke provincies als Kandahar en Uruzgan. In die laatste provincie zijn Nederlandse NAVO-militairen gelegerd.
De Taliban, gesteund door buitenlandse strijders, voeren sinds eind 2001 een guerrillaoorlog in Afghanistan. Dat jaar werden zij door een internationale troepenmacht onder leiding van de Verenigde Staten verdreven.
Door gevechten tussen buitenlandse militairen en Taliban-strijders in de Afghaanse provincie Uruzgan is zaterdag een NAVO-militair gedood. Dit heeft een militaire woordvoerder meegedeeld.
Over identiteit of nationaliteit van het slachtoffer zijn geen mededelingen gedaan. In Uruzgan zijn Nederlanders gestationeerd. Het ministerie van Defensie in Den Haag liet zaterdag weten dat het slachtoffer geen Nederlandse militair is.
I don't get it?quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:47 schreef dancemacabre het volgende:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die legertjes in Navo verband flink veneukt worden door de EU politiek, de weduwe van één van de Marokkaanse terroristische moordenaars van commandant Massoud is gevlucht uit Zwitserland naar België.(de onwetende draaischijf van de EU)
Waarom jonge mensen hun leven in de Afghaanse weegschaal laten leggen als fundamentalisten vrije toegang en sociale steun krijgen om hun anti-westerse plannen te verfijnen?
Het is toch bekend dat westerse jongeren met extremistisch gedachtengoed reizen maken naar Tjetjenie, Pakistan, Afganistan e.d. landen alwaar ze traningskampen bezoeken.quote:Op maandag 21 augustus 2006 14:05 schreef sp3c het volgende:
dat is wel erg ver gezocht he vind je niet?
wat wou je dan doen, uitkeringen voor moslims weigeren om dat daar mogelijk een enkele terrorist in de dop tussen zit? Dat mag dus niet. En dan gaan we er nog maar van uit dat elke terrorist in de dop een uitkering krijgtquote:Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Ik zeg nergens dat moslims een uitkering geweigerd moet worden, leg me geenquote:Op maandag 21 augustus 2006 15:23 schreef sp3c het volgende:
nix bizars aan
[..]
wat wou je dan doen, uitkeringen voor moslims weigeren om dat daar mogelijk een enkele terrorist in de dop tussen zit? Dat mag dus niet. En dan gaan we er nog maar van uit dat elke terrorist in de dop een uitkering krijgt
ik leg je geen woorden in de mond, ik vraag wat je dan zou willen doen en geef een voorbeeldquote:Op maandag 21 augustus 2006 15:49 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat moslims een uitkering geweigerd moet worden, leg me geen
woorden in de mond.
hoezo meer bevoegdheden, en wat voor bevoegdheden?quote:Ik ben er voorstander van dat de AIVD in deze meer bevoegdheden krijgt.
Dat je als democratische samenleving je dan op een hellend vlak gaat begeven
begrijp ik ook. De grondwet komt dan behoorlijk in het gedrang maar ik verwacht
uiteindelijk dat eea in de vorm van nieuwe wetten wel aangepast gaat worden.
helemaal alsof de AIVD mensen die naar Tsjetsjenie op vakantie gaat niet in de gaten houd.quote:Het is in mijn ogen van de zotte dat jongeren met radicale ideeen ongestoord op "vakantie"
kunnen naar landen als Tjetjenie en dat die dan vrolijk terug keren in onze maatschappij.
Dan heb je het over een zeer specifieke en kleine groep mensen.
quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:57 schreef sp3c het volgende:
helemaal alsof de AIVD mensen die naar Tsjetsjenie op vakantie gaat niet in de gaten houd.
Daar geloof ik echt helemaal niets van, dan ben je een risicogroep en beginnen ze te zoeken.
Bovenstaand is een goed voorbeeld(2005) van uitbreiding van bevoegdheden.quote:Ten tweede wensten zij een wetswijziging door te voeren die het mogelijk zou maken om personen die beroepsmatig, bijvoorbeeld als docent, tot radicalisering of haat aanzetten, een beroepsverbod op te leggen. Tevens zouden de regionale afdelingen van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) worden uitgebreid, zodat de strijd tegen terrorisme niet alleen vanuit Den Haag, maar ook ‘vanuit de haarvaten van de samenleving’ kon worden gevoerd. Verder zou in het vervolg aan personen die niet van een concreet strafbaar feit werden verdacht, toch een straatverbod of meldingsplicht kunnen worden opgelegd. Bij dat laatste noemde Donner het voorbeeld van een persoon die in Pakistan een trainingskamp had bezocht
Ik kan alleen niet terugvinden of deze voorstellen van remkes en Donner ook aangenomen zijn.quote:De fractievoorzitter van D66 Boris Dittrich bekritiseerde met name de laatste maatregel, waardoor volgens hem ‘de vrijheden van de hele bevolking’ in de knel zouden kunnen komen.
Deze kritiek klonk echter ook vanuit de rechterlijke macht, president van de Amsterdamse rechtbank Jan Peeters had een dag daarvoor over de kabinetsplannen gezegd dat deze de grondrechten dreigden aan te tasten
ik vind het allemaal bestquote:Op maandag 21 augustus 2006 16:40 schreef Incomplete het volgende:
[..]
[..]
Bovenstaand is een goed voorbeeld(2005) van uitbreiding van bevoegdheden.
Het commentaar vanuit de politiek en rechterlijke macht(!) op deze plannen was echter
niet mals omdat volgens velen de grondwet in het gedrang komt.
[..]
Ik kan alleen niet terugvinden of deze voorstellen van remkes en Donner ook aangenomen zijn.![]()
Enfin, andere discussie, verder met Afghanistan.![]()
mij ook ... BUZA moet voor de kosten opdraaien, dan leveren wij de manschappen en het materiaalquote:Op maandag 21 augustus 2006 18:55 schreef dancemacabre het volgende:
Soldaten voor vrede lijkt me net als ontwikkelingshulp,
ons collectieve geweten hoeft niet gesusd te wordenquote:dient in hoofdzaak om het collectieve geweten te sussen
nix mis meequote:en te voldoen aan de Westerse behoefte anderen te "helpen".
Misschien wil ie liever werken (niet tussen de papaver) en zijn huis herbouwen, zijn dochters uithuwelijken enz....quote:Op maandag 21 augustus 2006 19:19 schreef sp3c het volgende:
de doorsnee Afghaan kan weer gewoon zijn baard afscheren zonder publiekelijk afgeranseld te worden op het voetbalveld waar weer men overigens gewoon weer kan voetballen.
dan mag je voor jezelf beslissen oftie beter af is
alstie niet werkt, heeftie geen geld, kan die zijn dochter uberhaupt niet grootbrengenquote:Op maandag 21 augustus 2006 19:41 schreef dancemacabre het volgende:
[..]
Misschien wil ie liever werken (niet tussen de papaver) en zijn huis herbouwen, zijn dochters uithuwelijken enz....
so what?quote:trouwens de burqa is andermaal vollop présent in Kabul, ondanks alle hulp om van Afgha een democratie te maken. Het idee alléén al.
onzin, als er ergens coalitietroepen neerstrijken staan ze allemaal in de rij om het kamp op te mogen bouwenquote:Geen Afghaans man die daar op wacht.
logisch, het is daar 30 jaar oorlog geweest, in Sarajevo is ook nog niet alles gerepareerdquote:Kabul ligt nog kompleet in puin, Poolse werklui heeft het land nodig.
Een kogel afgeketst op een scherfvest? Heeft er ééntje geluk gehad!quote:Reportage Van verslaggeefster Deedee Derksen
TARIN KOWT - Een blauwe plek van een afgeketste kogel is de enige verwonding die de Taliban de Nederlanders in Uruzgan tot op heden hebben toegebracht.
Als soldaat eerste klas Jonny nu zou kunnen kiezen? Dan graag een broodje shoarma met knoflooksaus en een ijskoude cola. Nee, in plaats daarvan heeft hij stof tussen zijn kiezen. Stof in zijn neus, in zijn oren, in zijn schoenen, op zijn camouflagepak. De oorzaak: een tochtje met de jeep naar de top van de heuvel. Dat hoort erbij als je wacht hebt.
Beneden hem: behalve legerjeeps, Patria’s en YPR-pantserwagens ook hijskranen, kiepwagens, betonplaten, containers en tenten in een zandvlakte. Veel tenten. Een muur van speciale zandzakken eromheen. Af en aan rijden de bontbeschilderde jingletrucks uit Pakistan, langs korporaal Dennis bij de hoofdpoort, waar een kreukelig A4’tje hangt met de gezichten van de chauffeurs. ‘Hé Mustafa!’
Dit is Kamp Holland bij Tarin Kowt. Maar niemand noemt het zo. Wel: Tie-Kee, stofbende, bouwput. Anderhalve maand vertraging heeft de bouw van het kamp al opgelopen. Het is een logistieke nachtmerrie die overste Sybren schetst. ‘Veel spullen moeten van 5500 kilometer ver komen. Van Nederland over zee naar Karachi in Pakistan en dan met de vrachtwagens verder naar Uruzgan. De gevoelige spullen, zoals de militaire uitrusting, komen via de lucht. Als er één schakeltje zwak is, dan is het mis.’
Het gebrek aan gepantserde slaapcontainers levert volgens hem weinig gevaar op voor de veiligheid op het kamp, dat uiteindelijk 1200 Nederlandse en Australische militairen moet herbergen. ‘Er zijn hier in vijf jaar tijd drie raketten gevallen.’
Nu zijn er voor de achthonderd aanwezige mannen en vrouwen:bijna 100 gepantserde slaap- en werkcontainers (het beoogde aantal: 1000);1400 gewone containers met materiaal;260 voertuigen;140 Dixitoiletten.
Ze verbruiken per dag:1000 rollen wc-papier;10 duizend liter water;700 broden.
Jonny is laconiek. Hij vindt het niet heel vreselijk om in de gewone tent te slapen in plaats van de koele, gepantserde container die hem was beloofd. Maar het had beter gekund. Er is airco in de tent, maar er zijn ook veel andere jongens. Als het even tegenzit wordt het er boven de veertig graden.
Als het in de tent te heet wordt, zitten de mannen van het derde peloton van de Bravo-compagnie van de Luchtmobiele Brigade liever buiten onder het camouflagenet. Spelen ze poker. Om niets natuurlijk. Want geldspelletjes, vrouwen, porno en drank zijn strikt verboden.
Wat de Bravo-jongens ’s avonds meestal doen? MSN’en met het thuisfront. Of ze zingen met Hans Teeuwen mee: ‘A-hoi van Noord naar Zuid. Mijn vader drinkt veel en mijn moeder zit in de gevangenis. A-hoi van Noord naar Zuid.’
Niels zit hier vooral voor het geld: zo’n drieduizend euro schoon per maand. Daar is hij eerlijk over. Anderen wilden wel eens wat echt avontuur. Maar er komen redenen bij. ‘Die mensen hier hebben helemaal niks’, zegt soldaat eerste klasse Mike. ‘Ze poepen zelfs op straat.’ Soldaat eerste klasse Johan: ‘Je weet dat ze arm zijn, maar dat ze zo arm zijn dat ze niet eens wc’s hebben. . . Dat is wel heel raar.’
De meeste jongens en meisjes zijn hier nog maar een paar weken. Net nieuw, zoals het hele kamp. Het moreel is goed, zegt pelotonscommandant luitenant Erik. ‘Want het eten is goed.’ Zuurkool met boeuf bourguignon, chili con carne. Een pakje sinaasappelsap kun je erbij krijgen. En een ijsje. Maar dan landt er een Apache achter de eettent. ‘Klote’, roept iemand. Te laat; er zit zand in zijn zuurkool.
Een echte eetzaal moet nog worden gebouwd, maar de eerste winkel is er al: de Pashton Shop. In twee containers verkoopt Asad Dullah sloffen sigaretten van allerlei merken, want op uitzending rookt iedereen. Ook verkrijgbaar: gebloemde damesslips maat XXL, een klok in de vorm van een moskee en ringen met gekleurde stenen. Bij Asad Dullah moet je afdingen. Een militair loopt weg met een lichtblauwe burqa voor twaalf dollar. ‘Voor het vrouwtje thuis.’
De lichtgrijze betonnen gang van de ziekenboeg is zojuist ingewijd met de eerste bloedspetters. Een militair van de genietroepen heeft het topje van zijn vinger afgesneden toen hij een slagsnoer wilde doorsnijden. Hij kijkt een beetje beschaamd, zijn rechterhand om zijn bloedende vinger. Een passerende militair grinnikt. ‘Genie, zei je?’
Griep is zo’n beetje de ergste aandoening in het kamp. Tot nu toe. In het tweede kamp, in Deh Rawod, heeft een Nederlandse militair vrijdag blauwe plekken opgelopen toen een kogel zijn scherfvest raakte.
In Tarin Kowt heeft een man die een zelfmoordaanslag op een politiepost had beraamd, zichzelf opgeblazen toen hij werd achtervolgd door de Afghaanse politie. Zes politiemannen raakten gewond. Soldaat eerste klasse Jonny was daarna ter plekke. ‘De dorpelingen begonnen in de ogen van die dader te prikken, en de kinderen gingen rotzooien met een stuk van zijn huid. Dan merk je: dit is geen normaal dorp. Daarvoor zijn wij dus hier.’
Dit artikel is tevoren gelezen door het ministerie van Defensie; er zijn geen wijzigingen in aangebracht
www.volkskrant.nl
Niet frustie rakenquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 00:52 schreef sp3c het volgende:
ja ok, laat ook maar
quote:24-08-2006 16:30
WEEKOVERZICHT AFGHANISTANDe afgelopen week heeft zich één incident voorgedaan tijdens een routinepatrouille van de Task Force Uruzgan in de omgeving van de Nederlandse basis in Deh Rawood. In de morgen van vrijdag 18 augustus werd de patrouille benaderd door meerdere personen op motorfietsen en beschoten.
Tijdens het daaropvolgende korte vuurgevecht werd een van de militairen op het scherfvest geraakt, wat in een blauwe plek resulteerde. Ook liep een van de voertuigen schade op. Nadat van Nederlandse zijde vuuroverwicht was bereikt, braken de aanvallers de strijd af en gingen er vandoor. Eén van hen is waarschijnlijk dodelijk getroffen en meegenomen door de andere strijders. De patrouilleleden keerden ongedeerd op hun basis terug.
In Tarin Kowt bleef het rustig. Daar reageert de bevolking positief op de voetpatrouilles en de aanwezigheid van de vrouwelijke militairen daarin.
http://www.mindef.nl/actu(...)4_weekoverzicht.aspx
er gaat trouwens een gerucht dat de Canadezen hun oude Leopardjes aan het voorbereiden zijn voor een evt uitzending begin volgend jaar!quote:Voor de F-16-vlieger is het oorlog
door Henk van de Poll
Telegraaf
KABUL - Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuigen hebben de laatste anderhalve maand in het zuiden van Afghanistan overuren moeten maken om vooral Britse en Canadese bondgenoten die in felle vuurgevechten verwikkeld waren geraakt met de taliban te ontzetten. Voor het eerst sinds de oorlog in Kosovo hebben de vliegers weer hun wapensystemen moeten gebruiken.
Voor de vliegers is het inmiddels echt oorlog. Zij hebben al acht lasergeleide bommen van 500 pond afgeworpen en zijn negen keer in actie gekomen met hun 20 mm boordkanon, vertelt de commandant van het F-16 detachement in Kabul, luitenant-kolonel Bertil van Geel. Hoeveel doden daardoor zijn gevallen weet hij niet. Dat is lastig vast te stellen van grote hoogte en grondtroepen hebben andere prioriteiten dan het tellen van lijken.
De Britse militairen in de zuidelijke Afghaanse provincie Helmand hebben tot nu de meeste luchtsteun nodig. Zij hebben het vooral in het noorden van Helmand zwaar te verduren, meestal als de duisternis is ingevallen, en hebben in korte tijd al twintig man verloren. Daarna komt Canada dat het af en toe flink moeilijk heeft in de provincie Kandahar. Beide provincies grenzen aan het nu nog relatief rustige Uruzgan, waar Nederland actief is.
Bij steunoperaties voor het Nederlandse kamp is nog geen schot gevallen. Maar de F-16's hebben er samen met de Nederlandse Apache helikopters voor gezorgd dat de zo belangrijke logistieke transporten tussen de internationale vliegbasis bij Kandahar en de Nederlandse basis bij Tarin Kowt zonder noemenswaardige incidenten zijn verlopen.
Het Nederlandse detachement op het internationale vliegveld van Kabul (KIA) bestaat sinds april vorig jaar uit acht toestellen en rond 130 militairen. Daarvoor, tussen oktober 2002 en oktober 2003, was de Koninklijke Luchtmacht met de F-16-jagers actief vanuit Kirgizië voor de door de Amerikanen geleide operatie Enduring Freedom (OEF) in Afghanistan.
Dat het voor Nederlandse vliegers pas sinds zes weken echt menens is geworden in Afghanistan heeft te maken met de machtsoverdracht van het zuidelijk deel van Afghanistan van OEF naar de door de NAVO geleide missie van ISAF. Deze missie is vooral gericht op de wederopbouw van de regio en vormt daardoor een nog grotere bedreiging voor de taliban dan de OEF.
In de aanloop naar de machtsoverdracht nam het aantal incidenten snel toe. In de provincies Kandahar en Helmand was de tegenstand tegen de komst van ISAF zo groot dat de grondtroepen het niet meer alleen af konden. Er werd een steeds groter beroep gedaan op F'16's en soms ook Apaches omdat veel incidenten gelijktijdig plaatsvonden.
Majoor Ronald, een veteraan op de F-16, blijft koel onder de recente acties van zijn eenheid. Dat er doden vallen onder de vijand is 'part of the job'. Zijn opdracht is bevriende militairen ontzetten, dan is er geen tijd voor filosofische beschouwingen.
Maar ook de minder doorgewinterde vliegers hebben nog geen psychische problemen opgelopen door hun werk, constateert commandant Van Geel. De geestelijke verzorging heeft tot nu toe alleen hulp geboden in twee gevallen toen er sprake was van een overlijden in familiekring.
Bij de uiteindelijke inzet van de wapensystemen van de F-16's speelt de vlieger een cruciale rol. Hij bepaalt als laatste of het verantwoord is een bom af te gooien of het vuur te openen. De vlieger krijgt in eerste instantie het groene licht van een vuurgeleider op de grond die hem naar het doel toe praat. Deze zogeheten forward aircontroller (fac) moet hem ook van informatie voorzien over de risico's van nevenschade, bij voorbeeld de aanwezigheid van onschuldige burgers. Aan de hand daarvan bepaalt de vlieger of hij een bom afwerpt, liever gebruik maakt van zijn boordkanon, of afziet van een offensieve actie.
Het team houdt er rekening meer over ongeveer twee maanden te verhuizen naar de luchtmachtbasis bij Kandahar. Vanaf deze basis kunnen de toestellen nog sneller reageren op verzoeken voor luchtsteun. Nu is een F-16 nog ongeveer een half uur kwijt om naar het zuiden te vliegen
quote:108 Teletekst za 26 aug
Balkenende bij troepen in Uruzgan
` Premier Balkenende is in Afghanistan
voor een verrassingsbezoek.Vanochtend
was hij in de provincie Uruzgan.In Kamp
Holland sprak Balkenende de Nederlandse
militairen toe,die in het gebied zijn
om de orde te bewaren en te helpen bij
de wederopbouw van het land.
Het is voor het eerst dat de premier
een bezoek brengt aan de troepen die in
Afghanistan zitten.Balkenende heeft ook
het helikopterdetachement bij de stad
Kandahar bezocht.
Daarna is hij doorgevlogen naar Kabul,
de Afghaanse hoofdstad.Hij heeft daar
een gesprek met de president van
Afghanistan,Hamid Karzai.
interesting!quote:Report: German troops could see action in southern Afghanistan
Kabul - German troops could see action before autumn against the persistent insurgency in southern Afghanistan, Deutsche Presse- Agentur dpa has learned from sources in the Kabul headquarters of the NATO-led ISAF mission.
The International Security Assistance Force (ISAF) already has German troops serving in the more settled northern regions of Afghanistan.
ISAF took command this month of southern Afghanistan from the former US-led coalition. Amid fierce fighting almost daily in the region, six British and six Canadian ISAF troops have been killed in August.
Remnants of the militant Taliban regime have become more active in recent months, particularly in southern Afghanistan. The Islamic movement controlled much of the country before it was toppled in late 2001 by a US-led coalition, after the Taliban-allied terrorist network al-Qaeda mounted the September 11 attacks on the United States.
http://news.monstersandcritics.com/s...rn_Afghanistan
quote:Everts: NAVO is meer dan hardware
Door Perro de Jong RNW
29-08-2006
De Nederlandse diplomaat Daan Everts is sinds kort de hoogste niet-militaire vertegenwoordiger van de NAVO in Afghanistan. Hij moet het verkeer regelen tussen de NAVO-leiding, de ISAF-troepenmacht, de Verenigde Naties en de Afghaanse autoriteiten. Om de 'nobele missie te laten slagen is meer samenwerking essentieel, zegt Everts. Ook als een consequentie daarvan zou zijn dat Nederlandse ISAF-troepen buiten hun mandaatgebied worden ingezet.
NAVO-verkeersagent in Kabul lijkt een ondankbare taak voor de man die ooit bekend stond als de 'onderkoning van Albanië'. Maar aan zijn tijd op de Balkan hield Everts niet alleen een kleurrijke bijnaam over. Hij was er vertegenwoordiger van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), en stond bekend om zijn voorliefde voor doortastend optreden.
Hondendressuur
Die reputatie maakt hem nu bij uitstek geschikt om de miscommunicaties aan te pakken, die de wederopbouw van Afghanistan bemoeilijken. "Ik doe niet aan hondendressuur," zegt Everts, "maar ik wil wel met diplomatieke kracht proberen om een zo gecoördineerd mogelijk optreden te verzekeren. Want als er iets niet helemaal goed zit dan is dat het gebrek aan coördinatie."
Een goed voorbeeld is de vraag of de Nederlandse ISAF-troepen binnenkort niet alleen in Uruzgan in actie moeten komen, maar ook in de buurprovincie Helmand. Dat zou kunnen als de Britse troepen daar om assistentie vragen. Deze week nog vielen er in Helmand zeventien doden bij een bomaanslag, en er is in Nederland maar weinig animo om te helpen.
Nederland heeft zijn nek uitgestoken en zal dat ook zeker blijven doen," zegt PvdA-woordvoerder Bert Koenders, "maar ik vind het niet logisch dat we nu ineens massaal ook nog eens naar andere provincies gaan." Volgens Koenders hebben de Nederlandse troepen hun handen nu al vol: "zoals van het weekend weer is gebleken toen onze eigen premier bij president Karzai heeft aangedrongen op meer troepen in Uruzgan zelf van de Afghanen. Dan ligt het natuurlijk niet voor de hand dat je direct weer ergens anders heen zou gaan."
Afdekken
Maar volgens Everts is samenwerken met de bondgenoten een cruciaal onderdeel van de missie. "De Nederlandse inzet is natuurlijk vooral gericht op wederopbouw, en voor zover daar militaire actie voor nodig is zal dat gebeuren. Dat dat ook in samenwerking met andere troepen gebeurt is vrij logisch." Hij benadrukt dat het vooral belangrijk is dat de NAVO gezien wordt als "meer dan alleen militaire hardware. Er zit een hele civiele en politieke kant aan vast, en die word ik geacht af te dekken."
Wat er volgens Everts uiteindelijk op het spel staat zijn "fundamentele zaken" als de bestaanszekerheid van de Afghanen. "Hier zijn weinig verborgen bedoelingen, ik denk echt dat het een missie is die door heel goede motieven wordt ingegeven en waaraan Afghanistan na dertig jaar oorlog grote behoefte heeft." Maar dan moeten de neuzen wel allemaal één kant op wijzen. Voor de 'dwarsdenker' Everts is daar voorlopig nog wel een taak weggelegd.
laten we niet al teveel hooi op de vork nemen en eerst is afwachten hoe het in Uruzgan allemaal gaat verlopen zou ik haast zeggen.quote:De Nederlandse militaire leiding in Afghanistan houdt er rekening mee dat de NAVO een beroep op Nederland zal doen om onze troepen in Uruzgan ook in te zetten voor hulp aan de bondgenoten in de aangrenzende provincies Helmand en Kandahar. Vooral de Britten in de papaverrijke provincie Helmand hebben het al weken bijzonder zwaar te verduren en kunnen een beetje hulp goed gebruiken.
Kolonel Theo Vleugels, commandant van de Nederlandse eenheid in de provincie Uruzgan, is voorbereid op een mogelijk verzoek van het door de NAVO-geleide hoofdkwartier van de internationale veiligheidsmacht (ISAF) in Kandahar. Vleugels wijt de benarde positie van zijn Engelse vrienden voor een belangrijk deel aan de door hen gevolgde strategie. „Zij moeten overal opspringen, of ze er nu op voorbereid zijn of niet”, zegt hij in een gesprek met het ANP. Het gevolg is dat de beschikbare mankracht te veel wordt verspreid en de kans groot is dat de eenheden vast komen te zitten en niet meer kunnen doen waarvoor ze waren gekomen: de opbouw van de provincie, aldus Vleugels.
ISAF, dat sinds kort de verantwoordelijkheid voor de zuidelijke provincies van de Amerikanen heeft overgenomen, staat voor de krachttoer de Afghaanse overheid te helpen een geloofwaardig lokaal en provinciaal bestuur op te zetten. De lokale bevolking moet het gevoel krijgen dat de gekozen regering van president Hamid Karzai een beter alternatief is dan de fundamentele onderdrukking van de taliban.
Maar de harde kern van deze extremistische moslimsekte probeert er alles aan te doen om te voorkomen dat de bevolking het onder de paraplu van de internationale troepenmacht het beter krijgt. Om ISAF de voet dwars te zetten maken talibanleiders vaak gebruik van arme plattelandsjongeren die zo'n 50 dollar krijgen voor ieder gevecht dat zij aangaan met ISAF-eenheden.
Helmand is voor de taliban belangrijk omdat er enorm veel papaver wordt geteeld. De fundamentalisten proberen de bevolking wijs te maken dat de soldaten van ISAF ook hun laatste bron van inkomsten, de papavervelden, zullen afpakken. Door de boertjes 'bescherming' te bieden en samen te werken met de drugsbaronnen, heeft de organisatie voor zichzelf een lucratieve inkomstenbron gegenereerd.
„Als het in Helmand mis gaat kan dat gevolgen hebben voor de hele operatie in het zuiden”, stelt Vleugels. Om dergelijke ontwikkelingen te voorkomen wil ISAF de ruimte om te kunnen schuiven met de militaire middelen die hem ter beschikking staan, zeggen hoge militairen op het landelijk hoofdkwartier van ISAF in Kabul. Dat gebeurt nu al met de Nederlandse F-16's en Apache gevechtshelikopters. Maar de NAVO-leiding kijkt inmiddels met een begerig oog naar de Nederlandse militairen in Uruzgan, die het momenteel relatief rustig hebben vergeleken met hun Britse en Canadese buren.
Contingentscommandant brigadegeneraal Jan Peter Spijk, de ogen en oren van het Nederlandse ministerie van Defensie in Kabul, noemt het „een goed principe dat je in een militair vak je krachten effectief verdeelt. Als Nederland volledig operationeel is, is het denkbaar dat onze troepen ook elders kunnen worden ingezet.”
Hoewel het mandaat van ISAF een dergelijk schuiven toelaat, zit politiek Den Haag niet te wachten op het vooruitzicht Nederlandse militairen in te zetten in gevechtsoperaties met een gerede sneuvelkans. Staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie, vorige week op bezoek bij de manschappen in Uruzgan, zegt veelbetekenend dat ISAF dat wel kan willen, maar dat een dergelijk besluit toch eerst nog even met Den Haag moet worden opgenomen.
De bewindsman kreeg bovendien van Spijk te horen dat de relatieve rust in de 'Nederlandse' provincie wel eens de stilte voor de storm zou kunnen zijn. De generaal houdt er rekening mee dat er ook in Uruzgan wel eens stevige schermutselingen kunnen plaatsvinden.
Vleugels haalt zijn schouders op. Hij heeft op dit moment niet de indruk dat de taliban de confrontatie met de Nederlanders opzoekt. Hij lijkt zijn zaakjes voorlopig goed voor elkaar te hebben. De omgeving van Kamp Holland bij de provinciehoofdstad Tarin Kowt en die van het tweede Nederlandse kamp bij Deh Rawod op 40 kilometer beschouwt hij als relatief veilig. Zijn strategie van de olievlek, het geleidelijk uitbreiden van de Nederlandse controle over de bevolkte delen van de provincie, werpt vruchten af.
De bevolking rond de twee kampen begint een beetje vertrouwen te krijgen in de Nederlanders, zegt hij. Zijn verkenners geven positieve signalen over de houding van dorpjes noordelijk van Tarin Kowt.
Maar de inspanningen van zijn militairen hebben ook een prijs. De opbouw van de hoofdbasis, Kamp Holland, gaat niet zo snel als iedereen wel zou willen. De verwachting is nu dat het kamp pas in maart volgend jaar volledig klaar is.
Het schipperen met mankracht heeft ook tot gevolg dat Den Haag niet moet denken dat de provincie snel onder Nederlandse controle zal zijn. „Je kan maar zoveel doen met je mensen”, zegt Vleugels. Als het sneller moet, heeft hij meer mensen nodig.
Bron: www.telegraaf.nl dd. 27-08-2006
Misschien moeten ze het maar doen, lijkt me wel zo lief, maar dit was natuurlijk allang al bekend voor het besluit ze heen te sturen, in ieder geval de waarschijnlijkheid. Nederland is voorgelogen. Door het leger of door slappe politici. Maar dat wisten we uiteraard al toen -"o jee, het geweld lijkt wel wat heviger dan verwacht er moeten meer troepen komen..."- de vorige keer de missie "aangepast" werd.quote:De Nederlandse militaire leiding in Afghanistan houdt er rekening mee dat de NAVO een beroep op Nederland zal doen om onze troepen in Uruzgan ook in te zetten voor hulp aan de bondgenoten in de aangrenzende provincies Helmand en Kandahar. Vooral de Britten in de papaverrijke provincie Helmand hebben het al weken bijzonder zwaar te verduren en kunnen een beetje hulp goed gebruiken.
Onzin. Een strategie die van alle tijden is en het altijd zal blijven, is dat je de vijand nooit het initiatief moet laten nemen. En dat die Bremer met sancties zal gaan dreigen is natuurlijk ook onzin; kijk maar naar wat die commando's allemaal al hebben uitgespookt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 22:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
laten we niet al teveel hooi op de vork nemen en eerst is afwachten hoe het in Uruzgan allemaal gaat verlopen zou ik haast zeggen.
voor je het weet begint Bremer weer met sancties te dreigen als Nederland niet aan bepaalde operaties mee wil/kan doen!
zoals ik al zei, laten we niet meteen teveel hooi op de vork nemenquote:dinsdag 29 augustus 2006
VVD-minister Henk Kamp van Defensie wil dat de Nederlandse militairen in de Afghaanse provincie Uruzgan meer actie ondernemen tegen de drugs. Op die manier moet worden voorkomen dat de Taliban en andere opstandelingen drugsgelden gebruiken om huurlingen te ronselen.
De bewindsman zegt dit in een interview met weekblad Elsevier dat morgen verschijnt.
Kamp: ‘De richting is duidelijk. De vernietiging van oogsten –eradicatie- moet in de eerste plaats op de grote telers met omvangrijke stukken grond worden gericht. In de tweede plaats komt er nadruk op “interdictie”, het onderscheppen van drugstransporten met roadblocks, het ontmantelen van werkplaatsen en het oprollen van drugsorganisaties.’
Overleg
Kamp zegt dat hij hierover in overleg is met de regering in Kabul en met de Britse en Amerikaanse regering. Tegenover het parlement heeft Kamp tot dusver volgehouden dat de drugsbestrijding een zaak was van de Afghaanse autoriteiten, waarbij de Nederlanders hooguit bijstand verlenen. Afghanistan levert 90 procent van de wereldproductie van heroïne.
Het aantal Talibanstrijders in Uruzgan blijkt veel groter dan de 350 waarover Kamp aanvankelijk sprak in de Tweede Kamer. Op de vraag of de Taliban sterk betrokken zijn bij de drugshandel en huurlingen werven met de inkomsten, zegt Kamp: ‘Dat zal zeker een element zijn. Afghanistan is het op drie na armste land ter wereld.’
Veiligheid
Volgens Kamp begint de taak van de Nederlanders bij het zorgen voor veiligheid, maar daarbij hoort ook het ondersteunen van de anti-drugseenheden van de Afghaanse regering.
‘Wat dat laatste betreft is veel mogelijk,’ zegt Kamp. Hij overweegt zelfs luchtsteun: ‘De F16’s en Apaches richten zich nu helemaal op de veiligheid van de grondtroepen; ook bij fotoverkenningen bijvoorbeeld. Maar in het ondersteunen van de Afghaanse autoriteiten is natuurlijk ook het leveren van informatie een mogelijkheid.’
(www.elsevier.nl)
Wat je zegt, er zijn zoveel taken dat elke Nederlandse militair er straks 1 of meer persoonlijk krijgtquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 23:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
zoals ik al zei, laten we niet meteen teveel hooi op de vork nemen
als het willen gaan doen wat kamp wil dan kunnen e beter de gehele krijgsmacht daarheen sturen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 23:38 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Wat je zegt, er zijn zoveel taken dat elke Nederlandse militair er straks 1 of meer persoonlijk krijgt
Ik schat onze bevelhebbers echter ook hoog in, die laten zich volgens mij niet zo snel opnaaien.. al helpt politieke onkunde niet.
[/quote]quote:
OVERHANDIGING PATROUILLEVOERTUIG BUSHMASTERStaatssecretaris van Defensie Cees van der Knaap neemt vrijdag in Schaarsbergen het nieuwe gepantserde patrouillevoertuig Bushmaster in ontvangst. Dit voertuig is speciaal aangeschaft voor de ISAF-operatie in de Afghaanse provincie Uruzgan.
Recentelijk bleek dat de Nederlandse Task Force Uruzgan behoefte heeft aan een gepantserd voertuig, dat speciaal voor patrouilletaken kan worden gebruikt. Op 23 juni startte Defensie hiervoor het verwervingstraject, dat resulteerde in de keuze voor de Bushmaster van het Australische bedrijf ADI Limited/Thales. Het betreft hier een urgente behoeftestelling voor 25 voertuigen.
Binnenkort gaan 23 daarvan naar Afghanistan. Daar zullen tien Bushmasters aanvullend worden uitgerust met een zogenoemd Remote Controlled Weapon Station van Thales Optronics UK. Twee voertuigen zijn reeds in Nederland gearriveerd en dienen voor de opleidingen. Met het totale project is een bedrag gemoeid van ¤ 24,9 miljoen.
http://www.mindef.nl/actu(...)0_overhandiging.aspx
[/quote]quote:
Binnen de KL hebben we geen getrokken howitzers meer. De FH-70 zijn terug gegeven aan de Duitsers en de M 114 is ook niet meer ingebruik. Deze vuurmonden werden trouwens getrokken door de DAF YHZ 2300. Deze had namelijk gelijk voorzieningen om de granaten en kardoezen mee te nemen.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 21:16 schreef franske19 het volgende:
Nah zit tussen landrover/merdeces en patria in kwa rol. Je kan er wel flink wat zooi achter hangen dat wel, bijvoorbeeld flinke howitzers. Helaas hebben we (of gaan we) die de deur uit doen.
Typisch defensie; bureacratisch als de nete maar als het echt moet opeens razendsnel.quote:
Sjah, neem nou die vervanging voor de F16quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:02 schreef Napalm het volgende:
[..]
Typisch defensie; bureacratisch als de nete maar als het echt moet opeens razendsnel.![]()
Nou, de luchtmacht wil met de JSF natuurlijk primair haar toekomst veilig stellen. Net als de landmacht met die kanonnen 12 jaar terug (niet nodig, toch bestellen zodat je weer 20 jaar werk hebt..).Het CPB berekende al dat we beter "van de plank" kunnen kopen dan mee-produceren. Als de Pvda (en SP en GL) haar zin krijgt stappen we ook zsm uit de participatie ervan.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:34 schreef sp3c het volgende:
mwah als je de vervanging voor de F16 aan de luchtmacht had overgelaten dan was het 5 jaar geleden al besloten ... maja de politiek moet er ook zo nodig wat over te zeggen hebben.
toch vreemd dat het zo'n heet hangijzer is terwijl de luchtmacht (die er mee aan de slag moet) voor 100% achter JSF staat EN het toestel nog goedkoper is dan de concurrentie ook!
Je kan je natuurlijk afvragen of we uberhaupt wel zonodig gevechtsvliegtuigen moeten hebben in het kader van mijn taak-specialisatie stokpaardje.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:37 schreef The_Martian het volgende:
JSF is sowieso kostenbesparend, het kost klauwen vol geld aan onderhoud om de oude F16's te laten vliegen.
Geruchten gaan dat Leeuwarden gaat sluiten als de JSF komt, gezien het kleine aantal. Ze willen alles op Volkel stallen.... de KLU zal dan echt flink moeten inkrimpen.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:42 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nou, de luchtmacht wil met de JSF natuurlijk primair haar toekomst veilig stellen. Net als de landmacht met die kanonnen 12 jaar terug (niet nodig, toch bestellen zodat je weer 20 jaar werk hebt..).
True, maar in Afghanistan verrichten ze echt goed werk @ the moment. Ik denk dat de Engelsen erg blij zijn met ons F16-det.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:43 schreef Napalm het volgende:
[..]
Je kan je natuurlijk afvragen of we uberhaupt wel zonodig gevechtsvliegtuigen moeten hebben in het kader van mijn taak-specialisatie stokpaardje.
Wellicht. Ik geloof dat we vorige week nog 134 F-16s hadden waarvan er net 18 verkocht zijn. ( http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2006/08/20060830_chili.aspx ) en er zijn er ook nog een stel gewoon naar de klote. Als het goed is zouden er 85 JSFen komen wat operationeel dus niet veel minder is. (al heeft Herben ook al eens 50 a 60 geopperd wat gezien de verwachte prijsstijgingen zo gek nog niet is).quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:44 schreef The_Martian het volgende:
Geruchten gaan dat Leeuwarden gaat sluiten als de JSF komt, gezien het kleine aantal. Ze willen alles op Volkel stallen.... de KLU zal dan echt flink moeten inkrimpen.
Ze hebben het druk. Maar het lijkt me ook iets wat best andere landen hadden kunnen en willen doen. Lang zo risicovol niet als grondtroepen.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:45 schreef The_Martian het volgende:
True, maar in Afghanistan verrichten ze echt goed werk @ the moment. Ik denk dat de Engelsen erg blij zijn met ons F16-det.
We presteren prima daar momenteelquote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:50 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wellicht. Ik geloof dat we vorige week nog 134 F-16s hadden waarvan er net 18 verkocht zijn. ( http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2006/08/20060830_chili.aspx ) en er zijn er ook nog een stel gewoon naar de klote. Als het goed is zouden er 85 JSFen komen wat operationeel dus niet veel minder is. (al heeft Herben ook al eens 50 a 60 geopperd wat gezien de verwachte prijsstijgingen zo gek nog niet is).
Terug naar één vliegveld lijkt me niet handig in geval van plaatselijke hinder kan je dan helemaal de lucht niet in.
Dit http://www.mindef.nl/binaries/6774_tcm15-24428.pdf is een aardig en leesbaar stuk over de vervanging van de F-16. Dat is een van mijn peroonlijke interessegebieden dus als er meer mensen hierover een mening hebben? )
[..]
Ze hebben het druk. Maar het lijkt me ook iets wat best andere landen hadden kunnen en willen doen. Lang zo risicovol niet als grondtroepen.
Bid maar dat ik nooit minister van defensie wordt... Alles wat we niet gebruiken gaat eruit. Dus ook alle tanks..quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:57 schreef The_Martian het volgende:
We presteren prima daar momenteelEn het bestaansrecht van de KLU blijft zo bestaan, eindelijk zetten we de KLU weer eens nuttig in,
Jammer van die fikse prijssteigingen inderdaad... vrij matig.
ja de luchtmacht had zeker 7 jaar geen bom meer afgesmeten ... dat werd wel is tijd want oorlog is vet coolquote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:57 schreef The_Martian het volgende:
[..]
We presteren prima daar momenteelEn het bestaansrecht van de KLU blijft zo bestaan, eindelijk zetten we de KLU weer eens nuttig in, afgelopen jaren moesten we het vooral hebben van bijvoorbeeld foto's schieten boven Curacao... leuk voor het plaatje naar de 'buitenwereld' toe.
Dat zijn mijn woorden niet.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja de luchtmacht had zeker 7 jaar geen bom meer afgesmeten ... dat werd wel is tijd want oorlog is vet cool![]()
De taak van defensie is sinds het aflopen van de koude oorlog het oprichten van een mobiel en snel inzetbaar leger om overal ter wereld ingezet te kunnen worden bij internationale conflicten, als je je profileert als zo'n 'leger' dan moet je dit soort missies uitvoeren om je bestaansrecht te verdienen in mijn optiek.quote:sorry hoor maar ik wordt doodmoe en kotsmisselijk van die opmerking, de taak van de luchtmacht is het beveiligen van ons luchtruim, daar zijn we nu sinds de oprichting (met uitzondering van de bezettingsjaren) constant mee bezig geweest.
Daar weet ik zeker wel wat vanaf, sterker nog.... een x aantal van die bommen zijn afgeworpen door een vrouwelijke F16 Piloot en de FAC-cer werd op het laatste moment een KCT-er omdat de oorspronkelijke FAC-cer het niet aandurfde.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
En als je die high profile zaken wil hebben dan moet je is kijken naar operaties Deliberate en Allied Force boven de Balkan, daar verbleekt de huidige inzit bij met 8 afgeworpen bommen en 5 weken ... maar daar staat de media niet bovenop dus daar weet niemand wat vanaf![]()
Allemaal leuk en aardig maar sinds de val van de muur heeft de Klu natuurlijk niet echt een doel meer binnen NL. Welke vijand moet ons per vliegtuig aanvallen zonder daarvoor eerst door duizenden kilometers bevriend NAVOluchtruim te vliegen?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:29 schreef sp3c het volgende:
want wat?quote:eindelijk zetten we de KLU weer eens nuttig in
that's not really the point is it?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:45 schreef Napalm het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar sinds de val van de muur heeft de Klu natuurlijk niet echt een doel meer binnen NL. Welke vijand moet ons per vliegtuig aanvallen zonder daarvoor eerst door duizenden kilometers bevriend NAVOluchtruim te vliegen?
hoe dan, politiestraaljagers?quote:Het gidsen van vliegtuigen zonder radio en het vinden van lijken kan natuurlijk een factor 1.000 goedkoper door het niet militair te doen.
ervanuit gaande dat die ook niet verwachten dat de buurlanden hun werk doenquote:Zelfs voor een eventuele onderschepping van een gekaapt passagiersvliegtuig kunnen we best een beroep op onze buurlanden.
je kunt nu eenmaal niet voorspellen wat je morgen nodig hebt, als je in 1994 iemand had verteld dat onze straaljagers (en mariniers) over een jaar 20 dagen lang oorlog zouden gaan voeren dan had niemand je geloofdquote:Ik ben het ergens wel een met martian (doch wat politieker verwoord) dat als je defensie materieel niet gebruikt je het gewoon moet afstoten.
Die konden de mariniers toch niet eens bereiken omdat de afstand te groot was?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:46 schreef sp3c het volgende:
Apaches en Chinooks hadden niet naar Eritrea gemoeten?
Is nu ook niet bepaald een succes geweest of wel ?(ik weet niet hoe dicht je bij het vuur zit kwa info)quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:46 schreef sp3c het volgende:
Bommen werpen op Serviers rondom Sarajevo of in Kosovo/Servie was niet nodig?'
quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:46 schreef sp3c het volgende:
nu ja dan verschillen we van mening, de hoofdtaak van de KLu is het beschermen van ons luchtruim en niet de crisisbeheersende operaties.
De bijdrage van de KLU aan de 3 hoofdtaken van de krijgsmacht.quote:Missie van de Luchtmacht
De Missie van de Koninklijke Luchtmacht verwoordt bondig het doel van de organisatie; datgene waar alle medewerkers zich voor inzetten:
“De Koninklijke Luchtmacht levert slagkracht in de vorm van Airpower waar en wanneer de samenleving dit verlangt. Met onze wapensystemen domineren wij het luchtruim en creëren daarmee vrijheid van handelen voor operaties vanuit de lucht, te land en ter zee. Samen met onze bondgenoten en de andere krijgsmachtdelen voeren wij crisisbeheersings- en humanitaire operaties uit. Door te dreigen met inzet of zonodig door daadwerkelijke inzet dragen wij bij aan het behoud van de internationale rechtsorde. Wij staan voor de beschikbaarheid en inzetbaarheid van al ons personeel en al onze middelen.”
http://www.luchtmacht.nl/(...)taak/hoofdtaken.htmlquote:Binnen het Nederlandse Defensiebeleid levert de Koninklijke Luchtmacht een belangrijke bijdrage aan de drie hoofdtaken van de krijgsmacht:
- Bescherming van de integriteit van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied, inclusief de Nederlandse Antillen en Aruba
- Bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit
- Ondersteuning van de civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal.
Gast, je trekt die opmerking uit z'n verband. Natuurlijk ben ik niet van mening dat de Klu voor de rest niet nuttig bezig is geweest maar gezien de huidige hoofdtaken van defensie en de KLU (zie bovenstaande quotes) is de KLU nu meer dan ooit bezig z'n bestaansrecht te verdienen. Ik ben blij dat we als Nederlanders een steentje bij kunnen dragen.quote:hoe dan ook, waar ik niet tegen kan is deze quote
[..]
want wat?
de voorafgaande uitzendingen waren niet nuttig?
Apaches en Chinooks hadden niet naar Eritrea gemoeten?
Bommen werpen op Serviers rondom Sarajevo of in Kosovo/Servie was niet nodig?'
Apache's voor Irak was meer een soort vakantie?
C130's niet meer inzetten voor humanitaire hulp als er weer is een orkaan is geweest in de Caribean?
wat?
ik vind die opmerking respectloos
Dan maak je nieuwe afspraken. Zo werkt het bij de marine toch ook?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:52 schreef sp3c het volgende:
that's not really the point is it?
wij zijn verantwoordelijk voor een stukje luchtruim binnen NATO grondgebied, daar zijn afspraken over gemaakt en die dienen we na te komen
Aangezien er nog nooit een gekaapt vliegtuig boven NL gegids moest worden kan dat uitstekend onbewapend. Wil je wel perse militair dan kan je hierover prima afspraken maken met enkele buurlanden. Een Tornado is in no-time boven Schipholquote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:52 schreef sp3c het volgende:
hoe dan, politiestraaljagers?
Nederland is een klein land, we moeten gewoon accepteren dat we niet de kritische omvang hebben voor bepaalde taken. Duitsland bijv is veel groter en heeft dat probleem niet. Aangezien wij net zoveel kust hebben als de Duitsers kan je voor de lucht best een mooie deal sluiten.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:52 schreef sp3c het volgende:
ervanuit gaande dat die ook niet verwachten dat de buurlanden hun werk doen
Hebben wij ze echt nodig? Of is het de Navo/ VN die ze nodig heeft voor internationale operaraties? Als het het laatste is kunnen wij dus best zonder. Wederom internationale taakspecialisatie.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:52 schreef sp3c het volgende:
je kunt nu eenmaal niet voorspellen wat je morgen nodig hebt, als je in 1994 iemand had verteld dat onze straaljagers (en mariniers) over een jaar 20 dagen lang oorlog zouden gaan voeren dan had niemand je geloofd
Wanner zat je op Talil AB?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:55 schreef The_Martian het volgende:
dat gold in zekere mate voor de Apaches, die moesten nogal een eind vliegen voor ze er waren waardoor ze voor een qrf taak niet echt bruikbaar werden, patrouilleren en escorteren kon wel gewoon (kwestie van ter plekke bijtanken)quote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:54 schreef Napalm het volgende:
Zitten een paar foute voorbeelden bij...
[..]
Die konden de mariniers toch niet eens bereiken omdat de afstand te groot was?
Sarajevo is na Deliberate Force ontzet (onze mariniers waren 1 van de eersten die daar naar binnen rolden), daar zijn meer burgerdoden gevallen dan in bv Srebrenica en na Deliberate Force was dat ineens voorbij.quote:[..]
Is nu ook niet bepaald een succes geweest of wel ?(ik weet niet hoe dicht je bij het vuur zit kwa info)
nu ja dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebbenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:55 schreef The_Martian het volgende:
[..]
[..]
De bijdrage van de KLU aan de 3 hoofdtaken van de krijgsmacht.
[..]
http://www.luchtmacht.nl/(...)taak/hoofdtaken.html
[..]
Gast, je trekt die opmerking uit z'n verband. Natuurlijk ben ik niet van mening dat de Klu voor de rest niet nuttig bezig is geweest maar gezien de huidige hoofdtaken van defensie en de KLU (zie bovenstaande quotes) is de KLU nu meer dan ooit bezig z'n bestaansrecht te verdienen. Ik ben blij dat we als Nederlanders een steentje bij kunnen dragen.
En FYI ik heb zelf ook in Irak gezeten (Talil) en ik vond de bijdrage van de KLU meer dan nuttig daar.
Ik ben héél blij dat de beslissing niet bij jou ligtquote:Op donderdag 31 augustus 2006 01:01 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dan maak je nieuwe afspraken. Zo werkt het bij de marine toch ook?
[..]
Aangezien er nog nooit een gekaapt vliegtuig boven NL gegids moest worden kan dat uitstekend onbewapend. Wil je wel perse militair dan kan je hierover prima afspraken maken met enkele buurlanden. Een Tornado is in no-time boven Schiphol
[..]
Nederland is een klein land, we moeten gewoon accepteren dat we niet de kritische omvang hebben voor bepaalde taken. Duitsland bijv is veel groter en heeft dat probleem niet. Aangezien wij net zoveel kust hebben als de Duitsers kan je voor de lucht best een mooie deal sluiten.
[..]
Hebben wij ze echt nodig? Of is het de Navo/ VN die ze nodig heeft voor internationale operaraties? Als het het laatste is kunnen wij dus best zonder. Wederom internationale taakspecialisatie.
[..]
Wanner zat je op Talil AB?
ripquote:31-08-2006 18:00
F-16 VLIEGER VERONGELUKT IN AFGHANISTANVanochtend vroeg is een een F-16 jachtvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht in de provincie Ghazni verongelukt. De vlieger is hierbij helaas om het leven gekomen. De familie van de omgekomen vlieger is over deze tragische gebeurtenis inmiddels geïnformeerd. Dat heeft de directeur operaties, generaal-majoor Eikelboom vanavond (31 augustus) bekend gemaakt. Hij heeft de volgende tekst uitgesproken:
"Vanochtend vroeg is een een F-16 jachtvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht in de provincie Ghazni verongelukt. De vlieger is hierbij helaas om het leven gekomen. De familie van de omgekomen vlieger is over deze tragische gebeurtenis inmiddels geïnformeerd.
De 29 jarige vlieger is afkomstig van de vliegbasis Volkel.
De F-16 afkomstig van de thuisbasis Kabul was voor ondersteuning van ISAF grondtroepen onderweg naar het zuiden van Afghanistan.
Het toestel is terechtgekomen in onherbergzaamgebied in de provincie Ghazni, even ten noorden van de provincie Uruzgan. Het toestel vloog op het moment van het ongeluk op grote hoogte, waardoor het kan worden uitgesloten dat het toestel is neergeschoten. Wij gaan daarom uit van een ongeval.
De vlieger en het wrak zijn gevonden door een Amerikaans reddingsteam.
Naar de oorzaak van het ongeval wordt door de Koninklijke Luchtmacht een onderzoek ingesteld.
Wij zijn bedroefd om het verlies van een fijne en prima collega, maar ook trots op zijn inzet voor deze belangrijke missie.
Onze gedachten zijn bij de nabestaanden van onze collega."
http://www.mindef.nl/actu(...)ktinafghanistan.aspx
quote:NIEUWS
31-08-2006 17:00
WEEKOVERZICHT
De F-16’s zijn in de afgelopen periode weer veelvuldig ingezet voor ondersteuning van de coalitietroepen. In de provincie Helmand hebben de F-16’s vier keer vuursteun verleend aan coalitietroepen in gevecht. In Deh Rawood zijn een tweetal incidenten geweest en tijdens een konvooi naar Tarin Kowt is niets aan het toeval overgelaten.
Coalitietroepen kregen op 21 augustus te maken met zware beschietingen. De boordkanon van de F-16 werd ingezet en de afvuurlocatie werd getroffen. Hiermee eindigde de beschieting. Op 24 augustus werden coalitietroepen onder vuur genomen door Taliban. Op basis van positieve doelidentificatie opende één F-16 het vuur met zijn 20mm boordkanon. Daarmee kwam een eind aan de beschieting.
Op 28 en 29 augustus hebben de F-16’s lasergeleide bommen ingezet. In beide gevallen lagen coalitietroepen onder vuur.
Op 24 augustus is op de weg van Kandahar naar Tarin Kowt tijdens de uitvoering van een konvooi operatie een mogelijke IED vastgesteld. Het ging om een kartonnen doos langs de kant van de weg. De Apaches hebben vervolgens door gebruik van de boordkanon het object beschoten. Het bleek geen explosieven te bevatten.
In de provincie Uruzgan hebben zich op 30 augustus een tweetal incidenten voorgedaan. Een patrouille in de omgeving van Deh Rawood heeft te maken gehad met een IED die in de berm van de weg tot ontploffing is gebracht. Op dat moment passeerde het laatste gepantserde voertuig. De anti-tankmijn heeft niet geleid tot slachtoffers of schade aan de voertuigen.
Nabij Deh Rawood is een Nederlandse waarnemingspost beschoten door een 107mm raket. Het projectiel heeft doel gemist. Daarop is teruggevuurd door de Nederlandse militairen met een 81mm mortier. Vanwege de duisternis is er geen schade opgenomen. Er zijn bij dit incident geen Nederlandse slachtoffers gevallen.
http://www.mindef.nl/actu(...)1_weekoverzicht.aspx
Ook bekend als SOFAC bij z'n collegae. Volgens een briefing vandaag van de nieuwe commandant van het 313 Squadron zag z'n wingman 'm ineens als een blaadje uit de lucht vallen na een aantal 'mayday's'. Of hij gesprongen is weten ze nog niet want ze troffen 'm aan op 11.000 voet, vlakbij z'n kist en nog steeds in z'n seat.quote:Op vrijdag 1 september 2006 19:08 schreef -CRASH- het volgende:
In Memoriam
Vrijdag 1 September 2006
De 29-jarige kapitein-vlieger Michael Donkervoort uit Veghel,
F16-vlieger van het Volkelse 313-squadron.
Misschien hebben ze nu deze functionaliteit pas ontdektquote:Op zaterdag 2 september 2006 02:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Waarom nu ineens een register en voor vorige omgekomen militairen niet?
http://www.nu.nl/news/816(...)_aanval_Uruzgan.htmlquote:Nederlandse gewonde bij aanval Uruzgan
Uitgegeven: 2 september 2006 18:12
Laatst gewijzigd: 2 september 2006 18:31
DEH RAWOOD - Een Nederlands konvooi is zaterdag in de omgeving van het Nederlands kamp Deh Rawood in het Afghaanse Uruzgan aangevallen. Het raakte verzeild in een vuurgevecht. Daarbij raakte een Nederlandse militair gewond. Dat heeft een woordvoerder van Defensie zaterdag bekendgemaakt.
De man is de eerste Nederlander in Afghanistan die door een gevechtscontact gewond raakte. Hij is buiten levensgevaar. Zijn familie is ingelicht. Aan vijandelijke zijde zijn meerdere slachtoffers gevallen. Zeer waarschijnlijk zijn er ook doden gevallen. Wie de aanvallers waren en hoeveel slachtoffers onder hen vielen, weet Defensie niet.
Hinderlaag
Het konvooi was met ongeveer vijftig man op patrouille in een aantal voertuigen, toen het in een hinderlaag liep. De gewonde militair was de bestuurder van het eerste pantservoertuig dat werd getroffen door een explosief. Waarschijnlijk gaat het om een explosief uit een raketwerper die vanaf de schouder wordt gehanteerd. Helemaal zeker is dat nog niet, aldus de woordvoerder.
De gewonde militair is per helikopter overgebracht naar het hospitaaltje in het verderop gelegen grotere Nederlandse kamp in Tarin Kowt. Daar is hij geopereerd. De man zal worden overgebracht naar Nederland. Wat zijn verwondingen precies waren, wil Defensie niet zeggen.
slechts een kwestie van tijd...quote:Op zaterdag 2 september 2006 20:20 schreef franske19 het volgende:
Het zal nog wel heftiger worden, hopelijk kunnen we het aantal slachtoffers beperkt houden.
De politiek voelt een verplichting om internationaal mee te spelen, en de publieke opinie is natuurlijk gebaseerd op het voorkomen van enige vorm van risico voor "onze jongens". En de mate waarin details over een missie worden gegeven zijn altijd al gekleurd in de media geweest, dat zal ook altijd wel zo blijven denk ik/quote:Op zondag 3 september 2006 12:05 schreef Hallulama het volgende:
Wat ik interessant vind is het idee dat onze overheid probeert de zaken zo mooi mogelijk af te schilderen om er voor te zorgen dat er niet teveel kritiek komt op de missie.
Dit betekent dat de overheid het waarschijnlijk in meerdere mate de moeite waard vind om door te gaan, ook al vallen er doden, maar het publiek in mindere mate.
Waar komt dat verschil vandaan? Zijn we niet goed op de hoogte, snappen we niets van het hogere doel, zijn we niet bereid om ffers te maken voor dat hogere doel, hoe zit dat?
Denk je? Maar waar komt dat gevoel vandaan dan, betreffende die verplichting?quote:Op zondag 3 september 2006 12:07 schreef Atrimar het volgende:
De politiek voelt een verplichting om internationaal mee te spelen, en de publieke opinie is natuurlijk gebaseerd op het voorkomen van enige vorm van risico voor "onze jongens". En de mate waarin details over een missie worden gegeven zijn altijd al gekleurd in de media geweest, dat zal ook altijd wel zo blijven denk ik/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |