Goed, de EU als 1 land zie ik sowieso niet zitten, o.a. om de reden die Napalm al noemt.
Dat diversiteit verenigd, geloof ik geen bal van. Dat staat leuk op papier, maar een Nederlander wil het liefst wel Nederlandse mensen in zijn buurt hebben wonen, of buitenlandse, maar dan moeten ze wel rijk en lief zijn. De Nederlander is tegenwoordig zo conservatief als de neten. Kijk maar naar het onderwerp bestuurlijke vernieuwing, iedereen schrikt van het woordje vernieuwing, en maakt er onbewust van 'oh dat hebben we niet nodig, wat een onzin'. Niet realiserend dat we het wel nodig hebben.
Daarnaast vind ik de EU / politiek veels te ver van de burger af staan. Er hoeft maar een oma te verzinnen dat ze de sloot in is geduwd, en er zijn kamervragen, maar je moet wel even weet ik hoeveel duizend handtekeningen verzamelen voordat een punt überhaupt op de agenda komt! Maar dan komt het er alleen als het er al 2 jaar niet op heeft gestaan.
En dan heb je dus nog niets.
De connectie met de burger is dus ergens totaal verloren gegaan, een vrije markt doet het beter, maar hier probeert men allemaal hetzelfde te leveren. Is 'immigratie' een hot item, dan heeft iedereen bijna dezelfde mening. De 1 wat typischer dan de ander, maar allemaal hetzelfde.
Geen enkele partij houdt bijvoorbeeld vast aan punten om wat beter onderwijs voor elkaar te krijgen. Elke partij wil op de actualiteit inspelen, want, peilingen zijn net als beurzen, je moet er
altijd goed voor staan. Stabiel dus. En dat kan alleen door je principes te laten varen en meegaan op de schreeuwerds van het populisme. En dat vind ik jammer.
Zie bijvoorbeeld nu het nieuwe rompkabinet. Hartstikke leuk, maar de plannen voor milieu en onderwijs zijn door het CPB niet eens dóórgerekend, simpelweg omdat daar geen tijd voor was.
Nu vraag ik je, een bedrijf had allang de stekker uit zo'n afdeling getrokken.
Daarnaast geeft het ook wel aan hoe 'flink' wij met z'n allen in milieu en onderwijs geïnteresseerd zijn. Er heerst een 'na ons de zondvloed' mentaliteit. Soms een letterlijke zondvloed.
Daarnaast ben ik redelijk geïntresseerd in politiek, ik doe er verder niks mee, maar ik wil wel een beetje zien wat er met mijn belasting (gaat) gebeuren, ook al betaal ik nu niet zo veel omdat ik student ben. Maar serieus, ik zou in godsnaam niet weten waar het CDA / VVD / D66 / PvdA en weet ik in de EU voor staan. Daarnaast heb ik ook het idee, en dat kan ik mis hebben, dat de partijleden landelijk <-> EU geen goede connectie hebben. Het beste voorbeeld hiervan vind ik toch wel de bewaarplicht, en hoe ie doorgevoerd is. Donner kreeg nota bene zelfs een motie tegen hem, maar Donner's repliek was simpelweg in de trend van 'ik kan geen nee zeggen, anders zet ik mijzelf voor schut'. Hij legde daar dus simpelweg een volledige motie naast zich neer.
Van de Europese partijen heb ik vervolgens geen woord gehoord. Helemaal niks.
Geen klacht, noppes, nada. Uiteindelijk ergens iets van een uitslag dat we 'voor' waren, onder valse argumenten, uiteraard. Laat ik daar niet te diep op ingaan, als je wil dat ik dat wel doe, moet je het even vragen.
Daarnaast zie ik uit Italië nog heel andere conservatieve dingen komen. Zoals een compleet verbod op abortus, softdrugs, etc. Want dat doodt mensen, en dan vinden we het ineens met z'n allen heel erg. Dat oudere mensen lopen te verrotten in een bejaardentehuis is niet zo'n item, dat is meer, ja, saai ofzo. Daar heb ik, zo conservatief als ik als doorsnee Nederlander ben, geen zin in.
Wat heeft een Italiaan nou te zeggen over wat een rechter in Nederland over een doodnormale burger moet beoordelen, vrij weinig toch?
Daarom snap ik dat hele justitiële samenwerkingsverband al niet, in de mate waarmee het is doorgeschoten. Zo kwam Polen van de week weer in het nieuws, die wou even fijn de doodstraf invoeren. Dan denk ik, hoe kan een ander land nou in díe mate überhaupt discussiëren over wat wíj in Nederland wel of niet zouden moeten gaan doen!? Dat is toch waanzin?
Nog even, en de buren uit de straat kloppen tegelijk aan, en zeggen dat ik Nederland 3 moet kijken, alleen omdat mijn 2 buren dat ook doen, en dan ergens een sausje democratie. (Dat is natuurlijk om het even simpel te schetsen, niet dat dat zo is.) Ik vind dat geen democratie meer.
1 handelsunie, leuk. Net zoiets als dat de hele straat met dezelfde munt werkt.
1 land, nee. Laat iedereen in de straat, binnen zijn huis, lekker zelf doen waar ie zin in heeft, tot op zekere mate. Wil een persoon binnen roken, dan is dat voor de buren geen probleem. Dat kan een land / persoon best zelf doen. Daar is geen 'straatunie' voor nodig.
En dan zijn er natuurlijk nog de mensen die hunkeren naar meer macht, niet te vergeten. Dat is namelijk iets compleet menselijks, hoe meer status hoe beter. Werk je in Brussel? Wow! Dan moet je wel goed zijn zeg... Dan lijkt het net alsof je te goed bent om in Den Haag te werken.
Op zich zie ik er wel wat in om provincie's zelf meer macht te geven over wat er binnen hun provincie gebeurt. En nog meer, dat de provincie de 2e kamer onder druk kan zetten met een bepaald standpunt. Woningmarkt bijvoorbeeld, belastingen, dat soort dingen.
Maar dan gaat dat dus niet erover dat de provincie meer macht krijgt en klaar. Nee, dan moet de burger zélf meer macht krijgen. BIjvoorbeeld een telefoonnummer die je kan bellen, waarna je vervolgens (het kantoor van) de provincie aan de lijn krijgt, waar je je klacht kwijt kan.
En dat de provincie dus wel aantoonbare stappen moet ondernemen als er veel klachten komen.
Iets als senators dus.
Maar 1 land, 1 grondwet, nooit.
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:05 schreef Europees het volgende:[..]
Een taal zal toch echt nodig zijn, zolang deze in elk land van de EU word onderwezen (in ieder geval basischool + xx jaren middelbare school.
[..]
De meeste HBO opleidingen bíeden niet eens een fatsoenlijke 2e taal. Hooguit wat internationale studies, economie of iets met tourisme. En met fatsoenlijk bedoel ik dus wel iets meer dan 'met handen en voeten duidelijk maken wat je van de bakker wilt'.
Zo ver zijn we tegenwoordig al gezakt. We denken met z'n allen zo graag dat we het land zijn die het beste Engels als 2e taal doet. Ik geloof dat allang niet meer, de Duitse studenten zijn naar mijn mening stúkken beter. Op meerdere gebieden, trouwens. Ons onderwijs is haast niks meer, eigen verantwoordelijkheid. Je pakt zelf je boek maar, en als je vragen hebt kom je maar langs. Dat is wel een trend namelijk. En iedereen moet eraan geloven.
[ Bericht 2% gewijzigd door Yildiz op 07-08-2006 19:01:33 ]