abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40545203
Dit topic open ik naar aanleiding van wat vraag en antwoorden met pberends in een ander topic.
is het beleid wat nu wordt gevoerd door de VS op het Midden-Oosten gericht op China? En wat is de rol van Rusland en de EU daarin. Het doel van de VS is om de enigste supermacht te blijven. Op de wat langere termijn zal China en misschien rusland weer als supermacht naar boven komen. De poging om de greep op het MO te verstevigen past daarin denk ik.

VS:
Iran en Irak zijn een opmaat naar China. Het is geen geheim dat de VS meer druk en controle wil op China. De Iran kwestie, Irak en afghanistan zijn bedoeld voor de doelen op de korte termijn. Maar zeker op de lange termijn. Iran is voor de VS geen direct gevaar, zoals ook vermeld wordt door een oud cia agent. De VS heeft om Iran verschillende militaire basissen. De landen om Iran zijn soenitisch terwijl Iran sjiitisch is. Die gaan er echt niet voor zorgen dat Iran een kernbom op hen kan gooien. Israel heeft wel een direct probleem. Maar die hebben in het verleden al bewezen gewoon centrales plat te gooiten mocht het nodig zijn. Daar is geen diplomatieke druk voor nodig van de wereldgemeenschap. Die slaan wel toe mocht het nodig zijn.
Verder geloof ik niet dat de terroristen zich opblazen omdat wij nou zoveel vrijheid hebben. Er blaast zich iemand op omdat wij eens in de 4 jaar een verkiezing hebben? Dat lijkt me heel sterk. Een groep als al qaida misschien wel, maar zulke mensen zitten er in de Westerse wereld ook. Het overgrote deel van de bevolking ergert zich aan de bemoeienisse van de VS in hun land. De corrupte regimes die ze steunen, de geheime diensten die er actief zijn. En alles in dienst van het eigen belang. Ik kan me veel beter voorstellen dat de grote inmenging de agressie veroorzaakt, meer dan een verkiezing. Bij een overgrote deel zit de onvrede tegenover de VS niet vast op ideologie, bij een gedeelte wel. Dat kleine gedeelte heeft volgens mij geen invloed meer als de overgrote meerderheid het voor het zeggen heeft. Maar daarvoor is wel minder invloed van de VS nodig. Minder die landen gebruiken en misbruiken.

Maar waarom doet de VS dit:
Rusland:
Rusland heeft zijn democratische periode gehad. De strijd tegen Yukos en de rechtzaak had weinig met democratie te maken. Putin wil gewoon de macht hebben. Het parlement is onder zijn controle. Van enig dualisme is geen sprake. Ze glijden daar steeds meer af naar een totaliteir regime.
Via het gas probeert hij economisch er beter bovenop te komen dan jeltsin. De strijd tegen terrorisme van de VS gebruikt hij om eigen vuurhaarden te bestrijden met goedkeuring van de VS. Strijd tegen terrorisme is een goede ingang voor de wereldpolitiek. In potentie kan Rusland wel weer een wereldmacht worden. Putin heeft die ambitie wel, en probeert met harde hand dit door te drukken.
De macht komt zodra je geld hebt. Dat zie je aan china. Des te beter de economie is, des te meer aandacht en invloed ze hebben.
rusland stelt veel belangrijke bedrijven onder de overheid. Zo kan Putin zelf indelen hoe hij de economie er boven op wil helpen. hij is dan minder afhankelijk van particuliere bedrijven. Rusland heeft qua economie een langere weg te gaan dan China. Maar ze hebben al wel de ervaring van een grootmacht. Kernkoppen liggen er ook nog steeds.

China:
het doel van de VS is om meer invloed te krijgen op China. In potentie kan China een wereldmacht worden. Misschien wel 1 die juist daardoor net als de sovjet unie in elkaar klapt. Ik denk niet dat de VS wil dat China uberhaupt een wereldmacht wordt. ze hebben nu een luxe positie. de VS wil niet dat China ook een wereldmacht wordt. Hoe dichter ze er in de buurt zitten, des te meer druk ze kunnen uitoefenen en kunnen zorgen dat China in de eigen regio veel moeite moet doen om macht te krijgen. Laat staan de hele wereld. De economie trekt nu zo aan in china dat veel landen, waaronder nederland, hun principes laten varen. Dit betekent wel steeds meer macht van china. Tot op een zekere hoogte is dat niet erg. De VS wil alleen wel zelf kunnen bepalen tot hoever die macht komt. Of ieder geval invloed daarop uitoefenen.

EU:
als er spanningen ontstaan zal de Eu de kant van de VS kiezen, alleen al door ideologisch verschil met China en rusland. Maar nu is de EU gewoon een bondgenoot waar men mee kan handelen. als er wereldbeslissinge genomen moeten worden is de EU vaak 2e plan. Zo zullen zij de EU ook zien denk ik.

Ik zie eigenlijk eerder een ''koude'' of normale oorlog tegen een land als Rusland of china dan tegen de moslimlanden.
Ik geloof niet dat moslims zich opblazen omdat wij in het westen eens in de 4 jaar verkiezingen hebben. Als je ziet dat de westerse inlichtingen diensten en legers doen in die landen, dan kan ik me voorstellen dat ze daar boos zijn. De normale moslim bevolking zal echt niet in oorlog willen als de VS niet meer corrupte regimes in stand houden, Israel onvoorwaardelijk steunen en kleine oorlogjes voeren tegen moslims.
Een man als Bin Laden schakel je er niet mee uit, wel de dreiging van een 3e wereldoorlog. extremisten heb je in europa ook zat, dat wordt ook geen oorlog. Het is wel gevaarlijk dat de VS zich zo bemoeit met het MO. De regimes steunen in eigen belang ligt bij veel mensne ook niet lekker.
De conflicten met het MO komen meer door gedrag in de regio dan door politieke ideologische verschillen. Dat is er wel met Rusland en china etc. Zulke verschillen los je minder makkelijk op dan je gedrag aanpassen.
Ik denk wel dat er nog veel spanningen zullen zijn in het MO, maar als de VS wil kan het dat stoppen. De spanningen die komen met china eventueel zijn in mijn ogen veel gevaarlijker. Ideologische verschillen tussen een grootmacht en een potentieel grootmacht zijn in mijn ogen een gevaarlijke combinatie. Op de korte termijn is het MO een reeel gevaar. Alleen de grote dreiging en spanning zoals ten tijde van de sovjet unie zie ik sneller gebeuren met China.

Dit is een beetje in een notendop hoe ik de wereldpolitiek zie en hoe deze langzaam gaat verschuiven. De meeste beslissingen, door de VS, worden genomen met in het achterhoofd China en het doel om de enige wereldmacht te blijven. Hoe denken jullie erover? wordt China of Rusland een gevaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door One_of_the_few op 06-08-2006 18:50:48 ]
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40547387
china wordt de komende 50 jaar geen gevaar.
ze moeten eerst de onrust op het platteland tegen zien te gaan want ik zie daardoor nog wel een burgeroorlog uitbreken.

Verder krijgt china niet alleen meer macht wij krijgen ook meer macht over china.

verder is de VS terecht bang voor het iraanse kernwapen (zeker nu NK aan het klooien is).

Ik zie in rusland een veel groter gevaar maar ik denk dat dat wel weer bijtrekt putin heeft gezegt zich niet meer verkiesbaar te stellen en mischien was die harde hand ook wel nodig voor een korte periode.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_40548236
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 18:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
china wordt de komende 50 jaar geen gevaar.
ze moeten eerst de onrust op het platteland tegen zien te gaan want ik zie daardoor nog wel een burgeroorlog uitbreken.

Verder krijgt china niet alleen meer macht wij krijgen ook meer macht over china.
Hoe krijgen wij die macht?
quote:
verder is de VS terecht bang voor het iraanse kernwapen (zeker nu NK aan het klooien is).
NK lijkt me een reeler bedreiging dan Iran. Waarom is de VS zo terecht bang?
quote:
Ik zie in rusland een veel groter gevaar maar ik denk dat dat wel weer bijtrekt putin heeft gezegt zich niet meer verkiesbaar te stellen en mischien was die harde hand ook wel nodig voor een korte periode.
Misschien is de harde hand wel langer nodig in rusland.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40549004
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 18:54 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Hoe krijgen wij die macht?
[..]

NK lijkt me een reeler bedreiging dan Iran. Waarom is de VS zo terecht bang?
[..]

Misschien is de harde hand wel langer nodig in rusland.
nu omdat wij daar geld in in investeren als we dat niet doen is het land binnen een jaar terug naar af.

omdat wanneer ze eenmaal een atoombom hebben je er helemaal niets meer aan kunt doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_40549223
De VS vinden het helemaal niet erg dat er 'gevaar' is, hebben ze weer reden om oorlog te voeren. En omdat er met oorlog flink veel verdient wordt, vinden ze dat geheel niet erg.

Het oosten wordt economisch wel belangrijker, dit betekend ook wel dat ze meer macht krijgen. Maar dit zal er niet voor zorgen dat er oorlog ontstaat tussen de VS en China. Ze zijn economisch steeds meer afhankelijker aan het worden van China, er is een flink handelstekort voor de VS t.o.v. China.
pi_40552709
Interessant... en de rol van Afrika? Ik neem aan dat Afrika zowel door het westen als China uitgebuit gaat worden?
pi_40555742
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 21:32 schreef pberends het volgende:
Interessant... en de rol van Afrika? Ik neem aan dat Afrika zowel door het westen als China uitgebuit gaat worden?
Dat gebeurd toch al? men buit ze daar hartstikke uit. Totdat de overheid stemmen kan winnen als er kritieke situaties ontstaan. Of als de zending beweging zieltjes kan ronselen, dan doet Afrika ineens weer mee.
Mijn OP is een beetje vaag misschien, maar ik ben benieuwd hoe men hier denkt over de relaties tussen de landen en mogendheden en of er een clash gaat komen ala koude oorlog en tussen welke landen dat dan is. Wat is de rol van Chna en rusland bijvoorbeeld in het MO. Qua wapenleveranciering en diplomatieke steun?
And that is the news.''
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:12:50 #8
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_40556528
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 16:55 schreef One_of_the_few het volgende:
EU:
als er spanningen ontstaan zal de Eu de kant van de VS kiezen, alleen al door ideologisch verschil met China en rusland. Maar nu is de EU gewoon een bondgenoot waar men mee kan handelen. als er wereldbeslissinge genomen moeten worden is de EU vaak 2e plan. Zo zullen zij de EU ook zien denk ik.
Ben ik het niet mee eens, ik denk dat de Eu lang niet altijd bij spanningen aan de kant van de VS zal staan, maar ook niet aan die van China of Rusland. Zoals je de laatste tijd ziet met de ''Geheime CIA-gevangenissen'' waarbij de Eu toch tegen de ''grote broer'' Vs probeert op te boxen.

Ik verwacht dat de Eu het nog wel met de VS eens zal zijn, maar hoe stabieler en meer richting integratie van de landen, des te vaker de Eu met een compleet eigen mening/visie zal komen.

Eu.
Je hebt geen recht op morgen dus geniet van elke dag
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:17:19 #9
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40556702
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:12 schreef Europees het volgende:
maar hoe stabieler en meer richting integratie van de landen, des te vaker de Eu met een compleet eigen mening/visie zal komen.
Eensch maar:

hoe groter de EU hoe minder er sprake kan zijn van integratie en één beleid. De uitbreidingen slopen de EU vanzelf.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_40556975
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:12 schreef Europees het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens, ik denk dat de Eu lang niet altijd bij spanningen aan de kant van de VS zal staan, maar ook niet aan die van China of Rusland. Zoals je de laatste tijd ziet met de ''Geheime CIA-gevangenissen'' waarbij de Eu toch tegen de ''grote broer'' Vs probeert op te boxen.

Ik verwacht dat de Eu het nog wel met de VS eens zal zijn, maar hoe stabieler en meer richting integratie van de landen, des te vaker de Eu met een compleet eigen mening/visie zal komen.

Eu.
Ik ben idd een beetje onduidelijk. Ik bedoelde dat als de VS en China een een conflict als de koude Oorlog komen de EU dan de zijde van de VS kiest. Tot het een echt conflict is probeert men idd onafhankelijk te handelen. hoe meer hoe beter lijkt me, de EU als echt een mogenheid.
And that is the news.''
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:27:13 #11
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_40557087
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:17 schreef Napalm het volgende:

[..]

Eensch maar:

hoe groter de EU hoe minder er sprake kan zijn van integratie en één beleid. De uitbreidingen slopen de EU vanzelf.
Ik verwachtte je al, zoals je misschien al zou verwachten denk ik dat een Europa juist doordat ze een land vormen meer eensgezind zullen blijven, al zullen er altijd meningsverschillen blijven. Maar dat is in andere grote landen als de VS enzo ook.

Ik zal binnekort een apart topic over een EU die richting de vorming van een Verenigde Europese Staat gaat, sorry voor het of-topic

Eu.
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:35:30 #12
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_40557445
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:23 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik ben idd een beetje onduidelijk. Ik bedoelde dat als de VS en China een een conflict als de koude Oorlog komen de EU dan de zijde van de VS kiest. Tot het een echt conflict is probeert men idd onafhankelijk te handelen. hoe meer hoe beter lijkt me, de EU als echt een mogenheid.
Hmm, dat is een moeilijke. Als je zou kijken waar je spullen vandaan komen zal dat toch vaak China, Taiwan (Chinezen beschouwen het als China) zijn. Ik denk dat het dan moeilijk word een zijde te kiezen tussen China en de Vs. Ik denk dat het af zal hangen van hoe de handel verloopt tegen die tijd tussen de Eu en China. Ik denk dat we tegen die tijd China niet kunnen negeren, maar tegelijkertijd ook de Vs niet zouden kunnen ''loslaten''

Het zou me niks verbazen als we een soort ''speler'' worden die wij vaak gebruikte bij gym, diegene hoorde bij de bal-bezittende partj....

Eu.
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:37:26 #13
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40557523
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:27 schreef Europees het volgende:
Ik verwachtte je al, zoals je misschien al zou verwachten denk ik dat een Europa juist doordat ze een land vormen meer eensgezind zullen blijven, al zullen er altijd meningsverschillen blijven. Maar dat is in andere grote landen als de VS enzo ook.
Eens, dat meer integratie = meer eensgezindheid
maar
meer landen = meer meningen en dus minder eensgezindheid
Hoe verschillender de landen hoe erger dat wordt. M.i. een van de grote argumenten tegen Turkse toetreding.

Juist de verdeeldheid maakt buitenlands beleid van de EU zo zwak. Dus meer landen maken dat beleid zwakker. Al is het natuurlijk nog maar de vraag of je één gemeenschappelijk buitenlands beleid zou moeten willen voor andere zaken als handelsovereenkomsten die samen hangen met de gemeenschappelijke markt.

Ook ik heb een topic in gedachte maar moet nog verder uitgewerkt worden. Werktitel "EU waarheen, waarnaar, waarvoor?"

Ontopic,

ik ben het niet eens met de stellingen in de OP.

De problemen van de "moslimwereld" zijn niet primair aan de VS te wijten; Kashmir, Afrika (Sudan?), zijn zaken waar de VS niets mee te maken heeft. Ook een aanval op Israelische aanval op het Iraanse atoomprogramma zie ik niet gebeuren. Het geniale huzarenstukje uit 1981 zal niet herhaald kunnen worden.
China zie ik ook niet uit elkaar vallen. De opkomst van China en India zijn eerder vervelend voor de EU als voor de VS. De VS is en blijft de komende 25 jaar op heel veel gebieden de absolute top. De EU daarentegen is hard onderweg om af te zakken naar plaatsje 4.

[ Bericht 9% gewijzigd door Napalm op 06-08-2006 23:58:39 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_40557866
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:35 schreef Europees het volgende:

[..]

Hmm, dat is een moeilijke. Als je zou kijken waar je spullen vandaan komen zal dat toch vaak China, Taiwan (Chinezen beschouwen het als China) zijn. Ik denk dat het dan moeilijk word een zijde te kiezen tussen China en de Vs. Ik denk dat het af zal hangen van hoe de handel verloopt tegen die tijd tussen de Eu en China. Ik denk dat we tegen die tijd China niet kunnen negeren, maar tegelijkertijd ook de Vs niet zouden kunnen ''loslaten''

Het zou me niks verbazen als we een soort ''speler'' worden die wij vaak gebruikte bij gym, diegene hoorde bij de bal-bezittende partj....

Eu.
De kameleon werd hij bij mij genoemd bij gym.

Het is de vraag hoe materialistisch en idealitstisch men dan is. Dat is lastig in te schatten. Toch denk ik dat er spanningen met China gaan komen. En die kunnen nog lang op zich laten wachten, maar ook snel gebeuren.
Een google wat in eigenland verantwoording moet afleggen omdat door hun toedoen een politiek activist is opgepakt en ik dacht ook omgebracht.
Door de mogelijkheden om daar naar toe te gaan komen er ook steeds meer mensen die anti-communistische dingen wilen verspreiden in China. Als blijkt dat de VS hier achter zit en China rare stappen neemt kan het snel gaan. Het is een rare situatie schets, maar het behoort tot de mogelijkheden. ik ben ervan overtuigd dat de onvrede tov het MO meer komt door handelen dan door ideologie en toc Chna meer door ideologie. Ik heb het idee dat ideologische conflicten langer duren en voor het meeste gevaar zorgen.
And that is the news.''
pi_40558097
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:37 schreef Napalm het volgende:

[..]

Eens, dat meer integratie = meer eensgezindheid
maar
meer landen = meer meningen en dus minder eensgezindheid
Hoe verschillender de landen hoe erger dat wordt. M.i. een van de grote argumenten tegen Turkse toetreding.

Juist de verdeeldheid maakt buitenlands beleid van de EU zo zwak. Dus meer landen maken dat beleid zwakker. Al is het natuurlijk nog maar de vraag of je één gemeenschappelijk buitenlands beleid zou moeten willen voor andere zaken als handelsovereenkomsten die samen hangen met de gemeenschappelijke markt.

Ook ik heb een topic in gedachte maar moet nog verder uitgewerkt worden. Werktitel "EU waarheen, waarnaar, waarvoor?"

Ontopic,

ik ben het niet eens met de stellingen in de OP.

De problemen van de "moslimwereld" zijn niet primair aan de VS te wijten, Kashmir, Afrika, zaken waar de VS niets mee te maken heeft. Ook een aanval op Israelische aanval op het Iraanse atoomprogramma zie ik niet gebeuren. Het geniale huzarenstukje uit 1981 zal neit herhaald kunnen worden.
Ook zie ik China niet uit elkaar vallen. De opkomst van China en India zijn eerder vervelend voor de EU als voor de VS. De VS is en blijft de komende 25 jaar op heel veel gebieden de absolute top. De EU daarentegen is hard onderweg om af te zakken naar plaats 4.
De problemen van de moslims liggen niet bij de VS. De woede die tegen het westen en de VS komt voor een groot deel door handelen van de Vs en het westen. Kashmir zie ik niet als een conflict tussen het Westen en een andere natie. Het Mo met zijn war on terror wel.
De VS blijft nog wel even top, maar hoelang gaan ze dat volhouden. Ik denk dat het huidige beleid erop gericht is om straks de concurrentie met China te kunnen winnen.
And that is the news.''
pi_40560884
Europa FTW!
De status 'bagger-user' voorbij
pi_40561682
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 21:32 schreef pberends het volgende:
gaat ?
En voor de rest , mocht het nog niet duidelijk zijn , China is al een 'supermacht' alleen lijkt het alsoft de rest van de wereld ze op dit moment niet echt veel boeit.
Economisch wordt china ook steeds sterker en wordt de US/EU op dit moment overspoelt met goedkopere produckten uit china waardoor onze eigen economische positie verzwakt.
Denken dat China geen wereldmacht is en ze hun gang laten gaan is vrij dom van het westen.
old Chinese sayings say :
" All warfare is based on deception."
“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
" In conflict, straightforward actions generally lead to engagement, surprising actions generally lead to victory."
" The clever combatant imposes his will on the enemy, but does not allow the enemy's will to be imposed on him"

ik ga maar chinees leren denk ik .....
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_40567376
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:17 schreef Napalm het volgende:

[..]

Eensch maar:

het is ook niet voor niets dat de uitbreidingen zijn stopgezet en er een soort b-lidmaatschap komt.

verder was de uitbreiding leuk geregeld in die grondwet zodat de EU eindelijk weer eens bestuurbaar zou worden maar daar werd niet naargekeken toen er over gestemd werd.

wat er moet komen is een gezamenlijk buitenlands beleid op de hoofdpunten.
en een geintegreerde defensiemacht zodat we ook zonder VS eens wat landen kunnen bombarderen.
pi_40567440
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 02:17 schreef dontcare het volgende:

[..]

gaat ?
En voor de rest , mocht het nog niet duidelijk zijn , China is al een 'supermacht' alleen lijkt het alsoft de rest van de wereld ze op dit moment niet echt veel boeit.
Economisch wordt china ook steeds sterker en wordt de US/EU op dit moment overspoelt met goedkopere produckten uit china waardoor onze eigen economische positie verzwakt.
Denken dat China geen wereldmacht is en ze hun gang laten gaan is vrij dom van het westen.
old Chinese sayings say :
" All warfare is based on deception."
“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
" In conflict, straightforward actions generally lead to engagement, surprising actions generally lead to victory."
" The clever combatant imposes his will on the enemy, but does not allow the enemy's will to be imposed on him"

ik ga maar chinees leren denk ik .....
dat china zo machtig aan het worden is is ook puur aan het westen te danken als wij onze investeringen weghalen zijn ze nergens meer.

verder zijn het vooral de steden die profiteren van die toegenomen welvaart het platteland blijft ver achter en dat kan tot grote interne problemen leiden
  maandag 7 augustus 2006 @ 11:59:39 #20
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_40567696
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat china zo machtig aan het worden is is ook puur aan het westen te danken als wij onze investeringen weghalen zijn ze nergens meer.

verder zijn het vooral de steden die profiteren van die toegenomen welvaart het platteland blijft ver achter en dat kan tot grote interne problemen leiden
ahum

dat china zo machtig aan het worden is is ook puur aan het westen te danken als wij onze investeringen weghalen zijn ze nergens meer

Als wij zeg je erg makkelijk

A. Wij is nogal relatief, en groot . er is geen wij.. er is niet 1 groep die samen democratisch gaan beslissen wat te doen met die investeringen.

B. Die haal je niet weg , dat zou marketingtechnisch het domste zij wat je kunt doen het is namelijk enorm goedkoop er te produceren

C. Zo werken economische spelletjes nu eenmaal, je kunt het niet zien als 1 zet die je doet, die chinesen hebben het gewoon enorm slim aangepakt, ze zijn op en door ons sterker geworden, zonder dat we dat wilden en beseften eigelijk. Het had bijvoorbeeld net zo goed India kunnen zijn.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_40568174
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 11:59 schreef Pumatje het volgende:

[..]

ahum

dat china zo machtig aan het worden is is ook puur aan het westen te danken als wij onze investeringen weghalen zijn ze nergens meer

Als wij zeg je erg makkelijk

A. Wij is nogal relatief, en groot . er is geen wij.. er is niet 1 groep die samen democratisch gaan beslissen wat te doen met die investeringen.

B. Die haal je niet weg , dat zou marketingtechnisch het domste zij wat je kunt doen het is namelijk enorm goedkoop er te produceren

C. Zo werken economische spelletjes nu eenmaal, je kunt het niet zien als 1 zet die je doet, die chinesen hebben het gewoon enorm slim aangepakt, ze zijn op en door ons sterker geworden, zonder dat we dat wilden en beseften eigelijk. Het had bijvoorbeeld net zo goed India kunnen zijn.
het is een cycli china begint alweer te duur te worden en vietnam (en die andere landjes) zijn in opkomst tegen de tijd dat die te duur worden is afrika aan de beurt.
pi_40580001
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 12:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

het is een cycli china begint alweer te duur te worden en vietnam (en die andere landjes) zijn in opkomst tegen de tijd dat die te duur worden is afrika aan de beurt.
de kracht van China is niet alleen dat het goedkoop is. Er zijn landen die nog goedkoper zijn.
Ik heb laaste een college gehad, daarin kwma ook naar voren dat er meer is dan alleen goedkope krachten.
Vele verschillende markten zitten in China, door de grote. Er zijn veel gestructureerde bedrijven te vinden. de infrastructuur is beter dan in de andere goedkope landen.
De werk mentaliteit is beter dan bijvoorbeeld een India. Dat is de reden dat veel productie bedrijven naar china gaan en niet naar India.
Alles is beter omhanden in China en de overheid is heel gestructureerd, iets wat de andere goedkope landen minder hebben.
Het is imo geen a,b,c'tje dat straks afrika aan de beurt is.
And that is the news.''
  maandag 7 augustus 2006 @ 18:54:43 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40581163
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:35 schreef Europees het volgende:
Hmm, dat is een moeilijke. Als je zou kijken waar je spullen vandaan komen zal dat toch vaak China, Taiwan (Chinezen beschouwen het als China) zijn. Ik denk dat het dan moeilijk word een zijde te kiezen tussen China en de VS. Ik denk dat het af zal hangen van hoe de handel verloopt tegen die tijd tussen de Eu en China. Ik denk dat we tegen die tijd China niet kunnen negeren, maar tegelijkertijd ook de VS niet zouden kunnen ''loslaten''
Sterker nog, er zijn Amerikaanse bedrijven (zoals Walmart, Intel, Microsoft) die complete fabrieken, kantoorcomplexen, etc in China hebben neergezet. Tevens moet je niet vergeten dat de Chinezen hun munteenheid hebben gekoppeld aan de US Dollar, en dat meer dan 20% van alle Chinese handel word gedaan met slechts 1 land: De Verenigde Staten. - en dan heb ik het nog niet eens over Taiwan.

De handel met de EU is ook niet klein: zo'n 13% van de import komt uit China, tegen zo'n 15% uit de USA, waarmee deze twee landen de top twee bezetten van import partners. Rusland en Japan bezetten plek 3 en 4 met beiden iets boven de 7%.

De EU, China, en de VS zijn op economisch niveau voor een zeer belangrijk deel van elkaar afhankelijk. Zo'n groot deel, dat als er 1 zou instorten dat alle 3 de economische blokken mee ten onder zullen gaan.

Een eventuele oorlog tussen de VS en China zou helemaal funest zijn voor de EU.... aangezien de VS en China de twee grootste handelspartners zijn van de EU, loop je dus het risico dat er bij een oorlog een keuze moet worden gemaakt. Handel met de VS, of handel met China.... en aangezien de gehele EU tevens ook in NATO zit, en omdat 25% van de export naar de VS gaat, tegen 5% naar China.... is het eigenlijk 99% zeker dat de EU de zijde van de VS zal gaan kiezen.

Gezien de NATO, de vele verdragen, de gigantische lading multinationals die complete bedrijfsvoeringen hebben aan beide kanten van de Atlantische oceaan (uit beide landen), en de vrijwel perfecte vrede die de EU heeft gehad met de VS sinds 1945, is een breuk tussen de EU en de VS vrijwel ondenkbaar, en economisch gezien vernietigend voor beide zijden. Tevens is de band tussen Canada en de VS er sterk, de band tussen Canada en het Verenigd Koninkrijk heel erg sterk. Er zijn teveel zeer sterke economische banden tussen de VS en de EU voor een breuk.

Ik zie een complete breuk met China realistischer, maar ook die breuk zal ontzettend moeilijk zijn voor zowel de EU als de VS gezien de enorme hoeveelheid import.

Wat betrefd wereldmacht:

Op economisch niveau zie ik de VS in de komende 10, 15 jaar een 3e plek innemen, met de EU op de 1e plek, China op de 2e plek.

Op militair niveau zal de VS op de 1e plek blijven. Ze geven bijvoorbeeld 8 keer zoveel uit aan militaire doeleinden dan de gehele EU gecombineerd, en zijn op dit moment bezig met het ontwerpen van een nieuwe generatie aircraft carriers, nieuwe generatie jachtvliegtuigen en bommenwerpers, onbemande voertuigen, stealth schepen, etc, etc.... Het is qua budget erg duidelijk dat ze die 1e positie koste wat het kost willen behouden.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 7 augustus 2006 @ 19:25:05 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40582193
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:14 schreef One_of_the_few het volgende:
Er zijn veel gestructureerde bedrijven te vinden. de infrastructuur is beter dan in de andere goedkope landen.
Ik denk dat dit ook heel erg belangrijk is. China heeft bijvoorbeeld ten opzichte van bijv. India een veel beter spoorwegsysteem en snelwegen systeem. Ook de havens in China zijn van veel grotere capaciteit dan in India, en kunnen op diverse lokaties de allergrootste containerschepen in dok nemen. Zelfs in Europa zijn er maar een stuk of 10 havens die dat kunnen (waaronder uiteraard Rotterdam) en het is geen kleine prestatie om een haven te hebben die dat kan.

Veel Chinese steden hebben relatief moderne metrosystemen, en goede openbaar vervoersverbindingen naar industriegebieden voor de werknemers van fabrieken. Tevens zijn er snelle treinverbindingen (+/- 200 km/u) tussen enkele grote steden, en zijn er plannen aangekondigd voor een echte HSL tussen Beijing en Shanghai. Tevens is China het enige land ter wereld waar momenteel een commerciele Maglev trein heeft, (30 Km tussen Shanghai en haar vliegveld) en is de bouw goedgekeurd voor een 210 km lang Maglev track van Shanghai naar Hangzhou.

Ook in de Hi-Tech wereld zijn de Chinezen erg sterk. Steeds vaker komen nieuwe ontwikkelingen uit China in plaats vanuit Japan of Zuid-Korea. Ook is China slechts het 3e land ter wereld dat geheel zelfstandig astronauten naar de ruimte kan transporteren.

Uiteraard is het niet allemaal koek en ei in China, het Communistische leiderschap, de censuur, de mensenrechten, de kwesties Taiwan en Tibet, en vele andere zaken op hoog politiek niveau hebben natuurlijk een invloed op China. Maar de Chinezen hebben deze politieke spelletjes erg slim gespeeld.

Een ander groot land als India mag dan wel democratisch zijn, en een grote speler zijn geworden in de automatiseringsmarkt, en in de call-center markt, ik zie toch dat de Indiase economie niet zo sterk is, en het voornamelijk ontbreekt aan grootse infrastructuur om een export economie te worden. Het is ook niet zo gek dat India's export voornamelijk "virtueel" is. Software ontwikkeling, en telefoongesprekken naar Engelstalige landen. Bel vanuit Engeland, de VS, of Canada maar eens het 1-800 nummer van een groot bedrijf, en de kans is groot dat ze een call-center in India hebben ingehuurd om klantenservice te bieden. Engels is een nationale taal in India, en vele Indiers spreken het dan ook. Nederlandse bedrijven beginnen dit gat in de markt ook te zien trouwens en plaatsen call centers in het veel goedkopere Suriname. Nu de relaties weer vrij goed zijn is het makkelijker om daar een bedrijf te openen, en de Surinamers zijn blij met de werkgelegenheid.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_40583138
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:54 schreef maartena het volgende:

[..]

Op economisch niveau zie ik de VS in de komende 10, 15 jaar een 3e plek innemen, met de EU op de 1e plek, China op de 2e plek.

Op militair niveau zal de VS op de 1e plek blijven. Ze geven bijvoorbeeld 8 keer zoveel uit aan militaire doeleinden dan de gehele EU gecombineerd, en zijn op dit moment bezig met het ontwerpen van een nieuwe generatie aircraft carriers, nieuwe generatie jachtvliegtuigen en bommenwerpers, onbemande voertuigen, stealth schepen, etc, etc.... Het is qua budget erg duidelijk dat ze die 1e positie koste wat het kost willen behouden.
de rest kan ik mij helemaal in vinden maar jij bent echt 1 van de weinigen die de EU op 1 zet.

verder overdrijf je hier de VS geeft 500 miljard uit de gehele EU 300 mld dat is "maar" 2x zoveel.

en wat je daar opnoemt daar zijn ze in de EU ook mee bezig en soms zelfs verder dan de VS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')