abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40646283
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Prima, in een vrije samenleving ben je dan ook geheel vrij je aan te sluiten bij een organisatie die dat allemaal voor je regelt zonder dat jij erover na hoeft te denken. Het enige wat niét mag is mij ertoe dwingen van diezelfde organisatie lid te worden.
Je antwoorden worden voorspelbaar Henri, ik zat er over te denken een trolantwoord in deze trend te geven. Heb me ingehouden
Maar je bedoelt zoiets als bijvoorbeeld "de hypotheker"?

zo'n organisatie, hoe weet ik als klant die geen kennis van die materie heeft of die organisatie betrouwbaar is?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_40646321
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:26 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat is dan erg slim van Toyota en niet zo slim van Landrover.
Dat kan best zo zijn. Bedrijven zijn geen slimme machines, ze maken afwegingen. Dat kan best minder winst opleveren, of minder tevreden klanten.
quote:
[..]

Geef 'ns antwoord op mijn vraag. Zelf al 'ns geprobeerd een bedrijf te runnen en dat soort geintjes uit te halen? Het klinkt zo makkelijk als je het vertelt.
Nee, ik heb geen bedrijf gerund. Ik werk wel in het bedrijfsleven, al jaren. Ik ken wel mensen met eigen bedrijven, en die richten zich lang niet allemaal op winstmaximalisatie. Allemaal niet eigenlijk, denk ik.
Ook doe ik natuurlijk zaken met bedrijven, ik consumeer.
quote:
[..]

Huh, hoe kom je daarbij? Niemand hoeft wat vrij te geven.
Ok, dan terug naar mijn -hypothetische- voorbeeld. De vette racist. Laat de vette racist nu het geheime recept voor medicijn tegen <vul besmettelijke dodelijke ziekte in> hebben. De racist in kwestie noemt zichzelf natuurlijk idealist en verdient voldoende geld voor zichzelf & zijn familie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40646341
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 14:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je begrijpt het begrip 'vruchten van je arbeid' verkeerd. Die fabriek heeft met haar werknemers afgesproken dat deze voor 50 cent p.p. hun arbeid zullen leveren en maakt dus 50 euro winst. Het loon dat de arbeiders ontvangen zijn de vruchten van hun arbeid en niemand heeft het recht om daar nog 'ns de helft van te claimen in ruil voor inferieure diensten waar ze niet om hebben gevraagd.
[..]

In dat geval zul je toch vrij goed kunnen leven met mijn compromis-voorstel (jaja mensen, HO doet aan compromissen!) uit mijn vorige reactie dat een overheid alleen maar hoort te scheidsrechteren en niet hoort mee te voetballen?
Je recatie geeft al aan dat het begrip vruchten van je arbeid niet door iedereen even gemakkelijk op dezelfde wijze wordt geinterpreteerd, en daar ging het mij om. Jij beperkt de vruchten van arbeid tot het loon en dat op zich is al discutabel.

Ik ben het eens met je compromisvoorstel voor verreweg de meest terreinen van de economie, alleen betekent dat in mijn ogen juist een sterke overheid. Ik ben het met je eens dat dit niet automatisch een grote overheid betekent, maar wel een krachtige!
pi_40646360
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:37 schreef Knormen het volgende:
Als ik met een pistool jou dwing om je producten zwaar onder de kostprijs aan mij te verkopen is er sprake van dwang, lijkt me. Zonder rechtstaat zal deze daad ongestraft blijven. In het beste geval wordt deze actie van mij gewroken door mij ook met een pistool te bedreigen etc. en weg is de vrije markt.
Ik heb dan ook nooit beweerd de rechtsstaat af te willen schaffen. Alleen het monopolie wat de overheid heeft op het regelen daarvan.

Maar je begint weer over de uiterste consequentie van een anarcho-kapitalistische samenleving. We hadden toch net besloten dat soort zaken voorlopig nog even aan de overheid toe te vertrouwen? Ik geef toe, het is ook mijn schuld, ik laat me er iedere keer weer toe verleiden in dit soort discussies mee te gaan terwijl ik me veel beter zou kunnen beperken tot dringendere zaken: Overheid wég uit de gezondheidszorg, onderwijs, openbaar vervoer, energie en woningenmarkt.
pi_40646514
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:40 schreef sigme het volgende:
Dat kan best zo zijn. Bedrijven zijn geen slimme machines, ze maken afwegingen. Dat kan best minder winst opleveren, of minder tevreden klanten.
En een overheid gaat dat allemaal voor ons oplossen?
quote:
Nee, ik heb geen bedrijf gerund. Ik werk wel in het bedrijfsleven, al jaren. Ik ken wel mensen met eigen bedrijven, en die richten zich lang niet allemaal op winstmaximalisatie. Allemaal niet eigenlijk, denk ik.
Ook doe ik natuurlijk zaken met bedrijven, ik consumeer.
Probeer het 'ns zou ik zeggen. Er gaat een wereld voor je open.
quote:
Ok, dan terug naar mijn -hypothetische- voorbeeld. De vette racist. Laat de vette racist nu het geheime recept voor medicijn tegen <vul besmettelijke dodelijke ziekte in> hebben. De racist in kwestie noemt zichzelf natuurlijk idealist en verdient voldoende geld voor zichzelf & zijn familie.
Je voorbeelden worden steeds hypothetischer en onwaarschijnlijker hoor. De vette racist bewijst in elk geval dat het blijkbaar mogelijk is een medicijn tegen <de desbetreffende dodelijke ziekte> te ontwikkelen en het zal dus (zeker in een wereld zonder patenten) een kwestie van tijd zijn voordat anderen dat ook kunnen. Ook staat het iedereen uiteraard vrij deze vette racist iedere dienst of produkt te weigeren zolang hij z'n medicijn voor zichzelf houdt. Gezien zijn vetheid zal hij dat niet lang volhouden
pi_40646566
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat je beschrijft is dus exact wat een overheid doet.
Dat is juist. Ik ben ook geen liefhebber van de overheid. Knevelen en inperken!
Maar in tegenstelling tot een monopolist in een "vrije" markt kán je een overheid -in theorie- dwingen om tegen het overheidsbelang in te handelen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40646569
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:41 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik heb dan ook nooit beweerd de rechtsstaat af te willen schaffen. Alleen het monopolie wat de overheid heeft op het regelen daarvan.

Maar je begint weer over de uiterste consequentie van een anarcho-kapitalistische samenleving. We hadden toch net besloten dat soort zaken voorlopig nog even aan de overheid toe te vertrouwen? Ik geef toe, het is ook mijn schuld, ik laat me er iedere keer weer toe verleiden in dit soort discussies mee te gaan terwijl ik me veel beter zou kunnen beperken tot dringendere zaken: Overheid wég uit de gezondheidszorg, onderwijs, openbaar vervoer, energie en woningenmarkt.
Een rechtsstaat zonder staat lijkt me een contradictio in terminis.

Maar waarom zou de overheid weg moeten uit de door jou genoemde sectoren?
pi_40646750
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, dat gaat een overheid niet.
quote:
[..]

Probeer het 'ns zou ik zeggen. Er gaat een wereld voor je open.
Nee, dat ga ik niet. Mijn uitweg is een andere .
quote:
[..]

Je voorbeelden worden steeds hypothetischer en onwaarschijnlijker hoor. De vette racist bewijst in elk geval dat het blijkbaar mogelijk is een medicijn tegen <de desbetreffende dodelijke ziekte> te ontwikkelen en het zal dus (zeker in een wereld zonder patenten) een kwestie van tijd zijn voordat anderen dat ook kunnen. Ook staat het iedereen uiteraard vrij deze vette racist iedere dienst of produkt te weigeren zolang hij z'n medicijn voor zichzelf houdt. Gezien zijn vetheid zal hij dat niet lang volhouden
Ik krijg het je niet aan het verstand. Je stelling: alle bedrijven richten zich op winstmaximalisatie en de meeste winst is te behalen door de beste producten EN de laagste prijzen is onzin.

Niet alle bedrijven gaan voor maximale winst, methoden om winst te maken zijn niet beperkt tot kwaliteit en klanttevredenheid.
pi_40646755
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:48 schreef Knormen het volgende:
Maar waarom zou de overheid weg moeten uit de door jou genoemde sectoren?
Om exact dezelfde redenen die jij, en anderen, steeds aanvoeren als het om monopolies gaat. De prijs is te hoog en de kwaliteit te laag. De innovatie staat stil, de prikkel om efficiënt te werken vervalt en dat alles wordt betaald van onder dwang afgenomen geld. De overheid is de allergrootste monopolist die er bestaat en niet omdat zij een goed en goedkoop produkt levert maar omdat zij simpelweg in de wet zet dat zij dat is en eventuele concurrenten in de gevangenis stopt.
pi_40646907
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Om exact dezelfde redenen die jij, en anderen, steeds aanvoeren als het om monopolies gaat. De prijs is te hoog en de kwaliteit te laag. De innovatie staat stil, de prikkel om efficiënt te werken vervalt en dat alles wordt betaald van onder dwang afgenomen geld. De overheid is de allergrootste monopolist die er bestaat en niet omdat zij een goed en goedkoop produkt levert maar omdat zij simpelweg in de wet zet dat zij dat is en eventuele concurrenten in de gevangenis stopt.
Volgens mij is geen van de sectoren sprake van een overheidsmonopolie. Zelfs op onderwijsgebied niet. Dus ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoelt.
pi_40646918
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wie bepalen er dan wie de overheid is?
Daar hebben wij toch (deels) invloed op dankzij de democratie?
Fiets
pi_40646973
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:53 schreef sigme het volgende:
Niet alle bedrijven gaan voor maximale winst, methoden om winst te maken zijn niet beperkt tot kwaliteit en klanttevredenheid.
De doelstellingen van een bedrijf zijn voor rekening van dat bedrijf, dat moet ze helemaal zelf weten. De meeste gaan toch echter voor winstmaximalisatie en dat is maar goed ook. En als er andere methoden zijn dan kwaliteit en klanttevredenheid om winst te maken dan is dat meestal omdat de overheid een bedrijf daartoe faciliteert.
pi_40647014
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:57 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Wie bepalen er dan wie de overheid is?
Daar hebben wij toch (deels) invloed op dankzij de democratie?
Dat is een schijn-invloed. Zoals sigme gisteren al treffend verwoordde: je hebt de keuze tussen overheid en overheid.
pi_40647041
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:57 schreef Knormen het volgende:
Volgens mij is geen van de sectoren sprake van een overheidsmonopolie. Zelfs op onderwijsgebied niet. Dus ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoelt.
Pardon?
pi_40647119
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Waarna een ander het weer probeert en Reaal de prijs dus wéér zal moeten verlagen. In de praktijk zal blijken dat het Reaal simpelweg nooit zal lukken een volledig monopolie te vergaren en dat de prijzen blijvend laag zijn voor een uitstekende verzekering.
Wat jogy even vergat wat omdat hij failliet gaat, zijn klanten onverzekerd achterblijven.
Bij een (voldoende) vrije markt gebeurt dat dan ook, dat mensen zichzelf verzekerd hebben maar tóch opeens onverzekerd blijken, of een pensioen hebben gespaard maar dat dat helaas verdwenen is.

Dat zijn wél zaken die een overheid kan oplossen. Uiteraard kost dat wat, maar in ruil daarvoor heb je ook wat.
pi_40647163
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat is een schijn-invloed. Zoals sigme gisteren al treffend verwoordde: je hebt de keuze tussen overheid en overheid.
Die was goed he ?
pi_40647279
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:03 schreef sigme het volgende:
Die was goed he ?
Briljant! ik denk dat ik 'm nog vaak zal quoten, maar wees gerust, altijd met naamsvermelding, ere wie ere toekomt
pi_40647380
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:02 schreef sigme het volgende:
Wat jogy even vergat wat omdat hij failliet gaat, zijn klanten onverzekerd achterblijven.
Bij een (voldoende) vrije markt gebeurt dat dan ook, dat mensen zichzelf verzekerd hebben maar tóch opeens onverzekerd blijken, of een pensioen hebben gespaard maar dat dat helaas verdwenen is.

Dat zijn wél zaken die een overheid kan oplossen. Uiteraard kost dat wat, maar in ruil daarvoor heb je ook wat.
Het zijn zaken die ook een vrije markt prima kan oplossen. Een verzekering kun je verzekeren. Als jij naar Turkije vliegt en je vliegtuigmaatschappij gaat failliet terwijl jij op het strand ligt dan staat er keurig een ander vliegtuig op je te wachten op de dag van vertrek. Mits je tenminste bereid was dat tientje extra te betalen.
pi_40647490
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Briljant! ik denk dat ik 'm nog vaak zal quoten, maar wees gerust, altijd met naamsvermelding, ere wie ere toekomt
Ik was het vergeten te zeggen, maar ik was erg blij dat je laatst mij ergens opvoerde als 'bijna even libertarisch als ik' . Want principieel ben ik het grotendeels met je eens, al bestrijd ik je vaak. Uit je antwoorden vis ik nog wel eens een nieuw inzicht.
pi_40647568
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Het zijn zaken die ook een vrije markt prima kan oplossen. Een verzekering kun je verzekeren. Als jij naar Turkije vliegt en je vliegtuigmaatschappij gaat failliet terwijl jij op het strand ligt dan staat er keurig een ander vliegtuig op je te wachten op de dag van vertrek. Mits je tenminste bereid was dat tientje extra te betalen.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar dat soort constructies zijn op een gegeven moment wel zo ondoorzichtig dat de 'vrije' markt niet meer transparant hoeft te zijn.
Zoals ik al zei: het komt voor, verlies van ziekenkostenverzekering of pensioenfonds. Ik betwijfel of dat uit schraperigheid van de klanten volgde.
pi_40647889
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Pardon?
Ja en zover ze er waren (energiesector en openbaar vervoer) zijn ze net afgeschaft. Op onderwijsgebied zijn er diverse particuliere aanbieders van onderwijs. dat op de woningmarkt geen overheidsmonopolie rust lijkt me evident evenals de gezondheidszorg.
pi_40648041
Maar Henri, probeer nog eens antwoord op de vraag van mij en jogy te geven.

jouw theorie van de vrije markt gaat uit van actieve, slimme leergierige consumenten als ik het goed begrijp.
Echter we kunnen simpelweg niet alles weten, als alternatief hiervoor stel jij "belangenorganisaties/bedrijven" voor. Zoiets als bijvoorbeeld "de hypotheker?".
Hoe weet ik als consument met geen/weinig kennis op een bepaald gebied nou of het advies dat ik krijg objectief en voor mij het beste is?
Hoe weet ik nou dat die organisatie waar ik hulp vraag geen dubbele agenda heeft en een dikke bonus van het bedrijf krijgt die ze aan mij adviseren.
Ik durf eigenlijk al wel een beetje op je antwoord vooruit te lopen, dat iets in de trend zal zijn dat zulke organisaties vanzelf uit de markt geconcurreerd worden. Maar ze zullen dan al tig slachtoffers achtergelaten hebben. Dat moeten we dus voorkomen.
Fiets
  woensdag 9 augustus 2006 @ 16:44:24 #273
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_40648594
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:28 schreef kareltje_de_grote het volgende:

jouw theorie van de vrije markt gaat uit van actieve, slimme leergierige consumenten als ik het goed begrijp.
Echter we kunnen simpelweg niet alles weten, als alternatief hiervoor stel jij "belangenorganisaties/bedrijven" voor. Zoiets als bijvoorbeeld "de hypotheker?".
Hoe weet ik als consument met geen/weinig kennis op een bepaald gebied nou of het advies dat ik krijg objectief en voor mij het beste is?
Hoe weet ik nou dat die organisatie waar ik hulp vraag geen dubbele agenda heeft en een dikke bonus van het bedrijf krijgt die ze aan mij adviseren.
Ik durf eigenlijk al wel een beetje op je antwoord vooruit te lopen, dat iets in de trend zal zijn dat zulke organisaties vanzelf uit de markt geconcurreerd worden. Maar ze zullen dan al tig slachtoffers achtergelaten hebben. Dat moeten we dus voorkomen.
Het was niet echt een vraag van mij, maar nu wel.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:13:52 #274
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40649616
quote:
Hoe wil je dat voorkomen? Met een overheid? Dat is haast lachwekkend, een overheid kan dat helemaal niet voorkomen, ook al wekt zij soms de schijn dat wel te kunnen. De overheid loopt altijd achter de feiten aan. Het kwaad is al geschied op het moment dat de overheid ingrijpt, en het ergste van alles is dat de overheid juist ruimte schept om het kwaad te laten geschieden. Branche- en consumentenorganisaties zijn veel beter in staat om rotte appels te bestrijden.
pi_40649641
quote:

Als je nu een door de overheid voorgeschreven product moet afnemen, zeg een basispakketverzekering of een uitkering, hoe weet je dan dat de organisatie waar je hulp vraagt geen dubbele agenda heeft? De uitkeringsinstantie bijvoorbeeld - heeft die belang bij jouw belang? Bij het belang van 'de Nederlanders'?

En als je nu je hypotheekadvies haalt bij de hypotheker, is het dan een of andere staatsgarantie die jou zekerheid verschaft over de onafhankelijkheid van hun advies?

Kortom: welke toevoegende rol speelt de overheid hierin?
pi_40649960
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:13 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Hoe wil je dat voorkomen? Met een overheid? Dat is haast lachwekkend, een overheid kan dat helemaal niet voorkomen, ook al wekt zij soms de schijn dat wel te kunnen. De overheid loopt altijd achter de feiten aan. Het kwaad is al geschied op het moment dat de overheid ingrijpt, en het ergste van alles is dat de overheid juist ruimte schept om het kwaad te laten geschieden. Branche- en consumentenorganisaties zijn veel beter in staat om rotte appels te bestrijden.
Waarom kan een overheid niet preventief werken?
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Als je nu een door de overheid voorgeschreven product moet afnemen, zeg een basispakketverzekering of een uitkering, hoe weet je dan dat de organisatie waar je hulp vraagt geen dubbele agenda heeft? De uitkeringsinstantie bijvoorbeeld - heeft die belang bij jouw belang? Bij het belang van 'de Nederlanders'?

En als je nu je hypotheekadvies haalt bij de hypotheker, is het dan een of andere staatsgarantie die jou zekerheid verschaft over de onafhankelijkheid van hun advies?

Kortom: welke toevoegende rol speelt de overheid hierin?
Je draait m'n vraag een beetje om
Eigenlijk stel je nu dezelfde vraag aan mij.

Maar om een kort antwoord te geven, een overheid kan richtlijnen opstellen waarbinnen een adviseur mag werken. Niet altijd goed, niet altijd verkeerd.
En jah, als je geen vertrouwen hebt in een overheid heb je uiteraard ook geen vertrouwen in die richtlijnen.
Fiets
pi_40649999
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:23 schreef Knormen het volgende:
Ja en zover ze er waren (energiesector en openbaar vervoer) zijn ze net afgeschaft. Op onderwijsgebied zijn er diverse particuliere aanbieders van onderwijs. dat op de woningmarkt geen overheidsmonopolie rust lijkt me evident evenals de gezondheidszorg.
Ga je huiswerk 'ns doen.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:31:14 #278
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_40650118
Hilarisch stuk.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_40653730
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:25 schreef kareltje_de_grote het volgende:

Je draait m'n vraag een beetje om
Eigenlijk stel je nu dezelfde vraag aan mij.
quote:
Maar om een kort antwoord te geven, een overheid kan richtlijnen opstellen waarbinnen een adviseur mag werken. Niet altijd goed, niet altijd verkeerd.
Kijk. Richtlijnen. De garantie die je dus hebt zijn richtlijnen waaraan een adviseur zich (eventueel verplicht) gecommiteerd heeft.
Zonder overheid zijn richtlijnen natuurlijk evengoed mogelijk en controleerbaar. Consumentenorganisatie zijn heel wel in staat dergelijke richtlijnen af te dwingen (waarna een branche-organisatie deze opstelt voor de branche) en toe te zien op naleving (tezamen met de brancheorganisatie), op straffe van rechtszaken, kopersboycot, imagoschade etc.
quote:
En jah, als je geen vertrouwen hebt in een overheid heb je uiteraard ook geen vertrouwen in die richtlijnen.
Punt is, als ik geen vertrouwen heb in de overheid, ik toch gedwongen ben me te verlaten op hun richtlijnen en zelfs me eraan te houden. Zo vind ik het geen goede richtlijn dat ik een over mijn lekkende dak lopende electriciteitleiding niet mag afsluiten en omleggen. Maar dat mag niet .
pi_40654449
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ga je huiswerk 'ns doen.
tja, volgens mij is er sprake van een monopolie als er slechts een aanbieder is van producten en dat die markt ontoegankelijk is voor andere aanbieders. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom dat van toepassing is op de door jou genoemde sectoren, laat staan dat er iets is van een overheidsmonopolie.

Dus of je definieert het begrip monopolie onjuist, of je definieert het begrip overheid onjuist.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 20:09:26 #281
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_40655206
Kapitalisme leidt tot liefde:

woensdag 9 augustus 2006 @ 20:49:30 #282
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40657039
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:25 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Waarom kan een overheid niet preventief werken?
Omdat zij niet de beschikking heeft over een glazen bol.
Het is voor bedrijven al moeilijk genoeg om vooruit te kijken, om dan zoiets van een overheid te verwachten is gewoonweg niet realistisch.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 20:57:56 #283
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40657489
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 13:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
Maar Microsoft bouwt zowel zakelijk als particulier bij lange niet de beste producten en al helemaal niet voor de beste prijs.
Hoe weten we overigens dat iets "de beste prijs" is als er geen alternatieven zijn. Dat de markt de "beste prijs" oplevert is wederom een aanname van jewelste.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 13:23 schreef Knormen het volgende:
Ik vind dat je verdediging van het Libertarisme leidt aan een cirkelredenering. Monoploies zijn alleen slecht als ze tot stand komen door dwang van de overheid, zeg je. Maar als we vragen waarom alleen die monopolies dan slecht zijn, geef je als antwoord dat ze slecht zijn omdat ze door de overheid zijn ingesteld.
Precies! Tot nu toe heeft HenriO nog geen een keer ingezien dat hij een "ontologisch" bewijs levert.
quote:
Het bestaan van God wordt aangetoond op de volgende manier:
God is het meest perfecte wat wij kunnen bedenken, iets dat is, is beter dan iets dat niet is. Daarom bestaat God.
Oftewel, de definitie is nodig om het bestaan te bewijzen. Kortom, het is een aanname. Of ben ik nu weer te beta bezig.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 13:41 schreef sigme het volgende:
Het punt is dat 'dwang' onmeetbaar is. Waarmee je voorbehoud 'vermits het zonder dwang tot stand komt' inhoudsloos is.
Als de mensen -onder invloed van een pistool tegen hun slaap- bij hoog en bij laag volhouden dat er geen dwang is, dan kan je libertarisch verantwoord een macht vergaren waar Stalin jaloers op zou zijn.
Sektes bijvoorbeeld. Noam Chomsky -lees nou eens wat van hem in plaats van hem meteen af te serveren, zelfs ik lees Fukuyama- heeft het over "Manufacturing consent", dus gefabriceerde toestemming. Dan is er dus geen dwang...of toch wel? En is het geheel in overeenstemming met de vrij handelende mens...
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Wat je zegt, erg genant, en dat zie je inderdaad wel vaker in Hollywood-films.
Maar er is hoop: In 2008 wordt Atlas Shrugged van Ayn Rand verfilmd met Brad Pitt en Angelina Jolie in de hoofdrol! Nou maar hopen dat ze de libertarische boodschap niet vernaggelen.
Ga je dit dan ook weer ontologisch duiden? ALs het je bevalt dan is het waar. Zo niet, dan zijn het de repressieve linksen die censuur toepassen...
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Leuk hypothetisch voorbeeld weer maar in de praktijk weet iedere ondernemer dat hij de meeste winst behaalt als de meeste van zijn klanten tevreden zijn hoor.
Ja hoor...als deze klein is, wordt hij/zij groter -ooit de service van UPC genoten?- dan zal het ze aan hun reet roesten. Groei gaat voor tevredenheid. Jíj maakt ongefundeerd de koppeling oorzaak > gevolg.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dit zeg je ook wel erg vaak als je geen goed antwoord hebt...nee, de overheid lost het niet op, maar het simpele feit dat de overheid geen winst HOEFT te maken, maakt dat de motieven meer te vertrouwen zijn. Voor sommige zaken is deze ZEKERHEID te prefereren boven efficientere ONZEKERHEID.
Wasserwunderland
  woensdag 9 augustus 2006 @ 21:41:27 #284
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40659767
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:57 schreef Tup het volgende:
Hoe weten we overigens dat iets "de beste prijs" is als er geen alternatieven zijn.
Je moet je eerst afvragen waarom er geen alternatieven zijn.
quote:
Dat de markt de "beste prijs" oplevert is wederom een aanname van jewelste.
Als jij een manier weet waarop er voor een product van gelijke kwaliteit een betere prijs tot stand kan komen, dan ben ik daar zeer naar benieuwd.
pi_40662299
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:31 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]

Kijk. Richtlijnen. De garantie die je dus hebt zijn richtlijnen waaraan een adviseur zich (eventueel verplicht) gecommiteerd heeft.
Zonder overheid zijn richtlijnen natuurlijk evengoed mogelijk en controleerbaar. Consumentenorganisatie zijn heel wel in staat dergelijke richtlijnen af te dwingen (waarna een branche-organisatie deze opstelt voor de branche) en toe te zien op naleving (tezamen met de brancheorganisatie), op straffe van rechtszaken, kopersboycot, imagoschade etc.
Zaken die ook nog perfect mogelijk zijn met een overheid, zaken die zelfs mogelijk zijn om extra druk uit te oefenen op een overheid.

Maar om even terug te keren op mijn vraag, is een "commercieel" bedrijf niet gevoeliger voor invloeden van andere bedrijven (bijvoorbeeld de bonus die een adviseur ontvangt) in vergelijking tot een overheid? en verliest zo'n bedrijf niet hierdoor z'n objectiviteit welke ze wel suggereren te hebben?
Fiets
pi_40663785
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:28 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Zaken die ook nog perfect mogelijk zijn met een overheid
Ook? Daarmee zeg je dus dat die zaken ook zónder overheid perfect mogelijk zijn. Je zult toch met me eens zijn dat in dat geval een situatie zónder een van geroofd geld betaalde monopolist verre te prefereren is!
quote:
, zaken die zelfs mogelijk zijn om extra druk uit te oefenen op een overheid.
Die snap ik niet, leg ns uit.
quote:
Maar om even terug te keren op mijn vraag, is een "commercieel" bedrijf niet gevoeliger voor invloeden van andere bedrijven (bijvoorbeeld de bonus die een adviseur ontvangt) in vergelijking tot een overheid? en verliest zo'n bedrijf niet hierdoor z'n objectiviteit welke ze wel suggereren te hebben?
Kijk weer naar de praktijk van alledag en je ziet dat het juist de overheid is die op het gebied van salarissen voor adviseurs en topmensen haar objectivitieit verliest en krampachtig met de markt concurreert (in de slechte zin des woords dit keer, in je mand Tup!). De topsalarissen in de publieke sector die daaruit voortvloeien zijn onmogelijk te relateren aan de geleverde prestatie, die immers zonder concurrentie nergens mee vergeleken kan worden. Ik geef toe dat ook de markt daarmee de plank soms misslaat maar Ajax koopt ook wel 'ns een veel te dure spits die vervolgens faalt, toch staan ze al jaren aan de (sub)top. De markt corrigeert namelijk zichzelf, de overheid wordt door niemand gecorrigeerd. Nee, ook niet door dat knopje wat je eens in de vier jaar (oke, in Nederland tegenwoordig wat vaker ) mag indrukken.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:16:02 #287
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40667746
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Kijk weer naar de praktijk van alledag en je ziet dat het juist de overheid is die op het gebied van salarissen voor adviseurs en topmensen haar objectivitieit verliest en krampachtig met de markt concurreert (in de slechte zin des woords dit keer, in je mand Tup!).
Waf
quote:
De topsalarissen in de publieke sector die daaruit voortvloeien zijn onmogelijk te relateren aan de geleverde prestatie, die immers zonder concurrentie nergens mee vergeleken kan worden. Ik geef toe dat ook de markt daarmee de plank soms misslaat maar Ajax koopt ook wel 'ns een veel te dure spits die vervolgens faalt, toch staan ze al jaren aan de (sub)top. De markt corrigeert namelijk zichzelf, de overheid wordt door niemand gecorrigeerd. Nee, ook niet door dat knopje wat je eens in de vier jaar (oke, in Nederland tegenwoordig wat vaker ) mag indrukken.
Het probleem is echter dat de markt zelf bepaalt wat succesvol is of niet. De markt corrigeert niets. De beloningen voor bedrijfstop zijn alleen maar gestegen, terwijl de "kwaliteit" zeker niet is toegenomen. Of wel? ah, wel als je de "spelregels" mag bepalen, te weten het verhogen van omzet en winst. Maar wat "koopt" de samenleving daar nou voor? Niet meer banen, want elke fusie gaat weer gepaard met reorganisaties. Wel meer nationaal inkomen. Maar daar merken we niets van want dat is de dividend voor de aandeelhouders. Maar die lopen toch risico's. Een beginnend bedrijf is een risico, het grote bedrijf dat gaat fuseren niet meer. Hoeveel grote bedrijven gaan er eigenlijk failliet, zonder doorstart op één of andere manier.
Wasserwunderland
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:19:07 #288
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40667874
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:41 schreef NewOrder het volgende:
Als jij een manier weet waarop er voor een product van gelijke kwaliteit een betere prijs tot stand kan komen, dan ben ik daar zeer naar benieuwd.
Ik heb het al vaker gezegd: bedrijven moet zich verplicht voelen - en anders verplicht worden- om geheel transparante informatie te verschaffen. Kostprijs, gemiddelde levensduur, voordelen, nadelen, consumentenreviews. Dán zal pas echt een eerlijke prijs ontstaan.
Aangezien dit eigenlijk alleen mogelijk is voor individuele goederen, kunnen collectieve en semicollectieve goederen en diensten nooit goed door de markt worden geregeld.
Wasserwunderland
pi_40668890
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:19 schreef Tup het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd: bedrijven moet zich verplicht voelen - en anders verplicht worden- om geheel transparante informatie te verschaffen. Kostprijs, gemiddelde levensduur, voordelen, nadelen, consumentenreviews. Dán zal pas echt een eerlijke prijs ontstaan.
Aangezien dit eigenlijk alleen mogelijk is voor individuele goederen, kunnen collectieve en semicollectieve goederen en diensten nooit goed door de markt worden geregeld.
Zorg is een individueel goed, onderwijs ook, vervoer ook, energie ook, een woning ook.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:50:55 #290
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40669262
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Zorg vind jij een individueel goed, onderwijs ook, vervoer ook, energie ook, een woning ook.
Wasserwunderland
  donderdag 10 augustus 2006 @ 04:03:16 #291
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_40674213
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:50 schreef Tup het volgende:
Vind jij
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_40675334
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:28 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Zaken die ook nog perfect mogelijk zijn met een overheid, zaken die zelfs mogelijk zijn om extra druk uit te oefenen op een overheid.

Maar om even terug te keren op mijn vraag, is een "commercieel" bedrijf niet gevoeliger voor invloeden van andere bedrijven (bijvoorbeeld de bonus die een adviseur ontvangt) in vergelijking tot een overheid?
Nou nee, niet speciaal. Wel ánders gevoelig, maar niet gevoeliger.
quote:
en verliest zo'n bedrijf niet hierdoor z'n objectiviteit welke ze wel suggereren te hebben?
Lijkt me niet. Een bedrijf pretendeert geen 'objectiviteit', gewoonlijk. Als het transparantie en richtlijnen pretendeert (bij onafhankelijk hypotheekadvies bijvoorbeeld) dan is het aan de organisatie (administratieve organisatie) om dat controleerbaar te maken voor de klant. Dat is dan ook wat klantenorganisaties controleren: is er een procedure, klopt die, wordt ie nageleefd, moeten we rellen?

Ongeveer gelijk aan wat een overheid moet doen om hetzelfde te bereiken: controleerbaar zijn, procedures hebben om falen op te vangen etc. En dan zijn er allerlei organisaties die dat controleren: vakbonden, politieke partijen, lobbyclubs, etc etc etc.

Maar de overheid is groot log en traag en houdt soms de luiken gesloten. Dan kan je rellen wat je wil, oneens zijn wat je wil - je blijft het moeten doen met een eventueel zeer tekortschietende regeling.
pi_40675395
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:16 schreef Tup het volgende:

[..]

Waf
[..]

Het probleem is echter dat de markt zelf bepaalt wat succesvol is of niet. De markt corrigeert niets.
'De markt' bestaat niet, als zodanig. De mensen bepalen wat succesvol is en wat niet. Niet de bedrijven, niet de consumenten, maar deze samen.
De markt corrigeert ook niet, de markt wordt gecorrigeerd als je het zo wil benoemen. Bedrijven, producten, regelingen, prijzen, successen veranderen iedere dag. Dat kan je 'corrigeren' noemen, je kan het evengoed 'falen' noemen. Het zijn zinloze pogingen er een waardering aan te hangen. Het is voortdurend in verandering.
quote:
De beloningen voor bedrijfstop zijn alleen maar gestegen, terwijl de "kwaliteit" zeker niet is toegenomen. Of wel? ah, wel als je de "spelregels" mag bepalen, te weten het verhogen van omzet en winst. Maar wat "koopt" de samenleving daar nou voor? Niet meer banen, want elke fusie gaat weer gepaard met reorganisaties. Wel meer nationaal inkomen. Maar daar merken we niets van want dat is de dividend voor de aandeelhouders. Maar die lopen toch risico's. Een beginnend bedrijf is een risico, het grote bedrijf dat gaat fuseren niet meer. Hoeveel grote bedrijven gaan er eigenlijk failliet, zonder doorstart op één of andere manier.
Gaat dit op voor een land met in de economie een behoorlijke staatsinvloed, voor een land met totale staatsgeleide economie of voor een land met weinig staatsinvloed?

Kijkende naar NL, USSR, USA, lijkt me dat een Tup in ieder van deze landen deze tekst als geldig zou zien.
pi_40675622
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 08:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou nee, niet speciaal. Wel ánders gevoelig, maar niet gevoeliger.
[..]
waarom niet gevoeliger?
Een "commercieel" bedrijf heeft toch meer belang bij een hogere omzet dan een overheid? Als ze deze hogere omzet kunnen behalen dankzij bonussen die ze krijgen om een bepaald bedrijf te adviseren zullen ze dit niet laten. Overheden zijn hier ook gevoelig voor, maar in mijn ogen in mindere mate.
quote:
Lijkt me niet. Een bedrijf pretendeert geen 'objectiviteit', gewoonlijk. Als het transparantie en richtlijnen pretendeert (bij onafhankelijk hypotheekadvies bijvoorbeeld) dan is het aan de organisatie (administratieve organisatie) om dat controleerbaar te maken voor de klant. Dat is dan ook wat klantenorganisaties controleren: is er een procedure, klopt die, wordt ie nageleefd, moeten we rellen?

Ongeveer gelijk aan wat een overheid moet doen om hetzelfde te bereiken: controleerbaar zijn, procedures hebben om falen op te vangen etc. En dan zijn er allerlei organisaties die dat controleren: vakbonden, politieke partijen, lobbyclubs, etc etc etc.

Maar de overheid is groot log en traag en houdt soms de luiken gesloten. Dan kan je rellen wat je wil, oneens zijn wat je wil - je blijft het moeten doen met een eventueel zeer tekortschietende regeling.
Is het niet zo dat juist een overheid transparant dient te zijn, is een overheid niet gewoon een verlengstuk van de "burgers" als het goed is?
Het eerste bedrijf dat transparant is voor haar klanten moet ik nog tegenkomen, of begrijp ik je verkeerd en ga je nu met een voorbeeld komen?
Fiets
pi_40675861
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 08:47 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

waarom niet gevoeliger?
Een "commercieel" bedrijf heeft toch meer belang bij een hogere omzet dan een overheid? Als ze deze hogere omzet kunnen behalen dankzij bonussen die ze krijgen om een bepaald bedrijf te adviseren zullen ze dit niet laten. Overheden zijn hier ook gevoelig voor, maar in mijn ogen in mindere mate.
Als een overheid extra bevoegdheden naar zich toe kan trekken ook al is dat niet op verzoek van burgers zal ze dat niet laten. Een overheid is geneigd te groeien en dingen te regelen, en daarvoor legitimatie te zoeken door mensen inspraak te geven binnen de mogelijkheid: het valt onder bevoegdheid van overheid.

Het is een ander sóórt gevoeligheid die niet in belang van de klant / burger is.
quote:
[..]

Is het niet zo dat juist een overheid transparant dient te zijn, is een overheid niet gewoon een verlengstuk van de "burgers" als het goed is?
Het eerste bedrijf dat transparant is voor haar klanten moet ik nog tegenkomen, of begrijp ik je verkeerd en ga je nu met een voorbeeld komen?
We hadden het over de mogelijkheid door richtijnen garanties te geven, dacht ik? De controlemechanisme en regelingen van brancheorganisaties zijn transparant, evenals zaken als verzekerde risico's (garantiefonds ed). Niet de bedrijfsvoering per bedrijf, wle de gegarandeerde garanties die een bedrijf aan een klant doet, via garantie, keurmerk, lidmaatschap van branche etc.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 11:20:16 #296
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40679067
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 08:25 schreef sigme het volgende:
'De markt' bestaat niet, als zodanig. De mensen bepalen wat succesvol is en wat niet. Niet de bedrijven, niet de consumenten, maar deze samen.
De markt corrigeert ook niet, de markt wordt gecorrigeerd als je het zo wil benoemen. Bedrijven, producten, regelingen, prijzen, successen veranderen iedere dag. Dat kan je 'corrigeren' noemen, je kan het evengoed 'falen' noemen. Het zijn zinloze pogingen er een waardering aan te hangen. Het is voortdurend in verandering.
Corrigeren vind ik ook een slechte woordkeuze. Foei HO.
quote:
Gaat dit op voor een land met in de economie een behoorlijke staatsinvloed, voor een land met totale staatsgeleide economie of voor een land met weinig staatsinvloed?

Kijkende naar NL, USSR, USA, lijkt me dat een Tup in ieder van deze landen deze tekst als geldig zou zien.
Dat klopt, hier krijg je wederom het probleem dat we praten over een vermeende "ideale situatie" waarvan sommigen zeggen dat we daar naar toe willen en anderen niet. Beide partijen hebben geen enkel "bewijs" dat de gewenste situatie beter of slechter is. We kunnen alleen afgaan op de landen die je nu noemt en vaststellen dat er verbetering moet komen. Vervolgens moet je werken aan de waarschijnlijke oorzaak van het probleem. Hier verschillen we vervolgens van mening: de één legt de schuld méér bij de overheid, de ander méér bij bedrijven. Ik ben de ander.
Wasserwunderland
  donderdag 10 augustus 2006 @ 13:14:34 #297
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40682089
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:19 schreef Tup het volgende:
Is een eerlijke prijs een betere prijs? Anders gezegd, is die transparantie voor de consument noodzakelijk dan wel doorslaggevend om tot aankoop van het betreffende product over te gaan? Naar mijn mening biedt het geen enkele meerwaarde. Uiteindelijk gaat het de consument er om een product zo goedkoop mogelijk te kunnen aanschaffen. Daar leven al die webshops van die als paddestoelen uit de grond zijn geschoten. De consument krijgt waar hij voor betaalt. Wie liever ook een stuk service en advies wil, stapt gewoon naar een specialist.
quote:
Laten we het eens omdraaien. Is een overheid wél in staat om te bepalen wat goed is voor het collectief?
pi_40682244
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 13:14 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Is een eerlijke prijs een betere prijs? Anders gezegd, is die transparantie voor de consument noodzakelijk dan wel doorslaggevend om tot aankoop van het betreffende product over te gaan? Naar mijn mening biedt het geen enkele meerwaarde. Uiteindelijk gaat het de consument er om een product zo goedkoop mogelijk te kunnen aanschaffen. Daar leven al die webshops van die als paddestoelen uit de grond zijn geschoten. De consument krijgt waar hij voor betaalt. Wie liever ook een stuk service en advies wil, stapt gewoon naar een specialist.
[..]

Laten we het eens omdraaien. Is een overheid wél in staat om te bepalen wat goed is voor het collectief?
Objectief is niemand in staat te bepalen wat goed is voor het colectief, aangezien er niet zoiets bestaat als datgene "wat het beste is voor het collectief". Toch moeten er besluiten en regels zijn om zaken vast te stellen die het colectief als geheel aangaan. De vraag is dan of je dat laat doen door een democratisch gekozen politiek of door "de vrije hand" van de markt. In het eerste geval is het aantal stemmen bepalend in het tweede geval de hoeveelheid geld. ik kis voor het eerste.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 13:44:02 #299
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40683160
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 13:18 schreef Knormen het volgende:
Objectief is niemand in staat te bepalen wat goed is voor het colectief, aangezien er niet zoiets bestaat als datgene "wat het beste is voor het collectief". Toch moeten er besluiten en regels zijn om zaken vast te stellen die het colectief als geheel aangaan. De vraag is dan of je dat laat doen door een democratisch gekozen politiek of door "de vrije hand" van de markt. In het eerste geval is het aantal stemmen bepalend in het tweede geval de hoeveelheid geld. ik kis voor het eerste.
Maar het punt is dat de overheid hier niet toe in staat is. Dat zie je ook in de praktijk; men besteedt veel zaken gewoon uit. Degene die het beste kan lobbiën krijgt vervolgens de opdracht. Of de burger daarmee ook beter af is is nog maar zeer de vraag. Maar een ding is zeker, het gebeurt allemaal van het geld van diezelfde burger. Dan zie ik liever een situatie waarin ik zelf bepaal waar mijn zuur verdiende geld naar toe gaat.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 13:48:16 #300
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40683294
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 13:44 schreef NewOrder het volgende:
Maar het punt is dat de overheid hier niet toe in staat is. Dat zie je ook in de praktijk; men besteedt veel zaken gewoon uit. Degene die het beste kan lobbiën krijgt vervolgens de opdracht. Of de burger daarmee ook beter af is is nog maar zeer de vraag. Maar een ding is zeker, het gebeurt allemaal van het geld van diezelfde burger. Dan zie ik liever een situatie waarin ik zelf bepaal waar mijn zuur verdiende geld naar toe gaat.
Dat is dan ook de neoliberale invloed van PvdA, CDA en VVD die er alle belang bij hebben dat veel zaken worden uitbesteed. De NS was vroeger lang zo slecht nog niet.
Wasserwunderland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')