abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40570876
als ook niet moslims gebruik kunnen maken van het product, zie ik het probleem er niet van in
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_40570895
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Okay, en daar is wel een verzoek voor ingediend? Heb je daar een bron van?
Heb je trouwens alleen een voorbeeld van een particuliere verzekeringsorganisatie?
Dus niets vanuit overheidswege?
pi_40570914
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:38 schreef Slayage het volgende:
als ook niet moslims gebruik kunnen maken van het product, zie ik het probleem er niet van in
Moslims kunnen gewoon een hypotheek afsluiten zoals iedereen. Punt. Als ze geen rente mogen betalen vanwege een sprookjesboek dan hebben ze dikke vette pech.
pi_40570927
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:39 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Heb je trouwens alleen een voorbeeld van een particuliere verzekeringsorganisatie?
Dus niets vanuit overheidswege?
Ja hoor, die zijn er - zoek jij even naar die peniskoker?
pi_40571040
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja en? Er zijn honderdduizend uitzonderingsregels, niks mis mee hoor.
En daar is vanalles mis mee. Regel, uitzonderingsregel, regel voor het regelen van uitzondering, regel voor het doen van een beroep op de uitzondering, regel voor het maken van bezwaar tegen het wel of niet toekennen van de uitzondering..

Er zouden minder regels moet, niet meer.
quote:
Totdat het om moslims gaat, bij dat woord slaan sommigen direct op tilt en raken ze verblind.
Voor zover je van 'tilt' kan spreken is het meer dat ik huiverig ben voor het vanuit de overheid vergemakkelijken van naleven van godsdienstige regels dan dat het islamitische regels zijn.

Ik vind dat de overheid zich daarbuiten moet houden. Niet hinderen en niet steunen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40571135
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Noem maar op in deze context.
Gereformeerden kunnen prima ziektekostenverzekeringen afsluiten bij maatschappijen die tegen abortus e.d. zijn.
Maar ze mogen niet geen verzekering afsluiten, noch mag een verzekeraar een pakket aanbieden wat nietde door overheid vastgestelde basisverzekering omvat.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40571174
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:44 schreef sigme het volgende:

[..]

En daar is vanalles mis mee. Regel, uitzonderingsregel, regel voor het regelen van uitzondering, regel voor het doen van een beroep op de uitzondering, regel voor het maken van bezwaar tegen het wel of niet toekennen van de uitzondering..

Er zouden minder regels moet, niet meer.
Dat ben ik wel met je eens maar hier gaat het om een duidelijke groep en er is een behoefte.
Je wilt toch niet zeggen dat er helemaal geen nieuwe wetgeving meer mag komen?
pi_40571209
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:40 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Moslims kunnen gewoon een hypotheek afsluiten zoals iedereen. Punt. Als ze geen rente mogen betalen vanwege een sprookjesboek dan hebben ze dikke vette pech.
daar komt misschien dus verandering in
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_40571242
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:49 schreef Slayage het volgende:

[..]

daar komt misschien dus verandering in
Wedden van niet?
pi_40571273
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar ze mogen niet geen verzekering afsluiten, noch mag een verzekeraar een pakket aanbieden wat nietde door overheid vastgestelde basisverzekering omvat.
Maar ze kunnen het wel zo doen dat het bij hun geloof past. Prima toch.
pi_40571294
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar ze kunnen het wel zo doen dat het bij hun geloof past. Prima toch.
ZONDER dat daar een wettelijke uitzondering voor wordt gemaakt.
pi_40571334
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:52 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

ZONDER dat daar een wettelijke uitzondering voor wordt gemaakt.
Het is geen uitzondering hoor, gewoon een verandering in de wetgeving voor een aanzienlijke groep mensen. Gebeurt aan de lopende band.
pi_40571552
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:53 schreef SCH het volgende:

[..]

een verandering in de wetgeving voor een aanzienlijke groep mensen.
Een uitzondering dus.
pi_40571609
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:59 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Een uitzondering dus.
Nee hoor. Gewoon nieuwe wetgeving op dit punt. Het is een extra mogelijkheid.
pi_40571658
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:50 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Wedden van niet?
ik zie het ook niet gebeuren hoor, maar waar wedden we om?

jij zat trouwens te klagen over dat je keuzevrijheid werd beknot door de islamitische slager, maar dit wetsvoorstel zal meer keuzevrijheid bieden voor mensen en een nieuw product betekent nieuwe banen, niets mis mee

in turkije was hier ook een discussie over niet zo lang terug, de turkse premier had problemen met het woord "islamitisch bankieren" , omdat zo'n term zou betekenen dat alle andere vormen van bankieren niet islamitisch zou zijn, hij gaf voorkeur aan het woord "rente vrij bankieren"
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 augustus 2006 @ 14:10:23 #116
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_40571871
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:03 schreef Jarno het volgende:

[..]

't Is GVD godsgeklaagd he, de hypocrisie waarmee sommigen het uit hun toetsenbord krijgen... De PvdA had het eens moeten voorstellen, of Groen Links. . Mén wat vallen er hier een paar hard door de mand zeg.
Zeg gore linkse kerkganger. Waarom zit jij niet in het oldbies topic?
pi_40571877
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 14:02 schreef Slayage het volgende:
jij zat trouwens te klagen over dat je keuzevrijheid werd beknot door de islamitische slager
Was dat een serieuze opmerking? De keuzevrijheid is juist enorm toegenomen.
pi_40571993
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 14:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Was dat een serieuze opmerking? De keuzevrijheid is juist enorm toegenomen.
ik kreeg wel die indruk, maar dat moet maar zelf uitleggen
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 augustus 2006 @ 18:19:52 #119
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_40580150
Toch zou het natuurlijk verstandiger zijn als moslims die zo sterk aan het renteverbod hechten, bij zichzelf te rade gaan of zo'n principe nog wel van deze tijd is. En of zo'n principiële houding niet enigszins hypocriet is.

Ik vraag me namelijk af of veel moslims moeite hebben met het rentepercentage van hun eigen spaarrekening. En of Rachid de pas afgestudeerde bedrijfseconoom een traineeship bij ABN Amro weigert vanwege de onethische werkmethoden daar.

Als bank doe je natuurlijk alles om in de behoefte van je klant te voorzien, geld is geld, maar of je er politiek nou zo'n statement van moet maken.. neuh.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_40582297
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 14:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee hoor. Gewoon nieuwe wetgeving op dit punt. Het is een extra mogelijkheid.
Volgens mij staat het een ieder vrij een renteloze lening af te sluiten/aan te bieden, zoals al gezegd.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_40582438
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:48 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat ben ik wel met je eens maar hier gaat het om een duidelijke groep en er is een behoefte.
Je wilt toch niet zeggen dat er helemaal geen nieuwe wetgeving meer mag komen?
Nee hoor, nieuwe wetgeving is prima. Maar ik vind het tegemoet komen aan religieuze bezwaren of eisen niet iets wat een overheid moet doen. Of alleen door regels áf te schaffen. Schaf de hypotheekrenteafrek af, dan hoor je mij nergens over .
pi_40582683
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 19:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee hoor, nieuwe wetgeving is prima. Maar ik vind het tegemoet komen aan religieuze bezwaren of eisen niet iets wat een overheid moet doen. Of alleen door regels áf te schaffen. Schaf de hypotheekrenteafrek af, dan hoor je mij nergens over .
Er staat nergens bij of er regels bijkomen of juist worden afgeschaft, en toch hoor ik je!
Allah Al Watan Al Malik
pi_40584845
loopt deze discussie nog steeds?

Als je geld leent betaal je daar een vergoeding voor, en hoe je die vergoeding noemt, en hoe je die vergoeding betaalt, op wat voor omwegen dan ook, in natura of in geld, het is uiteindelijk allemaal rente.

en als er daadwerkelijk geen rente betaald zou mogen worden dan is er ook niemand die zijn geld zal uitlenen. Dan zal ik bv geen aandelen meer kopen, of fondsen, maar bv een huis en vervolgens de kamers ervan zelf verhuren. Uiteindelijk komt ook dat op hetzelfde neer, alleen is het minder werk en heeft het minder risico (en opbrengsten) om een aandeel te nemen in een fonds met onroerend goed, dan zelf huisjesmelker te worden.
Dit zijn de meest elementaire beginselen en basisvoorwaarden van een moderne economie. En hoe denkt iemand een middelgrote/grote onderneming te kunnen laten functioneren zonder het principe van rente

[ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 07-08-2006 20:41:31 ]
pi_40585149
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 19:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Er staat nergens bij of er regels bijkomen of juist worden afgeschaft, en toch hoor ik je!

De Haagse VVD vraagt daarom samen met de eenmansfractie van de Islam Democraten aan het college van B&W om namens de vier grote steden bij het ministerie van Financiën aan te dringen op een wetswijziging. Ook willen ze dat het college gaat overleggen met hypotheekverstrekkers of er steun bestaat voor het aanpassen van de wet- en regelgeving.

En aangezien het duidelijk niet gaat over afschaf van de hypotheekrenteaftrek is het dus een pleidooi voor een aftrekpost erbij.
  maandag 7 augustus 2006 @ 20:59:13 #125
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40586054
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 19:32 schreef sigme het volgende:

[..]

gevalletje geen eigen huis?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_40586221
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:59 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

gevalletje geen eigen huis?
Toch wel hoor .

Maar ik zou geen directe in één keer afschaf bepleiten, dat zou bizar onfatsoenlijk zijn. Of afschaf in één keer maar dan tegelijkertijd afschaf van allerlei woonlasten, zodat per saldo voor eigenhuisbezitters het neutraal of positief uitpakt.
  maandag 7 augustus 2006 @ 21:05:22 #127
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40586316
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Toch wel hoor .

Maar ik zou geen directe in één keer afschaf bepleiten hoor, dat zou bizar onfatsoenlijk zijn. Of afschaf in één keer maar dan tegelijkertijd afschaf van allerlei woonlasten, zodat per saldo voor eigenhuisbezitters het neutraal of positief uitpakt.
dat laatste vraag ik me af. woz is hooguit een paar% van wat ik aan hyopotheek terug krijg. hoeveel lasten heb jij per jaar aan je eigen huis, die je makkelijk zou kunnen compenseren met je teruggave?
pi_40586651
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:05 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat laatste vraag ik me af. woz is hooguit een paar% van wat ik aan hyopotheek terug krijg. hoeveel lasten heb jij per jaar aan je eigen huis, die je makkelijk zou kunnen compenseren met je teruggave?
Eh.. ik ben geen representatief voorbeeld . Zo goedkoop als ik woont niemand.

Er is een artikel van HP/De Tijd over geweest, ik zal eens kijken of ik daarvan wat kan terugvinden.
  maandag 7 augustus 2006 @ 21:18:44 #129
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40586876
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Eh.. ik ben geen representatief voorbeeld . Zo goedkoop als ik woont niemand.

Er is een artikel van HP/De Tijd over geweest, ik zal eens kijken of ik daarvan wat kan terugvinden.
dan is het helemaal zuur als je voor hypotheekrenteaftrek bent.

[ Bericht 1% gewijzigd door zoalshetis op 07-08-2006 21:38:45 ]
pi_40587004
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:18 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dan is het helemaal zuur als je voor hypotheekrente aftrek bent.
Hoe bedoel je? Ik ben niet voor hypotheekrente aftrek, ik ben voor afschaffing daarvan.
Of bedoelde je dat maar vergat je een woord? Anders snap ik er niks van.
  maandag 7 augustus 2006 @ 21:39:48 #131
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40587730
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Ik ben niet voor hypotheekrente aftrek, ik ben voor afschaffing daarvan.
Of bedoelde je dat maar vergat je een woord? Anders snap ik er niks van.
ja idd je hebt gelijk. je bent voor de afschaffing van hypotheekrenteaftrek? toch? dan ben je dus helemaal zuur als je nu zo weinig woonlasten hebt.
pi_40587973
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:39 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja idd je hebt gelijk. je bent voor de afschaffing van hypotheekrenteaftrek? toch? dan ben je dus helemaal zuur als je nu zo weinig woonlasten hebt.
Je bent me helemaal kwijt. Ja, ik ben voor afschaffing van de HRA.

Maar waarom is dat zuur? Ik snap het niet .
  maandag 7 augustus 2006 @ 21:47:41 #133
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40588071
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Je bent me helemaal kwijt. Ja, ik ben voor afschaffing van de HRA.

Maar waarom is dat zuur? Ik snap het niet .
omdat je zulke goedkope woonlasten hebt, zoals je schreef. je hra lijkt me meer waard dan een eventuele afschaffing van je woonlasten.

ben ik nou wartaal aan het uitslaan?
pi_40588362
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:47 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

omdat je zulke goedkope woonlasten hebt, zoals je schreef. je hra lijkt me meer waard dan een eventuele afschaffing van je woonlasten.

ben ik nou wartaal aan het uitslaan?
Als de HRA wordt afgeschaft krijg ik die pak 'm beet 40 euro p/mnd niet meer.
Overige woonlasten zijn vast meer dan 40 euro p/mnd (OZB is al 490 euro/jaar)

Dus bij uitruil ga ik er ongetwijfeld op vóóruit. Als een van de weinigen. Maar dat is niet mijn motivatie.

Blijkbaar drukte ik me ongelukkig uit .
  maandag 7 augustus 2006 @ 21:58:01 #135
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40588520
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Als de HRA wordt afgeschaft krijg ik die pak 'm beet 40 euro p/mnd niet meer.
Overige woonlasten zijn vast meer dan 40 euro p/mnd (OZB is al 490 euro/jaar)

Dus bij uitruil ga ik er ongetwijfeld op vóóruit. Als een van de weinigen. Maar dat is niet mijn motivatie.

Blijkbaar drukte ik me ongelukkig uit .
nee ik heb niet zorgvuldig gelezen. ik snap je nu. mijn hra is 700 euro pm.
pi_40588937
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:58 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nee ik heb niet zorgvuldig gelezen. ik snap je nu. mijn hra is 700 euro pm.
zeven-honderd aftrek?!
Mijn hemel, wat betaal je dan in godesnaam aan hypotheek? Woon je in een marmeren paleis?
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:10:36 #137
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40589106
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:07 schreef sigme het volgende:

[..]

[afbeelding] zeven-honderd aftrek?!
Mijn hemel, wat betaal je dan in godesnaam aan hypotheek? Woon je in een marmeren paleis?
nou nee. gewoon in amsterdam.
pi_40589667
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nou nee. gewoon in amsterdam.
Ik heb eens even wat gerekend, om op dat bedrag aan HRA uit te komen koop je vandaag een huis van zo'n 3 ton. Wel duur, geen paleis.

Maar goed, voor de duidelijkheid: het gaat mij er zeker niet om om mensen duurder uit te laten zijn, en aangezien het om grote bedragen en langetermijn planning van mensen gaat zou het netjes en héél langzaam ingevoerd moeten worden - waarbij het steeds gecompenseerd moet worden door kostenposten die rijk & gemeente opleggen ook te schrappen. Minder regels, minder aftrek en minder kosten. Het is allemaal geldschuiverij, en de enigen die daar belang bij hebben zijn de papierschuivers.
pi_40592539
Halallhypotheek:
Je leent iemand 4 ton voor een huis van 1 ton. En dan reken je geen rente!
Haha.
Wie mag ik ff een halallening aansmeren?
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
  maandag 7 augustus 2006 @ 23:32:54 #140
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_40592563
Simpel:

Prachtige ontwikkeling, beide partijen, zowel Moslims als niet Moslims betalen hetzelfde, alleen is in het geval van de Moslim een constructie bedacht die wel halal is, puntje bij paaltje betalen ze toch hetzelfde. Netjes dus en geen speld tussen te krijgen. Snel invoeren die hap!

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_40592628
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 23:32 schreef BansheeBoy het volgende:
Simpel:

Prachtige ontwikkeling, beide partijen, zowel Moslims als niet Moslims betalen hetzelfde, alleen is in het geval van de Moslim een constructie bedacht die wel halal is, puntje bij paaltje betalen ze toch hetzelfde. Netjes dus en geen speld tussen te krijgen. Snel invoeren die hap!

²
Het is volgens jou wel halal als je de rente geen rente meer noemt?

Wat moet het leven toch heerlijk zijn als alles zo simpel is.
pi_40592657
quote:
Simpel:

²
En als je me niet meer kan betalen verkoop je mij je tante/nichtje.

Natuurlijk slechts voor een uurtje. Dat spreekt!
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 00:02:18 #143
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_40593596
quote:
Simpel:

²
Naar de geest, niet naar de letter.
pi_40594051
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:40 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

geen nood, het gemiddelde IQ van een moslim is dusdanig laag dat ie toch niet begrijpt dat ie hoe dan ook rente betaald voor een lening, hoe je die rente ook mag noemen, hoe je die rente uiteindelijk ook aan de schuldeiser overmaakt. Al is het door middel van 1001 tussenpersonen, die rente gaat betaald worden, maar de moslim met z'n halal hypotheek begrijpt dat toch niet. Ben benieuwd of z'n godje beter weet, of dat dat ook zo'n imbeciel is. Als ik die koran zo bekijk .......

JA
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 00:17:09 #145
13462 BansheeBoy
pi_40594081
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 23:34 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Het is volgens jou wel halal als je de rente geen rente meer noemt?

Wat moet het leven toch heerlijk zijn als alles zo simpel is.
Je noemt het niet alleen zo je verandert het ook daadwerkelijk, het wordt geen winst over het geld (rente) maar winst over een produkt/artikel (een huis in dit geval) en dat is handel. Handel is toegestaan in de Islam.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 00:34:59 #146
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_40594554
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:17 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Je noemt het niet alleen zo je verandert het ook daadwerkelijk, het wordt geen winst over het geld (rente) maar winst over een produkt/artikel (een huis in dit geval) en dat is handel. Handel is toegestaan in de Islam.

²
Je bent hypocriet.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 00:35:37 #147
13462 BansheeBoy
pi_40594568
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:34 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je bent hypocriet.
Leg uit?

²
pi_40594621
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:17 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

²
Rente is winst op de handel in geld.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 00:41:25 #149
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_40594722
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:35 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Leg uit?

²
Leg me eerst maar eens uit waarom rente taboe is in de islam. En waarom de alternatieve constructies wél te rechtvaardigen zijn.

Ik heb namelijk het idee dat je God naar de mond praat om geen concessies te hoeven doen aan wat de wereld jou in materieel opzicht heeft te bieden.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 00:46:14 #150
13462 BansheeBoy
pi_40594849
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Rente is winst op de handel in geld.
Nee hoor. Het is winst op geld. Dat dat geld toevallig wordt gebruikt om iets te kopen is irrelevant. Bank leent je een stuk geld, jij koopt het huis, je betaalt de bank een percentage rente over het geld. Dit is het niet-halal systeem dus.

Wel halal: bank koopt huis voor 100.000 euro, verkoopt deze voor 120.000 euro aan een klant, klant betaald 120.000 euro terug in stabiele maandelijkse termijnen.

In het laatste geval is duidelijk te zien dat de bank simpelweg handel drijft en winst maakt op het huis en niet op het geld zelf, dit is dus toegestaan.

²
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')