Wie moet dat gaan verkopen dan? Rente is puur iets tussen de hypotheekverstrekker en de klant. Daarom is er nu een constructie om die rente te vervangen door een premie. Die premie is alleen niet aftrekbaar, en daar komt de overheid pas om de hoek kijken volgens mij.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe ze dit gaan verkopen aan mensen die wel al jaren rente over hun hypotheek betalen...
Het is zeker pragmatisch voor banken, dat zeker. Maar als persoon echt niet! Ik betaal geen premie, maar rente..... Het is net zo duur en je betaald er net zoveel voor (als niet meer) dan als je rente betaald. Dan mag jij me uitleggen wat het verschil is....quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:42 schreef du_ke het volgende:
Hypocriet? Nee dit lijkt me eerder pragmatisch.
quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:42 schreef du_ke het volgende:
Hypocriet? Nee dit lijkt me eerder pragmatisch.
Laat die kankermoslims lekker in hun eigen land een hypotheek nemenquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vreemd. Ineens hoor ik niemand roepen over 'schande dat we wetten gaan aanpassen aan immigranten."
Zijn ze nou helemaal van de pot gepleurd?quote:Probleem bij een hypotheekvrije rente is de renteaftrek. De Haagse VVD vraagt daarom samen met de eenmansfractie van de Islam Democraten aan het college van B&W om namens de vier grote steden bij het ministerie van Financiën aan te dringen op een wetswijziging.
geloof me: die halal hypotheek word echt niet voordeliger dan een normale efficiente hypotheekquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe ze dit gaan verkopen aan mensen die wel al jaren rente over hun hypotheek betalen...
Precies en in naam van de politiek correctheid gaan we nu dus even de wet/ het beleid aanpassen om zo de leugens voor en door moslims te accommoderen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:40 schreef Herkauwer het volgende:
Wat ik niet snap is dat mensen die dus geen rente willen betalen vanwege hun geloof is dat ze wel hypocriet willen zijn door een premie te betalen. Het is precies hetzelfde alleen een andere naam...
Ik heb het er eens over gehad met een kennis die moslim is, en volgens hem was de insteek van dat anti-rente-gebeuren dat je misbruik zou maken van iemand die iets van je wil lenen (en dus waarschijnlijk geldgebrek heeft), door daar geld voor te vragen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik vraag me alleen af:
als moslims geen rente mogen betalen, betekent dat dan ook dat ze geen rente mogen ontvangen?
Dus geen spaarrekeningen e.d.?
Het is toch aan de geldverstrekker om dat gat in de markt te vullen en zo wat extra centjes te verdienen ? Snap die verontwaardiging niet zo, in andere landen zijn er al jaren halal hypotheken.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:11 schreef Monidique het volgende:
"Sommige moslims willen namelijk geen rente betalen of ontvangen, omdat dit volgens de islam verboden is."
Uh, ja, uh, kut voor hen, toch?
De moslim stapte het relevante gebouw binnen en maakte zijn bezwaren tegenover de relevante man duidelijk.
Moslim: "Ja, hallo, ik wil geen rente betalen."
- Relevante man: "Okiedokie, we gaan onmiddelijk kijken of we een heel apart systeem voor u kunnen creëeren. Het duurt even, het bestaande moet overhoop, maar het gaat om u, niet waar, en uw geloofsgenoten."
Moslim: "Dank u wel."
Voldaan liep de moslim het relevante gebouw uit, opgelucht om te zien dat men nog om hem denkt..
De ins and outs ken ik niet, ik ben maar een op zolder levende bij mamma wonende twintiger, maar kennelijk heeft de gemeente er wat mee te maken, als ik het bericht zo lees. Private ondernemingen moeten doen wat ze niet laten kunnen en daar hebben politieke partijen weinig mee te maken.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:16 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is toch aan de geldverstrekker om dat gat in de markt te vullen en zo wat extra centjes te verdienen ? Snap die verontwaardiging niet zo, in andere landen zijn er al jaren halal hypotheken.
Ik vraag me af hoe dat een gat in de markt zou zijn. Het hele idee lijkt te zijn dat de geldverstrekker er niets aan verdient.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:16 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is toch aan de geldverstrekker om dat gat in de markt te vullen en zo wat extra centjes te verdienen ? Snap die verontwaardiging niet zo, in andere landen zijn er al jaren halal hypotheken.
O, dat zal nooit gebeuren. Ze zijn niet gek.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:22 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe dat een gat in de markt zou zijn. Het hele idee lijkt te zijn dat de geldverstrekker er niets aan verdient.
Het probleem is natuurlijk dat men de overheid gaat vragen om een eigen variant van hypotheekrenteaftrek.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:16 schreef gelly het volgende:
[..]
Premie is gewoon een ander woord voor rente in dit geval. Daar zit de winst.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:22 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe dat een gat in de markt zou zijn. Het hele idee lijkt te zijn dat de geldverstrekker er niets aan verdient.
Het is geen rente, dan ook geen aftrek lijkt me. Als het je eigen keuze is geen rente te betalen, dan kies je ook voor de nadelen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:25 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk dat men de overheid gaat vragen om een eigen variant van hypotheekrenteaftrek.
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:35 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is geen rente, dan ook geen aftrek lijkt me. Als het je eigen keuze is geen rente te betalen, dan kies je ook voor de nadelen.
quote:Probleem bij een hypotheekvrije rente is de renteaftrek. De Haagse VVD vraagt daarom samen met de eenmansfractie van de Islam Democraten aan het college van B&W om namens de vier grote steden bij het ministerie van Financiën aan te dringen op een wetswijziging. Ook willen ze dat het college gaat overleggen met hypotheekverstrekkers of er steun bestaat voor het aanpassen van de wet- en regelgeving
Ik mag van mijn religie geen belasting betalen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:51 schreef het_fokschaap het volgende:
als dat moslims helpt en ze worden daarbij niet positief gediscrimineerd dan vind ik dat prima. als wij vrijheid van religie in dit land willen hebben moeten we dat in dit soort zaken ook faciliteren lijkt mij.
Dit heeft niets met vrijheid van religie te maken. Een persoon wil iets. Of dat willen nou gemotiveerd is door religie, ideologie of een pathologische aandoening, dat maakt helemaal niets uit.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:51 schreef het_fokschaap het volgende:
als dat moslims helpt en ze worden daarbij niet positief gediscrimineerd dan vind ik dat prima. als wij vrijheid van religie in dit land willen hebben moeten we dat in dit soort zaken ook faciliteren lijkt mij.
nou ja, Nederland wil ook iets, nl. meer eigen bezig wat huizen betreft omdat dat beter onderhouden zou worden.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dit heeft niets met vrijheid van religie te maken. Een persoon wil iets. Of dat willen nou gemotiveerd is door religie, ideologie of een pathologische aandoening, dat maakt helemaal niets uit.
Ja... so? Ik zie het verband met vrijheid van religie niet.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nou ja, Nederland wil ook iets, nl. meer eigen bezig wat huizen betreft omdat dat beter onderhouden zou worden.
Tegenwoordig schijnt het te moeten betekenen dat alles moet kunnen onder het mom van religie.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:56 schreef Monidique het volgende:
Vrijheid van religie betekent dat ik niet opgepakt wordt omdat het ik twaalfde zwijn aanbid, niet dat men vanalles verandert alleen omdat het mij vanwege mijn religie niet helemaal uitkomt.
dan moet je misschien wat beter kijken.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja... so? Ik zie het verband met vrijheid van religie niet.
Natuurlijk niet. Vrijheid van religie betekent niet dat elke religieuze handelingen legaal moet zijn.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:00 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dan moet je misschien wat beter kijken.
wij geven de mogelijkheid die religie te beleiden. daar horen een zooi dogma's bij. die moeten ze wel legaal kunnen uitvoeren natuurlijk.
nee, niet elke...maar waar we zoiets enigszins netjes kunnen regelen. lijkt me prima.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Vrijheid van religie betekent niet dat elke religieuze handelingen legaal moet zijn.
't Is GVD godsgeklaagd he, de hypocrisie waarmee sommigen het uit hun toetsenbord krijgen... De PvdA had het eens moeten voorstellen, of Groen Links.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vreemd. Ineens hoor ik niemand roepen over 'schande dat we wetten gaan aanpassen aan immigranten."
Zoals ?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:57 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Tegenwoordig schijnt het te moeten betekenen dat alles moet kunnen onder het mom van religie.
Het kan. Ik vind het overdreven en absurd.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:02 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, niet elke...maar waar we zoiets enigszins netjes kunnen regelen. lijkt me prima.
Ja, dit moet gestopt worden.quote:maar goed, we kunnen natuurlijk ook koste wat kost er tegen ingaan
dat is religie ookquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het kan. Ik vind het overdreven en absurd.
ja, dit is het schoolvoorbeeld van het kwaad in deze wereldquote:Ja, dit moet gestopt worden.
Het stoort jou niet, mij ook niet, maar het stoort wel de gemeente. De gemeenschap in feite. Mijn kritiek is dan ook niet gericht op de moslims die dit willen, maar eerder op de partijen en personen die hieraan mee willen werken.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat is religie ook
maar als die mensen dat nou eenmaal zo geloven, laat ze...het stoort mij niet zolang zij het premie willen noemen en ik het rente blijf noemen.
Wat is dit nou voor kul?quote:ja, dit is het schoolvoorbeeld van het kwaad in deze wereld
Selectief lezen IS een kunst: VVD Den Haag pleit voor Halal Hypotheekquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:03 schreef Jarno het volgende:
[..]
't Is GVD godsgeklaagd he, de hypocrisie waarmee sommigen het uit hun toetsenbord krijgen... De PvdA had het eens moeten voorstellen, of Groen Links.![]()
. Mén wat vallen er hier een paar hard door de mand zeg.
Dit bijvoorbeeld.quote:
Ja. Geen belasting hoeven te betalen vanwege mijn religie is ook handel: ik heb immers veel meer te besteden dus ga ik dat dan ook doen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:16 schreef Ringo het volgende:
Ach, vind het puur een kwestie van marktwerking dat er banken zijn die met zulke regelingen komen. Je kan tenslotte ook vega-burgers kopen, waarvan je je kan afvragen of die niet juist bedoeld zijn voor vegetariërs die nog steeds van hamburgers dromen.
Je moet je er als politiek niet teveel mee willen bemoeien. Hoewel ik van de VVD snap dat ze het doen (stemmen! stemmen!), het onderwerp leeft namelijk nogal, zeker onder hoogopgeleide moslims. Wel kúnnen kopen maar bezwaren hebben tegen het rentesysteem. Dagelijkse praktijk vs religieus principe, jetweettoch..
Ik weet niet of de VVD zich hard zou moeten maken voor moslim-hypotheken of andere religieuze parafernalia, maar over all heb ik er weinig bezwaar tegen, kom op zeg, het is handel![]()
Handel, goed, lekker zelf weten, maar er is een wetswijziging nodig, dat is geen handel meer, dat is politiek.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:16 schreef Ringo het volgende:
Ik weet niet of de VVD zich hard zou moeten maken voor moslim-hypotheken of andere religieuze parafernalia, maar over all heb ik er weinig bezwaar tegen, kom op zeg, het is handel![]()
Je doet net alsof het al door de 2e kamer is goedgekeurdquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:15 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Dit bijvoorbeeld.
Of voor iedereen geldende kledingvoorschriften die opeens gewijzigd moeten worden.
Nee hoor, die hoeft niet gewijzigd te worden, alleen gehandhaaft.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:20 schreef gelly het volgende:
En kledingvoorschriften ? Volgens mij is het juist zo dat personen als jij de wet willen wijzigen om bepaalde kleding te verbieden, of niet ? Dat maakt jou dan even fout als een moslim die de renteaftrekregeling wil verruimen om z'n premie gedeeltelijk terug te krijgen.
Ik dacht dat je een écht rentevrije hypotheek bedoelde. Dit is inderdaad gewoon het beestje een andere naam geven.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Premie is gewoon een ander woord voor rente in dit geval. Daar zit de winst.
Dat is al het geval, het staat jou vrij een rentevrije lening aan te bieden of af te nemen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:00 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dan moet je misschien wat beter kijken.
wij geven de mogelijkheid die religie te beleiden. daar horen een zooi dogma's bij. die moeten ze wel legaal kunnen uitvoeren natuurlijk.
er gaat genoeg geld om in het geestelijk leiders wereldje.. misschien kunnen ze dáár de aangepaste/afwijkende leningen aangaan ?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 12:34 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is al het geval, het staat jou vrij een rentevrije lening aan te bieden of af te nemen.
Het heet toch ook financieringslasten eigen woning en niet rente bij je aangifte ? Zou het even moeten nakijken...quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 13:30 schreef hace_x het volgende:
Wellicht dat de belastingdienst het aftrekken van het premiebedrag allang toestaat.
Betaalde rente wordt apart aangegeven.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 13:34 schreef gelly het volgende:
[..]
Het heet toch ook financieringslasten eigen woning en niet rente bij je aangifte ? Zou het even moeten nakijken...
Moet je kijken wat de reacties waren geweest als het GL was geweest die het voorsteldenquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Duidelijke uitleg van een halal-hypotheek waarvoor dank.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:52 schreef RubberenRobbie het volgende:
Mijn redenering klopte niet, omdat ik een verkeerde veronderstelling deed. Alle moeite voor niets
Als ik het goed begrijp uit deze site, koopt de bank eerst het huis om het meteen tegen een hogere prijs aan jou door te verkopen. Vervolgens mag je dat bedrag wel in termijnen aflossen (zij het dat je dan dus alleen aflossing betaalt en geen rente). Jammer genoeg mag je verkoopwinst van de vorige eigenaar niet aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.
Mee eens. De VVD is wel de partij waar je moet zijn voor intergratiequote:Op zaterdag 5 augustus 2006 09:54 schreef Aarde het volgende:
verkeerd signaal.
minder regels, niet meer, daar moet op ingezet worden.
de grote stuurders uit de moslimwereld hebben volgens mij enkele jaren terug al een vrijbrief gegeven voor moslims om een hypotheek te nemen in westerse landen, omdat het daar praktisch nauwelijks anders kan. ik zie het probleem niet zo.
ook kwa opzet van ts trouwens.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 09:21 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind dit topic nogal tendentieus.
omdat ze daar nog niet aan toe zijn. en tot die tijd kunnen wij, zonder extra kosten, toch gewoon toestaan hun religie te laten zijn zoals ie nu is?quote:Op zondag 6 augustus 2006 13:12 schreef Schorpioen het volgende:
De meeste moderne christenen hebben al die bijbelpassages over dingen als het verbod op rente al lang bij het oud vuil gezet omdat ze niet meer in deze tijd passen. Waarom kunnen die moslims dat niet ook gewoon?
Vernieuwing is iets dat je moet afdwingen. Als niemand ooit had gezegd "en nu gaan we het godverdomme eens anders doen, fuck de tradities!" dan hadden we nu nog in berenvellen gelopen.quote:Op zondag 6 augustus 2006 13:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
omdat ze daar nog niet aan toe zijn. en tot die tijd kunnen wij, zonder extra kosten, toch gewoon toestaan hun religie te laten zijn zoals ie nu is?
laten we de verstandigste zijn.
Het schijnt dat je een baan nodig hebt voor een hypotheek.quote:Op zondag 6 augustus 2006 14:51 schreef dVTB het volgende:
Ik zeg het heeeeel voorzichtig, maar zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de reden dat zo weinig Turken en Marokkanen een eigen huis hebben, gelegen is in iets anders dan in de keuze voor een hypotheek?
quote:Op zondag 6 augustus 2006 14:51 schreef dVTB het volgende:
Ik zeg het heeeeel voorzichtig, maar zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de reden dat zo weinig Turken en Marokkanen een eigen huis hebben, gelegen is in iets anders dan in de keuze voor een hypotheek?
Dat bepaalde moslims het wel accepteren wanneer de ernte een andere naam krijgt en dat banken dit aanbieden is helemaal niet verkeerd. Maar dan moet er ook niet verwacht worden dat de overheid het wel weer als rente beschouwd. Voor de overheid is dit onderscheid ongewenst en ik denk ook niet dat een moslim met rente-afkeer dat dan moreel zou kunnen accepteren.quote:Kritiek op halal-hypotheek
van een verslaggeefster
AMSTERDAM - De gemeenteraad loopt vooralsnog niet warm voor een rentevrije hypotheek voor moslims, zoals wethouder Ahmed Aboutaleb (PvdA) samen met de VVD in de Haagse gemeenteraad wil.
VVD-raadslid Robert Flos vindt het voorstel te ver gaan. Hoewel hij voorstander is van huizenbezit onder allochtonen, meent hij dat het niet verstandig is uitzonderingen te maken om geloofsredenen. ''Dat is uit de tijd. Je moet moslims niet voortrekken, dan creëer je rechtsongelijkheid.''
Ook GroenLinks ziet niks in het voorstel. ''Wij willen sowieso de hele hypotheekrenteaftrek vervangen,'' zegt Maarten van der Meer. ''Er moeten nieuwe regels komen in de fiscale wetgeving die alle groepen bevoordelen. Alleen rijkeren profiteren nu van de hypotheekrenteaftrek. We willen een nieuw soort subsidie voor huizenbezitters, dus ook voor moslims.''
Geld lenen en rente betalen is in sommige islamitische groepen taboe. Rijken verdienen geld met geld en armen moeten daarvoor betalen, is de achterliggende gedachte.
Moslims kunnen om die reden geen hypotheek op een huis nemen en daarom geen eigen huis bezitten - tenzij ze bereid zijn de regels van hun geloof ruim op te vatten.
Aboutaleb steunt daarom een voorstel van de Haagse VVD en de Islam Democraten om te pleiten voor een landelijke wetswijziging, zodat ook de zogenoemde halal-hypotheek voor huizen aftrekbaar wordt. Bij zo'n hypotheek zit de winst voor de geldschieter in een extra winstmarge op het huis. De voorgestelde wetswijziging moet die marge fiscaal aftrekbaar maken voor de koper.
Aboutaleb noemt het vooral een zaak voor de banken en de Consumentenbond. Als zij denken dat er een grote markt is voor de halal-hypotheek, dan moet er zo'n wetswijziging komen, aldus de wethouder.
© Het Parool, 04-08-2006, 12:42 uur
quote:Henk Bres overweegt moslim te worden
Henk Bres overweegt zich te bekeren tot de islam. De Hagenees verwijst naar het plan van lokale politici 'halal-hypotheken' fiscaal aftrekbaar te maken.
Henk Bres overweegt zich te bekeren tot de islam. Dat schrijft de bekende Hagenees gekscherend op zijn weblog. "Ik mot me eigen vakantie betalen en ook rente zoals zoveel gewone Nederlanders", schrijft Bres in zijn Haagse taaltje. Moslims hebben het beter bekeken, vindt Bres. Daarbij verwijst hij naar een plan van de raadsfracties van VVD en Islam Democraten in de Haagse gemeenteraad om ook de islamitische vorm van hypotheek fiscaal aftrekbaar te maken.
Bij zo'n hypotheek, die wordt ontwikkeld door een Leids bedrijf, wordt geen rente betaald; de winst zit voor de geldschieter in een extra winstmarge op het huis. "Het is voor moslims wegens hun geloof onrein om rente te betalen", legt Bres uit.
De laatste tijd neemt Bres, die bekend werd als panellid in het Vara-programma Het Lagerhuis, wel meer bevolkingsgroepen op de korrel. Vorige maand is hij aangeklaagd bij het Meldpunt Discriminatie, omdat hij Duitsers 'moffen' had genoemd.
Bres was zondag niet bereikbaar voor commentaar.
[Novum]
quote:Voor zover bekend is de Bilaa Riba-bank in Leiden de enige instelling die op dit moment leningen verstrekt die in overeenstemming zijn met de islamitische wetgeving. Volgens een bericht op Maghreb Magazine loopt het storm met de aanvragen voor islamitisch sparen en beleggen. ABN Amro liet begin vorig jaar weten onderzoek te doen naar de mogelijkheid om sparen, beleggen en lenen volgens islamitische normen aan te bieden. Ook de Rabobank doet momenteel proeven met islamitisch verantwoord sparen.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=738696/sc=ee1db7
quote:Inmiddels is Bilaa-Riba, dat letterlijk ‘zonder rente’ betekent, een feit. Dini is general-manager, Bloemink en twee van zijn zoons vormen de directie en een islamitisch geleerde bekijkt of de producten die Bilaa-Riba levert, wel halal (toegestaan volgens de islam) zijn.
De financiële instelling is twee maanden geleden begonnen met halal beleggen. Dat wil zeggen: beleggen in fondsen, die zijn goedgekeurd door een internationale commissie bestaande uit sjeiks en islamitische geleerden. Zij bekijken of de bedrijven zich houden aan de sharia (koranwetten) en bijvoorbeeld niet handelen in verzekeringen, varkensvlees of in de horeca zitten.
Een van de door de commissie goedgekeurde bedrijven is Shell. Hoe halal is het olieconcern dan wel?
,,Honderd procent halal is niet mogelijk,’’ wuift Dini het bezwaar weg.
Hoewel er al tweeduizend geïnteresseerden zouden hebben gereageerd, verstrekt Bilaa-Riba nog geen renteloze hypotheken. Volgens Dini komt dat omdat er nog geen alternatief fiscaal voordeel is voor de hypotheekrente-aftrek. In plaats van rente betaalt de klant een opslag op de lening, en die is niet fiscaal aftrekbaar. Dini: ,,Onze enige complicatie is de Belastingdienst.’’
De Belastingdienst zegt in een reactie dat de fiscale constructie die Bilaa-Riba voor de halal-hypotheek bedacht, nog niet is goedgekeurd. Een eerder voorstel is afgewezen. ,,We moeten er echt zorgvuldig naar kijken, want de rechtszekerheid van de gebruiker moet wel gewaarborgd zijn,’’ aldus een woordvoerster. Overigens staat Bilaa-Riba ook nog niet geregistreerd bij financieel toezichthouder AFM en mogen dus nog geen hypotheken verleend worden.
http://www.ad.nl/economie/article504133.ece
Voor de meeste modale verdieners gaan een BMW 530 en een nieuw huis niet samen nee.quote:Op zondag 6 augustus 2006 14:51 schreef dVTB het volgende:
Waarom niet? Het zijn gewoon inwoners van dit land en soms pas je de wet aan met het oog op de inwoners van dit landquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 20:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Zijn ze nou helemaal van de pot gepleurd?
Dat er malle moslims zijn die zichzelf kunnen verkopen dat hun rente premie heet en dus geen rente is (alleen maar een beetje extra geld voor de lening) dat kan toch in 's herennaam niet betekenen dat we daarom onze regelgeving gaan aanpassen?
![]()
Inderdaad, laten we homofilie ook maar verbieden dan.quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom niet? Het zijn gewoon inwoners van dit land en soms pas je de wet aan met het oog op de inwoners van dit land
Uiteraard. Moslims willen helemaal niet gelijk behandeld worden, ze willen uitzonderingen voor zichzelf:quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom niet? Het zijn gewoon inwoners van dit land en soms pas je de wet aan met het oog op de inwoners van dit land
quote:VVD-raadslid Robert Flos vindt het voorstel te ver gaan. Hoewel hij voorstander is van huizenbezit onder allochtonen, meent hij dat het niet verstandig is uitzonderingen te maken om geloofsredenen. ''Dat is uit de tijd. Je moet moslims niet voortrekken, dan creëer je rechtsongelijkheid.''
Ja en? Er zijn honderdduizend uitzonderingsregels, niks mis mee hoor.quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:30 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Uiteraard. Moslims willen helemaal niet gelijk behandeld worden, ze willen uitzonderingen voor zichzelf:
En voor honderdduizenden (geloofs)overtuigingen worden geen uitzonderingen gemaakt.quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja en? Er zijn honderdduizend uitzonderingsregels, niks mis mee hoor.
Totdat het om moslims gaat, bij dat woord slaan sommigen direct op tilt en raken ze verblind.
quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Inderdaad, laten we homofilie ook maar verbieden dan.
Noem maar op in deze context.quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:34 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
En voor honderdduizenden (geloofs)overtuigingen worden geen uitzonderingen gemaakt.
Het dragen van een peniskoker in openbare gelegenheden wordt niet toegestaan voor Papoea-aanhangers.quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Noem maar op in deze context.
Gereformeerden kunnen prima ziektekostenverzekeringen afsluiten bij maatschappijen die tegen abortus e.d. zijn.
Okay, en daar is wel een verzoek voor ingediend? Heb je daar een bron van?quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:37 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Het dragen van een peniskoker in openbare gelegenheden wordt niet toegestaan voor Papoea-aanhangers.
Om te beginnen vind ik die hele hypotheekrente een crime.quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:26 schreef SCH het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |