Over ontbijten enzo, hè... ik zit daar al een paar dagen over te piekeren...
Als je kijkt naar de gemiddelde Fransman, die is duidelijk slanker dan de gemiddelde Nederlander en al helemaal slanker dan de gemiddelde Engelsman. Als je dan vervolgens kijkt naar de ontbijtgewoonten van die drie groepen, zie je dat:
- de Fransman ontbijt met een croissantje en een kop koffie;
- de Nederlander ontbijt met een maaltijd van brood met beleg;
- de Engelsman ontbijt met een stevige maaltijd van ei, worst, toast, bonen enzo.
Het vreemde is dus dat hoe zwaarder het ontbijt hoe groter het obesitas probleem in het land is. Nu is dat natuurlijk niet de enige fator die speelt, maar het geeft wel te denken.
Daarnaast doen de Fransen volgens onze denkwijze nog iets "fout", ze eten hun avondmaaltijd pas laat op de avond, na 8 uur 's avonds. Hier in Nederland wordt juist gezegd dat je daar dik van wordt. Vreemd toch? Daar loop ik dus al een paar dagen over na te denken.
Oja, en ze drinken best veel wijn, dat is ook niet bepaald een light-drank.
Het enige wat ik kan verzinnen waar de Fransen slank van blijven is dat ze allemaal roken...
![]()
Maar verder kan ik niets zinnigs bedenken waarom de Fransman slanker is dan de Nederlander. Zou onze "logica" over eten dan gewoon van geen kant kloppen?
In de bovengenoemde voorbeelden heb ik 't over gemiddelden... Ik weet dat er ook dikke Fransen en slanke Nederlanders/Engelsen zijn.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***