Het spijt me, ik wilde even bijdehand zijn. Wellicht heb ik een zieke geest!quote:Op donderdag 3 augustus 2006 16:46 schreef Ba-Hala-Na het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je daarmee bedoeld?
Ik "denigreer" het Christendom niet als een geloof als 1 uit duizenden. Ik kan geen antwoord geven op Zeus en Wodan, omdat ik me niet goed genoeg hebt verdiept in deze mythologien die ooit eens geloven waren. Voor mij zijn het mythologien en God heeft Zichzelf openbaart in Jezus.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 16:32 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nou ja, je stelt dat het geen feit is dat de mens God heeft geschapen. Mijn vraag aan jou luidt daarom dan ook "Waar komen Zeus en Wodan dan vandaan?" Het kan geen kwaad om daar eens bij stil te staan. Jouw geloof is er ook maar eentje uit duizenden.
Misschien kun je ook gewoon antwoord geven?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 16:54 schreef SignOTheTimes het volgende:
[..]
Het spijt me, ik wilde even bijdehand zijn. Wellicht heb ik een zieke geest!
Dat is interessantquote:Op woensdag 2 augustus 2006 09:30 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
de bijbel bestaat uit 66 boeken. van een aantal boeken is niet bekend wie de schrijver is. uiteindelijk zijn ze allemaal door Gods Geest ingeblazen (dat is de letterlijke vertaling van het woord dat in het Grieks, in de grondtekst, ervoor word gebruikt).
velen menen van wel. Twee voorbeeldjes.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 17:55 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Dat is interessant. Mooi woord ervoor ook. Is daar meer over bekend?
En blaast Gods Geest nog steeds woorden in bij mensen?
Dat is het punt juist de bijbel is alles behalve briljant te noemen, dus ik ben het niet met je eens dat het een briljant iemand geweest moest zijn..quote:Op donderdag 3 augustus 2006 16:08 schreef VisStick het volgende:
Als God ons perfect had willen zien had Hij wel robots van ons gemaakt, maar dat heeft Hij (gelukkig) niet gedaan. Hier komt de "vrije wil" weer om de hoek kijken die Hij ons heeft gegeven.
Verder ben ik ook niet zo dol op al die verschillende aftakkingen van het Christendom. "It's time to see religion die", toch Integrity? Of is je avatar niet van het aankomende album van Head?
[..]
ALS het verzonnen zou zijn, dan door een briljant iemand denk ik zo
Dus? Soms moet je geen antwoorden geven als je er geen hebt.quote:
Jij zegt:quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 09:46 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Dus? Soms moet je geen antwoorden geven als je er geen hebt.![]()
Leg mij nou eens uit waarom het geen feit is?
Maar wat is het verschil dan met het omgekeerde van mijn post?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:23 schreef Integrity het volgende:
[..]
Jij zegt:
"De mens is de schepper van god en niet andersom, maarja daar gaat deze discussie dus eigenlijk over."
Ik zeg: dat is geen feit, omdat het een aanname is van jou dat het op die manier tot stand is gekomen. Al dan niet voor jezelf beargumenteerd, heb jij de losse eindjes aan elkaar geknoopt en er een conclusie van gemaakt. Een conclusie die alleen subjectief getrokken kan worden.
Ik zeg:
"God is de schepper van de mens."
Daar ik weet dat er geen verklaring is voor het ontstaan van de mens en in de bijbel deze verklaring heeft gegeven. Ik verdiep me in de bijbel en ik zie daarin het Woord van God. Het is praktisch en je kunt het toepassen op je eigen leven.
Is dit voor mij een feit? Nee, een aanname. Kortom geloof. Dit geloof staat net zo sterk als jouw geloof met jouw argumenten.
Dat is wel een hele beperkte visie op het geheel, vind je niet? Sla je zomaar even Jezus over bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:35 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Maar wat is het verschil dan met het omgekeerde van mijn post?
D'r is een andere verklaring voor het ontstaan van de mens, maar die vergeet je dan maar even....![]()
Maar mag ik je er ook even op wijzen dat god eigenlijk een zieke moordenaar is en die aanbidt jij dan......![]()
Ik behandel je toch ook met respect? Het feit dat ik god een zieke moordenaar vind is een mening, ik baseer mijn mening op hetgeen wat in de bijbel staat. De bijbel is voor mij niet meer dan een boek.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:56 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is wel een hele beperkte visie op het geheel, vind je niet? Sla je zomaar even Jezus over bijvoorbeeld.
In mijn post heb ik geprobeerd aan te geven dat elke individuele visie met evenveel respect behandelt dient te worden. Dat is in tweevoud niet aangekomen.
Probeer je het zo om te draaien door mij met een beperkte visie op te zadelen?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:06 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Ik behandel je toch ook met respect? Het feit dat ik god een zieke moordenaar vind is een mening, ik baseer mijn mening op hetgeen wat in de bijbel staat. De bijbel is voor mij niet meer dan een boek.
Je aanbidt een god die mensen en zelfs babies vermoord....daarna zegt hij 'sorry' ik doe dan nooit meer. Klinkt in mijn oren meer als een persoon met een sociale stoornis. En door dit soort dingen ben ik ervan overtuigd geraakt dat 'god' verzonnen is door mensen. Alleen mensen kunnen zo'n zieke god creeeren. De god in bijbel kon niet eens de engelen tevreden houden en voor een almachtige is hij toch verbasingwekkend slap en onkundig in het tevredenhouden van zijn creaties?!
Mocht er een 'god' zijn dan zal deze in mijn mening niet eens in de buurt komen van wat hij zou moeten zijn.
T.a.v. mijn beperkte visie, is mijn visie net zo beperkt als die van jou. Geloven in een god is mijn inziens een manier om 'de dood' verklaarbaar te maken. Iets dat het iig allemaal nuttig maakt wat we doen. Sommige kunnen het zonder andere niet.
Ja, maar als je dan het verhaal van Jezus erbij pakt, staat daar toch aardig duidelijk wat Hij van je verwacht. Kun je niet echt omheen of verkeerd interpreteren. Ja, misschien als je enorm masochistisch bent, dat je het dan ziet als een kans tot sado-masochisme. Ik moest immers mijn naaste liefhebben zoals mezelf?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:01 schreef Doffy het volgende:
Misschien lijden jullie allebei wel aan een beperkte versie, en hebben jullie toch allebei gelijkDe bijbel kan je op zo'n beetje iedere gewenste manier interpreteren, en dat is er het grote gevaar aan. Wie zegt dat het op de 'slechte' manier wordt uitgelegd als het gebruikt wordt om mensen aan te zetten tot 'kwaad'?
Heb jij de bijbel wel gelezen? Zo ja, dan ongetwijfeld alleen maar de lieve stukjes. Hier een kort overzicht van wat teksten in de Bijbel die God aanwijzen als een zieke moordenaar.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:20 schreef VisStick het volgende:
Waar uit de Bijbel haal jij dan dat God een zieke moordenaar is? Het woord "vermoorden" vind ik ook fout gekozen trouwens.
Mensen vermoorden mensen, daar kiezen ze voor.
Er staan ook uitspraken van Jezus waaruit je wat minder liefdevolle ideeën kan opdoen. Daarbij is er *niemand* die de bijbel van kaft tot kaft serieus neemt, en zijn er altijd citaten die "voor het gemak" over het hoofd worden gezien, of op een erg kromme manier uitgelegd.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:06 schreef Integrity het volgende:
Ja, maar als je dan het verhaal van Jezus erbij pakt, staat daar toch aardig duidelijk wat Hij van je verwacht. Kun je niet echt omheen of verkeerd interpreteren. Ja, misschien als je enorm masochistisch bent, dat je het dan ziet als een kans tot sado-masochisme. Ik moest immers mijn naaste liefhebben zoals mezelf?
welk verhaal van Jezus ? Er zijn er meerdere natuurlijk. Naast de evangeliën in de bijbel zijn er nog de apocrieven.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:06 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ja, maar als je dan het verhaal van Jezus erbij pakt, staat daar toch aardig duidelijk wat Hij van je verwacht. Kun je niet echt omheen of verkeerd interpreteren. Ja, misschien als je enorm masochistisch bent, dat je het dan ziet als een kans tot sado-masochisme. Ik moest immers mijn naaste liefhebben zoals mezelf?
Da's interessant. Heb je wat bronnen voor me?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:14 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
welk verhaal van Jezus ? Er zijn er meerdere natuurlijk. Naast de evangeliën in de bijbel zijn er nog de apocrieven.
Nu doe je weer hetzelfde als die andere gozer. Mijn aanzien als iemand die alleen het goede wil zien en dan alleen aankomen met slechte zaken. Daar ben ik helemaal niet in geinteresseerd. Ik probeer zoveel mogelijk het totaalplaatje te zien binnenin een context. Geen stukjes buiten de context. De meeste gebeurtenissen zijn voor mij toch moeilijk te verklaren, omdat wij nu in een hele andere tijd leven.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:08 schreef onemangang het volgende:
[..]
Heb jij de bijbel wel gelezen? Zo ja, dan ongetwijfeld alleen maar de lieve stukjes. Hier een kort overzicht van wat teksten in de Bijbel die God aanwijzen als een zieke moordenaar.
Lees je eigen bijbel er eens op na, zou ik zeggen. En dan nu écht, van kaft tot kaft, en maak een lijstje van 'slechte' dingen. Het zal je verbazen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:14 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's interessant. Heb je wat bronnen voor me?
Ik heb het over bronnen buiten de bijbel, niet in de bijbel. Als ik een listje wil van slechte dingen, dan neem ik de link van onemangang wel door. Mijn reactie was gericht op fokschaap.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
Lees je eigen bijbel er eens op na, zou ik zeggen. En dan nu écht, van kaft tot kaft, en maak een lijstje van 'slechte' dingen. Het zal je verbazen.
Ik heb alleen het NT gelezen en ben pas net begonnen aan het OT. Als Christen is de leer van Jezus het belangrijkst. Ik zal jou linkje meenemen tijdens het lezen van het OT.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:08 schreef onemangang het volgende:
[..]
Heb jij de bijbel wel gelezen? Zo ja, dan ongetwijfeld alleen maar de lieve stukjes. Hier een kort overzicht van wat teksten in de Bijbel die God aanwijzen als een zieke moordenaar.
Ah. Nou, de Nag Hammadi bieb bijvoorbeeld, en een hele waslijst aan overige apocrypha. Allemaal hier te vinden.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:17 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb het over bronnen buiten de bijbel, niet in de bijbel. Als ik een listje wil van slechte dingen, dan neem ik de link van onemangang wel door. Mijn reactie was gericht op fokschaap.
Nou, het christendom claimt anders dat Jezus de "vervulling" is van het OT. Je kan het OT dus niet afdoen als 'minder belangrijk'.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:24 schreef VisStick het volgende:
Ik heb alleen het NT gelezen en ben pas net begonnen aan het OT. Als Christen is de leer van Jezus het belangrijkst.
evangelie van Judas, evangelie van Thomas...etc...quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:14 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's interessant. Heb je wat bronnen voor me?
Ja... maar het evangelie van Judas is bijvoorbeeld 300 ja na Christus door een Judas sekte opgesteld. Dat kan ik toch niet serieus nemen? Hoe het zit met het evangelie van Thomas, weet ik niet exact. De zaken die ik erover heb gelezen op deadseascrolls komen erg overeen met het evangelie van Johannes, Marcus en Mattheus. Ik laat Lucas er ff uit, want die heeft een iets andere rol in het geheel.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:33 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
evangelie van Judas, evangelie van Thomas...etc...
verder verwijs ik je naar de link van Doffy
Staat in mijn favorieten! Ik ga ermee bezig zodra ik het kan.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ah. Nou, de Nag Hammadi bieb bijvoorbeeld, en een hele waslijst aan overige apocrypha. Allemaal hier te vinden.
quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:50 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ja... maar het evangelie van Judas is bijvoorbeeld 300 ja na Christus door een Judas sekte opgesteld.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Judasquote:Al rond 180 waarschuwde Irenaeus in zijn werk Adversus Haereses (= tegen de ketters) tegen het Evangelie naar Judas. Volgens onderzoekers grijpt Irenaeus daarbij terug op de visie van Justinus de Martelaar twintig jaar eerder. De beweringen van deze sekte waren dus al in de oudheid bekend. Irenaeus maakt in zijn Adversus Haereses melding van het feit dat sommigen meenden, dat Judas de waarheid gekend zou hebben en daarom Jezus had verraden. Irenaeus noemt dit een bedenksel van warhoofden.
Jezus is het Woord van God. De enige weg naar de Vader is via de Zoon. Dat is voor mij op dit moment het belangrijkstquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:26 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nou, het christendom claimt anders dat Jezus de "vervulling" is van het OT. Je kan het OT dus niet afdoen als 'minder belangrijk'.
een dogma dusquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:59 schreef VisStick het volgende:
[..]
Jezus is het Woord van God. De enige weg naar de Vader is via de Zoon.
130 Is een waarschijnlijker jaartal.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:50 schreef Integrity het volgende:
Ja... maar het evangelie van Judas is bijvoorbeeld 300 ja na Christus
Niet zozeer door 'een sekte' in de term zoals we die vandaag gebruiken. Het christendom wás in die tijd een 'sekte', en er waren zeer vele verschillende stromingen die Jezus allemaal anders zagen, en die daar allemaal hun heilige boeken voor hadden. Die heilige boeken zijn allemaal opgetekend naar aanleiding van mondelinge overleveringen, waarvan we weten dat die doorgingen tot tenminste het begin van de 3e eeuw.quote:door een Judas sekte opgesteld.
Jawel hoorquote:Dat kan ik toch niet serieus nemen?
Het Thomasevangelie zoals we dat tegenwoordig overgeleverd hebben gekregen, stamt vermoedelijk uit ongeveer 140. De vroegste versies daarvan moeten echter gecirculeerd hebben rond het jaar 50, ongeveer dezelfde tijd (en waarschijnlijk plaats) als de bronnen voor oa. Mattheus en Lucas (bron 'Q').quote:Hoe het zit met het evangelie van Thomas, weet ik niet exact.
In de Dode Zee rollen staat helemaal niets over het vroege christendom, noch over de historische Jezus. Het betreft een verzameling joodse geschriften van de 2e eeuw vC tot de helft van de eerste eeuw nC.quote:De zaken die ik erover heb gelezen op deadseascrolls komen erg overeen met het evangelie van Johannes, Marcus en Mattheus. Ik laat Lucas er ff uit, want die heeft een iets andere rol in het geheel.
Very cool, dank je wel!quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:07 schreef Doffy het volgende:
Mocht je oprecht interesse hebben in wat er in de eerste 3 eeuwen allemaal in het christendom geproduceerd werd, kijk dan eens op http://earlychristianwritings.com/
Het voltooid deelwoord van zeggen is gezegd.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:00 schreef Terifire het volgende:
ik heb de bijbel geschreven, maar ik heb het niet gezegt omdat ik niet graag opschep![]()
Ach, in de bijbel staan ook fouten.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 23:13 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het voltooid deelwoord van zeggen is gezegd.
Eerder vertaalfoutenquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 23:31 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ach, in de bijbel staan ook fouten.![]()
Ja, spelling ontwikkelt zich sehr schnell tegenwoordig.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 23:31 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ach, in de bijbel staan ook fouten.![]()
Of vaak is de oorspronkelijke betekenis van een woord of uitdrukking simpelweg niet meer bekend.quote:
Alle vier de evangelisten spreken vanuit hun perspectief. Elk van de weergaven is waarheidsgetrouw als je je in hun zienswijze verplaatst. De zienswijze van de synoptici staat niet tegenover die van Johannes, want die beschrijft de dingen alleen maar vanuit een ander gezichtspunt. Je kan dus niet spreken van een 'vreemde eend in de bijt'.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:02 schreef Doffy het volgende:
Overigens is van de vier canonieke evangeliën niet Lucas, maar Johannes de vreemde eend in de bijt, in vrijwel alle opzichten.
Misschien moet je maar eens die evangeliën eens bekijken vanuit het tijdstip dat ze geschreven zijn dan.quote:Op maandag 7 augustus 2006 00:02 schreef Griffioen het volgende:
[..]
Alle vier de evangelisten spreken vanuit hun perspectief. Elk van de weergaven is waarheidsgetrouw als je je in hun zienswijze verplaatst. De zienswijze van de synoptici staat niet tegenover die van Johannes, want die beschrijft de dingen alleen maar vanuit een ander gezichtspunt. Je kan dus niet spreken van een 'vreemde eend in de bijt'.
Volgens mij, als ik mijn Bijbel goed heb gelezen, moest Jezus dood omdat dat zo voorspeld was. maar om gered te worden hoeft Jezus niet dood en herrezen te worden. Wie in hem geloofd, is gered. Dat gold al voor een aantal mensen die Hij tegen kwam zoals beschreven in de Evangelién. En toen leefde Hij nog. --> ook zonder Zijn dood en wederopstanding blijft de leer gelden: wie in Hem geloofd, is gered. Door de Zoon naar de Vader.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
er is maar 1 centrale waarheid dat het Christendom het Christendom maakt en dat is de redding van zonde door de dood en opstanding van Jezus Christus.
Over de hele wereld zul je verschillende interpretaties vinden van de bijbel, maar dit is de enige waarheid die bind, de kern. Zonder die genade zijn de wetten een juk.
Eerder een prachtig voorbeeld hoe tegenwoordig de Bijbel wordt gelezen. Er wordt naar gekeken met het oog van een taalkundige, terwijl het een inspiratiebron is.quote:Op maandag 7 augustus 2006 00:20 schreef onemangang het volgende:
Wie waren al bij het graf van Jezus toen Maria e.a. arriveerden?
Marcus: Een jongeman. (16:5)
Lucas: Twee mannen. (14:4)
Mattheüs: Eén engel (aangekondigd door een aardbeving, en hij straalde als een bliksemschicht). (28:2)
Johannes: Twee engelen. (20:12)
Tja, eerlijk gezegd vind ik dat je in die teksten meer zoekt dan er in zit. Met als gevolg dat je ook dingen gaat zien die er niet zijn. Het zijn vier verschillende schrijvers die elk op hun eigen wijze een verhaal vertellen, dat is waar, maar als je kijkt naar overlappende gebeurtenissen en daar de verschillen van ziet, dan zijn die niet weg te poetsen met de opmerking 'de een houdt zijn blik gericht op het etherische lichaam en de ander op het astrale lichaam'. Je noemt nu bijvoorbeeld de ontmoeting van Maria met de opgestane Christus. Wie waren van deze gebeurtenis getuige?quote:Op maandag 7 augustus 2006 01:39 schreef Griffioen het volgende:
[..]
De evangelisten beschrijven elke gebeurtenis in 't leven van de Christus vanuit hun eigen gezichtsveld (als voorbeeld het sterven aan 't kruis). Ik grijp hier terug op beschrijvingen in het esotherisch christemdom (mijn persoonlijke overtuiging), maar in m'n eigen woorden:
Het hangt van je achtergrond af, ik herken namelijk veel in deze teksten. De verschillen zijn voor mij juist zo treffend. Elke evangelie bespreekt eigenlijk één aspect en alle vier tezamen maakt het juist compleet. Maar dit herkennen in deze teksten, dat hangt van je achtergrond af...quote:Op maandag 7 augustus 2006 10:33 schreef onemangang het volgende:
Tja, eerlijk gezegd vind ik dat je in die teksten meer zoekt dan er in zit. Met als gevolg dat je ook dingen gaat zien die er niet zijn.
Is er wel eens gedacht over het moment van 'schrijven' en het moment van 'vrijgave' voor het publiek?quote:Op maandag 7 augustus 2006 00:20 schreef onemangang het volgende:
[..]
Misschien moet je maar eens die evangeliën eens bekijken vanuit het tijdstip dat ze geschreven zijn dan.
Marcus ± 70 na Chr.
Lucas ± 85-95 na Chr.
Matteüs ±80-100 na Chr.
Johannes ± 100-120 na Chr.
Je mag rustig het volgende stellen: hoe later geschreven des te onbetrouwbaarder het waarheidsgehalte van de tekst.
Die dateringen zijn behoorlijk betrouwbaar, ze zijn ondermeer afgegaan op het taalgebruik van de teksten, de lokatie waar ze zijn geschreven en details zoals het gebruik van bepaalde namen van plaatsen. Wat men wel vermoed en wat ook redelijk plausibel is is dat de teksten allen gebaseerd zijn op een verloren tekst, die ook wel als 'Q' (Quelle) wordt aangeduid. Die tekst zal wel ouder kunnen zijn, maar ja, die is nooit gevonden. Overigens heeft het Christendom pas een vlucht genomen toen Paulus, die Christus nooit heeft gekend of gezien, zich ging opwerpen als verspreider van het Christendom.quote:Op maandag 7 augustus 2006 19:15 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Is er wel eens gedacht over het moment van 'schrijven' en het moment van 'vrijgave' voor het publiek?
Misschien zijn ze allemaal wel in de weken na de dood van Jezus geschreven... maar duurde het ff voordat ze het beschikbaar gingen stellen. Misschien wilde ze het eerst voor een select groepje schrijven, maar kwam de 'inspiratie' om het bekend te maken pas later?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |