Die lag ergens in Turkije toch?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:03 schreef mazaru het volgende:
Het zijn verschillende boeken, ieder door iemand anders geschreven.
Origineel zijn er nog veel meer geschreven, maar er zijn boeken niet toegevoegd, omdat ze volgens de kerkleiders niet deugden.
Daarom nu ook de heisa over het apostel van Judas.
Die mocht niet toegevoegd worden, maar is nu wel (voor wat er van over is) boven water.
Het evangelie van Judas?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:03 schreef mazaru het volgende:
Het zijn verschillende boeken, ieder door iemand anders geschreven.
Origineel zijn er nog veel meer geschreven, maar er zijn boeken niet toegevoegd, omdat ze volgens de kerkleiders niet deugden.
Daarom nu ook de heisa over het apostel van Judas.
Die mocht niet toegevoegd worden, maar is nu wel (voor wat er van over is) boven water.
Oei en au, static. Je kunt het al dan niet eens zijn met de Bijbel, maar de literaire waarde van (het grootste deel van) dat boek staat toch wel buiten kijf. Als je het Bouquet-reeks noemt, beledig je niet alleen de gelovigen (dat is overigens niet heel erg), maar ook de literairen (en dat is wél erg, om niet te zeggen dom).quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:00 schreef static het volgende:
Of een voorhistoriesche familie van boeket-reeksjes schrijvers?
Het boek is alleen van literaire waarde voor mensen die iets moeten met dat boek. Mij zegt t boek niets en heeft derhalve geen literaire waarde.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:58 schreef broer het volgende:
[..]
Oei en au, static. Je kunt het al dan niet eens zijn met de Bijbel, maar de literaire waarde van (het grootste deel van) dat boek staat toch wel buiten kijf. Als je het Bouquet-reeks noemt, beledig je niet alleen de gelovigen (dat is overigens niet heel erg), maar ook de literairen (en dat is wél erg, om niet te zeggen dom).
Er staan prachtige verhalen in die vaak ook nog fantastisch geschreven zijn. Los van of je erin gelooft en los van of je 'er iets mee moet'. Dat doet niet terzake.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:00 schreef arneaux het volgende:
Het boek is alleen van literaire waarde voor mensen die iets moeten met dat boek. Mij zegt t boek niets en heeft derhalve geen literaire waarde.
Als je écht had gelezen wat er stond was je ongetwijfeld opgevallen dat ik al vertelde dat het boek wel degelijk waarde heeft voor mensen die er iets mee moeten.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:02 schreef broer het volgende:
[..]
Er staan prachtige verhalen in die vaak ook nog fantastisch geschreven zijn. Los van of je erin gelooft en los van of je 'er iets mee moet'. Dat doet niet terzake.
Overigens overschat je jezelf schromelijk als je schrijft: "Mij zegt t boek niets en heeft derhalve geen literaire waarde."
Ja. En als jij goed had gelezen, had je gezien dat ik het daar niet mee eens ben. Ik zeg namelijk dat de Bijbel bijzonder goed te lezen is als literaire verhalenbundel. Ook als je verder niets met God, Jezus of welke apostel dan ook hebt.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:06 schreef arneaux het volgende:
Als je écht had gelezen wat er stond was je ongetwijfeld opgevallen dat ik al vertelde dat het boek wel degelijk waarde heeft voor mensen die er iets mee moeten.
Beetje jammer dat je je dan laat verleiden tot een gesprek over de literaire waarde. Literatuur bestaat enkel bij de gratie van fantasie, namelijk.quote:Bovendien vind ik de verhalen die er in staat zó fantastisch, dat ik ze nog nooit gelezen heb.
Wel ja, geef ons maar weer eens de schuld.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:54 schreef harryharry het volgende:
wellicht een handige jood?
Heb ik dat ooit ontkend, dan?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:15 schreef arneaux het volgende:
Ik zie nu dat je de link Bijbel en fantasie legt?
Nou dan zijn we er toch. Ik vind van niet. En nou ophouden met je mening op me aan te dringen.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:17 schreef broer het volgende:
[..]
Heb ik dat ooit ontkend, dan?
Ik geloof niet. Ik vind de Bijbel gewoon een goeie verhalenbundel.
Dat is absoluut niet de insteek.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:58 schreef broer het volgende:
[..]
Oei en au, static. Je kunt het al dan niet eens zijn met de Bijbel, maar de literaire waarde van (het grootste deel van) dat boek staat toch wel buiten kijf. Als je het Bouquet-reeks noemt, beledig je niet alleen de gelovigen (dat is overigens niet heel erg), maar ook de literairen (en dat is wél erg, om niet te zeggen dom).
Ik denk dat ik pas waarde aan een verhaal ga hechten als ik weet wie de schrijver is.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:21 schreef Zyggie het volgende:
De dingen die je noemt in de OP zijn allemaal negatief.
Veel waarde hecht je niet aan de schrijver, wel aan het verhaal.
Oeps.quote:
Stel ik schrijf een oude legende op van bijvoorbeeld Robin Hood. In hoeverre ben ik er verantwoordelijk voor. De schrijver is wel onderdeel, maar het verhaal vertelt zichzelf in al zijn symboliek.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:24 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ik denk dat ik pas waarde aan een verhaal ga hechten als ik weet wie de schrijver is.
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:22 schreef arneaux het volgende:
En nou ophouden met je mening op me aan te dringen.
Tuurlijk, het verhaal verteld zichzelf. Dat neemt nogmaals niet weg dat ik pas aan het verhaal waarde ga hechten als ik weet wie t geschreven heeft. Als Pietje schrijft; je moet zus en zo doen om rijk te worden en die leeft zelf in een hut, hecht ik daar geen waarde aan, hoe mooi t ook geschreven is.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:26 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Stel ik schrijf een oude legende op van bijvoorbeeld Robin Hood. In hoeverre ben ik er verantwoordelijk voor. De schrijver is wel onderdeel, maar het verhaal vertelt zichzelf in al zijn symboliek.
Sorry, maarquote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:28 schreef broer het volgende:
[..]
Als je er niet tegenkunt dat iemand een gesprek met je aangaat, moet je misschien niet op een forum posten.
Welk gedeeltje is je ontgaan?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:26 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Stel ik schrijf een oude legende op van bijvoorbeeld Robin Hood. In hoeverre ben ik er verantwoordelijk voor. De schrijver is wel onderdeel, maar het verhaal vertelt zichzelf in al zijn symboliek.
Ja?quote:
Jij gaat er van uit dat iemand die het schrijft het ook bedenkt, dat hoeft dus niet. Er wordt als feit aangenomen dat er verschillende schrijvers ziijn allen in verschillende omstandigheden. Sommigen zater er bovenop, maar van de OT was het voornamelijk oude verhalen neerkalken. Meer als geschiedsschrijvers. Maar het is zoooo lang geleden dat je ze bijna onmogelijk kan achterhalen; ook zijn de schrijvers vrij nederig in hun positie zeker vergeleken met het verhaal dat ze beschrijven.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:44 schreef static het volgende:
[..]
Buiten dat heb je meer aan ervaringen die jezelf meemaakt zonder dat iemand het al beschreven heeft.
Je kunt natuurlijk geen mening vormen over iets dat je niet kent en waar je je nooit in verdiept hebt. Zoiets heet dan gewoon een vooroordeel. Je hoeft echt niet gelovig te zijn om de bijbel een mooi boek te vinden hoor.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:06 schreef arneaux het volgende:
Bovendien vind ik de verhalen die er in staat zó fantastisch, dat ik ze nog nooit gelezen heb.
Let op, er komen er een paar voorbij. (ff kijken hoeveel ik me nog kan herinneren van de zondagsschoolindoctrinatielessenquote:Op woensdag 2 augustus 2006 03:04 schreef Jesse- het volgende:
Een naam kan ik je niet geven, ik kan je wel vertellen dat de persoon die het gebundeld en herschreven heeft briljant is. Hoeveel simpele zielen nou nog steeds wat er in staat
de bijbel bestaat uit 66 boeken. van een aantal boeken is niet bekend wie de schrijver is. uiteindelijk zijn ze allemaal door Gods Geest ingeblazen (dat is de letterlijke vertaling van het woord dat in het Grieks, in de grondtekst, ervoor word gebruikt) onder de schrijvers bevinden zich profeten, discipelen van Jezus, apostelen van na Jezus, koningen door God aangesteld, Mozes (leider van het volk Israel), dat soort mensen.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:00 schreef static het volgende:
Een imaginair? Een fantast? Een doortrapte familie? Of een voorhistoriesche familie van boeket-reeksjes schrijvers?
En waarom zijn er zoveel verschillende geloven die naar de bijbel grijpen?
Ja, ik ben een n00b en probeer niets uit te lokken.
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 01:00 schreef static het volgende:
Een imaginair? Een fantast? Een doortrapte familie? Of een voorhistoriesche familie van boeket-reeksjes schrijvers?
En waarom zijn er zoveel verschillende geloven die naar de bijbel grijpen?
Ja, ik ben een n00b en probeer niets uit te lokken.
de Katholieke kerkquote:Op woensdag 2 augustus 2006 11:26 schreef buachaille het volgende:
[..]
![]()
![]()
Het wonderlijke van de Bijbel is dat er zoveel schrijvers zijn met zoveel verschillende stijlen en dat het toch een samenhangend geheel blijkt te zijn. Als trouwe bijbellezer heb ik toch nog wel een aantal vragen:
- Door wie/wat is bepaald welke hoofdstukken er in de bijbel horen en welke niet? Het Hooglied om een bekend voorbeeld te geven is nogal een vreemde eend in de bijt.
bij vertallingen kun je het best spreken over 'minst slecht'quote:- Lees ik de goede vertaling? De Peshitta bijbel interesseert mij bijzonder: http://www.aramaicpeshitta.com/ zie: Aramaic Peshitta Primacy for Dummies.
En dat verontrust me. Niet dat ik problemen heb met katholieken maar bijvoorbeeld de zaligprijzing van Maria keur ik af (maar de meningsverschillen tussen protestanten en katholieken is weer een andere discussie). Voor de liefhebber: http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/66489#2805183quote:
Je bedoelt dat het vooral hoge belangrijke figuren zijn.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 09:30 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
de bijbel bestaat uit 66 boeken. van een aantal boeken is niet bekend wie de schrijver is. uiteindelijk zijn ze allemaal door Gods Geest ingeblazen (dat is de letterlijke vertaling van het woord dat in het Grieks, in de grondtekst, ervoor word gebruikt) onder de schrijvers bevinden zich profeten, discipelen van Jezus, apostelen van na Jezus, koningen door God aangesteld, Mozes (leider van het volk Israel), dat soort mensen.
Tsja. Sommige boeken dragen de namen van die zogenaamde schrijvers, maar wie zegt ons dat zij dat daadwerkelijk geschreven hebben? Andere boeken dragen helemaal geen namen, maar de traditie die "men" er altijd bij vertelt, vertelt ons de namen van de schrijvers - maar hoe weten we dat zij die handel daadwerkelijk geschreven hebben?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 13:43 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het vooral hoge belangrijke figuren zijn.![]()
dat was puur om meer macht te krijgen zie middeleeuwen/vaticaanquote:Op woensdag 2 augustus 2006 13:55 schreef Doffy het volgende:
[..]
Tsja
Van vele boeken, of delen daarvan, weten we dat ze door de eeuwen heen zijn bewerkt, opgepoetst, gepolijst, herschreven,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |