abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 juli 2006 @ 10:39:10 #41
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_40316311
Dan gooi ik er maar ff een vraagje in

Aangezien ik nog nooit in een benzineauto heb gereden (lesauto was diesel en auto van ouders ook) vraag ik me wel af wat nou het verschil is met wegrijden? Wat is er anders wat koppeling/gas betreft?
Jawel, je keek.
pi_40316607
je kunt de auto niet/nagenoeg niet alleen op de koppeling weg laten rijden, je moet dus echt gaan hefbomen met gas en koppeling
Fragile like a rose on the snow...
  zondag 30 juli 2006 @ 11:18:39 #43
87694 Robin__
letitredno
pi_40316890
Het is nou ook niet een een verschil als dag en nacht hoor. Probeer, als je weer in een diesel auto rijd, eens gas te geven tot zo'n 2500 toeren (bij een benzine auto is dat vrij weinig, maar doet er niet zo toe) en dan tijden het oplaten komen van de koppeling probeer je het toerental op 2500 te houden. 1e keer langzaam, en dan steeds proberen de koppeling wat sneller op te laten komen Dat is ruwweg wat je ook doet in een benzine auto (maar dan met iets meer toeren) Als je dat kunt moet het allemaal goed komen

Of onthoud het voor als je dan in die benzine auto zit, je toerenteller is je vriend Houd m dan zo rond de 3000 bij het wegrijden (onder de 2000 wil je m eigenlijk niet hebben) Na 10 keer word het natuurlijk een automatisme, maar tot die tijd is die de beste tip die ik voor je heb.

Kans zit er ook in dat je het allang 'goed' doet trouwens, ik moest in mn lesauto ook wel degelijk een dot gas bijgeven bij het wegrijden
  zondag 30 juli 2006 @ 12:06:28 #44
131729 jna
pi_40318222
Bedankt, waarschijnlijk dalijk voor het eerst in een benzine auto rijden.

Ik zal op de heenweg (in een diesel) eens opletten op het toerental.
Jawel, je keek.
  zondag 30 juli 2006 @ 12:31:23 #45
87694 Robin__
letitredno
pi_40319037
benzine is fijn spul rijd veel directer, veel groter toeren bereik etc

veel plezier
pi_40320974
Ik heb een auto!!! Een prachtig metallicblauwe Fiat Punto uit '97 met elektrische ramen, schuifkanteldak, elektrische vergrendeling en airbags! Ik ben zo verliefd! Gister en eergisteren al veel gereden ermee, even wennen, maar nu rijdt ie heerlijk. Tenminste, als ie het doet. Zie Schakelpook kapot! Kleinigheidje die zo verholpen is, dat wel. Maar ik baal omdat ik nu niet kan rijden Tot morgen weer wachten....
Back in business.
pi_40321046
ik wil ook een nieuwere auto

maargoed binnenkort mn motor en dan kan die vierwieler me helemaal niet meer boeien
  zondag 30 juli 2006 @ 14:16:05 #48
87694 Robin__
letitredno
pi_40321913
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:06 schreef jna het volgende:
Bedankt, waarschijnlijk dalijk voor het eerst in een benzine auto rijden.

Ik zal op de heenweg (in een diesel) eens opletten op het toerental.
Bedenk me net dat 3000 misschien wat aan de hoge kant is das meer voor doorrijden in een niet al te snelle auto zegmaar
  zondag 30 juli 2006 @ 22:21:46 #49
131729 jna
pi_40335416
Net terug, benzine was echt super wennen. De eerste 3 keer sloeg ie af ofzo Later ging het wel beter maar toen was ik al bijna op de plaats van bestemming omdat ik onderweg alle stoplichten mee had.
Jawel, je keek.
pi_40335646
quote:
Op zondag 30 juli 2006 14:16 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Bedenk me net dat 3000 misschien wat aan de hoge kant is das meer voor doorrijden in een niet al te snelle auto zegmaar
Ligt er ook maar net aan wat voor auto het is. Japanners moet je vaak in de toeren houden om een beetje vooruit te komen. Laatst had ik per ongeluk de 7000 toeren aangetikt, foutje.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
  maandag 31 juli 2006 @ 06:12:47 #51
88233 Steve
Still the best.
pi_40342860
Net terug uit Oostenrijk. Wat ontzettend balen dat ik daar niet mocht rijden. Bergje op bergje af. Heerlijk wat haarspeldbochtjes.

Morgen meteen weer lessen.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_40344417
dat heb ik nou met de motor

bijnabijnabijna
  maandag 31 juli 2006 @ 10:18:13 #53
87694 Robin__
letitredno
pi_40344910
Ik heb lekker in frankrijk gereden

*in een ford transit *
pi_40351428
theorie gehaald met 2 fouten

no offence, maar ik vond het echt belachelijk makkelijk.

23 augustus test voor de ogen. als dat goed gaat gelijk examen aanvragen en dan in oktober afrijden
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
  maandag 31 juli 2006 @ 14:34:56 #55
122567 Cheesecake
Is het Sjors?
pi_40352538
Zo, ben net terug van hopelijk mijn voorlaatste rijles. Het examen komt nu wel erg dichtbij en ik begin te twijfelen of ik het allemaal wel kan. Ook omdat het vandaag 'wel okee' ging, maar niet echt helemaal lekker. Ik heb voor het examen nog 1 rijles en dan gaan we zien wat ik er van ga bakken.
U hoort het wel.
pi_40353667
Weet iemand hoelang de wachttijd van theorie is?
31 Augustus word ik 18 en ik ga proberen in 10 weken me rijbewijs te halen, maar ik wil wel zo snel mogelijk mijn theorie hebben en aangezien ik de 25e pas mijn schoolrooster weet (of krijg je daar vrij voor? )
  maandag 31 juli 2006 @ 15:26:54 #57
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_40353957
Ik zou ook graag in de OP willen als lesser

Wachttijd voor theorie is er bijna niet, ik kon al een datum kiezen voor een week later. Voor je theorie-examen krijg je geen vrij als je het mij vraagt. Buitenschoolse activiteit.

Ik moet overigens morgen voor mijn theorie!! Om half 11 ben ik de sjors
To infinity…and beyond!
  maandag 31 juli 2006 @ 15:29:57 #58
122567 Cheesecake
Is het Sjors?
pi_40354043
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:26 schreef ivetje het volgende:

Wachttijd voor theorie is er bijna niet, ik kon al een datum kiezen voor een week later. Voor je theorie-examen krijg je geen vrij als je het mij vraagt. Buitenschoolse activiteit.

Hebt u dan wel de Wikipagina zelf aangepast? Zoja,dan kom je er in het volgende topic wel in
pi_40354063
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:26 schreef ivetje het volgende:

heb je een geheim cbr ofzo

arnhem is echt een ramp. ik moest 5 weken wachten (ok, vakantietijd) en vandaag stonden er voor mijn examen al plus/minus 30 reserves waarvan er dan ongeveer 10 examen kunnen doen

blij dat ik het gehaald heb
  maandag 31 juli 2006 @ 15:37:30 #60
131729 jna
pi_40354270
Hangt er ook vanaf of je rijschool plaatsen inkoopt.
Jawel, je keek.
  maandag 31 juli 2006 @ 15:50:30 #61
11458 ivetje
pi_40354641
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:29 schreef Cheesecake het volgende:

[..]

Hebt u dan wel de Wikipagina zelf aangepast? Zoja,dan kom je er in het volgende topic wel in
De wat?? Explain ff

Ik zit in Utrecht, was er echt zo doorheen met die theorie. Zat alleen mijn vakantie tussen, dus vandaar dat ik morgen pas ga, maar ik had echt genoeg keus aan data en tijden.
To infinity…and beyond!
  maandag 31 juli 2006 @ 15:50:59 #62
11458 ivetje
pi_40354655
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:37 schreef jna het volgende:
Hangt er ook vanaf of je rijschool plaatsen inkoopt.
Dat is toch alleen bij praktijk? Theorie bel je naar zo'n computer die een aantal data opnoemt en die moet je dan zelf kiezen.
To infinity…and beyond!
pi_40354777
Net maar even gebeld: woensdag 6 sept om 13:30
pi_40354855
Zo ik had afgelopen donderdag ff een rij school gebeld omdat ik een rijbewijs wil hebben.

Vandaag om 14:00 was het zover. oei da's moeilijker dan ik dacht.

Er ging veel fout : Sturen, koppeling, remmen, etc.

wat ik zelf moeilijk vind is dat je als je +/- 40 rijdt dan in de 3e versnelling moet zetten en dan eerst koppeling helemaal intrappen en dan in de juiste versnelling zetten en dan koppeling rustig weer op laten komen en een beetje gas erbij geven.

Zelf ben ik gewend om +/- 45 km per uur te rijden omdat mijn brommer niet harder kan. dus 80 of 100 wordt best vreemd.

Ook sturen is vaag maar jah, donderdag heb ik les 2.

Was het bij jullie ook zo ??

Alvast bedankt.

p.s. het leek wel of ik een beetje bang was ofzo, is dit vreemd ?
  maandag 31 juli 2006 @ 15:59:18 #65
122567 Cheesecake
Is het Sjors?
pi_40354884
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:50 schreef ivetje het volgende:

[..]

De wat?? Explain ff

Ik zit in Utrecht, was er echt zo doorheen met die theorie. Zat alleen mijn vakantie tussen, dus vandaar dat ik morgen pas ga, maar ik had echt genoeg keus aan data en tijden.
Ik quote even uit de OP:
quote:
Ben je geslaagd of les je nog? Dan kun je jezelf toevoegen in de OP. De openingspost kan hier terug gevonden worden! Klik op bewerken (bovenaan) en sla de pagina op. Het volgende topic sta jij er dan bij. Zorg ook even dat je jouw avatar weghaalt bij de lessers als je geslaagd bent
  maandag 31 juli 2006 @ 15:59:44 #66
131729 jna
pi_40354895
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:50 schreef ivetje het volgende:

[..]

Dat is toch alleen bij praktijk? Theorie bel je naar zo'n computer die een aantal data opnoemt en die moet je dan zelf kiezen.
Mijn rijschool kocht ook theorieplaatsen, ik kon binnen een week theorie doen.
Jawel, je keek.
  maandag 31 juli 2006 @ 16:06:22 #67
11458 ivetje
pi_40355039
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:58 schreef Londemanmp het volgende:
Zo ik had afgelopen donderdag ff een rij school gebeld omdat ik een rijbewijs wil hebben.

wat ik zelf moeilijk vind is dat je als je +/- 40 rijdt dan in de 3e versnelling moet zetten en dan eerst koppeling helemaal intrappen en dan in de juiste versnelling zetten en dan koppeling rustig weer op laten komen en een beetje gas erbij geven.

Zelf ben ik gewend om +/- 45 km per uur te rijden omdat mijn brommer niet harder kan. dus 80 of 100 wordt best vreemd.

Alvast bedankt.

In mijn eerste les moest ik sturen en gasgeven, dat was alles. En dat ging meteen al prima eigenlijk.
In zijn 3 kan je je koppeling gewoon meteen op laten komen, dat rustig hoeft bij mij niet (diesel, geen idee of dat uitmaakt). 1 en 2 moet rustig op laten komen, daarna kan je hem gewoon loslaten.
To infinity…and beyond!
  maandag 31 juli 2006 @ 16:07:23 #68
11458 ivetje
pi_40355074
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:59 schreef jna het volgende:

[..]

Mijn rijschool kocht ook theorieplaatsen, ik kon binnen een week theorie doen.
Dat doen ze bij mij niet...ik moet theorie op eigen houtje regelen enzo, als hun aangeven dat het zo'n beetje tijd ervoor wordt.
To infinity…and beyond!
pi_40355280
quote:

Alvast bedankt.

met een paar lessen heb je dat wel onder de knie. ik had bij de eerste les niet zo'n problemen met de handeling schakelen. ik durfde het alleen niet, omdat ik dan teveel tegelijk moest doen
  maandag 31 juli 2006 @ 17:37:43 #70
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_40357585
quote:

Alvast bedankt.

Mwa wel redelijk herkenbaar in iets mindere mate. Na de 5de a 6de les begon het bij mij wel automatisme te worden. En dat bang zijn.. Kan me er wel iets bij voorstellen. Zo'n ding van 1000 kilo onder je reet. Heel wat breder dan je scootertje. Kan meer misgaan. Al dat verkeer. Ik had het ook wel een beetje denk ik. Maar je instructeur grijpt (meestal) wel in als er iets fout gaat hoor. En wettelijk gezien is hij de bestuurder. Dus als jij ergens tegenop knalt is het nog zijn schuld. Denk daar maar aan volgende rijles. En succes!
pi_40357782
Woensdag en donderdag weer lessen, en mijn instructeur gaat dan mijn examen aanvragen!
pi_40358378
quote:
Ook sturen is vaag maar jah, donderdag heb ik les 2
Alvast bedankt.
Je 1e les pas.... logisch dat er dan nog dingen fout gaan, en dat je het moeilijk vindt en bang bent. Ik heb nu 3 weken mijn rijbewijs en sinds 4 dagen een auto en ben nog steeds soms bang en ook nu gaan er nog steeds dingetjes fout. Dus maak je er nu al niet te druk over, en gewoon rustig lessen, pas als het bij les 20 ofzo nog niet goed gaat, dan moet je je zorgen gaan maken.
Back in business.
pi_40359486
Vandaag oproep gehad.. Over een week om 15.50 uur poging 3..
pi_40359719
Top, bedankt voor de goede reacties.

Ik rij in een toyota corolla ( nieuw model ) , verder mocht de muziek gewoon aan en we hebben het eerst getest op een rustige weg. dus niet direct in het volle autogebied ( snelweg ).

Straks in les 2 krijg ik : remmen, helingproof + stukje snelweg.

Wat moet je nou precies doen als je staat te wachten voor een brug, moet je hem dan weer terug schakelen naar z'n 1 of 2 , of blijf je in 3 staan ??

Voor de rest is het een bezine moter, en 5 versnellingen.

Schakelen ging wel goed ( blind ) maar als je de koppeling langzaam op laat komen en dan er een beetje gas bij geven, dan hobbelt die nog wel wat.

voor de rest heb ik een b weggetje gehad, en moest ook een rotonde doen maar die ging dus echt helemaal fout. alle kanten op etc.
pi_40360123
quote:
Op maandag 31 juli 2006 19:00 schreef Londemanmp het volgende:
Top, bedankt voor de goede reacties.

Ik rij in een toyota corolla ( nieuw model ) , verder mocht de muziek gewoon aan en we hebben het eerst getest op een rustige weg. dus niet direct in het volle autogebied ( snelweg ).

Straks in les 2 krijg ik : remmen, helingproof + stukje snelweg.

Wat moet je nou precies doen als je staat te wachten voor een brug, moet je hem dan weer terug schakelen naar z'n 1 of 2 , of blijf je in 3 staan ??

Voor de rest is het een bezine moter, en 5 versnellingen.

Schakelen ging wel goed ( blind ) maar als je de koppeling langzaam op laat komen en dan er een beetje gas bij geven, dan hobbelt die nog wel wat.

voor de rest heb ik een b weggetje gehad, en moest ook een rotonde doen maar die ging dus echt helemaal fout. alle kanten op etc.
Als je stil staat, altijd terug in z'n 1 zetten. In z'n 3 slaat ie uit. En vaak willen ze bij een brug dat je de motor helemaal afzet, maar dat hoeft niet. En fouten maken is nu echt niet erg hoor...daar leer je alleen maar van. En het hobbelen is gewoon wat meer je koppeling los en wat extra gas.
Back in business.
  maandag 31 juli 2006 @ 19:42:43 #76
87694 Robin__
letitredno
pi_40361068
De versnelling ligt niet aan de situatie maar aan de snelheid die je daar bij kiest.

Wegrijden gewoon altijd in 1, de rest leer je snel genoeg (en niet iedere rijleraar wil hetzelfde dus zal je geen 'fout' advies geven)

En dat gehobbel/schok bij het schakelen.. oefenen baart kunst, zelfs tegen de tijd dat je moet afrijden zal het soms nog wel eens wat minder perfect gaan, maar dat maakt absoluut niets uit (de eerste keer dat je het echt schokloos kan is best een leuk gevoel trouwens )

Bij rotondes is het belangrijk dat je al zo vroeg mogelijk kijkt, vooral naar fietsers, die zijn het kutst, ze zijn klein, relatief snel en ze nemen meestal gewoon voorrang op rotondes. De 150 meter voor een rotonde valt er vaak verder weinig te doen/zien dus probeer dan alvast te kijken of er fietsers/voetgangers lopen waar je mogelijk mee in de problemen kan komen, en als je rijd op een druk moment moet je gewoon goed je tijd nemen! Dat geld sowieso met alles, het is moeilijk, maar probeer niet te veel moeite te doen vlot door te rijden gelijk in het begin al.. eerst ff het kunstje doorkrijgen

Veel plezier op de snelweg (is een eitje)
pi_40361222
quote:
Op maandag 31 juli 2006 19:13 schreef Shirley het volgende:

[..]

Als je stil staat, altijd terug in z'n 1 zetten. In z'n 3 slaat ie uit. En vaak willen ze bij een brug dat je de motor helemaal afzet, maar dat hoeft niet. En fouten maken is nu echt niet erg hoor...daar leer je alleen maar van. En het hobbelen is gewoon wat meer je koppeling los en wat extra gas.
Zolang je de koppeling maar inhoudt kan je hem ook in de vijfde versnelling laten staan. Ik zet em altijd gewoon in z'n vrij, hoef je niet de hele tijd je voet op de koppeling te houden. Zodra je ziet dat je bijna door kan rijden kan je'm rustig in de eerste versnelling zetten.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 31 juli 2006 @ 19:48:26 #78
122567 Cheesecake
Is het Sjors?
pi_40361272
Ik heb dat nog steeds wel af en toe, dat de auto wat schokt bij het schakelen, vooral als ik mijn schoenen met lange punt draag. Mijn voet blijft dan nog wel eens steken lijkt het, waardoor ik de koppeling niet goed kan laten opkomen. Ik weet ook niet of het hierbij uitmaakt of je in een benzineauto of een dieselauto rijdt.
pi_40361315
quote:
Op maandag 31 juli 2006 19:42 schreef Robin__ het volgende:
De versnelling ligt niet aan de situatie maar aan de snelheid die je daar bij kiest.

Wegrijden gewoon altijd in 1
behalve als het glad is dan is het verstandiger om in zn 2 op te trekken
pi_40361490
quote:
Op maandag 31 juli 2006 19:48 schreef Cheesecake het volgende:
Ik heb dat nog steeds wel af en toe, dat de auto wat schokt bij het schakelen, vooral als ik mijn schoenen met lange punt draag. Mijn voet blijft dan nog wel eens steken lijkt het, waardoor ik de koppeling niet goed kan laten opkomen. Ik weet ook niet of het hierbij uitmaakt of je in een benzineauto of een dieselauto rijdt.
Een diesel is daarin wat relaxter. Een benzine-auto reageert daar veel direkter op. Een diesel kan je meeestal ook helemaal op de koppeling weg laten rijden zonder gas bij te geven.

Het is opzich ook een hele prestatie om een diesel af te laten slaan. Toen ik nog lesde is 't me 1 keer overkomen.
X
X
X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')