abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40205565
Ik zag dat deel 1 vol zat en dat er nog geen deel 2 was geopend, dat is natuurlijk niet acceptabel en daarom open ik een deel 2 over deze geweldige sport. Hier valt dus verder te praten over onze favoriete bezigheid



Deel 1--> Zweefvliegen!!
Tralalalala Die Dom Die Dom
  vrijdag 28 juli 2006 @ 12:35:52 #2
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40267260




wat foto'tjes van vorige week in Hodkovice
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40268321
Ik heb al meer dan 3 weken niet meer gevlogen
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40272539
En vanaf nu ga ik al mijn vvo er door heen raggen en mijn gpl dit jaar nog proberen te behalen
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40402053
Control: You're unreadable, say again.
Motor-glider: I've turned off the engine, is that better?
Control: (looong pause)



A beautiful summer day with good thermals, near Billund airport, Denmark:
Billund ATC: "Gliders 82 and D5, state position and altitude?"
82: Overhead Coal Lake, 6400 feet."
D5: "Same position, same altitude."
ATC (cool, dry voice): "So should I go get my collision report form??"

[ Bericht 43% gewijzigd door Keiichi op 01-08-2006 23:43:21 ]
pi_40418472
ghehe, die laatste
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40436468
Tot hoeveel feet hoog kunnen die dingen dan wel gaan?
Wat is eigelijk de maximum snelheid van zón ding?
Amstelveen de beste
pi_40436604
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 23:52 schreef anisubs het volgende:
Tot hoeveel feet hoog kunnen die dingen dan wel gaan?
Wat is eigelijk de maximum snelheid van zón ding?
Nou dat ligt er aan he. Op een goede thermische dag zit je zo 2 tot 3 km hoog, alhoewel de echte zweefvlieg-hoogterecords wel een stuk hoger zijn. Dan zit je volgens mij al aan zeker 8 kilometer of hoger te denken dacht ik, het precieze record weet ik zo niet....

En de snelheid verschilt ook per type vliegtuig maar is naar ik weet zo in de buurt van de 200/300 km per uur afhankelijk van je type. Maar er zullen vast nog wel extreme gevallen zijn...
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40436682
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
Amstelveen de beste
pi_40436820
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef jozef444 het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

wat foto'tjes van vorige week in Hodkovice
Vet, hodkovice heb ik ook nog eens een kamp gehad.
Landen op een veld wat niet vlak is was een ervaring.
pi_40436898
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
Euh druk binnen in de kist is dezelfde als daarbuiten (ongeveer), dus die kist zal er weinig van merken, je glijhoek wel
pi_40436952
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
8 kilometer is zo'n beetje 24000 feet, aangezien 1 meter ongeveer 3 feet is. De rest is dus wel zelf uit te rekenen lijkt me.
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40437030
Ik heb ff een paar records voor je opgezocht:

Vrije afstand gebruik makend van drie of minder keerpunten: 3 009 km Klaus Ohlmann (Duitsland)

Absolute hoogte: 14 938 meter R. Harris (Verenigde Staten)

Hoogtewinst: 12 894 meter P F. Bikle (Verenigde Staten)

Snelheid over een driehoek van 100 km : 249,09 km/h Horacio Miranda (Argentinië)

Snelheid over een driehoek van 1 000 km : 169,72 km/h H. Fisher (Duitsland
)
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40437077
Knappe records hoor.

Wat ik me nou net afvroeg, is het in een zweefvliegtuig als je bezig bent nou helemaal stil of heb je een hoop windgeruis? ( gare dag, gare vraag )
pi_40437162
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:15 schreef Tommeh het volgende:
Knappe records hoor.

Wat ik me nou net afvroeg, is het in een zweefvliegtuig als je bezig bent nou helemaal stil of heb je een hoop windgeruis? ( gare dag, gare vraag )
Ligt eraan wat voor vliegtuig.
Houten kisten hebben vaak nog wel wat kraakjes en zuchtjes en plastic heeft meestal een fluit.
Met een beetje trappen krijg je uit elke kist geluid
pi_40437368
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:18 schreef mg794613 het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor vliegtuig.
Houten kisten hebben vaak nog wel wat kraakjes en zuchtjes en plastic heeft meestal een fluit.
Met een beetje trappen krijg je uit elke kist geluid
Precies! Ik vlieg meestal ASK-23 en daar is het windgeruis, zeker bij hogere snelheden, goed te horen. Laatst echter overland geweest met een ervaren vlieger in een Duo Discus, en die is zo stil! Op een gegeven moment keek ik op de snelheidsmeter en zag er een dikke 130 opstaan terwijl ik bijna niks hoorde. Als je dan ASK-23 vliegt heb je al een boel geruis maar 130 in een Duo klinkt als 85 in een ASK-23!
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40444024
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:13 schreef YellowLedbetter het volgende:
Ik heb ff een paar records voor je opgezocht:

Vrije afstand gebruik makend van drie of minder keerpunten: 3 009 km Klaus Ohlmann (Duitsland)

Absolute hoogte: 14 938 meter R. Harris (Verenigde Staten)

Hoogtewinst: 12 894 meter P F. Bikle (Verenigde Staten)

Snelheid over een driehoek van 100 km : 249,09 km/h Horacio Miranda (Argentinië)

Snelheid over een driehoek van 1 000 km : 169,72 km/h H. Fisher (Duitsland
)
Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?
Nog een vraagje over die zweefvliegclubs, wat voor soort mensen zitten daar vooral? studenten, 30+ers?
Amstelveen de beste
pi_40446627
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:

[..]

Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?
Nog een vraagje over die zweefvliegclubs, wat voor soort mensen zitten daar vooral? studenten, 30+ers?
Als je zo'n record gaat vestigen neem je altijd wel zuurstofflessen mee, dus aan zuurstof geen gebrek daarboven.

En om antwoord op je 2de vraag te geven, dat verschilt natuurlijk per club. Je hebt studentenclubs waar inderdaad veel studenten zitten, maar er zijn ook wel clubs met voornamelijk ouderen denk ik. Zelf is het gelukkig zo dat ik bij een club vlieg waar dat mooi verdeeld is.
Tralalalala Die Dom Die Dom
  donderdag 3 augustus 2006 @ 21:17:36 #19
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40462530
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 23:57 schreef YellowLedbetter het volgende:
En de snelheid verschilt ook per type vliegtuig maar is naar ik weet zo in de buurt van de 200/300 km per uur afhankelijk van je type. Maar er zullen vast nog wel extreme gevallen zijn...
Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolang
vol...
pi_40464843
Hoe lang duurt het eigelijk om naar Bangkok te zweefen?
Is het eigelijk wel mogelijk?
Amstelveen de beste
  donderdag 3 augustus 2006 @ 23:30:48 #21
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_40466968
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 21:17 schreef Circle het volgende:

[..]

Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolang
vol...
De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45 Maar als je echt hoog zit kun je wel ff doorraggen..

Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden
Life's like music, get the rhythm..
  donderdag 3 augustus 2006 @ 23:40:23 #22
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40467269
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 23:30 schreef NoComment het volgende:

[..]

De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45 Maar als je echt hoog zit kun je wel ff doorraggen..

Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden
Yep, heb met de ASK-21 van de EACz indertijd (>20 jaren terug) ook ooit de 250 ge-toucheerd' maar ik vraag me af of de speed indicator nog wel betrouwbaar is bij die snelheden. Je kan dan ook niets meer met de kist behalve hard de neus drukken om de snelheid te houden. Kort vluchtje dus ;-)
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 12:07:14 #23
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40475970
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 22:37 schreef anisubs het volgende:
Hoe lang duurt het eigelijk om naar Bangkok te zweefen?
Is het eigelijk wel mogelijk?
Zweven...en de tijdsduur hangt ervanaf van waar je begint en van wat voor weer het is. Wat wil je dus precies weten ?
pi_40485413
LS4 mag 280 km/h. Dat is de snelste kist die wij hebben.
Discus 2b mag 250, maar heeft als groot voordeel dat'ie ook bij hoge snelheden een behoorlijke glijhoek haalt.

Van hier naar bankok vliegen gaat je niet lukken met een zweefvliegtuig. Je moet dan namelijk tegen de zon in vliegen, dus het wordt onherroepelijk een keer nacht. En in de nacht is er geen thermiek. (ook de terugweg lijkt het me een hele klus om de zon bij te houden overigens)

Maar als je redelijk doorvliegt, kun je wel een gemiddelde snelheid halen van 100/120 km/h. Reken maar uit hoe lang het dan in theorie zou duren.
pi_40486095
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 16:53 schreef mcDavid het volgende:
LS4 mag 280 km/h. Dat is de snelste kist die wij hebben.
Discus 2b mag 250, maar heeft als groot voordeel dat'ie ook bij hoge snelheden een behoorlijke glijhoek haalt.

Van hier naar bankok vliegen gaat je niet lukken met een zweefvliegtuig. Je moet dan namelijk tegen de zon in vliegen, dus het wordt onherroepelijk een keer nacht. En in de nacht is er geen thermiek. (ook de terugweg lijkt het me een hele klus om de zon bij te houden overigens)

Maar als je redelijk doorvliegt, kun je wel een gemiddelde snelheid halen van 100/120 km/h. Reken maar uit hoe lang het dan in theorie zou duren.
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen

Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts

[ Bericht 3% gewijzigd door mg794613 op 04-08-2006 17:27:56 ]
pi_40488151
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 23:30 schreef NoComment het volgende:

[..]

-knip-

Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden
Gehehe, zo zat ik een keer met en ASK-23 aan de Vne (200 km\u), maar dat ging perongeluk Ik zat min of meer in een soort van spiraalduik na een iets te enthousiaste bocht Maar natuurliijk netjes eruit gehaald he
Tralalalala Die Dom Die Dom
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 21:30:20 #27
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40493311
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef mg794613 het volgende:
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen

Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts
Ach, je kan gewoon met de zon meevliegen, zolang je maar in Bangkok uitkomt (waarom Bangkok eigenlijk ?). Verder kennen een aantal landen het zgn. night-VFR (waaronder Nederland, btw) dus dat hoeft ook geen beperking meer te zijn. Het kan dus, technisch gesproken.
pi_40494724
Mmzz, strict theoretisch gezien is het wellicht mogelijk....maar praktisch denk ik zekers van niet
Tralalalala Die Dom Die Dom
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 18:07:09 #29
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40516103
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 22:16 schreef YellowLedbetter het volgende:
Mmzz, strict theoretisch gezien is het wellicht mogelijk....maar praktisch denk ik zekers van niet
Lijkt me ook niet .... hangt ook af van het veld van vertrek, trouwens
pi_40517774
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 18:07 schreef Circle het volgende:

[..]

Lijkt me ook niet .... hangt ook af van het veld van vertrek, trouwens
ghehehe, ja als je vertrekt van 'n klein veldje naast bangkok maar ik neem aan dat er gewoon vanuit Nederland werd bedoeld. En probeer onderweg ook maar eens wakker te blijven
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40518082
ik ben ook weer van de partij Sommige 21's mogen trouwens 280 boven 3000m is zuurstof verplicht
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40519068
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 19:17 schreef cheukert het volgende:
ik ben ook weer van de partij Sommige 21's mogen trouwens 280 boven 3000m is zuurstof verplicht
hallo cheuk!
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40519194
Ik ben gisteren trouwens aangenomen bij een tuincentrum

Als ik nou goed doorwerk heb ik met de start van het volgende zweefseizoen de centjes en middelen om echt te gaan beginnen met het zweefvliegen
pi_40519742
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 20:02 schreef Keiichi het volgende:
Ik ben gisteren trouwens aangenomen bij een tuincentrum

Als ik nou goed doorwerk heb ik met de start van het volgende zweefseizoen de centjes en middelen om echt te gaan beginnen met het zweefvliegen
ghehehe, ik werk ook bij een tuincentrum
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40519760
moar, dat is slechts een bijbaantje waar ik binnenkort lekker mee kap
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40521143
ben je nou al aangenomen op de KLeS?
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40521600
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 21:08 schreef cheukert het volgende:
ben je nou al aangenomen op de KLeS?
ik heb afgelopen week de medical gehad dus ik krijg binnenkort wel bericht
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40676391
Ontopic, met hellingwind en golf kan je dag en nacht vliegen...alleen zijn bergen dan wel handig. De Oeral is in theorie minstens net zo goed als de Andes, alleen een beetje onherbergzaam.

Even een verkapte tvp vanuit de alpen... afgelopen week 40 uur gevlogen en als beste vlucht een 300km in 2 uur 10 min... bergvliegen is best wel aardig. (Langs het parcours tot briancon en retour voor de kenners]
Fotos volgen binnenkort
pi_40676893
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 09:38 schreef Autoreply het volgende:

Fotos volgen binnenkort
* Keiichi wacht
pi_40679679
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 09:38 schreef Autoreply het volgende:
Ontopic, met hellingwind en golf kan je dag en nacht vliegen...alleen zijn bergen dan wel handig. De Oeral is in theorie minstens net zo goed als de Andes, alleen een beetje onherbergzaam.

Even een verkapte tvp vanuit de alpen... afgelopen week 40 uur gevlogen en als beste vlucht een 300km in 2 uur 10 min... bergvliegen is best wel aardig. (Langs het parcours tot briancon en retour voor de kenners]
Fotos volgen binnenkort
Gaaf! steken en blijven stijgen
pi_40696564
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 09:38 schreef Autoreply het volgende:
Ontopic, met hellingwind en golf kan je dag en nacht vliegen...alleen zijn bergen dan wel handig. De Oeral is in theorie minstens net zo goed als de Andes, alleen een beetje onherbergzaam.

Even een verkapte tvp vanuit de alpen... afgelopen week 40 uur gevlogen en als beste vlucht een 300km in 2 uur 10 min... bergvliegen is best wel aardig. (Langs het parcours tot briancon en retour voor de kenners]
Fotos volgen binnenkort
gassssst dat is bijna 150km/h gemiddeld
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40698978
In de nacht zweefvliegen lijkt me wel leuk.
Ik ben zelf 14, en waneer mag je er op?
Ik zie vaak op websites dat veel mensen een soort Ipaq als navigatiemiddel gebruiken met één of andere vliegtuig navigatie software.
Amstelveen de beste
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:55:25 #43
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40714910
Met je 14e mag je al gewoon vliegen hoor en ook al solo komen, vanaf je 16e kun je echter pas je brevet halen
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40718252
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 01:07 schreef anisubs het volgende:
In de nacht zweefvliegen lijkt me wel leuk.
Ik ben zelf 14, en waneer mag je er op?
Ik zie vaak op websites dat veel mensen een soort Ipaq als navigatiemiddel gebruiken met één of andere vliegtuig navigatie software.
veel plezier met in de nachtzweefvliegen, lekker buitenlanden ofzo
zo'n ipaq met gps muis wordt weleens als navigatiemiddelgebruikt ja.
winpilot of seeyou kunnen dat.
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40737312
Mjah, ik denk dat er niet veel leeftijdsgenootjes op de zweefclub zitten.
Amstelveen de beste
pi_40741758
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
Mjah, ik denk dat er niet veel leeftijdsgenootjes op de zweefclub zitten.
Ikzelf ben 18 en bij de club waar ik zit zijn er zo een stuk of 10 jongeren die ongeveer even oud zijn.
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40742205
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
Mjah, ik denk dat er niet veel leeftijdsgenootjes op de zweefclub zitten.
ik ben begonnen op mn 15e toen was ik idd één van de jongste
maar er zitten toch wel wat leeftijdsgenoten op de club
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40742615
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 18:03 schreef cheukert het volgende:

[..]

ik ben begonnen op mn 15e toen was ik idd één van de jongste
maar er zitten toch wel wat leeftijdsgenoten op de club
ghehe, dan heb ik dat toch wel beter voor elkaar
Tralalalala Die Dom Die Dom
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 19:18:05 #49
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40744546
Even denken bij ons zijn er 5 a 6 mensen die 15 of jonger zijn totale jeugd is wschlijk rond de 20 (bedoel ik dus 22 en jonger)
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40762720
Wat moet je eigelijk allemaal kunnen om te gaan zweefvliegen?
Amstelveen de beste
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:33:33 #51
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40763812
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:43 schreef anisubs het volgende:
Wat moet je eigelijk allemaal kunnen om te gaan zweefvliegen?
Geld op je bankrekening hebben staan en er langs gaan en zeggen dat je wil vliegen ?
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40767494
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef mg794613 het volgende:

[..]

Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen

Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts
Wat moet er 's nachts de aarde opwarmen om thermiek te geven? Ja een kerncentrale wil meestal wel, maar daar mag je dan weer niet boven vliegen!
's nachts kan het prima regenen, aangezien de lucht afkoelt en vocht in de lucht dus condenseert. Heb je geen thermiek voor nodig.

Je kunt idd wel vliegen op hellingwind, maar ook wind heb je 's nachts een stuk minder vaak.
pi_40767578
Bij ZCFlevo hebben we overigens geregeld nieuwe leden van 14/15 jaar. Als je het tof lijkt om te zweefvliegen met die leeftijd, gewoon doen! Schrijf je vast in voor iFly, scheelt je een hoop geld en is hardstikke tof!
pi_40767619
Zweefvliegen lijkt mij ook hartstike gaaf! Maar welke kosten zijn eraan verbonden als je vanaf "0" begint?
pi_40767732
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Zweefvliegen lijkt mij ook hartstike gaaf! Maar welke kosten zijn eraan verbonden als je vanaf "0" begint?
Als volwassene ben je c.a. 800 euro per jaar kwijt. Als jeugdlid (onder de 18) ongeveer 600. Plus het inschrijfgeld, maar da's eenmalig.
http://zcflevo.nl/files/kost.html
Oh ja, het verschilt natuurlijk per club, maar ik denk dat wij wel ongeveer gemiddeld zitten.
pi_40767765
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:56 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Als volwassene ben je c.a. 800 euro per jaar kwijt. Als jeugdlid (onder de 18) ongeveer 600. Plus het inschrijfgeld, maar da's eenmalig.
http://zcflevo.nl/files/kost.html
Oh ja, het verschilt natuurlijk per club, maar ik denk dat wij wel ongeveer gemiddeld zitten.
Wat krijg je allemaal voor die 800 euro? Kun je voor dat geld ook echt al gaan vliegen?
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:01:35 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_40767862
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Zweefvliegen lijkt mij ook hartstike gaaf! Maar welke kosten zijn eraan verbonden als je vanaf "0" begint?
Hangt er vanaf, als je het verenigingswezen ingaat, moet je meestal een abonnement van een jaar kopen. Dat kost dan volgens mij ergens tussen de 800 en 1000 euro (afhankelijk van de vereniging*), en kun je over het algemeen elk weekend onbeperkt vliegen (afhankelijk van de hoeveelheid mensen die dat ook willen). Houd er ook rekening mee dat je in de winter mee moet helpen aan onderhoud.

Als je een enkele keer wil, kun je dat op Terlet (bij Arnhem) doen, bij 'de School'. Maar dat is echt schreeuwend veel duurder dan een abonnement. Dus ik zou dat alleen doen als je echt niet zeker weet of je het wat vindt.


____________
* andere users: verbeter me als het bij jouw vereniging heel ander is
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40767919
Heb je dan geen eigen zweefvliegtuig nodig?
pi_40767946
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:58 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Wat krijg je allemaal voor die 800 euro? Kun je voor dat geld ook echt al gaan vliegen?
Alles!
- Lidmaatschap
- startabonnement
- WA verzekering (KNVvL)
dat kost het meest. Dan komt er nog een periodieke medische keuring bij, van een euro of 50. die doe je tot je 30e (dacht ik?) om de 5 jaar, daarboven om de 2 jaar, en boven de 50 ofzo ieder jaar.

Het eerste jaar komt er dus nog inschrijfgeld bij. En wij hebben bij onze club nog "thermiektoeslag". da's 2,30 per kwartier dat je vliegt, 1e kwartier is gratis. En de toeslag is afgetopt op max. 150 euro per jaar, en geld niet in je eerste seizoen. Om het makkelijk te maken.
pi_40768002
Dus dat zweefvliegen is dus niet zo duur als ik dacht. Met wat voor een kist vlief je dan?
pi_40768003
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:03 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Heb je dan geen eigen zweefvliegtuig nodig?
Nope, je vliegt dan op vliegtuigen van de club. Een eigen vliegtuig kun je overwegen als je een brevet hebt. De voordelen: Onbeperkt vliegen en geen thermiektoeslag.
pi_40768029
Wat is de prijs van zo'n kist?
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:11:05 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_40768139
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat is de prijs van zo'n kist?
Tussen de 6000 voor een tweedehands oud barrel tot een miljoen euro ongeveer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40768149
Waar je op vliegt verschilt heel erg per vereniging. Bij ons wordt gelest op ASK 13's en een ASK 21. De solistenkisten zijn een Junior en een LS4b.

Wat een zweefvliegtuig kost? Een oude K8 ofzo heb je vanaf c.a. 3000 euro. Maar da's wel een afdankertje dan. Wil je een vliegtuig met wat betere prestaties dat er goed uitziet, denk ik dat je rond de 50.000 uitkomt.
-edit- En nieuw, sjah, dan kan het oplopen tot een miljoen ofzo ja! Maar dan heb je wel echt een topkist!
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:24:23 #65
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40768545
Die thermiektoeslag is nieuw voor me ben blij dat wij daar geen last van hebben
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40771196
mekdeevit: doe maar de groeten aan Siemen van Henkkk
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40784462
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:51 schreef mcDavid het volgende:
Bij ZCFlevo hebben we overigens geregeld nieuwe leden van 14/15 jaar. Als je het tof lijkt om te zweefvliegen met die leeftijd, gewoon doen! Schrijf je vast in voor iFly, scheelt je een hoop geld en is hardstikke tof!
Ik ben zelf 14 (bijna 15), en mij lijkt het supergaaf om te vliegen, en zeker op zón leeftijd.
Maar is zweefvliegen niet moeilijk?
Wat verschilt het kwa vliegen met een 'normale' sportvliegtuig?
Wat MOET je kunnen om te gaan zweefvliegen en om solo te kunnen?
Zitten er veel 14/15 jarigen op zweefvliegclubs, of zijn het vooral ouderen?
Mag je ook in het donker zweven met GPS?

Het lijkt mij hardstikke leuk om te gaan zweefvliegen, maar ik ben er nog over aan het denken.
Hoelang blijf je eigelijk in de lucht met een zweefvliegtuig?
Is de 'termiek' opzoeken moeilijk en hoe gaat dat in zijn werk ongeveer?
Hoe plan je een route?
Mag je een Ipaq met GPS software als primair navigatie middel gebruiken, en kaart met kompas als secundair navigatiemiddel?
Wat leer je eigelijk bij een opleiding zweefvliegen?
Hoelang duurt zón opleiding dan eigelijk?

Wat een hoop vragen hé, de overige stel vragen bewaar ik wel voor deel 3.
Amstelveen de beste
pi_40784736
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 00:49 schreef anisubs het volgende:

[..]

Ik ben zelf 14 (bijna 15), en mij lijkt het supergaaf om te vliegen, en zeker op zón leeftijd.
Maar is zweefvliegen niet moeilijk? ligt aan je aanleg, elke aap kan leren vliegen, ja zelfs ik,sommigen wat sneller dan anderen
Wat verschilt het kwa vliegen met een 'normale' sportvliegtuig? de slagroomklopper voor je neus
Wat MOET je kunnen om te gaan zweefvliegen en om solo te kunnen? je hoeft niks te kunnen om het te doen, om solo te komen moet je kunnen vliegen
Zitten er veel 14/15 jarigen op zweefvliegclubs, of zijn het vooral ouderen? van alles wat
Mag je ook in het donker zweven met GPS? nee, buitenlanden wordt nogal moeilijk

Het lijkt mij hardstikke leuk om te gaan zweefvliegen, maar ik ben er nog over aan het denken.
Hoelang blijf je eigelijk in de lucht met een zweefvliegtuig? varieert, 2 minuten tot uren
Is de 'termiek' opzoeken moeilijk en hoe gaat dat in zijn werk ongeveer? soms wel soms niet, ligt aan het weer. Je hebt zo'n leuk metertje in de pit zodat je kan zien of je stijgt of daalt. Stijg je, dan heb je thermiek. Vaak ook onder cumulus wolken
Hoe plan je een route? met een kaart, geo en meteo berichtje
Mag je een Ipaq met GPS software als primair navigatie middel gebruiken, en kaart met kompas als secundair navigatiemiddel? nee
Wat leer je eigelijk bij een opleiding zweefvliegen? zweefvliegen
Hoelang duurt zón opleiding dan eigelijk? ligt eraan hoe snel je leert, hoe vaak je vliegt.. snellerts doen het in anderhalf jaar, langzamerts kunnen er jaren over doen

Wat een hoop vragen hé, de overige stel vragen bewaar ik wel voor deel 3.
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40784826
Bedankt voor je snelle respons!

Gelukkig dat je niet hoeft te rekenen bij zweefvliegen (route uitstippelen). Ik heb namelijk een lichte discalculatie.

[ Bericht 22% gewijzigd door anisubs op 14-08-2006 13:43:42 ]
Amstelveen de beste
pi_40785001
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 01:04 schreef anisubs het volgende:
Bedankt voor je snelle respons!

Gelukkig dat je niet hoeft te rekenen bij zweefvliegen (route uitstippelen). Ik heb namelijk discalculatie.
rekenen is overigens wel handig
Ik steek je moeder in de fik!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')