abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40205565
Ik zag dat deel 1 vol zat en dat er nog geen deel 2 was geopend, dat is natuurlijk niet acceptabel en daarom open ik een deel 2 over deze geweldige sport. Hier valt dus verder te praten over onze favoriete bezigheid



Deel 1--> Zweefvliegen!!
Tralalalala Die Dom Die Dom
  vrijdag 28 juli 2006 @ 12:35:52 #2
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40267260




wat foto'tjes van vorige week in Hodkovice
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40268321
Ik heb al meer dan 3 weken niet meer gevlogen
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40272539
En vanaf nu ga ik al mijn vvo er door heen raggen en mijn gpl dit jaar nog proberen te behalen
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40402053
Control: You're unreadable, say again.
Motor-glider: I've turned off the engine, is that better?
Control: (looong pause)



A beautiful summer day with good thermals, near Billund airport, Denmark:
Billund ATC: "Gliders 82 and D5, state position and altitude?"
82: Overhead Coal Lake, 6400 feet."
D5: "Same position, same altitude."
ATC (cool, dry voice): "So should I go get my collision report form??"

[ Bericht 43% gewijzigd door Keiichi op 01-08-2006 23:43:21 ]
pi_40418472
ghehe, die laatste
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40436468
Tot hoeveel feet hoog kunnen die dingen dan wel gaan?
Wat is eigelijk de maximum snelheid van zón ding?
Amstelveen de beste
pi_40436604
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 23:52 schreef anisubs het volgende:
Tot hoeveel feet hoog kunnen die dingen dan wel gaan?
Wat is eigelijk de maximum snelheid van zón ding?
Nou dat ligt er aan he. Op een goede thermische dag zit je zo 2 tot 3 km hoog, alhoewel de echte zweefvlieg-hoogterecords wel een stuk hoger zijn. Dan zit je volgens mij al aan zeker 8 kilometer of hoger te denken dacht ik, het precieze record weet ik zo niet....

En de snelheid verschilt ook per type vliegtuig maar is naar ik weet zo in de buurt van de 200/300 km per uur afhankelijk van je type. Maar er zullen vast nog wel extreme gevallen zijn...
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40436682
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
Amstelveen de beste
pi_40436820
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef jozef444 het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

wat foto'tjes van vorige week in Hodkovice
Vet, hodkovice heb ik ook nog eens een kamp gehad.
Landen op een veld wat niet vlak is was een ervaring.
pi_40436898
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
Euh druk binnen in de kist is dezelfde als daarbuiten (ongeveer), dus die kist zal er weinig van merken, je glijhoek wel
pi_40436952
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
8 kilometer is zo'n beetje 24000 feet, aangezien 1 meter ongeveer 3 feet is. De rest is dus wel zelf uit te rekenen lijkt me.
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40437030
Ik heb ff een paar records voor je opgezocht:

Vrije afstand gebruik makend van drie of minder keerpunten: 3 009 km Klaus Ohlmann (Duitsland)

Absolute hoogte: 14 938 meter R. Harris (Verenigde Staten)

Hoogtewinst: 12 894 meter P F. Bikle (Verenigde Staten)

Snelheid over een driehoek van 100 km : 249,09 km/h Horacio Miranda (Argentinië)

Snelheid over een driehoek van 1 000 km : 169,72 km/h H. Fisher (Duitsland
)
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40437077
Knappe records hoor.

Wat ik me nou net afvroeg, is het in een zweefvliegtuig als je bezig bent nou helemaal stil of heb je een hoop windgeruis? ( gare dag, gare vraag )
pi_40437162
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:15 schreef Tommeh het volgende:
Knappe records hoor.

Wat ik me nou net afvroeg, is het in een zweefvliegtuig als je bezig bent nou helemaal stil of heb je een hoop windgeruis? ( gare dag, gare vraag )
Ligt eraan wat voor vliegtuig.
Houten kisten hebben vaak nog wel wat kraakjes en zuchtjes en plastic heeft meestal een fluit.
Met een beetje trappen krijg je uit elke kist geluid
pi_40437368
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:18 schreef mg794613 het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor vliegtuig.
Houten kisten hebben vaak nog wel wat kraakjes en zuchtjes en plastic heeft meestal een fluit.
Met een beetje trappen krijg je uit elke kist geluid
Precies! Ik vlieg meestal ASK-23 en daar is het windgeruis, zeker bij hogere snelheden, goed te horen. Laatst echter overland geweest met een ervaren vlieger in een Duo Discus, en die is zo stil! Op een gegeven moment keek ik op de snelheidsmeter en zag er een dikke 130 opstaan terwijl ik bijna niks hoorde. Als je dan ASK-23 vliegt heb je al een boel geruis maar 130 in een Duo klinkt als 85 in een ASK-23!
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_40444024
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:13 schreef YellowLedbetter het volgende:
Ik heb ff een paar records voor je opgezocht:

Vrije afstand gebruik makend van drie of minder keerpunten: 3 009 km Klaus Ohlmann (Duitsland)

Absolute hoogte: 14 938 meter R. Harris (Verenigde Staten)

Hoogtewinst: 12 894 meter P F. Bikle (Verenigde Staten)

Snelheid over een driehoek van 100 km : 249,09 km/h Horacio Miranda (Argentinië)

Snelheid over een driehoek van 1 000 km : 169,72 km/h H. Fisher (Duitsland
)
Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?
Nog een vraagje over die zweefvliegclubs, wat voor soort mensen zitten daar vooral? studenten, 30+ers?
Amstelveen de beste
pi_40446627
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:

[..]

Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?
Nog een vraagje over die zweefvliegclubs, wat voor soort mensen zitten daar vooral? studenten, 30+ers?
Als je zo'n record gaat vestigen neem je altijd wel zuurstofflessen mee, dus aan zuurstof geen gebrek daarboven.

En om antwoord op je 2de vraag te geven, dat verschilt natuurlijk per club. Je hebt studentenclubs waar inderdaad veel studenten zitten, maar er zijn ook wel clubs met voornamelijk ouderen denk ik. Zelf is het gelukkig zo dat ik bij een club vlieg waar dat mooi verdeeld is.
Tralalalala Die Dom Die Dom
  donderdag 3 augustus 2006 @ 21:17:36 #19
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40462530
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 23:57 schreef YellowLedbetter het volgende:
En de snelheid verschilt ook per type vliegtuig maar is naar ik weet zo in de buurt van de 200/300 km per uur afhankelijk van je type. Maar er zullen vast nog wel extreme gevallen zijn...
Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolang
vol...
pi_40464843
Hoe lang duurt het eigelijk om naar Bangkok te zweefen?
Is het eigelijk wel mogelijk?
Amstelveen de beste
  donderdag 3 augustus 2006 @ 23:30:48 #21
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_40466968
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 21:17 schreef Circle het volgende:

[..]

Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolang
vol...
De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45 Maar als je echt hoog zit kun je wel ff doorraggen..

Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden
Life's like music, get the rhythm..
  donderdag 3 augustus 2006 @ 23:40:23 #22
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40467269
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 23:30 schreef NoComment het volgende:

[..]

De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45 Maar als je echt hoog zit kun je wel ff doorraggen..

Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden
Yep, heb met de ASK-21 van de EACz indertijd (>20 jaren terug) ook ooit de 250 ge-toucheerd' maar ik vraag me af of de speed indicator nog wel betrouwbaar is bij die snelheden. Je kan dan ook niets meer met de kist behalve hard de neus drukken om de snelheid te houden. Kort vluchtje dus ;-)
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 12:07:14 #23
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40475970
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 22:37 schreef anisubs het volgende:
Hoe lang duurt het eigelijk om naar Bangkok te zweefen?
Is het eigelijk wel mogelijk?
Zweven...en de tijdsduur hangt ervanaf van waar je begint en van wat voor weer het is. Wat wil je dus precies weten ?
pi_40485413
LS4 mag 280 km/h. Dat is de snelste kist die wij hebben.
Discus 2b mag 250, maar heeft als groot voordeel dat'ie ook bij hoge snelheden een behoorlijke glijhoek haalt.

Van hier naar bankok vliegen gaat je niet lukken met een zweefvliegtuig. Je moet dan namelijk tegen de zon in vliegen, dus het wordt onherroepelijk een keer nacht. En in de nacht is er geen thermiek. (ook de terugweg lijkt het me een hele klus om de zon bij te houden overigens)

Maar als je redelijk doorvliegt, kun je wel een gemiddelde snelheid halen van 100/120 km/h. Reken maar uit hoe lang het dan in theorie zou duren.
pi_40486095
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 16:53 schreef mcDavid het volgende:
LS4 mag 280 km/h. Dat is de snelste kist die wij hebben.
Discus 2b mag 250, maar heeft als groot voordeel dat'ie ook bij hoge snelheden een behoorlijke glijhoek haalt.

Van hier naar bankok vliegen gaat je niet lukken met een zweefvliegtuig. Je moet dan namelijk tegen de zon in vliegen, dus het wordt onherroepelijk een keer nacht. En in de nacht is er geen thermiek. (ook de terugweg lijkt het me een hele klus om de zon bij te houden overigens)

Maar als je redelijk doorvliegt, kun je wel een gemiddelde snelheid halen van 100/120 km/h. Reken maar uit hoe lang het dan in theorie zou duren.
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen

Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts

[ Bericht 3% gewijzigd door mg794613 op 04-08-2006 17:27:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')