Nou dat ligt er aan he. Op een goede thermische dag zit je zo 2 tot 3 km hoog, alhoewel de echte zweefvlieg-hoogterecords wel een stuk hoger zijn. Dan zit je volgens mij al aan zeker 8 kilometer of hoger te denken dacht ik, het precieze record weet ik zo niet....quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:52 schreef anisubs het volgende:
Tot hoeveel feet hoog kunnen die dingen dan wel gaan?
Wat is eigelijk de maximum snelheid van zón ding?
Vet, hodkovice heb ik ook nog eens een kamp gehad.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef jozef444 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
wat foto'tjes van vorige week in Hodkovice
Euh druk binnen in de kist is dezelfde als daarbuiten (ongeveer), dus die kist zal er weinig van merken, je glijhoek welquote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
8 kilometer is zo'n beetje 24000 feet, aangezien 1 meter ongeveer 3 feet is. De rest is dus wel zelf uit te rekenen lijkt me.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
Ligt eraan wat voor vliegtuig.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:15 schreef Tommeh het volgende:
Knappe records hoor.
Wat ik me nou net afvroeg, is het in een zweefvliegtuig als je bezig bent nou helemaal stil of heb je een hoop windgeruis? ( gare dag, gare vraag)
Precies! Ik vlieg meestal ASK-23 en daar is het windgeruis, zeker bij hogere snelheden, goed te horen. Laatst echter overland geweest met een ervaren vlieger in een Duo Discus, en die is zo stil! Op een gegeven moment keek ik op de snelheidsmeter en zag er een dikke 130 opstaan terwijl ik bijna niks hoorde. Als je dan ASK-23 vliegt heb je al een boel geruis maar 130 in een Duo klinkt als 85 in een ASK-23!quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:18 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat voor vliegtuig.
Houten kisten hebben vaak nog wel wat kraakjes en zuchtjes en plastic heeft meestal een fluit.
Met een beetje trappen krijg je uit elke kist geluid![]()
Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:13 schreef YellowLedbetter het volgende:
Ik heb ff een paar records voor je opgezocht:
Vrije afstand gebruik makend van drie of minder keerpunten: 3 009 km Klaus Ohlmann (Duitsland)
Absolute hoogte: 14 938 meter R. Harris (Verenigde Staten)
Hoogtewinst: 12 894 meter P F. Bikle (Verenigde Staten)
Snelheid over een driehoek van 100 km : 249,09 km/h Horacio Miranda (Argentinië)
Snelheid over een driehoek van 1 000 km : 169,72 km/h H. Fisher (Duitsland)
Als je zo'n record gaat vestigen neem je altijd wel zuurstofflessen mee, dus aan zuurstof geen gebrek daarboven.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
[..]
Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?
Nog een vraagje over die zweefvliegclubs, wat voor soort mensen zitten daar vooral? studenten, 30+ers?
Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolangquote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:57 schreef YellowLedbetter het volgende:
En de snelheid verschilt ook per type vliegtuig maar is naar ik weet zo in de buurt van de 200/300 km per uur afhankelijk van je type. Maar er zullen vast nog wel extreme gevallen zijn...
De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45quote:Op donderdag 3 augustus 2006 21:17 schreef Circle het volgende:
[..]
Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolang
vol...![]()
Yep, heb met de ASK-21 van de EACz indertijd (>20 jaren terug) ook ooit de 250 ge-toucheerd' maar ik vraag me af of de speed indicator nog wel betrouwbaar is bij die snelheden. Je kan dan ook niets meer met de kist behalve hard de neus drukken om de snelheid te houden. Kort vluchtje dus ;-)quote:Op donderdag 3 augustus 2006 23:30 schreef NoComment het volgende:
[..]
De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45Maar als je echt hoog zit kun je wel ff doorraggen..
Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden![]()
Zweven...en de tijdsduur hangt ervanaf van waar je begint en van wat voor weer het is. Wat wil je dus precies weten ?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 22:37 schreef anisubs het volgende:
Hoe lang duurt het eigelijk om naar Bangkok te zweefen?
Is het eigelijk wel mogelijk?
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:53 schreef mcDavid het volgende:
LS4 mag 280 km/h. Dat is de snelste kist die wij hebben.
Discus 2b mag 250, maar heeft als groot voordeel dat'ie ook bij hoge snelheden een behoorlijke glijhoek haalt.
Van hier naar bankok vliegen gaat je niet lukken met een zweefvliegtuig. Je moet dan namelijk tegen de zon in vliegen, dus het wordt onherroepelijk een keer nacht. En in de nacht is er geen thermiek. (ook de terugweg lijkt het me een hele klus om de zon bij te houden overigens)
Maar als je redelijk doorvliegt, kun je wel een gemiddelde snelheid halen van 100/120 km/h. Reken maar uit hoe lang het dan in theorie zou duren.
Gehehe, zo zat ik een keer met en ASK-23 aan de Vne (200 km\u), maar dat ging perongelukquote:Op donderdag 3 augustus 2006 23:30 schreef NoComment het volgende:
[..]
-knip-
Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden![]()
Ach, je kan gewoon met de zon meevliegen, zolang je maar in Bangkok uitkomt (waarom Bangkok eigenlijk ?). Verder kennen een aantal landen het zgn. night-VFR (waaronder Nederland, btw) dus dat hoeft ook geen beperking meer te zijn. Het kan dus, technisch gesproken.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef mg794613 het volgende:
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen
Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts
Lijkt me ook nietquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 22:16 schreef YellowLedbetter het volgende:
Mmzz, strict theoretisch gezien is het wellicht mogelijk....maar praktisch denk ik zekers van niet
ghehehe, ja als je vertrekt van 'n klein veldje naast bangkokquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 18:07 schreef Circle het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet.... hangt ook af van het veld van vertrek, trouwens
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:17 schreef cheukert het volgende:
ik ben ook weer van de partijSommige 21's mogen trouwens 280
boven 3000m is zuurstof verplicht
ghehehe, ik werk ook bij een tuincentrumquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:02 schreef Keiichi het volgende:
Ik ben gisteren trouwens aangenomen bij een tuincentrum![]()
Als ik nou goed doorwerk heb ik met de start van het volgende zweefseizoen de centjes en middelen om echt te gaan beginnen met het zweefvliegen![]()
ik heb afgelopen week de medical gehad dus ik krijg binnenkort wel berichtquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:08 schreef cheukert het volgende:
ben je nou al aangenomen op de KLeS?
Gaaf! steken en blijven stijgenquote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:38 schreef Autoreply het volgende:
Ontopic, met hellingwind en golf kan je dag en nacht vliegen...alleen zijn bergen dan wel handig. De Oeral is in theorie minstens net zo goed als de Andes, alleen een beetje onherbergzaam.
Even een verkapte tvp vanuit de alpen... afgelopen week 40 uur gevlogen en als beste vlucht een 300km in 2 uur 10 min... bergvliegen is best wel aardig. (Langs het parcours tot briancon en retour voor de kenners]
Fotos volgen binnenkort![]()
gassssst dat is bijna 150km/h gemiddeldquote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:38 schreef Autoreply het volgende:
Ontopic, met hellingwind en golf kan je dag en nacht vliegen...alleen zijn bergen dan wel handig. De Oeral is in theorie minstens net zo goed als de Andes, alleen een beetje onherbergzaam.
Even een verkapte tvp vanuit de alpen... afgelopen week 40 uur gevlogen en als beste vlucht een 300km in 2 uur 10 min... bergvliegen is best wel aardig. (Langs het parcours tot briancon en retour voor de kenners]
Fotos volgen binnenkort![]()
veel plezier met in de nachtzweefvliegen, lekker buitenlanden ofzoquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 01:07 schreef anisubs het volgende:
In de nacht zweefvliegen lijkt me wel leuk.
Ik ben zelf 14, en waneer mag je er op?
Ik zie vaak op websites dat veel mensen een soort Ipaq als navigatiemiddel gebruiken met één of andere vliegtuig navigatie software.
Ikzelf ben 18 en bij de club waar ik zit zijn er zo een stuk of 10 jongeren die ongeveer even oud zijn.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
Mjah, ik denk dat er niet veel leeftijdsgenootjes op de zweefclub zitten.
ik ben begonnen op mn 15e toen was ik idd één van de jongstequote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
Mjah, ik denk dat er niet veel leeftijdsgenootjes op de zweefclub zitten.
ghehe, dan heb ik dat toch wel beter voor elkaarquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 18:03 schreef cheukert het volgende:
[..]
ik ben begonnen op mn 15e toen was ik idd één van de jongste
maar er zitten toch wel wat leeftijdsgenoten op de club
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |