abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:33:33 #51
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40763812
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:43 schreef anisubs het volgende:
Wat moet je eigelijk allemaal kunnen om te gaan zweefvliegen?
Geld op je bankrekening hebben staan en er langs gaan en zeggen dat je wil vliegen ?
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40767494
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef mg794613 het volgende:

[..]

Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen

Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts
Wat moet er 's nachts de aarde opwarmen om thermiek te geven? Ja een kerncentrale wil meestal wel, maar daar mag je dan weer niet boven vliegen!
's nachts kan het prima regenen, aangezien de lucht afkoelt en vocht in de lucht dus condenseert. Heb je geen thermiek voor nodig.

Je kunt idd wel vliegen op hellingwind, maar ook wind heb je 's nachts een stuk minder vaak.
pi_40767578
Bij ZCFlevo hebben we overigens geregeld nieuwe leden van 14/15 jaar. Als je het tof lijkt om te zweefvliegen met die leeftijd, gewoon doen! Schrijf je vast in voor iFly, scheelt je een hoop geld en is hardstikke tof!
pi_40767619
Zweefvliegen lijkt mij ook hartstike gaaf! Maar welke kosten zijn eraan verbonden als je vanaf "0" begint?
pi_40767732
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Zweefvliegen lijkt mij ook hartstike gaaf! Maar welke kosten zijn eraan verbonden als je vanaf "0" begint?
Als volwassene ben je c.a. 800 euro per jaar kwijt. Als jeugdlid (onder de 18) ongeveer 600. Plus het inschrijfgeld, maar da's eenmalig.
http://zcflevo.nl/files/kost.html
Oh ja, het verschilt natuurlijk per club, maar ik denk dat wij wel ongeveer gemiddeld zitten.
pi_40767765
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:56 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Als volwassene ben je c.a. 800 euro per jaar kwijt. Als jeugdlid (onder de 18) ongeveer 600. Plus het inschrijfgeld, maar da's eenmalig.
http://zcflevo.nl/files/kost.html
Oh ja, het verschilt natuurlijk per club, maar ik denk dat wij wel ongeveer gemiddeld zitten.
Wat krijg je allemaal voor die 800 euro? Kun je voor dat geld ook echt al gaan vliegen?
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:01:35 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_40767862
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Hangt er vanaf, als je het verenigingswezen ingaat, moet je meestal een abonnement van een jaar kopen. Dat kost dan volgens mij ergens tussen de 800 en 1000 euro (afhankelijk van de vereniging*), en kun je over het algemeen elk weekend onbeperkt vliegen (afhankelijk van de hoeveelheid mensen die dat ook willen). Houd er ook rekening mee dat je in de winter mee moet helpen aan onderhoud.

Als je een enkele keer wil, kun je dat op Terlet (bij Arnhem) doen, bij 'de School'. Maar dat is echt schreeuwend veel duurder dan een abonnement. Dus ik zou dat alleen doen als je echt niet zeker weet of je het wat vindt.

Heb je dan geen eigen zweefvliegtuig nodig?
pi_40767946
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:58 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Wat krijg je allemaal voor die 800 euro? Kun je voor dat geld ook echt al gaan vliegen?
Alles!
- Lidmaatschap
- startabonnement
- WA verzekering (KNVvL)
dat kost het meest. Dan komt er nog een periodieke medische keuring bij, van een euro of 50. die doe je tot je 30e (dacht ik?) om de 5 jaar, daarboven om de 2 jaar, en boven de 50 ofzo ieder jaar.

Het eerste jaar komt er dus nog inschrijfgeld bij. En wij hebben bij onze club nog "thermiektoeslag". da's 2,30 per kwartier dat je vliegt, 1e kwartier is gratis. En de toeslag is afgetopt op max. 150 euro per jaar, en geld niet in je eerste seizoen. Om het makkelijk te maken.
pi_40768002
Dus dat zweefvliegen is dus niet zo duur als ik dacht. Met wat voor een kist vlief je dan?
pi_40768003
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:03 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Heb je dan geen eigen zweefvliegtuig nodig?
Nope, je vliegt dan op vliegtuigen van de club. Een eigen vliegtuig kun je overwegen als je een brevet hebt. De voordelen: Onbeperkt vliegen en geen thermiektoeslag.
pi_40768029
Wat is de prijs van zo'n kist?
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:11:05 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_40768139
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat is de prijs van zo'n kist?
Tussen de 6000 voor een tweedehands oud barrel tot een miljoen euro ongeveer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40768149
Waar je op vliegt verschilt heel erg per vereniging. Bij ons wordt gelest op ASK 13's en een ASK 21. De solistenkisten zijn een Junior en een LS4b.

Wat een zweefvliegtuig kost? Een oude K8 ofzo heb je vanaf c.a. 3000 euro. Maar da's wel een afdankertje dan. Wil je een vliegtuig met wat betere prestaties dat er goed uitziet, denk ik dat je rond de 50.000 uitkomt.
-edit- En nieuw, sjah, dan kan het oplopen tot een miljoen ofzo ja! Maar dan heb je wel echt een topkist!
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:24:23 #65
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_40768545
Die thermiektoeslag is nieuw voor me ben blij dat wij daar geen last van hebben
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_40771196
mekdeevit: doe maar de groeten aan Siemen van Henkkk
Ik steek je moeder in de fik!
pi_40784462
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:51 schreef mcDavid het volgende:
Bij ZCFlevo hebben we overigens geregeld nieuwe leden van 14/15 jaar. Als je het tof lijkt om te zweefvliegen met die leeftijd, gewoon doen! Schrijf je vast in voor iFly, scheelt je een hoop geld en is hardstikke tof!
Ik ben zelf 14 (bijna 15), en mij lijkt het supergaaf om te vliegen, en zeker op zón leeftijd.
Maar is zweefvliegen niet moeilijk?
Wat verschilt het kwa vliegen met een 'normale' sportvliegtuig?
Wat MOET je kunnen om te gaan zweefvliegen en om solo te kunnen?
Zitten er veel 14/15 jarigen op zweefvliegclubs, of zijn het vooral ouderen?
Mag je ook in het donker zweven met GPS?

Het lijkt mij hardstikke leuk om te gaan zweefvliegen, maar ik ben er nog over aan het denken.
Hoelang blijf je eigelijk in de lucht met een zweefvliegtuig?
Is de 'termiek' opzoeken moeilijk en hoe gaat dat in zijn werk ongeveer?
Hoe plan je een route?
Mag je een Ipaq met GPS software als primair navigatie middel gebruiken, en kaart met kompas als secundair navigatiemiddel?
Wat leer je eigelijk bij een opleiding zweefvliegen?
Hoelang duurt zón opleiding dan eigelijk?

Wat een hoop vragen hé, de overige stel vragen bewaar ik wel voor deel 3.
Amstelveen de beste
pi_40784736
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 00:49 schreef anisubs het volgende:

[..]

Ik ben zelf 14 (bijna 15), en mij lijkt het supergaaf om te vliegen, en zeker op zón leeftijd.
Maar is zweefvliegen niet moeilijk? ligt aan je aanleg, elke aap kan leren vliegen, ja zelfs ik,sommigen wat sneller dan anderen
Wat verschilt het kwa vliegen met een 'normale' sportvliegtuig? de slagroomklopper voor je neus
Wat MOET je kunnen om te gaan zweefvliegen en om solo te kunnen? je hoeft niks te kunnen om het te doen, om solo te komen moet je kunnen vliegen
Zitten er veel 14/15 jarigen op zweefvliegclubs, of zijn het vooral ouderen? van alles wat
Mag je ook in het donker zweven met GPS? nee, buitenlanden wordt nogal moeilijk

Het lijkt mij hardstikke leuk om te gaan zweefvliegen, maar ik ben er nog over aan het denken.
Hoelang blijf je eigelijk in de lucht met een zweefvliegtuig? varieert, 2 minuten tot uren
Is de 'termiek' opzoeken moeilijk en hoe gaat dat in zijn werk ongeveer? soms wel soms niet, ligt aan het weer. Je hebt zo'n leuk metertje in de pit zodat je kan zien of je stijgt of daalt. Stijg je, dan heb je thermiek. Vaak ook onder cumulus wolken
Hoe plan je een route? met een kaart, geo en meteo berichtje
Mag je een Ipaq met GPS software als primair navigatie middel gebruiken, en kaart met kompas als secundair navigatiemiddel? nee
Wat leer je eigelijk bij een opleiding zweefvliegen? zweefvliegen
Hoelang duurt zón opleiding dan eigelijk? ligt eraan hoe snel je leert, hoe vaak je vliegt.. snellerts doen het in anderhalf jaar, langzamerts kunnen er jaren over doen

Wat een hoop vragen hé, de overige stel vragen bewaar ik wel voor deel 3.
pi_40784826
Bedankt voor je snelle respons!

Gelukkig dat je niet hoeft te rekenen bij zweefvliegen (route uitstippelen). Ik heb namelijk een lichte discalculatie.

[ Bericht 22% gewijzigd door anisubs op 14-08-2006 13:43:42 ]
Amstelveen de beste
pi_40785001
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 01:04 schreef anisubs het volgende:
Bedankt voor je snelle respons!

Gelukkig dat je niet hoeft te rekenen bij zweefvliegen (route uitstippelen). Ik heb namelijk discalculatie.
rekenen is overigens wel handig
  maandag 14 augustus 2006 @ 15:50:48 #71
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40796423
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Tussen de 6000 voor een tweedehands oud barrel tot een miljoen euro ongeveer.
Een miljoen euro ? Koop ik bijna een tweedehand business jet voor... zijn er zweefvliegtuigen van 1M EUR ? Foto's please ....
  maandag 14 augustus 2006 @ 16:06:00 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_40796937
Uhm ik zei eigenlijk maar wat. Nu ik de prijzen bekijk lijkt het inderdaad een heel stuk minder. Ik bedoelde trouwens wel met de meest geavanceerde apparatuur erop.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40797798
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 15:50 schreef Circle het volgende:

[..]

Een miljoen euro ? Koop ik bijna een tweedehand business jet voor... zijn er zweefvliegtuigen van 1M EUR ? Foto's please ....

Die kost ongeveer 7 ton nieuw.

De vliegtuigen waar je normaal gesproken op vliegt zullen tweedehands vanaf 20.000 euro kosten. Aangezien slijtage vrijwel niet voorkomt ben je per jaar daarnaast nog maar zon 1000 euro kwijt (verzekering enz) Een eigen vliegtuig heeft eigenlijk pas zin als je al een paar jaar vliegt...

Als je bij een club vliegt zul je inderdaad rond de 800 euro per jaar kwijt zijn. Das inclusief een zomerkamp, bier, verzekering, lidmaatschap enz.
  maandag 14 augustus 2006 @ 16:55:28 #74
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40798915
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:28 schreef Autoreply het volgende:
Als je bij een club vliegt zul je inderdaad rond de 800 euro per jaar kwijt zijn. Das inclusief een zomerkamp, bier , verzekering, lidmaatschap enz.
Om maar een paar grote kostenposten te noemen
pi_40803562
Welke club is dat, dat je gratis bier krijgt?
pi_40803717
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:06 schreef speknek het volgende:
Uhm ik zei eigenlijk maar wat. Nu ik de prijzen bekijk lijkt het inderdaad een heel stuk minder. Ik bedoelde trouwens wel met de meest geavanceerde apparatuur erop.
Doe je dr een IFR setje bij. En een zelfstartertje. Moet lukken.
  maandag 14 augustus 2006 @ 19:57:43 #77
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_40805231
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 19:17 schreef mcDavid het volgende:
Welke club is dat, dat je gratis bier krijgt?
Kan alleen maar een studentenclub zijn
pi_40808749
Huur pegase, 13 en ls4: 600 euro (15 euro/uur)
Lierstarts op La Motte 300 euro (12 euro/starts)
5 sleepstarts wedstrijd plus twee overland vanaf MZ: 150 euro
Lidmaatschap, verzekering, afplaktape, logboekjes, een band en de hele teringzooi: 500 euro
Bier: in totaal ongeveer 250 euro (je geeft nog wel s wat weg )
Benzine (1500 km auto, 5000 motorkm's vallen onder plezier ), 120 euro

Totaal uit de losse pols zo'n 1920 euro

Dan klinkt minder dan 20 euro per uur toch beter

Maar goed, voor 800 euro/jaar moet je makkelijk kunnen vliegen, inclusief een weekje zomerkamp

Volgend jaar hoop ik grofweg het zelfde te doen voor ongeveer 1000 euro (wedstrijd is feitelijk gratis en met een clubkist naar de bergen = niet huren)
Dan zit je dus op ongeveer 10 euro/uur. Baruren meegerekend minder als de helft

[ Bericht 5% gewijzigd door Autoreply op 14-08-2006 21:47:25 ]
pi_40811813
Hmm.. Bij mij waren de kampkosten vorig jaar een stuk goedkoper dan mn barrekening bij de Bel op Terlet
pi_40912173
Ik zet mijn oude avatar hier te koop:

voor die c.a. 800 euro pik ik trouwens meestal 1 week meikamp, 2 weken zomerkamp, en een week herfstkamp mee, Autoreply!
Oh, en dit jaar ook een week zomercursus, maar dan vlieg je zelf niet echt veel. Maar cursisten helpen is ook lache!

[ Bericht 4% gewijzigd door mcDavid op 17-08-2006 19:45:38 ]
  donderdag 17 augustus 2006 @ 23:51:34 #81
119678 beertema
lam zijn is nooit verkeerd
pi_40922053
jah eindelijk een topic gevonden over zweefvliegen.
morgen mag ik ook weer de sky in. beetje met clubleden rondcruisen in de twin
schakelbrommertjes scheuren fijn
pi_40938983
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 23:51 schreef beertema het volgende:
jah eindelijk een topic gevonden over zweefvliegen.
morgen mag ik ook weer de sky in. beetje met clubleden rondcruisen in de twin
Watvoor twin?

wij hadden eerst een twin III, maar die hebben we verkocht!
pi_40939364
kreng om te monteren
Ik dacht een keertje behulpzaam te zijn op Terlet :S
pi_40939711
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef cheukert het volgende:
kreng om te monteren
Ik dacht een keertje behulpzaam te zijn op Terlet :S
Wheheh
zo'n 21 is trouwens ook niet alles. Laatst kwam er bij ons iemand op het idee dat er tochtrubbers op de vleugels moesten. Heb toen zo'n 30 minuten met een tip in me klauwen gestaan omdat die rubbers een beetje aan de dikke kant waren en het allemaal niet zo soepel meer pastte.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:34:29 #85
119678 beertema
pi_40950876
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:36 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Watvoor twin?

wij hadden eerst een twin III, maar die hebben we verkocht!
een twin II acro

we hadden eerst een twin III maar die heeft in de sloot gelegen en die vliegt nu op terlet,
pi_41231588
Heb een paar foto's geplaatst van het jubileum feest van de zweefvliegclub van Axel.

De aerobatic show was echt geweldig.
er was o.a. te zien een looping, negatieve looping, rolvlucht, rugvlucht en een low pass.
http://communities.zeelandnet.nl/data/zweefvliegen/index.php?page=13&showpage=59231
pi_41238853
Jaja, het feestje was toch nog wel mooi
pi_41238944
Ik had vanacht gedroomd dat ik ergens een club zwevers bezig zag en dat ze elke keer per 3 zwevers aan een lier omhoog werden getrokken Kan dat trouwens wel?

(van foto's eerder gepost hier ergens heb ik als wel 7 aan een vliegtuig gezien, maar niet aan een lier )
pi_41239847
tiefus zooi, te lang niet gevlogen.... meer dan een maand
Vandaag wilde ik weer naar t veld gaan, maar het zag er te grijs uit, en na de meteo te hebben getjekt toch maar weer mn nest ingedoken. Uurtje later weer wakker geworden, dit maal door de regen. Voldaan kon ik weer verder slapen, totdat ik werd gewekt door de zon...
Ik probeerde nog vervoer te regelen naar het veld, maar dat werkte ook niet helemaal mee... Maar achteraf wel goed dus aangezien er niet is gevlogen
pi_41239971
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 19:15 schreef D_D_T het volgende:
Heb een paar foto's geplaatst van het jubileum feest van de zweefvliegclub van Axel.

er was o.a. te zien een looping, negatieve looping, rolvlucht, rugvlucht en een low pass.
http://communities.zeelandnet.nl/data/zweefvliegen/index.php?page=13&showpage=59231
zo'n k7 brandt toch wel lekker?
pi_41240034
Ik werd verdomme uit bed gebeld of ik kon komen omdat er te weinig mensen waren, nja ik dus met mijn slaperige hoofd naar het vliegveld.....kom ik daaraan zijn er maar 5 lui ofzo en een opkomend regenfront dus zijn we maar beetje gaan ouwehoeren bij het clubhuis
Tralalalala Die Dom Die Dom
pi_41241110
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 23:07 schreef YellowLedbetter het volgende:
Ik werd verdomme uit bed gebeld of ik kon komen omdat er te weinig mensen waren, nja ik dus met mijn slaperige hoofd naar het vliegveld.....kom ik daaraan zijn er maar 5 lui ofzo en een opkomend regenfront dus zijn we maar beetje gaan ouwehoeren bij het clubhuis
hoe ver woon je van t veld?
pi_41241266
euhmz 25 kilometer
  zondag 27 augustus 2006 @ 23:44:52 #94
119678 beertema
pi_41241632
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 19:15 schreef D_D_T het volgende:

goed bezig

pi_41242061
rugvluchtzoemer met de kleppen uit in een oldtimer! Goed bezig
pi_41252141
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 23:55 schreef YellowLedbetter het volgende:
rugvluchtzoemer met de kleppen uit in een oldtimer! Goed bezig
Dat was het niet, wat het dan wel was weet ik ook niet, ondanks dat ik beide demo's volledig heb gezien. Waar komt die foto vandaan, ik kan 'm niet vinden

Overigens was de slow roll op 80 meter ook wel gaaf, gevolgd door een zoemer met ongeveer 160 en een "bocht" op lage hoogte

Anyway, het feest was wel aardig
pi_41252740
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 12:12 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Dat was het niet, wat het dan wel was weet ik ook niet, ondanks dat ik beide demo's volledig heb gezien. Waar komt die foto vandaan, ik kan 'm niet vinden

Overigens was de slow roll op 80 meter ook wel gaaf, gevolgd door een zoemer met ongeveer 160 en een "bocht" op lage hoogte

Anyway, het feest was wel aardig
Ghehe, volgens mij is doe foto keihard bewerkt Ar
pi_41267158
Ik zie een hoop houten units... nog ermee gebbq-ed?
pi_41269784
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 23:44 schreef beertema het volgende:

[..]

goed bezig
[afbeelding]
met een K7 op de kop op boomtophoogte? met kleppen uit?
Fotoshop volgende keer iets realistischer!

Overigens, komende zaterdag (2 september) houdt ZCFlevo een FLY-INN ter ere van ons 25 jarig bestaan!
Dus als het weer meezit, kom even langs! Meer (veld-) info op: http://www.zcflevo.nl/files/club2.html
Volgens mij is een retourkabeltje gratis, voor de mensen die niet willen BBQ-en
pi_41271172
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:10 schreef mcDavid het volgende:

[..]

met een K7 op de kop op boomtophoogte? met kleppen uit?
Fotoshop volgende keer iets realistischer!

Overigens, komende zaterdag (2 september) houdt ZCFlevo een FLY-INN ter ere van ons 25 jarig bestaan!
Dus als het weer meezit, kom even langs! Meer (veld-) info op: http://www.zcflevo.nl/files/club2.html
Volgens mij is een retourkabeltje gratis, voor de mensen die niet willen BBQ-en
13 in de fik?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')