Nou dat ligt er aan he. Op een goede thermische dag zit je zo 2 tot 3 km hoog, alhoewel de echte zweefvlieg-hoogterecords wel een stuk hoger zijn. Dan zit je volgens mij al aan zeker 8 kilometer of hoger te denken dacht ik, het precieze record weet ik zo niet....quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:52 schreef anisubs het volgende:
Tot hoeveel feet hoog kunnen die dingen dan wel gaan?
Wat is eigelijk de maximum snelheid van zón ding?
Vet, hodkovice heb ik ook nog eens een kamp gehad.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef jozef444 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
wat foto'tjes van vorige week in Hodkovice
Euh druk binnen in de kist is dezelfde als daarbuiten (ongeveer), dus die kist zal er weinig van merken, je glijhoek welquote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
8 kilometer is zo'n beetje 24000 feet, aangezien 1 meter ongeveer 3 feet is. De rest is dus wel zelf uit te rekenen lijkt me.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:00 schreef anisubs het volgende:
Hoeveel feet is dat als ik vargen mag?
Kunnen die dingen wel tegen die druk van buiten van 8km, en daar zit toch geen zuurstof meer zo hoog?
Ligt eraan wat voor vliegtuig.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:15 schreef Tommeh het volgende:
Knappe records hoor.
Wat ik me nou net afvroeg, is het in een zweefvliegtuig als je bezig bent nou helemaal stil of heb je een hoop windgeruis? ( gare dag, gare vraag)
Precies! Ik vlieg meestal ASK-23 en daar is het windgeruis, zeker bij hogere snelheden, goed te horen. Laatst echter overland geweest met een ervaren vlieger in een Duo Discus, en die is zo stil! Op een gegeven moment keek ik op de snelheidsmeter en zag er een dikke 130 opstaan terwijl ik bijna niks hoorde. Als je dan ASK-23 vliegt heb je al een boel geruis maar 130 in een Duo klinkt als 85 in een ASK-23!quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:18 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat voor vliegtuig.
Houten kisten hebben vaak nog wel wat kraakjes en zuchtjes en plastic heeft meestal een fluit.
Met een beetje trappen krijg je uit elke kist geluid![]()
Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:13 schreef YellowLedbetter het volgende:
Ik heb ff een paar records voor je opgezocht:
Vrije afstand gebruik makend van drie of minder keerpunten: 3 009 km Klaus Ohlmann (Duitsland)
Absolute hoogte: 14 938 meter R. Harris (Verenigde Staten)
Hoogtewinst: 12 894 meter P F. Bikle (Verenigde Staten)
Snelheid over een driehoek van 100 km : 249,09 km/h Horacio Miranda (Argentinië)
Snelheid over een driehoek van 1 000 km : 169,72 km/h H. Fisher (Duitsland)
Als je zo'n record gaat vestigen neem je altijd wel zuurstofflessen mee, dus aan zuurstof geen gebrek daarboven.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
[..]
Op zón hoogte kan je toch niet meer goed ademhalen?
Nog een vraagje over die zweefvliegclubs, wat voor soort mensen zitten daar vooral? studenten, 30+ers?
Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolangquote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:57 schreef YellowLedbetter het volgende:
En de snelheid verschilt ook per type vliegtuig maar is naar ik weet zo in de buurt van de 200/300 km per uur afhankelijk van je type. Maar er zullen vast nog wel extreme gevallen zijn...
De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45quote:Op donderdag 3 augustus 2006 21:17 schreef Circle het volgende:
[..]
Dat lijkt me rijkelijk veel te veel. Volgens mij komt 120 tot 130 meer in de buurt. Natuurlijk kan je wat sneller als je t kreng op zijn neus zet, maar dat hou je dan weer niet zolang
vol...![]()
Yep, heb met de ASK-21 van de EACz indertijd (>20 jaren terug) ook ooit de 250 ge-toucheerd' maar ik vraag me af of de speed indicator nog wel betrouwbaar is bij die snelheden. Je kan dan ook niets meer met de kist behalve hard de neus drukken om de snelheid te houden. Kort vluchtje dus ;-)quote:Op donderdag 3 augustus 2006 23:30 schreef NoComment het volgende:
[..]
De maximum snelheid van bijvoorbeeld een ASK-21 ligt op (volgens mij, al een tijd geleden) zo'n 260km/uur. Dat is nog niet eens zo'n high-tech kist, dus ondertussen kunnen ze vast harder. Echt nuttig is het alleen niet, je houd het inderdaad niet lang vol aangezien bij zo'n snelheid ook gepaard gaat met een duikhoek van een graad of 45Maar als je echt hoog zit kun je wel ff doorraggen..
Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden![]()
Zweven...en de tijdsduur hangt ervanaf van waar je begint en van wat voor weer het is. Wat wil je dus precies weten ?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 22:37 schreef anisubs het volgende:
Hoe lang duurt het eigelijk om naar Bangkok te zweefen?
Is het eigelijk wel mogelijk?
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 16:53 schreef mcDavid het volgende:
LS4 mag 280 km/h. Dat is de snelste kist die wij hebben.
Discus 2b mag 250, maar heeft als groot voordeel dat'ie ook bij hoge snelheden een behoorlijke glijhoek haalt.
Van hier naar bankok vliegen gaat je niet lukken met een zweefvliegtuig. Je moet dan namelijk tegen de zon in vliegen, dus het wordt onherroepelijk een keer nacht. En in de nacht is er geen thermiek. (ook de terugweg lijkt het me een hele klus om de zon bij te houden overigens)
Maar als je redelijk doorvliegt, kun je wel een gemiddelde snelheid halen van 100/120 km/h. Reken maar uit hoe lang het dan in theorie zou duren.
Gehehe, zo zat ik een keer met en ASK-23 aan de Vne (200 km\u), maar dat ging perongelukquote:Op donderdag 3 augustus 2006 23:30 schreef NoComment het volgende:
[..]
-knip-
Owja, met een ASK-21 heb ik zelf op een vlucht de 250 gehaald ongeveer, tegen de rode streep aan (VNE, Velocity Never Exceed) maar dan ga je hárd naar beneden![]()
Ach, je kan gewoon met de zon meevliegen, zolang je maar in Bangkok uitkomt (waarom Bangkok eigenlijk ?). Verder kennen een aantal landen het zgn. night-VFR (waaronder Nederland, btw) dus dat hoeft ook geen beperking meer te zijn. Het kan dus, technisch gesproken.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef mg794613 het volgende:
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen
Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts
Lijkt me ook nietquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 22:16 schreef YellowLedbetter het volgende:
Mmzz, strict theoretisch gezien is het wellicht mogelijk....maar praktisch denk ik zekers van niet
ghehehe, ja als je vertrekt van 'n klein veldje naast bangkokquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 18:07 schreef Circle het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet.... hangt ook af van het veld van vertrek, trouwens
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:17 schreef cheukert het volgende:
ik ben ook weer van de partijSommige 21's mogen trouwens 280
boven 3000m is zuurstof verplicht
ghehehe, ik werk ook bij een tuincentrumquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:02 schreef Keiichi het volgende:
Ik ben gisteren trouwens aangenomen bij een tuincentrum![]()
Als ik nou goed doorwerk heb ik met de start van het volgende zweefseizoen de centjes en middelen om echt te gaan beginnen met het zweefvliegen![]()
ik heb afgelopen week de medical gehad dus ik krijg binnenkort wel berichtquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:08 schreef cheukert het volgende:
ben je nou al aangenomen op de KLeS?
Gaaf! steken en blijven stijgenquote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:38 schreef Autoreply het volgende:
Ontopic, met hellingwind en golf kan je dag en nacht vliegen...alleen zijn bergen dan wel handig. De Oeral is in theorie minstens net zo goed als de Andes, alleen een beetje onherbergzaam.
Even een verkapte tvp vanuit de alpen... afgelopen week 40 uur gevlogen en als beste vlucht een 300km in 2 uur 10 min... bergvliegen is best wel aardig. (Langs het parcours tot briancon en retour voor de kenners]
Fotos volgen binnenkort![]()
gassssst dat is bijna 150km/h gemiddeldquote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:38 schreef Autoreply het volgende:
Ontopic, met hellingwind en golf kan je dag en nacht vliegen...alleen zijn bergen dan wel handig. De Oeral is in theorie minstens net zo goed als de Andes, alleen een beetje onherbergzaam.
Even een verkapte tvp vanuit de alpen... afgelopen week 40 uur gevlogen en als beste vlucht een 300km in 2 uur 10 min... bergvliegen is best wel aardig. (Langs het parcours tot briancon en retour voor de kenners]
Fotos volgen binnenkort![]()
veel plezier met in de nachtzweefvliegen, lekker buitenlanden ofzoquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 01:07 schreef anisubs het volgende:
In de nacht zweefvliegen lijkt me wel leuk.
Ik ben zelf 14, en waneer mag je er op?
Ik zie vaak op websites dat veel mensen een soort Ipaq als navigatiemiddel gebruiken met één of andere vliegtuig navigatie software.
Ikzelf ben 18 en bij de club waar ik zit zijn er zo een stuk of 10 jongeren die ongeveer even oud zijn.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
Mjah, ik denk dat er niet veel leeftijdsgenootjes op de zweefclub zitten.
ik ben begonnen op mn 15e toen was ik idd één van de jongstequote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:16 schreef anisubs het volgende:
Mjah, ik denk dat er niet veel leeftijdsgenootjes op de zweefclub zitten.
ghehe, dan heb ik dat toch wel beter voor elkaarquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 18:03 schreef cheukert het volgende:
[..]
ik ben begonnen op mn 15e toen was ik idd één van de jongste
maar er zitten toch wel wat leeftijdsgenoten op de club
Geld op je bankrekening hebben staan en er langs gaan en zeggen dat je wil vliegen ?quote:Op zondag 13 augustus 2006 13:43 schreef anisubs het volgende:
Wat moet je eigelijk allemaal kunnen om te gaan zweefvliegen?
Wat moet er 's nachts de aarde opwarmen om thermiek te geven? Ja een kerncentrale wil meestal wel, maar daar mag je dan weer niet boven vliegen!quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Lol snachts geen thermiek, wat een kul alsof er dan geen temperatuur verschillen zijn.
Volgens die theorie zou het snachts ook niet kunnen regenen
Weinig zweefkisten kunnen/mogen IFR vliegen s'nachts
Als volwassene ben je c.a. 800 euro per jaar kwijt. Als jeugdlid (onder de 18) ongeveer 600. Plus het inschrijfgeld, maar da's eenmalig.quote:Op zondag 13 augustus 2006 16:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Zweefvliegen lijkt mij ook hartstike gaaf! Maar welke kosten zijn eraan verbonden als je vanaf "0" begint?
Wat krijg je allemaal voor die 800 euro? Kun je voor dat geld ook echt al gaan vliegen?quote:Op zondag 13 augustus 2006 16:56 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Als volwassene ben je c.a. 800 euro per jaar kwijt. Als jeugdlid (onder de 18) ongeveer 600. Plus het inschrijfgeld, maar da's eenmalig.
http://zcflevo.nl/files/kost.html
Oh ja, het verschilt natuurlijk per club, maar ik denk dat wij wel ongeveer gemiddeld zitten.
Hangt er vanaf, als je het verenigingswezen ingaat, moet je meestal een abonnement van een jaar kopen. Dat kost dan volgens mij ergens tussen de 800 en 1000 euro (afhankelijk van de vereniging*), en kun je over het algemeen elk weekend onbeperkt vliegen (afhankelijk van de hoeveelheid mensen die dat ook willen). Houd er ook rekening mee dat je in de winter mee moet helpen aan onderhoud.quote:Op zondag 13 augustus 2006 16:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Zweefvliegen lijkt mij ook hartstike gaaf! Maar welke kosten zijn eraan verbonden als je vanaf "0" begint?
Alles!quote:Op zondag 13 augustus 2006 16:58 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Wat krijg je allemaal voor die 800 euro? Kun je voor dat geld ook echt al gaan vliegen?
Nope, je vliegt dan op vliegtuigen van de club. Een eigen vliegtuig kun je overwegen als je een brevet hebt. De voordelen: Onbeperkt vliegen en geen thermiektoeslag.quote:Op zondag 13 augustus 2006 17:03 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Heb je dan geen eigen zweefvliegtuig nodig?
Tussen de 6000 voor een tweedehands oud barrel tot een miljoen euro ongeveer.quote:Op zondag 13 augustus 2006 17:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat is de prijs van zo'n kist?
Ik ben zelf 14 (bijna 15), en mij lijkt het supergaaf om te vliegen, en zeker op zón leeftijd.quote:Op zondag 13 augustus 2006 16:51 schreef mcDavid het volgende:
Bij ZCFlevo hebben we overigens geregeld nieuwe leden van 14/15 jaar. Als je het tof lijkt om te zweefvliegen met die leeftijd, gewoon doen! Schrijf je vast in voor iFly, scheelt je een hoop geld en is hardstikke tof!
quote:Op maandag 14 augustus 2006 00:49 schreef anisubs het volgende:
[..]
Ik ben zelf 14 (bijna 15), en mij lijkt het supergaaf om te vliegen, en zeker op zón leeftijd.![]()
Maar is zweefvliegen niet moeilijk? ligt aan je aanleg, elke aap kan leren vliegen, ja zelfs ik,sommigen wat sneller dan anderen
Wat verschilt het kwa vliegen met een 'normale' sportvliegtuig? de slagroomklopper voor je neus
Wat MOET je kunnen om te gaan zweefvliegen en om solo te kunnen? je hoeft niks te kunnen om het te doen, om solo te komen moet je kunnen vliegen
Zitten er veel 14/15 jarigen op zweefvliegclubs, of zijn het vooral ouderen? van alles wat
Mag je ook in het donker zweven met GPS? nee, buitenlanden wordt nogal moeilijk
Het lijkt mij hardstikke leuk om te gaan zweefvliegen, maar ik ben er nog over aan het denken.
Hoelang blijf je eigelijk in de lucht met een zweefvliegtuig?varieert, 2 minuten tot uren
Is de 'termiek' opzoeken moeilijk en hoe gaat dat in zijn werk ongeveer? soms wel soms niet, ligt aan het weer. Je hebt zo'n leuk metertje in de pit zodat je kan zien of je stijgt of daalt. Stijg je, dan heb je thermiek. Vaak ook onder cumulus wolken
Hoe plan je een route? met een kaart, geo en meteo berichtje
Mag je een Ipaq met GPS software als primair navigatie middel gebruiken, en kaart met kompas als secundair navigatiemiddel? nee
Wat leer je eigelijk bij een opleiding zweefvliegen? zweefvliegen
Hoelang duurt zón opleiding dan eigelijk? ligt eraan hoe snel je leert, hoe vaak je vliegt.. snellerts doen het in anderhalf jaar, langzamerts kunnen er jaren over doen
Wat een hoop vragen hé, de overige stel vragen bewaar ik wel voor deel 3.![]()
rekenen is overigens wel handigquote:Op maandag 14 augustus 2006 01:04 schreef anisubs het volgende:
Bedankt voor je snelle respons!
Gelukkig dat je niet hoeft te rekenen bij zweefvliegen (route uitstippelen). Ik heb namelijk discalculatie.
Een miljoen euro ? Koop ik bijna een tweedehand business jet voor... zijn er zweefvliegtuigen van 1M EUR ? Foto's please ....quote:Op zondag 13 augustus 2006 17:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Tussen de 6000 voor een tweedehands oud barrel tot een miljoen euro ongeveer.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:50 schreef Circle het volgende:
[..]
Een miljoen euro ? Koop ik bijna een tweedehand business jet voor... zijn er zweefvliegtuigen van 1M EUR ? Foto's please ....
Om maar een paar grote kostenposten te noemenquote:Op maandag 14 augustus 2006 16:28 schreef Autoreply het volgende:
Als je bij een club vliegt zul je inderdaad rond de 800 euro per jaar kwijt zijn. Das inclusief een zomerkamp,bier
, verzekering, lidmaatschap enz.
Doe je dr een IFR setje bij. En een zelfstartertje. Moet lukken.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:06 schreef speknek het volgende:
Uhm ik zei eigenlijk maar wat. Nu ik de prijzen bekijk lijkt het inderdaad een heel stuk minder. Ik bedoelde trouwens wel met de meest geavanceerde apparatuur erop.
Kan alleen maar een studentenclub zijnquote:Op maandag 14 augustus 2006 19:17 schreef mcDavid het volgende:
Welke club is dat, dat je gratis bier krijgt?
Watvoor twin?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 23:51 schreef beertema het volgende:
jah eindelijk een topic gevonden over zweefvliegen.
morgen mag ik ook weer de sky in. beetje met clubleden rondcruisen in de twin
Whehehquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef cheukert het volgende:
kreng om te monteren![]()
Ik dacht een keertje behulpzaam te zijn op Terlet :S
een twin II acroquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:36 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Watvoor twin?
wij hadden eerst een twin III, maar die hebben we verkocht!
zo'n k7 brandt toch wel lekker?quote:Op zondag 27 augustus 2006 19:15 schreef D_D_T het volgende:
Heb een paar foto's geplaatst van het jubileum feest van de zweefvliegclub van Axel.
De aerobatic show was echt geweldig.
er was o.a. te zien een looping, negatieve looping, rolvlucht, rugvlucht en een low pass.
http://communities.zeelandnet.nl/data/zweefvliegen/index.php?page=13&showpage=59231
hoe ver woon je van t veld?quote:Op zondag 27 augustus 2006 23:07 schreef YellowLedbetter het volgende:
Ik werd verdomme uit bed gebeld of ik kon komen omdat er te weinig mensen waren, nja ik dus met mijn slaperige hoofd naar het vliegveld.....kom ik daaraan zijn er maar 5 lui ofzo en een opkomend regenfront dus zijn we maar beetje gaan ouwehoeren bij het clubhuis
goed bezigquote:Op zondag 27 augustus 2006 19:15 schreef D_D_T het volgende:
Heb een paar foto's geplaatst van het jubileum feest van de zweefvliegclub van Axel.
De aerobatic show was echt geweldig.
er was o.a. te zien een looping, negatieve looping, rolvlucht, rugvlucht en een low pass.
http://communities.zeelandnet.nl/data/zweefvliegen/index.php?page=13&showpage=59231
Dat was het niet, wat het dan wel was weet ik ook niet, ondanks dat ik beide demo's volledig heb gezien. Waar komt die foto vandaan, ik kan 'm niet vindenquote:Op zondag 27 augustus 2006 23:55 schreef YellowLedbetter het volgende:rugvluchtzoemer met de kleppen uit in een oldtimer! Goed bezig
Ghehe, volgens mij is doe foto keihard bewerkt Arquote:Op maandag 28 augustus 2006 12:12 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Dat was het niet, wat het dan wel was weet ik ook niet, ondanks dat ik beide demo's volledig heb gezien. Waar komt die foto vandaan, ik kan 'm niet vinden![]()
Overigens was de slow roll op 80 meter ook wel gaaf, gevolgd door een zoemer met ongeveer 160 en een "bocht" op lage hoogte![]()
Anyway, het feest was wel aardig![]()
quote:
13 in de fik?quote:Op maandag 28 augustus 2006 21:10 schreef mcDavid het volgende:
[..]met een K7 op de kop op boomtophoogte? met kleppen uit?
Fotoshop volgende keer iets realistischer!
Overigens, komende zaterdag (2 september) houdt ZCFlevo een FLY-INN ter ere van ons 25 jarig bestaan!
Dus als het weer meezit, kom even langs! Meer (veld-) info op: http://www.zcflevo.nl/files/club2.html
Volgens mij is een retourkabeltje gratis, voor de mensen die niet willen BBQ-en
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |