Wikipedia zegt iets anders:quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De leverancies van wapens vanuit de Sovjet Unie kwamen vooral in de jaren 1960 tot 1970 voor. De cijfers die Wikipedia hanteert zouden dus kunnen kloppen voor die periode. Vanaf 1970 begon Iraq banden met de Amerikanen aan te halen![]()
quote:The United States did not supply any arms to Iraq until 1982, when Iran's growing military success alarmed American policymakers. It then did so every year until 1988. In 1996 the Scott Report in the UK investigated arms sales to Iraq in the 1980s by Matrix Churchill in what became known as the Arms-to-Iraq scandal.
The Soviet Union and her satellites were the main suppliers of arms to Iraq following the 1972 signing of the Soviet-Iraqi Treaty of Friendship and Cooperation. France was another important supplier of weapons to Iraq during the 1970s. The United States, the world's leading arms exporter, did not have normal relations with Iraq from 1967 (due to the Six-Day War) until 1984.
Soviet-Iraqi relations suffered strains in the late 1970s. When Iraq invaded Iran in 1980, the Soviet Union cut off weapons sales to Iraq and did not resume them until 1982. During the war, the People's Republic of China became a major new source of weapons for Iraq, with increasing sales from France, and to a lesser extent the United States, the United Kingdom, and Egypt.
Klopt volgens mij heel goed wat ik zegquote:
Er waren al spanningen tussen Irak en Iran in de jaren 1979, dat vriendschapsverdrag zette sowieso niet veel zoden aan de dijk omdat de kwaliteit van het spul te belabbert was. Alleen al daarom zocht Irak haar heil in het Westen (niet per defenitie Amerika, dat zei ik misschien fout). Ja, ook al in de jaren 70.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:32 schreef Monidique het volgende:
Amerika verkocht pas wapens vanaf 1982, had pas diplomatieke banden met Irak vanaf '84 en vanaf 1972, na het sluiten van een vriendschapsverdrag, waren de Sovjet-Unie en z'n vazalstaten de grootste leveranciers van wapens aan Irak. Dat is volgens mij totaal tegenstrijdig met "De leverancies van wapens vanuit de Sovjet Unie kwamen vooral in de jaren 1960 tot 1970 voor" en " Vanaf 1970 begon Iraq banden met de Amerikanen aan te halen ".
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=75808quote:Rusland bewapent Chavez
van onze redactie buitenland
MOSKOU - Rusland gaat Venezuela voor 700 miljoen euro dertig gevechtsvliegtuigen en dertig militaire helikopters leveren. Dat heeft de Russische minister van defensie Sergei Ivanov gisteren bekendgemaakt.Met de leverancies omzeilt Venezuela een door de VS afgekondigt embargo op de levering van militaire goederen. Washington vindt het linkse bewind van president Hugo Chavez een gevaar voor de stabiltiteit in de regio. Chavez kwam in 1998 aan de macht. Sindsdien tracht hij de invloed van de VS in Latijns-Amerika terug te dringen.
In 2004 sloten Rusland en Venezuela al een overeenkomst voor de levering van automatische geweren. In 2005 leverde Rusland veertien militaire helikopters aan Venezuela. Eerder dit jaar maakte Chavez bekend een fabriek te willen opzetten voor de produktie van de Russische Kalasjnikov-geweren.
Chavez kwam gisteren in Moskou aan voor een driedaags bezoek aan Rusland. Hij wil de handels- en economische betrekkingen met Rusland verstevigen, zoals door het sluiten van contracten op energiegebied. Venezuela heeft grote olievoorraden en Rusland is vooral sterk in de gassector. Chavez zou Russische bedrijven willen betrekken bij de aanleg van een gaspijpleiding door Zuid-Amerika.
Chavez kwam uit Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland. Daar noemde hij president Aleksandr Loekasjenko, die door het Westen wordt beschouwd als de laatste dictator van Europa, 'een vriend'. Hij zei met Loekasjenko een 'gevechtseenheid' te willen vormen en noemde Wit-Rusland ook een 'modelstaat'. De EU en de VS boycotten Wit-Rusland vanwege de onderdrukking van fundamentele mensenrechten.
quote:uring the 1960s and 1970s Iraq had become increasingly more dependent on the former Soviet Union for military assistance. However, after the Soviets reneged on some military aid deals and provided inferior replacement equipment for war losses, the Iraqis began to improve relations with the West and decrease their dependence on the Soviets.
In '89 (1 jaar voor de golfoorlog) nog voor $1.3 miljard.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:31 schreef Mutant01 het volgende:
In iedergeval loopt de tabel vanaf 1970 tot 1990. Terwijl eind jaren 70 de Sovjets al bijna niets meer leverden.
Tegelijkertijd maar veeeeel minder.quote:Je gaat mij niet wijsmaken dat die jaren erna er praktisch niets geleverd is door het westen.
De in 89 geleverde spullen waren vooral de upgrades van de in 1970 gekochte en geleverde spullen.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:38 schreef Recovering het volgende:
[..]
In '89 (1 jaar voor de golfoorlog) nog voor $1.3 miljard.
Vind ik niet weinig en in '90 toch ook nog voor ruim 500k.
Bekijk trouwens ook even het tabelletje vanaf 1980 tot 1990.
De grootste leveranties vonden in die tijd plaats.
[..]
Tegelijkertijd maar veeeeel minder.
Gevechtseenheid, modelstaat,quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:37 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=75808
quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:35 schreef Mutant01 het volgende:
Er waren al spanningen tussen Irak en Iran in de jaren 1979
quote:Although the Iran-Iraq war of 1980–1988 was a war over dominance of the Persian Gulf region, the roots of the war go back many centuries. There has always been a rivalry between various kingdoms of Mesopotamia (modern Iraq) and Persia (Iran).
Well duh, maar in 1979 begon het conflict vormen aan te nemen, de Ayatollahs werden in dat jaar verbannen uit Irak, terwijl daar Shjiietische heiligdommen staanquote:
Oh jee, dus de Sovjet-Unie (toch duidelijk niet het Westen) heeft Saddam aan de macht gehouden?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:14 schreef Recovering het volgende:
[..]
[..]
Maar ja, dit komt natuurlijk weer uit die vermaledijde Wikipedia.![]()
Tja kweetniet hoor maar een kleine $22 miljard vanaf '80 tot '90 vind ik niet weinig.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:39 schreef Mutant01 het volgende:
De in 89 geleverde spullen waren vooral de upgrades van de in 1970 gekochte en geleverde spullen.
De Sovjet verkocht aan iedereen, aangezien het de financieen wel nodig had.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:44 schreef Recovering het volgende:
[..]
Tja kweetniet hoor maar een kleine $22 miljard vanaf '80 tot '90 vind ik niet weinig.
Doe mij zo'n klant.
Nee het zijn de arabieren, die worden graag gemarteld en bestookt met gifgasquote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:44 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Oh jee, dus de Sovjet-Unie (toch duidelijk niet het Westen) heeft Saddam aan de macht gehouden?
Wie heeft er nu een muur voor zijn hoofd?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus de Sovjet Unie dacht van, kom, laat ik wapens leveren aan mijn aartsvijand, Irak. Erg logisch![]()
Maar zijn het nou by far dé wapenleveranciers geweest (met China als goede 2e) of niet?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:45 schreef Mutant01 het volgende:
De Sovjet verkocht aan iedereen, aangezien het de financieen wel nodig had.
Ah ja. Dus de Europeanen hebben ook niet zelf Hitler, Franco en Mussolini aan de macht geholpen. Immers, wie wordt er nu graag gemarteld en bestookt met gifgasquote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee het zijn de arabieren, die worden graag gemarteld en bestookt met gifgas![]()
Wellicht, volgens mij was Rusland echter niet diegene die de VN rapporten over de gifgasaanvallen van Irak de grond in boorden.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:48 schreef Recovering het volgende:
[..]
Maar zijn het nou by far dé wapenleveranciers geweest (met China als goede 2e) of niet?
Als er iemand de macht grijpt doormiddel van niet-democratische middelen (bij Hitler was dat wel het geval), dan betekend het dat deze door het volk aan de macht is geholpenquote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:49 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Ah ja. Dus de Europeanen hebben ook niet zelf Hitler, Franco en Mussolini aan de macht geholpen. Immers, wie wordt er nu graag gemarteld en bestookt met gifgas
Briljante redenatie weer.
Schuif nou eens een keer niet alle verantwoordelijk af richting 'het Westen', daar gaat het mij om.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:52 schreef Mutant01 het volgende:
Ach ja, het ging mij om IksRee die koste wat het kost beweerde dat de Arabieren zelf graag dictators willen.
Ah, dus Saddam is niet door het volk aan de macht geholpen DUS heeft Amerika hem aan de macht geholpen en gehouden?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als er iemand de macht grijpt doormiddel van niet-democratische middelen (bij Hitler was dat wel het geval), dan betekend het dat deze door het volk aan de macht is geholpen
Net zo'n logische redenering
Schuif nou eens niet alle verantwoordelijkheid af richting "de arabieren", daar gaat het mij om.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:53 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Schuif nou eens een keer niet alle verantwoordelijk af richting 'het Westen', daar gaat het mij om.
Amerika had de macht om Saddam te verdrijven tijdens 1991 of wil je beweren van niet. Hij is dus zeker aan de macht gehouden.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:54 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Ah, dus Saddam is niet door het volk aan de macht geholpen DUS heeft Amerika hem aan de macht geholpen en gehouden?
Wat heeft dat er nou mee te maken?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:50 schreef Mutant01 het volgende:
Wellicht, volgens mij was Rusland echter niet diegene die de VN rapporten over de gifgasaanvallen van Irak de grond in boorden.
Ik zou Globalsecurity erop aanspreken als ik jou was. Het gaat hier namelijk eigenlijk niet eens om wapens. Het gaat er gewoon om, dat de VS Saddam aan de macht heeft gehouden, met of zonder wapens. Kan je hoog of laag springen, maar het is een feit.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:58 schreef Recovering het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Jij stelt dat er na '79 amper nog wat geleverd is door de SU.
SU vanaf '80 tot '89 # $22 miljard
China vanaf '80 tot '89 # $5.1 miljard.
![]()
Als je maar genoeg dus, als, dan, omdat, daarom, mits enzovoorts gebruikt, dan moet het wel lukken.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:58 schreef sigme het volgende:
Wat zou het toch mooi zijn als de wereld, het leven, het heelal en de rest gewoon zo te beschrijven viel. Dus, als, dan. Omdat daarom enzovoorts.
Maar dat is dus niet zo.
Die Fransen ook maar die moesten op 60km van Bagdad stoppen van de VN.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Amerika had de macht om Saddam te verdrijven tijdens 1991 of wil je beweren van niet.
quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Als je maar genoeg dus, als, dan, omdat, daarom, mits enzovoorts gebruikt, dan moet het wel lukken.
De operatie was onder leiding van de Amerikanen dacht ik zo.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:59 schreef Recovering het volgende:
[..]
Die Fransen ook maar die moesten op 60km van Bagdad stoppen van de VN.
Maar de SU en China hebben na '79 niets noemenswaardigs geleverd hè?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:59 schreef Mutant01 het volgende:
Kan je hoog of laag springen, maar het is een feit.
Dat is wel vaker zo dat de grootste groep de leiding heeft.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:00 schreef Mutant01 het volgende:
De operatie was onder leiding van de Amerikanen dacht ik zo.
China heb ik nooit genoemd, en wat betreft de Sovjet Unie zat ik fout. Voor de rest wil je zeggen dat de Amerikanen niet de macht hadden om Saddam te verdrijven in de golfoorlog van 1991?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:01 schreef Recovering het volgende:
[..]
Maar de SU en China hebben na '79 niets noemenswaardigs geleverd hè?
Dat was het toch?
Knap van je om dan de Fransen die zich aan de regels van de leiddinggevende moet houden, verantwoordelijk probeert te stellen voor beslissingen van bovenaf.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:02 schreef Recovering het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo dat de grootste groep de leiding heeft.
Knap van je.
quote:The level of US covert aid to Iraq during this period is difficult to quantify. Saddam is widely known to have received battlefield "intelligence" from the US. This, corresponding with other facts, leaks and rumors, is seen by many as an indicator of substantial CIA involvement. Given George H. W. Bush's strong ties to the CIA, and the pattern of military escalation and human rights abuses of CIA operations in Central America around the same time, strong suspicions exist that the CIA was profoundly involved with Saddam. For some, the continued lack of official acknowledgment (as with Central American involvement) only serves to further those suspicions. Interestingly, if the CIA were profoundly involved, a fully open trial of Saddam might be highly damaging or embarrassing to people in George W. Bush's current administration, so the trial should be carefully monitored for signs of manipulation or cover up by these same people or those under them. Many public accusations against Saddam by the Bush administration have been carefully selected or quickly abandoned because of obvious considerations of the period the US was helping Saddam. It has been strangely difficult to build a case against Saddam outside the timeframe of US assistance, and considering many of his enemies are still shared by the US administration. One of Saddam's irrefutable war crimes was the [gassing] of Zardeh, but since the village of Zardeh happens to be in Iran, a current US enemy, no charges have apparently been made.
Chiefly, the U.S. government provided Iraq with economic aid. Iraq's war with Iran, and the consequent disruption in its oil export business, had caused the country to enter a deep debt. U.S. government economic assistance allowed Hussein to continue using resources for the war which would have otherwise had to have been diverted. Between 1983 and 1990, Iraq received $5 billion in export credit guarantees from the Commodity Credit Corporation program run by the Department of Agriculture, beginning at $400 million per year in 1983 and increasing to over $1 billion per year in 1988 and 1989, finally coming to an end after another $500 million was granted in 1990. [7] Besides agricultural credits, the U.S. also provided Hussein with other loans. In 1985 the U.S. Export-Import Bank extended more than $684 million in credits to Iraq to build an oil pipeline through Jordan with the construction being undertaken by Californian construction firm Bechtel Corporation. [8] [9]
Nee hoor, bij een coalitie werkt het vaak zo dat je met z'n allen verantwoordelijk bent.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:04 schreef Mutant01 het volgende:
Knap van je om dan de Fransen die zich aan de regels van de leiddinggevende moet houden, verantwoordelijk probeert te stellen voor beslissingen van bovenaf.
Welke actie?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:11 schreef Recovering het volgende:
[..]
Nee hoor, bij een coalitie werkt het vaak zo dat je met z'n allen verantwoordelijk bent.
De bijv. de UK en NL ook. Even even vraagje tussendoor, zijn de landen die die actie destijds financieel gebben gefund ook mede verantwoordelijk?
Je hebt het toch over dat ze Saddam er in '91 uit hadden moeten kicken?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:11 schreef Mutant01 het volgende:
Welke actie?
Ze zijn verantwoordelijk als ze al van te voren wisten dat Saddam er niet uigekickt zou worden. Als ze niet wisten dat de Amerikanen halverwege zouden stoppen, zijn ze niet verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:13 schreef Recovering het volgende:
[..]
Je hebt het toch over dat ze Saddam er in '91 uit hadden moeten kicken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |