Voor tempofietsen heb je een paar dingen nodig:quote:Op dinsdag 25 juli 2006 11:20 schreef Videopac het volgende:
Ik heb wel relatief veel moete met het snellere dubbel-tempo spinnen. Is mijn conditie nog niet goed genoeg? Heeft iemand nog tips om dit te verbeteren?
Nee, maar binnen elkaars zweet opsnuiven terwijl je buiten hetzelfde kunt bereiken (en en passant bruin worden, frisse lucht opsnuiven, techniek aanleren, en niet overgehypt bezig zijn) vind ik wel iets om me voor te schamen.quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:21 schreef Webkim het volgende:
Stelletje lurkers!!!![]()
Sporten is niet iets om je voor te schamen.![]()
Drie keer per week, wat goed, met zo'n frequentie ga je zeker snel resultaat bemerken! En alles meedoen hoeft ook niet. Bouw het gewoon lekker in je eigen tempo op, maar zorg er wel voor dat je aan het werk bent.quote:Op woensdag 26 juli 2006 11:20 schreef Sassefras het volgende:
ik wilde eerst 1x in de week spinnen, maar ik heb besloten, op aanraden van velen, om toch 3x per week te gaan spinnen. Mijn doel is eigenlijk vetverbranden.
voor iedereen die twijfelt, het is erg leuk, en gewoon doen. Ik sterf wel 2 maal op die fiets, het is namelijk vreselijk zwaar. ik hoop in iedergeval dat het over een maandje of 2, wat beter gaat. Ik kan helaas nog niet alle oefeningen mee doen, maar dat verwacht ook gelukkig niemand.
een vriendin van me doet ook spinnen, en die zegt dat er een landelijk spinnings programma is? ze noemde een aantal spinnummers, maar dat zegt mij allemaal niets.
weet iemand wat dat landelijk spinnings programma inhoudt?
Of is dat RPM? (of is dat gewoon spinnen?? )
alvast dank voor de antwoorden.
Sas
Moet je eens achter mij komen zitten, dan piep je wel anders.quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:27 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nee, maar binnen elkaars zweet opsnuiven terwijl je buiten hetzelfde kunt bereiken (en en passant bruin worden, frisse lucht opsnuiven, techniek aanleren, en niet overgehypt bezig zijn) vind ik wel iets om me voor te schamen.
Ik heb een keer gespind en ik vond het, sorry, zo ongelooflijk infantiel en zinloos om een uur lang naar 3 rijen wiegende billen voor me te kijken....
Laat mij maar lekker met m'n mountainbike door een echt bos rossen. Maar ja, kennelijk is buiten sporten te ruig voor de gemiddelde nederlander, en moet alles veilig binnen in ge airconditonede ruimtes, want stel je voor dat je natregent of een koutje vat. The horror...
Buiten:![]()
![]()
Binnen:![]()
![]()
Hehe, die instructrices zien er vaak wel lekker uit ja, ik doelde vooral op de zwetende huisvrouwen in de zaal. Als jij ook zo'n topfitte spin-meesteres bent wil ik wel achter je aan fietsen hoor, het feit dat je met een fiets op pootjes iemand niet kunt inhalen neem ik dan graag voor liefquote:Op donderdag 27 juli 2006 13:43 schreef Webkim het volgende:
[..]
Moet je eens achter mij komen zitten, dan piep je wel anders.![]()
Mwah, niet alles is zo goed onderbouwd. Wie zegt dat je bij buiten fietsen met een clubje gelijkgestemden niet het prettige groepsaspect kunt hebben dat je steeds dezelfde mensen ziet?quote:Op donderdag 27 juli 2006 14:06 schreef Gripper het volgende:
en jij geeft gewoon een heel goed onderbouwde inhoudelijke reactie![]()
Is er bij jullie geen instaples? Wij hebben één keer per week een VirginRide, voor alle spinningmaagden.quote:Op maandag 31 juli 2006 10:28 schreef Nugget het volgende:
Ik wil graag gaan spinnen. Maar. Ik durf niet zo goed
Ik zie bij onze sportschool vaak een groep met paarse hoofden uit de zaal stappen en dan weet ik dat spinning weer is geweest. Ik ben bang dat ik dan helemaal ontplof als ik er aan begin!![]()
Niet echt, zolang je maar zoveel overzicht hebt dat de veiligheid van de deelnemers gegarandeerd blijft. Vanaf een klein podium kan je zomaar aan vijftig mensen lesgeven.quote:Op maandag 31 juli 2006 schreef Videopac het volgende: Is er eigenlijk een maximum aantal deelnemers waaraan een instructeur/instructrice les mag geven?
Zo op het rooster te zien hebben we (Clubsportive vestiging Hilversum) enkel 'normale' lessen. Nouja, als ik het binnenkort een keer aandurf zal ik meteen zeggen of ik het echt zo eng vond als het leek! Ik heb laatst een fit test gedaan en ik ben in twee maanden sportschool van een Gemiddeld naar een Boven Gemiddelde conditie gegaan, was ik ook al super trots opquote:Op maandag 31 juli 2006 13:35 schreef Webkim het volgende:
Is er bij jullie geen instaples? Wij hebben één keer per week een VirginRide, voor alle spinningmaagden.Veertig minuten Spinning in een iets kalmer tempo dan normaal.
Maar laat je ook niet ontmoedigen wat de gewone lessen betreft hoor; wat zou het, dat je in het begin niet álles kan meedoen? Kwestie van even doorzetten, dan komt het snel genoeg.
[..]
Gewoon een Spinningles binnenstappen, kwartiertje van tevoren, en aankondigen dat je nieuw bent. Dan word je netjes geholpen met het instellen van je fiets en de basishouding word je even uitgelegd. Ze laten je zo'n eerste keer wel een beetje met rust hoor, geen zorgen. Een aanrader als beginner zijn vaak wel de ochtendlessen, omdat daar toch meestal iets minder fanatieke mensen heenkomen. Als nieuweling dus iets toegankelijker.quote:Op maandag 31 juli 2006 13:51 schreef Nugget het volgende:
[..]
Zo op het rooster te zien hebben we (Clubsportive vestiging Hilversum) enkel 'normale' lessen. Nouja, als ik het binnenkort een keer aandurf zal ik meteen zeggen of ik het echt zo eng vond als het leek!
En terecht!quote:Op maandag 31 juli 2006 13:51 schreef Nugget het volgende:
Ik heb laatst een fit test gedaan en ik ben in twee maanden sportschool van een Gemiddeld naar een Boven Gemiddelde conditie gegaan, was ik ook al super trots op![]()
Nou, ik zat er van de week toevallig naar te kijken! Het lijkt me wel erg leuk, hoorde dat er alleen nog niet veel animo voor was. Volgens iemand die er heen was geweest waren er de vorige keer vier damesquote:Op maandag 31 juli 2006 14:11 schreef Webkim het volgende:
[..]
Ik zag dat bij jullie in Hilversum ook cardiostriptease op het rooster is beland. Al geprobeerd?
Vier (4) maar?!!! Bij ons in Den Bosch is komende week de eerste CardioStrip-les. Ik heb er naar staan kijken op de open dag, toen er een voorproefje was. Het zag er briljant uit, maar ik ben a) niet zo sterk met choreografiedingen en b) niet zo'n enorme held. Dus we zullen zien. Misschien júist al bij de eerste keer gaan meedoen dan, zodat ik niet binnenval als iedereen al pasjes kent. * Webkim probeert vast een zwoele blik, een sexy knipoog en een draai met de heupen en voelt zich lichtelijk.... belachelijk.quote:Op maandag 31 juli 2006 14:16 schreef Nugget het volgende:
[..]
Nou, ik zat er van de week toevallig naar te kijken! Het lijkt me wel erg leuk, hoorde dat er alleen nog niet veel animo voor was. Volgens iemand die er heen was geweest waren er de vorige keer vier damesHet is dat ik vrijdag helaas niet kan, maar anders was ik er zeker wel heen geweest. Ik probeer volgende maand zeker wel een keer te gaan! Ik ben sowieso alle lessen nog een beetje aan het uitproberen en spinning staat hoog aan mijn lijstje
Om er maar even een ontopic draai aan te geven
![]()
Aan de eerste les Cardio Striptease meedoen lijkt me juist ideaal, lekker met zijn allen onwennig giebelen, en volgens mij neemt niemand zich serieus in die les en gaat het puur om het hebben van zo veel mogelijk lol!quote:Op maandag 31 juli 2006 14:59 schreef Webkim het volgende:
[..]
Vier (4) maar?!!! Bij ons in Den Bosch is komende week de eerste CardioStrip-les. Ik heb er naar staan kijken op de open dag, toen er een voorproefje was. Het zag er briljant uit, maar ik ben a) niet zo sterk met choreografiedingen en b) niet zo'n enorme held. Dus we zullen zien. Misschien júist al bij de eerste keer gaan meedoen dan, zodat ik niet binnenval als iedereen al pasjes kent. * Webkim probeert vast een zwoele blik, een sexy knipoog en een draai met de heupen en voelt zich lichtelijk.... belachelijk.
Ontopic: Spinning hoog op je prioriteitenlijstje? Goed zo! Je zal erachter komen dat er twee dingen mogelijk zijn. Na een les of vijf besluit je dat dit óf je ding niet is óf je bent volledig verslaafd! Enne.., je bent welkom om een VirginRide in Den Bosch te komen doen hoor.![]()
ben ik het helemaal mee eens, maar misschien voor de donkere wintermaanden wanneer je doordeweeks (als je hele dagen moet werken) weinig tijd hebt, wel een goed alternatiefquote:Op donderdag 27 juli 2006 13:27 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nee, maar binnen elkaars zweet opsnuiven terwijl je buiten hetzelfde kunt bereiken (en en passant bruin worden, frisse lucht opsnuiven, techniek aanleren, en niet overgehypt bezig zijn) vind ik wel iets om me voor te schamen.
Ik heb een keer gespind en ik vond het, sorry, zo ongelooflijk infantiel en zinloos om een uur lang naar 3 rijen wiegende billen voor me te kijken....
Laat mij maar lekker met m'n mountainbike door een echt bos rossen. Maar ja, kennelijk is buiten sporten te ruig voor de gemiddelde nederlander, en moet alles veilig binnen in ge airconditonede ruimtes, want stel je voor dat je natregent of een koutje vat. The horror...
Buiten:![]()
![]()
Binnen:![]()
![]()
Wat je aandoet bij Spinning:quote:Op woensdag 9 augustus 2006 11:46 schreef pdiscs het volgende:
Ik fiets (moutainbike) 1x in de week en wil mijn conditie verbeteren. 1x in de week op de atb stappen is fijn, maar daarmee krijg je niet een bere conditie.
Daarom wil ik spinning gaan uitproberen.
Even een paar praktische vragen:
- Wat doe je aan bij het spinnen?
- Hebben spin-bikes SPD pedalen, of juist niet?
Meer vragen zullen beslist volgen.
Dus ik kan eigenlijk ook mijn "fiets kleding" aan doen? Je weet wel, zo'n broek en shirt die volstaan met reclame. Of loop/spin je dan een beetje voor lul?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 12:39 schreef Webkim het volgende:
[..]
Wat je aandoet bij Spinning:
- een fietsbroek of onderbroek met zeem is heel heel prettig, maar in het begin niet noodzakelijk. Probeer eerst hoe het bevalt voor je spullen aan gaat schaffen.
- een gewoon t-shirt voldoet. Extra lekker is iets van dry-fit materiaal, zodat het zweet niet op je huid blijft liggen.
- De meeste Spinningbikes hebben SPD pedalen.
7-8% is inderdaad een beter gemiddelde.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 10:47 schreef Videopac het volgende:
Kijk, dit is nog eens interessante informatie!
Overigens lijkt mij een vetpercentage van 4 a 5 procent voor klimmers wel heel weinig.
Als ik het goed heb is dat zelfs zo laag dat je gezondheid er door in gevaar zou komen.
(goed dat er eindelijk een centraal topic over spinning is, btw)
Ja, je kunt gewoon je fietskleding aan doen. Of je voor lul loopt hangt vooral af van hoe belangrijk het op jouw sportscool is om "hip" te zijn. Je wekt misschien wel wat verwachtingen (dat je goed kunt spinnen), maar als je al buiten fietst is zal dat niet zo'n probleem zijn.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 12:53 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Dus ik kan eigenlijk ook mijn "fiets kleding" aan doen? Je weet wel, zo'n broek en shirt die volstaan met reclame. Of loop/spin je dan een beetje voor lul?
Hoogtetrainingen zijn voor lopers en fietsers way overrated, zag ik gister in een documentaire. Maarja, klimmen moet nu eenmaal op hoogte...Ruim 75% van de top(!)sporters schijnt op zeeniveau nog zoveel te kunnen perfectioneren dat het zonde van hun geld is. Maar als jij er rocketpower van krijgt: way to go! Je bent ook buiten een meet om van harte welkom om eens te komen meedoen. DJ-spinning rocks!quote:Op woensdag 9 augustus 2006 12:45 schreef Gripper het volgende:
Wanneer komt die proefles annex BB-spin-klim-meet nou? Ik begin ernstig benieuwd te raken of m'n conditie zo goed is als ik denk. Vooral over twee weken, nadat ik een tijdje boven de 3000 meter heb rondgehuppeld, dan ga ik in het zuurstofrijke nederland weer als een raket![]()
quote:Op woensdag 9 augustus 2006 13:02 schreef LedZep het volgende:
[..]
7-8% is inderdaad een beter gemiddelde.
quote:The physical demands on competitive cyclists are immense. One day, they will have to ride two hundred kilometres through the mountains; the next day there might be a long, flat sprint lasting seven hours. Because cyclists have such a low percentage of body fat, they are more susceptible to infections than other people. (At the beginning of the Tour, Armstrong's body fat is around four or five per cent; this season, Shaquille O'Neal, the most powerful player in the N.B.A., boasted that his body-fat level was sixteen per cent.)
Bron: The New Yorker, 2002
Oh, ik ga niet bewust op hoogtestage hoor, ik ga gewoon twee weken klimmen. Leuk om te zien hoe snel je conditie groeit: na die twee weken fiets ik m'n vaste mountainbike rondjes met veel lagere hartslag.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 13:51 schreef Webkim het volgende:
[..]
Hoogtetrainingen zijn voor lopers en fietsers way overrated, zag ik gister in een documentaire. Maarja, klimmen moet nu eenmaal op hoogte...Ruim 75% van de top(!)sporters schijnt op zeeniveau nog zoveel te kunnen perfectioneren dat het zonde van hun geld is. Maar als jij er rocketpower van krijgt: way to go! Je bent ook buiten een meet om van harte welkom om eens te komen meedoen. DJ-spinning rocks!![]()
Bij ons geven ze ook niet alles van Les Mills, maar wel Attack (gelukkig). Welke sporten hebben jullie allemaal van Les Mills?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 12:24 schreef chelloboy het volgende:
Zo weer ff flink lopen zweten haha,uur RPM gedaan en uurtje gewoon Fitness gedaan.
Bij ons geven ze geen Body Attack,mischien in de toekomst,onze lessen zijn ook van Lesmills.
Bij ons wordt wel BodyCombat gegeven, maar persoonlijk vind ik dat een beetje tegenvallen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 18:06 schreef chelloboy het volgende:
Bij ons hebben ze van Lesmills de lessen,Bodypump,Bodybalance,Bodystep en RPM.
Maar mischien dat later er nog wat bijkomt zoals Body Attack en BodyCombat want deze sportcity hier in Dordrecht is pas sinds 1 Augustus geopend.
Nou, vertel er nog eens wat leuks overquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 23:41 schreef Webkim het volgende:
Het Les Mills Topic is die kant op -------------------->
Zullen we het hier even bij Spinning houden?![]()
Leuk dat je spinning leuk vindt! En klasse dat je meteen vrijwel de hele les alles volhield: goed hoor!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:16 schreef Babbel1 het volgende:
Hai! Ik heb net mijn proefles gedaan... Halleluja, best heftig!Maar ik vind het echt heel tof, dus ik ga er nog even mee door! Ik had alleen te zachte schoenen aan, waardoor ik echt de zijkant van dat pedaal in mijn voet voelde drukken - niet zo prettig!
Maar voor de rest: je moet er wel een beetje gek voor zijn, zo met z'n allen in een warm hok in een rondje de longen uit je lijf fietsen ("En nu Bergop!!"), maar het geeft wel een enorme kick. Ik kon trouwens aardig meedoen met de oefeningen, alleen bij het staan/zittend sprinten heb ik aan het einde één of twee keer een keertje staand overgeslagen!
Het is wel wat voor mij geloof ik!Ze hadden het trouwens over een spinning marathon, kan iemand mij vertellen wat dat is, aangezien het ook in de OP genoemd werd?
Als je in staat bent je inspanningen zelf te doseren kan je vanuit nul beginnen. Dat kan ontmoedigend zijn, maar blijf tegen jezelf zeggen dat je in een mum van tijd een heel behoorlijke basisconditie hebt als je het een maand of twee volhoudt (2x pw).quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:33 schreef Wessel030 het volgende:
Is spinning niet levensgevaarlijk? Mijn gezondheid is goed hoor, maar ik heb een conditie van niks nakkes nada. Ik heb vanochtend mijn linkersok uit de wasmasjien gehaald, morgenmiddag doe ik de ander ;-) Als ik dan die verhalen lees over paars aangelopen hoofden, elkaar opzwepen tijdens de les, je grenzen verleggen en liters water drinken, dan denk ik: wordt het begraven of cremeren? Ik begrijp best wel dat je de eerste keer rustig aan kan beginnen, maar dan nog: kun je vanuit conditie van nul komma nul aan zo'n les beginnen of is het slimmer om eerst wat conditie op te bouwen?
Zo nu even uitrusten van het tiepen...
quote:Op vrijdag 1 september 2006 12:21 schreef Nugget het volgende:
...en weer terug![]()
Wow, dat was zwáár!
...
Maar gááf!
eya, hier nog zo'n addictquote:
Ik vind dat zo leuk, als ze zo'n soort klim gaan nadoen. Ik had van de week les van een nieuwe instructeur (voor mij dan) en die riep ineens: En we gaan nu demareren!! Nou, dan kan ik echt mn lol op!quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:05 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Eerste maand had onze instructeur de tourmalet etappe van de Tour in een uurtje gestopt, dus dat was erg veel klimmen![]()
Helaas is hij nu overgestapt op een tempo programmavoor een maand.
Ga echt 10x liever 2 uur klimmen dan 1 uur tempo fietsen.
Maargoed de kick is wel groot als je gewoon het hele uur weer hebt volgemaakt
Fietsen jullie trouwens met SPD-schoenen? Ben er sterk over aan het denken om die aan te schaffen. Tips/suggesties?
Ik heb ook van die schoenen gekocht, heerlijk!!!!!!!!!!! Kan niet meer zonder!!!quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:56 schreef Babbel1 het volgende:
[..]
Ik vind dat zo leuk, als ze zo'n soort klim gaan nadoen. Ik had van de week les van een nieuwe instructeur (voor mij dan) en die riep ineens: En we gaan nu demareren!! Nou, dan kan ik echt mn lol op!Ik heb 3 verschillende 'leraren' tijdens mn 3 lessen per week die allemaal verschillend lesgeven, dus dat is wel heel cool.
Ik ben ook benieuwd naar die schoenen, btw!
Wat is dan het voordeel van die schoenen? En waar moet je op letten als je ze koopt? En hoeveel kost en hoe lang gaan ze dan mee? (sorry voor alle vragenquote:Op zaterdag 2 september 2006 09:16 schreef RoeBSTeR het volgende:
[..]
Ik heb ook van die schoenen gekocht, heerlijk!!!!!!!!!!! Kan niet meer zonder!!!![]()
Dit vraag ik me ook af eigenlijk. Ik ben sinds kort ook aan het spinnen, maar zie iedereen met van die klikschoenen met harde zolen. 'Ze' zeggen dat het veel beter fietst...quote:Op zaterdag 2 september 2006 19:04 schreef Babbel1 het volgende:
Wat is dan het voordeel van die schoenen? En waar moet je op letten als je ze koopt? En hoeveel kost en hoe lang gaan ze dan mee? (sorry voor alle vragen) Vandaag had iemand nieuwe schoenen voor 20 euro, was een of andere aanbieding. Is dat een normale prijs?
Dit zijn inderdaad de voordelen die de schoenen hebben. Ik heb geen kramp meer in mijn voeten en minder snel in mijn kuiten. Ook geen last van slapende voeten meer. Het staand fietsen wordt inderdaad veel makkelijker (vind ik). Dus kortom, allemaal voordelen.quote:Op zondag 3 september 2006 09:39 schreef Webkim het volgende:
SPD schoenen hebben inderdaad voordelen:
- Je hoeft die netjes niet meer strak om je schoenen te trekken; dus geen slapende voeten meer.
- De zolen van SPD schoenen zijn heel stevig; dus geen pijn meer aan de onderkant van je voeten bij lang staan op je pedalen.
- Je zit exact met de bal van je voet boven het centrum van het pedaal, waardoor je trapbeweging geperfectioneerd wordt (gewone sportschoenen zijn soms zo breed dat je met je tenen in de netjes zit en daar dus de pedalen mee rondduwt ipv met de bal van je voet).
- Je trapbeweging wordt ook nog een stuk effectiever omdat je met vastzittende schoenen veel beter de rondgaande duw-trek beweging kan maken (stel je een klok met cijfers voor. Als je trapt wil je niet van de 12 naar de 6 stampen, nee, je voeten moeten óók langs de 3 en de 9. Helemaal rond dus).
Waar je op moet letten?
Een goed paar SPD schoenen heb je voor ongeveer 70 Euro. Je hebt er met klittenband en met veters, dat maakt niet uit. Schoenen die ook voor buitengebruik zijn, zoals mountainbiken, zijn keihard zodat het niet erg is als je je voet hard langs een boom schampt o.i.d.
Binnenschoenen zijn wat soepeler.
Het is handig als de klikplaatjes een beetje verzonken liggen in de zolen, zodat je er ook nog gewoon op kan lopen. Dan kan je er bijvoorbeeld ook probleemloos even mee op de crosstrainer als je te vroeg bent voor je Spinningles.
Hmmm, dit klinkt wel aanlokkelijk moet ik zeggen ja.quote:Op zondag 3 september 2006 10:31 schreef RoeBSTeR het volgende:
Dit zijn inderdaad de voordelen die de schoenen hebben. Ik heb geen kramp meer in mijn voeten en minder snel in mijn kuiten. Ook geen last van slapende voeten meer. Het staand fietsen wordt inderdaad veel makkelijker (vind ik). Dus kortom, allemaal voordelen.
Mijn schoenen waren 80 euro, ik heb met een harde buitenkant en met klittenband.
Dus ik ga helemaal mee met Webkim!![]()
Ik heb alleen een lichte spierpijn in mijn schouders/nek. Heb ik dan toch iets verkeerd gedaan?quote:Op dinsdag 5 september 2006 14:25 schreef Apfel het volgende:
Ik had gisteren m'n eerste les. Het eerste half uur was nog redelijk bij te houden.
Tweede half uur ging met vlagen, maar ik zat dan ook te veel te letten op mijn voorvanger.
Achteraf hoorde ik van haar dat ze het al 4 jaar deed![]()
Nu een lichte spierpijn, maar voel me lekker.
Volgende week weer![]()
Ik zelf gebruik geen hartslagmeter, maar er zijn er wel bij ons die ze gebruiken. De keus ik denk ik aan jezelf of je zoiets nodig hebt.quote:Op maandag 4 september 2006 22:40 schreef Babbel1 het volgende:
Thanks voor alle info! Het klinkt wel goed, maar ik zal nog even door moeten sparen!![]()
Gebruiken jullie trouwens een hartmeter? Ook daar heb ik op dit moment geen geld voor, maar ik mis het ook niet echt tijdens de lessen. Ik neem altijd maar als regel 'hoe paarser ik word, hoe hoger mn hartslag zal zijn'![]()
Ik heb het aan de instructeur gevraagd en tijdens de les hoeft het niet echt. Ik heb het niet nodig voor mn gezondheid ofzo. Hij vond het 'leuk' om te zien wat er gebeurde als je klimt.. nou, dat voel ik zelf ook welquote:Op dinsdag 5 september 2006 17:25 schreef RoeBSTeR het volgende:
[..]
Ik zelf gebruik geen hartslagmeter, maar er zijn er wel bij ons die ze gebruiken. De keus ik denk ik aan jezelf of je zoiets nodig hebt.
Ik heb nog nooit spierpijn gehad van spinning, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. Heb wel een wat stijf gevoel gehad in mijn benen, maar ja, dat was nadat ik 4 uur op die fiets had gezeten, is misschien dan ook niet zo vreemdquote:Op donderdag 7 september 2006 21:28 schreef DeeBee het volgende:
vandaag ook voor het eerst gespind, was vetfiets normaal wel veel normaal buiten (mountainbiken), maar dit was toch stuk anders
zweette echt veel meer en hartslag ging ook echt stuk sneller omhoog, maar dat komt vooral door de hogere trapfrequentie en de afwisseling van oefeningen die je met normaal fietsen niet zoveel hebt...
ben wel van plan komende tijd wat regelmatiger te gaan doen en dan te zien of ik er ook iets van merk van het spinnen tijdens het normale mountainbiken, of het echt als een soort training werkt...
en ook benieuwd naar de evt. spierpijn morgen![]()
Ik had enorme spierpijn in mijn rug na mijn eerste les. Kan ook komen door een verkeerde houding natuurlijk. En door het feit dat ik nog nooit op een mountainbike had gezeten.quote:Op vrijdag 8 september 2006 11:05 schreef RoeBSTeR het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit spierpijn gehad van spinning, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. Heb wel een wat stijf gevoel gehad in mijn benen, maar ja, dat was nadat ik 4 uur op die fiets had gezeten, is misschien dan ook niet zo vreemd
Ik zelf heb altijd een zwakke rug gehad, heb dat ook doorgegeven bij de sportschool. Ik moest toen mijn stuur wat hoger zetten. Had in het begin altijd wel een moe gevoel in mijn rug, maar ik kan zo goed merken dat mijn rugspieren sterker zijn geworden. En inmiddels staat mijn stuur een stuk verder naar benedenquote:Op vrijdag 8 september 2006 21:32 schreef DeeBee het volgende:
spierpijn viel ook mee, veel minder last van dan na hardlopen bijv.
vandaag weer geweest en zat nu nog stukje lekkerder op de fiets...wel goed om op je houding te letten ook, omdat je in de spiegel ziet hoe je beweegt...het klimmen vind ik wel cool, ben ik wel fan van en vind het jammer dat je dat in Nederland nergens op de weg of iets kan doen...maar ja, nu het trainen proberen vol te houden de komende weken, dat is het belangrijkste![]()
Ik ging altijd dood van de spierpijnquote:Op vrijdag 8 september 2006 11:05 schreef RoeBSTeR het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit spierpijn gehad van spinning, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. Heb wel een wat stijf gevoel gehad in mijn benen, maar ja, dat was nadat ik 4 uur op die fiets had gezeten, is misschien dan ook niet zo vreemd
Ik heb ze bij de fietsenwinkel gehaald. Maar er zijn ook sportwinkels die ze verkopen, maar weet alleen niet welkequote:Op vrijdag 8 september 2006 23:33 schreef Nugget het volgende:
Waar halen jullie die spinning schoenen eigenlijk? Bij een rijwielshop? Bij perry hadden ze ze niet, naief als ik was.![]()
Hey, ik ben hier ook wel benieuwd naar! Ik heb een aantal jaar terug een kijkoperatie gehad, meniscus was beschadigd en een van mn kruisbanden is helemaal uitgerekt, dus ik ga nogal snel door mijn knie. Ik heb het idee dat ik mijn knie, ondanks wat pijntjes bij het klimmen en na het spinnen, wel sterker wordt. Ik heb dus vooral last bij het klimmen en als ik hem echt voel, zet ik de weerstand iets lager. Maar ik ben een beetje te competitief ingesteld, dus het moet wel erg zijn voordat ik dat doequote:Op maandag 11 september 2006 17:28 schreef cinnamongirl het volgende:
Heb je nog tips voor mensen met knieblessures, zoals ik?
Halverwege 2004 ben ik gaan spinnen, twee keer per week tot ik last kreeg van mijn knie.
De diagnose was: retropatellaire chondropathie. Dat is een beschadiging van de kraakbeenlaag achter de knieschijf.
Mijn knie is destijds behandeld met tapen en stroompulsen. Ik ben gestopt met spinnen. De klachten gingen na een paar maanden weg.
Ik wil echter heel erg graag weer gaan spinnen. Ik ben echter wel bang dat de klachten weer terug gaan komen, ik 'voel' mijn knie nl. wel als ik bijvoorbeeld trappenloop of een lange fietstocht heb gemaakt.
Wat kun jij adviseren?
Tot op heden nog niets kunnen vinden helaas.quote:Op zaterdag 9 september 2006 10:39 schreef RoeBSTeR het volgende:
[..]
Ik heb ze bij de fietsenwinkel gehaald. Maar er zijn ook sportwinkels die ze verkopen, maar weet alleen niet welke![]()
Ik heb even gezocht en je kan op de volgende site kijken, volgens mij kan je daar fietsschoenen kopen:quote:Op dinsdag 12 september 2006 13:51 schreef Nugget het volgende:
[..]
Tot op heden nog niets kunnen vinden helaas.![]()
Hee, nog in mijn woonplaats Hilversum ook! Wat goed, komende week even 'uitchecken'. Dankjewel!quote:Op dinsdag 12 september 2006 18:11 schreef RoeBSTeR het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht en je kan op de volgende site kijken, volgens mij kan je daar fietsschoenen kopen:
www.bikecare.nl
Succes!
Graag gedaan!!!!quote:Op zaterdag 16 september 2006 11:56 schreef Nugget het volgende:
[..]
Hee, nog in mijn woonplaats Hilversum ook! Wat goed, komende week even 'uitchecken'. Dankjewel!
Conditioneel zal je verschil gaan merken. Je hart-longfunctie verbetert. Je kan inspanningen langer volhouden.quote:Op maandag 18 september 2006 23:42 schreef DeeBee het volgende:
nu paar keer gedaan en laatste keer ging ik ook echt flink kapot op een klimnummerfiets ook echt vaak zat, maar die interval en hoge hartslag die je bereikt is echt ongekend
maar ik vind het tot nu toe echt fijne manier om te trainen, gewoon een uur lang wisselende inspanning en dat 1 à 2 keer per week bevalt echt wel prima tot nu toe...ben alleen benieuwd of ik er vooral 'fiets-conditie' mee opbouw of toch ook merk met hardlopen dat mijn conditie beter is geworden...
heb vooral eigenlijk altijd hard gelopen en daarnaast gefietst en de laatste maanden is dat beetje andersom, maar ben wel benieuwd of het ook erg scheelt met hardlopen, want zit te twijfelen of ik eind oktober een halve marathon zal lopen of niet en dan is wat conditie wel welkom![]()
quote:Als je fietst, heb je een sterke en korte iliopsoas (een spier die ervoor zorgt dat je bovenbeen omghoog komt, een heupbuiger) nodig. Bij rennen, doordat je je been achter je uitstrekt, heb je juist een langere nodig. Misschien dat je het merkt als je een paar weken intensief gefietst hebt, dat een sprintje naar de wc trekken dan moeilijker gaat. Adaptie van de spier! (Hij verlengt/verkort zo dat hij moet werken in zijn meest ideale positie.)
Ik denk dat bij 'gewoon' fietsgebruik het voordeel wat je haalt uit conditieverbetering ruimschoots opweegt tegen de iets langere spier. Armstrong zal er inderdaad wel last van hebben als hij een te lange spier heeft, een profesionele marathonloper van een te korte zeker.
Ik merk bij mijn andere lessen dat ik ze sinds spinning veel beter vol kan houden. Zo was ik bij een bodyshape les altijd heel snel kapot, en nu stond ik na de les nog te dansen in de zaal. Nu al afgelopen? Ah joooh...!quote:Op maandag 18 september 2006 23:42 schreef DeeBee het volgende:
nu paar keer gedaan en laatste keer ging ik ook echt flink kapot op een klimnummerfiets ook echt vaak zat, maar die interval en hoge hartslag die je bereikt is echt ongekend
maar ik vind het tot nu toe echt fijne manier om te trainen, gewoon een uur lang wisselende inspanning en dat 1 à 2 keer per week bevalt echt wel prima tot nu toe...ben alleen benieuwd of ik er vooral 'fiets-conditie' mee opbouw of toch ook merk met hardlopen dat mijn conditie beter is geworden...
heb vooral eigenlijk altijd hard gelopen en daarnaast gefietst en de laatste maanden is dat beetje andersom, maar ben wel benieuwd of het ook erg scheelt met hardlopen, want zit te twijfelen of ik eind oktober een halve marathon zal lopen of niet en dan is wat conditie wel welkom![]()
Alsof je bij spinnen wel echt klimtquote:Op vrijdag 22 september 2006 00:05 schreef DeeBee het volgende:
vandaag ook weer geweest en ging erg lekker...paar keer wel flink diep gegaan (hoort erbij), maar niet echt kapot zoals ik vorige week paar keer had...lekker veel geklommen vandaag ook, hou ik wel van, blijft jammer dat er in Nederland geen bergen zijn
![]()
Komt wel goed.quote:Op donderdag 28 september 2006 14:11 schreef Nugget het volgende:
Ik ben er een weekje tussenuit geweest omdat ik ziek was/ben, zou dat qua conditie veel uitmaken als ik straks (a.s. di, wo, do) weer ga? Ik was net zo blij dat ik het zo goed deed![]()
ja, anders woon ik even in de Randstadquote:Op donderdag 28 september 2006 11:52 schreef Gripper het volgende:
[..]
Alsof je bij spinnen wel echt klimt![]()
Als je op de hoge veluwe gaat mountainbiken kun je heel behoorlijke klimmetjes maken, die qua intensiteit en lengte van de inspanning heel aardig te vergelijken zijn met spinnen. Een beetje fantasie heb je nou eenmaal nodig in dit platte land, maar het kan wél!
Het zijn helaas de enige dagen waarop ik kan gaan, voor de rest loopt het schema niet gelijk met mijn agenda. In de ochtend enzo, als ik werkquote:Op donderdag 28 september 2006 14:56 schreef Webkim het volgende:
[..]
Komt wel goed.![]()
Wat iets minder goed is, is drie dagen achter elkaar aan Spinning doen. Je moet eigenlijk proberen er steeds een rustdag tussen te houden, zodat je lichaam kan herstellen. Drie keer Spinning is prima, maar kan je dat niet anders over de week verdelen (ma -wo - vr? di -do - za? )?
mwah... die durf ik wel aan denk ik :pquote:Op donderdag 27 juli 2006 13:43 schreef Webkim het volgende:
Moet je eens achter mij komen zitten, dan piep je wel anders.![]()
daar heb je wel een punt. in de winter fiets ik minder buiten dan in de overige jaargetijden. in november maar eens een keer proberen in de sportschool. op dit moment ben ik nog lekker buiten bezig.quote:Maar als je al lekker wat conditie hebt is buitenfietsen helemaal top! En Spinning heerlijk voor erbij. En voor de donkere winteravonden. Wat jij wil.
De schoenenkwestie hebben we al even besproken op pagina 2 van dit topic:quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 11:58 schreef bladibladibla het volgende:
Merk je trouwens veel verschil met fietsen als je spieciale spinning-schoenen draagt in plaats van normale sportschoenen?
En wat zijn goede schoenen en hoeveel kosten die ongeveer? Ik heb al wat op internet zitten zoeken, maar ik ben echt een leek op dat gebied
quote:SPD schoenen hebben inderdaad voordelen:
- Je hoeft die netjes niet meer strak om je schoenen te trekken; dus geen slapende voeten meer.
- De zolen van SPD schoenen zijn heel stevig; dus geen pijn meer aan de onderkant van je voeten bij lang staan op je pedalen.
- Je zit exact met de bal van je voet boven het centrum van het pedaal, waardoor je trapbeweging geperfectioneerd wordt (gewone sportschoenen zijn soms zo breed dat je met je tenen in de netjes zit en daar dus de pedalen mee rondduwt ipv met de bal van je voet).
- Je trapbeweging wordt ook nog een stuk effectiever omdat je met vastzittende schoenen veel beter de rondgaande duw-trek beweging kan maken (stel je een klok met cijfers voor. Als je trapt wil je niet van de 12 naar de 6 stampen, nee, je voeten moeten óók langs de 3 en de 9. Helemaal rond dus).
Waar je op moet letten?
Een goed paar SPD schoenen heb je voor ongeveer 70 Euro. Je hebt er met klittenband en met veters, dat maakt niet uit. Schoenen die ook voor buitengebruik zijn, zoals mountainbiken, zijn keihard zodat het niet erg is als je je voet hard langs een boom schampt o.i.d.
Binnenschoenen zijn wat soepeler.
Het is handig als de klikplaatjes een beetje verzonken liggen in de zolen, zodat je er ook nog gewoon op kan lopen. Dan kan je er bijvoorbeeld ook probleemloos even mee op de crosstrainer als je te vroeg bent voor je Spinningles.
Ja. Ik had misgequote.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 17:33 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
ik neem aan dat je het over dat gebroken been hebt?
het weer is aan het omslaanquote:Op maandag 9 oktober 2006 13:25 schreef Freeflyer het volgende:
Het weer is inmiddels aan het omslaan en de fiets hangt aan de wilgen... vanmiddag mijn eerste spinningles.
ben benieuwd!
hier niet... 8 graden, regen en harde windquote:Op maandag 9 oktober 2006 18:39 schreef The_S het volgende:
het weer is aan het omslaanhet was gisteren nog 18 graden, heerlijke temperatuur om buiten te fietsen
![]()
Ideaal mountainbikeweer dus. Kweek je meteen wat weerstand. Gaan met die banaan, als je thuiskomt smaakt een warme mok chocolademelk des te lekkerder!quote:Op maandag 9 oktober 2006 23:15 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
hier niet... 8 graden, regen en harde wind![]()
ik ben een mooi weer mountainbikerquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 10:03 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ideaal mountainbikeweer dus. Kweek je meteen wat weerstand. Gaan met die banaan, als je thuiskomt smaakt een warme mok chocolademelk des te lekkerder!![]()
Dat is ook mijn opzet volgend seizoen beginnen zonder een conditionele achterstand en ik ben zowiezo geen mooi weer mtb-er, hoe meer modder des te beterquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 11:08 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
ik ben een mooi weer mountainbiker![]()
OT: spinning is leuk om te doen. denk dat ik na deze winter een vliegende start heb in tegenstelling tot voorgaande seizoenen.
Conditioneel heb je er zeer zeker voordeel van bij het mtb'en. Als je tenminste niet smokkelt met je weerstand, wat dat kan binnen dus wél.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:07 schreef The_S het volgende:
[..]
Dat is ook mijn opzet volgend seizoen beginnen zonder een conditionele achterstand en ik ben zowiezo geen mooi weer mtb-er, hoe meer modder des te beter, voor mij is het spinning gewoon omdat ik nu 6 dagen in de week moet werken en dus alleen nog maar op zondag kan mtb-en
vandaag ff gebeld, ga volgende week beginnen
wat is trouwens het verschil tussen RPM en spinning?
quote:Spinning en RPM zijn allebei vormen van indoor cycling. Spinning is een geregistreerd handelsmerk, van de in de openingspost genoemde Johnny G en zijn bedrijf Mad Dog Athletics. Het wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt, maar écht Spinning krijg je alleen van mensen die Johnny G gecertificeerd zijn.
RPM is de indoor cycling variant van Les Mills. Dat is een bedrijf dat meerdere sportprogramma's ontwikkelt die elke keer drie maanden lang wereldwijd hetzelfde zijn. Dus of je nu vandaag in Nederland, Zweden of Spanje een les RPM (of BodyPump of BodyAttack of BodyJam) gaat volgen; je doet dezelfde oefeningen, in dezelfde volgorde, op dezelfde muziek.
Aan de ene kant heel fijn, omdat je op die manier je vorderingen heel makkelijk bij kan houden. Aan de andere kant kán het je na een paar weken behoorlijk gaan vervelen om weer op dezelfde muziek te gaan fietsen.
Spinning instructors maken hun eigen lesprofielen en stellen daar ook zelf de muziek voor samen. Met als gevolg dat haast geen les hetzelfde is.
Een ander groot verschil tussen Spinning en RPM is ook nog dat je RPM meer als een workout kan zien: gewoon een uur knallen, met een beetje 'choreografie' erin om het leuk te houden. Terwijl Spinning een training is. Misschien zit er daarom wel eens een voor jouw gevoel 'saaie' les bij (een uur zittend tempo fietsen bijvoorbeeld), maar die draagt dan wel bij aan je uiteindelijke lange termijn training. Wat een Spinning instructor ook van je vraagt: er zit altijd een plan achter.
Ik heb sinds een maandje ook van die spd/spinning/schoenen gekocht, ze zijn van shimano, was er inclusief de plaatjes ¤ 100,- voor kwijt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 11:58 schreef bladibladibla het volgende:
En wat zijn goede schoenen en hoeveel kosten die ongeveer? Ik heb al wat op internet zitten zoeken, maar ik ben echt een leek op dat gebied
Voor fietskleding kijk ik altijd eerst even bij Cyclewear. Ze hebben heel veel 'huismerk' spullen van een behoorlijke kwaliteit. Zo kan je nog eens wat verslijten zonder dat het gelijk doodzonde is.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:17 schreef mcwops het volgende:
ben van plan een zogenaamde 3.4 broek te kopen (net over de knie) . ik heb ff snel deze 2 kunnen vinden: van Ultima de Koersbroek 5/8 Stella en van AGU de Garda broek 3/4 model zwart
Iemand suggesties welke merken er nog meer 3./4 (of 5/8) broeken aanbieden?? en waar ze het beste zijn aan te schaffen
Naar aanleiding van jouw post heb ik het volgende gekocht:quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:29 schreef Webkim het volgende:
[..]
Voor fietskleding kijk ik altijd eerst even bij Cyclewear. Ze hebben heel veel 'huismerk' spullen van een behoorlijke kwaliteit. Zo kan je nog eens wat verslijten zonder dat het gelijk doodzonde is.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:25 schreef mcwops het volgende:
hee leuk voor je Nugget.
enne, als het niet past, is het dan eenvoudig te retourneren? en kun je ook ophalen ? (voor mij interessant nl.)
quote:Klanten van All Active Trading hebben het recht om na ontvangst van de goederen binnen 7 dagen deze artikelen terug te sturen en de overeenkomst te ontbinden. De klant dient de kosten voor de retourzending zelf te betalen. De goederen kunnen enkel worden geretourneerd in onbeschadigde originele verpakking. Verder moeten de producten in dezelfde conditie verkeren en mogen deze niet gebruikt en/of gedragen zijn.
quote:of een spinningles leuk is (voldoening geeft) hangt in grote mate af van het humeur van de instructrice/instructeur
Zolang je nog vooruit of achteruit kunt, niks aan de hand toch?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:07 schreef bladibladibla het volgende:
Het goede nieuws: ik leef nog
Het slechte nieuws: ik kan niet op of neer
Voor- en achteruit gaat niet ook al niet zo soepel. Ik denk dat ik maar even een wandelingetje ga maken om alles los te krijgen. Moet namelijk vanavond op en neer met de trein naar Amsterdam vanuit Tilburg, dus daar zal ik nog stijver van worden denk ik.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:11 schreef Gripper het volgende:
Zolang je nog vooruit of achteruit kunt, niks aan de hand toch?
scheelt wel een hoop ja, woensdag was er een andere instructrice (tot nu toe alleen instructeurs gehadquote:of een spinningles leuk is (voldoening geeft) hangt in grote mate af van het humeur van de instructrice/instructeur
Dat is zeker een voordeelquote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:04 schreef Freeflyer het volgende:
voordeel wat je ervan hebt is dat je volgend mountainbike seizoen een vliegende start hebt natuurlijk.
of ben je ook in de winter buiten te vinden ?
Iets te ver van mijn bed, ik zou er al om te komen twee uur voor moeten autorijdenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:51 schreef Videopac het volgende:
wie gaat er ook naar de Spin-a-thon in Schiedam as. zondag? 6 uur spinnen!!!
Muziek maakt het inderdaad makkelijk. Ik volg normaal de extreme les, maar wegens werk heb ik een basis-les op woensdag gedaan. Dat was gewoon saai, en de muziek speelde daar een grote rol in.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 11:25 schreef het-is-mij het volgende:
Lekkere stampmuziek helpt er goed bij!
Wees blij dat je veter knapte en niet bijvoorbeeld je kniequote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:12 schreef Apfel het volgende:
Ik kwam gisteren tijdens het sprinten met mijn veter vast te zitten aan de trapper.
Fantastisch hoe de spanning wordt opgebouwd, je te laat bent om te remmen, en de veter dus knapt.![]()
Of, zoals bij ons gebeurde nadat iemand met een lange broek tussen het vliegwiel kwam, een enkel.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:12 schreef Apfel het volgende:
Ik kwam gisteren tijdens het sprinten met mijn veter vast te zitten aan de trapper.
Fantastisch hoe de spanning wordt opgebouwd, je te laat bent om te remmen, en de veter dus knapt.![]()
Dit soort verhalen doen me denken aan de eerste maanden dat ik spinning deed, wat een gemartel met die klote bandjes altijd.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 17:31 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Of, zoals bij ons gebeurde nadat iemand met een lange broek tussen het vliegwiel kwam, een enkel.
Knappende bandjes zijn trouwens ook irritant. Of mensen die de bandjes om wat voor reden dan ook aan de voorkant van de trapper hebben bevestigd, zodat ik maar tot en met mijn grote teen in dat korfje kan. En ik heb maat 38...
wat is daar het voordeel van dan?quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:36 schreef Webkim het volgende:
...zodat ik daadwerkelijk iedereen rond dezelfde weerstand en/of rpm kan hebben.*blij is*
Dat vraag ik me ook af. Het is ook geen peuterschool, dus als iemand te licht fietst dan houd hij/.zij zich/haarzelf voor de gek. Het enige voordeel wat ik zie is dat je je eigen resultaat kan zien, of je nu eens beter of slechter fietst. En als je het bijhoudt, wat is je progressie na een half jaar, gemiddelden genomen. Want dat mis ik nu eigenlijk, ik doe dit nu ruim 4 jaar, en dat merk ik ook wel, maar je weet nu niet hoeveel zwaarder je fietst tov vroegahquote:Op woensdag 14 maart 2007 13:38 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
wat is daar het voordeel van dan?
iedereen zal zich toch een beetje aan zijn hartslaglimieten moeten houden.
Het is een meting, maar niet zo supernauwkeurig. Plus dat we niet (en dat wil ik ook niet) 2 maanden hetzelfde fietsen.quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:59 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Je kan het een en ander natuurlijk bijhouden aan de hand van je hartslagmeter.
Wij hebben de afgelopen 2 maanden bijvoorbeeld steeds hetzelfde programma gefietst (tempo), en dan kan je aan je hartslag wel zien dat het je steeds beter afgaat.
In het begin ging ik steeds richting de 84% zonder weerstand, tegen het einde moest ik weerstand bij draaien om boven de 80% te blijven.
Zondag trouwens voor het eerst 2 uur achter elkaar![]()
Dat het niet supernauwkeurig is ben ik met je eens.quote:Op woensdag 14 maart 2007 15:02 schreef Pheno het volgende:
[..]
Het is een meting, maar niet zo supernauwkeurig. Plus dat we niet (en dat wil ik ook niet) 2 maanden hetzelfde fietsen.
Over een weekje weer een 3 uur durende marathon voor het goede doel, altijd wel lekker. Ik kijk uit naar de 6 uur durende, dat heb ik nog nooit gedaan. Gekkenwerk eigenlijk, maar je grenzen opzoeken en verleggen is leuk
Ik vind tempo fietsen alleen leuk als het zwaar is, ik ben meer een klimmer als het ware. Dus bij Les Mills is de nieuwste cd wel lekker bv, Smells like teen spirit als eindnummer, helemaal loos gaan!quote:Op woensdag 14 maart 2007 15:31 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Dat het niet supernauwkeurig is ben ik met je eens.
Moet zeggen dat ik het na 2 maand ook wel had gezien met dat tempo fietsen
Ken iemand die wel eens 6 uur heeft gedaan, geestelijk vond hij het moeilijker vol te houden als lichamelijk, dus ben benieuwd naar jou ervaring straks
Ik wissel water af met 1 of andere sportdrank, maar wel verdund. Dat AA sportdrank etc gebeuren etc is mij te zoet, daar ligt mijn maag 3 dagen van in coma.quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:17 schreef Videopac het volgende:
Alleen water is niet zo verstandig: je lichaam kan bij langdurige inspanning een tekort aan zouten krijgen. In sportdrankjes zitten die zouten wel. Zelf los ik Isostar poeder op in water. Ik krijg zo ook minder snel honger.
Leuk!quote:Op zondag 18 maart 2007 20:23 schreef Banzaii het volgende:
Vorig jaar hebben we een spinning marathon gehouden op ons sportcentrum voor een goed doel.
24 uur fietsen, ik heb zelf 5 uur gedraaid (instructeur)
Dit jaar een 15 uur durende, omdat we 15 jaar bestaan
hee wat leuk zeg, wil ik ook gaan doen.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:23 schreef Banzaii het volgende:
Vorig jaar hebben we een spinning marathon gehouden op ons sportcentrum voor een goed doel.
24 uur fietsen, ik heb zelf 5 uur gedraaid (instructeur)
Dit jaar een 15 uur durende, omdat we 15 jaar bestaan
Ik doe één keer per week aan spinning. Drie jaar terug ben ik daarmee begonnen, terwijl ik daarvoor nooit iets aan sport heb gedaan. En ik merk toch echt wel vooruitgang!quote:Op zaterdag 23 juni 2007 22:11 schreef zoutig het volgende:
Ik ben sinds kort begonnen met spinning. Vind het echt super!
Ik vraag me alleen af of je het dus echt twee keer per week moet doen om vooruit te gaan?
Ik ga ook ongeveer 3 keer peer week hardlopen. Dus ben niet totaal conditieloos
Oh dat scheelt dan inderdaad wel!quote:Op zaterdag 23 juni 2007 22:14 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik doe één keer per week aan spinning. Drie jaar terug ben ik daarmee begonnen, terwijl ik daarvoor nooit iets aan sport heb gedaan. En ik merk toch echt wel vooruitgang!![]()
Mijn bovenbenen en kuitspieren zijn zeker wat gespierder geworden. Ik heb niet echt wielrennersbenen natuurlijk, maar het verschil is er duidelijk.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 22:26 schreef zoutig het volgende:
[..]
Oh dat scheelt dan inderdaad wel!
Maar heb je ook het idee dat je een beetje spieren mee kweekt of is het echt alleen dat het makkelijker gaat zeg maar?
Ik kan ook weer vanaf volgende weekquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 11:44 schreef DeeBee het volgende:
Vanaf volgende week begint gelukkig het sportprogramma weer op de uni, dus eindelijk weer spinnen.![]()
Kleding en schoenen koop ik niet zo snel via internet: ik wil toch graag even voelen hoe het zit.quote:Op dinsdag 4 september 2007 13:54 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Voor degenen die SPD-schoentjes wil kopen via internet (futurumshop ed.): bij mountainbikeschoenen moet je meestal een maatje groter kopen dan je eigen maat, omdat ze klein vallen. Hoe dat bij de racers is, weet ik niet.
Dat zal nog wel even duren...quote:Maar wanneer is de 1e fok-spinningles door Webkim?
Zag het net vanochtend toen ik toevallig haar website aanklikte. Dan maar wachten tot volgend jaar voor die les...quote:
Ik wil eiegenlijk ook altijd wel graag zien hoe zwaar iedereen rijdt. Uiteraard doe je spinning voor jezelf en moet je alleen naar jezelf kijken. Ik doe echter enkel spinning om de conditie op pijl te houden voor het zomerseizoen, en ben errug competatief ingesteld. Als ik staande klim 21 fiets dan ga ik vrij naar de tering maar weet zeker dat als ik weet dat er nog iemand 21 fietst dat ik hem dan toch nog een niveautje hoger zet...quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:38 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
wat is daar het voordeel van dan?
iedereen zal zich toch een beetje aan zijn hartslaglimieten moeten houden.
Dat valt me ook altijd op, echt, wie houden ze voor de gek?quote:Op woensdag 19 december 2007 16:39 schreef Uncle het volgende:
[..]
Nu zie je sommige mensen heel erg moeilijk doen en knetter zwaar lijkende weerstanden trappen en dan kun je aan het hendeltje al zien dat het eigenlijk allemaal wel reuze mee valtStiekum wil ik eigenlijk gewoon lekker trainen maar tegelijkertijd ook de beste zijn in de les
Sommige doen het ook niet express hoor, zo bedoelde ik het nietquote:Op woensdag 19 december 2007 17:12 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat valt me ook altijd op, echt, wie houden ze voor de gek?
Ik heb al 3 maanden niet kunnen spinnen, eerst vakantie naar Japan, daarna 1x gespind, maar later bleek dat mijn blinde darm al gesprongen was
Vanaf vandaag mag ik weer wat sporten, maar spinning moet ik nog even uit mijn hoofd laten.
Bij ons op het sportcentrum wel, maar misschien dat het dus wel aan de type fiets ligt, dat zou ik niet weten...quote:Op woensdag 19 december 2007 17:47 schreef Tommeke het volgende:
Hoi
Vraagje:
Kan je met standaard shimano spd schoenen/plaatjes ook op een spinningfiets?
Ik heb dat eigenlijk ook wel.quote:Op woensdag 19 december 2007 18:24 schreef Uncle het volgende:
[..]
Sommige doen het ook niet express hoor, zo bedoelde ik het nietMaar er is uiteraard verschil in niveau en als ik iemand zie waarbij het lijkt of die 21 trapt dan wil ik toch altijd wel weten of hij niet gewoon heel slecht in vorm is en stiekum toch maar gewoon 13 rijdt
![]()
Wellicht een slechte eigenschap, maar vind het donders vervelend dat je niet kunt zien hoe zwaar iemand anders fietst...
Ik fiets bij david looyd en daar kun je dat allemaal wel op je eigen fiets zien... maar inderdaad zou een bord wel handig zijn... want staat zo aso als je even stopt met trappen om bij de ander op zijn schermpje te kijkenquote:Op woensdag 19 december 2007 18:46 schreef DeeBee het volgende:
De instructeur meldde laatst dat er op de nieuwe fietsen wel dat soort gadgets als trapfrequentie en vermogen enzo te zien zouden zijn, dat zou ideaal zijn. Waarbij je dan eigenlijk nog een scorebord in de zaal moet hebben met het aantal Watt vermogen dat elke fiets bij elkaar krijgt.
En als hij/ zij het beter doet ook nog even de rem van de ander activeren...quote:Op woensdag 19 december 2007 22:38 schreef Uncle het volgende:
[..]
... want staat zo aso als je even stopt met trappen om bij de ander op zijn schermpje te kijken
Van harte, ben zelf alweer een paar jaar 'Johnny G instructor'quote:Op zaterdag 22 december 2007 12:34 schreef JeffreyXL het volgende:
Eergisteren mijn Schwinn Spinning Certificate gehaald. Moest het gewoon even kwijt
Dankjewel.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:51 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Zag het net vanochtend toen ik toevallig haar website aanklikte. Dan maar wachten tot volgend jaar voor die les...
@Webkim: nog van harte gefeliciteerd![]()
In de tijd dat ik veel hardliep (was instructeur bij een AV) zat ik ook thuis regelmatig op een Spinning fiets (Dunlop), daar is niets mis mee en het is zoals je al aangeeft een uitstekende vet verbrander.quote:Op zondag 13 januari 2008 01:48 schreef carpediem23 het volgende:
Ik heb het Spinning topic al een beetje doorgekeken. Maar toch zou ik voor de duidelijkheid nog wat vragen willen stellen.
Vorig jaar heb ik 2 a 3 dagen per week voor 3 maanden aan Spinning gedaan. Doordat de sportschool dicht ging ( zomervakantie, universiteit-sportschool) Ben ik uiteindelijk gestopt. Ondertussen ben ik 14 kilo afgevallen en zou ik toch moeten sporten (cardio) om vet te verbranden. Want anders houd ik geen spier meer over, omdat ik nog 6 kilo wil afvallen tot dat ik mijn streef heb behaald.
Goed, Spinning gaat het worden. Maar ik zou het graag thuis willen doen, dus zelf een bike aanschaffen en thuis 3 dagen per week beginnen met vet verbranding. Daarna wil ik natuurlijk ook spier oefeningen toevoegen.
Iemand hier die thuis een fiets heeft? Of raden jullie mij een ander programma aan wbt zo snel en goed mogelijk vet te verbranden.. Ik wil toch graag was centimeters van mijn heup en benen af. Mijn voeding is prima.
maar toch lees ik dit soort dingen:quote:Op maandag 18 februari 2008 23:09 schreef DeeBee het volgende:
Lijkt mij dat je er ook prima vet mee kunt verbranden hoor...
Dit heeft te maken met hartslagzones.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 09:36 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
maar toch lees ik dit soort dingen:
Voor vetverbranding:
Niet te intensief fietsen. Als je te hard je best doet dan kom je in de aerobe of zelfs de anaerobe zone. In de eerste ben je meer bezig met cardio (dus hart en longen versterken) ipv vet verbranden. In de anaerobe zone ben je meer bezig met kracht opbouwen en je spieren te trainen tegen verzuring
dus lijkt spinning niet ideaal om vet te verbranden, maar meer om conditie te kweken.....
Maar als je bijvoorbeeld 4,5 uur op de racefiets met hoge intensiteit fietst verbrand je in principe toch meer dan 4,5 uur op lage intensiteit? Ik ga meestal wel bijna voluit, op het punt dat ik tegen mijn verzuring aanzit. Heb een beetje moeite me in te houden.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 13:38 schreef Espresso.Lover het volgende:
Wil je optimaal vet gaan verbranden dan zul je langer dan 45 minuten moeten sporten op een relatief lage hartslag. Om vet te verbranden is veel zuurstof nodig en dit gaat echt beter bij een lagere hartslag. De optimale zone hiervoor is 60 tot 75% van Hfmax. (Hfmax(100%) = 220 - je leeftijd)
Omdat je op een lagere hartslag traint kun je dus ook langer sporten. Twee uur fietsen (achter elkaar) staat dan garant voor verbluffende resultaten.
Zelf geef ik 7 Spinning lessen in de week waarbij ik op dinsdag en woensdag avond 2 uur achter elkaar les geef (per avond ongeveer 1900Kcal). Mijn totale verbruik in de week (inclusief 2 uur BodyPump en 2 uur BodyBalance) ligt tussen de 7000 en 8000 Kcal.
Mijn vetpercentage is 10.3% (ik ben overigens 49)
Tsja altijd een punt van discussie of het alleen kan met spinnen, ik denk dat je het zelf moet ervaren/proberen. Ik heb het een tijd lang gedaan en was een 4 kilo kwijt op een week of 10, ik deed er niks bij maar ik ben er ook weer mee gestopt dus kan er weinig over zeggen.quote:Op maandag 18 februari 2008 16:38 schreef Sweetbeach het volgende:
Ik heb een vraag;
hoorde dat 'spinning' niet werkt voor vetberbranden, maar vooral voor de conditie is? Klopt dit? Zo ja; waarom? Je verbruikt toch énorm veel calorieën door het spinnen (steeds rustig, zwaar etc.)
Ik wil het 1x p/w gaan doen (uurtje) naast hardlopen/voetbal....
Hmmm het kernwoord is dus opbouwen? Bedankt voor het sprankje hoopquote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:00 schreef Pheno het volgende:
Ik heb 6x per week gespinned, dus dat zou prima moeten kunnen.
Ooit hoop ik weer te kunnen beginnen, maar mijn gezondheid is even wat belangrijker, dus ik ben even gestopt met het zwaardere werk
Ja ik probeer in conditie te blijven, maar dit blijken toch wel bepaald andere spieren dan met hockey... Zondag maar weer proberenquote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:03 schreef Pheno het volgende:
Rustig opbouwen is wel belangrijk ja, ik ben begonnen met 1x per week, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt gaat het wel steeds sneller beter. 6x is misschien ook wat teveel van het goede, maar ik moest van mezelf erg veel conditie opdoen, voor een examen in mijn andere sport. Dus dan heb je net dat extra beetje motivatie
quote:If it’s In My Mind, It’s On My Face (Seal)
Do It Well (Moto Blanco Mix) (Jennifer Lopez)
Zombie (Andrew Spencer & Vamprockerz)
Let Go (Paul Van Dyk feat. Rea Garvey)
Reverse Psychology (Bomfunk MC’s)Adelante (Sash!)
Heaven (Manian fet. Aila)
Good Life feat. T-Pain (Kanye West)
I’ll Stand By You (The Pretenders)
episch ditquote:Op donderdag 20 november 2008 10:18 schreef oxylus11 het volgende:
Ik heb sinds 3 weken ook spinning"lessen". Erg leuk moet ik zeggen, je hebt echt het gevoel dat je in 50 minuten goed bezig bent geweest. Alleen mijn instructrice is een beetje dom vrees ik. Ze beweerde dat wanneer je intensiever trainde, je minder ver verbrandde. OMG hoe kan je zo dom zijn!!!!
Wat is er episch aan een instructrice die haar vakkennis niet op een rijtje heeft?quote:Op donderdag 20 november 2008 11:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
episch dit![]()
heb al tijdje niet gespinned (2 a 3 weken), maar ga vanaf volgende week weer 2 keer inplannen. Hardloopspierpijn is bijna weg, dus moet het wel kunnen
Naast een verkeerde houding op de fiets kan het ook liggen aan het feit dat je knieen zware belasting niet aankunnen. Ik bedoel dus waneer je zwaar "bergop" fietst. Op de weg krijgen ook veel wielrenners last van hun knieen omdat ze een te zware versnelling ronddraaien.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:11 schreef ColdFeet het volgende:
Dat klinkt wel plausibel.
Ik heb maandag voor het eerst gespind. Vandaag beginnen mijn benen het weer een beetje te doen
In hoeverre belast je met spinnen nou je knieen? Ik heb een knieblessure en volgens mijn bewegingscoach () was dat geen probleem, maar ik geloof dat ik er toch wel last van heb
Misschien heeft ze zich inderdaad verkeerd uitgedrukt, en bedoelde ze wat ik ook bedoel. hoop tenminste van wel. Een uur op 90% hou je inderdaad niet vol, maar je kan misschien wel denken aan een training met 65% als basis met stukken ertussen die op 80 a 90% gedaan worden.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:36 schreef motorbloempje het volgende:
Ik weet 't niet...
in theorie klinkt het alsof 't kan kloppen, maar in praktijk houd je een constant tempo dat niet op je max ligt (dus rond de 60 a 70 %) beter vol en blijft je lichaam in constantere vetverbranding, ook als je in een rustfase van je klim zit..
Ik denk dat ze niet bedoelde dat je überhaupt minder vet verbrandt als je meer richting je max gaat, maar dat de kans dat je een constant tempo volhoudt veel redelijker is en, dat je dit wel een uur vol kunt houden. Jezelf opvoeren naar 90%, wat je richting je max brengt en dus intensiever doet kost je/men zoveel energie, dat hou je geen uur lang spinnen vol.
Daarbij, als mensen, afvallende vrouwen bijvoorbeeld, horen dat je alleen afvalt als je keihard gaat zitten fietsen en intensief traint, dat een ieder zichzelf voorbij fietst, terwijl het in principe gaat om ritme en dit constant vasthouden (wel meegaan met de ritmeveranderingen van de muziek uiteraard)
zeg maar
ze weet vast wel waar ze het over heeft...
Scooterquote:Op dinsdag 14 april 2009 05:34 schreef kluivie het volgende:
En de nieuwe voor april staat weer online op me website
Ja thanksquote:Op dinsdag 14 april 2009 10:05 schreef motorbloempje het volgende:
ziet er goed uit!
Ik ga vandaag weer 'sselectie voor de politie is op stapel, dus moet keihard trainen om een goede tijd neer te zetten, vind ik
Bedankt voor de tip van die schoenen!quote:Op zondag 31 mei 2009 11:49 schreef XcUZ_Me het volgende:
Jaaaa, helemaal verslaafd sinds een goede anderhalve maand. Doe RPM en ga minimaal 2x per week, liefst 3x.
Deze week ook Shimano schoenen aangeschaft, dat scheelt een hoop!
Ik ga tegenwoordig minstens 3x en liefst 4x. Lukt alleen niet altijd in de planning, naast een fulltime baan. 'quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:10 schreef hoetlevenis het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip van die schoenen!
Ik ben 3 weken terug begonnen met RPM en ook ik ben inmiddels verslaafd. Ik ga wel 3x pw, heb er de tijd voor.
Kost wat, maar dan heb je ook wat! Zitten er bij jou leuke mensen in de groep(en)?
Die nieuwe van Corry Koningsquote:Op vrijdag 24 september 2010 16:41 schreef xxiessiexx het volgende:
Even een megaschop
M'n vader viert volgende week z'n verjaardag en hij geeft zichzelf een spinning bike kado. Nu wilde ik voor z'n verjaardag een goeie cd geven waar hij als beginner goed op kan spinnen. Iemand tips?
Voor een beginner is dat een goede CD ja, ik ben momenteel aan het spinnen op de nieuwe CD van Jannes, maar die is wel voor gevorderden.quote:
Ja dat had ik ook met mountainbiken....quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:41 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind het niet fijn. Heb SPD klikkers en wil voor spinnen écht niet meer anders. Dat geklooi altijd met die bandjes die door veelvuldig gebruik vaak halverwege de les alweer een stuk minder vast zitten. Je kunt niet goed aan de pedalen trekken...
Heb het lang gedaan hoor, met gewone schoenen in de bandjes, maar sinds ik klikkers heb zou ik écht niet meer terug willen...
Geloof me na een aantal lessen wil je snel over op SPD'squote:Op dinsdag 6 september 2011 22:53 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja dat had ik ook met mountainbiken....
Aan de andere kant, om te beginnen en om eerst aan te zien of ik het wel leuk vind, kan ik het dus best wel proberen met de gewone schoenen en als het bevalt, SPD's aanschaffen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |