abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 juli 2006 @ 14:12:11 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40132992
Zijn er Fok!ers die voor de verkiezingen nog snel hun huis gaan verkopen ?

Zoals het er nu naar uitziet wordt de PvdA de grootste partij
Hypotheekrente aftrek
Huizenprijs

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_40133024
Niet nodig, de PVDA zal niet de grootste worden. Zeker niet met Bosch als roerganger. De mensen zijn hem ondertussen weer moe!
  maandag 24 juli 2006 @ 14:13:18 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_40133030
ik wacht iig met het kopen van een huis tot na de verkiezingen!
pi_40133084
Het PvdA heeft de ruggegraat niet om de HRA per direct af te kappen. Als er al wat mee gaat gebeuren (en dat is nog een grote als), dan wordt het een mooi afbouwproject.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_40133087
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:12 schreef SeLang het volgende:

Hypotheekrente aftrek
Huizenprijs

En dan: huren?
Anders heeft het geen nut natuurlijk.

En bij huren is het sowieso
Geld
  maandag 24 juli 2006 @ 14:16:13 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40133144
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:13 schreef remlof het volgende:
ik wacht iig met het kopen van een huis tot na de verkiezingen!
Dat zou ik sowieso doen ja !
Laat er eerst maar eens duidelijkheid komen over de hypotheekrente aftrek.
Je loopt momenteel een enorm koersrisico als je nu een huis koopt.
Mijn reisverslagen
pi_40133314
Het lijkt me wel verstandig om je spaargeld op een buitenlandse rekening te zetten voor geval het rampscenario uitkomt en GL, SP en PvdA samen een meerderheid halen.

Voor je het weet wordt elk bedrag boven de ¤1.000 geconfisceerd om alle werklozen, minima en illegalen schadeloos te kunnen stellen voor 'het sociaal-economische onrecht' dat al deze mensen jarenlang is aangedaan.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 24 juli 2006 @ 14:23:00 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40133335
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:22 schreef Tikorev het volgende:
Het lijkt me wel verstandig om je spaargeld op een buitenlandse rekening te zetten voor geval het rampscenario uitkomt en GL, SP en PvdA samen een meerderheid halen.
Check
Mijn reisverslagen
  maandag 24 juli 2006 @ 14:39:50 #9
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40133844
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:13 schreef _The_General_ het volgende:
Niet nodig, de PVDA zal niet de grootste worden. Zeker niet met Bosch als roerganger. De mensen zijn hem ondertussen weer moe!
Kwats! Een lekker kontje blijft een lekker kontje. Goede argumenten gaan vervelen. lekkere billen nooit.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 24 juli 2006 @ 14:40:58 #10
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_40133873
volgens mij kun je nu beter snel een huis kopen of heel lang in je huurhuis blijven zitten. Dekker gaat proberen nog flink te lopen kloten
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_40133874
quote:

Hypotheekrente aftrek
Huizenprijs

Lang leven de VVD dan maar
| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
pi_40134003
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:22 schreef Tikorev het volgende:

Voor je het weet wordt elk bedrag boven de ¤1.000 geconfisceerd om alle werklozen, minima en illegalen schadeloos te kunnen stellen voor 'het sociaal-economische onrecht' dat al deze mensen jarenlang is aangedaan.
Uiteraard wordt alles wat rechts is ook opgesloten in het kader van de linkse overheersing

God, wat een domheid in dit topic.
pi_40136156
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:14 schreef Litpho het volgende:
Het PvdA heeft de ruggegraat niet om de HRA per direct af te kappen. Als er al wat mee gaat gebeuren (en dat is nog een grote als), dan wordt het een mooi afbouwproject.
Geen kwestie van ruggegraat, kwestie van gezond verstand gebruiken. Per direct en voor reeds lopende hypotheken de HRA afschaffen zou nl. rampzalige gevolgen hebben. Dan snapt de PvdA ook wel.

Volgens mij zijn er voorzichtige voorstellen om de HRA in nieuwe gevallen beperkt (tot 200.000) aftrekbaar te maken.

Maar vooral verkopen, dat huis!
pi_40137352
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Uiteraard wordt alles wat rechts is ook opgesloten in het kader van de linkse overheersing
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

God, wat een domheid in dit topic.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_40137658
Als je afhankelijk bent van je Hypotheekrente aftrek doe je toch iets niet goed.
Een beetje gezond mens denkt na voor die een huis koopt en houdt hier rekening mee.
Dit is al zo lang aan de gang, en van mij hebben ze gelijk.

Kunnen ze gelijk ook de uitkeringen stopzetten voor die gasten die niet WILLEN werken.
pi_40138212
Nou het foute eraan is dat je zonder de hra sowieso al belachelijke bedragen moet neerleggen om uberhaupt in een fatsoenlijke woning te kunnen wonen. Als je dan een gezinnetje gaat stichten dan wordt het al snel zo dat men ook afhnakelijk wordt van die paar honderd euro extra in de maand.
  maandag 24 juli 2006 @ 17:16:04 #17
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_40138255
Ja, ik ga mijn huis verkopen inderdaad. Oh, minor detail, ik heb nog geen 100 jaar woonduur opgebouwd om te kunnen huren. Dan maar onder een brug slapen
pi_40138803
quote:
Op maandag 24 juli 2006 17:14 schreef Vitalogy het volgende:
Nou het foute eraan is dat je zonder de hra sowieso al belachelijke bedragen moet neerleggen om uberhaupt in een fatsoenlijke woning te kunnen wonen. Als je dan een gezinnetje gaat stichten dan wordt het al snel zo dat men ook afhnakelijk wordt van die paar honderd euro extra in de maand.
die paar honderd euro zijn op een andere manier ook wel terug te verdienen.
en als je zelf afhankelijk maakt van giften ben je wel erg dom bezig.
pi_40139985
Goed dan vind ik dat alle extra giften die de belastingbetaler vice versa maakt ook maar afgeschaft moeten worden. Ik neem aan dat Europa de maatstaf is? Dan zeg maar dag tegen die belachelijk hoge bpm, accijnzen, milieu-heffingen en weet ik veel wat nog meer.

Het lijkt me dat een gezin waarin maar één van de ouders werkt dan wel weer een Opel Zafira en een twee-onder-één kap kan betalen. Want dat kan dus tegenwoordig niet eens meer.
En dan krijgt men nog een "gift" toe ook nog.
pi_40140017
HEEL goed om de HRA af te schaffen, prima maar dan ook de gesubsidieerde studies, museums, ziekenzorg, kinderopvang en noem maar op. Ohhhhhhhh neeeee de partij van de Armoede wil natuurlijk HERVERDELEN, want dat is SOCIAAL, lekker de hard werkende mensen laten betalen, zodat de paupers tot 2 uur op hun bed kunnen blijven liggen en in hun golfje door de stad tuffen.

Hou toch op met die flauwekul.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_40260531
Bos zegt gewoon dat het zeker niet gaat gelden voor hypotheken in het oude regime, dus ik denk dat de OP niet echt van belang is
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40262109
De PvdA gaat echt niet de hypotheekrente in 1 klap de nek omdraaien. Hooguit langzaam afbouwen voor nieuwe hypotheken boven een bepaalde grens, 2 ton hoor ik vaak.

Vind ik overigens een prima zaak
  vrijdag 28 juli 2006 @ 09:41:31 #23
152502 Atuniel
Papa de familias
pi_40262148
Ik ook..
Denk dat ik nu maar voor de PVDA ga stemmen ook
pi_40262189
Ik wil binnenkort een huis kopen, maar ik wacht wel tot na de verkiezingen.

Ik hoop dat de HRA beperkt wordt voor hele dure huizen, en dat dit geld naar starters gaat. Ik heb een hekel aan huren en zou graag een leuk huisje willen kopen.

Ik denk dat dit een verkiezingsitem gaat worden, zeker voor de PvdA.
11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
pi_40262338
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 09:43 schreef frankium het volgende:
Ik wil binnenkort een huis kopen, maar ik wacht wel tot na de verkiezingen.

Ik hoop dat de HRA beperkt wordt voor hele dure huizen, en dat dit geld naar starters gaat. Ik heb een hekel aan huren en zou graag een leuk huisje willen kopen.

Ik denk dat dit een verkiezingsitem gaat worden, zeker voor de PvdA.
Lijkt me als bezitter van een goedkopere woning een goed idee. Hebben die starters weer geld om mijn huisje te kopen en kan ik door de goedkopere "duurdere" huizen ook eens doorstromen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 09:57:17 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40262426
Je kan het ook vanaf de andere kant bekijken.
Als je nu een huis koopt heb je straks nog recht op HRA, als je na dag X een huis koopt heb je geen recht meer op HRA. Beiden hebben dezelfde waardedaling. Analoog aan het mechanisme waarbij de (oudere)leraar die al 10 jaar lang meer wachtgeld vangt dan zijn (jongere) opvolger aan loon. Gevestigde belangen,verworven rechten enzo.

Afschaffing van de HRA is een prima idee, alleen omdat de VVD zo dom is loopt de PvdA er mee weg en wordt het weer een nivelleringsoperatie

Dus afschaffen die HRA en omlaag met de inkomstenbelasting.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_40262983
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 09:57 schreef Hyperdude het volgende:
Dus afschaffen die HRA en omlaag met de inkomstenbelasting.
Juist.
11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
pi_40263012
Voor zover ik weet zingen er ideeen rond voor afschaffing van HRA voor hypotheken boven de 250.000. Ik vraag me af om hoeveel mensen dit eigenlijk gaat. Nu het verkiezingstijd wordt zal er wel niet meer over gesproken worden. M.a.w., wij maken de afschaffing van de HRA niet meer mee.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 28 juli 2006 @ 10:34:42 #29
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40263365
quote:

Hypotheekrente aftrek
Huizenprijs

HRA kunnen ze alleen ZEER gefaseerd afschaffen. verder zal dit gepaard moeten gaan met een nivellering van het reguliere belastingstelsel zodat rijken enigszins gecompenseert worden (zodat we niet helemaal wit-rusland worden), dit zal de vraag stimuleren en de prijsdaling van HRA afschaffing waarschijnlijk grotendeels compenseren
maak je dus geen zorgen
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 10:56:39 #30
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40263918
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:34 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

HRA kunnen ze alleen ZEER gefaseerd afschaffen. verder zal dit gepaard moeten gaan met een nivellering van het reguliere belastingstelsel zodat rijken enigszins gecompenseert worden (zodat we niet helemaal wit-rusland worden), dit zal de vraag stimuleren en de prijsdaling van HRA afschaffing waarschijnlijk grotendeels compenseren
maak je dus geen zorgen
Zo zal er het waarschijnlijk wel gaan, alleen als de PvdA op een populistische (of samen met de SP ) aan de gang gaat loopt het anders.

Zo makkelijk als hier over "rijken"en HRA-grenzen van ¤250000 wordt gesproken wekt bij mij weinig vertrouwen. In grote delen van het land koop je voor ¤250K net een flatje met 2 slaapkamers, dat zijn echt niet de rijken, dat zijn gewoon 2-verdieners die hard moeten werken voor hun tophypotheekje. En die hebben ook geen altenatief, want de huurmarkt is al jarenlang dood voor mensen die niet "hulpbehoevend" zijn.
pi_40263952
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:56 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zo zal er het waarschijnlijk wel gaan, alleen als de PvdA op een populistische (of samen met de SP ) aan de gang gaat loopt het anders.

Zo makkelijk als hier over "rijken"en HRA-grenzen van ¤250000 wordt gesproken wekt bij mij weinig vertrouwen. In grote delen van het land koop je voor ¤250K net een flatje met 2 slaapkamers, dat zijn echt niet de rijken, dat zijn gewoon 2-verdieners die hard moeten werken voor hun tophypotheekje. En die hebben ook geen altenatief, want de huurmarkt is al jarenlang dood voor mensen die niet "hulpbehoevend" zijn.
Dan nog, een hypotheek van 300 krijgt ook niet iedereen. En als je hem dan al krijgt, is er dus 50 niet aftrekbaar en 250 wel.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:00:54 #32
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40264036
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dan nog, een hypotheek van 300 krijgt ook niet iedereen. En als je hem dan al krijgt, is er dus 50 niet aftrekbaar en 250 wel.
als de topschaal van belasting dan word verlaagd naar 40% dan vind ik het prima.
ik ben sowieso voor afschaffing van dit soort links-bureaucratische onzin. hoe eenvoudiger het systeem, hoe minder waarde verlies. flattax met belastingvrije voet is wmb ideaal.
?Porque no te calles?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:09:32 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40264268
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat er genoeg "normale"mensen zijn die dubbel moeten liggen voor een huis van ¤250000 omdat er niets "goedkopers" (buiten een ghetto) te krijgen is, waarom zou je die groep (nog meer) uitknijpen?

Gewoon belastingen verlagen en gefaseerde aftrekverlaging. In principe vind ik een HRA tegen 1 of 2 tarieven voor iedereen ook nog wel acceptabel, bv. aftrek tegen 30% voor iedereen. Een max. bedrag voor aftrek vind ik niet logisch/onterecht omdat er ook geen max. grens is aan het betalen van inkomstenbelasting.
pi_40264556
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:34 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

maak je dus geen zorgen
Wat mij betreft mogen ze het in één dag afschaffen. Wat is er mis met een daling van de huzienprijzen? De huidige eigenaren hebben zo onbehoorlijk veel geld verdient met het kopen van een woning waar geen enkele arbeid tegenover staat dat het niet meer dan terecht is dat de huizenprijzen een keer serieus gaan dalen. Verder komen we dan "Europees gezien" meer in de buurt van normale prijzen en betaal je alleen meer omdat we onder de waterspiegel leven en met heel veel zijn. Als starter In Nederland doe je er haast slim aan om te verkassen naar Duitsland en Belgie en als je dan een keer profijt gaat hebben van hypotheekrenteaftrek kan je het weer een keer in Nederland gaan proberen. Normaal gezien verdien je immers meer als je wat ouder bent en heb je er dus mneer profijt van. Op termijn een ongezonde situatie.
pi_40264755
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:09 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat er genoeg "normale"mensen zijn die dubbel moeten liggen voor een huis van ¤250000 omdat er niets "goedkopers" (buiten een ghetto) te krijgen is, waarom zou je die groep (nog meer) uitknijpen?
Uitknijpen is toch al het motto van het huidige kabinet ?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:36:35 #36
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40265070
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:19 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Wat mij betreft mogen ze het in één dag afschaffen. Wat is er mis met een daling van de huzienprijzen? De huidige eigenaren hebben zo onbehoorlijk veel geld verdient met het kopen van een woning waar geen enkele arbeid tegenover staat dat het niet meer dan terecht is dat de huizenprijzen een keer serieus gaan dalen.
Niets is zo slecht voor de economie als onvoorspelbaarheid. Een langzame, voorspelbare, waardedaling hoeft niet slecht te zijn, een plotselinge daling is wel slecht. De mensen die de laatste 5 jaar een huis MOESTEN kopen (want er zijn immers geen huurwoningen) zijn dan bij (gedwongen verkoop) de grootste verliezers terwijl iedereen die al langer een huis heeft, op papier, een veel grotere winst heeft gemaakt. Daar zie ik de gerechtigheid ook niet van in.

Een langzame daling van HRA gecombineerd met een daling van de IB tarieven is de enige goede weg. En het is erg slecht van de VVD dat ze dat niet inzien. Mijn stem krijgen ze niet (meer).
pi_40265186
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:26 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Aangezien die niets (meer) gaan doen met de HRA lijkt me de relevantie van die opmerking toch echt nul.
pi_40265238
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:40 schreef Litpho het volgende:

[..]

Aangezien die niets (meer) gaan doen met de HRA lijkt me de relevantie van die opmerking toch echt nul.
Maar het volgende kabinet gaat ook niets doen aan de HRA, dus dan is dit hele topic kul.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:52:39 #39
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40265601
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:26 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

?Porque no te calles?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:54:33 #40
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40265671
quote:

[..]

Wat mij betreft mogen ze het in één dag afschaffen. Wat is er mis met een daling van de huzienprijzen? De huidige eigenaren hebben zo onbehoorlijk veel geld verdient met het kopen van een woning waar geen enkele arbeid tegenover staat dat het niet meer dan terecht is dat de huizenprijzen een keer serieus gaan dalen.
dit noemen wij in de volksmond STELEN.

verder stijgen huizenprijzen niet extreem veel, het is een investering met een bepaald rendement. dit rendement fluctueert per jaar. dit is nooit een reden om express waarde van eigenaren af te pakken. dat is zoooo USSR.
?Porque no te calles?
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 11:59:19 #41
8781 crew  Frutsel
pi_40265838
Het financieringstekort is straks dicht..de economie weer op poten...de PVDA de lachende derde want kijk ze het eens 'goed doen'.... wat moeten ze met het geld van de HRA... waar willen ze het gaan insteken... Mijn god..een coalitie met SP en GL... wel ja, we gaan met zijn allen de hand ophouden en uitkering vangen... het geld krijg je dan toch als gift van die mensen die er wel voor 'willen' werken.
pi_40265855
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:00 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

als de topschaal van belasting dan word verlaagd naar 40% dan vind ik het prima.
ik ben sowieso voor afschaffing van dit soort links-bureaucratische onzin. hoe eenvoudiger het systeem, hoe minder waarde verlies. flattax met belastingvrije voet is wmb ideaal.
links? de HRA is voornamelijk een rechts ideetje en valt dan ook voornamelijk voor de rechtse achterban goed uit

Links wil er juist vanaf, rechts niet!

En waarom perse de topschaal? De HRA bevoordeeld de topinkomens al progressief meer en dat wil je dan in stand houden?
pi_40265884
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:59 schreef Frutsel het volgende:
Het financieringstekort is straks dicht..de economie weer op poten...de PVDA de lachende derde want kijk ze het eens 'goed doen'.... wat moeten ze met het geld van de HRA... waar willen ze het gaan insteken... Mijn god..een coalitie met SP en GL... wel ja, we gaan met zijn allen de hand ophouden en uitkering vangen... het geld krijg je dan toch als gift van die mensen die er wel voor 'willen' werken.
Oh, kap eens met die onzinnige doemscenario's
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:01:09 #44
8781 crew  Frutsel
pi_40265905
quote:

[..]

Wat mij betreft mogen ze het in één dag afschaffen. Wat is er mis met een daling van de huzienprijzen? De huidige eigenaren hebben zo onbehoorlijk veel geld verdient met het kopen van een woning waar geen enkele arbeid tegenover staat dat het niet meer dan terecht is dat de huizenprijzen een keer serieus gaan dalen. Verder komen we dan "Europees gezien" meer in de buurt van normale prijzen en betaal je alleen meer omdat we onder de waterspiegel leven en met heel veel zijn. Als starter In Nederland doe je er haast slim aan om te verkassen naar Duitsland en Belgie en als je dan een keer profijt gaat hebben van hypotheekrenteaftrek kan je het weer een keer in Nederland gaan proberen. Normaal gezien verdien je immers meer als je wat ouder bent en heb je er dus mneer profijt van. Op termijn een ongezonde situatie.
Beetje kort door de bocht he? Bent zeker geen huiseigenaar of wel?
Ik ben nog niet zo lang starter en ik heb er dus geen flikker mee verdiend en zou er alleen maar slechter van worden.
pi_40265926
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:42 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar het volgende kabinet gaat ook niets doen aan de HRA, dus dan is dit hele topic kul.
Ik verwijs u naar alle argumenten in de openingspost .
pi_40265937
@pmg_rug
Stelen van starters ja. Hoofdletters zijn gaaf maar daarmee krijg je echt geen gelijk. Het is mij onbekend wat jouw defenitie van stelen is maar die verschilt iig met mijn definitie/idee.
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:02:31 #47
8781 crew  Frutsel
pi_40265964
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:00 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Oh, kap eens met die onzinnige doemscenario's
Tis geen doemscenario.... je zult zien dat straks die mensen worden gepakt die wel voor hun brood werken... en dat zijn vast niet de armere inkomensklasses en ook niet de hoge inkomens, maar we pakken gewoon de middeninkomens en tweeverdieners...
pi_40266003
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:01 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht he? Bent zeker geen huiseigenaar of wel?
Ik ben nog niet zo lang starter en ik heb er dus geen flikker mee verdiend en zou er alleen maar slechter van worden.
Hoezo zou je er slechter van worden? Ben je van plan naar de huizenprijs daling je huis te verkopen en dan te gaan huren?
pi_40266079
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:02 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Tis geen doemscenario.... je zult zien dat straks die mensen worden gepakt die wel voor hun brood werken... en dat zijn vast niet de armere inkomensklasses en ook niet de hoge inkomens, maar we pakken gewoon de middeninkomens en tweeverdieners...
Tis iig nergens op gebasseerd...........
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:06:37 #50
8781 crew  Frutsel
pi_40266138
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:03 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Hoezo zou je er slechter van worden? Ben je van plan naar de huizenprijs daling je huis te verkopen en dan te gaan huren?
Je mist 200 euro per maand aan inkomen? Lijkt me dat je d'r slechter van word... en je huis wordt minder waard...dus je zit met een schuld?
Huurwoningen zijn er nu al niet genoeg...
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:08:04 #51
8781 crew  Frutsel
pi_40266192
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:05 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Tis iig nergens op gebasseerd...........
we zullen zien...
ik heb er geen problemen mee dat er meer geld gaat naar de sociaal zwakkeren, maar niet ten koste van de middenklasse... die vaak al aan een tophypotheek zitten... Door de stijging in de laatste 10 jaar zijn de huizen gewoon nauwelijks te betalen voor starters.
pi_40266227
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:06 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Je mist 200 euro per maand aan inkomen? Lijkt me dat je d'r slechter van word... en je huis wordt minder waard...dus je zit met een schuld?
Huurwoningen zijn er nu al niet genoeg...
Hoho..........die invoering sta ik niet voor en volgens mij niemand. Nu volledige afschaffing bij nieuwe hypotheken en bij de huidige hypotheken wmb slechts langzaam en niet eens volledig.
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:13:16 #53
8781 crew  Frutsel
pi_40266410
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:08 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Hoho..........die invoering sta ik niet voor en volgens mij niemand. Nu volledige afschaffing bij nieuwe hypotheken en bij de huidige hypotheken wmb slechts langzaam en niet eens volledig.
We wonen op een klein stukje land met 16 miljoen man en dat worden er elk jaar meer... dus de vraag naar ruimte wordt grooter en het houdt een keer op... tis dus niet gek dat de prijzen ook steeds verder gaan stijgen... Maar ja, als je idd net over de grens kijkt hier heb ik voor 110.000 een vrijstaande woning met een leuke tuin...
pi_40266638
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:13 schreef Frutsel het volgende:

[..]

We wonen op een klein stukje land met 16 miljoen man en dat worden er elk jaar meer... dus de vraag naar ruimte wordt grooter en het houdt een keer op...
Gelukkig zorgt het geweldige bouwbeleid ervoor dat dat punt nu al is aangebroken, dat scheelt weer wachten .
pi_40266705
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:13 schreef Frutsel het volgende:
Dat is al genoemd en die prijzen zal je zeker in het westen nooit meer halen. Dat is het punt ook helemaal niet. De hypotheekrente aftrek heeft een extra prijsopdrijvend nadeel. In de jaren zestig had het enig nut. Het bouwen van een huis kon zo goedkoper en meer mensen konden een huis bouwen. Nu zijn de bouwkosten bijna marginaal tov de grondprijs en is de huizenprijs voornamelijk gebaseerd op krapte en niet op de bouwkosten. In zo'n situatie heeft de HRA alleen maar een prijsopdrijvend effect en met name starters zijn daar de dupe van en de wat oudere huiseigenaren spinnen er garen bij. Dat is niet eerlijk, onterecht en nooit zo bedoeld.
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:22:05 #56
8781 crew  Frutsel
pi_40266792
Wat is dan de oplossing, compensatie van lagere rentestanden?
Dus rentes van 1,5 tot 2,5 procent in ruil voor opzeggen HRA
pi_40267023
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:22 schreef Frutsel het volgende:
Wat is dan de oplossing, compensatie van lagere rentestanden?
Dus rentes van 1,5 tot 2,5 procent in ruil voor opzeggen HRA
Nee, helemaal niet. Mensen kunnen (allemaal) minder lenen bij de bank dus slechts goedkopere woningen vinden.. Het macro effect is lagere huizenprijzen zodat netto mensen met hetzelfde inkomen dezelfde huizen kunnen kopen.
Het verschil is de 8 miljard op de balans van de overheid en een paar banken met een slecht humeur en zeurende makelaars omdat ze per huis minder verdienen. Starters met betere(gelijkere) kansen en ze hoeven niet meer te betalen aan de dure hypotheken van rijkere/oudere mensen.
pi_40267143
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:28 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Het macro effect is lagere huizenprijzen zodat netto mensen met hetzelfde inkomen dezelfde huizen kunnen kopen.
Uiteindelijk wel, ja. Op de korte termijn wordt het een mooie stilstand op de huizenmarkt omdat bestaande eigenaren verbazingwekkend genoeg niet zo wild enthousiast zijn om met verlies te verkopen.
pi_40267238
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:32 schreef Litpho het volgende:
Uiteindelijk wel, ja. Op de korte termijn wordt het een mooie stilstand op de huizenmarkt omdat bestaande eigenaren verbazingwekkend genoeg niet zo wild enthousiast zijn om met verlies te verkopen.
Dat zal kloppen. Maar het duurt ook niet lang want die huiseigenaren zullen ook weer naar een nieuwe woning moeten en die nieuwe woning is dan ook goedkoper en ze zullen weten dat de prijzen verder dalen dus ze hebben er belang bij zo snel mogelijk te verkopen en dus hun woning bij aanvang niet te hoog in te zetten.
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:38:32 #60
8781 crew  Frutsel
pi_40267330
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:28 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Nee, helemaal niet. Mensen kunnen (allemaal) minder lenen bij de bank dus slechts goedkopere woningen vinden.. Het macro effect is lagere huizenprijzen zodat netto mensen met hetzelfde inkomen dezelfde huizen kunnen kopen.
Het verschil is de 8 miljard op de balans van de overheid en een paar banken met een slecht humeur en zeurende makelaars omdat ze per huis minder verdienen. Starters met betere(gelijkere) kansen en ze hoeven niet meer te betalen aan de dure hypotheken van rijkere/oudere mensen.
En hoe zit het met al die mensen die hun huis met verlies verkopen en dus met een schuld van weet ik hoeveel tienduizend euro blijven zitten? Je hebt het steeds over 'rijkere en oudere' mensen. Denk je nou echt dat die de meerderheid hebben van alle dure huizen? En idd, niemand wil zijn huis met verlies snel verkopen, dus niemand verkoopt... ik zou in elk geval niet verkopen, maar ik ben dan ook nog maar net starter... en ja de huizen zijn belachelijk duur... maar ja, ik denk dat de rijke mensen lachen om de hypotheekrente... je zou het op inkomensbasis kunnen aftrekken, maar niet voor iedereen...
pi_40267333
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Dat zal kloppen. Maar het duurt ook niet lang want die huiseigenaren zullen ook weer naar een nieuwe woning moeten
Dat zou je maar zo eens tegen kunnen vallen.
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:40:25 #62
8781 crew  Frutsel
pi_40267379
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Dat zal kloppen. Maar het duurt ook niet lang want die huiseigenaren zullen ook weer naar een nieuwe woning moeten en die nieuwe woning is dan ook goedkoper en ze zullen weten dat de prijzen verder dalen dus ze hebben er belang bij zo snel mogelijk te verkopen en dus hun woning bij aanvang niet te hoog in te zetten.
je vergeet één ding
Stel ik moet mijn huis van nu van, ik noem maar wat, 160.000 euro verkopen... omdat de renteaftrek wegvalt. Ineens is mijn huis 125.000 waard of dat krijg ik ervoor. Wat denk je dat er met die 35.000 euro schuld gebeurd? En ik kan alleen een goedkoop huis terug krijgen.. nou das lekker, maar ik blijf met die schuld zitten?
pi_40267520
quote:
De groep mensen die helemaal niets aan hun hypotheek heeft afbetaald of door de bank met een veel te hoge hypotheek zit opgezadeld wordt er inderdaad niet beter op maar dat is maar een minderheid en dit zit ook onder huidige situatie met een gigantisch probleem.

Als je nu een huis van 1.5 ton hebt gekocht en je kunt in de nieuwe situatie een groter huis krijgen van 1.5 ton maar je huidige huis voor slechts 1.2 ton verkopen. Dan heb je op je huidige huis verlies geleden maar je gaat er niet op achteruit.

@liptho......er stonden twee argumenten, dan moet je zo ook beide tegenspreken.
pi_40267588
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]

je vergeet één ding
Stel ik moet mijn huis van nu van, ik noem maar wat, 160.000 euro verkopen... omdat de renteaftrek wegvalt. Ineens is mijn huis 125.000 waard of dat krijg ik ervoor. Wat denk je dat er met die 35.000 euro schuld gebeurd? En ik kan alleen een goedkoop huis terug krijgen.. nou das lekker, maar ik blijf met die schuld zitten?
Je vergeet dat het alleen dat om nieuwe hypotheken zou gaan....je hebt al een hypotheek en op die hypotheek blijft, zolang je er blijft wonen gelden de hypotheekrente aftrek.
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:47:33 #65
8781 crew  Frutsel
pi_40267622
heb je ergens een bron waaruit je afleidt dat dat een minderheid is ?
pi_40267630
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:44 schreef Arnem_ het volgende:
@litpho......er stonden twee argumenten, dan moet je zo ook beide tegenspreken.
Op zich hebben die argumenten hetzelfde antwoord. Mensen blijven een tijdlang zitten waar ze zitten omdat ze tegen alle redelijkheid in hopen dat het weer beter wordt.
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 12:48:29 #67
8781 crew  Frutsel
pi_40267651
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:46 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Je vergeet dat het alleen dat om nieuwe hypotheken zou gaan....je hebt al een hypotheek en op die hypotheek blijft, zolang je er blijft wonen gelden de hypotheekrente aftrek.
Das al een beter iets dus
pi_40267704
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:44 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

De groep mensen die helemaal niets aan hun hypotheek heeft afbetaald of door de bank met een veel te hoge hypotheek zit opgezadeld wordt er inderdaad niet beter op maar dat is maar een minderheid en dit zit ook onder huidige situatie met een gigantisch probleem.

Als je nu een huis van 1.5 ton hebt gekocht en je kunt in de nieuwe situatie een groter huis krijgen van 1.5 ton maar je huidige huis voor slechts 1.2 ton verkopen. Dan heb je op je huidige huis verlies geleden maar je gaat er niet op achteruit.

@liptho......er stonden twee argumenten, dan moet je zo ook beide tegenspreken.
Alleen jammer dat je executiewaarde van jouw woning ook daalt en misschien wel zo erg dat je gedwongen wordt door de bank om je huis te verkopen omdat je hypotheek te hoog is in vergelijking met de waarde van je huis.
pi_40267709
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:48 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Das al een beter iets dus
Voor de mensen die er zitten wel, maar het bevordert de doorstroming nog minder (nu is het verschil grotendeels minder gedwongen verkopen, dus dat is niet noodzakelijk erg).
pi_40267737
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:47 schreef Frutsel het volgende:
heb je ergens een bron waaruit je afleidt dat dat een minderheid is ?
Nah, nee niet direct maar een bank zal nooit een hypotheek afsluiten als hij weet dat deze niet afbetaald kan worden. Mensen komen in de problemen als ze werkloos raken of er treedt een financieel negatieve verandering op. Dat komt wel voor maar dat is absoluut een minderheid, de meeste mensen kunnen hun huidige hypotheek best betalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Arnem_ op 28-07-2006 12:57:05 ]
pi_40267926
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:50 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Alleen jammer dat je executiewaarde van jouw woning ook daalt en misschien wel zo erg dat je gedwongen wordt door de bank om je huis te verkopen omdat je hypotheek te hoog is in vergelijking met de waarde van je huis.
Dat is een argument om het geleidelijk in te voeren. Alleen kun je daar wel regels voor opstellen, het is immers in dat geval de bank die eigenlijk een te hoge hypotheek heeft afgesloten met de klant. Het is ook nog eens nadelig voor de bank als ze dat zouden doen want ze vangen dan minder rente. En waarom zou de bank dat doen? Alleen als mensen hun maandelijkse lasten niet betalen en dan zouden ze nu ook al overgaan op verkoop.
pi_40268085
1 ding staat zo goed als vast, er gaat binnen nu en 10 jaar gemorreld worden aan de HRA. Het is slechts een kwestie van tijd. Hoewel VVD en CDA nu nog hard roepen dat de HRA veilig is bij ze hoor je ook binnen die partijen geluiden dat het beter is dat het op termijn verdwijnt. Het morrelen zal waarschijnlijk eerst alleen de echt rijke mensen treffen. Laten we zeggen die met een huis boven de 5 ton.

Laatst stond er ook iets in het nieuws dat afschaffing van de HRA zou leiden tot meer welvaart. Heb het stukje toen niet gelezen, maar dat zou toch mooi zijn, niet?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:44:35 #73
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40273889
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Laatst stond er ook iets in het nieuws dat afschaffing van de HRA zou leiden tot meer welvaart. Heb het stukje toen niet gelezen, maar dat zou toch mooi zijn, niet?
in Nederland is elke beperking van de overheidsinvloed een bron van meer welvaart.
?Porque no te calles?
pi_40274496
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:44 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

in Nederland is elke beperking van de overheidsinvloed een bron van meer welvaart.
Krasse uitspraak. Dus als het aantal politieagenten halveert gaat mijn inkomen omhoog ?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 16:14:50 #75
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40274917
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 16:01 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Krasse uitspraak. Dus als het aantal politieagenten halveert gaat mijn inkomen omhoog ?
ja, ceteris paribus, de belasting kan dan naar beneden.

uiteraard had ik het over economische inmenging, smarty pants.
?Porque no te calles?
pi_40275105
HRA afschaffen prima, maar verlaag dan de belastingen zodat mensen er zodoende niet op achteruit gaan.

en mensen die zich afhankelijk stellen van de HRA zijn niet slim bezig
pi_40276703
Onze regering is al jarenlang bezig met het afschaffen van de HRA, alleen noemen ze het anders:
1. De overheid staat toe dat gemeentes woekerwinsten maken bij de verkoop van huizen in de VINEX locaties. Op deze wijze hoeft de overheid minder geld naar de gemeentes te schuiven
2. De huizenprijzen zijn gestegen en daardoor ook alle (diefstal)belastingen zoals reinigingsheffingen, precario's, OZB, etc
3. Ook het huurwaardeforfait is de laatste jaren gigantisch gestegen (bijtelling waar je weer belasting over moet betalen)
4 Er zijn allerlei regels gekomen die het moeilijk maken om van de overwaarde van je huis te kunnen profiteren middels de HRA
5. Nieuw af te sluiten hypotheken hebben een kortere looptijd.
6. De belastingschalen zijn meer gelijkgetrokken, daardoor valt voor het gross van de huizenbeziters de aftrek in het 42% tarief, vroeger was dat al eerder in het 52% tarief

Ik zal ongetwijfeld nog wel een aantal andere slimmigheden van onze overheid vergeten zijn.
Ik weet nu ook waarom Zalm zo'n lachebekje is, hij schaft de HRA af zonder dat wij het weten.
En onze journalisten, die ons daar over zouden moeten informeren zijn zo dom als ze links zijn.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_40276767
Het gaat hier over koophuizen, maar laten we het eens over huren hebben. Is het eigenlijk niet van de zotte dat mensen die hun hele leven gehuurd hebben er totaal niets van bezitten? Vaak zijn huren nog hoger dan de aflossing van een hypotheek, maar doordat mensen net te weinig verdienen mogen/kunnen ze niet kopen.
Moeten we niet eens af van het concept huren zoals die nu bestaat?
pi_40280174
Mensen die zeggen te wachten met een huis kopen tot na de verkiezingen moeten toch echt eens informeren bij de PvdA. Dit gaat zeker niet gelden voor al bestaande hypotheken. Tevens snij je jezelf in de vingers als je om deze reden wacht omdat de rente weer aan t stijgen is.
Ik heb vorige maand een huis gekocht en maar me hier dus echt 0% zorgen om. Tevens is het inderdaad zo dat als je het van je aftrek moet hebben je niet echt veel financiele armslag voor jezelf hebt ingecalculeerd.
  maandag 31 juli 2006 @ 10:49:03 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40345740
Wanneer de HRA plotseling compleet afgeschaft zou worden, wordt verwacht dat de huizenprijzen 30 tot 40% zouden zakken.

De HRA zal echter nooit plotsklaps afgeschaft worden, maar veel eerder afgebouwd. Dit zal wél een drukkend effect hebben op de huizenprijs. De kans dat dit de komende kabinetsperiode gaat gebeuren lijkt mij zeer reëel aanwezig. Maar goed ook, want de HRA is een marktverstorende en onrechtvaardige vorm van overheidssubsidie op (te dure) huizen. Wanneer de HRA afgeschaft gaat worden, moeten andere belastingen natuurlijk dan wél ook omlaag.

Wanneer je twijfelt om te kopen: Het maakt niet zoveel uit. Of je nu een huis van 3 ton koopt mét HRA of een huis van 2 ton zonder, per maand ben je toch hetzelfde kwijt. En je woongenot is natuurlijk hetzelfde, of je huis "op papier" nu honderdduizend euro of een miljoen waard is.

Wie moeten er wél wachten? De mensen die nu een aardig vermogen gespaard hebben. Zij zullen bij afschaffing van de HRA wél in staat zijn om tegen dezelfde maandlasten een mooier of beter huis te kopen. Wanneer je bijvoorbeeld 25% of 50% van de aankoopsom zelf kunt financieren, en de huizenprijzen zakken met 30%, kun je een veel mooier huis kopen.

Mensen met een dubbele hypotheek, die hun vorige huis dus nog te koop hebben staan, moeten zeker uitkijken. Zij leiden een enorm risico. Mocht de HRA afgeschaft worden komt dit verlies geheel voor hun eigen rekening. Een niet te compenseren verlies. (Zal gemiddeld toch wel een tot twee jaarsalarissen zijn). Wanneer ze, hierdoor in de problemen gekomen, ook nog hun andere woning verkopen moeten, zijn de rapen helemaal gaar. Géén huis meer, een vette schuld, dus nooit meer aan de bak.

Voor mensen die gaan kopen of al een huis bezitten, maakt het eigenlijk netto niet zó veel uit dus.
The End Times are wild
  maandag 31 juli 2006 @ 10:52:28 #81
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_40345847
ik denkd at er mensen in de problemen gaan komen als ze de hypotheekrente aftrek weg gaan doen, veel mensen hebben hun hypotheek afgestemd op hun draaglast icm de hypotheekrente aftrek. Als je in je koophuisje moeite hebt met rondkomen en ze gaan in ene je hypotheekrente aftrek laten verdwijnen... oops
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 31 juli 2006 @ 11:02:27 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40346141
quote:
Op maandag 31 juli 2006 10:52 schreef MikeyMo het volgende:
ik denkd at er mensen in de problemen gaan komen als ze de hypotheekrente aftrek weg gaan doen, veel mensen hebben hun hypotheek afgestemd op hun draaglast icm de hypotheekrente aftrek. Als je in je koophuisje moeite hebt met rondkomen en ze gaan in ene je hypotheekrente aftrek laten verdwijnen... oops
Die HRA zal dan ook niet afgeschaft worden voor mensen die hem al hebben. Dan stort de hele economie in. Hij zal afgeschaft worden voor mensen die een huis gaan kopen.

En netto maakt het dan allemaal niet zoveel meer uit. (Muv de mensen die nu nog een huis in de verkoop hebben, en hun nieuwe huis al gekocht hebben)
The End Times are wild
  maandag 31 juli 2006 @ 11:04:25 #83
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_40346186
dus danmoet je nog snel even een huis kopen voor de verkiezingen
[..]
  maandag 31 juli 2006 @ 11:29:51 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40346982
quote:
Op maandag 31 juli 2006 11:04 schreef MikeyMo het volgende:
dus danmoet je nog snel even een huis kopen voor de verkiezingen
Dat hangt er helemaal vanaf. Wanneer je bijvoorbeeld een huis wil kopen wat nu 300K kost, en na afschaf van de HRA nog 200K, en je hebt 100K eigen vermogen (cash dus), is het wel slimmer om even af te wachten.
Wanneer je alles met een lening moet financieren maakt het netto niet zoveel uit.
The End Times are wild
  maandag 31 juli 2006 @ 19:52:02 #85
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40361399
Als de PvdA de HRA aftrek af gaat schaffen naaien ze ook een heel groot gedeelte van hun eigen kiezers. Die afhankelijk zijn van de HRA om een huis te kunnen kopen.

Zo lomp zal Bos toch niet zijn?

Al zie ik dat ik een Kabinet van PvdA, SP en GL wel gebeuren
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 07:56:48 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40376057
quote:
Op maandag 31 juli 2006 19:52 schreef Martijn_77 het volgende:
Als de PvdA de HRA aftrek af gaat schaffen naaien ze ook een heel groot gedeelte van hun eigen kiezers. Die afhankelijk zijn van de HRA om een huis te kunnen kopen.

Zo lomp zal Bos toch niet zijn?

Al zie ik dat ik een Kabinet van PvdA, SP en GL wel gebeuren
De HRA zal nooit plotsklaps afgeschaft worden voor de mensen die al een hypotheek aangegaan zijn. Hooguit voor mensen die nog een huis kopen moeten. Dan maakt het netto niet zoveel uit.

Bovendien is het ook mogelijk om de HRA geleidelijk of gedeeltelijk af te schaffen. Bijvoorbeeld tot een bedrag van 300K oid. Op 80% van de kiezers heeft dit nauwelijks een effect.
The End Times are wild
pi_40376299
quote:
Op maandag 31 juli 2006 10:49 schreef LXIV het volgende:

Mensen met een dubbele hypotheek, die hun vorige huis dus nog te koop hebben staan, moeten zeker uitkijken. Zij leiden een enorm risico. Mocht de HRA afgeschaft worden komt dit verlies geheel voor hun eigen rekening. Een niet te compenseren verlies. (Zal gemiddeld toch wel een tot twee jaarsalarissen zijn).
Een risico loop je, je leidt het niet.
quote:
Wanneer ze, hierdoor in de problemen gekomen, ook nog hun andere woning verkopen moeten, zijn de rapen helemaal gaar. Géén huis meer, een vette schuld, dus nooit meer aan de bak.

Voor mensen die gaan kopen of al een huis bezitten, maakt het eigenlijk netto niet zó veel uit dus.
Voor mensen die al een huis bezitten; die lopen toch het risico na afschaf HRA hun huis niet meer te kunnen vérkopen zonder in de schulden te raken?

Vergelijk de instrorting van de huizenprijs jaren '80. Wie toen een huis had gekocht in de dure tijd kon het niet meer verkopen, tenzij met enorm verlies. Oftewel: baan aan de andere kant van het land: onhaalbaar omdat geen baan een schuld van 2 jaarsalarissen opvangt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 08:36:12 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40376326
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 08:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Een risico loop je, je leidt het niet.
[..]
Ik dacht al, wat loopt die zin stroef!
quote:
Voor mensen die al een huis bezitten; die lopen toch het risico na afschaf HRA hun huis niet meer te kunnen vérkopen zonder in de schulden te raken?

Vergelijk de instrorting van de huizenprijs jaren '80. Wie toen een huis had gekocht in de dure tijd kon het niet meer verkopen, tenzij met enorm verlies. Oftewel: baan aan de andere kant van het land: onhaalbaar omdat geen baan een schuld van 2 jaarsalarissen opvangt.
Dat klopt inderdaad. De executiewaarde van hun huis kan dan onder het hypotheekbedrag komen te liggen. Je maandlasten wijzigen echter niet, en aangezien je toch iha weer een huis terug koopt maakt het niet zoveel uit.

Alhoewel... Wanneer je gaat scheiden oid heb je dan natuurlijk wél weer een probleem.
The End Times are wild
pi_40376338
ik wacht nog ff met kopen
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_40376424
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 08:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. De executiewaarde van hun huis kan dan onder het hypotheekbedrag komen te liggen. Je maandlasten wijzigen echter niet, en aangezien je toch iha weer een huis terug koopt maakt het niet zoveel uit.
Toch wel, een bank die je een nieuwe hypotheek wil verstrekken kijkt héél anders naar je als je een (ongedekte) schuld van pak 'm beet 50.000 ¤ op je naam hebt staan..
quote:
Alhoewel... Wanneer je gaat scheiden oid heb je dan natuurlijk wél weer een probleem.
Mensen die hun huis als pensioenvoorziening wilden gebruiken ook. Of als je je huis moet 'opeten'.

Of, zoals in de jaren '80, dat je je hypotheek tegen relatief ongunstige voorwaarden hebt. Destijds was een rente van 10% gebruikelijk - moet je je voorstellen, vastzitten aan een rente van 10% terwijl je huiswaarde halveert..
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 08:56:55 #91
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_40376546
mensen die voordeeltjes als de HRA inrekenen in het budget wat ze hebben zijn zowiezo dom bezig... je moet een hypotheek normaal kunnen aflossen zonder de hypoaftrek en die aftrek zien als een bonus, een extraatje...

helaas zijn een boel mensen niet zo snugger en leven ze boven hun stand
[..]
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 08:57:52 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40376557
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 08:56 schreef MikeyMo het volgende:
mensen die voordeeltjes als de HRA inrekenen in het budget wat ze hebben zijn zowiezo dom bezig... je moet een hypotheek normaal kunnen aflossen zonder de hypoaftrek en die aftrek zien als een bonus, een extraatje...

helaas zijn een boel mensen niet zo snugger en leven ze boven hun stand
Een boel mensen kunnen niet anders dan mét HRA.

Of ze zouden onder de brug moeten slapen.
The End Times are wild
pi_40376736
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 08:56 schreef MikeyMo het volgende:
Omdat iets structureel tot de financiele huishouding behoort moet je het zien als een onverwacht voordeeltje? Wat.. vreemd.

Jezelf ophangen aan een hypotheek die maar nét te bekostigen is, is risicovol, maar gezien de gebruikelijke levensloop en de plaats van aanschaf huis, komst kinderen, positie op carriereladder, een onvermijdelijk risico wat velen moeten nemen.
pi_40377032
rijke mensen hebben inderdaad hypotheken nodig

Jan Modaal en Jan Dubbel Modaal worden weer eens lekker genaaid, waarna de extra belastinginkomsten op mysterieuze wijze verdampen in het ministerie van financiën, en er op onverklaarbare wijze opeens weer geld beschikbaar is voor leuke projectjes. Links beloofd een hoop snoepjes uit te delen, en die snoepjes moeten wel betaald worden.
pi_40377302
De HRA kan beter afgeschaft worden, dat is in ieders voordeel. Maar zolang het er is, zitten mensen eraan vast.
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 09:47:52 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40377427
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 09:42 schreef sigme het volgende:
De HRA kan beter afgeschaft worden, dat is in ieders voordeel. Maar zolang het er is, zitten mensen eraan vast.
Idd. Het is een monstrueuze constructie, die al lang niet meer het effect heeft zoals beoogd. En uiteindelijk inderdaad in het nadeel van de meerderheid.

Toch is een plotsklapse afschaffing ook weer niks.
The End Times are wild
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 09:48:20 #97
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_40377439
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 08:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een boel mensen kunnen niet anders dan mét HRA.

Of ze zouden onder de brug moeten slapen.
het is niet verplicht om een huis te kopen ofzo hoor
[..]
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 09:49:52 #98
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_40377471
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 09:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat iets structureel tot de financiele huishouding behoort moet je het zien als een onverwacht voordeeltje? Wat.. vreemd.

Jezelf ophangen aan een hypotheek die maar nét te bekostigen is, is risicovol, maar gezien de gebruikelijke levensloop en de plaats van aanschaf huis, komst kinderen, positie op carriereladder, een onvermijdelijk risico wat velen moeten nemen.
er wordt al jaren gesproken over eventuele afschaf er van... een huis kopen met een bepaalde hypotheek omdat je toch die aftrek hebt en het dan wel kan betalen is gewoon dom...
[..]
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 09:51:09 #99
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_40377500
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Idd. Het is een monstrueuze constructie, die al lang niet meer het effect heeft zoals beoogd. En uiteindelijk inderdaad in het nadeel van de meerderheid.

ach een plotsklapse afschaffing is wel gunstig voor de Aldi's en Lidl's aangezien iedereen die de HRA heeft meegenomen in het maandelijkse budget ineens een 100 euri oid minder te besteden heeft
[..]
pi_40377536
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Plotsklaps afschaffen zou een gigantische schok in de economie geven. En het zou electoraal onhaalbaar zijn.

Maar geleidelijk afschaffen zou ik groot voorstander van zijn, en dan hoeft het geen halve eeuw te duren wat mij betreft.

Ik heb natuurlijk makkelijk praten, met mijn huis .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')