Ik heb niks gemerkt eigenlijkquote:Op maandag 24 juli 2006 00:14 schreef babba het volgende:
Volgens mij is het wel behoorlijk schadelijk, laatst stopte er iemand naast me bij het stoplicht en toen stapte die gast uit om naar z'n wielen te kijken, waar allemaal rook af kwam. Had dus hetzelfde gedaan als jou
Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs héquote:Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!
Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden![]()
Denk dat ik dat maar doe jaquote:Op maandag 24 juli 2006 00:24 schreef RecomServ het volgende:
als ik jou was zou ik toch maar eens voor nieuwe remblokjes gaan kijken... die zullen nu wel ver versleten zijn...
als is het maar uit voorzorg!
En over rode lampjes op het dashboard heb je niets geleerd bij je rijlessen?quote:Op maandag 24 juli 2006 00:25 schreef Knoekie het volgende:
[..]
Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs hé![]()
Hij kent de rode lampjes alleen ergens anders van...quote:Op maandag 24 juli 2006 00:26 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
En over rode lampjes op het dashboard heb je niets geleerd bij je rijlessen?
Heb vandaag zo'n 200 km gereden, op het strand gelegen, verder nog gevoetbald. En dan om 23:00 uur naar huis. En ja ik zag een rood lampje branden, helaas was dat pas toen ik net thuis wasquote:Op maandag 24 juli 2006 00:26 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
En over rode lampjes op het dashboard heb je niets geleerd bij je rijlessen?
Mja wij hebben een keer ongeveer die afstand gereden en het begon te stinken maar ze hebben er nooit opmerkingen over gemaakt bij APK's of grote beurten dus het zal wel goed zijn geweest.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:08 schreef Knoekie het volgende:
Dat het schadelijk is voor de auto weet ik wel, maar is het erg als ik dat ongeveer 10 km heb gedaan, en niet buitensporig veel geremd heb?
Alvast bedankt
![]()
Als het nou nog klaarlichte dag was kon ik me het nog voorstellen maar als je dat in het donker over het hoofd zietquote:Op maandag 24 juli 2006 00:29 schreef Knoekie het volgende:
[..]
Heb vandaag zo'n 200 km gereden, op het strand gelegen, verder nog gevoetbald. En dan om 23:00 uur naar huis. En ja ik zag een rood lampje branden, helaas was dat pas toen ik net thuis was
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!quote:Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!
Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden![]()
Ik kijk nooit naar het dashboardquote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Als het nou nog klaarlichte dag was kon ik me het nog voorstellen maar als je dat in het donker over het hoofd ziet![]()
Dat doet mij vader ook altijdquote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!![]()
![]()
Wat voor auto was dat?quote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef Sessy het volgende:
[..]
Mja wij hebben een keer ongeveer die afstand gereden en het begon te stinken maar ze hebben er nooit opmerkingen over gemaakt bij APK's of grote beurten dus het zal wel goed zijn geweest.
Het verschilt ook nog eens of je achter schijven heb met aparte trommeltjes voor de handrem of gewoon trommels.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef Sessy het volgende:
[..]
Mja wij hebben een keer ongeveer die afstand gereden en het begon te stinken maar ze hebben er nooit opmerkingen over gemaakt bij APK's of grote beurten dus het zal wel goed zijn geweest.
Lang de koppeling inhouden is ook niet gezond hoor. (als je lang moet wachten voor een stoplicht dus, ofzo)quote:Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!
Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden![]()
Ik merk 't ook niet hoor. Ligt er denk ik ook wel aan hoe ver je hem omhoog hebt getrokken.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef The_Terminator het volgende:
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling.
Laat die mensen dan maar snel hun rijbewijs inleveren, je hoort gewoon de koppeling in te trappen tijdens het starten.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!![]()
![]()
ik heb er helemaal niks van gemerkt.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef The_Terminator het volgende:
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling.
Je controleert toch wel even of ie in de versnelling staatquote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!![]()
![]()
Bij het starten moet je sowieso de koppeling intrappen, dat is veel beter voor de motor, startmotor en vraagt ('s winters) minder van je accu.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!![]()
![]()
Die van mij stond helemaal omhoog ('quote:Op maandag 24 juli 2006 00:35 schreef Sterke_Yerke het volgende:
sommige mensen geven alleen een aai aan de handrem, en dan denken ze dat ie al vaststaat![]()
Tja, daarin zit het dashboard ook op de verkeerde plek.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:34 schreef Knoekie het volgende:
De auto in kwestie is trouwens een Toyota Yaris![]()
Jepquote:Op maandag 24 juli 2006 00:37 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Tja, daarin zit het dashboard ook op de verkeerde plek.
Dat maakt wel wat verschil idd, ik moet mijn handrem ook behoorlijk ver omhoogtrekken als ik zeker wil weten dat de auto blijft staan. Maargoed, ik ging van de situatie uit dat de handrem van de TS goed vast stondquote:Op maandag 24 juli 2006 00:34 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Ik merk 't ook niet hoor. Ligt er denk ik ook wel aan hoe ver je hem omhoog hebt getrokken.
Toen m'n handrem eens was blijven hangen kreeg ik 'm echt niet vooruit!quote:Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef The_Terminator het volgende:
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling.
NIET ALS HET JE EIGEN AUTO IS!Maar als je hem b.v. ingelevert hebt bij de garage is er weer zo'n domoor die hem in de versnelling laat staan!quote:Op maandag 24 juli 2006 00:35 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Je controleert toch wel even of ie in de versnelling staatDommie.
Dan nog. Zoiets hoort bij het automatisme wat je in een auto doet eer je het ding start.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:42 schreef LowJoe het volgende:
[..]
NIET ALS HET JE EIGEN AUTO IS!Maar als je hem b.v. ingelevert hebt bij de garage is er weer zo'n domoor die hem in de versnelling laat staan!![]()
Bij het starten hoor je altijd gewoon je koppeling in te douwen. Zo is het mij wel geleerd.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:42 schreef LowJoe het volgende:
[..]
NIET ALS HET JE EIGEN AUTO IS!Maar als je hem b.v. ingelevert hebt bij de garage is er weer zo'n domoor die hem in de versnelling laat staan!![]()
mercedes, avantgarde, op diesel en de krachtigste motor die ze erin wilden doen geloof ik, dat model dat ze wat jaren terug hadden met die ronde koplampen (dat tussen die vroegere rechthoekige en de huidige ovaalig-druppelvormig overlopende koplampenmoddellen in zat)... Mja ik weet niet zo veel van auto's, en ik was pas 9 of zo, ik weet wel dat dat ding een tank was, niet normaal gewoon. We hebben met een boot van 10 meter erachter 140 km/h gereden in Frankrijk over de tolwegen toen. Mijn toenmalige stiefpa had niet eens gemerkt dat hij met handrem op reed, hij trok alleen wat langzaam op volgens hem...quote:
En wie heeft jouw die wijsheid in geramt??Versnelling in zijn vrij is in zijn vrij!,dan is de motor los van de aandrijfas en dus zal die niet mee draaien!Dus of het nou winter is of zomer hoef je echt niet te ontkoppelen.....Er zal natuurlijk wel iets mee draaien in de versnellingsbak,mooi,dan kan die al vast een beetje opwarmen in de winter.......quote:Op maandag 24 juli 2006 00:36 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Bij het starten moet je sowieso de koppeling intrappen, dat is veel beter voor de motor, startmotor en vraagt ('s winters) minder van je accu.
Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...quote:Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!
Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden![]()
Wat een onzin. Ik rol ook niet achteruit als ik de voetrem gebruik ipv de handrem op een heuveltje.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...
Nee,het automatisme is om als je aan komt in de parkeerplaats dat je dan de versnelling in zijn vrij zet.......Zodat je dan als je weer in stapt niet hoeft te ontkoppelen of hem in zijn vrij te zetten.....quote:Op maandag 24 juli 2006 00:43 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Dan nog. Zoiets hoort bij het automatisme wat je in een auto doet eer je het ding start.
Nog zoeen... eerste les van je rijles leer je bij het starten van je auto ALTIJD je koppeling ingetrapt te houden... zo simpel... Is gewoon standaard, denk er niet eens bij na...quote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!![]()
![]()
Nee, ik zet hem juist in de versnelling zodat ie niet weg kan rollen.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:49 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Nee,het automatisme is om als je aan komt in de parkeerplaats dat je dan de versnelling in zijn vrij zet.......Zodat je dan als je weer in stapt niet hoeft te ontkoppelen of hem in zijn vrij te zetten.....
Trap maar eens de koppeling in als de motor koud is en de versnellingsbak in z'n vrij staat, de motor gaat dan iets meer toeren maken en ondervindt dus minder weerstand.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LowJoe het volgende:
[..]
En wie heeft jouw die wijsheid in geramt??Versnelling in zijn vrij is in zijn vrij!,dan is de motor los van de aandrijfas en dus zal die niet mee draaien!Dus of het nou winter is of zomer hoef je echt niet te ontkoppelen.....Er zal natuurlijk wel iets mee draaien in de versnellingsbak,mooi,dan kan die al vast een beetje opwarmen in de winter.......
Nee,dat wat jij beweert is alleen maar geldig bij slecht onderhouden en eigenlijk brakke auto's......
Je kunt hem toch op laten komen en zodra je merkt dat ie wil gaan gas geven?quote:Op maandag 24 juli 2006 00:50 schreef Sessy het volgende:
Gaat dat met kleine benzineauto's ja, hellingtrekken zonder gas te geven? (ik neem tenminste aan dat je niet alle drie de pedalen met 2 voeten inhouden kan, want je moet dus de koppeling laten komen, remmen, en waar geef je dan gas mee? Want m'n ma's benzineautootje slaat af hoor als je geen gas geeft)
Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik rol ook niet achteruit als ik de voetrem gebruik ipv de handrem op een heuveltje.
En het mag beide. Dus vanwaar de vraag hoe ie zijn rijbewijs heeft gehaald?
Nee. Zie mijn bovenstaande post op de vorige pagina.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:52 schreef Senang het volgende:
[..]
Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.
Aha, ken ik nietquote:Op maandag 24 juli 2006 00:45 schreef Sessy het volgende:
[..]
mercedes, avantgarde, op diesel en de krachtigste motor die ze erin wilden doen geloof ik, dat model dat ze wat jaren terug hadden met die ronde koplampen (dat tussen die vroegere rechthoekige en de huidige ovaalig-druppelvormig overlopende koplampenmoddellen in zat)... Mja ik weet niet zo veel van auto's, en ik was pas 9 of zo, ik weet wel dat dat ding een tank was, niet normaal gewoon. We hebben met een boot van 10 meter erachter 140 km/h gereden in Frankrijk over de tolwegen toen. Mijn toenmalige stiefpa had niet eens gemerkt dat hij met handrem op reed, hij trok alleen wat langzaam op volgens hem...![]()
Ik moest bij rijles nooit mijn rem ingedrukt houden... bij vlak staan is het niet nodig, en hellinkje op gebruik je de handrem... en dat is juist tegen het naar achteren rollen... (hoewel met oefenen dat natuurlijk niet gebeurt)...quote:Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik rol ook niet achteruit als ik de voetrem gebruik ipv de handrem op een heuveltje.
En het mag beide. Dus vanwaar de vraag hoe ie zijn rijbewijs heeft gehaald?
Ik heb het met de voetrem geleerd aangezien ik het met de handrem juist minder goed kon. (ik voelde het punt niet wanneer het ding wilde rijden, toendertijd)quote:Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Ik moest bij rijles nooit mijn rem ingedrukt houden... bij vlak staan is het niet nodig, en hellinkje op gebruik je de handrem... en dat is juist tegen het naar achteren rollen... (hoewel met oefenen dat natuurlijk niet gebeurt)...
alleen helling af gebruik je voetrem...
tja kan natuurlijk de instructeur zijn geweest...
maar echt heb er een gehad die zover achteruit rolde dat hij net m'n auto raakte ook... (gelukkig geen schade)...
Dat de auto niet achteruit roltquote:
dat punt hoef je niet echt te voelen... je trekt 'm gewoon een beetje door het laatste stukje grip van de handrem heen (nee niet vol). .. is niet erg...quote:Op maandag 24 juli 2006 00:56 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Ik heb het met de voetrem geleerd aangezien ik het met de handrem juist minder goed kon. (ik voelde het punt niet wanneer het ding wilde rijden, toendertijd)
Examinator zei er niks van, die vond het ook prima.
Dan slaat de motor niet af, tenminste, als je dus snel genoeg bent.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:57 schreef Senang het volgende:
[..]
Dat de auto niet achteruit roltJij zegt van je rem naar je gas te kunnen in 1 seconde. Dat lukt ook wel in 0,5 seconde. Maar 1500 kg op een flinke heuvel rolt ook in een halve seconde wel achteruit, natuurlijk kun je hem op zn koppeling afremmen in die tussenliggende fase. Maar dan slaat de motor af lijkt me.
Zou kunnen. Ik ben wel geneigd te zeggen dat het van de auto afhankelijk is of dit kan of niet.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:59 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Dan slaat de motor niet af, tenminste, als je dus snel genoeg bent.
Als ik het andere beter kan, gebruik ik dat lieverquote:Op maandag 24 juli 2006 00:58 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
dat punt hoef je niet echt te voelen... je trekt 'm gewoon een beetje door het laatste stukje grip van de handrem heen (nee niet vol). .. is niet erg...
Mwoah, denk 't niet. Genoeg verschillende auto's gereden en tot nu toe nog steeds gelukt.quote:Op maandag 24 juli 2006 01:00 schreef Senang het volgende:
[..]
Zou kunnen. Ik ben wel geneigd te zeggen dat het van de auto afhankelijk is of dit kan of niet.
Mijn Porsche is veelste fijn afgesteldquote:Op maandag 24 juli 2006 01:01 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Mwoah, denk 't niet. Genoeg verschillende auto's gereden en tot nu toe nog steeds gelukt.
quote:Op maandag 24 juli 2006 01:03 schreef Senang het volgende:
[..]
Mijn Porsche is veelste fijn afgesteld![]()
quote:Op maandag 24 juli 2006 01:03 schreef Senang het volgende:
[..]
Mijn Porsche is veelste fijn afgesteld![]()
Je bedoelt: als ze auto bovenaan helling parkeert en hem na 2 uur onder aan de helling tegen een muur aan vindt?quote:Op maandag 24 juli 2006 01:06 schreef Knoekie het volgende:
Ach en anders hoor ik het morgen wel van me moeder, mocht ze het merken![]()
quote:Op maandag 24 juli 2006 01:07 schreef Senang het volgende:
[..]
Je bedoelt: als ze auto bovenaan helling parkeert en hem na 2 uur onder aan de helling tegen een muur aan vindt?
Hè hè, einde iemand die ook gewoon doet zoals het moet...quote:Op maandag 24 juli 2006 01:24 schreef 18konijn het volgende:
Wat een hoop rare dingen lees ik hier!
Ten eerste dien je ALTIJD de koppeling in te trappen als je de auto start zodat het er helemaal niet meer toe doet of de versnelling ingeschakeld is dan wel in zijn vrij staat (Veiligheid voor alles, stel je voor dat de auto naar voren schiet...)
Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden.
Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook!
maar zo klopt het ook. zo heb ik het ook geleert en doe ik het ook. gewoon met handrem. klaar veel makkelijker. en koppeling en beetje gas bij. hij wil weg handrem los. en hup je gaat naar voren.quote:Op maandag 24 juli 2006 01:24 schreef 18konijn het volgende:
Wat een hoop rare dingen lees ik hier!
Ten eerste dien je ALTIJD de koppeling in te trappen als je de auto start zodat het er helemaal niet meer toe doet of de versnelling ingeschakeld is dan wel in zijn vrij staat (Veiligheid voor alles, stel je voor dat de auto naar voren schiet...)
Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden.
Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook!
Als je een 0.8 liter motor hebt niet. Maar met een beetje motor zou je zelfs op de koppeling alleen al de berg op moeten kunnen komen als je een beetje gevoel hebt voor de auto. (tenzij je een kapotte versnellingsbak hebt of als je gewoon lomp bent.)quote:Op maandag 24 juli 2006 00:52 schreef Senang het volgende:
[..]
Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.
ALTIJD starten met rem en koppeling ingetrapt, nooit geleerd?quote:Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!![]()
![]()
Toen wassie nieuw.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef Knoekie het volgende:
[..]
Aha, ken ik niet![]()
Wel een oude auto dus.
Ik niet, ik stamp het gas altijd vol in bij het wegrijden en laat dan rustig de koppeling opkomen. Net als oude mensen dat doen.quote:Op maandag 24 juli 2006 11:16 schreef longinus het volgende:
Als ik de handrem vergeet trekt hij minder snel op, dat merk ik wel binnen tien meter.
Je handrem heeft toch niets met de normale remmen te maken? als je rijdt met je handrem opgetrokken slijpt je handrem constant :squote:Op maandag 24 juli 2006 00:08 schreef Knoekie het volgende:
Dat het schadelijk is voor de auto weet ik wel, maar is het erg als ik dat ongeveer 10 km heb gedaan, en niet buitensporig veel geremd heb?
Alvast bedankt
![]()
Met kleine benzinemotortjes wil het nogal eens lastig zijn.. maar met alles met een wat grotere cilinderinhoud en zeker diesels is hetgeen IJsmeis zegt héél makkelijk te doen. Koppeling laten komen tot toerental een klein beetje gaat dalen en op dat moment van rem naar gas.. voordat motor af kan slaan ben je dan vertrokken. Alleen op héél steile hellingen (in NL alleen in Limboland te vinden voor zover ik weet) zul je het wel met handrem moeten doen.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:57 schreef Senang het volgende:
[..]
Dat de auto niet achteruit roltJij zegt van je rem naar je gas te kunnen in 1 seconde. Dat lukt ook wel in 0,5 seconde. Maar 1500 kg op een flinke heuvel rolt ook in een halve seconde wel achteruit, natuurlijk kun je hem op zn koppeling afremmen in die tussenliggende fase. Maar dan slaat de motor af lijkt me.
Bij rijlessen heb ik juist geleerd niet de handrem te gebruiken op een helling.quote:Op maandag 24 juli 2006 01:24 schreef 18konijn het volgende:
Wat een hoop rare dingen lees ik hier!
...
Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden.
Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook!
quote:Op maandag 24 juli 2006 13:01 schreef Gluckskafer het volgende:
Mensen die in z'n vrij parkeren, en alleen op de handrem vertrouwen zijn onnozel / eng.
Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.quote:
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.quote:Op maandag 24 juli 2006 13:10 schreef Gluckskafer het volgende:
[..]
Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.
als mn handrem vastgevroren is pak ik gewoon de auto van mn moeder of van mn zus die zijn heus niet allemaal vastgevrorenquote:Op maandag 24 juli 2006 13:10 schreef Gluckskafer het volgende:
[..]
Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.
En notoire handrem-en-in-z'n-vrij-parkeerders, zullen hun parkeergedrag toch niet ineens omgooien als het winter word.
Of zijn het mischien seizoens-parkeerders, ofzo.
Nee hoor, dat gaat zelfs heel goed! Ik rij regelmatig met een 600KG zware aanhanger en kan hellingtrekken zonder de handrem te gebruien en ZONDER achteruit te rollen. Benodigdheden: een auto met een 1.9 turbo diesel motor (opel astra 1.9TD uit 1996) en 2 snelle voetenquote:Op maandag 24 juli 2006 00:52 schreef Senang het volgende:
[..]
Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.
Gebruiken die ook steevast de handrem?quote:Op maandag 24 juli 2006 13:37 schreef 2609 het volgende:
[..]
als mn handrem vastgevroren is pak ik gewoon de auto van mn moeder of van mn zus die zijn heus niet allemaal vastgevroren
quote:Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef LennyKravitz het volgende:
alleen helling af gebruik je voetrem...
Vastvriezende handremmen komen misschien voor bij oude auto's maar ik doe het al jaren en heb het nog nooit meegemaakt. Trouwens, als hij vastvriest rij je toch een stukje met de handrem erop? Dan wordt het warm zat en is ie weer snel ontdooidquote:Op maandag 24 juli 2006 13:10 schreef Gluckskafer het volgende:
[..]
Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.
En notoire handrem-en-in-z'n-vrij-parkeerders, zullen hun parkeergedrag toch niet ineens omgooien als het winter word.
Of zijn het mischien seizoens-parkeerders, ofzo.
Ja waarom zou je iets gebruiken voor wat het bedoeld is ... jij smeert je boterhammen met een houten lepel?quote:Op maandag 24 juli 2006 13:01 schreef Gluckskafer het volgende:
Mensen die in z'n vrij parkeren, en alleen op de handrem vertrouwen zijn onnozel / eng.
Je hebt ook van die grapjassen die je auto 50 meter verderop duwen door de versnelling heen... Doe je met z'n tweetjes zo...quote:Op maandag 24 juli 2006 14:52 schreef InTrePidIvity het volgende:
Wat is er trouwens mis met je handrem aantrekken als je geparkeerd staat? Ik zet 'm altijd in z'n vrij + handrem... Mij is altijd verteld dat als er een mongool tegen je stilstaande auto (die wel in z'n versnelling staat) botst, je versnellingsbak een flinke opdoffer krijgt...
Dat is een fabeltje.quote:Op maandag 24 juli 2006 14:52 schreef InTrePidIvity het volgende:
Wat is er trouwens mis met je handrem aantrekken als je geparkeerd staat? Ik zet 'm altijd in z'n vrij + handrem... Mij is altijd verteld dat als er een mongool tegen je stilstaande auto (die wel in z'n versnelling staat) botst, je versnellingsbak een flinke opdoffer krijgt...
Savonds naar huis rijden (lichtjes dus aan op het dashbord) en dan niet zien dat het rode lampje brand.. apart :pquote:Op maandag 24 juli 2006 00:29 schreef Knoekie het volgende:
[..]
Heb vandaag zo'n 200 km gereden, op het strand gelegen, verder nog gevoetbald. En dan om 23:00 uur naar huis. En ja ik zag een rood lampje branden, helaas was dat pas toen ik net thuis was
Net zo'n fabeltje als dat je handrem aanvriest als je ze aantrekt, onze auto staat ALTIJD buiten en dat is nog nooit gebeurd, zelfs niet toen we die ouwe Volvo 240 nog hadden.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:04 schreef Gluckskafer het volgende:
[..]
Dat is een fabeltje.
Degene die jou dat heeft wijsgemaakt heeft zeker nog nooit een wagen aan de gang geduwd. In de garage gebruiken ze de wagen in versnelling soms om mazoutpompen af te stellen.
Hey is een Yaris hé, daar zit het dashboard aan de verkeerde kantquote:Op maandag 24 juli 2006 15:20 schreef NrSiX het volgende:
[..]
Savonds naar huis rijden (lichtjes dus aan op het dashbord) en dan niet zien dat het rode lampje brand.. apart :p![]()
Handremmen bevriezen ook nog na bouwjaar 1985, het vocht is nog steeds net zo nat, en de vorst nog steeds net zo koud.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:56 schreef osmo het volgende:
[..]
Net zo'n fabeltje als dat je handrem aanvriest als je ze aantrekt, onze auto staat ALTIJD buiten en dat is nog nooit gebeurd, zelfs niet toen we die ouwe Volvo 240 nog hadden.![]()
En de kans dat dat daadwerkelijk gebeurd is even groot dan dat er iemand achterop je auto knalt terwijl je versnelling staat.quote:Op maandag 24 juli 2006 16:05 schreef Gluckskafer het volgende:
[..]
Handremmen bevriezen ook nog na bouwjaar 1985, het vocht is nog steeds net zo nat, en de vorst nog steeds net zo koud.
Je kunt je handrem in de auto wel naar beneden doen, denkend dat je hem losmaakt, maar hij blijft er gewoon opstaan omdat de kabel niet terug schuift.
En als het dan vriest, dan doe je er weinig aan, laten ontdooien of knippen.
Ik werk bij een garagebedrijf, en hoe vaak mensen opbellen dat ze de auto niet van de rem krijgen omdat de handrem vastzit wil je niet eens weten, als de auto een aantal dagen stilstaat in de winter (vooral buiten) dan zit dat ding muurvast.quote:Op maandag 24 juli 2006 16:29 schreef osmo het volgende:
[..]
En de kans dat dat daadwerkelijk gebeurd is even groot dan dat er iemand achterop je auto knalt terwijl je versnelling staat.
Is het nou slecht om je koppeling lang ingedrukt te houden?quote:Op maandag 24 juli 2006 18:14 schreef JosvG het volgende:
[..]
Ik werk bij een garagebedrijf, en hoe vaak mensen opbellen dat ze de auto niet van de rem krijgen omdat de handrem vastzit wil je niet eens weten, als de auto een aantal dagen stilstaat in de winter (vooral buiten) dan zit dat ding muurvast.
Verder moet je tijdens het starten altijd de koppeling intrappen, en ook mag je gewoon hellingtrekken met de voetrem.
Niet als je hem helemaal ingedrukt houdt, wel als je hem niet helemaal, of zelfs op/tegen het aangrijpingspunt houdt. Vaak je koppeling indrukken en weer op laten komen als je langzaam rijdt is overigens ook niet bevorderlijk.quote:Op maandag 24 juli 2006 18:20 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Is het nou slecht om je koppeling lang ingedrukt te houden?
Inderdaad... 1e wat mn instructeur altijd zei! Goed stom als je dat niet doet en vooral als je niet degene bent die de auto het laatst heeft gebruikt!quote:Op maandag 24 juli 2006 00:34 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Laat die mensen dan maar snel hun rijbewijs inleveren, je hoort gewoon de koppeling in te trappen tijdens het starten.
In zn vrij en voet lichtjes op de rem houden als dat uberhaubt wel nodig is. Zo doe ik dat tenminste.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Lang de koppeling inhouden is ook niet gezond hoor. (als je lang moet wachten voor een stoplicht dus, ofzo)
Op het examen gewoon doen ja... maar als je zelf gaat rijden ga je toch een beetje je eigen gangetje... en dit is nu mijn gangetjequote:Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...
Snap niet dat mensen het niet gewoon doen zoals het hoort... en zoals aangeleerd... want zo moeilijk is het niet...![]()
Iemand die ik ken die legt altijd zn voet op de koppeling.. dus hij legt zn voet niet in het rust vak helemaal links maar dus rustig op de koppeling... Eens in de 1,5 jaar kan ie er een nieuwe koppelling in knallen omdat die andere versleten is, maar zn voet ergens anders neerleggen ho maar!quote:Op maandag 24 juli 2006 18:27 schreef JosvG het volgende:
[..]
Niet als je hem helemaal ingedrukt houdt, wel als je hem niet helemaal, of zelfs op/tegen het aangrijpingspunt houdt. Vaak je koppeling indrukken en weer op laten komen als je langzaam rijdt is overigens ook niet bevorderlijk.
Handrem is eigenlijk ook een foute benaming, ik weet iig dat de Mercedes Vito's een parkeerrem hebben die je met je voet moet inraggen (debiel, zwaar beladen en helling trekken is dan dus snel trappen), en sowieso staat er op elk dashboard een ((P))-lampje.quote:Op maandag 24 juli 2006 14:51 schreef Dromer het volgende:
In de VS heet het ding zelfs parking-brake
Zo inderdaad INRAGGEN... wat een kut busjes zijn dat zeg!quote:Op maandag 24 juli 2006 19:29 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Handrem is eigenlijk ook een foute benaming, ik weet iig dat de Mercedes Vito's een parkeerrem hebben die je met je voet moet inraggen (debiel, zwaar beladen en helling trekken is dan dus snel trappen), en sowieso staat er op elk dashboard een ((P))-lampje.
Ja en een beetje chauffeur houd hem gewoon op de koppeling .quote:Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...
Snap niet dat mensen het niet gewoon doen zoals het hoort... en zoals aangeleerd... want zo moeilijk is het niet...![]()
Dat was mij zelfs overkomen (deze winter nog, Vectra '98 model), en ik geloofde het ook niet eerlijk gezegd.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:56 schreef osmo het volgende:
[..]
Net zo'n fabeltje als dat je handrem aanvriest als je ze aantrekt, onze auto staat ALTIJD buiten en dat is nog nooit gebeurd, zelfs niet toen we die ouwe Volvo 240 nog hadden.![]()
Als man kun je je lul toch op 1 van den pendalen leggen?quote:Op maandag 24 juli 2006 00:50 schreef Sessy het volgende:
Gaat dat met kleine benzineauto's ja, hellingtrekken zonder gas te geven? (ik neem tenminste aan dat je niet alle drie de pedalen met 2 voeten inhouden kan, want je moet dus de koppeling laten komen, remmen, en waar geef je dan gas mee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |