Ook, maar vast niet allemaal. Het zien van kinderen die gedood worden, de lichaamsdelen, de terreur. Het doet wel wat met je, denk ik.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:04 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik denk dat de vietnam trauma`s voornamelijk komen doordat de teruggekeerde militairen voor babymoordenaars werden uitgemaakt. (ff ex krijgsgevangenschap)
In het kamp of in de politionele acties?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:07 schreef Autodidact het volgende:
Ik ken iemand die een trauma heeft overgehouden aan het geweld dat hij meemaakte in Indonesië,
Dan zijn de soldaten uit de tweede wereldoorlog en de kampbewaarders vast erg getraumatiseerd.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:07 schreef Autodidact het volgende:
vrij herkenbaar. In de psychologie staat het wel vast dat de trauma's die opgelopen zijn vaker voorkomen onder mensen die veel geweld hebben gezien dan mensen die minder geweld hebben gezien. Ze kunnen dat vergelijken per, bijvoorbeeld, eenheden. Een eenheid die meer geweld heeft gezien dan een andere eenheid, bevat gemiddeld meer soldaten die psychologische problemen krijgen, aldus psychologische rapportage.
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:07 schreef Autodidact het volgende:
Iemand die gek is, wordt natuurlijk al lang uit defensie gehaald voordat hij de kans krijgt aan missies deel te nemen.
Een duidelijke opdracht in Screbrrenicia? Die haalbaar was?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, maar in Srebrenica en Irak wel.
Ja, Rules of Engagement toch? Als je iemand onterecht neerschiet, komt er een onderzoek. Dat is duidelijk. Hoewel het in dit geval meer een heksenjacht was. Erg oneerlijk. En ja, haalbaar, Srebrenica leek mij vrij duidelijk en dat haalbare kun je pas achteraf beoordelen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:11 schreef Napalm het volgende:
[..]
Een duidelijke opdracht in Screbrrenicia? Die haalbaar was?
Duidelijk in Irak waar er zelfs een rechtszaak achteraankwam?
Ik denk dat het zien van uiteengereten lichamen van je kameraden en andere personen een grotere oorzaak zijn,denk je niet ? Elke dag opstaan met het feit dat je een grote kans hebt om te sterven die dag, dag in dag uit vol stress. Daar hou je geestelijk een tik aan over. Een kennis van me heeft in voormalig yougo gedient, in de beginfase. Die is daar ook niet helemaal fris van terug gekomen. Sja, als je opdracht krijgt om maar over mensen heen te rijden omdat ze de weg blokkeren en je anders een sitting duck bent.. Beweren dat trauma's ontstaan door de publieke opinie in het thuisland is vrij absurd.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:04 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik denk dat de vietnam trauma`s voornamelijk komen doordat de teruggekeerde militairen voor babymoordenaars werden uitgemaakt. (ff ex krijgsgevangenschap)
Ja, ik ruik lekkerquote:Op zaterdag 22 juli 2006 21:44 schreef -IksRee- het volgende:
Ik heb trouwens het album van de Jeugd van Tegenwoordig gekocht (jaja echt gekocht).
Hij's heel erg okay.
[ bron ]quote:The UN report paints a picture of Iraqi society dissolving under the stress of cumulative violence. Nobody is safe. A tennis coach and two players were shot dead in Baghdad for wearing shorts. Militias threaten the families of homosexuals "stating they will begin killing family members unless men are handed over or killed by the family". Sectarian differences are behind most killings. Assassinations are often carried out by the security forces themselves. On 3 June, for instance, 50 police cars surrounded the al-Arab mosque in Basra and killed 10 of the 20 people inside. Sunni suicide bombers attack crowded Shia mosques and markets in order to cause maximum casualties.
Verschillende visies, he.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
[ bron ]
Hallo. Zoiets verzin je toch niet...
Noot, kruis, noot, streep, noot, kruis, noot, fin.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:48 schreef Monidique het volgende:
Woord, komma, woord, punt, woord, komma, woord, punt.
Dit begrijp ik niet. Dat weet jij ongetwijfeld en daarom vind jij het ook niet erg.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:49 schreef Apropos het volgende:
[..]
Noot, kruis, noot, streep, noot, kruis, noot, fin.
Allegro giusto.
Ik dacht dat het glashelder zou zijn.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet. Dat weet jij ongetwijfeld en daarom vind jij het ook niet erg.
Je hebt het over een notenbalk, ofzo. En allegro giusto? O, nee. Dobre pivo, dat begrijp ik.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:53 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik dacht dat het glashelder zou zijn.
Zoiets.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:54 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je hebt het over een notenbalk, ofzo.
Het is een tempoaanduiding, geen drankkreet.quote:En allegro giusto? O, nee. Dobre pivo, dat begrijp ik.
een dokter ziet toch ook veel ellende? Stervende kinderen enzo? Heeft die veel trauma`s? Je eigen rol in het geheel en de maatschappelijke visie lijken me veel impact hebben. Meer dan het gebeurde an sich.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:16 schreef gelly het volgende:
Ik denk dat het zien van uiteengereten lichamen van je kameraden en andere personen een grotere oorzaak zijn,denk je niet ?
was die kans zo groot in Yoegoslavie? Ik geloof dat we zelden een missie hebben gehad met zo weinig doden aan onze kant.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:16 schreef gelly het volgende:
Elke dag opstaan met het feit dat je een grote kans hebt om te sterven die dag, dag in dag uit vol stress. Daar hou je geestelijk een tik aan over.
gebrek aan acceptatie van je handelen. lijkt me belangrijkerquote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:16 schreef gelly het volgende: Beweren dat trauma's ontstaan door de publieke opinie in het thuisland is vrij absurd.
hee, wist ik niet. nieuwe info. Vind ik het nog steeds moeilijk om te koppelen aan het feit dat hulpverleners als doktoren veel minder last ervan lijken te hebben.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:19 schreef Autodidact het volgende:
Shell Shock.
Je kunt het beter vergelijken met een brandweerman die mensen uit een wrak moet zagen, arm hier, hoofd daar. Ook die krijgen geestelijke ondersteuning achteraf, en gaan wat eerder met pensioen dan de gemiddelde groenteman. Een arts leert ervoor om het menselijk lichaam te ontleden, ook niet iedereen is geschikt om chirurg te worden natuurlijk.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:03 schreef Napalm het volgende:
[..]
een dokter ziet toch ook veel ellende?
De kwartiermakers destijds wel. Je hoeft zelf ook niet dood te gaan om een hoop ellende te zien natuurlijk.. Nederlanders stonden daar tussen de partijen die elkaar het nodige aandeden. Maar ik had het dan eigenlijk ook over Vietnam.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:03 schreef Napalm het volgende:
was die kans zo groot in Yoegoslavie? Ik geloof dat we zelden een missie hebben gehad met zo weinig doden aan onze kant.
[..]
Besmetting bij oraal ? Nihil zover ik weet. Het AIDS virus zit niet in speeksel dacht ik.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:13 schreef Apropos het volgende:
Zeg, gelly, dat weet jij vast wel, van die AIDS.
Precies, zo dacht ik er ook over. De dosis in speeksel is in ieder geval niet dodelijk.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:15 schreef gelly het volgende:
[..]
Besmetting bij oraal ? Nihil zover ik weet. Het AIDS virus zit niet in speeksel dacht ik.
Door open wondjes e.d. ja...quote:Op zondag 23 juli 2006 00:20 schreef Monidique het volgende:
Er is een kleine statistische kans. Wat, een statistische kans nog wel? Nou goed...
Dat doet me denken aan mijn eerdere, oliedomme, gebruik van het woord ''statistisch.''quote:Op zondag 23 juli 2006 00:20 schreef Monidique het volgende:
Er is een kleine statistische kans. Wat, een statistische kans nog wel? Nou goed...
O, daar hoef je mij niet van te overtuigen. Waarom denk jij dat?quote:Op zondag 23 juli 2006 00:30 schreef Apropos het volgende:
Je bent een slappe zak.
Het zijn de woorden die dienden te volgen op ''dus''. Je had die Servier flink dooreen moeten rammelen.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
O, daar hoef je mij niet van te overtuigen. Waarom denk jij dat?
Hé, "Srebrenica" is gevallen! Nu zie ik opeens hoe het eruitziet, daarom zet ik het maar tussen aanhalingstekens.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:36 schreef Apropos het volgende:
[..]
Het zijn de woorden die dienden te volgen op ''dus''. Je had die Servier flink dooreen moeten rammelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |