waarschijnlijk niet, het bekendste onderzoek op dit vlak is gedaan door Joseph Rummel, in zijn boek 'Death by Government' komt hij met deze lijstquote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:19 schreef Limburger_noord het volgende:
Dus deze getallen kloppen niet ?[..]
Afstand is een nieuwscriteria.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:30 schreef Lyrebird het volgende:
Nog iets anders. Waarom hebben de Palestijnen de status van het zieligste volk gekregen?
Er zijn volken op deze aarde waarvan we het leed niet eens kennen, zoals de Oeiguren en de Tibetanen. Ik ken toevallig een aantal Tibetanen en Oeiguren. Dat zijn mensen die op beestachtige wijze onderdrukt en gemarteld zijn, maar waar slechts een fractie van de aandacht naar toe gaat.
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat in het ene geval Israel (= sterk = fout) betrokken is, terwijl in het andere geval China (= zwak = goed) de boosdoener is?
Lijkt me niet het belangrijkste hier, het heeft er meer mee te maken dat palestina-israel eigenlijk het conflict oost-west in een notendop is, en dat er daardoor aan beide kanten veel aan propaganda wordt gedaan..quote:
In de ogen van de Duitsers waren het terroristen. Point of view, daar gaat het omquote:Op vrijdag 21 juli 2006 12:03 schreef SuperUli het volgende:
[..]
Ik zie persoonlijk niet dat de verzetsstrijders tijdens de tweede wereld-oorlog terroristen zijn, maar dat kan misschien komen door mijn oranje gekleurde bril.
Zeg het maar:quote:
Weer het bekende verhaal he...quote:The conflict began in December 1991, when the government cancelled elections after the first round results had shown that the Islamic Salvation Front (FIS) party would win, citing fears that the FIS would end democracy. After the FIS was banned and thousands of its members arrested, Islamist guerrillas rapidly emerged and began an armed campaign against the government and its supporters.
Ja, zit wat in maar propaganda moet je kunnen bereiken en dat heeft ook wat met afstand te maken natuurlijk.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:48 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Lijkt me niet het belangrijkste hier, het heeft er meer mee te maken dat palestina-israel eigenlijk het conflict oost-west in een notendop is, en dat er daardoor aan beide kanten veel aan propaganda wordt gedaan..
vandale:quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:49 schreef trancethrust het volgende:
[..]
In de ogen van de Duitsers waren het terroristen. Point of view, daar gaat het om
dus volgens die definitie waren zowel de nazi's, als de geallieerden, als de verzetsstrijders terroristenquote:ter·reur (de ~)
1 georganiseerde geweldpleging om politieke of andere doelen te bereiken => terrorisme
Dat punt is al eerder gemaakt, maar het gaat niet om het point of view. Er is goed en er is fout. Zo lang men het op onschuldige burgers heeft voorzien, is er sprake van terreur. De Duitsers waren indertijd de terroristen, het Nederlandse verzet waren vrijheidsstrijders. De geallieerden waren de bevrijders, maar de (brand)bombardementen op Duitse steden vallen onder terroristische actie's. Een ongerichte Qassam raket op Israelische steden is een terroristische actie; een precisiebombardement op het hoofdkwartier van Hezbollah in Libanon, waarbij de bewoners van te voren zijn gewaarschuwd, valt daar niet onder.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:49 schreef trancethrust het volgende:
[..]
In de ogen van de Duitsers waren het terroristen. Point of view, daar gaat het om
In zo'n beetje elke uithoek van de wereld zitten correspondenten en journalisten, via satteliet-tv en internet kun je elke gebeurtenis in de wereld live bekijken, tis maar net waar belang aan gehecht wordt.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ja, zit wat in maar propaganda moet je kunnen bereiken en dat heeft ook wat met afstand te maken natuurlijk.
Een raketaanvallen op vrachtwagens dan? Het verwoesten van hele woonblokken waar mensen ook naar de waarschuwingen blijven zitten omdat alle infrastructuur is kapotgeschoten waardoor ze nergens naar toe kunnen, is dat dan ook terreur?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat punt is al eerder gemaakt, maar het gaat niet om het point of view. Er is goed en er is fout. Zo lang men het op onschuldige burgers heeft voorzien, is er sprake van terreur. De Duitsers waren indertijd de terroristen, het Nederlandse verzet waren vrijheidsstrijders. De geallieerden waren de bevrijders, maar de (brand)bombardementen op Duitse steden vallen onder terroristische actie's. Een ongerichte Qassam raket op Israelische steden is een terroristische actie; een precisiebombardement op het hoofdkwartier van Hezbollah in Libanon, waarbij de bewoners van te voren zijn gewaarschuwd, valt daar niet onder.
Het primaire doel daarbij is niet om die burgers te doden, maar je zou het wel onder oorlogsmisdaden kunnen plaatsen wanneer er verhoudingsgewijs enorm veel burgerslachtoffers zijn (en dat vantevoren bekend was bij de agressor)quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Een raketaanvallen op vrachtwagens dan? Het verwoesten van hele woonblokken waar mensen ook naar de waarschuwingen blijven zitten omdat alle infrastructuur is kapotgeschoten waardoor ze nergens naar toe kunnen, is dat dan ook terreur?
Ja, dat is absoluut zo. Er is veel meer nieuws dan in een krant past of in 20 minuten journaal kan. Sommige conflicten en rampen zijn sexy anderen niet. De enige reden waarom wij zoveel geld gaven aan de tsunamislachtoffers zijn vakantiegebieden zoals Thailand, waar alleen al 135000 Nederlanders per jaar op vakantie gaan getroffen was. Zo is het met Libanon ook een beetje. Het treurige verhaal van een prachtig land dat weer opgebouwd werd na jaren van oorlog dat nu weer binnen een week platgegooid is.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:58 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
In zo'n beetje elke uithoek van de wereld zitten correspondenten en journalisten, via satteliet-tv en internet kun je elke gebeurtenis in de wereld live bekijken, tis maar net waar belang aan gehecht wordt.
Volgens mij komt het gewoon neer op het criterium van betrokkenheid, en dat kan zowel komen door afstand, toerisme, als politiek/religieus belangrijk (zoals in israel)quote:Op zaterdag 22 juli 2006 01:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ja, dat is absoluut zo. Er is veel meer nieuws dan in een krant past of in 20 minuten journaal kan. Sommige conflicten en rampen zijn sexy anderen niet. De enige reden waarom wij zoveel geld gaven aan de tsunamislachtoffers zijn vakantiegebieden zoals Thailand, waar alleen al 135000 Nederlanders per jaar op vakantie gaan getroffen was. Zo is het met Libanon ook een beetje. Het treurige verhaal van een prachtig land dat weer opgebouwd werd na jaren van oorlog dat nu weer binnen een week platgegooid is.
Probleem is wanneer ben je burger en wanneer niet? In die wijk zaten een hoop Hezbollah aanhangers (het is politiek weet je) die niet meevechten maar hun wel steunen. Israel weet dat het een wijk is waar veel Hezbollahgasten zitten, denk je werkelijk dat die generaals het wat kan schelen of er ook mensen geraakt worden die niet meevechten? Ik zou er denk ik ook niet om malen. Toch is het terreur in mijn ogen. Een hoop mensen in Dresden hingen ook de nazi's aan.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 01:04 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Het primaire doel daarbij is niet om die burgers te doden, maar je zou het wel onder oorlogsmisdaden kunnen plaatsen wanneer er verhoudingsgewijs enorm veel burgerslachtoffers zijn (en dat vantevoren bekend was bij de agressor)
Tibetanen zijn ook niet erg rijk en invloedrijk. Die hebben popmuzikanten nodig om te kunnen spreken. Godzijdank.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 01:06 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Volgens mij komt het gewoon neer op het criterium van betrokkenheid, en dat kan zowel komen door afstand, toerisme, als politiek/religieus belangrijk (zoals in israel)
De vergelijking lijkt me simpelquote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:58 schreef SuperUli het volgende:
Interview Penthouse
bron: http://www.janmarijnissen(...)imeerd-land-gemaakt/
Dat mechanisme kan ik mee inkomen, je verzet je altijd tegenover je bezetter.
Maar hoe krijgt ie het in zijn hoofd om verzetsstrijders hier te vergelijken met de terroristische tak van het moslim-fundamentalisme..
Ik geloof niet dat NLe verzetsstrijders stadsbussen met burgers en discotheken (dancings toen) in Aken vol met pubers opbliezen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 12:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hehe, begrijp jij het nu? De Duitse bezetters noemde verzetstrijders namelijk wel terroristen.
Wat is er mis met dat stukje wat jij quote? (want daar val je voornamelijk over neem ik aan?)quote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:58 schreef SuperUli het volgende:
Interview Penthouse
bron: http://www.janmarijnissen(...)imeerd-land-gemaakt/
[..]
Dat mechanisme kan ik mee inkomen, je verzet je altijd tegenover je bezetter.
Maar hoe krijgt ie het in zijn hoofd om verzetsstrijders hier te vergelijken met de terroristische tak van het moslim-fundamentalisme..
Welnee, het is kinderlijk naief om te denken dat als Israel wegvalt en de VS zich nergens mee zou bemoeien er geen terrorisme zou zijn.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 07:44 schreef popolon het volgende:
[..]
Wat is er mis met dat stukje wat jij quote? (want daar val je voornamelijk over neem ik aan?)
Marijnissen heeft daar een goed punt juist.
Hij heeft een punt dat o.a. die oorlog in Libanon 't gevolg is van het Joods-Palestijnse conflict.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 07:50 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Welnee, het is kinderlijk naief om te denken dat als Israel wegvalt en de VS zich nergens mee zou bemoeien er geen terrorisme zou zijn.
Vanwaar de aanslagen in Marokko dan? Of Bali? Of Istanbul? Of of of... er is gewoon een nieuw -isme aan de gang na fascisme en communisme doet nu islamisme een poging tot wereldheerschappij door de wereld te veranderen bla bla bla.
Buiten dat is HET grote verschil met NLe WOII verzetsstrijders dat die geen kinderen in dancings en stadsbussen met vrouwen opbliezen in Aken.
Nou nee hoor, dat is een gevolg van het Hezbollah-Israel conflict. Niet van het Joods-Palestijnse.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 07:55 schreef popolon het volgende:
[..]
Hij heeft een punt dat o.a. die oorlog in Libanon 't gevolg is van het Joods-Palestijnse conflict.
Dat hebben de Palestijnen zelf afgewezen dus dit is blijkbaar wat ze willen.quote:Ik had graag gezien dat Bush nu eens echt opstond en de Palestijnen hun gebied geeft i.p.v. dom lopen te brabbelen op de G8. Ik denk dat de VS die 'macht' heeft maar jammer genoeg niet gebruikt. Dit geouwehoer blijft anders altijd doorgaan.
Maar goed, dat zal wel wishful thinking zijn.
Het conflict met Hezbollah komt daaruit voort.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 07:57 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Nou nee hoor, dat is een gevolg van het Hezbollah-Israel conflict. Niet van het Joods-Palestijnse.
[..]
Dat hebben de Palestijnen zelf afgewezen dus dit is blijkbaar wat ze willen.
Inderdaad: weer moslimfundamentalisten die hun heilstaat willen vestigen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Weer het bekende verhaal he...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |