dat is allang ontkrachtquote:Op woensdag 19 juli 2006 17:46 schreef releaze het volgende:
ik weet niet of het mag, maar mss is het een idee om te kijken, als je een dergelijke microscoop oid zou kunnen vinden, of je dit kan nabootsen... http://netmar.com/~maat/archive/aug1/consciouswater.html het is allemaal heel leuk en aardig, en ik hoor d'r regelmatig van, maar ik vraag me af hoe dit onderzoek is opgezet etc..
maar ja, ik weet niet echt of dit onder mythes valt oid...
De heilzame werking van Reiki. De moeilijkheid is hier een goede test voor te ontwikkelen. Magnetiseurs zijn al door de mand gevallen met testen waarbij vergelijkbare resultaten werden verkregen met plastic staven (waarbij de patient dacht dat ze magnetisch waren). Dus uit de resultaten van die testen kon je opmaken dat de heilzame werking van magneetstaven puur op het placeboeffect berust. Ik vermoed dat dat hetzelfde aan de hand is met Reiki.quote:Op woensdag 19 juli 2006 17:38 schreef snotje het volgende:
Weet iemand nog een goeie "mythe" om te ontkrachten, of aan te tonen dat deze klopt?
Mijn dank is groot.
Danku. Was eigenlijk ook de bedoeling het zo te doen maar er ging iets niet helemaal goed.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:02 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast
Dat is bij de meeste mythes op internet zo.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:19 schreef fallrite het volgende:
Op Snopes staan er een heleboel, alleen die zijn al ontkracht
Dankuquote:Op woensdag 19 juli 2006 22:03 schreef onemangang het volgende:
[..]
De heilzame werking van Reiki. De moeilijkheid is hier een goede test voor te ontwikkelen. Magnetiseurs zijn al door de mand gevallen met testen waarbij vergelijkbare resultaten werden verkregen met plastic staven (waarbij de patient dacht dat ze magnetisch waren). Dus uit de resultaten van die testen kon je opmaken dat de heilzame werking van magneetstaven puur op het placeboeffect berust. Ik vermoed dat dat hetzelfde aan de hand is met Reiki.
right, ga jij even een randomized clinical trail doen voor je profielwerkstukquote:Op woensdag 19 juli 2006 22:03 schreef onemangang het volgende:
[..]
De heilzame werking van Reiki. De moeilijkheid is hier een goede test voor te ontwikkelen. Magnetiseurs zijn al door de mand gevallen met testen waarbij vergelijkbare resultaten werden verkregen met plastic staven (waarbij de patient dacht dat ze magnetisch waren). Dus uit de resultaten van die testen kon je opmaken dat de heilzame werking van magneetstaven puur op het placeboeffect berust. Ik vermoed dat dat hetzelfde aan de hand is met Reiki.
Ahah, Saviour wants big boom.quote:Op woensdag 19 juli 2006 17:44 schreef __Saviour__ het volgende:
Zorg wel dat in het experiment iets opgeblazen wordt, anders ben je geen echte mythbuster
Big Bada big boom! zoals LeeLoo zou zeggen!quote:
Weetikquote:
quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:31 schreef descendent1 het volgende:
Dat vrouwelijke studenten netter en verantwoordelijker zijn dan mannelijke is een mythe die nodig ontkrachting nodig heeft; je ziet zo vaak huisbazen met: Alleen vrouwen; terwijl dat andersom (bijna) nooit het geval is.![]()
Stom van me..quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:56 schreef Circle het volgende:
[..]
En jij dacht dat huisbazen dat vanwege de netheid vroegen......
![]()
of de mythe dat vrouwen eerder volwassen zijn, waar mannen jarenlang mee een complex wordt aangepraat. vragen als: wat is volwassenheid eigenlijk? en hoe meet je dat? hoe kun je dan in vredesnaam zo'n conclusie trekken? zijn dan interessant. het is een multi-disciplinair onderwerp (het ligt dus een beetje aan je invalshoek): het kan medisch, psychisch, sociologisch en natuurlijk filosofisch.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:31 schreef descendent1 het volgende:
Dat vrouwelijke studenten netter en verantwoordelijker zijn dan mannelijke is een mythe die nodig ontkrachting nodig heeft; je ziet zo vaak huisbazen met: Alleen vrouwen; terwijl dat andersom (bijna) nooit het geval is.![]()
maak het dan kwantitatief!quote:Op donderdag 20 juli 2006 12:42 schreef Funkytrip het volgende:
Wat ook wel een leuke is:
Mannenwc's zijn smeriger dan vrouwenwc's. Dit is dus niet zo. In een discotheek is de vrouwenwc een stuk smeriger (ik ken een toiletdame die dit vaststelt).
Dit kun je onderzoeken door een willekeurig aantal toiletdames van discotheken te ondervragen.
quote:Op donderdag 20 juli 2006 13:57 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
of de mythe dat vrouwen eerder volwassen zijn, waar mannen jarenlang mee een complex wordt aangepraat. vragen als: wat is volwassenheid eigenlijk? en hoe meet je dat? hoe kun je dan in vredesnaam zo'n conclusie trekken? zijn dan interessant. het is een multi-disciplinair onderwerp (het ligt dus een beetje aan je invalshoek): het kan medisch, psychisch, sociologisch en natuurlijk filosofisch.
lijkt me mooi![]()
N&G, dus dat scheikunde zit wel goed dan he.quote:Op donderdag 20 juli 2006 13:58 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
maak het dan kwantitatief!
stel desnoodsnoods bepaalde waarden op die je wilt evalueren (scheikundig), neem monsters en vergelijk.
ook mooi!
wat is je profiel eigenlijk? als je E&M doet lijkt me dit dus minder geschikt.
Komt worteltrekken dan te vervallen? Eigenlijk is worteltrekken hetzelfde als verheffen tot de macht 0.5 dus dat zou onder machtsverheffen kunnen staanquote:Op donderdag 20 juli 2006 14:48 schreef StupidByNature het volgende:
Nog een mythe: het ezelsbruggetje Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord (volgorde waarin je sommen moet oplossen-> Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen, Aftrekken). Kan zo de prullenbak in, want het is gewoon fout. En het schijnt nog steeds in ALLE wiskundemethodes van het voortgezet onderwijs voor te komen.
De juiste methode is "eerst vermenigvuldigen of delen, dan optellen of aftrekken. Beiden in de volgorde waarin het staat van links naar rechts."
Machten en wortels spelen geen rol omdat met haakjes e.d. duidelijk moet zijn waar de macht of de wortel van genomen moet worden. In de praktijk gaan machtsverheffen en worteltrekken altijd voor!quote:Op donderdag 20 juli 2006 15:04 schreef fallrite het volgende:
[..]
Komt worteltrekken dan te vervallen? Eigenlijk is worteltrekken hetzelfde als verheffen tot de macht 0.5 dus dat zou onder machtsverheffen kunnen staan
Tja, dan klopt het wellicht weer niet, want mannen zeiken vaak over de rand enzo. De vrouwenwc ligt dan weer vol met tampons en andere ranzige zooi. de aanblik is dan wat smeriger.quote:Op donderdag 20 juli 2006 13:58 schreef pmb_rug het volgende:
maak het dan kwantitatief!
stel desnoodsnoods bepaalde waarden op die je wilt evalueren (scheikundig), neem monsters en vergelijk.
Dus als je om de 2 dagen een banaan eet met daarbij cola hoef je nooit meer te poepenquote:Op donderdag 20 juli 2006 15:32 schreef hermandeperman het volgende:
Als je een banaan eet en daarbij cola drinkt hoef je 2 dagen niet te poepen.
Hee, daar heb jij ook in gepost.quote:Op donderdag 20 juli 2006 21:53 schreef Schonedal het volgende:
Er is pas een nieuw topic gestart in Wetenschap, Filosofie en Levensbeschouwing:
De maan lijkt groter als je op je hoofd staat.
Is dat niet wat voor jou?
Is makkelijk te testen!quote:Op donderdag 20 juli 2006 15:32 schreef hermandeperman het volgende:
Als je een banaan eet en daarbij cola drinkt hoef je 2 dagen niet te poepen.
Dat wist ikquote:Op donderdag 20 juli 2006 15:29 schreef StupidByNature het volgende:
Nog een (andere bron): Mensen gebruiken hun hersenen voor 5% (of 10, of 20...): Mensen gebruiken 100% van hun hersenen. Alleen gebruiken zij niet de hele capaciteit tegelijkertijd. Vergelijk je spieren die afhankelijk van de actie die je maakt rusten en aanspannen.
Leuk om te testen gewoon een vrijwilliger opzoeken, hersenpan lichten en telkens een stuk hersenen wegsnijden. Kijken hoe die reageert.quote:Op donderdag 20 juli 2006 15:29 schreef StupidByNature het volgende:
Nog een (andere bron): Mensen gebruiken hun hersenen voor 5% (of 10, of 20...): Mensen gebruiken 100% van hun hersenen. Alleen gebruiken zij niet de hele capaciteit tegelijkertijd. Vergelijk je spieren die afhankelijk van de actie die je maakt rusten en aanspannen.
is dat zo dan ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 00:29 schreef Triggershot het volgende:
Wat er nou werkelijk gebeurt als je sterft, waarom je lichaam lichter wordt?
film over gezien, 21 grams...maar het is maar een film.quote:
Er was denk ik toch wel iets wetenschappelijks aan?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 00:36 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
film over gezien, 21 grams...maar het is maar een film.
overigens moet je niet alles geloven wat je op televisie ziet of in boeken leest
nee, schijnt gebaseerd te zijn op niet sluitende tests...en het was ook nog met honden geloof ikquote:Op vrijdag 21 juli 2006 00:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er was denk ik toch wel iets wetenschappelijks aan?
Maar je kunt het dus een niet onkracht theorie mythe noemen?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 00:42 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, schijnt gebaseerd te zijn op niet sluitende tests...en het was ook nog met honden geloof ik
mja, je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 00:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar je kunt het dus een niet onkracht theorie mythe noemen?
Je doet er wel lacherig om enzo, maar ik zie geen ander manierquote:Op vrijdag 21 juli 2006 00:46 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, je hebt gelijk.
alleen hoe ga je dat testen. mensen wegen voor en na de dood
ik verwacht dat deze tests niet toegestaan zijn op school
quote:Here's an excerpt from the July 28, 1997, edition of the Korea Herald, an English-language newspaper:
The heat wave which has encompassed Korea for about a week, has generated various heat-related accidents and deaths. At least 10 people died from the effects of electric fans which can remove oxygen from the air and lower body temperatures. . . .
On Friday in eastern Seoul, a 16-year-old girl died from suffocation after she fell asleep in her room with an electric fan in motion. The death toll from fan-related incidents reached 10 during the past week. Medical experts say that this type of death occurs when one is exposed to electric fan breezes for long hours in a sealed area. "Excessive exposure to such a condition lowers one's temperature and hampers blood circulation. And it eventually leads to the paralysis of heart and lungs," says a medical expert.
"To prevent such an accident, one should keep the windows open and not expose oneself directly to fan air," he advised.
Zijn dat deze: http://www.istockphoto.co(...)57885/2/Crackers.jpg ? Waarom zou dat fysiek onmogelijk zijn?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:52 schreef Bosbeetle het volgende:
het is fysiek onmogelijk om 7 salteens (droge amerikaanse koekjes ze lijken op die vierkante crakkertjes die in nederland met zn 2en aan elkaar zitten met zodat je er 1 af moet breken ... ) in een minuut op te eten zonder drinken erbij.
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 10:24 schreef Schorpioen het volgende:
Je hebt enerzijds de mythe dat een kat altijd op de pootjes terechtkomt als ie valt. Je hebt ook de mythe dat een besmeerde boterham die je laat vallen altijd met de belegde kant naar beneden valt. Wat als je dat nou combineert: bind een belegde boterham met het beleg naar boven vast aan de rug van de kat en gooi die kat van de tafel.
Een kat kan zich draaien in de lucht (is ooit wel op de wetenschapsquiz geweest), die boterham is deels te verklaren door de hoogte van de tafel. Doordat je de boterham er meestal gewoon afschuift krijgt die een dusdanige rotatie mee (i.c.m. de valsnelheid) dat de besmeerde kant op de grond komt. Zouden tafels hoger zijn, dan zou de draai waarschijnlijk doorzetten. Vandaar ook de uitdrukking Dat is botertje boven!.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 10:24 schreef Schorpioen het volgende:
Je hebt enerzijds de mythe dat een kat altijd op de pootjes terechtkomt als ie valt. Je hebt ook de mythe dat een besmeerde boterham die je laat vallen altijd met de belegde kant naar beneden valt. Wat als je dat nou combineert: bind een belegde boterham met het beleg naar boven vast aan de rug van de kat en gooi die kat van de tafel.
Apart verhaalquote:Op woensdag 19 juli 2006 17:46 schreef releaze het volgende:
ik weet niet of het mag, maar mss is het een idee om te kijken, als je een dergelijke microscoop oid zou kunnen vinden, of je dit kan nabootsen... http://netmar.com/~maat/archive/aug1/consciouswater.html het is allemaal heel leuk en aardig, en ik hoor d'r regelmatig van, maar ik vraag me af hoe dit onderzoek is opgezet etc..
maar ja, ik weet niet echt of dit onder mythes valt oid...
Het is volgens de mechanica verklaarbaar dat een kat dit idd kan.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 10:44 schreef rival het volgende:
gooi een kat vanaf een hoogwerker en kijk of hij op zijn pootjes terecht is gekomen!
Had dacht k te maken met het massatraagheidmoment (net als bijv wanneer je ronddraait op een bureaustoel met je armen gesloten, en dan je armen uitstrekt).quote:Op zaterdag 22 juli 2006 22:25 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Het is volgens de mechanica verklaarbaar dat een kat dit idd kan.
Ik weet niet meer waar ik het gezien heb maar een kat kan in vrije val een knik in zijn rug maken en de twee delen van het lichaam een rotatie geven waardoor het geheel zich omdraait.
Hm, niet zo duidelijk dus.
Ik heb het ook wel eens met mijn eigen kat geprobeerd, bij de vier pootjes houden en een meter boven een kussen loslaten.
Het werkte perfect.
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:07 schreef One_of_the_few het volgende:
Mythe: 9-11 was een inside job![]()
succes![]()
Ik vraag me af of een kat het overleeft als je 'm vanaf 3000 meter hoogte naar beneden tieft. Zo'n kat heeft wel heel veel tijd om zich voor te bereiden op de "landing" iig.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 10:44 schreef rival het volgende:
gooi een kat vanaf een hoogwerker en kijk of hij op zijn pootjes terrecht is gekomen!
E120 en dat wordt inderdaad gebruikt om diverse voedingsmiddelen een rode kleur te geven.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:27 schreef Blauwevla het volgende:
Rode Smarties, die zouden worden gekleurd met het extract van schildluizen.
Kom op, dat is toch niet waar mensen![]()
quote:Karmijn wordt gewonnen uit een soort schildluis, ofwel de cochenille
Zat daar ook niet een stukje van in What The Bleep Do We Know?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:44 schreef onemangang het volgende:
"gedachten kunnen waterkristallen beinvloeden"
Vrij verse mythe.
Inderdaad, dr. Emoto heet de man van de ijskristallen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:49 schreef fallrite het volgende:
[..]
Zat daar ook niet een stukje van in What The Bleep Do We Know?
En toevallig staat er in dezelfde Skepter ook een stuk over het gewicht van de menselijke ziel en de pogingen om dit gewicht te bepalen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 20:44 schreef onemangang het volgende:
Inderdaad, dr. Emoto heet de man van de ijskristallen.
Overigens staat er in de huidige Skepter een heel stuk over
Ik doelde meer op het feit dat ze nog leven...quote:
die mythe van Nessie is nu wel een keer ontkracht hoor.quote:Op zondag 27 augustus 2006 09:24 schreef bonke het volgende:
dannog is megalodon geen mythe omdat ie vroeger wel heeft bestaan
over nessie en dat andere beest zijn nog geen bewijzen dus dan is dat een mythe
ps: de mythe dat ze over je praten als je oor piept lijkt me wel wat om opgelost te hebben
Met als conclusie dat bidden dus wel invloed, zij het negatief, heeft?quote:Op woensdag 19 juli 2006 23:39 schreef Funkytrip het volgende:
Natuurlijk is dit puur onzin, maar het lijkt een beetje op een echt onderzoek naar 'bidden helpt niet (of juist wel)' waaruit bleek dat bidden juist niet hielp.
voor mij wel maar er zijn nog altijd mensen die ernaar zoekenquote:Op zondag 27 augustus 2006 16:01 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
die mythe van Nessie is nu wel een keer ontkracht hoor.
deze mythe is weerlegd:quote:Op zondag 27 augustus 2006 16:12 schreef NagChampi het volgende:
Dat je een papiertje niet meer dan 8 keer dubbel kan vouwen. Hoe groot het papier ook is.
myth bij deze gebust.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:45 schreef lnino het volgende:
[..]
deze mythe is weerlegd:
http://www.sciencenews.org/articles/20040124/mathtrek.asp
Een papiertje nog veel verder dubbelvouwen dan 12 keer is echter onwaarschijnlijk; op een gegeven moment is de dikte van het stapeltje nl te groot in verhouding tot de lengte/breedte v/h papier(wat wiskundig bewezen kan worden, zie het artikeltje)
MYTHBUSTERS HAD ER EEN UITZENDING OVERquote:Op donderdag 31 augustus 2006 21:00 schreef Secretus het volgende:
Nja, toevallig zocht ik een paar weken geleden nog naar onderzoeken over de mythe dat een scheermesje onder een specifiek geplaatste piramide (kleintje hoor) weer scherp word, en dat fruit trager tot niet verrot.
Relatief simpel te testen, en als je het online zou posten zou je de zoekende mensen die niets gevonden hebben een plezier doen
Woops toch wel, heb erjuist nog even gezocht. Het is wel gedaan, maar het is nog steeds lastig dan bij veel andere dingen om aan een online verslag van de experimenten te komen.
(Als je nog iets zoekt he)
volgens mij is er in dat artikel op een andere manier gevouwen dan er gevouwen had moeten wordenquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:45 schreef lnino het volgende:
[..]
deze mythe is weerlegd:
http://www.sciencenews.org/articles/20040124/mathtrek.asp
Een papiertje nog veel verder dubbelvouwen dan 12 keer is echter onwaarschijnlijk; op een gegeven moment is de dikte van het stapeltje nl te groot in verhouding tot de lengte/breedte v/h papier(wat wiskundig bewezen kan worden, zie het artikeltje)
ach zielepootquote:Op donderdag 20 juli 2006 13:57 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
of de mythe dat vrouwen eerder volwassen zijn, waar mannen jarenlang mee een complex wordt aangepraat.
Toemaar. Op de frontpage ook nogquote:Op woensdag 6 september 2006 22:45 schreef onemangang het volgende:
Hoera! Een nieuwe mythe om te onderzoeken!
Telefoontelephatie zou bewezen zijn
Zoals dit dus:quote:Op zaterdag 22 juli 2006 10:24 schreef Schorpioen het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |