==============================================================================================================Deze post betreft een repost met werkende foto's en afbeeldingen
Vanwege de interesse in dit topic heb ik dit topic in ere hersteld !
==============================================================================================================Hoi allemaal,
Zoals in een eerde topic al aangaf hebben wij een twee onder één kap woning, wij wonen aan de ene zijde en de andere zijde van het huis verhuren wij particulier.
Bij het verhuurde deel staat een schuur en garage waarvan de elektrische installatie nou niet bepaald Vonkenboer zijn grootste trots is
Jaar in, jaar uit wordt het huis verhuurd en huurder A past dit aan, huurder B past dat aan en het is onderhand een best aan elkaar geknoopt geheel geworden van snoeren, kroonsteentjes, schakelaars en wandcontactdozen die het niet (meer) doen.
Ook schitterd de installatie in het afwezig zijn van wandcontactdozen, niet (meer) werkende lichtpunten.
Kortom er deugt eigenlijk vrij weinig meer van
De huidige situatie is als volgt :
![]()
Zijkant van de schuur
![]()
Voorzijde - Let op het snoertje
![]()
Voorzijde - Twee verschillende kleuren TL's, dat andere lichtpuntje werkt niet; dat hangt er alleen maar.
![]()
Andere zijde, geheel kaal
![]()
Achterkant van de schuur, zie hier het tweede werkende lichtpunt
![]()
Zie hier hoe het niet moet
Nu heb ik in de loop van de tijd als elektricien best wat materialen bij elkaar gespaard wat anders op de bouw zou worden weggegooid aan installatiematerialen die ik in deze opknapbeurt wil gaan gebruiken. Het ontwerp is als volgt
![]()
![]()
De installatie wordt opbouw, gemaakt met creme pvcbuis.
De verlichting wordt herplaatst (2 enkelv. tl's van 36 Watt) en er komt 1 buitenlichtpunt van 60 Watt)
Verder komen er 4 (misschien 5) dubbele wandcontactdozen met randaarde en wordt alles geschakeld via een serie schakelaar (buiten en binnen apart geschakeld).
De planning is om komende week in de schuur die installatie te gaan maken, omdat de week daarop de nieuwe bewoners de woning gaan betrekken, in dit topic wil ik dit projectje laten zien, inclusief de nodige foto's
Enkele dingen zijn aan het plan veranderd, de huidige buitenlamp aan het huis blijkt achteraf prima te werken dus de plannen voor een buitenlamp aan de schuur komen te vervallen, één lamp geeft licht genoeg.
De tweede tl die vlak voor de schappen hangt, die blijft daar hangen.
Hij hangt daar niet in de weg (zodat je je hoofd eraan stoot) en hij zorgt voor een beetje verlichting in en op de schappen, de andere tl komt over dwars in het midden van de ruimte tussen de balken te hangen, en wordt heel misschien wel vervangen door een armatuur van 2 x 58 W; die wij boven in onze schuur hebben gevonden.
Verder komt er in plaats van een serieschakelaar + wandcontatdoos gewoon een enkelpolige schakelaar met wandcontactdoos te hangen, verder komt er als je de tekening er bij pakt achter de verdikking van de muur aan de voorzijde van het schuurtje één dubbele of één enkele wandcontactdoos ter bate van een vriezer / koelkast of iets dergelijks, dit omdat anders de koelkast of vriezer in de keuken komt te staan en de keuken is al vrij klein en als je er dan ook nog zo'n grote koelvriescombinatie in zet
De wandcontactdozen worden allemaal geplaatst op dusdanige hoogte dat je er nog rustig een fiets / brommer / step / scooter tegen de muur aan kunt zetten zonder dat je de wandcontactdozen haast van de muur af beukt
De foto's![]()
Vandaag van 6 uur tot kwart over 9 bezig geweest met de twee zijden van de schuur waar de wandcontactdozen geplaatst moesten worden.
Deze foto laat de zijde zien waarop in eerste instantie helemaal niks zat, hierop zitten nu twee dubbele wandcontactdozen.
Op deze foto was ik al bezig met draadtrekken, deze zijde heb ik eerst helemaal afgemaakt.
![]()
Bochtje gebogen om de hoek heen, hier moet een T doosje komen met een leiding naar beneden naar de combinatie schakelaar + wandcontactdoos.
Deze leiding hangt nog los omdat de muur kei en kei hard bleek te zijn en ik daar echt even een sds boormachine met boortje 6 bij moet hebben om dat vast te krijgen
Les in hoe krijg ik draden aan een trekveerMensen die met electrisch in en om het huis bezig zijn geweest kent de frustratie wel van draden aan een veer knopen en dat ze in de laatste halve meter van de veer af schieten waarna je weer terug bij af bent
Daarom laat ik hier in vier stappen zien hoe het wel moet !
![]()
1. Strip de draden een cm of tien af en zorg dat ze een gelijke lengte hebben.
![]()
2. Leg de draden schuin over elkaar
![]()
3. Pak de draden dan zo beet dat je ze rechtsom; met de klok mee dus, stevig in elkaar draait.
Voor meer stevigheid en bij langere afstanden kun je het eerste stukje van de draden ook in elkaar draaien.
![]()
4. Vouw de twee draden die je er overheen hebt gelegd terug naar achteren.
![]()
5. Knoop het geheel met die ene overgebleven draad aan het oog van de trekveer.
Succes verzekerd !
Bij grotere afstanden moet je zorgen dat je met twee man bent één voert de draden in de doos aan, de andere trekt aan de trekveer.
![]()
Leg altijd een lusje draad onder het schakelmateriaal als reserve, het hoeft nooit veel te zijn maar als je maar iets hebt, als er dan ooit iets mee is heb je altijd nog over lengte; anders moet je direct al nieuw draad trekken.
Ook doen wij in de bouw op de wandcontactdozen de fase draad altijd links op de wandcontactdoos, gewoon aangeleerde gewoonte, het werdt mij al vanaf het eerst jaar erin geramd
Hoe kan ik het beste aflassenAls ik iets af moet lassen begin ik meestal met de aarde draden, daarna blauw (= Nul) en als laatste boven in de doos de bruine draden (= Fase = Stroomvoerende draad). Je kunt bij een storing dan makkelijk meten of je uberhaupt wel 230 V hebt op dat punt tussen fase en nul.
![]()
1. T-doos met draad, zorg altijd voor voldoende lengte om uberhaupt te kunnen lassen.
![]()
2. Knip de draden af op dezelfde lengte
![]()
3. Strip ze ongeveer één cm af (bij het gebruik van steeklasdoppen !)
4. Druk de draden stuk voor stuk netjes en
STEVIG! in de steeklasdop
![]()
5. Vouw de las netjes terug in de lasdoos
![]()
, en schroef het bijbehorende deksel op de doos.
![]()
Het eindresultaat na montage van de leidingen, het draadtrekken, de montage van de wandcontactdozen en het aflassen.
![]()
De kabel die je ziet hangen is de voeding naar de garage, deze wordt weer netjes weggewerkt maar ik wou niet eerder het bestaande slopen dan dat ik het nieuwe werk zover mogelijk klaar had.
![]()
Ook aan de andere zijde ben ik vanavond begonnen met de aanleg van de leidingen.
Aan deze zijde komen twee dubbele wandcontactdozen en de voeding naar de tl die over dwars voor de schappen hangt
![]()
Deze TL blijft dus hangen op dezelfde plaats als waar hij nu hangt
![]()
Overzicht foto van de andere zijde.
Sommige beugels moeten nog vastgezet worden, en de raamzijde moet alles nog afgelast en afgemonteerd worden maar we zijn een eindje op weg
Komende woensdag ga ik waarschijnlijk pas in de schuur verder, voor morgenavond staat op de planning.
1. Ophangen van drie rookmelders (overloop, slaapkamer, hal)
2. Ophangen van een branddeken in de meterkast (nabij de keuken)
3. Ophangen poederblusser in de schuur
4. Vervangen enkele wandcontacdoos voor een dubbele in de douche, ter bate van een wasmachine en droger; anders blijf je stekkers aan het wisselen.
5. Afhalen en schoonmaken van alle kapjes van het schakelmateriaal bovenverdieping woning
* Haat mensen die schakelmateriaal niet even netjes afplakken maar er gewoon omheen schilderen
![]()
*
6. Ophangen twee trektouwtjes ter bate van een trekschakelaars in de slaapkamer.
Zo even weer een update; dit maal deels gericht op een stukje preventiemaatregelen.
In nieuwbouw woningen is het volgens het bouwbesluit verplicht om minimaal twee rookmelders in de woning op te nemen op 230 V met doormelding (geeft één melder alarm dan gaan ze allemaal af) met een backup batterij van meestal 230 V.
Dit is tegenwoordig verplicht om dat de meeste doden bij een brand 's nachts vallen als mensen slapen, roken van een sigaret in bed, kortsluiting, smeulende open haard, vergeten kaarsverlichting, blikseminslag zijn veel voorkomende zaken
Kortom zaken waar je niet al te veel bij stil wilt staan als bewoner / verhuurder
![]()
Daarom hebben we besloten om op de bovenverdieping, in de overloop en de twee grootste slaapkamers een rookmelder te monteren, dit zijn exemplaren die werken op een 9 V batterij.
Zo'n batterij gaat gemiddeld een jaar mee, ook raad ik aan om eens in het jaar met een zachte borstel van een stofzuiger het stof in en op de rookmelder te verwijderen
![]()
Verder hebben we in de kelderkast een branddeken opgehangen, een brand deken is geschikt om frituurpan, braadpan en kledingbranden te doven.
Vlam in de pan is toch nog een veel voorkomende oorzaak van brand
![]()
Waarom in de kelderkast zou je zeggen; het is geen mooi iets om in je keuken in het zicht op te hangen en de kelderkast hangt het dichst bij het fornuis en is in geval van nood dus het makkelijkst bereikbaar.
![]()
Overzicht van de situatie
![]()
![]()
In geval van een beginnende brand, is in de schuur nog een 1 kg grootte poederblusser te vinden; wij hopen hem natuurlijk nooit nodig te hebben
Aanpassen wandcontactdoos in badkamer![]()
Oorspronkelijk zat er in de badkamer een enkelvoudige wandcontactdoos, maar omdat de meeste bewoners twee apparaten hebben (wasmachine + condensdroger) hebben we besloten om van deze enkele wandcontactdoos een dubbele te maken.
![]()
Even meten met een dubbelpolige spanningsmeter of er nog spanning op staat
![]()
Dit apparaat piept zolang er nog spanning op de wandcontactdoos staat, het voordeel is dat je dus de duspool in de wandcontactdoos steekt, vervolgens na de meterkast kunt lopen, en daar zo de juiste groep kunt uitschakelen (op het moment dat je geen pieptoon meer hoort, dan heb je de juiste groep uitgeschakeld
![]()
)
Wel echter altijd na meten of er daadwerkelijk geen spanning meer op de wandcontactdoos staat !![]()
Enkele wandcontactdoos verwijderd, en een dubbele uitvoering reeds gemonteerd.
Uit veiligheidsoverwegingen begin ik altijd met het aansluiten van de aarde draad (groen geel), dan de nul (blauw) en dan pas de fase draad (bruin), ook zorg ik dat ik nooit de blanke koperen draad aanraak, puur als iemand onverhoopt toch die groep inschakeld, dan sta ik tenminste niet onder stroom
![]()
Kapje er op, stroom weer inschakelen, spanning even meten en klaar
Plaats van de rookmelders![]()
1. Rookmelder boven aan de trap op de overloop
![]()
2. Rookmelder in de grootste slaapkamer aan de voorzijde
![]()
3. Rookmelder in de andere grootte slaapkamer
Update !
Voor de mensen die zich afvragen hoe de woning er eigenlijk van de buitenkant uitziet
![]()
Dat vieze smerige verrotte hekwerk is al weggehaald en de tuin wordt komende zaterdag omgespit; het is duidelijk te zien dat het geen tuinliefhebbers waren
![]()
Al het schakelmateriaal op de bovenverdieping zat onder het vef van de vorige bewoners; die waren namelijk allemaal te lui om van het schakelmateriaal de kapjes te verwijderen of af te plakken tijdens het schilderen. We zaten nu dus met half groene, half witte, half blauwe wandcontactdozen en schakelaars
![]()
, dit is natuurlijk niet mooi meer en hebben we besloten om alle kapjes zo goed en kwaad als het kon te reinigen.
![]()
Voorbereidende werkzaamheden, eerst even uitdenken hoe en wat
![]()
Hier zie je hoe het eruit ziet voor de schoonmaakbeurt
![]()
; ze zijn nu dus allemaal weer mooi creme kleurig en we hebben bij de nieuwe bewoners toch wel aangedrongen om even met een beetje schilderstape het schakelmateriaal af te plakken.
Terug naar de schuurÉén van de vorige bewoners was nogal "creatief" met het gebruik van kleuren installatiedraad en dat kon je duidelijk zien in de installatie, hieronder de nodige foto's hoe het
NIET! moet.
![]()
Wat is hier fout aan ?
- Verkeerde gebruik van de kleuren
- T-doosjes toepassen waar je kabeldozen moet hebben
- Extra gat gemaakt aan de centraaldoos
- Verlichting aangesloten met een kroonsteen met vanaf de kroonsteen; naar de armaturen een drie aderig aansluitsnoer, aangesloten zonder gebruik te maken van aansluitbusjes
![]()
Dit is de aansluitdoos van de voeding
![]()
, die zwarte draad is in werkelijkheid wel blauw (foto vertekend de kleuren), dit doosje wordt vervangen voor een nieuw exemplaar, ook mag je dit soort doosjes nooit maar dan ook nooit vastzetten met een schroefje door de doos, normaalgesproken klem je ze gewoon tussen de leidingen en dan zitten ze vast genoeg
![]()
Even tijdelijke voorziening getroffen voor verlichting in de schuur
![]()
, nood breekt wet
![]()
Even uitdenken hoe alles worden moet; meten is weten en worden tijden versleten
![]()
Van links naar rechts, bij het eerste T doosje komt de aftakking naar de tl verlichting, het doosje daarna komt de voeding staks op en het T doosje wat helemaal achteraan zit is het aansluitpunt voor de voeding naar de garage.
![]()
![]()
![]()
Deel van de installatie vastgezet met behulp van schroeven en pluggen
![]()
Vonkie hart in actie !!
Ook bij temperaturen boven de 30 graden !!
![]()
Montage van de schakelaar, het wordt geen combinatie van een serieschakelaar en een wandcontactdoos maar gewoon een enkelpolige schakelaar.
Wandcontactdozen zitten genoeg binnen handbereik en ik had geen combinatie schakelaar met een wandcontactdoos meer liggen.
![]()
Overzicht van de installatie
Goed moment om het even te gaan hebben over maximale beugelafstanden
Ik bespreek hier de beugelafstanden tussen twee opeenvolgende bevestigingsmiddelen volgens de NEN1010 die gelden voor slagvaste grijze pvc buis, gewone creme buis en voor flexibele buis.
VerticaalGrijze slagvaste pvc : 50 cm
Creme buis : 50 cm
Flexibele buis : 40 cm
HorizontaalGrijze slagvaste pvc : 50 cm
Creme buis : 40 cm
Flexibele buis : 30 cm
Aan alle zijden van dozen en hulpstukken moet op een afstand van 10 cm of minder een bevestigingsmiddel zijn aangebracht, bij flexibele en pvc buis moet bovendien een bevestigingsmiddel aan weerszijden van de bocht zijn aangebracht.
Dit geld niet voor buizen in metsel en stuc werk, beton en dergelijk materiaal.
In die gevallen kan worden volstaan met een voorlopige bevestiging die gezien de werkzaamheden die nog gedaan moeten worden voldoende is om het op ze plaats te houden.
Dit zijn maximale maten, pas het aan zoals het in die situatie het beste uit komt, maar ga nooit hoger dan de hierboven aangegeven maten !!
[
![]()
Schakelaar gemonteerd en T doosje boven schakelaar afgelast en dicht gemaakt.
Door alle doosjes waar ik met een zwarte (schakel) draad heen ga leg ik een lusje in de draad achter in de doos. Stel dat je in de toekomst om wat voor reden dan ook iets meer draadlengte nodig hebt dan heb je altijd nog iets achter de hand !
[
![]()
Laatste leidingen aangelegd, het pijpje naast het T doosje waar de voeding binenkomt, komt een enkelvoudige wandcontactdoos te zitten, ik vond het echt zo'n hoekje om een koelkast of vriezer neer te zetten en dan is het wel makkelijk dat je een wandcontactdoos tot je beschikking hebt !
[
![]()
Andere zijde van de schuur, moet nog een dubbele wandcontactdoos gemonteerd worden en afgelast worden.
DonderdagDonderdag had ik andere afspraken waar ik heen moest dus in de schuur heb ik niks gedaan.
Wel heb ik in de woning zelf één wisseltrekschakelaar gemonteerd !
[
![]()
De oude bakelieten versie, waar geen trekkoord meer aan zat en ook niet meer schakelde
[
![]()
Nieuwe en oude schakelaar naast elkaar.
[
![]()
Schakelaar gemonteerd en voorzien van trekkoordje, dit trekkoordje heeft een knop die in het donker oplicht zodoende kun je ook in het donker het koordje ook vinden
Situatie in de garageOok heb ik de installatie in de schuur onder de loep genomen; de tranen sprongen mij in de ogen
[
![]()
[
![]()
- Drie schakelaars, die allemaal niks schakelen
- Afgeknipte en niet afgekoppelde kabel
- Een wandcontactdoos waar geen spanning op staat
- En een lichtpunt wat nooit brand
Kortom hier zit ook nog wel het nodige werk in, maar de prioriteit ligt nu even op het schuurtje omdat dit voor vrijdag af moet in verband met de nieuwe huurders
Update !Afgelopen vrijdag heb ik de installatie in de schuur helemaal afgemaakt d.w.z. de laatste draden getrokken, wandcontactdozen gemonteerd, dozen afgelast, tl balken verplaatst en weer aangesloten en alle leidingen vastgezet.
[
![]()
Verwijderen van de tl balk die straks tussen de balken geplaatst wordt; zodat je er redelijk onder door kunt lopen.
Hij hing zo laag dat ik er net met mijn 1,85m onder door kon lopen
![]()
Midden van de schuur en het midden van de ruimte tussen de balken uitgemeten en daar de tl weer gemonteerd; ook heb ik hier de bedrading al getrokken voor de lamp.
![]()
Tl-balk weer aangesloten, je zult je afvragen wat die bruine draad (fase draad) in dat armatuur doet. Eigenlijk op het moment helemaal niks hij is gewoon afgedopt met een steeklasdop maar stel je voor dat ik ooit een wandcontactdoos er bij moet maken die op het plafond gemonteerd is dan kan ik dat heel makkelijk uit de tl halen
Principe werking van een tlMisschien interesant om te weten voor sommigen, misschien ga ik ook wel iets te ver
![]()
.
Hieronder staat een kleine verklaring over hoe een tl buis eigenlijk werkt en uit welke onderdelen hij bestaat.
Een tl bestaat uit een glazen buis, gevuld met gas van een bepaalde druk. Aan beide uiteinden van de buis zitten contacten die met elektrodes aan de buis verbonden zijn. Op die elktroden zit een zogeheten emissor.
Emissor is een stof die er voor zorgt dat er elektroden vrij komen, als de lamp ontstoken is bewegen die deeltjes zich van de ene elektrode naar de andere elektrode en komen daarbij in botsing met de binnenkant van de tl, dat poeder in een tl wordt fluorescentie poeder genoemd.
De samenstelling van dat poeder bepaald uiteindelijk de lichtkleur.
StarterHet ontsteken van een tl gebeurd meestal met behulp van een starter, deze geeft als het ware een zo grootte stroom dat het gas gaat werken en je lamp gaat branden.
VoorschakelapparaatEen voorschakelapparaat (meestal dat grote blok wat je ziet in een tl balk) wordt gebruikt om de stroom te beperken die de tl schakeling opneemt uit het net, en hij zorgt voor een voldoende grote startspanning anders kan je starter de lamp niet laten ontsteken.
In sommige armaturen zal hier paralel een condensator aanzitten. Het nut daarvan gaat iets te ver om dat hier allemaal te gaan vertellen
Een tl lamp gaat gemiddeld 5000 branduur mee onder normale omstandigheden.
Schematische voorstelling van een tl schakeling. L = het voorschakelapparaat, C = condensator, Wat daar bovenstaat getekend is de starter.
![]()
Even het laatste stukje bedrading trekken voor de voeding en voor de enkelvoudige wandcontactdoos.
![]()
Ook hier weer duidelijk dat lusje van de zwarte draad te zien
![]()
Enkelvoudige wandcontactdoos hier alvast gemonteerd en enkele beugeltjes geplaatst.
![]()
Even de voeding nog even aflassen, natuurlijk wel eerst de groep uitgeschakeld in de meterkast voodat ik hier mee bezig ga.
De zwarte draad die je ziet zitten is de aarde draad
![]()
, vraag mij niet hoe of waarom hij niet groen geel of grijs is hij is zwart
Ik ben afhankelijk van de die voeding omdat die niet te vervangen is, daarom heb ik dat in deze situatie gewoon zo gelaten en de zwarte draad gebruikt als aarde
Lasdoosje dicht geschroefd, waarna ik vol goede moed de voeding weer heb ingeschakeld in de hoop dat ik weer licht zou hebben in de schuur
And there was light !
![]()
De andere tl moest ook nog weer aangesloten worden, deze bleef zitten op de plaats waar hij nu gemonteerd is. Hij zit daar niet in de weg en je hebt er mooi licht van in de vakjes van de kast.
![]()
Ook hier weer een bruine draad naar toe getrokken en afgedopt in het armatuur.
Het eindresultaat Sommige zullen zich afvragen waarom ik in deze installatie gebruik heb gemaakt van ouderwetse stalen beugels en T-doosjes. Het is mijn werk en in de praktijk kom je dit soort installaties (helaas) niet meer tegen. Meestal gebruik je dan klikzadels en kabeldozen omdat dit sneller te installeren is.
Had ik hier ook wel kunnen doen gebruiken, maar ik vind dit gewoon zelf mooier en robuust voor in een schuur.
![]()
en het is in deze ruimte makkelijk te installeren.
Foto's zijn genomen nadat we de schuur schoongeveegd hadden
![]()
![]()
Zijkant #1
![]()
Binnenkomst voeding en voeding naar de garage
![]()
Zijkant #2
![]()
Voorzijde van de schuur
![]()
Schakelaar bij ingang
Groetjes Vonkie
==============================================================================================================Deze post betreft een repost met werkende foto's en afbeeldingen
Vanwege de interesse in dit topic heb ik dit topic in ere hersteld !
==============================================================================================================