abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 7 augustus 2006 @ 20:38:59 #51
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_40585210
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 11:05 schreef AnneX het volgende:
.
mooi gedaan ! en dat met restant partijen , toch ?
Wat kan zelfs een schuur-tje nog werk opleveren aan electriek.

Zijn het vochtplekken op de muur of zo ?
Anders weet ik nog een behangetje om het op te leuken ...
.
Restant artikelen die anders regelrecht de vuilcontainer ingingen; soms niet helemaal moeders mooiste meer maar prima voor dit soort doeleinden in een schuur; garage.

Dat op de muur zijn vochtplekken, waar niks aan te doen is.

Update

Het deel wat nog in de garage nagekeken moet worden laat ik even voor wat het is.
Het is niet onveilig en wat niet werkt wordt toch niet gebruikt.

Verder vind ik het voor de huurders vervelend dat ik achter het huis in de schuur aan het werk ben, vooral nu ze er pas wonen en ze het huis nog moeten "in leven"
pi_40585373
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is niet onveilig en wat niet werkt wordt toch niet gebruikt.
Lijkt me niet meer dan logisch
  Moderator maandag 7 augustus 2006 @ 21:34:18 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_40587500
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:43 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Lijkt me niet meer dan logisch


Ik wil dit topic misschien wel nieuw leven in blazen met algemene tips en trucs die je in een installatie tegen komt of moet weten om veilig met electrisch te werken; maar dat weet ik nog niet zeker
pi_40588134
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]



Ik wil dit topic misschien wel nieuw leven in blazen met algemene tips en trucs die je in een installatie tegen komt of moet weten om veilig met electrisch te werken; maar dat weet ik nog niet zeker
Heul goed
pi_47100468
Hallo Vonkerboer,

Ik wil hier ook zo graag de foto's bij bekijken, kan dat?

Bedankt,

ERic
  Moderator vrijdag 9 maart 2007 @ 19:10:14 #56
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47101908
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 18:28 schreef Plankje55 het volgende:
Hallo Vonkerboer,

Ik wil hier ook zo graag de foto's bij bekijken, kan dat?

Bedankt,

ERic
Pfff ehmm ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen (Ik vrees dat ik ze niet weer vind )
pi_47210893
Hallo Vonkenboer,

Ik was vooral benieuwd naar je instructie draad trekken en aflassen, en vooral zien of het handiger kan dan ik nu doe.

Als je nog iets vind....

Bedankt,

Eric
pi_47212494
tvp
  Moderator dinsdag 13 maart 2007 @ 14:32:37 #59
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47228639
==============================================================================================================
Deze post betreft een repost met werkende foto's en afbeeldingen

Vanwege de interesse in dit topic heb ik dit topic in ere hersteld !

==============================================================================================================

Hoi allemaal,

Zoals in een eerde topic al aangaf hebben wij een twee onder één kap woning, wij wonen aan de ene zijde en de andere zijde van het huis verhuren wij particulier.

Bij het verhuurde deel staat een schuur en garage waarvan de elektrische installatie nou niet bepaald Vonkenboer zijn grootste trots is

Jaar in, jaar uit wordt het huis verhuurd en huurder A past dit aan, huurder B past dat aan en het is onderhand een best aan elkaar geknoopt geheel geworden van snoeren, kroonsteentjes, schakelaars en wandcontactdozen die het niet (meer) doen.

Ook schitterd de installatie in het afwezig zijn van wandcontactdozen, niet (meer) werkende lichtpunten.

Kortom er deugt eigenlijk vrij weinig meer van

De huidige situatie is als volgt :


Zijkant van de schuur


Voorzijde - Let op het snoertje


Voorzijde - Twee verschillende kleuren TL's, dat andere lichtpuntje werkt niet; dat hangt er alleen maar.


Andere zijde, geheel kaal


Achterkant van de schuur, zie hier het tweede werkende lichtpunt


Zie hier hoe het niet moet

Nu heb ik in de loop van de tijd als elektricien best wat materialen bij elkaar gespaard wat anders op de bouw zou worden weggegooid aan installatiematerialen die ik in deze opknapbeurt wil gaan gebruiken. Het ontwerp is als volgt




De installatie wordt opbouw, gemaakt met creme pvcbuis.
De verlichting wordt herplaatst (2 enkelv. tl's van 36 Watt) en er komt 1 buitenlichtpunt van 60 Watt)
Verder komen er 4 (misschien 5) dubbele wandcontactdozen met randaarde en wordt alles geschakeld via een serie schakelaar (buiten en binnen apart geschakeld).

De planning is om komende week in de schuur die installatie te gaan maken, omdat de week daarop de nieuwe bewoners de woning gaan betrekken, in dit topic wil ik dit projectje laten zien, inclusief de nodige foto's

Enkele dingen zijn aan het plan veranderd, de huidige buitenlamp aan het huis blijkt achteraf prima te werken dus de plannen voor een buitenlamp aan de schuur komen te vervallen, één lamp geeft licht genoeg.

De tweede tl die vlak voor de schappen hangt, die blijft daar hangen.
Hij hangt daar niet in de weg (zodat je je hoofd eraan stoot) en hij zorgt voor een beetje verlichting in en op de schappen, de andere tl komt over dwars in het midden van de ruimte tussen de balken te hangen, en wordt heel misschien wel vervangen door een armatuur van 2 x 58 W; die wij boven in onze schuur hebben gevonden.

Verder komt er in plaats van een serieschakelaar + wandcontatdoos gewoon een enkelpolige schakelaar met wandcontactdoos te hangen, verder komt er als je de tekening er bij pakt achter de verdikking van de muur aan de voorzijde van het schuurtje één dubbele of één enkele wandcontactdoos ter bate van een vriezer / koelkast of iets dergelijks, dit omdat anders de koelkast of vriezer in de keuken komt te staan en de keuken is al vrij klein en als je er dan ook nog zo'n grote koelvriescombinatie in zet

De wandcontactdozen worden allemaal geplaatst op dusdanige hoogte dat je er nog rustig een fiets / brommer / step / scooter tegen de muur aan kunt zetten zonder dat je de wandcontactdozen haast van de muur af beukt

De foto's



Vandaag van 6 uur tot kwart over 9 bezig geweest met de twee zijden van de schuur waar de wandcontactdozen geplaatst moesten worden.
Deze foto laat de zijde zien waarop in eerste instantie helemaal niks zat, hierop zitten nu twee dubbele wandcontactdozen.

Op deze foto was ik al bezig met draadtrekken, deze zijde heb ik eerst helemaal afgemaakt.



Bochtje gebogen om de hoek heen, hier moet een T doosje komen met een leiding naar beneden naar de combinatie schakelaar + wandcontactdoos.

Deze leiding hangt nog los omdat de muur kei en kei hard bleek te zijn en ik daar echt even een sds boormachine met boortje 6 bij moet hebben om dat vast te krijgen

Les in hoe krijg ik draden aan een trekveer

Mensen die met electrisch in en om het huis bezig zijn geweest kent de frustratie wel van draden aan een veer knopen en dat ze in de laatste halve meter van de veer af schieten waarna je weer terug bij af bent

Daarom laat ik hier in vier stappen zien hoe het wel moet !


1. Strip de draden een cm of tien af en zorg dat ze een gelijke lengte hebben.


2. Leg de draden schuin over elkaar


3. Pak de draden dan zo beet dat je ze rechtsom; met de klok mee dus, stevig in elkaar draait.
Voor meer stevigheid en bij langere afstanden kun je het eerste stukje van de draden ook in elkaar draaien.


4. Vouw de twee draden die je er overheen hebt gelegd terug naar achteren.


5. Knoop het geheel met die ene overgebleven draad aan het oog van de trekveer.

Succes verzekerd !
Bij grotere afstanden moet je zorgen dat je met twee man bent één voert de draden in de doos aan, de andere trekt aan de trekveer.



Leg altijd een lusje draad onder het schakelmateriaal als reserve, het hoeft nooit veel te zijn maar als je maar iets hebt, als er dan ooit iets mee is heb je altijd nog over lengte; anders moet je direct al nieuw draad trekken.

Ook doen wij in de bouw op de wandcontactdozen de fase draad altijd links op de wandcontactdoos, gewoon aangeleerde gewoonte, het werdt mij al vanaf het eerst jaar erin geramd

Hoe kan ik het beste aflassen

Als ik iets af moet lassen begin ik meestal met de aarde draden, daarna blauw (= Nul) en als laatste boven in de doos de bruine draden (= Fase = Stroomvoerende draad). Je kunt bij een storing dan makkelijk meten of je uberhaupt wel 230 V hebt op dat punt tussen fase en nul.


1. T-doos met draad, zorg altijd voor voldoende lengte om uberhaupt te kunnen lassen.


2. Knip de draden af op dezelfde lengte


3. Strip ze ongeveer één cm af (bij het gebruik van steeklasdoppen !)
4. Druk de draden stuk voor stuk netjes en STEVIG! in de steeklasdop


5. Vouw de las netjes terug in de lasdoos , en schroef het bijbehorende deksel op de doos.


Het eindresultaat na montage van de leidingen, het draadtrekken, de montage van de wandcontactdozen en het aflassen.


De kabel die je ziet hangen is de voeding naar de garage, deze wordt weer netjes weggewerkt maar ik wou niet eerder het bestaande slopen dan dat ik het nieuwe werk zover mogelijk klaar had.


Ook aan de andere zijde ben ik vanavond begonnen met de aanleg van de leidingen.
Aan deze zijde komen twee dubbele wandcontactdozen en de voeding naar de tl die over dwars voor de schappen hangt


Deze TL blijft dus hangen op dezelfde plaats als waar hij nu hangt


Overzicht foto van de andere zijde.

Sommige beugels moeten nog vastgezet worden, en de raamzijde moet alles nog afgelast en afgemonteerd worden maar we zijn een eindje op weg

Komende woensdag ga ik waarschijnlijk pas in de schuur verder, voor morgenavond staat op de planning.

1. Ophangen van drie rookmelders (overloop, slaapkamer, hal)
2. Ophangen van een branddeken in de meterkast (nabij de keuken)
3. Ophangen poederblusser in de schuur
4. Vervangen enkele wandcontacdoos voor een dubbele in de douche, ter bate van een wasmachine en droger; anders blijf je stekkers aan het wisselen.
5. Afhalen en schoonmaken van alle kapjes van het schakelmateriaal bovenverdieping woning
* Haat mensen die schakelmateriaal niet even netjes afplakken maar er gewoon omheen schilderen *
6. Ophangen twee trektouwtjes ter bate van een trekschakelaars in de slaapkamer.

Zo even weer een update; dit maal deels gericht op een stukje preventiemaatregelen.
In nieuwbouw woningen is het volgens het bouwbesluit verplicht om minimaal twee rookmelders in de woning op te nemen op 230 V met doormelding (geeft één melder alarm dan gaan ze allemaal af) met een backup batterij van meestal 230 V.

Dit is tegenwoordig verplicht om dat de meeste doden bij een brand 's nachts vallen als mensen slapen, roken van een sigaret in bed, kortsluiting, smeulende open haard, vergeten kaarsverlichting, blikseminslag zijn veel voorkomende zaken

Kortom zaken waar je niet al te veel bij stil wilt staan als bewoner / verhuurder




Daarom hebben we besloten om op de bovenverdieping, in de overloop en de twee grootste slaapkamers een rookmelder te monteren, dit zijn exemplaren die werken op een 9 V batterij.
Zo'n batterij gaat gemiddeld een jaar mee, ook raad ik aan om eens in het jaar met een zachte borstel van een stofzuiger het stof in en op de rookmelder te verwijderen



Verder hebben we in de kelderkast een branddeken opgehangen, een brand deken is geschikt om frituurpan, braadpan en kledingbranden te doven.
Vlam in de pan is toch nog een veel voorkomende oorzaak van brand



Waarom in de kelderkast zou je zeggen; het is geen mooi iets om in je keuken in het zicht op te hangen en de kelderkast hangt het dichst bij het fornuis en is in geval van nood dus het makkelijkst bereikbaar.


Overzicht van de situatie



In geval van een beginnende brand, is in de schuur nog een 1 kg grootte poederblusser te vinden; wij hopen hem natuurlijk nooit nodig te hebben

Aanpassen wandcontactdoos in badkamer


Oorspronkelijk zat er in de badkamer een enkelvoudige wandcontactdoos, maar omdat de meeste bewoners twee apparaten hebben (wasmachine + condensdroger) hebben we besloten om van deze enkele wandcontactdoos een dubbele te maken.


Even meten met een dubbelpolige spanningsmeter of er nog spanning op staat


Dit apparaat piept zolang er nog spanning op de wandcontactdoos staat, het voordeel is dat je dus de duspool in de wandcontactdoos steekt, vervolgens na de meterkast kunt lopen, en daar zo de juiste groep kunt uitschakelen (op het moment dat je geen pieptoon meer hoort, dan heb je de juiste groep uitgeschakeld )


Wel echter altijd na meten of er daadwerkelijk geen spanning meer op de wandcontactdoos staat !


Enkele wandcontactdoos verwijderd, en een dubbele uitvoering reeds gemonteerd.
Uit veiligheidsoverwegingen begin ik altijd met het aansluiten van de aarde draad (groen geel), dan de nul (blauw) en dan pas de fase draad (bruin), ook zorg ik dat ik nooit de blanke koperen draad aanraak, puur als iemand onverhoopt toch die groep inschakeld, dan sta ik tenminste niet onder stroom


Kapje er op, stroom weer inschakelen, spanning even meten en klaar

Plaats van de rookmelders


1. Rookmelder boven aan de trap op de overloop


2. Rookmelder in de grootste slaapkamer aan de voorzijde


3. Rookmelder in de andere grootte slaapkamer

Update !

Voor de mensen die zich afvragen hoe de woning er eigenlijk van de buitenkant uitziet


Dat vieze smerige verrotte hekwerk is al weggehaald en de tuin wordt komende zaterdag omgespit; het is duidelijk te zien dat het geen tuinliefhebbers waren

Al het schakelmateriaal op de bovenverdieping zat onder het vef van de vorige bewoners; die waren namelijk allemaal te lui om van het schakelmateriaal de kapjes te verwijderen of af te plakken tijdens het schilderen. We zaten nu dus met half groene, half witte, half blauwe wandcontactdozen en schakelaars , dit is natuurlijk niet mooi meer en hebben we besloten om alle kapjes zo goed en kwaad als het kon te reinigen.



Voorbereidende werkzaamheden, eerst even uitdenken hoe en wat


Hier zie je hoe het eruit ziet voor de schoonmaakbeurt ; ze zijn nu dus allemaal weer mooi creme kleurig en we hebben bij de nieuwe bewoners toch wel aangedrongen om even met een beetje schilderstape het schakelmateriaal af te plakken.

Terug naar de schuur

Één van de vorige bewoners was nogal "creatief" met het gebruik van kleuren installatiedraad en dat kon je duidelijk zien in de installatie, hieronder de nodige foto's hoe het NIET! moet.


Wat is hier fout aan ?
- Verkeerde gebruik van de kleuren
- T-doosjes toepassen waar je kabeldozen moet hebben
- Extra gat gemaakt aan de centraaldoos
- Verlichting aangesloten met een kroonsteen met vanaf de kroonsteen; naar de armaturen een drie aderig aansluitsnoer, aangesloten zonder gebruik te maken van aansluitbusjes


Dit is de aansluitdoos van de voeding , die zwarte draad is in werkelijkheid wel blauw (foto vertekend de kleuren), dit doosje wordt vervangen voor een nieuw exemplaar, ook mag je dit soort doosjes nooit maar dan ook nooit vastzetten met een schroefje door de doos, normaalgesproken klem je ze gewoon tussen de leidingen en dan zitten ze vast genoeg


Even tijdelijke voorziening getroffen voor verlichting in de schuur , nood breekt wet


Even uitdenken hoe alles worden moet; meten is weten en worden tijden versleten

Van links naar rechts, bij het eerste T doosje komt de aftakking naar de tl verlichting, het doosje daarna komt de voeding staks op en het T doosje wat helemaal achteraan zit is het aansluitpunt voor de voeding naar de garage.




Deel van de installatie vastgezet met behulp van schroeven en pluggen


Vonkie hart in actie !!
Ook bij temperaturen boven de 30 graden !!


Montage van de schakelaar, het wordt geen combinatie van een serieschakelaar en een wandcontactdoos maar gewoon een enkelpolige schakelaar.
Wandcontactdozen zitten genoeg binnen handbereik en ik had geen combinatie schakelaar met een wandcontactdoos meer liggen.


Overzicht van de installatie

Goed moment om het even te gaan hebben over maximale beugelafstanden
Ik bespreek hier de beugelafstanden tussen twee opeenvolgende bevestigingsmiddelen volgens de NEN1010 die gelden voor slagvaste grijze pvc buis, gewone creme buis en voor flexibele buis.

Verticaal
Grijze slagvaste pvc : 50 cm
Creme buis : 50 cm
Flexibele buis : 40 cm

Horizontaal
Grijze slagvaste pvc : 50 cm
Creme buis : 40 cm
Flexibele buis : 30 cm

Aan alle zijden van dozen en hulpstukken moet op een afstand van 10 cm of minder een bevestigingsmiddel zijn aangebracht, bij flexibele en pvc buis moet bovendien een bevestigingsmiddel aan weerszijden van de bocht zijn aangebracht.

Dit geld niet voor buizen in metsel en stuc werk, beton en dergelijk materiaal.
In die gevallen kan worden volstaan met een voorlopige bevestiging die gezien de werkzaamheden die nog gedaan moeten worden voldoende is om het op ze plaats te houden.

Dit zijn maximale maten, pas het aan zoals het in die situatie het beste uit komt, maar ga nooit hoger dan de hierboven aangegeven maten !!

[
Schakelaar gemonteerd en T doosje boven schakelaar afgelast en dicht gemaakt.
Door alle doosjes waar ik met een zwarte (schakel) draad heen ga leg ik een lusje in de draad achter in de doos. Stel dat je in de toekomst om wat voor reden dan ook iets meer draadlengte nodig hebt dan heb je altijd nog iets achter de hand !

[
Laatste leidingen aangelegd, het pijpje naast het T doosje waar de voeding binenkomt, komt een enkelvoudige wandcontactdoos te zitten, ik vond het echt zo'n hoekje om een koelkast of vriezer neer te zetten en dan is het wel makkelijk dat je een wandcontactdoos tot je beschikking hebt !

[
Andere zijde van de schuur, moet nog een dubbele wandcontactdoos gemonteerd worden en afgelast worden.

Donderdag
Donderdag had ik andere afspraken waar ik heen moest dus in de schuur heb ik niks gedaan.
Wel heb ik in de woning zelf één wisseltrekschakelaar gemonteerd !

[
De oude bakelieten versie, waar geen trekkoord meer aan zat en ook niet meer schakelde

[
Nieuwe en oude schakelaar naast elkaar.

[
Schakelaar gemonteerd en voorzien van trekkoordje, dit trekkoordje heeft een knop die in het donker oplicht zodoende kun je ook in het donker het koordje ook vinden

Situatie in de garage
Ook heb ik de installatie in de schuur onder de loep genomen; de tranen sprongen mij in de ogen

[
[

- Drie schakelaars, die allemaal niks schakelen
- Afgeknipte en niet afgekoppelde kabel
- Een wandcontactdoos waar geen spanning op staat
- En een lichtpunt wat nooit brand

Kortom hier zit ook nog wel het nodige werk in, maar de prioriteit ligt nu even op het schuurtje omdat dit voor vrijdag af moet in verband met de nieuwe huurders

Update !

Afgelopen vrijdag heb ik de installatie in de schuur helemaal afgemaakt d.w.z. de laatste draden getrokken, wandcontactdozen gemonteerd, dozen afgelast, tl balken verplaatst en weer aangesloten en alle leidingen vastgezet.

[
Verwijderen van de tl balk die straks tussen de balken geplaatst wordt; zodat je er redelijk onder door kunt lopen.

Hij hing zo laag dat ik er net met mijn 1,85m onder door kon lopen


Midden van de schuur en het midden van de ruimte tussen de balken uitgemeten en daar de tl weer gemonteerd; ook heb ik hier de bedrading al getrokken voor de lamp.


Tl-balk weer aangesloten, je zult je afvragen wat die bruine draad (fase draad) in dat armatuur doet. Eigenlijk op het moment helemaal niks hij is gewoon afgedopt met een steeklasdop maar stel je voor dat ik ooit een wandcontactdoos er bij moet maken die op het plafond gemonteerd is dan kan ik dat heel makkelijk uit de tl halen

Principe werking van een tl
Misschien interesant om te weten voor sommigen, misschien ga ik ook wel iets te ver .
Hieronder staat een kleine verklaring over hoe een tl buis eigenlijk werkt en uit welke onderdelen hij bestaat.

Een tl bestaat uit een glazen buis, gevuld met gas van een bepaalde druk. Aan beide uiteinden van de buis zitten contacten die met elektrodes aan de buis verbonden zijn. Op die elktroden zit een zogeheten emissor.

Emissor is een stof die er voor zorgt dat er elektroden vrij komen, als de lamp ontstoken is bewegen die deeltjes zich van de ene elektrode naar de andere elektrode en komen daarbij in botsing met de binnenkant van de tl, dat poeder in een tl wordt fluorescentie poeder genoemd.
De samenstelling van dat poeder bepaald uiteindelijk de lichtkleur.


Starter
Het ontsteken van een tl gebeurd meestal met behulp van een starter, deze geeft als het ware een zo grootte stroom dat het gas gaat werken en je lamp gaat branden.

Voorschakelapparaat
Een voorschakelapparaat (meestal dat grote blok wat je ziet in een tl balk) wordt gebruikt om de stroom te beperken die de tl schakeling opneemt uit het net, en hij zorgt voor een voldoende grote startspanning anders kan je starter de lamp niet laten ontsteken.

In sommige armaturen zal hier paralel een condensator aanzitten. Het nut daarvan gaat iets te ver om dat hier allemaal te gaan vertellen

Een tl lamp gaat gemiddeld 5000 branduur mee onder normale omstandigheden.

Schematische voorstelling van een tl schakeling. L = het voorschakelapparaat, C = condensator, Wat daar bovenstaat getekend is de starter.


Even het laatste stukje bedrading trekken voor de voeding en voor de enkelvoudige wandcontactdoos.


Ook hier weer duidelijk dat lusje van de zwarte draad te zien


Enkelvoudige wandcontactdoos hier alvast gemonteerd en enkele beugeltjes geplaatst.


Even de voeding nog even aflassen, natuurlijk wel eerst de groep uitgeschakeld in de meterkast voodat ik hier mee bezig ga.

De zwarte draad die je ziet zitten is de aarde draad , vraag mij niet hoe of waarom hij niet groen geel of grijs is hij is zwart
Ik ben afhankelijk van de die voeding omdat die niet te vervangen is, daarom heb ik dat in deze situatie gewoon zo gelaten en de zwarte draad gebruikt als aarde

Lasdoosje dicht geschroefd, waarna ik vol goede moed de voeding weer heb ingeschakeld in de hoop dat ik weer licht zou hebben in de schuur


And there was light !


De andere tl moest ook nog weer aangesloten worden, deze bleef zitten op de plaats waar hij nu gemonteerd is. Hij zit daar niet in de weg en je hebt er mooi licht van in de vakjes van de kast.


Ook hier weer een bruine draad naar toe getrokken en afgedopt in het armatuur.

Het eindresultaat
Sommige zullen zich afvragen waarom ik in deze installatie gebruik heb gemaakt van ouderwetse stalen beugels en T-doosjes. Het is mijn werk en in de praktijk kom je dit soort installaties (helaas) niet meer tegen. Meestal gebruik je dan klikzadels en kabeldozen omdat dit sneller te installeren is.

Had ik hier ook wel kunnen doen gebruiken, maar ik vind dit gewoon zelf mooier en robuust voor in een schuur. en het is in deze ruimte makkelijk te installeren.

Foto's zijn genomen nadat we de schuur schoongeveegd hadden


Zijkant #1


Binnenkomst voeding en voeding naar de garage


Zijkant #2


Voorzijde van de schuur


Schakelaar bij ingang



Groetjes Vonkie

==============================================================================================================
Deze post betreft een repost met werkende foto's en afbeeldingen

Vanwege de interesse in dit topic heb ik dit topic in ere hersteld !

==============================================================================================================
pi_47231663
Leuk dat de foto'tjes het weer doen!
quote:
- T-doosjes toepassen waar je kabeldozen moet hebben
Wat is het verschil tussen die twee?
quote:
ook mag je dit soort doosjes nooit maar dan ook nooit vastzetten met een schroefje door de doos
Waarom niet? Er zit toch altijd precies op die plek een gaatje in, waarvoor is dat dan wel bedoeld?
  Moderator dinsdag 13 maart 2007 @ 16:13:50 #61
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47232096

Bovenstaand is een kabeldoos; als ik met kabel werk ipv. losse draden dan moet je aan de doos wartels hebben waarmee je de kabel vastdraait aan de doos. T dozen hebben alleen maar een invoer waarin je de kabel niet vast kunt draaien

In het midden van de T-doosjes die ik hier gebruik zitten geen gaatjes in de doos; de doosjes die ik gebruik moet je vast klemmen tussen de buizen .
Doosjes die al voorzien zijn van schroefgaten mag / moet je natuurlijk wel vastzetten.
pi_47235577
Okee. Puur ter vermaak zal ik nog even de achtergrond van mijn vraag vertellen.

Afgelopen week was ik bij mijn ouders, en daar heb ik met mijn vader de elektrische installatie in het fietsenschuurtje een beetje aangepast. Dit is het resultaat:


Neem hier GEEN voorbeeld aan! Ik had al zo'n vermoeden dat er toch iets van trekontlasting hoort te zijn, en dat klopt dus ook. Gelukkig kan die vrij makkelijk worden aangebracht door de kabels vlak voor de uiteindes vast te spijkeren met een klemmetje. Zo deed de elektriciën van de woningbouw tenminste. Wat verder niet klopt, is dat ergens in een schakeldraad een stukje bruin zit.

In ieder geval kun je de 230V nu tenminste niet meer direct aanraken bij kroonsteentjes die open en bloot in de lucht hangen e.d.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2007 17:58:00 ]
pi_47268493
wat een verhaal vonkie

ik mis alleen 1 nog wat in het gedeelte over het meten of er nog spanning op de groep staat:
1 - Controleer of je meter werkt (werkend WCD is het makkelijkst)
2 - Schakel de groep af
3 - Meet of de groep inderdaad geen spanning meer heeft
4 - Controleer je meter of deze nog steeds werkt

Vooral stap 4 wordt nog wel eens vergeten. Stel dat je meter tijdens het meten stuk is gegaan en je dus geen goed resultaat krijgt, dan krijg je nog steeds een flinke stroomstoot doorje heen

Bij huishoudelijke installaties zal je het waarschijnlijk wel overleven, maar zeker als je met grotere spanningen werkt zijn dit 4 heel belangrijke stappen die je altijd moet volgen
  Moderator woensdag 14 maart 2007 @ 16:06:41 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47268605
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:55 schreef Igen het volgende:
Okee. Puur ter vermaak zal ik nog even de achtergrond van mijn vraag vertellen.

Afgelopen week was ik bij mijn ouders, en daar heb ik met mijn vader de elektrische installatie in het fietsenschuurtje een beetje aangepast. Dit is het resultaat:
[afbeelding]

Neem hier GEEN voorbeeld aan! Ik had al zo'n vermoeden dat er toch iets van trekontlasting hoort te zijn, en dat klopt dus ook. Gelukkig kan die vrij makkelijk worden aangebracht door de kabels vlak voor de uiteindes vast te spijkeren met een klemmetje. Zo deed de elektriciën van de woningbouw tenminste. Wat verder niet klopt, is dat ergens in een schakeldraad een stukje bruin zit.

In ieder geval kun je de 230V nu tenminste niet meer direct aanraken bij kroonsteentjes die open en bloot in de lucht hangen e.d.
Mijn handen beginnen te jeuken bij dit soort dingen
Ik mis ook een buisje wat de kabel beschermd bij de doorvoer door de muur
  Moderator woensdag 14 maart 2007 @ 16:11:42 #65
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47268759
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:03 schreef kroegtijger het volgende:
wat een verhaal vonkie

ik mis alleen 1 nog wat in het gedeelte over het meten of er nog spanning op de groep staat:
1 - Controleer of je meter werkt (werkend WCD is het makkelijkst)
2 - Schakel de groep af
3 - Meet of de groep inderdaad geen spanning meer heeft
4 - Controleer je meter of deze nog steeds werkt

Vooral stap 4 wordt nog wel eens vergeten. Stel dat je meter tijdens het meten stuk is gegaan en je dus geen goed resultaat krijgt, dan krijg je nog steeds een flinke stroomstoot doorje heen

Bij huishoudelijke installaties zal je het waarschijnlijk wel overleven, maar zeker als je met grotere spanningen werkt zijn dit 4 heel belangrijke stappen die je altijd moet volgen
400 V door je sodeflikker is inderdaad niet grappig

Nee, inderdaad een erg belangrijk iets wat op iedere elektro opleiding wel 100.000 keer verteld wordt
Ik doe het al vrij automatisch
pi_47268895
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

400 V door je sodeflikker is inderdaad niet grappig

Nee, inderdaad een erg belangrijk iets wat op iedere elektro opleiding wel 100.000 keer verteld wordt
Ik doe het al vrij automatisch
dan mag je blij zijn als het bij 400V blijft.... industriele installaties gaan daar soms lachend overheen met een paar duizend V
pi_47270156
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 16:13 schreef Vonkenboer het volgende:

In het midden van de T-doosjes die ik hier gebruik zitten geen gaatjes in de doos; de doosjes die ik gebruik moet je vast klemmen tussen de buizen .
Doosjes die al voorzien zijn van schroefgaten mag / moet je natuurlijk wel vastzetten.
In de nieuwe doosjes van ABB, zoals op het plaatje van IGEN, zit wel een schroefgaatje.

Overigens bedankt voor het herstellen van de foto's

Eric
pi_47276735
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik mis ook een buisje wat de kabel beschermd bij de doorvoer door de muur
Is dat nodig bij zulke dikke kabels? In mijn appartement heeft de elektriciën van de woningbouw ook op twee plekken zo'n kabel zonder verdere bescherming door een gat in de muur gelegd.
  Moderator donderdag 15 maart 2007 @ 11:15:01 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47294515
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Is dat nodig bij zulke dikke kabels? In mijn appartement heeft de elektriciën van de woningbouw ook op twee plekken zo'n kabel zonder verdere bescherming door een gat in de muur gelegd.
Kabeldoorvoeren door muren en vloeren dienen altijd voorzien te zijn van een stuk buis voor bescherming van de kabel door de muur / vloer. De dikte van de kabel heeft daar niks mee te maken

(Al heb ik altijd mijn twijfels bij elektriciens van de woningbouw ( ) meestal van die jongens die van alles een beetje weten en zodra het werkt is het volgens hun toch al snel goed ( )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')