abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 13 maart 2007 @ 16:13:50 #61
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47232096

Bovenstaand is een kabeldoos; als ik met kabel werk ipv. losse draden dan moet je aan de doos wartels hebben waarmee je de kabel vastdraait aan de doos. T dozen hebben alleen maar een invoer waarin je de kabel niet vast kunt draaien

In het midden van de T-doosjes die ik hier gebruik zitten geen gaatjes in de doos; de doosjes die ik gebruik moet je vast klemmen tussen de buizen .
Doosjes die al voorzien zijn van schroefgaten mag / moet je natuurlijk wel vastzetten.
pi_47235577
Okee. Puur ter vermaak zal ik nog even de achtergrond van mijn vraag vertellen.

Afgelopen week was ik bij mijn ouders, en daar heb ik met mijn vader de elektrische installatie in het fietsenschuurtje een beetje aangepast. Dit is het resultaat:

Neem hier GEEN voorbeeld aan! Ik had al zo'n vermoeden dat er toch iets van trekontlasting hoort te zijn, en dat klopt dus ook. Gelukkig kan die vrij makkelijk worden aangebracht door de kabels vlak voor de uiteindes vast te spijkeren met een klemmetje. Zo deed de elektriciën van de woningbouw tenminste. Wat verder niet klopt, is dat ergens in een schakeldraad een stukje bruin zit.

In ieder geval kun je de 230V nu tenminste niet meer direct aanraken bij kroonsteentjes die open en bloot in de lucht hangen e.d.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2007 17:58:00 ]
pi_47268493
wat een verhaal vonkie

ik mis alleen 1 nog wat in het gedeelte over het meten of er nog spanning op de groep staat:
1 - Controleer of je meter werkt (werkend WCD is het makkelijkst)
2 - Schakel de groep af
3 - Meet of de groep inderdaad geen spanning meer heeft
4 - Controleer je meter of deze nog steeds werkt

Vooral stap 4 wordt nog wel eens vergeten. Stel dat je meter tijdens het meten stuk is gegaan en je dus geen goed resultaat krijgt, dan krijg je nog steeds een flinke stroomstoot doorje heen

Bij huishoudelijke installaties zal je het waarschijnlijk wel overleven, maar zeker als je met grotere spanningen werkt zijn dit 4 heel belangrijke stappen die je altijd moet volgen
  Moderator woensdag 14 maart 2007 @ 16:06:41 #64
92034 crew  Vonkenboer
pi_47268605
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:55 schreef Igen het volgende:
Okee. Puur ter vermaak zal ik nog even de achtergrond van mijn vraag vertellen.

Afgelopen week was ik bij mijn ouders, en daar heb ik met mijn vader de elektrische installatie in het fietsenschuurtje een beetje aangepast. Dit is het resultaat:
[afbeelding]

Neem hier GEEN voorbeeld aan! Ik had al zo'n vermoeden dat er toch iets van trekontlasting hoort te zijn, en dat klopt dus ook. Gelukkig kan die vrij makkelijk worden aangebracht door de kabels vlak voor de uiteindes vast te spijkeren met een klemmetje. Zo deed de elektriciën van de woningbouw tenminste. Wat verder niet klopt, is dat ergens in een schakeldraad een stukje bruin zit.

In ieder geval kun je de 230V nu tenminste niet meer direct aanraken bij kroonsteentjes die open en bloot in de lucht hangen e.d.
Mijn handen beginnen te jeuken bij dit soort dingen
Ik mis ook een buisje wat de kabel beschermd bij de doorvoer door de muur
  Moderator woensdag 14 maart 2007 @ 16:11:42 #65
92034 crew  Vonkenboer
pi_47268759
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:03 schreef kroegtijger het volgende:
wat een verhaal vonkie

ik mis alleen 1 nog wat in het gedeelte over het meten of er nog spanning op de groep staat:
1 - Controleer of je meter werkt (werkend WCD is het makkelijkst)
2 - Schakel de groep af
3 - Meet of de groep inderdaad geen spanning meer heeft
4 - Controleer je meter of deze nog steeds werkt

Vooral stap 4 wordt nog wel eens vergeten. Stel dat je meter tijdens het meten stuk is gegaan en je dus geen goed resultaat krijgt, dan krijg je nog steeds een flinke stroomstoot doorje heen

Bij huishoudelijke installaties zal je het waarschijnlijk wel overleven, maar zeker als je met grotere spanningen werkt zijn dit 4 heel belangrijke stappen die je altijd moet volgen
400 V door je sodeflikker is inderdaad niet grappig

Nee, inderdaad een erg belangrijk iets wat op iedere elektro opleiding wel 100.000 keer verteld wordt
Ik doe het al vrij automatisch
pi_47268895
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

400 V door je sodeflikker is inderdaad niet grappig

Nee, inderdaad een erg belangrijk iets wat op iedere elektro opleiding wel 100.000 keer verteld wordt
Ik doe het al vrij automatisch
dan mag je blij zijn als het bij 400V blijft.... industriele installaties gaan daar soms lachend overheen met een paar duizend V
pi_47270156
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 16:13 schreef Vonkenboer het volgende:

In het midden van de T-doosjes die ik hier gebruik zitten geen gaatjes in de doos; de doosjes die ik gebruik moet je vast klemmen tussen de buizen .
Doosjes die al voorzien zijn van schroefgaten mag / moet je natuurlijk wel vastzetten.
In de nieuwe doosjes van ABB, zoals op het plaatje van IGEN, zit wel een schroefgaatje.

Overigens bedankt voor het herstellen van de foto's

Eric
pi_47276735
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik mis ook een buisje wat de kabel beschermd bij de doorvoer door de muur
Is dat nodig bij zulke dikke kabels? In mijn appartement heeft de elektriciën van de woningbouw ook op twee plekken zo'n kabel zonder verdere bescherming door een gat in de muur gelegd.
  Moderator donderdag 15 maart 2007 @ 11:15:01 #69
92034 crew  Vonkenboer
pi_47294515
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Is dat nodig bij zulke dikke kabels? In mijn appartement heeft de elektriciën van de woningbouw ook op twee plekken zo'n kabel zonder verdere bescherming door een gat in de muur gelegd.
Kabeldoorvoeren door muren en vloeren dienen altijd voorzien te zijn van een stuk buis voor bescherming van de kabel door de muur / vloer. De dikte van de kabel heeft daar niks mee te maken

(Al heb ik altijd mijn twijfels bij elektriciens van de woningbouw ( ) meestal van die jongens die van alles een beetje weten en zodra het werkt is het volgens hun toch al snel goed ( )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')